Ce s-a întâmplat cu literatura română
în timpul comunismului
(Conferință susținută la Universitatea din Oradea,
în 20 martie 2006)
De ce exista riscul să dispară literatura
În primul rând vă
salut, stimați orădeni, afectuos, pe doamne și domnișoare, respectuos, pe domni.
Mă bucur că sunteți prezenți aici, mă flatează faptul că ați venit, deși mi-e
teamă să nu vă dezamăgesc, poate ați fi vrut să aveți parte de un vorbitor ca
Mircea Radu. Eu am stat aproape zece ani închis în casă și am lucrat la
Istoria literaturii..., mi-am neglijat înfățișarea, m-am îngrășat, ca să-mi
pot termina cartea. Și, dacă sunt mândru de ceva, sunt mândru de faptul că am
dus la bun sfârșit o muncă grea, pentru că am explicat și cu alte prilejuri
despre talentul, inteligența, dacă există, investite în această carte, vor vorbi
alții sau le vor contesta alții și nu mă voi amesteca niciodată în aprecierea
ei, dar vreau să se știe că am muncit mult. Intenția de-a o scrie am avut încă
de acum douăzeci și cinci de ani. O istorie a literaturii române contemporane
este, pentru un critic literar, ceea ce este rolul lui Hamlet pentru un actor,
adică este cartea vieții lui. Am avut tenacitatea să duc la bun sfârșit această
muncă, după ce am deschis acasă un adevărat șantier. Dar asupra subiectului o să
revin, în al doilea moment al întâlnirii noastre, când va avea loc lansarea
propriu-zisă a cărții.
Ce s-a întâmplat cu
literatura română în timpul comunismului? Aceasta este întrebarea la care vreau
să răspund, împreună cu dumneavoastră. Poate nu sunt acum în forma mea cea mai
bună, pentru că am călătorit de la București cu mașina până la Oradea și a fost
obositor drumul, pentru că sunt și emoționat, întrucât aici, în Ardeal,
întotdeauna am un sentiment de respect aproape paralizant. Poate n-am să fiu,
deci, la cea mai mare înălțime, dar vă asigur că în realitate sunt mult mai
inteligent decât o să fiu azi, să contați pe chestia asta.
Repet întrebarea: ce
s-a întâmplat cu literatura română în timpul comunismului? Răspunsul cel mai
scurt este: a supraviețuit. A supraviețuit cu mari pierderi, dar a supraviețuit,
nu a dispărut. Și întrebarea pe care ați putea să mi-o puneți ar fi următoarea:
dar de ce ar fi putut să dispară? Este regimul comunist atât de ostil
literaturii? Și-a propus regimul comunist să desființeze literatura? Nu cumva
exagerați? De ce exista riscul să dispară literatura în timpul comunismului?
Exista acest risc în
condițiile în care și alte instituții au dispărut în timpul comunismului. Și
unul dintre numeroasele exemple este parlamentul, instituția cea mai
reprezentativă pentru democrație. Parlamentul a fost înlocuit de Marea Adunare
Națională. Aparent s-a creat o continuitate între parlament și Marea Adunare
Națională. Dar ce fel de parlament este acela care cuprinde membrii unui singur
partid și care votează totdeauna cu o sută la sută din voturi fiecare proiect de
lege? În mod evident nu mai este vorba de parlament, ci de un simulacru de
parlament. Se poate zice cu toată certitudinea că parlamentul în timpul
comunismului a dispărut și a fost înlocuit cu o caricatură de parlament, care nu
poate fi considerat parlament. Exact aceasta intenționau să facă comuniștii și
cu literatura, să o desființeze prin transformarea în altceva, într-o falsă
literatura, într-o caricatură de literatură, într-un instrument de propagandă.
Pentru că
dumneavoastră trebuie să știți sunteți studenți la litere, cei mai mulți, iar
de profesori nici nu mai vorbesc, unii știu poate mai multă carte decât mine și
au venit numai din amabilitate să mă asculte literatura este o expresie a
libertății. Ea nu poate fi folosită ca un instrument de propagandă, pentru că
atunci devine altceva. Literatura n-a fost inventată de oameni ca să fie
folosită la ceva, nu este o servitoare, literatura dacă vreți este o prințesă,
literatura există prin ea însăși, este o desfășurare de frumusețe, un prilej de
încântare. Și orice încercare de-a o aservi, de-a o transforma într-un mijloc de
a obține altceva duce la deteriorarea ei, pentru că, pe cât de frumoasă, pe atât
de fragilă este. Este ca un curcubeu, are o frumusețe măreață, dar și iluzorie.
