Alexandru Mușina, Virgil Podoabă,
Mircea A. Diaconu
I. Un postmodern
contra postmodernismului
Alexandru Mușina, în funcție de
situație și persoană, poate trece (și, de fapt, chiar trece) deopotrivă drept
atlet al postmodernismului și dușman jurat al acestuia. Exegeții lui mai subtili
îi împart echitabil atribuțiile: în vreme ce poetul ar fi un postmodern
emblematic, teoreticianul - sau poeticianul, ca să nu exagerăm ar face anume
profesie împotrivă. Unul din cei doi, în acest caz, e, evident, neserios; ori
baremi nesincer. Și cum între un poet și un poetician nu e de ales, ba nici de
ezitat în privința sincerității, devine că al doilea e cel suspect; sau, caz și
mai grav, că acesta elaborează teorii în contradicție cu sine numai așa, de-un
pamplezir sau de-al dracului, spre a-și spori cotele de publicitate și a fi
mai interesant. Asta, firește, dacă nu presupunem un caz flagrant de
schizofrenie, de dedublare naturală, de care nici poetul nu-și dă seama. Sau, pe
o parte oarecum mai pozitivă, dacă nu vrem să-l scoatem pe poet erou absolut al
contradicțiilor interioare și conceptuale, devreme ce el, mînat de
autenticitatea din adîncuri, nu ascultă cu nimic de îndrumările și hățurile
poeticianului. Oricum ar sta lucrurile, rezultă că Mușina, în mod dramatic, nu
se înțelege pe sine ori și mai și nu se înțelege cu sine, de nu cumva a
ajuns chiar să se dușmănească; sau că e atît de naiv încît nici nu bagă de seamă
că una vorbește și alta face. În oricare din aceste variante, subtilitatea
exegeților îi salvează deodată și pe poetul postmodern și pe teoreticianul
antipostmodernist desigur, cu prețul neseriozității celui de la urmă.
Exegeții și mai
subtili nu văd însă nici o contradicție la mijloc; din contră, pentru ei între
poet și teoretician nu există nici o disjuncție și nici o discordie, ci doar
armonioasă coerență. Mușina rezultă, în acest caz, un la fel de brav teoretician
al postmodernismului pe cît e de brav ca poet postmodern. Să-l lăsăm deocamdată
în plata Domnului pe poet, căci el e doar o prezență ascunsă, de culise, în
Sinapse (Editura Aula, 2001) culegere într-un fel, cam amestecată de
eseuri, interviuri, răspunsuri la anchete, dar, într-alt fel, foarte unitară ca
problematică și să ne oprim strict asupra eseistului și publicistului. Că
Mușina le reiese unora agent al postmodernismului și în teoriile pe care le
improvizează e curată minune interpretativă. Dacă nu de alta, măcar pentru că,
totuși, el vorbește pe șleau ba chiar prea pe șleau împotriva acestuia și nu
lasă nici măcar suave confuzii, venite din vreo practică de ambiguitate încă
nestîrpită suficient. Dacă face vreun exces, atunci acesta e un exces de
claritate, de tranșanță. (Dar cum excesele dau întotdeauna de bănuit, nu-i de
mirare că opiniile lui Mușina au fost convertite în contrariul lor; la mijloc
trebuie să fi fost ceva intuiție psihanalitică). Și dincolo, însă, de această
netezime a afirmațiilor Mușina avea tot interesul să propovăduiască apriat și
limpede împotriva postmodernismului: el avea de apărat, după puteri, o altă
poetică, botezată cu un nume prea lung pentru a putea intra în folclor noul
antropocentrism. Nume prea lung, de altminteri, și pentru a putea intra cu
succes în bătălia conceptuală a optzecismului. Și interesul și claritatea și
tranșanța ar fi trebuit să facă din Mușina, dacă nu un dușman de moarte al
postmodernismului, măcar un guerrigliero foarte agil și abil. Cînd colo,
însă, el e înscris adesea printre partizani, dacă nu racolat de-a dreptul
printre militanții postmoderniști; ori pus chiar șef de cuib.
