Metafora în
scriptura
lui Gheorghe Schwartz
Ideea romanului în
serie, Cei o sută de Gheorghe Scwartz, s-a înfiripat acum 20 de ani.
Impulsul de a parcurge, printr-o epică de largi dimensiuni, timpul a două
milenii și jumătate de istorie a omenirii, prin o sută de generații, poartă un
sâmbure catartic. Dezamăgirea, durerea, desperarea personală în fața lipsei de
orizont spiritual al epocii totalitariste, l-au determinat pe artist să-și
descătușeze energiile creatoare într-o lume-refugiu a marilor civilizații ale
omenirii. Capacitatea de obiectivare a stărilor interioare în personaje
nonistorice, implicarea psihologică în construirea acestora, vor contribui la
depășirea suferinței imediate și, mai ales, la înțelegerea superioară a
propriului timp și spațiu existențial. Ca urmare, după trei ani de la generarea
vastului plan al creației, apare volumul I, Anabasis. După alți 5 ani,
vede lumina tiparului volumul al doilea, Ecce homo. Până în septembrie
2005 vor fi puse la dispoziția cititorilor încă patru volume: Oul de aur,
Mâna albă, Vara rece și Axa lumii, iar fluxul creativ continuă.
Ne vom ocupa, în cele
ce urmează, de volumul al doilea, Ecce homo. Titlul face o trimitere
concretă. Istoria Romei, și a extinderii imperiului până la dimensiunile maxime
din timpul lui Traian, include perioada de naștere a creștinismului. Pornind de
la o stare de iluminare interioară a omului, noua religie va dobândi marca
universalității. Formula lui Pontius Pilatus, Ecce homo, inconștient
definitorie pentru personalitatea lui Iisus Christos, va fi preluată de scriitor
spre a pune în valoare problema relației între temeinic și trecător, esențial și
iluzorii.
Cele 12 povestiri (și
cele două anexe) se înscriu firesc în epica schwartizană a cultivării parabolei.
Fără să schimbe tonalitatea fundamentală de povestitor ce vrăjește cu vorba,
autorul realizează destinul celor 12 personaje, fiecare purtând un nume
simbolic: Baziliscul, Iustitius, Sardus, Marius M(endax), Ultimus, Grifonul,
Gallus, Postumus, Felix, Magister morum, Canis, Collatinus. Veritabile pilde,
povestirile activează gândirea cititorului. Jocul nuanțat subiectiv-obiectiv al
narațiunii, imprimat de prezența personajului scrib, eu, conștiința a
contemporaneității noastre, conferă adâncime personajelor arhetipale.
Literatura lui
Gheorghe Schwartz ajută, printr-un proces de anamneză, mintea muritorilor...
prea scurtă să înțeleagă adevărul că istoria n-are cum născoci la infinit noi
și noi destine, cu rezerva că repetițiile sunt înșelătoare. Oglindirea
prezentului în epoci revolute, fie fidelă, fie deformată, uneori exagerată,
alteori avertizatoare, trebuie supusă unei decodări. Cheia înțelegerii acestui
fel de literatură o găsim în capitolul dedicat lui Gallus, dublul spiritual al
divinului Caesar. Omul de carte, sacrificat în favoarea faptelor, gustă
înainte de moarte bucuria decriptării unui text, ale cărui semnificații nu pot
fi revelate decât prin parcurgerea unui drum inițiatic. O primă treaptă a
înțelegerii este cea de suprafață, care ademenește, prin farmecul relatării, un
lector comod, superficial. A doua treaptă este falsă, înșelătoare, deoarece
receptorul poate considera textul tendențios, cu trimitere spre aspecte ușor de
recunoscut în existența reală. Acest mod de interpretare, ce implică
mimetismul, opturează înțelegerea profundă a comunicării. Adevăratul mesaj poate
fi decodat numai de inițiați, întrucât orice moment trebuie înțeles doar ca un
crâmpei al unui întreg, ca un fragment al unui ansamblu, în cadrul căruia
tendințele contradictorii se anulează reciproc. Dar întregul, conform ideii lui
Nietzsche, nu poate fi cunoscut, ci presimțit. Așadar volumul Ecce homo
trebuie interpretat ca o căutare, o coborâre spre fondul nostru comun, o întuire
a inconștientului. Înțelegerea adâncului conferă măreție omului, îl înzestrează
cu virtutea răbdării, îi dă puterea de îndurare a suferinței, chiar de acceptare
a sacrificiului, de conțtientizare că întâmplarea este doar o aparență, supusă
contradicțiilor și repetării. Cele 12 povestiri reprezintă nenumăratele fețe ale
adevăralui fragmentat.
Semantica textului se
sprijină pe o țesătură flexibilă de metafore. Exemplificăm câteva, pustiul,
focul, cercul, a căror relevanță polarizează semnificațiile.