Splendoarea ei se volatilizează imediat. Nu putem pune mâna pe un curcubeu, nu
putem pune mâna pe literatură, mai ales mâna brutală a celui care vrea să și-o
aservească. Un scriitor se inhibă atunci când cineva se amestecă în actul
creației . Scrisul este cum este cântatul în baie, fiindcă am auzit că unii
oameni cântă în baie. Nu poți să te precipiți și să deschizi ușa la baie și să-i
spui ce să cânte, pentru că s-a dus naibii frumusețea și autenticitatea acelui
moment. Nu poți să-l chemi pe scriitor la ordine și să-i spui ce să scrie.
Există o stenogramă reprodusă în cartea mea a unei discuții dintre Gheorghiu-Dej
și George Călinescu. Și Gheorghiu-Dej încearcă să-i explice lui Călinescu, care
deja publicase Bietul Ioanide, cum ar trebui să scrie Scrinul negru
pentru că deja știa din presă că marele critic și istoric literar, scriitor
complet, lucra la Scrinul negru. Și să vedeți acea stenogramă ce dramatic
ilustrează necomunicarea între două personaje, două personaje care fac parte din
două lumi diferite. G. Călinescu, din lumea spiritului, un scriitor adevărat, și
un activist de partid, un om de nimic, pe care numai istoria momentului l-a
adus în prim-plan, străin de limbajul lui G. Călinescu, și care totuși are
emfaza, are siguranța celui care dă indicații. Și să vedeți cât de
înduioșătoare și emoționantă și întristătoare este strădania lui Călinescu de a
simula că ascultă respectuos sfaturile lui Gheorghiu-Dej.
Este o discuție
simbolică între un reprezentant al autorităților comuniste și un reprezentant
strălucit al literaturii. Mulți comentatori de azi obișnuiesc să-l judece sever
pe George Călinescu, să spună că este de neiertat faptul că un asemenea scriitor
a făcut concesii regimului comunist, dar uită să-l judece la fel de sever pe
Gheorghe Gheorghiu-Dej, care a făcut presiuni asupra lui Călinescu. Ar trebui să
învățăm să gândim lucrurile invers. Pe oameni ca G. Călinescu, Sadoveanu, Tudor
Arghezi să-i considerăm victime, iar pe cei care au făcut ca ei să se afle în
situația de a ceda să-i considerăm adevărații vinovați. Faptul că există
scriitori ca Lucian Blaga sau Vasile Voiculescu, care nu au cedat presiunilor,
nu înseamnă că toți aveau obligația sau curajul să nu cedeze. Noi trebuie să ne
gândim cu recunoștință la scriitorii care au creat capodopere și nu să-i acuzăm
cu atâta ușurință.
Acum imaginați-vă
această societate inversă...
Dar mă întorc la
subiect. Tinerii de astăzi poate vor înțelege că literatura a supraviețuit, dar
nu vor înțelege de ce pun eu problema în termeni atât de dramatici, pentru că ei
nu știu și nici nu-și pot imagina ce este comunismul. Oricâte teorii s-ar face,
oricâte studii s-ar scrie... este foarte greu de înțeles ce-a fost în esență
comunismul. Am să încerc așa, în câteva cuvinte, să explic: în primul rând a
fost o situație absurdă, fără precedent în istorie. Nimeni nu era pregătit
pentru așa ceva. Societatea, cum foarte bine știți, dar simplific acum pentru
necesitățile demonstrației, este formată de obicei dintr-o elită, din oameni de
performanță care sunt puțini la număr. Este formată, totodată, dintr-o imensă
majoritate de oameni obișnuiți, care într-o societate normală aspiră să ajungă
la nivelul elitei, ceea ce este foarte productiv pentru că mereu, din rândul
oamenilor obișnuiți sau care par obișnuiți, se ridică unii, prin competiție, se
ridică și ajung în rândurile elitei. Și mai există într-o societate, în sfârșit,
un număr mic de neisprăviți, de ratați, care nu-și fac datoria față de
colectivitate și care nu sunt în capabili de performanțe.
