Teatrul
spaniol contemporan
Îndată după apariția
cărții Cătălinei Buzoianu, Mnemosina, bunica lui Orfeu, Fundația
Culturală Camil Petrescu și Revista Teatrul azi ne oferă o nouă plăcută
surpriză publicând antologia Teatru spaniol contemporan, întocmită de
Ioana Anghel și de Andreea Dumitru. E de observat că asistăm la un proces de
dezvoltare a preocupărilor pe care îl întreprind coeditorii căci, dacă volumul
semnat de Cătălina Buzoianu deschidea seria Eseuri, cronici, însemnări
teatrale, cel asupra căruia mă pregătesc să zăbovesc în rândurile următoare
e uvertura colecției Dramaturgi de azi. Firește, nu ne rămâne decât să
sperăm că eforturile Floricăi Ichim și ale colaboratoarelor sale vor fi
receptate și apreciate ca atare și- de ce nu?- sprijinite de sponsori ce vor
avea revelația că pe lumea aceasta mai există și teatru de care foarte mulți
oameni au încă nevoie.
Unei nevoi reale,
subliniată ca atare de temeinica și bine conceputa prefață O generație fără
temeri scrisă de Andreea Dumitru, îi răspunde această antologie. Nevoie de
informare, dar și nevoie ce ține de practica scenică nemijlocită. Iar dacă ținem
seama de faptul că piesa Auto de Ernesto Caballero a fost reprezentată de
curând într-un spectacol regizat de Claudiu Goga la Teatrul Bacovia din Bacău,
piesa După ploaie de Sergi Belbel a fost jucată și figurează în
repertoriul activ al Teatrului Sică Alexandrescu din Brașov (regia
spectacolului îi aparține lui Dan Vasile), că Hamelin a fost reprezentată
într-un spectacol-lectură coordonat de același Claudiu Goga, spectacol integrat
celei mai recente ediții a Festivalului de dramaturgie contemporană de la
Brașov și mai punem la socoteală detaliul că, ne place ori nu ne place, avem
suficiente indicii să spunem că din fire teatrul românesc nu e tocmai foarte
receptiv la noutățile din dramaturgie, această primire favorabilă promptă a unor
piese din antologie confirmă deja utilitatea cărții.
E greu de spus dacă
dramaturgii antologați în volum aparțin, fie și numai din punct de vedere
biologic, unei singure generații. Ernesto Caballero s-a născut în l957 iar Juan
Mayorga în 1965. Stilurile, modalitățile înseși de a concepe scrisul pentru
scenă, funcțiile și rosturile teatrului diferă de la un dramaturg la altul, în
pofida faptului că nici unul nu imaginează literatura dramatică ruptă de ideea
de reprezentare. Ernesto Caballero e în chip evident îndatorat dramaturgiei
existențialiste de tip sartrian (sau cel puțin așa cred că sunt îndreptățit să
afirm după lectura piesei Auto scrisă în 1993), catalanul Sergi Belbel,
probabil cel mai cunoscut dramaturg spaniol de azi, practică în După ploaie
un realism doar aparent clasic, în fond extrem de modern în structura de
adâncime a partiturii, Juan Mayorga se slujește de prelucrate procedee
brechtiene pentru edificarea unui text de mare complexitate căruia cu greu îi
poți identifica un loc sigur într-o paradigmă simplificatoare (Hamelin),
Yollanda Pallin în Motivele lui Anselmo Fuentes și Rodrigo Garcia în
percutantul Agamemnon recurg la procedee violente spre a se adresa
contemporaneității, asta în vreme ce Antonio Alamo e adeptul unui teatru politic
de mare forță făcând apel la parabola istorică. Piesa sa, Bolnavii, se
petrece în cea mai consistentă parte a sa la curtea generalissimului Stalin,
în ultimele zile ale domniei sângerosului dictator (prezentat în actele
anterioare în raporturile sale cu mai marii Europei, după moartea lui Hitler,
piesa susținând implicit ideea potrivit căreia comunismul ar fi fost marele
învingător din cel de-al doilea război mondial). Actul al treilea intitulat
Hamlet trăiește la Kremlin, înfățișează clipele ce pregătesc transferul de
putere dinspre Stalin către Hrusciov și complicitățile care guvernează astfel de
acte în societățile totalitare. Dacă ne amintim că Juan Mayorga e autorul unei
piese intitulate Scrisori de dragoste către Stalin încep să apară cu
limpezime similitudinile de preocupări. Căci aparținând ori nu unei unice
generații, (intrarea în specioasa discuție a definirii acestui concept nu face
obiectul însemnărilor de față) toți scriitorii antologați în volum au cunoscut
dictatura franchistă și etapele trecerii de la totalitarism spre libertate, fapt
ce poate fi identificat, fie și numai subliminal, în textele lor.
