Proza ca exces necesar.
Nostalgiile memorialisticii
Dan C. Mihăilescu
Literatura românã în postceaușism II. Proza.
Prezentul ca dezumanizare, Editura Polirom, Colecția Collegium, Iași, 2006
Când vine vorba de
proză, pe scriitorincul nostru îl cam irită câteva lucruri: lipsa de material
existențialist revelator din romanul postdecembrist, deriziunea creației
prozatorilor șaizeciști după 1989 și inexistența informațiilor despre autori,
supărătoare atunci când încerci să scrii despre cărți de debut. Da-i trece
repede. Atât cât a apucat să comenteze, fără tragere de inimă, vom vedea, din
aparițiile noastre prozastice, a adunat în al doilea volum al Literaturii
române în postceaușism. Dan C. Mihăilescu mărturisește sincer în capitolul
introductiv depărtarea de proză în favoarea poeziei și a memorialisticii.
Explicațiile sunt dintre cele mai amăgitoare.
Mâhnit din cauza
sentimentului prelungit de neîmplinire emanat de proza noastră,
cârcotașul-care-aduce-cartea se pune pe explicații: Critic de poezie fiind,
impresionist incurabil și cu fobia teoriei literare, socotelile mele cu proza
s-au rezumat întotdeauna la psihologia personajelor, și nu la fabulație. La
sociologie, nu la naratologie. La reflexivitatea scriiturii, și nu la tehnici
de compoziție polifonică. La atmosferă și la mistica naturii și prea puțin la
frescă . La densitatea lirismului și mai puțin la suspans, labirintică
textualizantă și, în genere, la tot ce face deliciul amatorilor de Genette,
Derrida, James Joyce& Co. Fascinat pe de-o parte de Márquez, Sábato, Cortázar,
Süskind, Gogol, Bulgakov, Yourcenar, Murakami, Mateiu Caragiale, Mircea Eliade
plictisit, pe de alta, de proza lui Mishima, Beckett, Cehov, Turgheniev,
Goncearov, Faulkner, Dos Passos, Hemingway, Steinbeck, Proust, Flaubert, Anton
Holban, Ivasiuc. Adoră pe Junger, în timp ce Thomas Mann îl lasă rece. Din
tinerețe nu a mai avut momente revelatorii legate de proză, excepție făcând
Jünger, Yourcenar și Sábato. Restul mi le-a adus poezia, filozofia (...), iar
acum, spre bătrânețe, revenirea la Filocallia, Pateric, isihasm ori
sufism, se confesează autoironic. Ne spune toate astea ca să știm cu cine
stați de vorbă (...). Ca să-i relaxez pe scriitorii prezenți în sumar în fața
nepriceperilor mele analitice. Și ca să-i detensionez (dezamorsez?) pe
prozatorii absenți: nu au pierdut nimic prin absentare. După 1989 n-am mai putu
citi poezie și n-am mai scris ani buni, nimic în domeniu (...). În rest,
memorialistică, eseistică, proză, adică triunghiul care a dominat peisajul
literar. Există în aceste explicații un fel de a fugi de responsabilitate,
mascat de stilul jucăuș, care te fură prin artisticul cu care ne-a obișnuit
deja: Sunt conștient că toată această evoluție este foarte palid redată (cel
mult indirect) în cele ce urmează. E o afirmație cât se poate de adevărată.
Probabil în această sinteză proiectată în cinci volume, cel despre proză va fi
călcâiul fragil pentru Dan C. Mihăilescu. Din păcate nu anunță vreo revenire
la proză, nici o rediscutare a situației romanului postdecembrist. Scriind mult
sub presiunea momentului și al redacțiilor, cu depărtarea de roman tot mai
evidentă, odată cu acest volum se simte achitat de obligația cronicarului
care-și respectă meseria de a recenza constant și simpatetic un gen care, în
fapt, i se pare inadecvat ființei, pregătirilor și așteptărilor sale. E
limpede: Dan C. Mihăilescu nu e un adept al revizuirilor, deși s-ar putea spune
că vocația lovinescianismului nu-i e străină.
Dincolo de discuțiile
pe care le-ar dicta cele trei compartimentări propuse în carte (I. Semne din
alte vremi. Parabole, fabulos, calofilie, II. Realismul apocaliptic și
deriziunea. Umorul bonom sau monstruos. Viziunea crudă. Cinismul, III.
Ego-grafia ca provocare. Triumf narcisiac sau nevroză? Autoscopia exuberantă și
melancolia neputinței ficționale. Romanul de gașcă&sictir ), corecte, de
altfel, ceea ce surprinde e lista de scriitori analizați. De departe cel mai
avantajat e și cel mai productiv dintre scriitorii noștri actuali, Dan Stanca.
Nu totdeauna susținut, ignorat aproape de cronicarii de profesie, autorul
Apocalipsului amânat e reabilitat de Dan C. Mihăilescu, deși s-ar zice,
citind cronicile consecutive, că avem o saga romancier-critic. De la cronica
vivace la Aripile Arhanghelului Mihail, unde comentatorul, ardent peste
poate, abia așteaptă romanele următoare - unele deja predate editurilor, la
finalul resemnat la Pasărea orbilor, D.C.M. are mare răbdare cu Stanca.