Cum funcționează,
deci, o societate sănătoasă? Oamenii de valoare, oamenii capabili de performanță
profesională produc (bunuri, servicii) pentru binele societății și sunt
răsplătiți, aplaudați, sunt omagiați, li se fac statui. Oamenii ceilalți aspiră
să devină asemenea celor pe care îi admiră, și unii din ei și reușesc, iar în
felul acesta se împrospătează rândurile elitei; iar cei care sunt incapabili,
care de fapt nu produc nimic pentru societate sunt priviți cu înțelegere, cu
toleranță și ajutați să trăiască. Asta este relația normală. În comunism, pentru
prima dată în istorie, lucru care nu s-a mai întâmplat vreodată, minoritatea de
neisprăviți a luat puterea, a ajuns să conducă o țară întreagă; a distrus elita
prin închiderea în închisori a celor mai valoroși oameni, prin obligarea altor
oameni de valoare să se exileze, să fugă din țară, prin marginalizarea lor în
societate, prin umilirea lor permanentă și mai ales prin instigarea mulțimii
împotriva lor. Treptat s-a ajuns la o existență inversă în care marea majoritate
a oamenilor își făcuse un ideal din a semăna cu incapabilii veniți la putere,
din a le imita stilul de viață.
Acum imaginați-vă
această societate inversă în care oamenii de valoare sunt închiși și
culpabilizați și trebuie să trăiască cu frică, în care ți-e teamă să porți
pălărie ca să nu se zică că faci parte din protipendadă, în care ți-e teamă, la
fel, să știi o limbă străină fiindcă asta înseamnă că-ți trădezi țara iar o
asemenea situație să dureze nu câteva luni, nu câțiva ani, ci câteva decenii
Timp suficient pentru ca membrii societății, în marea lor majoritate, să ajungă
să-și facă un ideal din a-i imita pe impostorii aflați la putere. Este o imagine
înspăimântătoare, dar care totuși a fost realitate. Acest grotesc stil de viață,
în România, nu s-ar fi impus niciodată în mod spontan. O mie de ani să fi trecut
și în România n-ar fi ajuns la putere, prin alegeri, partidul comunist. Românii
au ceva luminos, au o voioșie, o bucurie de a trăi, un respect față de oamenii
de valoare, înnăscut, și ei niciodată n-ar fi optat pentru comunism, dacă, în
urma pierderii războiului, România n-ar fi fost ocupată de sovietici, care i-au
obligat pe români să treacă la comunism. Deci trecerea României la comunism a
fost realizată prin forță, a fost un chin pentru români să se adapteze la acest
nou stil de viață pe care însă până la urmă au fost nevoiți să-l asimileze. Am
văzut odată un film al lui Buńuel, nu țtiu dacă ați auzit de acest regizor
spaniol, Viridiana, și e o scenă acolo care rezumă foarte bine situația
din comunism. Într-un castel, aristocrații care îl locuiesc se pregătesc pentru
o nuntă. Totul este fastuos: candelabre de cristal splendide, rochia de mireasă
gândită parcă pentru o zână din povești, torturi etajate, cu frișcă, tacâmuri de
argint, dar la un moment dat, nu contează din ce cauză, nobilii, inclusiv
servitorii lor, părăsesc în grabă castelul, iar toate pregătirile de nuntă rămân
intacte. În foarte scurtă vreme, castelul este ocupat de cerșetorii din
împrejurimi, cerșetori care, văzând pregătirile de nuntă, intră în joc și fac
nunta lor de cerșetori, grotescă. Superba rochie de mireasă este îmbrăcată de o
cerșetoare puhavă, șleampătă, fără dinți. Așa-zișii nuntași se reped la tort
și-și bagă mâinile lor soioase, cu mânecile zdrențuite, în frișcă, până la cot,
se îmbată, aruncă cu mâncare unii în alții. O nuntă caricaturală, hidoasă
înlocuiește proiectata nuntă aristocratică. Exact așa s-a întâmplat în toate
țările comuniste, nu numai în România. Tot ceea ce se pregătise pentru un
ceremonial elegant al vieții a fost preluat, la propriu, nu numai la figurat, de
niște oameni care nu știau să trăiască, care erau plini de complexe de
inferioritate, îi urau pe oamenii superiori și care i-au maimuțărit pe oamenii
superiori.
Au fost chiar
situații când vilele eliberate prin trimiterea în închisoare a proprietarilor
lor au fost ocupate de oameni care nici nu știau cum să folosească obiectele de
acolo și le foloseau impropriu, foloseau spărgătorul de nuci ca să bată cuie sau
utilizau bideul ca să-și spele pantofii.
Un zid al Berlinului
între prezent și trecut
Vă povestesc asemenea
lucruri numai ca să încerc să vă fac, pe dumneavoastră, care aveți imaginație
(nu și experiență de viață, întrucât sunteți tineri) să vă reprezenntați esența
comunismului. Asta nu înseamnă că toți comuniștii sunt vinovați, ar fi o prostie
să credem așa ceva. Mulți români au intrat în partidul comunist ca să reziste,
ca să dea impresia că aderă la noul regim. Oricum, atmosfera era cu totul
nefavorabilă literaturii.
