Virtuțile și servituțile
unei istorii a literaturii române contemporane
Stimați iubitori
ai literaturii,
Îl avem astăzi, 20
martie 2006, ca invitat în Aula Mare a Universității din Oradea pe criticul
literar Alex. Ștefănescu. Îi urăm bun venit printre noi. Sunt prezenți aici
pentru a-l asculta studenți de la Litere, din toți anii de studii, elevi de la
liceele orădene, profesori de literatură de la toate nivelele învățământului
bihorean și mulți alți iubitori de literatură care aparțin altor specializări
sau profesiuni.
Ocazia acestei
invitații o reprezintă apariția sintezei sale de istoria literaturii române
contemporane, la Editura Mașina de scris, în noiembrie 2005. L-am rugat pe autor
să prezinte într-o conferință marile probleme cu care se confruntă orice istoric
literar atunci când își propune să realizeze o sinteză asupra perioadei
contemporane din istoria literaturii. Iar tema acestei conferințe este tocmai
titlul la care s-a gândit dl. Alex. Ștefănescu, într-o anumită fază a
redactării, că s-ar fi potrivit sintezei sale: Ce s-a întâmplat cu
literatura română în timpul comunismului.
Istoria literaturii
române contemporane (1941-2000)
este cea mai discutată și mai controversată carte în presa noastră literară din
ultimii cincisprezece ani. Nu-mi aduc aminte de un alt volum care să fi creat
recent un eveniment comparabil.
Vă imaginați, desigur,
că răspunsul la întrebarea Ce s-a întâmplat cu literatura română în timpul
comunismului? ar putea fi mult mai lung decât o conferință. Este, dacă vreți,
de dimensiunile acestei Istorii (un volum masiv, impresionant), pe care unii
dintre dumneavoastră au parcurs-o sau urmează să o parcurgă. Am văzut în sală că
unii v-ați și refugiat în paginile acestei cărți, căutând părți ale răspunsului
la această întrebare: ce s-a întâmplat cu literatura română în timpul
comunismului? Veți putea intra în dialog cu autorul, după ce își va prezenta un
argument în favoarea viziunii sale și după ce am să încerc eu foarte pe scurt să
formulez câteva idei legate de Istoria literaturii române contemporane,
1941-2000 a d-lui Alex. Ștefănescu.
Să începem cu
întrebarea pe care mi-o pun eu acum și pe care v-ați pus-o, cu siguranță, și
dumneavoastră: care au fost dificultățile de surmontat pentru a scrie o istorie
a literaturii contemporane? Care sunt servituțile la care trebuie să se supună
un istoric al literaturii române contemporane? Sunt foarte multe: lectura și
relectura, selecția, interpretarea, clasificarea materialului, viziunea de
ansamblu, ierarhia valorilor, mizele pe termen lung. Din aceste servituți sau
dificultăți de învins decurg și virtuțile.
Sunt unele dificultăți
la care s-ar putea să nu vă fi gândit. Este, în primul rând, dificultatea de a
cuprinde o materie imensă: o bibliotecă alcătuită din mii de volume și o epocă
politică răscolită de convulsii, contradicții și răsturnări de valori.
Gândiți-vă la numărul de scriitori din 1945 și până astăzi sau până în 2000.
Dacă vă spun că Uniunea Scriitorilor, în acest moment, are 2400 de membri, dacă
vă gândiți câți alți scriitori nu sunt membri ai Uniunii, dacă vă gândiți câți
scriitori au murit din 1945 încoace, ajungem la o cifră foarte mare. Nu v-ascund
că am vorbit despre asta cu dl. Alex. Ștefănescu înainte de această conferință
și, împreună cu domnia-sa, vă rog să mă corectați, nu cred că vom găsi,
totuși, o cifră exactă am socotit astfel: 2400 de membri ai Uniunii, plus încă
cel puțin 2000 dintre cei care trăiesc și nu sunt în momentul de față membri ai
Uniunii (nu are importanță dacă sunt veleitari sau nu, important e că sunt
autori de cărți care se cer luate în seamă), plus vreo 4000 (sau câți?), membri
ai Uniunii sau nemembri care au murit, ne referim numai la scriitori de la 1945
încoace. Socoteala merge spre 10.000 de nume. Dintre acestea, Alex. Ștefănescu
alege 110 profiluri în vedetă, la care adaugă aproximativ 90-100 de scriitori de
al doilea plan, tratați mai pe scurt, dar tot individualizat, într-un panoramic
rezervat fiecărei perioade în total, deci, Istoria sa alege 200 de
scriitori. Prim-planul îl ocupă numai 110 din cei 10.000 de scriitori, din 1945
încoace. (Avem, de curiozitate, și un răspuns statistic: numai 1 sau cel mult 2
la sută dintre scriitorii perioadei contemporane au o operă viabilă, destinată
unei posterități mai îndelungate.) Să ne gândim la această dificultate a
selecției, care este rodul unei îndelungi cumpăniri și dezbateri interioare. Ea
este, fără îndoială, supusă controverselor, dar orice autor al unei sinteze de
istoria literaturii române contemporane trebuie să ia această decizie, extrem de
riscantă, dar inevitabilă, a unei selecții, pe care să și-o asume cu toată
responsabilitatea. Și, mai ales, să o argumenteze cu toată onestitatea și să o
justifice prin coerența estetică a gustului său.