Estomparea se produce în celelalte analize la romanele apărute în valuri ale
aceluiași, până ajunge să exclame: L-am citit și era să cad la fandacsie: totul
mi s-a părut déjà vu (lu)! scrie la cronica succintă și plictisită despre
Ultimul om. Astfel că celelalte romane aproape le expediază, deznădăjduit,
pentru a găsi un moment de sinceritate, ca și cum și-ar trage sufletul: Poate
că dacă Dan Stanca ar accepta să-și amendeze ritmul editorial de-o carte pe an,
luându-și un răgaz serios pentru închegarea unei texturi epice de realism
fabulos pe măsura temelor sale, opera lui ar căpăta acea forță de impact
copleșitoare pe care tipul său de reflecție narativă, evident, îl merită. Nu
trece mult că apare Drumul spre piatră. Ce spune cronicarul? Când colo,
hop, Dan Stanca ne turtește mintea cu încă o fantasmagorie de aproape 300 de
pagini.... Iată și riscul unei culegeri de articole dispuse cronologic:
criticul și prozatorul ajung să semene cu două personaje, relația lor se
ficționalizează, creând, cum e cazul aici, un soi de comic involuntar, în care
criticul pare părintele răbdător, iar prozatorul copilul care face năzbâtie
după năzbâtie. Ruptura e inevitabilă (ca să nu spun bătaia moralizatoare).
Întreg volumul se
scaldă în aceleași fraze delicioase purtând marca D.C.M. cu care ne-a încântat
și în tomul despre Memorialistică. Diferența stă în arderea mică a
stilului exuberant de aici, semn că autorul se mișcă greoi, oarecum forțat,
într-un teritoriu care nu-l mulțumește și față de care se simte înstrăinat. Că
nu rezistă șugubățul nostru scriitorinc relaționărilor cu non-ficțiunea e un
fapt știut. Ispita memorialisticii e prea mare.Vom sesiza, de aceea, dispuse ca
niște supape de supraviețuire, numeroase trimiteri către generația 27 și spre
jurnale. Astfel, apar obositoare uneori comparațiile insistente cu proza lui
Eliade, imaginarul matein și angoasele cioraniene în comentariile asupra prozei
contemporane. La fel, Parfumul lui Süskind, prin reluările sistematice,
ne încredințează că l-a impresionat profund. De exemplu, Mihail Villara și
romanul său Frunzele nu mai sunt aceleași îi oferă circumstanțele pentru
a recurge la generația 27. Prin urmare romanul lui Villara e captivant
prin aliajul dandysmului de tip matein cu proza neliniștii, existențialismul
specific Generației 27; mai mult, în carte există un amestec eliadesc care
încântă cronicarul. Sedus de Ferestrele zidite ale lui Vona, D.C.M.
identifică matein în scriere un roman cu blazon. Între o singurătate
gâlgâind de năluci a Personajului și în absența demonicului rezidă farmecul
matein al romanului lui Vona, observă el încă o dată. Cronica e, în parte, și un
pretext pentru reactualizări mateine. De altfel, concluzia reia o întreagă frază
mateină. Comentând Lupul și catedrala face referiri de substanță la
Jurnalul unui jurnalist fără jurnal, iar în romanul lui Villara întrevede o
deghizare a jurnalului de studenție etc.
Remarcabile rămân în
acest volum portretele și analizele spectaculare. Iată câteva mostre savuroase,
garnisite cu umor, ironie și franchețe plastică: Lupul și catedrala este
feeria unei recluziuni dialogale cu final sacrificial (...) și mesaj extenuat
prin supralicitare; Patmile Sfântului Tommaso a lui Alex Mihai Stoenescu
e o carte de brainstorming și un debut literar strălucitor ca performanță
stilistică, dar cu o structură de rezistență putredă, lugubră și descentrată, de
cinism fabulatoriu diversionist. O viziune de carnasier lenevind luxuriant și cu
ochi plin de cruzime ironică printre miasmele Istoriei subterane sau nu mi
l-aș dori în ruptul capului pe A.M.S. ca anchetator (e o simplă ipoteză). Prefer
tipul boxer, trudind în cultul vânătăii și-al sacului de nisip, și nicidecum
lentoarea savantă a lamei care-ți taie cu tandrețe curioasă și o pleoapă,
admirând morbid în tăcere meandrele sângelui pe obraz. Or, exact asta face
scrisul lui A.M.S.. Concluzia: Este debutul confuz (voit?) și la limită:
pernicios al unui autor aici e necazul: de indiscutabil talent!, A-i cere
criticului literar să analizeze Quo vadis, Domine? Exclusiv din
unghi literar e o perversiune, cartea e eșecul lamentabil, ratarea cumplită a
unui subiect extraordinar de generos, Stelian Tănase e un amestec enervant
(dar și înduioșător) de cultură și carierism, de epicureism aristocratic și
activism debusolant, de americanism mercantil și tacla levantină, de principii