În momentul când a
căzut această ghilotină a istoriei peste România, literatura ajunsese, printr-o
evoluție nu lentă, printr-o evoluție explozivă, în perioada dintre cele două
războaie mondiale, la o mare diversitate de forme și la rafinament. Exista o
literatură pentru toate gusturile, de la literatura intelectualistă a lui Camil
Petrescu, de exemplu, la cărțile pentru publicul larg ale lui Mihail Drumeș.
Exista o literatură de avangardă, dar și una tradiționalistă, exista o
literatură a identității românești, dar și una exotică, evocând alte spații
culturale ale lumii. Fiecare putea să-și aleagă din acest galantar de mărfuri
rare tot ce-și dorea. Această bunăstare a literaturii noastre dintre cele două
războaie mondiale a fost brusc distrusă, a fost brusc anulată de încercarea
regimului comunist de a desființa literatura și de a o înlocui cu o falsă
literatură, cu o literatură care să fie folosită ca material de propagandă în
favoarea regimului comunist.
Care au fost metodele
de desființare, cum s-a făcut, din punct de vedere instituțional, această
încercare monstruoasă de falsificare a literaturii? O primă metodă a fost
interzicerea cărților dinainte de război, interzicerea cărților care aduceau
aminte de tot ceea ce însemna libertate. S-au publicat, s-au pus în circulație,
dar s-au publicat nu în sensul că au fost oferite publicului larg, s-au publicat
în sensul că s-au tipărit și trimis bibliotecilor, școlilor, universităților,
broșuri cu liste de cărți interzise. În total au fost peste 7000 de titluri de
cărți interzise (cărți de literatură, nu mai vorbesc de cărțile din alte
domenii), cărți interzise cu desăvârșire, cărți pe care autoritățile comuniste
voiau să le șteargă din mintea românilor, din memoria culturală a poporului
român. A fost un fel de proces de mankurtizare. Nu știu dacă ați citit romanul
O zi mai lungă decât veacul al lui Cinghiz Aitmatov se vorbește acolo
despre un bărbat luat ca prizonier, căruia i se pune o căciulă strânsă pe capul
bine ras, un instrument diabolic, atât de strânsă încât părul, în loc să crească
în sus, crește invers, înspre creier și produce o ștergere a memoriei. Acel
bărbat, când este eliberat, se întâlnește cu mama lui și nu-și amintește că ea
este mama lui. Este o scenă înduioșătoare, cam melodramatică, dar răscolitoare,
cum numai rușii (vreau să spun scriitorii de limbă rusă, pentru că Cinghiz
Aitmatov nu este rus) știu să conceapă. Este o chestie monstruoasă să ștergi
memoria unui om. Nu este vorba de memoria aceea prozaic-utilitară, de numerele
de telefon pe care le ai în minte, nu ar fi atât de grav, ci de o ștergere a
identității; să uiți cine ești e un proces de dezumanizare și, implicit, de
animalizare. Numai animalele trăiesc instalate exclusiv în prezent. Pisica
trăiește în prezent, nu știe ce-a fost, uită ce-a fost, n-o interesează ce-a
fost. Omul știe, omul are conștiință, omul știe ce-a fost, de unde provine, ce
va fi si așa mai departe. S-a creat practic un fel de zid al Berlinului, așa cum
între Berlinul de Est și Berlinul de Vest s-a construit un zid, aici s-a
construit un zid abstract între prezent și trecut. Nu era voie de trecut acest
zid. Cărți ale unor mari scriitori, ca Nicolae Iorga, Titu Maiorescu, Lucian
Blaga, erau cu desăvârșire interzise. Românii trebuiau să știe doar ceea ce
stabilea regimul. Au fost și cazuri când s-a permis trecerea parțială, dincolo
de zid, a unor scrieri. De exemplu, din poemul Împărat și proletar, în
manualele școlare s-a reprodus numai monologul proletarului. Poemul Împărat
și proletar este format din trei monologuri: un monolog al proletarului care
e răzvrătit împotriva celor bogați, pretinzând că el e condamnat să muncească și
că cei bogați trăiesc într-un huzur permanent; proletarul instigă la revoltă
(Zdrobiți orânduiala cea crudă și nedreaptă). Dar, după monologul
proletarului, urmează monologul Cezarului, al împăratului care vine cu punctul
lui de vedere, afirmând ceva de genul: noi avem sentimentul răspunderii, noi
avem grijă față de ce face mulțimea, noi facem istorie. La sfârșit se poate citi
monologul poetului care privește foarte de sus, de la înălțimea Lunii Eminescu
avea această perspectivă selenară privește de la înălțimea Lunii disputa
dintre împărat și proletar și o vede ca pe o agitație inutilă, ca pe agitația
unor vietăți mici, acolo undeva, jos, pe planetă
două vietăți care nu se
înțeleg. Deci sunt trei perspective; este o falsificare grosolană să iei numai
monologul proletarului, să-l reproduci în manuale, elevii să nu aibă de unde
citi niciodată poemul în întregime și să le spui că, iată, Eminescu a fost de
fapt, un comunist avant la lettre, i-a urât pe cei din clasele
conducătoare și a chemat mulțimea la revoltă. Chiar și eu care mă ocup de
literatură de o viață întreagă, târziu de tot, pe la patruzeci și ceva de ani,
am descoperit că poemul Împărat și proletar nu este absolut de loc un
manifest, o chemare la revoltă împotrivă împăratului, că este în realitate o
privire panoramică asupra existenței omenești.
