Dumitru Chioaru, Aurel Pantea,
Nicoleta Sălcudeanu
I. Optzecismul eroic
Dumitru Chioaru nu-i
poet doar cînd scrie poeme, ci și atunci cînd scrie (un fel de) critică. Și asta
nu pentru că ar metaforiza excesiv limbajul critic sau l-ar colora peste măsura
cuvenită (din contră, din această perspectivă e un limbaj de acuratețe), ci
numai pentru că rămîne la un fel de responsabilitate amicală, pe de o parte
îndulcită în judecăți, pe de alta scutită de orice repere referențiale. Ca
mulți alți poeți care-și fac de lucru improvizînd comentarii și recenzii, și
Dumitru Chioaru are deplină încredere în sine și nu-l interesează nici o iotă
din ce vor mai fi zicînd și alții. Ce-i drept, dacă nici poeții nu se vor fi
pricepînd la poezie, nu știu, zău, cine s-ar putea pricepe. Așa că această
încredere e deplin motivată. Nu-i, totuși, mai puțin adevărat că, asemeni
tuturor încrederilor prea depline, și a lui riscă să repertorieze și să
recicleze lucruri deja cunoscute; ba unele destul de multe chiar prea bine.
Așa se întîmplă însă ori de cîte ori intuiția lucrează fără fișe ajutătoare; și
asta nu doar în cazul poeților-comentatori, ci și în cazul criticilor, să zicem,
propriu-ziși. Iar poeții-comentatori nu prea pun preț pe fișe (aparte George
Vulturescu, care face, prin contrast, aproape exces de scrupul), mizînd exclusiv
pe intuiție. De regulă această intuiție lucrează corect și la Dumitru Chioaru,
dar ar fi exagerat și, oricum, necuvenit să i se pretindă să lucreze și
original, să nu spună ce s-a (mai) spus. Dacă eliminăm cumva această exigență
cam prea nelalocul ei, toată galeria de portrete din Developări în
perspectivă (Ed. Cartea Românească, 2004) capătă stricte însușiri de
corectitudine, de rezumat numaidecît onest. Altminteri, în toată cartea dacă
există vreo referință la critică și atunci, firește, așa, la grămadă, gen
critica a remarcat; sau, cînd e mai specific unii critici văd; dar și asta
se întîmplă foarte rar, probabil din accident. Dumitru Chioaru se ferește atît
de metodic de orice dialog critic încît această metodă nu i se poate trage decît
din spaima că orice întîlnire de acest gen i-ar corupe candoarea intuițiilor.
Îi vine în sprijin și
opțiunea pentru un impresionism critic de sorginte lovinesciană dar de
această sorginte numai întrucît nu recurge la o grilă teoretică prealabilă
sau la vreo metodă constantă de abordare. E vorba, deci, de lecturi libere,
neconstrînse de pre-judecăți, de lecturi prin adecvare spontană, care se bazează
pe capacitatea operei de a oferi indici de interpretare (p. 14). Portretele,
chiar și atunci cînd sînt obținute prin contopirea unor recenzii, sînt
sintetice; măcar în principiu. Luate la bani mărunți, multe din ele sînt
depășite de situația
bibliografică. Dumitru Chioaru a lăsat lucrurile cum erau
și nu și-a mai actualizat nici portretul, nici bibliografia. Sună, astfel,
ciudat, în 2004, observații de felul acesta: Poeta a publicat pînă acum două
volume de versuri, cînd ea e vorba de Marta Petreu, a publicat, de fapt, cel
puțin șase. Și situația se repetă invariabil în cazul tuturor poeților pe care
Dumitru Chioaru a apucat să-i comenteze ceva mai demult. Nu știu dacă datarea
comentariilor e o scuză suficientă pentru asemenea anacronisme.