sever liberaliste și utopii social-democrate. E dictatorial și falimentar,
năvalnic, proteic și poltron la o adică. Nu-i cinic, e sentimental, în Pupa
russa descoperă o armonie devastatoare; Agopian este o lume cu sunet
absolut aparte, astfel încât nu cantitatea sau numărul volumelor contează în
cazul său, ci viziunea, despre Groșan: Vânos, caustic, arhiparodic din
descendență postmodernă, echinoxist ludic pe linia Vartic, epicureu cu nostalgii
de suflet rus; Daniel Bănulescu se vrea un dur, un macho fioros, dar cu
naturelul simțitor. Coleric orgolios, clocotind de vitalitate și afișând o
virilitate pentru care boema (mai mult sau mai puțin alcoolică) e câmp heraldic
și aprigă nevoie de solidaritate; Radu Aldulescu este cel mai puternic
scriitor debutant după 1989 în proza românească, este cel mai coios prozator
de la noi după 1989; ...atunci când e vorba, la români, de isteria securistică
și de mania conspirației masonic-universale, Ivanciuc are o coastă de drac în
plus; Cătălin Mihuleac este un hâtru blând și autoironic, ispitit de satira
urzicantă, răzbunătoare, dar prea încărcat de hedonism sau melancolii și prea
dedat la narcisiace ghidușii stilistice pentru a da frâu liber acizilor; Om de
poantă fină, politicos, dar malițios, cu un ce macqueur în zâmbet,
gestică și atitudini, Zarojanu este pufos la fire, dar iute, șfichiuitor la o
adică; Închipuiți-vă un motor de avion supersonic atașat de o bicicletă și
veți înțelege ce mare deserviciu îi face Mircea Cărtărescu lui Cezar
Paul-Bădescu supralicitând fabulos un mic exercițiu stilistic și afectiv, de
recuperat o adolescență cât se poate de banală și standardizată, Cum bine
știm, unitatea de măsură a Prozatorului e testiculul etc. Enumerarea, desigur,
poate continua, deși volumul nu e chiar doldora de afirmații parfumate când
provocator, când discret, cum ne obișnuisem în volumul dedicat memorialisticii.
Nu lipsesc concluziile ademenitoare. Un exemplu: Și așa deci cu lupul. Fie că a
coborât prea devreme în istorie, fie c-o fi venit prea târziu, a fost împușcat,
concluzia concluziilor fiind, vorba paracliserului ieșind din catedrală:
Trebuie să anunțăm miliția.
Există multe
contextualizări, reluate în câteva rânduri, la începutul unor cronici. D.C.M.
are acea insistență fină a criticului care-ți impune cu stil o ierarhie.
Niciodată supărător, doar în câteva rânduri expeditiv (vezi cronicile despre
Nedelciu și Stelian Țurlea) știe să zvâcnească imediat expansiv - cum îl citim
în cronica despre Horia Pătrașcu. Alteori pare lipsit de idei. Scriind despre
Legăturile bolnăvicioase ale Ceciliei Ștefănescu, D.C.M. face o cronică
aparte, una croită din alte cronici; pare dezarmat de-a dreptul și lipsit de
imaginație că tot ce-ar fi vrut să spună s-a zis deja. De necrezut, la o
asemenea imaginație. Plictiseala? Rutina?
D.C.M. e un nostalgic
după desantul optzecist, devenit deja reper personal și pentru prefacerile
prozastice de după Revoluție. Speră ca debutanții postdecembriști să fie primiți
cu brațele deschise, când colo receptarea a fost mai degrabă precaută, astfel,
chiar cei preocupați de impunerea noilor nume o fac punând mereu un bemol la
cheie, spune resemnat undeva. Ar vrea să creadă că există un desant 98, ori
câte unul în orice an cu apariții plăcute și promițătoare.
În Literatura
română în postceaușism II. Proza. Prezentul ca dezumanizare, Dan C.
Mihăilescu face o radiografie a evenimentului prozastic de după 1989 mizând,
pentru prima dată într-o sinteză importantă, pe literatura generației tinere. În
nicio altă sinteză procentul tinerilor nu e copleșitor, cum e aici, nici lipsa
scriitorilor șaizeciști nu e mai evidentă. Comentând proză, critica lui D.C.M. e
una impresionist-simpatetică, proteic-dezinhibată, gata să muște din carnea
textului nu înainte de-a pregăti festinul cum se cade: citând larg - dând,
altfel spus, șansa autorului și textului (uneori ultima șansă) și luând în seamă
părerile colegilor de breaslă. E printre puținii critici cu autoritate care-și
citează confrații tineri, cu încredere și considerație. Volumul despre proză al
lui D.C.M. - deși incomplet și fără speranță de reconstruire oferă o bună
ocazie de introducere în proza postdecembristă. Sunt de luat în seamă
contextualizările și ierarhiile propuse aici, imposibil de ignorat într-o
viitoare sinteză dedicată prozei contemporane. |