Versuri preparate în
laboratoarele de partid
Acesta este un singur
exemplu din miile de exemple de falsificare. S-a falsificat folclorul, folclorul
însuși care își datorează frumusețea tocmai autenticității și spontaneității;
s-a falsificat, deci, folclorul vechi, s-au publicat cărți de folclor nou,
poezii de un optimism infantil, confecționate de activiști. În viziunea
improvizaților folcloriști, țăranul era veșnic zâmbitor, așa ca un fel de Ion
Iliescu al satelor. Apărea cu un zâmbet pe afișe, apărea cu un zâmbet în poezii,
era bucuros de tot ce se întâmplă, chiar și de pierderea propriului lui pământ,
prin acțiunea de colectivizare forțată: pe toate ogoarele, au venit tractoarele
și-au arat răzoarele. Erau versuri preparate în laboratoarele de partid.
Altă metodă de
subordonare a scriitorilor a fost persecutarea celor care nu voiau să se supună;
scriitorii au fost drastic persecutați, lumea nu știe asta, nu vorbește despre
asta sau vorbește prea puțin și mulți ziariști de astăzi găsesc o plăcere
ieftină în a aminti că Mihail Sadoveanu a făcut concesii regimului comunist sau
că Tudor Arghezi, și el, ca să obțină anumite avantaje, a scris Cântare
omului sau 1907. Dar lucrurile nu sunt atât de simple
Zeci de
scriitori au fost arestați. Au fost arestați Mircea Vulcănescu, Vasile
Voiculescu, Nicolae Balotă, Ștefan Augustin Doinaș, nenumărați
sunt liste
întregi. La un moment dat Petre Pandrea, care se afla în închisoare la Aiud, a
întocmit o evidență a scriitorilor închiși, explicând că aceștia sunt atât de
numeroși, încât s-ar putea constitui o Uniune a Scriitorilor sau o Societate a
Scriitorilor Români din închisori.
Scriitorii închiși din
motive politice sunt maltratați. Vasile Voiculescu, imaginați-vă asta, un om
inofensiv, care nu făcuse decât să scrie literatură, care era de profesie medic
și care practica la bătrânețe medicina gratuit, pentru săraci, din bunătate, un
om de o bunătate impresionantă, este arestat la peste șaptezeci de ani. Acestui
om bătrân, cu barbă albă, arestat în timpul nopții, îi este răscolită casa și i
se confiscă manuscrisele, texte cu care azi ne mândrim, Sonetele închipuite
ale lui Shakespeare, Povestirile și altele, iar scriitorul este dus,
la o vârstă înaintată în închisoare, bătut, sunt câteva relatări despre modul
cum era bătut: i se așeza o scândură pe piept și era lovit cu barosul, ca să nu
rămână urme ale loviturilor, dar să fie distrus în interior. De altfel, la
scurtă vreme după ce a ieșit din închisoare, a și murit de plămâni. Toate
lucrurile astea sunt zguduitoare. Ceilalți scriitori, rămași în libertate, se
simțeau intimidați de tot ceea ce se întâmpla. Merită admirație eroismul
silențios cu care Lucian Blaga a rezistat în fața acestor presiuni și n-a vrut
să colaboreze cu regimul comunist. Și alții (din cercul literar de la Sibiu
sau din școala de la Târgoviște), care aveau cărți deja scrise, au hotărât să
nu le tipărească, să aștepte un moment de dezgheț ideologic pentru ca să le
publice fără să suporte intervențiile cenzurii. Dar există și scriitori care au
cedat, există și scriitori care au raționat altfel: au făcut anumite concesii
regimului comunist, în schimbul dreptului de a publica, pentru că li se părea un
fel de amputare să nu mai aibă dreptul să publice și scrisul lor să nu mai
ajungă la conștiința cititorilor. Eu le sunt îndatorat și celor care au rezistat
și le sunt îndatorat și celor care au făcut acest sacrificiu de a colabora cu
niște oameni pe care-i disprețuiau, numai pentru ca scrisul lor să ajungă la
mine. Îi sunt recunoscător, de exemplu, lui George Călinescu, chiar dacă scria
Cronica optimistului în Contemporanul, lăudând realizările
regimului comunist; le lăuda, oricum, neconvins și neconvingător. El scria
într-un stil atât de liber, încât, practic, subtextual, submina autoritatea
regimului. Spunea ce trebuia spus, dar o spunea într-un mod fermecător; era ca
și cum ar fi făcut cu ochiul și ne-ar fi îndemnat: Gândiți liber! Nu folosiți
limba de lemn a oficialității!
