Robert Turcescu,
Fiare vechi. Dileme cotidiene
Robert Turcescu face
parte dintre puținii gazetari români care chiar dorește să înțeleagă realitatea.
Care nu își construiește propria realitate paralelă pe care apoi se străduiește
din răsputeri să o certifice drept adevărată, unică și incontestabilă. Poate
tocmai de aceea atât în emisiunile radiofonice cât și în cele de televiziune ce
i-au adus notorietatea și o considerabilă cotă de piață, jurnalistul își
ascultă cu atenție interlocutorii, nu vorbește mai mult decât ei, tot la fel cum
nu se sfiiește să-i întrerupă spre a le spune stați puțin, nu înțeleg !.
Textele lui Robert Turcescu publicate săptămânal pe ultima pagină a Dilemei
vechi (unde e titularul rubricii Alte glasuri, alte păreri) ori
care și-au aflat locul în Cotidianul, în perioada în care gazetarul i-a
fost respectivului ziar redactor-șef, reflectă, în primul rând sus-numita
dorință. O dorință ce nu s-ar putea materializa în absența indiscutabilului
talent de scriitor al lui Robert Turcescu. Scriitor în adevăratul sens al
cuvântului, calitatea ce face ca ceea ce el trimite la tipar să nu fie niciodată
sec, anost, constatativ, lipsit de expresivitate. Dar gazetarului îi e, cred,
permanent în minte celebrul est modus in rebus. Sunt însușiri ce pot fi
lesne constatate de cei ce parcurg volumul Fiare vechi - Dileme cotidiene
apărut în 2005 la Editura Polirom din Iași în colecția
Egopublicistică, volum ce reunește texte scrise în acolada de timp cuprinsă
între septembrie 2004 și septembrie 2005. Texte născute din nevoia reală de
comunicare adevărată pe care nu o poate suplini tehnica supersofisticată a
zilelor noastre (Vorbe), avalanșa de cuvinte ce nu spun nimic (Arta
conversației), obsesia modernității în numele căreia ne refuzăm dreptul la
introspecție și la a ne împăca cu noi înșine (Modern) și ne justicăm
mondenitățile (Despre distanțe). Robert Turcescu e din specia umană
pe cale de dispariție a celor pe care chiar îi interesează semenii săi și fețele
lor (Fețe), care știe că nu trăim deloc bine, care analizează la rece cum
s-au spulberat în vânt promisiunile electorale ale Alianței D.A. (aici relevante
fiind editorialele cu caracter politic din Cotidianul), dar care are
puterea de a afirma că, dincolo de diferențele indiscutabile de stare
financiară, nu e mare distanță între felul de a fi al nostru, al oamenilor de
rând, și al lor, cei privilegiați. M-am amăgit ani mulți cu iluzia că noi, cei
simpli, suntem altfel decât ei. Mi-am zis, de nenumărate ori, că omul politic
nu are nici o legătură cu omul de pe stradă.
. Acum, în pragul unei noi
campanii electorale, îmi dau seama că, de cincisprezece ani, ne drogăm cu Mutu,
cu iluzia neprihănirii, când, de fapt, suntem exact ca ei. ( Vacanța mare)
De ce? Fiindcă ne lăsăm mințiți și mințim la rândul nostru, ne lipsește
solidaritatea, acceptăm invazia cotidiană a falselor vedete (Pickhammer),
jubilăm în fața comediei de prost gust a presei scrise ori televizate (
România liberă, Nu trageți în pianiști, Observator), cumpărăm cu bani mulți
bilete la spectacole mediocre, le aplaudăm în picioare (și căte aș avea eu de
spus despre aceste standing ovations ) fără a ne da seama că astfel
cauționăm tot felul de impostori (Fantoma de la Național), sporim
rating-ul unor emisiuni stupide (Folclorul pupezelor), admitem dubla
măsură atunci când e vorba să evaluăm învățământul românesc (Marile
speranțe), am creditat invocând tot felul de false scuze un obsedant și
culpabil președinte (Iliescu), facem la fel cu un altul care călare pe
caii mari ai procentelor electorale
face ce vrea mușchii lui (Mușchii
lui Băsescu).Nu pricepem că putem salva șandramaua numită România noi
înșine. Puterea de a ridica o Românie solidă e a noastră, a celor care închidem
și deschidem zi de zi ușile acestei țări- zice Robert Turcescu- dar pentru
asta ne trebuie tăria de a ne întreba în fiecare zi , cu îngrijorare, dacă
ceea ce ridicăm azi va ține și mâine.