În realitate, Mușina a
combătut contra postmodernismului încă dinainte de a veni vorba despre el pe
strămoșeștile noastre meleaguri. A combătut oarecum în lipsa conceptului, dar
parcă presimțind iminenta lui invazie. Primele poetici ale lui Mușina, rămase,
de altminteri, și cele mai celebre (Poezia cotidianului, Noul
antropocentrism, La ce e bun experimentul ș.a., toate de la începutul anilor
80), sînt și primele poziții implicit anti-postmoderniste. Ele devin explicite
odată cu Postmodernismul la Porțile Orientului, un consistent eseu
polemic menit să apară în numărul Caietelor critice dedicat, în 1986,
problemei. Dar cum problema era nouă iar numărul, probabil, unul de lansare și
promovare a problemei/fenomenului/conceptului, contestația lui Mușina nu și-a
putut face loc acolo. Era și oarecum ilogic: nu se poate promova un fenomen, sau
un concept, începînd prin a-l ridiculiza, contesta sau refuza. Dar frustrarea
i-a dat lui Mușina bun temei pentru insistență. De atunci încoace,
postmodernismul ce românesc îndeosebi a rămas pentru el un leit-motiv
eseistic, iar pozițiile tranșante din primul eseu nu vor fi nicidecum părăsite,
ci doar nuanțate.
Dezbaterea pionieră
din 1986 se face după cum constată Mușina cu toată dreptatea pe fondul unei
eminente, de nu chiar desăvîrșite carențe bibliografice. Acesta e păcatul
originar al conceptului românesc, devenit repede un concept-ghiveci sau
concept-sac-fără-fund. În chiar momentul acestui elan de transplantare, Mușina
vine cu soluții radicale (să renunțăm la termen) sau cu unele de
compromis, dar nu atît de generos încît termenul să-și piardă orice
proprietate și identitate. S-ar fi putut alege, zice el, fie soluția sensurilor
pe care termenul le are în Occident, fie soluția desemnării unor fenomene
specifice literaturii noastre contemporane, dar fenomene ireductibile la
modelele occidentale (p. 104). Nu s-a făcut, firește, nici o alegere, iar
termenul a rămas să fluctueze în toate sensurile posibile. Maxima lui expansiune
se manifestă atunci cînd înghite toată literatura postbelică; maxima lui
confuzie se produce atunci cînd își subsumează toată generația 80 și devine
unicul ei stindard (și criteriu de valorizare). Generația 80 e caracterizată,
pentru Mușina, de o anume angajare existențială iar esența demersului
optzecist e una mai degrabă în plan existențial (p. 106). La rîndul lui, postmodernismul
e /
/ un proiect literar, dar nu e, în nici un caz, un proiect
existențial (p. 114). De unde, natural, o flagrantă, funciară
incompatibilitate între postmodernism și optzeciști. Aceasta e, de fapt,
obiecția de căpătîi pe care Mușina o aduce înrolării în masă a optzeciștilor în
postmodernism; celelalte obiecții sînt punctuale sau conjuncturale dar
întotdeauna spectaculare (ori măcar savuroase).
Dacă, însă, Mușina nu
se recunoaște ca postmodern (fiind, în schimb, recunoscut, de unde nesfîrșite
necazuri: cel mai greu e să conving /
/ că eu ca scriitor nu sînt
un postmodern p. 127), nu e din cauză că s-ar considera vreun modern,
oricît de întîrziat sau anacronic. Nu această aporie funcționează în cazul său
(deși, probabil, ea funcționează la exegeți: dacă nu e modern, ceea ce ar fi cam
demodat și nu se face pentru un poet atît de simpatic, nu e alta decît că e
postmodern). Modernismul poetic nu întrunește nici el prea multe sufragii și
nu-și atrage prea multă empatie din partea lui Mușina. Ba, dacă am lua chiar în
serios unele afirmații, el e orientarea cea mai vinovată dintre toate, pentru că
apariția și afirmarea modernismului constituie /
/ o adevărată falie în
evoluția poeziei (p. 80). E drept că modernismul, pentru Mușina, se contrage
cam la poeții negativității, ai transcendenței goale. În orice caz, universul
modernilor e fără excepție și indiferent de afirmațiile lor teoretice un
univers fără divinitate (p. 81). Atît de fără divinitate încît în el
zeul nu mai poate fi găsit nici măcar sub forma urmelor (vezi și Arghezi).