Modelul Huis clos
e cât se poate de clar în piesa lui Ernesto Caballero, Auto. O soție
îndrăgostită de propria-i bucătărie superutilată, o cumnată nu tocmai animată de
sentimente de cumințenie absolută față de un soț mai curând pasionat de
propria-i mașină și o autostopistă practicantă a celei mai vechi meserii din
lume cad victimele unui accident de circulație. Deși textul conține câteva semne
premonitorii, doar în final vom afla că cei patru se află în spațiul ultimei
stații, în anticamera Infernului. După ploaie de Sergi Belbel (pe care am
analizat-o mai pe larg în cronica de spectacol publicată în Familia nr.
10 din 2005) e o nedidactică pledoarie în favoarea autenticității raporturilor
interumane, a căderii măștilor tot mai sofisticate purtate într-o societate a
eficienței, dar parcă și a indiferenței față de cei din jur, a ipocriziei și a
dedublării. În Motivele lui Anselmo Fuentes, Yolanda Pallin nu se
dovedește nicidecum adepta stilului feminin căruia îi opune unul provocator,
pattern-ul Artaud, Beckett, Pinter fiind inventiv exploatat în
intimitatea unei piese ce exploatează pirandelliana temă a căutării propriei
identități. Bolnavii lui Antonio Alamo reconstituie caleidoscopic
fragmente de istorie recentă ce, firește, au reverberații reale și în spațiul
românesc ce a cunoscut experiențe traumatizante de pe urma jocurilor de putere
ale marilor lideri europeni. Despre Rodrigo Garcia aflu (din nota introductivă
bogată în informații întocmită, ca toate celelalte cu maximă rigoare de Andreea
Dumitru) că ar fi, poate, cel mai controversat dramaturg spaniol al zilelor
noastre. Lungul monolog Agamemnon e, după părerea mea, o monodramă de
zile mari, cu un perfect dozaj al ritmului, o ofertă textuală dintre cele mai
provocatoare pentru un actor și un regizor adepți ai unor iconoclaste formule de
expresie scenică, pasionați de implicarea multimediei în spectacolul teatral. În
sfârșit, incizia socială și morală pe care o practică Juan Mayorga în Hamelin
(un text ce pornește de la o parabolă istorico-mitică) e răscolitoare. Nu e
de remarcat doar curajul de a pătrunde în spațiul interzis al pedofiliei, al
complicităților pe care aceasta se bazează, exploatând naivități reale ori
trucate, ci și felul în care scriitorul avansează probleme ce țin de moralitatea
actului jurnalistic în abordarea unei probleme de imensă sensibilitate.
Toți cei șase
scriitori de teatru prezenți între coperțile acestei antologii dovedesc o matură
gândire artistică și o autentică dorință de a fora în straturile actualității
din examinarea căreia extrag semnificații neașteptate. Găsim în carte texte de
un puternic magnetism, remarcabil valorat de traducerile de foarte bună
calitate, cu grijă pentru specificitățile scenei, semnate de Ioana Anghel,
Luminița Voina Răuț, Delia Prodan și Iulia Buttu. |