Inutilitățile delicate și bunul simț
Ion Davideanu
De ce iubim piatra, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea, 2005
Nouă poeme inedite
cuprinde noua carte de versuri a lui Ion Davideanu. Restul, peste 80, sunt
readuse în atenția cititorului din cărți anterioare, dar numai din cele apărute
din 2000 până azi: Ruginile de pe jos (2000), Singura mea lunetă
(2003). Și cele nouă noi și celelalte, restul, sunt însă tot literatură. Ion
Davideanu la cei îndată 70 de ani este un poet cu spirit liric viu, nervul
ludic, cheful ambiguității și al balansului de-a râsu-plânsu (așa se
subnumește și scurta, vesel-trista Precuvântare a autorului) asigurând
unei eventuale relecturi delicii reale. Poezia zice autoriul în
amintita Precuvântare fiind precum argintul viu, umblă și înainte și
îndărăt... Și la stânga, și la dreapta... La Ion Davideanu mersul poeziei,
oricât de imprevizibil, va da, într-un fel sau altul, de persoana poetului și
acestei întâlniri nu-i va lipsi niciodată o atmosferă de jucăuș ritual, de mică
bucurie, suportabilă, poetul nerăbdând o gravitate morocănoasă. El preferă
ipostazele umane nesolemne, ale firescului cotidian, lucrurile grave știind a
le învălui în aparențe umile: Pe podul de fier, atunci,/ agasat de cerșetorul
fals,/ cu fine metafore,/ cu bucăți de covrig,/ am scris niște versuri în aer/
împreună cu pescărușii,/ dar cine să le citească,// nerăbdare, frig,
nepăsare... (Împreună cu pescărușii).
Înțelepciunea vârstei
nu-l acrește pe Ion Davideanu, ironia și mai des autoironia îi afânează gândirea
lirică, dintr-o situație clar dramatică scoate, nu fără plăcerea paradoxului, o
promisiune de bunăstare emoțională, din coaja uscată a unui mit înțelesul înnoit
al altei creșteri, dintr-o nostalgie o vorbă de duh, dintr-o întristare un
prilej de surâsuri peste jale.
Poemele sunt scurte,
niște poezioare, dar rareori nu conțin în ghiocul lor un miez rotund, plăcut la
gust, aromind a seve proaspete. Farmacistul care, profesional, a fost Ion
Davideanu și-a translat știința măsurii și combinării în aceste pilule poetice
pe care, dacă bine voiești a le lua, bine te vei simți. Iată De ce iubim
piatra : Adierile se retrag când nu gândești,// mergem în holde de suflet/
și arăm și grăpăm cu scule nemțești,// de ce ni se spune și credem,/ spusă
apăsată,/ ora aceasta nu va osteni,/ căci nu va mai fi/ niciodată,// de ce ne
cred cretini, nene,/ de ce zilelor li se zic/ poșirci, hamacuri oligofrene,/ de
ce ești tu dusă, duioasă/ și treci, stafidești ca adierea retrasă,/ de ce iubim
piatra și nu facem casă,// adierile, deci, se retrag,/ lipsește o ușă, o
cleampă, un prag...
***
Marin Chelu
Zidiri (Din neliniștile juneții). Versuri selecție 1969-1977,
Biblioteca Revistei Familia, Oradea, 2006
Neliniștile juneții
la care se referă versurile lui Marin Chelu și-au găsit exprimarea poetică la
timpul potrivit, dar abia acum, la vremea neliniștilor târzii și a melancoliilor
regresive autorul orădean a găsit de cuviință să le adune între coperțile unei
cărți intitulate, previzibil, Zidiri. Sunt 55 de poezii selectate de
autor din cele publicate prin periodice între anii 1969-1977. E un gest de
relevanță intimă și un fel de autocadou la împlinirea vârstei cu aceeași cifră
octanică cu a poemelor selectate. Asta, după ce Marin Chelu s-a exersat în
ultimii ani ca istoric literar, îngrijind și prefațând șase cărți ale unor
familiști trecuți în lumea umbrelor (Alexandru Andrițoiu, Radu Enescu, Vasile
Spoială).
Primul poem din volum
e cel al debutului în Familia din ianuarie 1969, Aripi crescute invers.
El vorbește limpede despre o neliniște crescândă provocând răscoliri de
noapte și zguduiri ale cuvintelor, construcții ale sensului, fragile și pure,
edificând o libertate dificilă (sintagma fusese lansată mult înainte de
francezul René Char) a conștiinței că Ești doar o parte dintr-o/ ștafetă: /la
capătul cursei tale/ se va găsi cineva care să alerge mai/ departe....
Alergarea lirică a lui Marin Chelu n-a fost una fără obstacole, dar nici una
fără talent. Poezia tinereții sale e una a emoției filtrate de un intelect
interogativ pentru care miza se punea pe sedimentarea fină a emoțiilor și
experiențelor sentimentale, urmărind rezonanța acestora într-un mediu
reflexiv-abstract, cu extensii simbolice.
Izvoarele inimii și
izvoarele visului produc, alimentează, procură materia delicată a unei
înfiorări pe care poetul o convertește, de regulă, în emblematic. Cele patru
secvențe ale cărții Sonuri tandre, Tristeți erotice,
Efemeride în vagă manieră haiku, Insomnii fără apărare vorbesc încă
din titluri despre natura afectivă și despre maniera formală ale poeziilor lui
Marin Chelu.
Inima îndestulată a
poetului dublată de un spirit insomniac au suficientă tandrețe ca să suporte
strălucirea indiferentă a preajmei, tânărul de atunci având o reală capacitate
de a transcrie poetic prospețimea mereu reînnoită a lumii, risipirea luminii
peste tâmple, dar și tristețea fanării realiilor: dispar florărese în
după-amieze/ contorsionate strâmte scurte/ (pașnică și moale tristețe?).
Dorința de a vibra, de a se bucura (o bucurie sălbatică, fără motiv) de
relieful luminos al vieții au prezidat la nașterea poemelor lui Marin Chelu.
Cartea de față este expresia dorului după acele bucurii de odinioară. |