Metafora pustiului
revine frecvent în primele două volume, Deșertul, în volumul secund, primește
conotațiile de căutare oarbă, pericol neidentificat cu mijloacele proprii omului
comun, derută sufletească, uniformizare, moarte.
Aceste sensuri converg
spre viziunea terifiantă din Anabasis: pustiul este cel mai cumplit
labirint, tot e ls fel, nici un loc nu seamănă cu altul. În câmpul semantic al
acestei metafore se înscrie, în primul rând, Bazilescul, Chip al Fiare, Chip al
Morții, Christ negativ ce ademenește mulțimea, dar nu înalță ființa umană, ci,
răpindu-i orice reper, o înjosește prin jertfe inutile, Alături pot fi amintite
numele lui Ultimus și Postumus. Complexele de inferioritate ale primului,
convingerea superiorității prin naștere și relații a celui de al doilea
detonează energii devastatoare până la autorisipire. Interiorizarea de gol, de
Augustus, încrezător că legile pot reface vechile virtuții romane. Pitorescul
personaj, scamator, iluzionist, fascinează publicul și îl domină prin puterea
jocului său. Curând va descoperi că spectacolele lui, precum și speranța de a
schimba lumea, de a modifica istoria, nu sunt decât deșertăciuni. Caligula ori
Claudiu? o mască este înlocuită cu altă mască. Iluzionistul renunță în final la
puterea sa și acceptă durerea și moartea, având ca exemplu un grup de creștini,
care preferă supliciul oricărei salvări, convinși că nu există fericire fără
suferință prealabilă.
Metafora focului,
element prim al genezei, are menirea de a pregăti ivirea unui personaj messianic,
Grifonul. Existența lui stranie, capacitatea ubicuității, puterea evadării din
timp, miracolele înfăptuite, sunt receptate în cele mai diferite culturi și
epoci. Personalitatea lui misterioasă, înspăimântătoare dar și mântuitoare,
invocată și așteptată îndeosebi în epoci istorice tulburi, rezumă visuri utopice
ale umanității. Lumea a aspirat dintotdeauna spre tărâmul unei vieți veșnice și
fericite spre care să fie condusă de o personalitate înzestrată cu puteri
fabuloase. Imposibilitatea acestei înfăptuiri, precum și moartea reală a eroului
dezamăgește mulțimea. Doar legendele mai păstrează vii năzuințele omenirii.
Felix, derivat parcă din Grifon, multilat de întâmplările crâncene ale
existenței sale, este personajul care își plimbă spectrul prin lume și provoacă
spaimă, dar și relaxare, precedând fantoma Cvalerului Tristei Figuri.
Cercul, a treia
metaforă la care ne oprim, poate fi interpretat diferit. I-am putea da, în
primul rând, valoarea de limitare, de mărginire, în care se zbate sau se
complace o ființă umană. Iustitius, om al dreptății, cum îi arată numele, judecă
faptele potrivit ideii de superioritate indiscutabilă a românilor în fața
oricărui alt popore. Personajul dorește obsesiv pedepsirea oricărui dușman
declarat ori prezumtiv. orice alt considerent este fie respins, fie ocolit. Fiul
lui, Sardus, se simte continuu înfășurat în propriile-i iluzii clădite prin
vorbe, fără a înțelege că nu există cale concretă spre himerele sale. În al
doilea rând, cercul poate semnifica tendința depășirii limitelor. Poveștile
fanteziste ale lui Caius M(endax) lasă amintiri tulburătoare, neancorate în
timpul istoric dominat de spaime. Minciunile sale nu sunt altceva decât
frenetica dezlănțuire a vieții însăși, dincolo de legi, precepte sau orori.
Tocmai de aceea snoavele eliberează râsul purificator al auditoriului. Tendința
depășirii limitelor, dar și a echilibrării contradicțiilor, este evidentă prin
personajul Canis. Soldatul roman, cuprins în inelul iubirii, apără, cu riscul
vieții, templul din Ierusalim împotriva conaționalilor săi. Valoarea supremă a
cercului este cea a perfecțiunii. Cercul poate fi semn al legii supreme de
rotire cosmică. Centrul lui misterios și insondabil oglindește succesiunea
mișcărilor de revoluție de pe bolta cerească. Legea rotirii și a succesiunii se
reflectă și în adâncul sufletului uman. Personajul ce încheie seria celor
doisprezece din volumul al doilea caută zadarnic, în afara lui, comoara
neștiută, ostrovul de vis. Situația limită îl va apropia de un anahoret dac,
de la care primește inițierea, nu prin cuvânt, ci prin întoarcere spre sine,
prin anularea aparențelor. Collatinus înțelege că nimic nu poate distruge viața
veșnică, ale cărei cercuri se închid spre a se deschide iar.
Ece homo
este romanul care nu se preocupă de figura concretă a întemeietorului religiei
creștine, ci de forțele latente existente în orice ființă umană, capabilă de
a-și depăși prezentul prin fapte ce poartă pecetea veșniciei. |