De la universal la idiomatic
Lucrarea Cultură şi
spiritualitate românească în Arad în perioada interbelică (1918-1940),
publicată la Editura „Vasile Goldiş” din Arad (2005) de Virgil Valea, poate fi
socotită un model al genului, de monografie dedicată vieţii culturale româneşti
dintr-un anumit spaţiu şi timp. Ea se distinge prin comprehensiunea sa
exemplară, prin precizia de explicitare a problematicii, asupra căreia se
operează cu instrumentele unei cercetări exhaustive, punându-se pe tapet o
bibliografie amplă, incluzând aproximativ tot ceea ce este mai valoros în
domeniu, de la lucrările mai vechi, despre preludiul temei, şi înţelegem
prin această noţiune trecutul cultural al zonei, anterior obiectului delimitat
cronologic la perioada interbelică. Viziunea autorului este una integratoare,
întrucât subiectul operatului său, cu profil local, interferează armonios (şi
organic), cu cel transilvănean, iar acesta din urmă cu cel românesc naţional.
Concomitent, însă,
Virgil Valea vine să împlinească, parcă, unul dintre dezideratele preconizate de
filosoful Constantin Noica, care aşa cum spunea filosoful ar trebui realizat de
istoricii români, acela de a recompune trecutul conaţionalilor lor de la
alţii spre ei înşişi şi nu invers, de la universal la idiomatic, de la
cultura vecinilor noştri spre cea a poporului român. Descoperim, astfel,
în această lucrare că, în ciuda numeroaselor oprelişti, fenomenul cultural
românesc a atins, încă din perioada de început a epocii moderne, parametri de
excelenţă, aşa cum aceştia pot fi descoperiţi în alte culturi din ţările
europene. El s-a dezvoltat, aşadar, într-o armonie firească cu cel al altor
etnii, favorizat de anumiţi factori, între care şi cele două biserici româneşti,
ortodoxă şi greco-catolică. În cercetarea sa autorul a reuşit să distingă şi să
creioneze, cu multă acribie, efortul intelectualităţii româneşti, creatoarea
fenomenului cultural naţional din perioada interbelică, de a înlocui, pe
scena publică, cultura străină, intrată într-o postură de evidentă
diminuţie, cu cea românească, devenită acum competitivă şi deci comparabilă cu
cele din alte ţări.
Un merit aparte al
acestei lucrări constă în faptul că recompune câteva biografii eclatante, care
până nu demult apăreau în frontul cercetării istorice foarte rar, dată fiind
cenzura din regimul comunist. Ea este alcătuită, în realitate, din adevărate
mici monografii, care, însă, se leagă între ele prin firul unei expuneri
completitive, bogat argumentate, vie şi sugestivă.
Citind această lucrare
simţi că autorul ei este profund ataşat subiectului pe care-l decodifică,
încrezător în valoarea instituţiilor culturale născute din eforturile
intelectualităţii interbelice. Acestea sunt prezentate în devenirea lor proteică
pe un făgaş firesc, excurs dintr-o formă spre alta, ascendent, progresiv,
profitabil şi îmbogăţitor. Discursul istoric al lui Virgil Valea are în vedere,
aşadar, un obiectiv limitat în spaţiu şi timp şi se săvârşeşte prin folosirea
unei metodologii de cercetare ştiinţifică modernă. Sub pana istoricului
personalităţile de talie naţională sunt prezentate în locul şi timpul petrecerii
„întâmplărilor”, certificând, prin prezenţa lor, valoarea celor locale şi
inscriind, astfel, acel spiritus loci evoluator în fluxul naţional al
evenimentelor culturale, într-o sincronie firească, observabilă şi perenă.
Recompunerea „vieţii” unor instituţii de cultură revolute readuce în faţa
cititorului pluralitatea activităţii desfăşurate de intelectualitatea arădeană
în perioada interbelică, dezinhibată din chingile complexelor de inferioritate,
devotată şi îndrăzneaţă, obişnuită acum să se ia în serios, să muncească pe
măsura unei însufleţiri şi a unei pregătiri direcţionate către superlativul
Excelsior, agreat pe atunci în întreg spaţiul cultural românesc. Modicitatea
posibilităţilor, aşa cum apar ele din cartea lui Virgil Valea, se compensează
prin propensiunea celor implicaţi către teoretizare şi mesianism şi în cele din
urmă, către altoirea cunoştinţelor culturale în conştiinţa populaţiei, vizând,
desigur, pătura sa cea mai aptă, adică tineretul studios de toate vârstele şi
cel cu pregătire profesională din lumea industriei orăşeneşti.
E uimitoare, apoi, aşa
cum rezultă din ceea ce se scrie în această carte, unitatea de direcţie
finalistă a actanţilor, a celor ce se implică în fapte, ţintind către un
ţel înalt, urmărit cu perseverenţă benedictină prin planurile de activitate ale
tuturor instituţiilor culturale din zonă şi timp, înscrise, ca într-un evantai
multicolor, în frontul culturii naţionale- catalizate pozitiv de intelectualii
veniţi din Vechiul Regat, atraşi de o civilizaţie elevată, superioară celei din
spaţiul din care proveneau, şi, de ce nu, însufleţiţi de intenţii înălţătoare,
inspirate din discursul politichiei epocii, aşezat pe coordonatele
corecte, raţionale, ale devenirii generale româneşti. Expunerea este, pe
alocuri, maiestuoasă şi implicantă, căci include o mulţime de
făptuiri notabile, pe care autorul nu le deranjează cu conjuncţiile unor păreri
incisive, socotind cu siguranţă că ele vorbesc mai bine decât el
şi că doar observarea fluvialei lor derulări poate provoca opinii, poate induce
idei. De aceea, din lectura acestei cărţi cititorul iese îmbogăţit, căci,
neinfluenţat de opinii prezumpţioase, de scopuri teziste, evitate cu obstinaţie
de autor, el poate afla ce vrea, poate şti ce trebuie, în spiritul
unui adevăr recompus din fragmente conjugate în aceeaşi ecuaţie referenţială.
Şi,la sfârşit, socotim că acesta ar fi dator să spună, onorându-l pe Virgil
Valea, cu riscul de a friza banalitatea, „carte frumoasă, cinste cui te-a
scris!” |