Este un episod
simpatic cu George Călinescu, care, invitat să vorbească în Marea Adunare
Națională, s-a jucat puțin cu sufletul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, clamând de la
tribuna Marii Adunării Naționale: Imperialiștii vor război știți că erau
adevărate campanii împotriva Occidentului, care trebuia privit cu ură da,
imperialiștii vor război. Să știți însă că și comuniștii vor război și s-a
creat așa un moment de suspans, o spaimă îngrozitoare în sală ... vor război
cu sărăcia, vor război cu ignoranța... Călinescu se juca
Chiar faptul că
menținea vie amintirea jocului, faptul că încă aducea aminte românilor că există
joc în lume când dispăruse ideea de joc, când totul era sumbru și
inchizitorial chiar faptul acesta merită prețuit. Dar nu vreau să mă ocup
acum doar de scuzarea acestor scriitori, vreau să spun că trebuie privită cu
înțelegere atitudinea lor. În schimb, nu trebuie privită cu înțelegere afacerea
oneroasă pe care au făcut-o unii autori fără valoare, care nu aveau talent și
care, în schimb, au devenit mercenari ai partidului comunist și pe care partidul
comunist i-a numit scriitori. Asta deja nu mai este o dramă intimă, asta este o
impostură, adică sunt oameni care s-au dat drept scriitori pentru că au cântat
așa cum le-a cerut partidul. Asta într-adevăr nu poate fi scuzat, dar aicea nu
este vorba de scriitori, este vorba de niște falși scriitori.
Este interesant ce-a născocit fiecare scriitor
ca să evite interdicțiile
În încercările pe care
le-au făcut autoritățile comuniste de a înăbuși literatura s-au folosit și de
cenzură. De cenzura care a fost drastică în timpul lui Dej și insidioasă,
perfidă, în timpul lui Ceaușescu, când, cum foarte bine observa colegul meu Ion
Simuț, sau domnul Florin Ardelean (am stat de vorbă azi cu mai mulți oameni
inteligenți și nu mai identific paternitatea ideilor). În timpul lui Ceaușescu
s-a desființat cenzura, dar responsabilitatea cenzurii revenea autorilor și
editorilor; te obligau să te cenzurezi tu însuți și, dacă nu te cenzurai, tot se
afla și tot îți era retrasă cartea din librării; scriitorii ajunseseră să scrie
foarte timorați, obsedați de gândul că încalcă vreun tabu; interdicțiile mergeau
până foarte departe, erau interzise nu numai anumite idei considerate nocive,
cosmopolite sau anticomuniste. Erau interzise chiar cuvinte, practic din
dicționar se scoteau anumite cuvinte. Nu cuvintele alea deocheate, la care știu
că vă gândiți dumneavoastră de multe ori, ci cuvinte care acum par cu totul
inofensive; de exemplu nu avea voie să apară cuvântul cruce într-o poezie, sau
cuvântul biserică, sau cuvântul moarte. Dacă foloseai cuvântul moarte, era
ca și cum n-ai fi fost destul de entuziasmat de construcția comunismului.
N-aveai voie să folosești cuvinte care evocă dragostea, nu puteai să vorbești de
buze, de sâni, de alte părți ale corpului nici nu era vorba, puteai să o pățești
rău de tot dacă făceai vreo încercare să le numești. În paranteză fie spus, după
Ž89, ca reacție la aceste restricții, s-a revărsat în literatură un torent de
cuvinte licențioase, care nici ele nu sunt literatură, ci un fel de revanșă
nevrotică pe care și-o iau scriitorii pentru ca li s-a interzis multă vreme
chestia asta. Trebuie să treacă foarte mult timp până când să se regăsească
echilibrul.