Scrise bine, ținând
cont de diferența specifică dintre stilul adecvat revistei și cel al
cotidianului de mare tiraj, tabletele lui Robert Turcescu au, după cum spuneam,
calitatea de a invita la dialog. Nu funcționează asemenea unor sentințe
definitive, deși pe alocuri se mai insinuează tendințe de justițiar. Timpul nu
i-a dat întotdeauna dreptate semnatarului lor. Deși nu e tocmai un optimist,
s-a dovedit că lucrurile pot să evolueze încă și mai prost decât a crezut
gazetarul. Aș putea să întocmesc o listă cu corecturile pe care le ar impune
viața, dar nu mi se pare că m-aș înhăma la o operațiune tocmai utilă. Dar
fiindcă îl consider pe Robert Turcescu un ins al dialogului, îmi scapă
încrâncenarea de care dă dovadă atunci când vorbește despre unele persoane din
categoria ironic numită analiștii neamului. Într-o presă ce se dorește
normalăb (și Robert Turcescu militează pentru o astfel de presă) coexistă
jurnaliștii tineri cu cei clasicizați, nu există adevărul tinerilor și cel
al vârstnicilor, selecția o operează cititorii. Excomunicările, afuriseniile
reciproce nu servesc la nimic. Cititorii îl respectă deopotrivă pe Cristian
Tudor Popescu și pe Robert Turcescu, ba chiar le supraevaluează posibilitățile.
Li se adresează ca și cum ei ar fi unica speranță, fapt ce spune multe despre
situația de azi a României. Iată de ce nu îmi dau seama care sunt motivele reale
în virtutea cărora tânărul jurnalist s-a înverșunat împotriva confratelui său.
Anul trecut, când am scris despre Dans de Bragadiru invocam o seamă de
asemănări între cei doi. Ambii scriu ceea ce Cristian Tudor Popescu numește
prozetărie. Firește, o fac în feluri absolut personale. Dar, în chiar zilele
în care îmi apărea comentariul, între cei doi s-a declanșat un război ce pare să
continue cu intermitențe și astăzi. Aștept să văd care dintre ei va avea
înțelepciunea să arunce primul la locul destinat fiarelor vechi, armele
războiului. Eu îi prețuiesc pe amândoi și nu am de gând să îmi asum statutul de
cobeligerant doar spre a da unuia ori altuia satisfacție. Sunt ambii prietenii
mei neștiuți, pe care citindu-i, nu doar că mă simt mai puțin singur, ci alături
de care gândesc. Așa că pentru mine lupta lor de guerillă e fără obiect. Aștept
să conștientizeze amândoi acest adevăr teribil de simplu.
Radu Pavel Gheo,
DEX-ul și sexul. Carte de joc
Un joc inteligent,
conceput cu umor, ironie și autoironie, joc ce se dorește interactiv , la
capătul căruia firesc ar fi ca cititorul să vadă răpuse o sumă de prejudecăți
ori clișee de esență tare ce ne poluează viața ne propune Radu Pavel Gheo în
cartea DEX- ul și sexul apărută în 2005 în colecția Egopublicistică
a Editurii Polirom din Iași. În trei capitole ale căror titluri induc
impresia ce finalmente se va dovedi falsă că Gheo ia totul în râs, când de fapt
se amuză spre a atrage atenția în chip nedidactic asupra importanței
subiectelor (titlurile în cauză sunt DEX-ul, Sexul și Plexul),
scriitorul inventariază felurite chipuri în care realitatea e aparent
cosmetizată pentru a apărea mai prietenoasă, mai suportabilă, chiar mai
inteligentă Ce contează că pentru asta se minte copios! Doriți să păreți mai
cultivați și mai deștepți fiindcă românii e deștepți? Ori mai trendy?
Atunci sigur folosiți cuvintele (pardon, lexemele!), referințele
culturale și artistice pe care scriitorul le repertoriază în Ghidul de
conversație româno- intelectual. Vreți să fiți autentici? Atunci ar fi de
recomandat să faceți sacrificiul de a renunța la abuzul de concepte și citate de
care vă slujeați până mai ieri, chiar dacă veți sângera nițel. Nu-i așa că nu vă
mai pasă de gramatica limbii române și ați trecut în domeniul pasivului
structura pe care fiindcă la urma urmei oricum nu mai vorbiți românește
ci performați în romgleză? Toate astea le găsiți în articolele Trista
istorie a doi prieteni care i-ați cunoscut și voi și
Performați în romgleză? Supuneți-vă cu sinceritate testului născocit de
autorul cărții în Personae și poate veți fi mai rezervați atunci când vă
veți autoevalua cu excese de magnanimitate. Emiteți judecăți ori chiar
condamnați, fără a fi citit un rând, proza celor mai tineri scriitori, cei
despre care în revista noastră scrie tânărul Marius Miheț (atâta doar că el
chiar le citește și încă cu creionul în mână!)? Atunci savurați capcana despre
care face vorbire articolul Cum ne pricepem noi la literatură? Nu
înseamnă că după aceea trebuie să vă înscrieți necondiționat în fan-club-ul
Ionuț Chiva! Dacă sunteți ori vă credeți scriitor, atunci slujiți-vă de
formulele de calcul pe care le veți găsi în Gradații din literatura română
și aveți mari șanse ori șanse bune, cum spun diplomații de la București de a
vă identifica locul.