(Dar care Arghezi, sîntem obligați să întrebăm numaidecît: cel care vede
pretutindeni urmele divine, cel care încă-l vede pe Dumnezeu la lucru, pictînd
și sculptînd, cel lovit de boli cerești, cel ce stă la taifas și la o țuiculiță
cu Domnul?! Argumentele lui Mușina vor să fie atît de radicale, de absolute,
încît uneori sar mortal, nu doar eroic, peste cal). Vinovați de deicid, poeții
moderni se fac încă o dată vinovați, implicit și inevitabil, de două crime
suprapuse: pierderea credinței lipsește limba implicit poezia de
substanță (p. 83). Și, ca și cum n-ar fi fost destul, mai comit și o a
treia crimă de modernitate: sensibilitatea, sentimentul se devalorizează atîta
timp cît omul nu mai are o justificare exterioară (idem). Pe această cale de
sacrilegii Mușina refuză și pe bună dreptate - să-i urmeze pe moderni. Și unde
i-ar putea urma, mă rog? Într-o lume goală, care folosește o limbă și scrie o
poezie fără substanță și în care, pe cale de consecință, sentimentele nu mai
reprezintă nici o valoare?! Mai bine oriîncotro vezi cu ochii decît spre
fundătura modernistă. Mușina nu vrea, așadar, să prelungească acest faliment; ba
din contră, vrea să-i pună capăt.
Soluția mîntuitoare
vine de la recuperarea omului concret și de la punerea lui în centru. Dar dacă
limba și poezia au nevoie de substanța credinței, dacă sentimentele se golesc
fără justificarea exterioară a omului, fără transcendență, de ce s-ar numi
potrivit noua poetică, salvatoare, noul antropocentrism? Poate doar dacă noul
antropocentrism e totuna cu un fel de teocentrism. Revendicarea
transcendenței pare o exigență mai tare, în constituirea noului
antropocentrism, decît notele pur imanentiste prin care vrea să-l califice
Mușina: centrarea pe ființa umană, în datele ei concrete, fizic-senzoriale, pe
existența noastră de aici și de acum și o anumită claritate a privirii
(p. 65). Pe fundal se ridică, firește, efebul grec și un miraj clasic aparte.
(Nici nu mai punem la socoteală că imanență există doar atîta cît timp există
transcendență, ca să nu complicăm discuția). Antropocentrismul cel nou trebuie
să ducă la redescoperirea propriei corporalități, la un fel de pansezorialism
concret, autentic, direct, la poezia cotidianului și la poezia (miracolul)
ascuns în cotidian, pe scurt la un biografism și la o stilistică a notației care
să-l arate pe poet așa cum e, nu să-l hieratizeze în reprezentant al speciei
sau al înaltelor. Dacă unim reproșurile aduse modernismului cu notele care
califică noul antropocentrism ne iese un fel de senzorialism cu transcendență,
un fel de imanentism biografic sabotat de nostalgia ritualității. Pe de altă
parte, dacă ținta noii poezii e omul concret, integral și integrat în clipă,
dar om cu determinare sau rădăcină exterioară, iar poezia nu va revela și
această rădăcină, mai face ea un raport de integralitate? Nu cumva centrarea
pe omul lui aici și acum, cînd temeiurile lui sînt în altă parte, de unde vine
și substanța limbajului și a poeziei, precum și valoarea sentimentelor,
reprezintă o amputare prea drastică? Nu cumva noul antropocentrism nu se poate
profesa decît în conjuncție cu vechiul teocentrism?