Acestea erau
condițiile cu totul nefavorabile literaturii, de care aveau parte scriitorii în
timpul comunismului și, totuși, spuneam că literatura română a supraviețuit. Cum
a supraviețuit? De ce a supraviețuit? De ce alte instituții n-au supraviețuit și
literatura totuși a reușit să supraviețuiască? În primul rând a supraviețuit
datorită vitalității ei. Literatura română are o foarte mare vitalitate, este o
literatură de tip latin, exuberantă, ingenioasă, poate mai ușor ar fi fost
ținută sub control o literatură gravă. De exemplu, la ruși, controlul a fost
foarte sever, și câțiva eroi ai independenței de gândire s-au opus cenzurii, ca
Soljenițîn sau alți câțiva. Dar în viața literară de fiecare zi, cenzura era
mult mai eficientă. Românii, cu firea lor inventivă, jucăușă, au reușit să
găsească tot felul de forme de deviere de la interdicțiile care existau. Practic
era imposibil să ții literatura în loc, așa cum nu poți să ții în loc apa în
timpul inundațiilor, era imposibil să stăvilești cu totul spiritul creator al
literaturii române. Și este interesant de studiat ce-a născocit fiecare scriitor
ca să reușească totuși să se exprime. Să vă dau numai câteva exemple. Regimul
comunist venise cu obsesia monumentalității. Era, bineînțeles, tot după model
sovietic. Totul trebuie să fie balșoi, totul trebuie să fie mare, să se remarce
prin cantitate, nu prin calitate. Nu simțul nuanțelor, ci simțul enormului...
Țin minte că am fost la Moscova, înainte de 1989, pachetele de unt arătau ca
niște lădițe, salamurile, și ele, erau uriașe, era nevoie de doi oameni ca să le
care, totul era imens, clădirile gigantice, arterele de-o lățime atât de mare,
încât traversarea lor devenea o adevărată aventură. Și rusoaicele erau uriașe
și piticul sovietic era caracterizat așa: piticul sovietic e cel mai mare din
lume, uitându-se că ceea ce e simpatic la pitic e tocmai că e mic, se vorbea
grandilocvent despre soldatul sovietic care învinge orice dificultate, care
trece cu țigara aprinsă prin Volga și iese tot cu ea aprinsă. Era un cult.
Industria socialistă cu cea mai producție din lume, fabrica cea mai mare,
clădirea cea mai mare etc. Casa Poporului, care este una din cele mai mari
clădiri din lume, este tot expresia acestei grandomanii; acesta este modul
omului necultivat de a participa la o competiție. Omul necultivat vine cu forță,
cu cantitate, nu vine cu nuanțe, cu frumusețe, nu vine cu finețe, vine cu
brutalitate. Și Călinescu a gândit probabil așa: că el oricum avea încă dinainte
de instaurarea comunismului o anumită aspirație spre monumentalitate. La el era
vorba, bineînțeles, de predilecția unui intelectual pentru ceea ce este măreț,
nu de preferința unui om primitiv pentru cantitate. Călinescu a înțeles, e de
presupus, că poate da impresia că aderă la comunism pe baza acestei preferințe
aparent comune pentru măreție, pentru monumentalitate. S-a consolat cu gândul că
nu se falsifică pe sine atât de mult, că vorbește despre el însuși și în același
timp dă și impresia că face ceea ce-i cere partidul. Toate aceste deliberări
interioare constituie o adevărată dramă, ar trebui să se nască un Ibsen ca să
scrie o piesă de teatru despre trăirile unui G. Călinescu. Sau Tudor Arghezi...
Înainte de venirea comunismului, este un poet care și-a scris poezia în mare
măsură în replică la poezia lui Eminescu. El s-a afirmat într-o perioadă în care
poezia română era copleșită de influența eminesciană. Totul era eminescian:
lacul, codrii, castelele singuratice, lumina lunii, universul necuprins. Aproape
toți poeții îl imitau pe Eminescu. Arghezi și-a scris poezia în mare măsură în
replică la această fastuoasă frumusețe eminesciană. Arghezi a vrut să
demonstreze că poezia se poate scrie și altfel; că nu-i nevoie să scrii despre
codri de aramă și păduri de argint, că poți să scrii și despre umilii cartofi
din pivniță. Că încolțirea cartofilor, ca și imaginea pădurilor de stejar sau de
mesteceni, este un miracol. Tot Arghezi a scris despre cățelușul Zdreanță, nu
despre un cal alb care îl duce pe Făt-Frumos, nu despre călătoria prin cosmos a
Luceafărului, ci despre Zdreanță, cel cu ochii de faianță. În mod sincer,
Arghezi nu iubea aristocrația, ci îi plăceau ființele umile, asta era chiar
preferința lui, îi plăceau oamenii simpli, și atunci și-a dat seama că poate
folosi acea înclinație a lui, reală, pentru ceea ce este modest, pentru ceea ce
este umil, pentru ceea ce este insignifiant, ca să dea impresia că el, exact cum
vrea regimul comunist, este de partea oamenilor simpli și împotriva elitei. Și
în Cântarea omului, de exemplu, țineți minte, cum îi laudă pe oamenii
simpli, cum îl laudă pe născocitorul cuiului
vrând să-și împace conștiința,
vrând să dea impresia că este de partea regimului, dar în sinea lui având
satisfacția secretă că rămâne el însuși.
