De amicitia
În cei cinci ani de
studenție, cît am fost coleg la filologia din Cluj cu Aurel Dragoș Munteanu,
comunicarea dintre noi n-a avut nimic special. Motivul e că nu făceam parte din
același grup de prieteni și aveam trasee diverse care nu se intersectau decît
rareori. Într-o seară, spre surpriza mea, care nu știam că scrie literatură, s-a
oferit să citească proză, schițele, care erau de rigoare, la cenaclul de la
facultate. Am spus și eu ceva acolo, cred. Nu exclud deși amintirea e fluuă
să ne fi și contrazis. Tineri, cu hormonii în clocot, și vanitoși în știutul mod
suav-ridicol al vîrstei, asemenea ocazionale încrucișări de spade rămîn fără
consecințe notabile, în general. ADM, viitorul scriitor, controversatul om
politic și ambasadorul de mai tîrziu, accepta însă greu să se oprească la
mijlocul drumului.
Demonstrația la care
el ținea morțiș era să-mi arate că proza, care ne preocupa pe amîndoi, înseamnă
altceva decît crede lumea și decît cred eu, în particular. Pe mine, acest aspect
al proiectului nu mă interesa. Aveam modelele mele după care mă ghidam,
scriitorii mei favoriți pe care îi reciteam și îi imitam, naivitățile mele,
încăpățînările mele. Eram și prea leneș ca să fac efortul de a împinge
frontierele acestor explorări mai departe. Spun toate astea pentru a explica de
ce reacția mea a fost zero cînd ADM mi-a oferit spre edificare Gumele lui
Robbe-Grillet. Era o ediție de buzunar, în franceză, de care nu știu cum făcuse
rost. Discuția noastră a fost pe marginea primelor 5-6 pagini citite pe loc.
Spre deosebire de el, faimosul grad zero al scriiturii pe mine nu m-a sedus.
Nici n-am înțeles sensul analizei sub microscop a tropismelor. Ca să fiu sincer,
nu eram deloc pregătit pentru a avea acces la asemenea subtilități. Opțiunea mea
și a întregii noastre generații era pentru realismul comportamentist
american cu o materie epică densă și personaje construite migălos. Am mai scris
asta și s-au enervat mulți că noi, la Cluj, mai ales, n-am avut mari
profesori, maeștri, modele la care să apelăm în situații de confuzie dar și de
la care să luăm lecții ca ucenici scriitori. Toate le făceam pe bîjbîite,
autarhic și la o cotă foarte joasă. Învățam, adică, așa cum învață țiganii să
cînte la instrument, fără note, după ureche. Spun asta pentru a semnala una din
trăsăturile distinctive majore ale lui ADM. Despre noul roman a început să se
vorbească și să se scrie (și s-a scris o cantitate enormă de prostii și
banalități) mult mai tîrziu, după aproape un deceniu. ADM era așadar într-un
avans colosal față de noi, ceilalți, colegii săi, dar și față de profesorii
noștri, ca să nu mai vorbesc de scriitorimea clujeană. N-am uitat acest episod
pentru cota lui de neverosimil. Doar cine l-a cunoscut pe omul ADM cu orgoliul
lui nemăsurat și cu ambițiile lui mai mult sau mai puțin secrete dar la fel de
incomparabile va înțelege că era în logica firii sale această aventură: să plece
singur, pe o potecă ignorată de toți cei din jur, să descopere finalmente ceva
inaccesibil pentru muritorul de rînd.
Așa cum se știe, ADM
a debutat în 1967, în faimoasa colecție Luceafărul, cu volumul de povestiri
intitulat După-amiază neliniștită. Imediat, în 1968, a ieșit și cu
romanul Singuri. Aventura lecturilor primei lui tinereți din noul roman
n-a adus ceva semnificativ în proza sa. Bănuiesc că a fost o pasiune nu neapărat
efemeră dar fără consecințe notabile, formatoare în maturizarea sa ca scriitor.
Înainte de asta însă
el a făcut parte dintre acei numeroși ardeleni care au optat în anii 60 pentru
plecarea la București. El putea face o frumoasă carieră didactică de universitar
la Oradea, unde a debutat după facultate. Ar fi putut veni, ca atîția alții, de
la Oradea la Cluj, tot în învățămîntul universitar sau în cultură, într-o
redacție... Din motive pe care le știm, dar nu le spunem cu voce tare, Clujul e
locul care producea o reacție repulsivă și multe destine s-au construit pe
această evadare aventuroasă, riscantă, spre București. Față de pămînul mereu
steril al Clujului, de o neospitalitate atavică și de mentalitatea chivernisirii
mediocre, balcanicul și petrițul București oferea măcar o șansă celor cu tupeu,
dar și tuturor talentelor, fără discriminări. În întîlnirile noastre din acea
perioadă, am discutat nu o singură dată despre asta.
După contactul cu
avangarda care e o modă lovită de efemeritate și care n-a avut consecințe
majore în proza sa, ADM a descoperit să zic așa tema Ardealului. În
esență, e vorba despre cîteva valori cardinale ale spiritului. Mai mult sau mai
puțin vizibile pentru ochiul nostru abrutizat, pentru sensibilitatea noastră
intelectivă tocită, ele sunt localizate, și așa au fost de mult, în Ardeal.