Știu la ce subterfugiu
sau la ce vină pe care să i-o atribuie criticului s-au gândit unii cu răutate.
Și-au spus: Bine, bine, Alex. Ștefănescu sau altcineva care vrea să scrie o
istorie a literaturii române contemporane nici n-a citit tot, nu avea cum să
citească tot. Cu siguranță, spun și eu, dar nu cu răutate: tot, absolut tot,
n-a citit, dar a citit enorm, mult mai mult decât literatura despre care a dat
seama în această Istorie. Vreau să vă spun cu toată certitudinea și cu toată
convingerea că Alex. Ștefănescu mai are materie scrisă pentru încă trei astfel
de cărți, egale cu volumul acestei istorii de 1200 de pagini. Sunt miile de
cronici literare publicate timp de 35 de ani. Deci a făcut selecția nu numai în
numărul total de scriitori, a făcut selecția și din numărul de scriitori pe care
i-a citit, din numărul de cărți pe care le-a citit și sigur că n-a fost ușor să
o facă. Sunt convins că se gândește acum, după discuțiile acestea multe care
s-au iscat, că anumite nume dintre cele absente ar fi meritat să apară în
tabloul final. Are un răspuns convențional la reproșurile care i s-au făcut în
privința absențelor: Poate la viitoarea ediție voi include și unele dintre
numele pe care le-am omis, ar putea spune dl. Alex Ștefănescu. Dar e la fel de
posibil și un alt răspuns: o a doua ediție a acestei istorii (un eventual
compendiu) va fi una și mai restrânsă, așa încât speranța de a adăuga alte nume,
să zicem, este mai mică decât își închipuie perfecționiștii. Ori poate că e
valabilă și una și cealaltă dintre ipoteze: Alex. Ștefănescu va da și o variantă
mai lungă și o variantă mai scurtă a acestei Istorii de 1200 de pagini, 118
capitole și cu o selecție de aproximativ 200 de scriitori.
O a doua dificultate
pe care de asemenea ne-o imaginăm cu toții este aceea a schimbării de
perspectivă asupra literaturii din timpul comunismului, schimbare de perspectivă
întâmplată din Ž90 încoace. Dl. Alex. Ștefănescu a debutat cu o schiță a
istoriei literaturii române: primul volum al domniei sale s-a numit Preludiu
și este o selecție de profiluri de scriitori. Volumul Preludiu din 1977 a
fost scris din perspectiva acelui moment asupra literaturii contemporane, de la
acea vârstă a criticului. Perspectiva de astăzi nu mai seamănă din multe puncte
de vedere cu cea de atunci. Și cel mai important punct de vedere este acesta: al
schimbării de ideologie, de epocă. Cine ar fi doritor, ar putea cerceta aceste
diferențe de opinii între ce a afirmat Alex. Ștefănescu înainte de Ž89 și ce
susține acum. Este scandalos că există o diferență de opinie? Nu! Cunoaștem
termenul cei de la filologie ar trebui să-l cunoască de revizuiri, de la
Lovinescu, există revizuirile și în formula de auto-revizuiri. Nu vreau să fac
acum teoria revizuirilor, dar această schimbare de opinie a criticului din 1977
sau dintr-un alt an de dinainte de Ž89, față de 2005 când apare cartea, eu zic
că este absolut firească. Poate fi chiar la antipod în privința unui scriitor.