Selecția autorilor (ca
și evaluarea lor) poate fi bănuită se teme deschis Dumitru Chioaru de o
oarecare subiectivitate, asumată scurt. Totuși, dincolo de ea, autorul e
convins că a alcătuit o galerie cu cei mai importanți poeți optzeciști; e
drept că, în finalul argumentului introductiv În loc de portret de grup
el pariază doar pe speranța că acei cîțiva poeți care vor supraviețui literar
generației lor se află printre cei analizați în aceste sumare exerciții de
lectură (p. 16). N-ar fi de mirare, devreme ce sînt comentați nu mai puțin de
47 de poeți, plus Chioaru însuși. Dar dacă cei mai importanți poeți dintr-o
generație amenință să aibă consistența unui manipul, nu e prea mult optimism și
eroism de evaluare la mijloc? Cine a mai văzut generație cu 50 cei mai
importanți poeți?! Asta, cu siguranță, nu i se poate întîmpla decît generației
80, în toiul visurilor sale de mărire.
De un delir de
grandoare suferă și asta imediat introducerea în galerie. De la bun început
Dumitru Chioaru ia un ton eroizant atît de disonant cu realitățile încît fiecare
afirmație ar trebui să lase în urmă un pregnant sentiment de jenă
de
nepotriveală. Apariția generației literare 80 zice el abrupt a fost o
surpriză. Mda, de ce nu?! Fiecare generație e o surpriză, oricît ar fi ea de
așteptată; așa sînt generațiile, pe cît de așteptate și previzibile, pe atît de
surprize. Generații surprize-surprize, dar nu de felul celei optzeciste, căci
aceasta s-a ivit într-o cultură îmbîcsită de ideologia național-comunismului
(p. 7). Și generația 60, de-o pildă, s-a ivit într-o cultură îmbîcsită, de nu
chiar mai îmbîcsită; degeaba însă, căci n-are stofa eroică a optzeciștilor:
generațiile anterioare le-o spune de la obraz Dumitru Chioaru își
renegociaseră contractul cu regimul, făcînd compromisuri în schimbul unor
privilegii (p. 8); pe cînd optzeciștii au făcut atît de radicală opoziție la
regim încît în comparație cu ei rezistența la comunism a generațiilor
anterioare a devenit o biată constestare cu mijloace culturale (p. 7). Sub
ochii lui Dumitru Chioaru optzeciștii mai că nu se organizează într-un fel de a
doua rezistență armată anticomunistă, doar că acuma nu în munți, ci pe la
colocviile de poezie de la Sighișoara, într-o marginalizare asumată; de aici,
din marginalizare, ei au alcătuit literatura română de sertar (de care va fi
avînd știință doar Chioaru, dacă nu-i cumva vorba de o metaforă; literal,
sertarele optzeciștilor, afară de unele cărți întîrziate prin edituri, au fost
mai degrabă eminent goale decît arhipline). Pînă și ideea de generație
optzeciștii au folosit-o ca pe una combatantă politic, ca strategie a
solidarității lor în lupta cu propaganda și cenzura comunistă, dar și ca reacție
împotriva conformismului politico-ideologic al generației 60 (p. 8).
Judecățile acestea sumare, care împart meritele și defectele cu sacul, devin
de-a binelea hazlii prin retorica absolută a eroizării. Nu-ncape vorbă că vor fi
fost destui scriitori prin generația 60 care vor fi făcut compromisuri; poate
chiar mai mulți decît printre optzeciști, care nici ei nu vor fi fost cu toți
miei și viteji deodată. Dar cine e generația 60? Fiecare generație e ceea ce
rămîne din ea; fiecare generație e valorile ei. Cînd vorbim azi de generația 60
nu cred că se gîndește nimeni la, să zicem, Nicolae Dragoș sau Dinu Săraru, ci
la alde Nicolae Manolescu, Mircea Martin, Ana Blandiana
Lor și lor? li se
adresează vorbele grele ale lui Chioaru? Așa s-ar părea, devreme ce optzeciștii,
tot ei, sînt cei care au pus capăt protocronismului. E un gest frumos din partea
optzeciștilor, cu atît mai sublim cu cît au semnat, în toiul luptei, sub numele
lui Nicolae Manolescu, Eugen Simion, Mircea Iorgulescu
Acum, însă, firește,
meritele trebuiesc restituite cui de drept.