Omagiez supraviețuirea
literaturii române
Asta a fost o metodă,
să cauți în tine ceva care seamănă cu ceea ce-ți pretinde să fii regimul
comunist, să-ți exprimi acea caracteristică și să ții ascunse alte trăsături ale
tale. O altă metodă a fost să plătești un fel de impozit partidului, mai exact,
un fel de taxă de protecție, să scrii o carte integral cum vrea partidul, cum a
scris Sadoveanu Mitrea Cocor, ca să-și poată publica cărțile cu adevărat
ale lui, sadoveniene. Sau Petru Dumitriu, care a scris un roman penibil, Drum
fără pulbere, în care laudă crima monstruoasă care s-a făcut prin trimiterea
elitei intelectuale la muncă silnică la canal... Elogiind și făcând apologia
acestei crime politice, el a putut, în schimb, să publice un roman extraordinar
Cronica de familie, un mare roman al literaturii române, care rezistă și
acum și care, citit, oferă mari satisfacții; a fost și asta o metodă. Te
lingușesc, dar, ca răsplată, mă lași și pe mine din când în când să fiu liber,
mi-am făcut datoria, te-am lăudat, te-am ridicat în slăvi, dar lasă-mă puțin să
respir și eu. Cam asta era înțelegerea între scriitori și partid. Dorința de
supraviețuire literară a fost foarte puternică, a fost irepresibilă și asta a
salvat literatura română.
Literatura română a
supraviețuit, dar cu mari pierderi. La capitolul pierderi trebuie înregistrate
nu numai deformările pe care le-a suferit literatura română, dar și textele care
ar fi putut fi scrise și n-au fost scrise din cauza lipsei de libertate. Cum
zice Blaga : păduri ce-ar fi putut să fie, și n-au să fie niciodată...; la
rândul meu, evaluând literatura română contemporană, deplâng pădurile care ar fi
putut să fie și care nu au fost și nu vor fi... Când se va face un proces al
comunismului, va trebui ca pe lista pierderilor să fie menționată și literatura
care ar fi putut fi scrisă, dacă scriitorii ar fi fost lăsați în pace.
Literatura care a
rezultat, în condițiile acestui permanent conflict, tacit sau zgomotos, cu
autoritățile comuniste, este o literatură puțin cam palidă; am făcut la un
moment dat următoarea comparație: este ca și cum într-o grădină ai așeza o
lespede uriașă de piatră și ai urmări ce se întâmplă în timp cu plantele de
dedesubt. În varianta cea mai tristă, ele mor, iar sub lespedea aceea nu mai
găsești decât râme, poate. La noi însă nu s-a întâmplat așa, la noi s-a
înregistrat o variantă care dovedește, repet, vitalitate: cu multă răbdare și cu
multă tenacitate, plantele au reușit să-și facă loc pe sub lespede și să iasă la
lumină. E adevărat că au tulpinile cam albicioase și contorsionate pentru că
încercarea de a evada a fost istovitoare și au ieșit infirmizate, dar uneori dau
niște flori de o frumusețe stranie, care merită admirate. O asemenea floare, de
vis, este de exemplu poezia lui Nichita Stănescu, despre care nu-ți vine să
crezi că a apărut în timpul comunismului. Dacă doar el ar fi scris ce a scris,
tot am am putea considera că literatura română s-a salvat. Dar n-a fost numai
el, au fost zeci de scriitori care s-au exprimat, într-un fel sau altul. În
Istoria literaturii române contemporane omagiez această supraviețuire a
literaturii române. Deplâng pierderile pe care le-a suferit, dar îi sărbătoresc
succesul de-a nu fi dispărut.
(Transcriere
realizată sub coordonarea
lui Ion Simuț și
verificată
de autorul
conferinței) |