O altă dificultate ar
fi și asupra acesteia n-o să insist, pentru că este una mai specială
devalorizarea istoriei ca istorie. Se spune că suntem într-o epocă a
post-istoriei, că această idee a istoricității, care ni se trage în primul rând
din romantism, astăzi nu ne mai interesează așa de mult, că, deci, ideea de
istorie a literaturii, în sine, la modul general, nu mai este foarte
interesantă. Nu prea este adevărat, vedem din curiozitatea noastră, a tuturor,
că avem nevoie de o limpezire de perspectivă, avem nevoie să înțelegem, să ni se
confirme sau să ni se spună care sunt valorile cele mai importante. Avem nevoie
cu atât mai mult cu cât am trăit o perioadă confuză, nu numai înainte de Ž89,
cei care am avut conștiința acelei perioade, dar am trăit o perioadă de
tranziție după Ž90 și nu știu până când, până în 2000, să spunem, o perioadă
extrem de confuză în care toată literatura dinainte de Ž90 putea fi anulată
dintr-un condei sau dintr-o opinie. S-a spus, preluând o afirmație exagerată a
lui Ioan Petru Culianu că România, în toată perioada comunistă, din 1945 sau din
1941, până în 1989 a fost o Siberie a spiritului. Unii publiciști, unii
critici chiar au uitat sursa aceste idei, paternitatea acestor idei. A numit
oare judicios Ioan Petru Culianu România comunistă o Siberie a spiritului? Iată
un complex care poate apărea pentru un critic care își propune să ofere o
perspectivă asupra literaturii din perioada comunistă. N-avem nici o valoare,
toate valorile au fost compromise? Nu e nimic de discutat, aruncăm totul la lada
de gunoi a istoriei sau a căzut de la sine toată literatura în această ladă de
gunoi a istoriei? Nu mai e nimic în care să credem? Nu mai e nici o valoare
rezistentă? Răspunsul d-lui Alex. Ștefănescu este această carte în întregime și
ar fi de discutat care este consistența acestui răspuns, trecând dincolo de
aceste dificultăți.
Sunt multe alte
dificultăți. Printre ele, e de notat volumul de lectură și de relectură. Așa cum
dl. Alex. Ștefănescu a spus, oarecum voalat: ar fi bine ca aceia care doresc să
mă conteste, dacă îmi contestă talentul sau îmi contestă anumite convingeri,
să-mi aprecieze cel puțin munca. Este un volum imens de muncă în această
Istorie. Nu e la îndemâna oricui acest efort, dar în același timp vin și spun,
fără a păstra această modestie a d-lui Alex Ștefănescu, că nu numai munca este
în chestiune. Contează competența și credibilitatea unui istoric literar. Dl.
Alex. Ștefănescu scrie și publică din 1970, anul în care a terminat facultatea,
aproape numai despre literatura română contemporană. Sunt, deci, peste 35 de ani
de când scrie, 90 la sută, numai despre literatura contemporană. Zi de zi,
săptămână de săptămână, a citit, a scris, a dat seama de literatura
contemporană, a fost la post. A așteptat Poetul, chiar dacă nu a avut un cenaclu
de serviciu, așa cum a avut Lovinescu. Criticul interbelic spunea, așezat în
postul de observație care era chiar casa lui ca sediu al cenaclului, că așteaptă
cu răbdare să vină Poetul, marele poet. I-au trecut pragul, lui Lovinescu, mari
poeți, după cum și lui Alex. Ștefănescu i-au trecut pragul publicistic (un prag
simbolic, aflat în conștiința oricărui critic) poeți pe care i-a receptat cu
entuziasm sau pe care i-a sprijinit pe parcursul carierei lor. A susținut o
vreme o rubrică de cenaclu prin corespondență, unde au fost receptați cu
generozitate și scriitori din Oradea, ca de altfel din toate regiunile țării.
Îmi amintesc faptul că, la un moment dat, Alex. Ștefănescu a alcătuit o hartă a
talentelor necunoscute din România, a talentelor pe care le-a descoperit la
această poștă a redacției. Deci, Alex. Ștefănescu a fost la un post de veghe
pentru a descoperi scriitorii care se află la început. I-a creditat și i-a
încurajat pe mulți, cu generozitate. Competența lui Alex. Ștefănescu și
îndreptățirea lui de a redacta o istorie a literaturii române contemporane sunt
în afara oricărei îndoieli. Pledează în favoarea acestei competențe
receptivitatea și lectura a 35 de ani neîntrerupți de activitate de cronică
literară, de sinteză de etapă asupra literaturii române contemporane, sinteze
provizorii realizate în 1977 sau în anii Ž80.