Nimic, de altminteri,
nu-l poate opri pe Dumitru Chioaru din avîntul lui dă-i și luptă și luptă și
dă-i. Pînă și textualismul devine o baricadă politică; nu o literatură care se
închide în sine, ci una luptătoare; asta pînă cînd apare stindardul
postmodernist, pe care, pentru subversiune mai eficientă, și l-a însușit
majoritatea optzeciștilor (p. 9). După ce a dat jos regimul comunist,
generația 80 a mai dezertat de sub stindardul postmodernismului care, se vede
treaba, nu-i reprezenta pe toți. Ba, la drept vorbind, îi reprezenta pe foarte
puțini, cei mai mulți grupîndu-se, la Chioaru, în eșaloanele neoexpresionismului,
neoavangardismului și manierismului. Dar cum au combătut o vreme sub
postmodernism, fie și din strictă solidaritate conjuncturală, nu-i de mirare că,
în analiza propriu-zisă, optzeciștii se încurcă, la rînd, unul cîte unul, în
modernism și postmodernism, fiind cînd moderni, cînd, cîteva rînduri mai încolo,
postmoderni.
Rareori generația 80
a fost atît de vitează pe cît e ea contemplată de Dumitru Chioaru. Eroismul de
aici nu e unul umflat, cumva prin cuvenită exagerare, ci unul de-a dreptul
inventat. Păcat, pentru că adevăratele merite ale optzeciștilor nici nu se mai
văd de sub atîta beatificare.
II.
Complexul savantului
Pe cît nu-i pasă lui
Dumitru Chioaru de erudiție, avînd doar grija propriei spontaneități
impresioniste, pe atît, în schimb, îl angoasează erudiția pe Aurel Pantea. În
comentator, Aurel Pantea mai că nu face un pas fără un prealabil apel la o
autoritate. Invocarea unui savant de regulă suprem e un gest ritual în
comentariile sale, cu atît mai obligatoriu cu cît acestea urcă dinspre simpla
notiță sau recenzie spre consistența unui studiu. Ce-i drept, nici Aurel Pantea
nu stă de vorbă cu fauna măruntă a criticii literare, care lipsește (aproape) cu
desăvîrșire de-a lungul tuturor Simpatii-lor sale critice (Casa
Cărții de Știință, Cluj, 2004) dedicate poeziei contemporane. Chiar cînd face
critică de întîmpinare, nu la critici se uită el și nici nu se ia după ei (decît
fără să-și dea seama); privirea lui e ațintită spre piscurile filosofiei sau
teoriei, spre citatele ilustre, din care se convinge de temeinicia conceptelor.
Cînd aceste duhuri înalte coboară doar spre a întemeia acuratețea conceptului e
încă lucru pozitiv, chiar dacă și ostentativ sau, uneori, de-a binelea emfatic.
Dar de regulă ele nu vin doar în sprijin, ci cu pretenții de a face din
literatură o simplă demonstrație de adecvare. Poeți adevărați sînt puși astfel
să ilustreze teze ale unor comentatori; creația devine în acest chip simplă
demonstrație, simplă aplicație literară a unor concepte mai înalte; creatorul e
inhibat în fața comentatorului (filosof, teoretician, poetician, ce-o fi el) și
tot ce poate el năzui mai înalt e să-l adeverească pe acesta. Satisfacția
supremă vine la Aurel Pantea din coincidența unei viziuni poetice cu o
propoziție filosofică; din creditarea celei din urmă prin cea dintîi; la urma
urmei, poezia nu e altceva decît încă un argument în favoarea filosofiei.
Creatorul se vede astfel pus într-o condiție de subsidiaritate față de
comentator, dacă nu de-a dreptul într-una de inferioritate. Tot ce poate el mai
mult e să-l acrediteze pe acesta. Aurel Pantea e de la natură poet și-i cu totul
de mirare cum se lasă ghidat de acest complex al savantului care inversează atît
de radical etica raporturilor, dînd comentariului supremația și rezervînd
creației rolul de ancilla. Poezia, ce-i drept, a mai fost într-o astfel
de situație, dar tare de mult
Complexul savantului e
atît de feroce încît el e enunțat din chiar prima frază a cărții, de acolo de
unde aflăm că, bunăoară, condiția poetică a lui Radu Stanca ilustrează un caz
al sublimului, așa cum îl găsim expus într-o carte a lui Andrei Pleșu (p. 5).