Mușina n-are, în orice
caz, dușmani cînd e vorba de poezia cotidianului, a corporalității și a
concreteții existențiale autentice; cel puțin nu în interiorul propriei
generații. Unele din prescripțiile sale seamănă, aproape de identitate, cu cele
ale lui Cărtărescu. (Poate de aici, din aceste similitudini, să fi ieșit un
argument pentru postmodernismul lui Mușina: cum Cărtărescu e sigur postmodern,
cine se-ntîlnește cu el în idei nu poate fi altminteri). Din optzecism nu-i vin,
de fapt, decît aliați. Ba unii aliați îi vin chiar de mai departe, de unde nici
n-ar fi de sperat. Și nu mă gîndesc la maestrul absolut al lui Mușina Pound -
sau la alți aliați de peste ocean. Ci la un aliat sută-n sută european, care
zice și el că de-acum, în noua literatură, persoana scriitorului, întregul lui
organism se angajează și se afirmă /
/ în operele sale, că scriitorul cel nou
scrie nu doar cu gîndirea, ci și cu sîngele și mușchii lui, că fiziologia și
higiena unui scriitor au devenit unul din capitolele de neapărată necesitate în
analiza ce-o facem talentului său. Chiar dacă seamănă, aceste lucruri nu sînt
spuse nici de Mușina, nici de Cărtărescu, ci tocmai de Sainte-Beuve. Primii doi
și mai cu seamă Mușina par doar să întărească spusele bătrînului
Sainte-Beuve și să le întoarcă împotriva modernismului.
Alexandru Mușina e un
eseist ușor inflamabil. De cele mai multe ori ia foc din exces de pasionalitate
ideală din pasiunea pentru poezie (o pasiune absolută), din pasiune etică,
din pasiunea ideii sau a dezbaterii pur și simplu. Stilul lui ține să fie
colocvial și agreabil, colorat și incitant, percutant și spectacular. E
întotdeauna de tip performance. Ca orice sentimental, Mușina are supărări
fulminante, dar trecătoare; are parte, în schimb, de dezamăgiri temeinice,
ireparabile, pe care le întreține cu o durere peste voia lui. Ca orice pasional,
Mușina vorbește cu tranșanțe dramatice, pe care le mai domesticește prin ironie.
Dar ironia lui trage mai degrabă spre maliție, spre coloratura sarcastică. Și ea
operează fulgurant, căci fundamental Mușina e un colocvial cu voluptatea
dezbaterii, a comunicării. Chiar dacă se demonstrează rău de gură, ba, după
niște prescripții mai țărănești, chiar spurcat la gură, fulminanțele lui nu
sînt propoziții fanatice, inclemente absolut; sînt doar spectacol, vreascuri
pentru vervă. Iar verva nu este la el o predispoziție, ci o condiție; ba chiar
condiția. Pînă și depresiile sale au vervă; sînt depresii vivace, aproape
zglobii, ușor de transformat în materie pentru stil. Un stil veșnic tăios,
ascuțit deopotrivă de idee și de fondul de sentimente contrariate ori lezate din
subtextul ei vital. Căci la Mușina ideile au și elan și temperament vital.
II. Trilogia
ardeleană
Hodoronc-tronc, fără
nici un bună ziua ori alt preaviz, ci sărind vitejește cu prăjina peste orice
preliminarii, își începe Virgil Podoabă eseul închinat Profesorului Mircea Zaciu:
Ultimul latin (Editura Limes, Cluj, 2005). S-ar putea crede că el
exersează aici săritura preferată a lui Eugen Lovinescu, cea care duce abrupt
in medias res, dar ar fi o presupunere nu doar neîntemeiată, ci de-a binelea
eronată. Căci mai încolo, părăsindu-l pe Profesor și ocupîndu-se de sine, el își
face program tocmai din abandonarea paradigmei Lovinescu-Manolescu, refuzînd
să fie un alt Cucuzel din lungul șir întemeiat de Maiorescu șiasta anume
pentru a putea profesa o critică scoasă din mine-le meu; iar de-acolo Virgil
Podoabă extrage un concept greu și definitoriu definitoriu atît pentru sine,
cît și pentru literatură: experiența revelatoare (p. 172). Experiența de acest
fel nu devine doar tema (mega-tema) hermeneuticii practicate de Virgil Podoabă,
în tot mai adînci săpături arheologice (ceea ce, în limbajul său, ar trebui
înțeles ca o căutare/vorbire despre arheu), operate cît în operă, cît în
biografie, ci și un indicator de metodă. Conceptul e, așadar, generos, căci el
nu oferă doar ținta, ci și calea către ea; e, deodată, și revelatul și
revelatorul. Iar principala problemă conceptuală a lui Virgil Podoabă chiar de
aici se trage: din posibilitatea, mereu amenințătoare, ca acestea să fie unul și
același lucru. Cea secundară nu e nici ea simplă: ea constă în grija ca
revelatorul să nu producă, de unul singur, revelatul, ci doar să-l identifice și
să-l cartografieze. Pînă acum, ce-i drept, Virgil Podoabă a umblat cu tot tactul
cuvenit: ținta nu e produsul căii; din contră, ea e cea care-și produce calea de
acces.