O problemă niciodată
pe deplin rezolvabilă pe placul tuturor este ierarhia valorilor. Alex.
Ștefănescu mizează, în privința consistenței acestui răspuns, pe centralitatea
canonului, nu pe marginalități. I-a fost reproșat faptul că mizează previzibil
și-i consideră mari scriitori pe aceia pe care marea majoritate a criticilor
literari îi consideră mari scriitori. Reproșul care stă la pândă în această
observație ar putea fi formulat astfel, la modul colocvial-agresiv: Ce aduceți
nou, domnule Alex. Stefănescu, când ne spuneți că tot Marin Preda, tot Nichita
Stănescu, tot Ștefan Augustin Doinaș, tot Voiculescu, numele pe care le știm
prea bine ca figurând de patru decenii în prim plan, sunt marii scriitori? De ce
nu sunteți excentric, de ce nu sunteți interesant și de ce nu produceți o
răsturnare spectaculoasă de preferințe, să ne spuneți niște nume noi de care
n-am auzit, că sunt mari scriitori. Aceștia sunt compromiși de comuniști sau de
colaborarea cu comunismul, cu excepția lui V. Voiculescu. Acesta ar fi unul din
marile reproșuri care i s-au adus. Alex. Ștefănescu nu e un excentric, nu are
ciudățenii în ierarhia valorilor literare din perioada comunistă.
Dar e excentric, e
puțin ciudat când își arată preferințele din perioada 1990-2000. I s-ar putea
reproșa acum lui Alex. Ștefănescu, simetric: D-le Ștefănescu, ne dați aici
niște nume noi, nu credem în ele, de ce nu ne spuneți numele alea pe care le
știm noi din Ž90 încoace și pe care le-am auzit mai frecvent? Las acum la o
parte faptul că sunt marcate și numele foarte cunoscute. Istoria
lui
Alex. Ștefănescu se încheie cu miza pe un poet total necunoscut: Constantin
Crețan. Este numele unui poet pe care l-am descoperit la lansarea Istoriei, la
Târgul de carte, din noiembrie 2005, la București. Constantin Crețan nu vă
spune nimic, probabil. În afară de dl. Alex. Ștefănescu și de mine, nimeni din
această sală nu știe nimic despre el. Întâmplarea a făcut ca acest Constantin
Crețan să fie la lansare și să-mi dea două dintre cărțile lui, apărute în 2005
la Editura Vinea. Este, vă confirm și poate mă veți crede pe cuvânt, un poet
foarte bun. Sunt și alte nume noi pe care mizează cu îndreptățire Alex.
Ștefănescu pentru perioada postdecembristă. Nu vreau să intru în alte detalii.
Dar semnalez această contradicție: critica i-a reproșat lui Alex. Ștefănescu că
promovează foarte multe nume noi din intervalul 1990-2000 și în același timp
reține ca rezistente atâtea nume vechi, pe care le știm și care s-au încetățenit
în vârful ierarhiei. Ne-am săturat de Marin Preda și de Nichita Stănescu
ricanează unii. Nu se poate, cred eu, să răstorni scara de valori chiar așa de
spectaculos și nici nu ar fi credibil. Reiau această observație: Alex.
Ștefănescu nu este un critic excentric. Poate fi un reproș; din punctul meu de
vedere nu e un reproș, este o simplă constatare. Reformulez acest lucru: mizează
pe centralitatea consacrată a canonului, exprimată foarte, cum să spun?,
conservator. Nu e destul de revoluționar în revizuiri și asta dă unora o gravă
insatisfacție.
În același timp, un
alt tip de reproș, care se lățește din ce în ce mai mult, este de ce această
istorie nu problematizează și nu teoretizează suficient de mult, cât am vrea,
mai ales noi, universitarii. De ce nu ne spune încă o dată, de ce nu dezvoltă
într-un capitol ce înseamnă neomodernismul? De ce nu ne spune ce înseamnă
postmodernismul? Crede sau nu crede în generații, crede sau nu crede în grupări?