Ca și cum n-ar fi fost destul, cîteva rînduri mai încolo poetul mai face o dată
penitență de ilustrare: ontologic, poezia lui Radu Stanca ilustrează cîteva
propoziții kierkegaardiene (p. 7). Nu trece mult și, cînd vine rîndul lui
Doinaș, aflăm că și poemele acestuia întrupează cel puțin două atitudini
lirice, din cele de care vorbește Wolfgang Kayser (p. 12). Iar viziunea lui
despre unu nu e decît o traducere sau adaptare pe versuri a unei fraze din
exegeza lui Sorin Vieru la Parmenide. Aproape la rînd poeții n-au altă treabă
decît să beatifice niște propoziții filosofice, ca și cum viziunea lor s-ar
nutri exclusiv și adecvat din adevărul acestora. Chiar cînd operează ei înșiși
cu vreun complex, acesta trebuie acreditat dinainte de un filosof, căci poeții
nu pot inventa, de la sine, oarecum spontan, complexe și nici nu le pot folosi
aberant, ci numai după manual. Așa pățește, de pildă (dar nu e singurul caz),
Marta Petreu în cazul concret al resentimentului, pe care e cît pe ce să nu-l
folosească după tipic. Or îi vine numaidecît în ajutor Aurel Pantea ,
resentimentul a fost definit (Scheler) ca o formă a neputinței de a face rău
și, prin urmare, el poate fi creator (p. 160). Cu siguranță că Scheler așa va
fi zicînd, căci memoria lui Aurel Pantea e atît de pioasă încît citează și cînd
parafrazează; și mai sigur e că alții vor fi zicînd altele despre resentiment și
că, poate, dreptatea nu-i toată de partea lui Scheler; dar sigur de tot e că
Marta Petreu n-a luat resentimentul din cărți, din bibliografie, ci l-a produs
singură; asta e, de fapt, diferența dintre poet și comentator: poetul își
fabrică singur materialele, pe cînd comentatorul le preia de prin cărți. Cel
dintîi n-ar trebui să aibă chiar așa grave complexe în fața celui din urmă. Nu
Radu Stanca are nevoie de Andrei Pleșu, ci, firește, Andrei Pleșu de Radu
Stanca, pentru eventuale clasificări; cînd e vorba de poeți, clasificările n-au
cum să-i premeargă, așa încît ei să vină doar să le ilustreze. Și nici
conceptele nu le vin de-a gata, oricît ar fi fost ele lămurite de
teoreticieni. De fapt, ori de cîte ori în această cauză intervine un poet,
teoreticienii trebuie s-o ia de la capăt. Căci poetul e purtat nu de obediență,
ci de violență.
Ce-i drept, Aurel
Pantea nu recurge la citatul absolut pentru fleacuri. El pornește de la asemenea
afirmații radicale numai pentru a putea aborda decis liniile de structură ale
viziunii, pentru a putea configura impactul ontologic al acesteia. Căci pentru
Aurel Pantea portanța ontologică a poeziei e faptul ei întemeietor; o astfel de
fundare deopotrivă inițială și finală urmărește el. Nu literatura ca
spectacol textual îl interesează, ci literatura ca mărturie existențială; nu
literatura ca artă, ci literatura ca existență; nu joc/joacă, ci condiție.
Tocmai de aceea comentariile lui sînt abrupt substanțialiste. Ele nu se (prea)
încurcă în observații de artisticitate, ci sar direct în cazanul vizionar.