Dar dacă nu din
rațiuni de metodă impresionistă aplicată strict, în tot fanatismul ei literal,
sare Virgil Podoabă peste orice preludiu, nu rămîne alta decît că acest eseu
nu-i altceva decît o foaie smulsă dintr-o carte mai groasă; iar dacă această
foaie are aproape două sute de pagini, își poate închipui oricine cît de groasă
trebuie să fie cartea din care ea e luată; ce monument al experienței
revelatoare urmează să se ridice. Un monument din care, pînă acum, Virgil
Podoabă a expus doar fragmente; trei dintre ele cel de acum, împreună cu
Anatomia frigului din 2003 și Între extreme din 2002 ar putea
alcătui un fel de trilogie ardeleană (probabil nepremeditată, dar așa a ieșit,
căci toți trei autorii luați la refec sînt ardeleni: Mircea Zaciu, Alexandru
Vlad și Aurel Pantea); ar putea, dacă, de fapt, n-ar fi vorba de o tetralogie,
din care lipsește pe moment doar iminenta, după cum sîntem anunțați, fasciculă
dedicată lui Gheorghe Crăciun. Ardeleană, așadar, va fi, dar nu trilogie, ci
tetralogie. De un proiectat triptic hermeneutic vorbește, în realitate, chiar
Virgil Podoabă; e vorba de un proiect care ar pune laolaltă fasciculele
închinate lui Mircea Zaciu, Alexandru Vlad și Gheorghe Crăciun, pe bunul motiv
că fiecare din ele reprezintă analiza monstruoasă a cîte unei singure opere
din rastelul fiecăruia. Un proiect, deci, cu unitate de concept, de metodă și
execuție. Dar nu-i un motiv suficient pentru a exclude din el monografia despre
Aurel Pantea; e drept că aici Virgil Podoabă abordează toată poezia lui Aurel
Pantea, dar e cel puțin tot atît de drept că Aurel Pantea nu scrie decît un
singur poem interminabil. N-ar fi, prin urmare, o abatere de la scrupulul
focalizării sau al focului încrucișat asupra unui singur punct asupra celui,
firește, crucial și vital pentru viziune, cel în care se produce convertirea la
operă sau a operei.
Conform brevetului
exegetic pe care și l-a dat singur, Virgil Podoabă ia și de la Mircea Zaciu o
singură operă, dar cea în care se produce clinamen-ul, răsturnarea,
conversia; fragmentul care reprezintă punctul vital al întregii opere, răscrucea
din care ea se desface ca din negură după limpezirea sinelui și după
aproprierea deplină a acestuia. Pentru Zaciu această operă nodală ar fi
Teritorii, aparent jurnal de călătorie, dar, de fapt, jurnal de descoperire
(de sine); ba chiar jurnal de convertire, de metamorfoză profundă, de nu de-a
dreptul radicală. Excepționalitatea și artistică, dar mai cu seamă
existențială sau existențial-spirituală a jurnalului e mereu subliniată;
cîteodată ca încurajare de sine.