Mi-a atras atenția un articol al său de o violență colosală, publicat sper să
nu mă înșel în Luceafărul unde Petru Popescu era pus la punct pentru cîteva
pasaje dintr-un roman unde prezenta caricatural niște țărani ardeleni. S-a
implicat apoi, cu aceeași fervoare, în susținerea lui Lăncrănjan, mai ales în ce
privește romanul acestuia Drumul cîinelui, interzis inițial, apoi
publicat cu ecouri contradictorii. Un rol foarte important în opțiunea pentru
această temă a scriitorului, căreia i s-a dedicat pînă în ultimii săi ani de
viață, și am regăsit-o și în fragmentele sale încă needitate, au avut doi
intelectuali importanți de care știu eu care și l-au apropiat și, atît cît e
posibil, l-au urmărit și încurajat în demersurile sale, în ordine intelectuală.
Aceștia sunt ministrul de atunci Mircea Malița și, pe altă latură, marginalul
Țuțea, de care, pînă în 1990, știam și-l frecventam doar cîțiva. Cînd se va
scrie serios despre romanele lui ADM, această temă pe care eu o consider
definitorie pentru opera sa va trebui scoasă la lumină neapărat.
ADM avea și un punct
de vedere radical și în ce privește talentul. Recuza cu umor, cu o vervă pe care
o induce patima sinceră, definiția talentului ca simț al metaforei și ca scris
frumos, cu ornamente iscusite care plac la lectură. În anii 70 și mai tîrziu
s-a scris mult pe tema asta. S-a repetat pînă la suprasaturație, de pildă, că
Ivasiuc are o inteligență scăpărătoare, dar n-are talent. Că talent are în
schimb și în cel mai evident mod cu putință Fănuș Neagu. Că Goma are curaj însă,
desigur, n-are talent. Că talent are cu prisosință poetul Teodor Pâcă, pe care
Negoițescu îl și inclusese în sumarul proiectatei Istorii a literaturii
române. Chiar și azi sunt forme de supraviețuire ale acestei teze și le-am
descoperit aplicate pînă și la critica literară: talent are se zice Alex
Ștefănescu și n-au talent Marino și Matei Călinescu. Cu aceste disocieri
rudimentare sub ochi, în care se știa el însuși implicat, ADM considera talentul
ca pe un avatar inferior, secundar al spiritului în literatură, unde contează
decisiv problematizarea condiției umane, proiectul intelectual, vizionarismul,
ideile ca actanți în discursul epic. Ca și un personaj al lui Camil Petrescu,
ADM făcea parte din grupul puțin numeros, exclusivist al celor care văd idei și
știu cum e, ce reprezintă jocul ielelor. Marea sa vocație, cred eu, era cea de
eseist. În Opera și destinul scriitorului, carte de eseuri publicată în
1972, există pagini strălucitoare a căror actualitate e intactă. El însă nu visa
decît Romanul, cu majusculă, pe care îl privilegia cu toate riscurile asumate.
Vocația, ușurința plină de grație, chiar un pic arogantă cu care naviga
printre abstracțiuni, lecturile de-o diversitate uluitoare, plăcerea de a
problematiza și le-a transferat în Scarabeul sacru din 1970 și în
Marile iubiri, ultimul său roman. În ce s-a scris la noi pînă în 1990 ele
ocupă însă un loc perfect circumscris, au o relevanță singulară, sunt imposibil
de neglijat.
Cu ADM m-am întîlnit
ultima oară și am discutat între patru ochi în vara lui 1989. Amintirea cea mai
importantă legată de el e însă din primele zile ale lui 1990. Vreau s-o evoc,
pentru că mi-ar părea rău să se piardă.
Era, cred, în ianuarie
sau februarie 1990... Pe neașteptate, nefiind pe atunci un program tv după care
să te ghidezi, într-o seară, ADM, proaspăt director al televiziunii, i-a avut ca
oaspeți în studio pe Iliescu și Roman, președinte și prim ministru. A fost o
emisiune stranie, un fel de seminar ad-hoc despre democrație. Oricum, ADM era în
rolul său pe care unii i-l știam: degajat, cu un perfect self control și un
zîmbet ofensiv dar simpatic de superioritate. Juca rolul profesorului față în
față cu niște elevi un pic cam tîmpiți care am avut brusc această revelație
nu știu în modul cel mai flagrant definițiile corecte și încurcă lucrurile: stat
de drept, principiul separației puterilor, societate civilă etc. Toate sunt
lucruri care azi par de la sine înțelese. Din răspunsurile celor doi examinați
nu reieșea însă asta. Pe de altă parte, examinatorul nu se cuvenea să-i
pedepsească și nici să-i mustre de față cu numărul imens de persoane care
asistau cu gura căscată. Era un rol greu dar care-i plăcea. Elevii îl simțeau ca
mult superior și nu îndrăzneau să cîrtească. Îi stimula și bunăvoința
examinatorului. Peste un hop, peste o poticnire prea evidentă acesta făcea
eforturi vizibile să-i ajute să treacă intacți. O făcea însă și aici apărea
știutul, adevăratul ADM cu toată eleganța celui care e superior în toate
privințele dar are și grijă ca nu cumva noi, spectatorii, să nu remarcăm
asta...! Nu știu dacă mai există înregistrarea acestei emisiuni. Dacă există, ar
fi necesară transcrierea și publicarea textului discuției, care, în tot cazul, e
unică și în istoria României. Pe care o consider capodopera fără ghilimele a
fostului meu coleg, confrate și prieten... |