Astfel de sărituri nu sînt, uneori, fără primejdie văzute dinspre partea
criticii; căci în elanul lor Aurel Pantea trece aproape regulat peste
precauțiile de evaluare; el nu mai stă să coreleze performanța de artă cu
eventuala coerență vizionară și nici nu o face pe aceasta să depindă de prima. E
ca de la sine dat că toți poeții au un nivel vizionar și că acesta nu e
condiționat de starea de artă a poeziei respective. Or, dreptul la viziune nu e
chiar atît de natural și nici cel mai bine împărțit dintre bunurile poetice. Nu
există viziune dincoace de artă, chiar dacă multă lume se chinuie și chinul
acesta reclamă imediată compasiune. Această premisă generos democratică nu e
neapărat un efect de metodă sau de concept; de cele mai multe ori ea e, și la
Aurel Pantea, victima unei politeți exagerate, care se străduiește să nu
ofenseze; de aceea, în cazul multor poeți discutabili, Aurel Pantea trece la
eufemisme descriptive destul de criptice (dar nu de nedezlegat). Dar cum tot
descripția e aplicată și în cazul reportajelor despre fenomenologia viziunii, se
ajunge la un fel de egalizare a poeților în care între, să zicem, Boris Marian
și Ion Mureșan nu e mare diferență. E adevărat că poeții își pot permite să-și
conserve eleganța, dar uneori și-o pierd tocmai din exces de conservare. Nu poți
fi elegant, în aceiași termeni, și cu Mircea Cărtărescu și cu Dan Iancu;
înseamnă a nu mai fi cu niciunul.
Saltul direct în
camera obscură a viziunii mai aduce după sine și un efect de esoterism.
Comentariile lui Aurel Pantea folosesc un limbaj inițiat și nu unul dobîndit
după prima treaptă; pe de altă parte, ele nu folosesc decît celor care au citit
în prealabil cartea despre care se face vorbire; căci Aurel Pantea nu vorbește
cu profanii; cu atît mai puțin cu ignoranții. Critica lui nu e de popularizare,
ci de inițiere. Ea nu e niciodată un releu spre cîmpul exterior și nu-și propune
să aducă literaturii alți acoliți. E o critică nemiloasă cu cei dinafară.
O critică, altminteri,
apoftegmatică, indiscutabilă și netă. Propozițiile ei sînt gravate scurt, ca
niște ștampile definitive și absolute. Aurel Pantea le emite aproape la
telegraf. Ba le mai și bate în cuie. Și le bate atît de temeinic încît și dacă
se răzgîndește nu le mai poate scoate. De regulă el începe cu propoziții
rezolute: În cea mai cruntă și nemiloasă dintre cotidianități trăiește
imaginația poetului Ioan Moldovan, zice el, de pildă, la p. 100. Siguranța e
cea care primează, îndoielile, dacă vin, vin abia pe urmă: cred că am
exagerat, adaugă ceva mai jos; dar din cum se desfășoară apoi comentariul se
vede că, de fapt, n-a exagerat deloc: tonul și altitudinea luate în deschidere
sînt definitive. Și, în general, pline de elan empatic ori de cîte ori e vorba
de poeți care se țin pe urmele lui Orfeu, de excursioniștii infernului. Nu-i de
mirare, Aurel Pantea fiind și el un turist cu abonament de favoare în aceleași
zone. Doar iluminații suscită mai mult entuziasm, dar probabil că din alt
complex, devreme ce nu-l jenează gramatica pur exclamatorie a unor mistici.
Lucrînd exclusiv în
minele viziunii, cu un program tenace de a fi martorul geologiei acesteia, Aurel
Pantea scoate la lumină propoziții extrem de acute despre morfologia fiecărui
poet. Cu singura condiție să fie vorba, într-adevăr, de un poet. Dar pentru asta
nimeni nu trebuie să se lase la mîna lui Aurel Pantea.
III.
Malițiuni și devoțiuni
Poeții, chiar prinși
în flagrant delict de critică, tot oameni ai unei culturi de monolog se
dovedesc. La rîndul lor, criticii nu pot scăpa de blestemul dialogului nici
măcar atunci cînd își propun anume să se joace. Deși poate nu pare, criticii
sînt oameni de cenaclu, pe cînd poeții sînt, de fapt, recitatori. Nu știu cît de
importantă e această deosebire, dar de bătătoare la ochi e bătătoare. Pînă și o
jucătoare (și o jucăușă nu mai puțin) cum e Nicoleta Sălcudeanu nu poate scăpa
de responsabilitatea dialogului din cenaclul critic; de evitat nici nu pomenesc,
întrucît e evident că acesta e mai degrabă căutat și provocat decît fentat.
Referințele, se vede, pe critici îi stimulează, pe cînd pe poeți, probabil, îi
întristează. Așa că Pasiențe-le (Editura Fundației Culturale Ideea
Europeană, București, 2005) Nicoletei Sălcudeanu, departe de a fi un joc de
solitudine, sînt, de fapt, un joc de societate; de societate critică, firește.