Fenomenologia
călătoriei intreprinse de Mircea Zaciu are cîteva momente interioare decisive
și pe acestea va insista Virgil Podoabă, valorificîndu-le în perspectiva unei
economii revelatorii. Această călătorie începe cu o moarte: a pleca înseamnă
simbolic! a muri de tot: a o rupe cu toți și cu toate, înlăuntru și înafară
(p. 11). Dar cînd e vorba de un scriitor, moartea (cea simbolică, firește) nu e
decît un ritual preparatoriu pentru renaștere, așa încît hermeneutul o va aborda
în această dialectică. O asemenea moarte începe prin închiderea în sine, prin
zăvorîre, prin, cum zice Virgil Podoabă, elaborarea unei solitudini fără leac
(p. 15). Călătorul poate fi văzut îndeobște și ca omul care se deschide spre
lume, se deschide lumii, așa cum și aceasta, la rîndul ei, i se deschide. Dar nu
pe această fenomenologie a deschiderii, a comunicării și juisării se bizuie
Virgil Podoabă; el jură, din contră, pe fenomenologia închiderii, a
imposibilității de a pleca, așa cum a fost ea postulată de Rimbaud. Călătorul e,
în acest caz, o monadă umblătoare. Fără îndoială că Virgil Podoabă ar fi avut
mai mult loc de întors dacă ar fi pus în opoziție călătoria ca deschidere cu
efectul de zovărîre pe care ea îl produce în cazul lui Mircea Zaciu. Dar ca să
nu piardă vremea cu generalități și teorii, el trece direct la specificul
acestei călătorii; nu-l interesează ce-ar fi putut să fie această călătorie, ce
nu e, ci doar ce e ea concret; ce condiție induce. Iar condiția numaidecît
indusă lui Mircea Zaciu e cea a distanțării de oameni, de locuri, de prezentul
ca atare. Prezentul și fauna lui e doar prilej de insectar, cu o
malițiozitate nu mai mică - ba, din contră, mai mare decît a lui E. Lovinescu.
Rămas fără prezent și, implicit, fără viitor, călătorul nu mai are decît trecut.
Dar nu un trecut faptic (de care s-a rupt preliminar), ci unul mai degrabă
fantasmatic; nu un trecut real, ci un trecut de reverie. Inevitabil, călătorul
devine un nostalgic tipic, pentru care călătoria înseamnă esențialmente
întoarcere (p. 31). Dar unde să se întoarcă, devreme ce tocmai a rupt-o cu
trecutul și cu locurile acestuia?! Există întotdeauna (sau aproape, căci sînt și
cazuri definitiv pierdute) o șansă, chiar și pentru călătorii amenințați să
trăiască într-un neloc angoasant: înapoi spre experiențele originare ale
ființei (idem). Acesta e și drumul pe care-l bate, după manual, nostalgicul
Zaciu. Și, adicătelea, unde se întoarce el? În amintire, firește, în memorie; în
chiar acea memorie care e, măcar pe jumătate, ficțiune; pe bună dreptate
jurnalul lui Zaciu e citit în aceste părți ca ficțiune a memoriei (asta
dacă nu cumva toate jurnalele nici nu sînt altceva decît ficțiuni ale memoriei;
căci în privința memoriilor propriu-zise nu încape îndoială). Călătoria devine,
astfel, o retrocălătorie (p. 32), iar Zaciu găsește acolo, în urmă, pierdut,
acel paese innocente pe care-l tot caută. E o Arcadie din arhetimp (p.
51), care se impune prin cultul vechimii și al Bătrînilor; poate fi Maramureșul
copilăriei, dar poate fi și altceva, numai să dea senzația de eternitate
temporară (p. 67). În rest însă, dincolo de aceste ferestre fericite, numai
decepții și inconforturi; care, firește, devin, fatal, o cerneală melancolică.
