De la universal la idiomatic
Lucrarea Cultură și
spiritualitate românească în Arad în perioada interbelică (1918-1940),
publicată la Editura Vasile Goldiș din Arad (2005) de Virgil Valea, poate fi
socotită un model al genului, de monografie dedicată vieții culturale românești
dintr-un anumit spațiu și timp. Ea se distinge prin comprehensiunea sa
exemplară, prin precizia de explicitare a problematicii, asupra căreia se
operează cu instrumentele unei cercetări exhaustive, punându-se pe tapet o
bibliografie amplă, incluzând aproximativ tot ceea ce este mai valoros în
domeniu, de la lucrările mai vechi, despre preludiul temei, și înțelegem
prin această noțiune trecutul cultural al zonei, anterior obiectului delimitat
cronologic la perioada interbelică. Viziunea autorului este una integratoare,
întrucât subiectul operatului său, cu profil local, interferează armonios (și
organic), cu cel transilvănean, iar acesta din urmă cu cel românesc național.
Concomitent, însă,
Virgil Valea vine să împlinească, parcă, unul dintre dezideratele preconizate de
filosoful Constantin Noica, care așa cum spunea filosoful ar trebui realizat de
istoricii români, acela de a recompune trecutul conaționalilor lor de la
alții spre ei înșiși și nu invers, de la universal la idiomatic, de la
cultura vecinilor noștri spre cea a poporului român. Descoperim, astfel,
în această lucrare că, în ciuda numeroaselor opreliști, fenomenul cultural
românesc a atins, încă din perioada de început a epocii moderne, parametri de
excelență, așa cum aceștia pot fi descoperiți în alte culturi din țările
europene. El s-a dezvoltat, așadar, într-o armonie firească cu cel al altor
etnii, favorizat de anumiți factori, între care și cele două biserici românești,
ortodoxă și greco-catolică. În cercetarea sa autorul a reușit să distingă și să
creioneze, cu multă acribie, efortul intelectualității românești, creatoarea
fenomenului cultural național din perioada interbelică, de a înlocui, pe
scena publică, cultura străină, intrată într-o postură de evidentă
diminuție, cu cea românească, devenită acum competitivă și deci comparabilă cu
cele din alte țări.
Un merit aparte al
acestei lucrări constă în faptul că recompune câteva biografii eclatante, care
până nu demult apăreau în frontul cercetării istorice foarte rar, dată fiind
cenzura din regimul comunist. Ea este alcătuită, în realitate, din adevărate
mici monografii, care, însă, se leagă între ele prin firul unei expuneri
completitive, bogat argumentate, vie și sugestivă.
Citind această lucrare
simți că autorul ei este profund atașat subiectului pe care-l decodifică,
încrezător în valoarea instituțiilor culturale născute din eforturile
intelectualității interbelice. Acestea sunt prezentate în devenirea lor proteică
pe un făgaș firesc, excurs dintr-o formă spre alta, ascendent, progresiv,
profitabil și îmbogățitor. Discursul istoric al lui Virgil Valea are în vedere,
așadar, un obiectiv limitat în spațiu și timp și se săvârșește prin folosirea
unei metodologii de cercetare științifică modernă. Sub pana istoricului
personalitățile de talie națională sunt prezentate în locul și timpul petrecerii
întâmplărilor, certificând, prin prezența lor, valoarea celor locale și
inscriind, astfel, acel spiritus loci evoluator în fluxul național al
evenimentelor culturale, într-o sincronie firească, observabilă și perenă.
Recompunerea vieții unor instituții de cultură revolute readuce în fața
cititorului pluralitatea activității desfășurate de intelectualitatea arădeană
în perioada interbelică, dezinhibată din chingile complexelor de inferioritate,
devotată și îndrăzneață, obișnuită acum să se ia în serios, să muncească pe
măsura unei însuflețiri și a unei pregătiri direcționate către superlativul
Excelsior, agreat pe atunci în întreg spațiul cultural românesc. Modicitatea
posibilităților, așa cum apar ele din cartea lui Virgil Valea, se compensează
prin propensiunea celor implicați către teoretizare și mesianism și în cele din
urmă, către altoirea cunoștințelor culturale în conștiința populației, vizând,
desigur, pătura sa cea mai aptă, adică tineretul studios de toate vârstele și
cel cu pregătire profesională din lumea industriei orășenești.
E uimitoare, apoi, așa
cum rezultă din ceea ce se scrie în această carte, unitatea de direcție
finalistă a actanților, a celor ce se implică în fapte, țintind către un
țel înalt, urmărit cu perseverență benedictină prin planurile de activitate ale
tuturor instituțiilor culturale din zonă și timp, înscrise, ca într-un evantai
multicolor, în frontul culturii naționale- catalizate pozitiv de intelectualii
veniți din Vechiul Regat, atrași de o civilizație elevată, superioară celei din
spațiul din care proveneau, și, de ce nu, însuflețiți de intenții înălțătoare,
inspirate din discursul politichiei epocii, așezat pe coordonatele
corecte, raționale, ale devenirii generale românești. Expunerea este, pe
alocuri, maiestuoasă și implicantă, căci include o mulțime de
făptuiri notabile, pe care autorul nu le deranjează cu conjuncțiile unor păreri
incisive, socotind cu siguranță că ele vorbesc mai bine decât el
și că doar observarea fluvialei lor derulări poate provoca opinii, poate induce
idei. De aceea, din lectura acestei cărți cititorul iese îmbogățit, căci,
neinfluențat de opinii prezumpțioase, de scopuri teziste, evitate cu obstinație
de autor, el poate afla ce vrea, poate ști ce trebuie, în spiritul
unui adevăr recompus din fragmente conjugate în aceeași ecuație referențială.
Și,la sfârșit, socotim că acesta ar fi dator să spună, onorându-l pe Virgil
Valea, cu riscul de a friza banalitatea, carte frumoasă, cinste cui te-a
scris! |