Poate că Nicoleta Sălcudeanu nu va fi știind, în fiecare caz în parte, tot ce
s-a spus înaintea ei, dar de lucrurile importante ține să țină seama. Și nu fără
un ce folos; căci îndată contrează și ripostează, ca un jucător cu ambiț și
reflexe ascuțite; dar și cu cărți în care are încredere. E drept că nu stă mult
să împartă dreptăți în stînga și-n dreapta, printre referenți, dar tocmai
vioiciunea acestor punctuale observații tranșante asigură mersul polemic
sprințar al propriilor comentarii.
Mai mult însă decît să
tragă cu ochiul la unul și la altul, ca să vadă cine ce zice, Nicoleta
Sălcudeanu e preocupată de găsirea acului din carul cu fîn al operei pe care o,
cu grație malițioasă, foiletează. Deși îi mustră (dar numai cu ironie, nu și cu
mînie) de cîteva ori (ce-i drept, în trecere) pe acești căutători specializați,
ea însăși e tot o căutătoare de asemenea ace pierdute; dar mai ales de noduri în
papură. Și încă una metodică, ori baremi încăpățînată. Căci nu se lasă pînă nu
le găsește. Iar de preferință nu le caută la oameni (critici) mai simpli, mai
anonimi, ci la marile vedete; pe cei dintîi îi mai menajează, cu tact, pe
ceilalți, însă, îi deranjează parcă anume, cu program; e drept că nu ireparabil
și impardonabil, ci doar cît să se trezească. Dar termenii deranjului sînt,
uneori, destul de drastici, ori măcar neplăcuți; cum e această observație
punctuală la una din cronicile de pe lista lui Manolescu: cronica stîngace la
volumul lui Geo Bogza /
/ amuză și contrariază prin platitudini bombastice și
gracilități de compunere școlară (p. 14). Cînd observațiile vizează lucruri mai
grave, tonul devine mai calin, tocmai spre a echilibra greutatea celor spuse:
nu tocmai poezia zice cronicăreasa este punctul forte al comentariului
manolescian. Neconfecționîndu-și un arsenal conceptual de fină precizie (chiar
de minimalist) ca în cazul prozei, teritoriul liric este explorat extensiv (p.
15). Mai mare caz și tapaj se face de lucrurile care pot fi, de fapt, admise ca
greșeli iertătoare, ținînd de opțiuni. Cum și face Nicoleta Sălcudeanu, de-o
pildă, pentru omiterea lui Dumitru Țepeneag din listă: De neînțeles
bastardizarea lui Dumitru Țepeneag și a inovației propuse de acesta (p. 17).
Lucrurile grave sînt spuse delicat, lucrurile ușoare cît se poate de răspicat.
Un fel de arțag
simpatic, făcut deopotrivă din răutăți gratuite și acoperite, e prezent
pretutindeni în cronicile Nicoletei Sălcudeanu, dîndu-le o juisanță sui generis;
o juisanță a inteligenței care-și profesează verva pe seama contradicțiilor sau
contrarietăților. E limpede că, în primul rînd, cronicarul caută dinadins
pricină cărților comentate; cînd nu le găsește pricină sau nu una îndeajuns de
excitantă ea le caută chipul ascuns, imaginea de după draperia academică.
Căci și mai mare
plăcere decît căutarea obstinată a nodurilor în papură îi procură Nicoletei
Sălcudeanu transformarea criticilor (trei sferturi din carte e despre critici,
iar ultimul despre diariști de toate felurile) în personaje; comentariile se
angajează atunci într-un fel de procesare pe etape care scoate la sfîrșit un cu
totul alt critic decît cel inițial. Dacă are timp și pretexte destule adică
suficiente cărți Nicoleta Sălcudeanu purcede metodic la convertirea
respectivului, printr-un proces de seducție și identificare desfășurat in
crescendo. Un astfel de spectacol e dus la capăt aici doar în cazul lui Gheorghe
Perian (una din cele două admirații supreme ale cărții, alături de, în cealaltă
secțiune, Livius Ciocârlie; admirații aproape de devoțiune, bazate pe un fel de
euforie a identificării), care e preluat, de pe panoul public, în înfățișarea sa
clasic-academică. Dar cum prin lectură ești tentat să cauți întotdeauna ceea ce
găsești mai greu, acul în carul cu fîn, Nicoleta Sălcudeanu, cu toată
greutatea, îi și găsește lui Perian o calitate dosită: colocvialitatea (p. 55).