Virgil Podoabă îl face pe Zaciu un melancolic și încă unul ca la carte,
care-și transformă imposibilitatea existențială în posibilitate scripturală
(p. 73). Înaintea acestei scripturi melancolice se produce însă o transformare
radicală, ca ieșire dintr-o criză de identitate profundă (p. 74), ale căror
dovezi retrospective sînt chiar aceste Teritorii. Pînă aici a fost cum
a fost, dar aici virtuozitatea lui Virgil Podoabă trebuie să se întreacă pe
sine, dacă nu vrea să aducă doar dovezi retrospective, ușor de adus, nu-i
vorbă, dar și ușor de respins. Dovezile prospective sînt scoase din stratul
imaginar, acolo unde tot felul de ape tulburi și revărsate, care bîntuie
subconștientul și prezentul Profesorului, inundîndu-l cu imundiții morale, se
transformă în limpidități și seninătăți. Călătorul coboară în informul și
infernul subconștientului, dar se ridică pînă la urmă la seninătatea latină a
cugetului. Tot traseul acesta, zice Virgil Podoabă, reprezintă structura
standard a oricărei experiențe creatoare sau revelatoare, constînd dintr-o katabază
în infern în sensul larg /
/ și o anabază spre lumină, tot în sensul larg (p.
82). Unde e așa, așa o fi. O știm de la Iona, într-un fel de la Orfeu, mai de pe
la alții. Problema nu e aici că, din cîte se pare, experiența creatoare e
totuna cu cea revelatoare; problema e că Virgil Podoabă s-ar putea să ajungă
la un simplu inventar de experiențe revelatoare ale căror mecanică și
dialectică sînt cam aceleași; iar dacă literatura, în fondul ei cauzal (pre-formal,
pre-formant, pre-creativ etc.) e la fel, înseamnă că pe acest drum am pierdut
chiar cauza literaturii. E, firește, doar un risc de metodă, de care e primul
conștient și alertat chiar Virgil Podoabă.
A doua jumătate a
cărții se referă doar prin ricoșeu la Mircea Zaciu; ea e, de fapt, o poetică
personală, reconstituită aici doar parțial la modul conceptual și masiv la
modul memorialistic. Profesorul funcționează însă ca reper și model, amintirea
lui debordînd în adevărate incantații (cum se întîmplă pe la p. 120 și altele).
Virgil Podoabă e un memorialist în slujba propriului moment revelator și aici
el reface drumul biografic al propriei experiențe revelatoare; drumul ei
existențial, căci experiența revelatoare nu e una din cărți. E, desigur, o
confesiune cu temă, ilustrativă, dar care-și uită din loc în loc misiunea
demonstrativă și se complace sau se întinde în adevărate povestiri de vervă; așa
sînt, de pildă, confruntarea orologiilor sau scena exegezei de la seminar, în
care psihologii și caractere răsar pregnant dintr-o simplă schiță. Un prozator
vine amenințător în ajutorul hermeneutului.
III. Critica
neliniștită
Norocul nostru că
locuim în emisfera nordică și că obișnuit hărțile se atîrnă cu nordul în sus,
astfel încît despre sud avem o reprezentare ca fiind ceva aflat mai la vale, mai
jos sau chiar dedesubt. În acest fel, un titlu precum La sud de Dumnezeu
(Editura Paralela 45, 2005) nu păcătuiește prin emfază, ci mai degrabă printr-o
modestie a poziționării. Nici nu era, de altminteri, de așteptat din partea lui
Mircea A. Diaconu, unul din cei mai fini experți de poezie, să-și facă
exercițiile de luciditate cum se subintitulează cartea - sub o siglă
bombastică. În pofida preciziei sale analitice și a subtilității interpretative,
a siguranței de verdict (gust) și a acuității disociative, Mircea A. Diaconu nu
e un critic plin de sine (nu pînă la debordanță, dar nici măcar pînă la
jumătate), ci mult mai curînd unul cu îndoieli și neliniști, jucînd variabil,
dar întotdeauna credibil, la bursa modestiei comportamentale; mai bine zis a
moderației, a decenței care sfîrșește în eleganță. E unul dintre puținii critici
de azi care nu face decît să exerseze o vocație; el n-are de proferat o dogmă,
n-are de emis decrete și nici nu trebuie să-și impună, cu goarna ori cu biciul,