Cine va citi prefața și, bineînțeles, va merge mai departe, va vedea că există
un răspuns, relaxat, nu articulat într-un discurs critic universitar. Opinia
d-lui Alex. Ștefănescu nu agreează aceste probleme: generațiile, grupările,
conflictul sau opoziția dintre modernism și postmodernism. Își propune să
evidențieze scriitorul, să releve valorile, dincolo de aceste probleme generale,
în care ne putem pierde sau în care putem greși valorificând ideea de grupare,
ideea de curent literar, înregimentând scriitori mediocri alături de scriitori
excepționali, înșelându-ne când îi punem sub o etichetă prea generală. Tăind, ca
să zicem așa, nodul gordian, tăind acest nod problematic, dl. Alex. Ștefănescu a
înlăturat câteva capcane, spun eu. Asta nu înseamnă că nu se poate proceda și
altfel.
Dar mă întreb: de ce
atunci când au apărut istoriile universitare, și sunt câteva istorii
universitare, nici ele ireproșabile, după cum nici Istoria pe care o avem în
față nu este ireproșabilă, de ce acelea nu au fost discutate cum s-ar fi
cuvenit? N-au fost discutate pe aceste direcții problematice: istoria lui Eugen
Negrici, a lui Dumitru Micu, a lui Ion Rotaru și nu merg mai departe, că e mai
veche, istoria lui Alexandru Piru. Al. Piru, Ion Rotaru, Dumitru Micu sunt
exemple, n-aș vrea să spun modele, sunt exemple de istorie universitară, sunt
exemple de pomelnice de nume care mulțumesc pe toată lumea. Ion Rotaru chiar se
străduiește, obsesia lui este să nu uite pe cineva. Or, istoria lui Alex.
Ștefănescu nu are asemenea dorințe, de a nu uita pe cineva. Face o selecție
severă când arată relieful valorilor. Se oprește la 110 scriitori reprezentativi
și la încă alți o sută de scriitori din plan secund. Dar sunt, după cum ne arată
indicele de nume, referințe la peste două mii de personalități, care definesc o
epocă.
Ar fi apoi de relevat
virtuțile publicistice ale textului. Este o istorie scrisă într-un stil
publicistic și nu într-unul academic, conceptual, universitar. Este asta o
problemă, un impediment? Este, dacă vrem ca o istorie a literaturii să fie
scrisă numai într-un anumit fel. Am spus la un moment dat că această istorie ar
trebui interzisă o perioadă scriitorilor și profesorilor universitari. Sigur că,
într-un regim democratic, e interzis să interzici. Glumind, am spus că ar trebui
să fie interzisă scriitorilor, pentru a-i feri de șocuri și surprize de evaluare
și de scriitură. Cine s-o citească? S-o citească cititorii neprofesioniști,
adică iubitorii obișnuiți de literatură, câți mai există. Există, știm cu toții
că există o critică literară care se scrie numai pentru critici literari. Există
o istorie literară, o colecție de studii destinată numai mediului universitar.
Există poezie și proză care se scrie numai pentru critică literară, deci sunt
destinate unui cerc închis. Nu e nimic rău în asta. Alex. Ștefănescu dorește să
scrie o istorie a literaturii și pentru ceilalți, aș spune exagerând nu și
pentru scriitori, nu neapărat și pentru criticii literari sau, mai bine zis, nu
în mod special pentru ei. Ci pentru ceilalți, pentru iubitorii obișnuiți ai
literaturii, nepervertiți de teorii.
Sunt convins că Alex.
Ștefănescu vă va face să iubiți literatura română, vă va face să vă pierdeți,
dacă l-ați avut, scepticismul că am avut mari valori. Istoria sa este o
galerie de portrete, de personalități excepționale. Transmite un fior al
istoriei. Ne face să înțelegem care este drama literaturii române în comunism.
În Istoria lui Alex. Ștefănescu avem un răspuns detaliat la ce s-a întâmplat
cu literatura română în timpul comunismului. Avem un tablou al valorilor
durabile. Prin urmare, Istoria lui Alex. Ștefănescu este o carte care te face
să iubești scriitorii ca personalități unice, să iubești literatura română și să
crezi că avem valori importante născute și afirmate în comunism și în
postcomunism, valori care ne-au ajutat să supraviețuim și să sperăm. |