Găsim în DEX- ul și
sexul o pledoarie nepatetică în favoarea normalității și a firescului.
Scrisul lui Gheo e pus în slujba extirpării falselor concepte, a frontierelor
anormale dar considerate legale, a cauterizării prostiei ce se ascunde ori
chiar se răsfață în reglementări de tot felul, în funcții, sisteme și norme.
Bunăoară, în reglementările CNA ce le interzic celor ce apar la televizor să
pronunțe numele unor reviste și edituri, par a fi făcute anume pentru a
justifica salariile exorbitante ale angajaților respectivului organism care
vorbesc spre a se afla în treabă (Mărginire mascată). Tare l-aș mai pofti
pe Gheo să vadă actele oficiale ale șefilor mei de la Literele orădene care,
după ce mint de îngheață apele, își explică gesturile în răspunsuri ale căror
decodare l-ar pune în dificultate și pe Kant. Pe ei nu, căci și-au asigurat
salarii frumușele, chiar babane, și de alții nu le pasă. Ba chiar au ctitorit
un club închis al conducătorilor de doctorate plăpânde! Semianalfabetismul
proliferează pe plaiurile mioritice, iar în loc să-l recunoaștem deschis spre
a-l contracara cât de cât eficient scoatem la înaintare povestea cu olimpicii (Vidul
de inteligență). Pudoarea se revarsă din dicționarele românești într-un
anacronism bolnăvicios (DEX-ul și sexul) , tot la fel cum pe la toate
televiziunile noastre dă în clocot obiectivitatea. De fapt, zice Gheo pe
sticlele românești curg bârfele rurale, transmise prin aparatură modernă.
Cei de o vârstă cu mine, vă amintiți probabile că unicele polemice admise în
perioada comunistă se învârteau în jurul textelor de muzică ușoară și a absenței
de pe piață a sucurilor autohtone. Analiza pe care Radu Pavel Gheo o face
textului proletcultist al unui șlagăr de odinioară compus în ritm de jazz și
cântat de Trio Grigoriu (nu Grigorescu, cum scrie în grabă autorul!) e de tot
hazul (Macarale sexuale). Îngrijorătoare e omniprezența omului-ceafă
care face legea într-o societate lipsită de conștiința valorii și în care noua
ordine
seamănă mai mult a dezordine. Iar dezordinea e lege, derogarea de la
normalitate se face în sedii luxoase (Bancuri cu bănci în România) ori
în ponosite școli de cartier. Textul Școala umilințelor e o analiză crudă
dar corectă a dezastrului din învățământul preuniversitar românesc, un dezastru
ce nu a ocolit nici școala superioară. Poate că într-o bună zi Radu Pavel Gheo
va scrie și despre comerțul cu doctorate, despre traseiștii care spre a obține
respectivul titlu schimbă conducătorii științifici, găsesc nume obscure dar
sensibile la euro, iar odată diploma plătită vor și ei să devină directori de
teze ca să recupereze banii investiți. Se citesc cu un râs sugrumat Testele
de tupeu. Dar după ce ai râs cu poftă parcurgând o carte ce incizează
multiplele fețe ale anormalității românești cotidiene, firesc ar fi să-ți dai
silința să treci testul normalității. Adică acela ce îți impune să recapitulezi
cinstit măcar o parte dintre clipele de viață în care ai acceptat minciuna, ba
chiar ai fost parte din ea. Fondul principal lexical al normalității, o
normalitate la care face referire fiecare pagină a cărții, nu se găsește în nici
un fel de dicționar academic. El e conținut în lecția bunului simț și corecta
ortografie a vieții. La urma urmei, la ele se raportează jocurile la care te
invită cartea lui Radu Pavel Gheo. Iar când autorul spune stop-joc e bine să-
ți lași să funcționeze propriul creier. |