Asta la primul popas, asupra Scriitorilor români postmoderni. La al
doilea popas (pe seama Paginilor de critică și istorie literară), e
folosită o cheie de lectură anume scandaloasă, pentru că, aparent,
nepotrivită: aceea care duce la revelarea senzualității critice (p. 57), avînd
în vedere că atîta austeritate și rigoare nu pot să nu dea de bănuit. Nu-i de
mirare că de îndată iese la iveală rafinamentul senzual al istoricului literar
(p. 58). Odată atras pe acest drum, aulicul istoric literar se trezește, la a
treia ședință de transformare (ce are ca obiect A doua tradiție), un
hîtru disimulat, amorezat de cîntecele lumești (p. 62). Concluzia
recapitulativă e că Gheorghe Perian este un critic și istoric literar cool (p.
64); necum uscat și scorțos, cum părea la început, cum le părea celorlalți,
reputatul se dovedește, de fapt, unicul postmodern în stare naturală; pe scurt,
un clasic postmodern în viață (p. 66), cel mai simpatic dintre simpatici. Nu
toată lumea e dusă chiar în această manieră cu zăhărelul, nu toată lumea trece
(e trecută) prin transformări atît de radicale, dar mai nimeni nu rămîne nici
cum era. Pînă și efigia atît de consacrată în decență și cumințenie a lui Ion
Pop e întoarsă cu metodă și afecțiune, astfel că, pe sub hieratismul blînd, se
descifrează o secretă violență (p. 31). Ghicitul în cărți, anunțat ca program
jucăuș în avertismentul de deschidere, e luat temeinic în serios; oricum, dacă
nu izbutește să ghicească, Nicoleta Sălcudeanu desenează singură noi figuri
peste cele standard(izate). De regulă chipuri mai umane, mai atractive. În cele
din urmă, critica Nicoletei Sălcudeanu se dovedește o stilizare premeditată: din
instanțe, criticii devin oameni de treabă, oameni, cu precădere, simpatici, cu
care e mai mare dragul să stai la taclale dacă li se dă jos masca.
Pe cît pare de
răutăcioasă, cultivînd nativ, dar și programatic, maliția, pe atît, de fapt,
critica Nicoletei Sălcudeanu e binevoitoare. Măcar pentru că mereu binedispusă
și pentru că își transformă, cu un fel de răsfăț euforic de sine, victimele în
parteneri de dialog, îi aduce la condiția proprie de colocvialitate și directețe.
Căci Nicoleta Sălcudeanu nu practică scrisul adînc și nici pe cel sclifosit; din
contră, ea profesează scrisul frivol, cu înflorituri și jocuri de ironie și nu
sfiește să iasă în direct pe scenă: Așa și eu, și de aceea mie scrisul lui
Livius Ciocârlie îmi place foarte, foarte mult (p. 131) etc. etc. După cum,
atunci cînd i se înmoaie inima, nu se sfiește nici să-și preschimbe
causticitatea în suavități extreme: Lăsînd citatele la locul lor, adulmec doar
blîndețea sfîșiată, prevenitoare, tandră, cu care sunt acestea răsfoite; aici
paginile trebuie întoarse ușor, fără zgomot, să nu trezească vreun fluture din
somn (p. 34). Precum se vede, alături de concepte, Nicoleta Sălcudeanu
mînuiește și o partitură de afecte care merg de la maliția suverană la tandrețea
diafană. Dar și această afectivitate liberă e folosită în beneficiul
vivacității, al criticii de vervă seductivă.
E drept că euforia
jocului de-a critica dă observațiilor un aer jovial și frivol; nu le admite ca
definitive și poate nici măcar ca grave. Dar pe sub parada ludică Nicoleta
Sălcudeanu e, de fapt, un critic sever. Numai că de o severitate în totul
agreabilă; o severitate de alint malițios. |