vreo generație ori vreun club; prin urmare, nu-și pierde niciodată cumpătul, nu
scrie cu cerneală violentă sau cu rărunchii supraîncălziți. Chiar cînd se
aprinde, fie în entuziasm, fie în polemică, scrisul lui nu se visceralizează și
nu părăsește perimetrul septic al ideii ori al argumentului. Mircea A. Diaconu
n-ar putea polemiza, așa cum se face îndeobște la români, cu stropșeli iuți, de
la ușa cortului, deoarece n-are vocabular pentru ciorovăială; eleganța lui
structurală ar fi un handicap letal în astfel de situații, căci ea îi asigură un
fond inalienabil de pozitivitate. O pozitivitate funciară, nedegradabilă, care
nu lasă loc nici baremi malițiozității, cu toate că aceasta a fost prescrisă, ca
stil al inteligenței, de toți marii critici interbelici. Dacă, într-adevăr,
criticul trebuie neapărat să fie rău și să muște, cum a zis Călinescu, lui
Mircea A. Diaconu îi vine greu și mereu peste mînă să treacă peste predispoziția
sa gentilă. Cînd o face căci, firește, o mai face, dar numai silit de unele
cărți, nu în mod spontan e mereu jenat ca de o impolitețe, de nu chiar ca de o
faptă rea. Dacă Mircea A. Diaconu va ajunge să fie rău, nu va fi din vina lui,
ci din vina exclusivă a literaturii; scriitorii mediocri, nu altcineva, vor fi
aceia care vor face dintr-un om eminamente bun un eventual critic mizantrop. Dar
sensibilitatea lui va fi cea care va suferi mai mult.
Eticheta de om bun, de
critic afabil, i s-a și pus, de fapt, lui Mircea A. Diaconu; în literatură și
mai specific în critică - ea nu e o etichetă de mare laudă. Fiecare critic așa
pretinde cutuma, publicul ș.a. trebuie să poată arăta piramida de capete din
spatele său. Cînd aceasta nu se vede, încep să se alerteze pînă și prietenii.
Cum face, în această carte, în sectorul final de interviuri, Vasile Gârneț,
îngrijorat că Mircea A. Diaconu nu deranjează pe nimeni, că nu deratizează.
Unui critic de întîmpinare, și mai cu seamă unuia mereu pe frecvență, un astfel
de reproș i se poate aduce în mod cuvenit. Nu știu dacă și pe bună dreptate.
Există și există chiar printre marii critici temperamente atît de decente
încît își prezintă observațiile negative ca pe niște complimente sau aproape.
E o problemă de formulare, nu de acuitate critică; o problemă de generozitate a
stilului, nu a observației ca atare. Sînt critici care nu pot comite impolitețuri.
Perpessicius a fost un astfel de critic; Lucian Raicu, Ion Pop sînt astfel de
critici. Nici unul dintre ei n-o duce, însă, într-o încîntare permanentă și
uniformă; fiecare are rezerve, are inaderențe, chiar și refuzuri. Un suav reproș
făcut de oricare dintre ei e similar însă unei spectaculoase decapitări din
stilistica sîngeroasă a altora. Nu spiritul critic e aici în suferință, ci o
admirabilă în totul incapacitate de a fi răutăcios sau rău, nepoliticos și
nemanierat.
Nici Mircea A. Diaconu
nu e croit din altă stofă decît din aceasta, a politeții impecabile. Dar una e
să fii politicos de la natură, prin fire, și cu totul alta să poți rezista
neabătut în politețe. Unele lucruri, unele situații exced orice limită de
rezistență. Așa pățește și Mircea A. Diaconu în cîteva rînduri. Nu în multe, dar
tocmai de aceea memorabile. Două cărți despre Bacovia una a lui Constantin
Călin și una a lui Theodor Codreanu l-au scos pînă și pe el din răbdări. Dar
nu pînă acolo încît să nu scoată în evidență, cu prioritate, partea lor
constructivă. Întîmpinările care vin pe urmă sînt cu atît mai drastice și mai
motivate. Chiar dacă radicale, aceste întîmpinări sînt făcute cu economie; adică
fără sadism, ci cel mult cu o ironie eficientă. Dar nu rămîne mai puțin adevărat
că Mircea A. Diaconu e rău doar atunci cînd e scos din fire.
Mai există, însă, încă
un bun motiv pentru care Mircea A. Diaconu nu poate fi caustic fără a-și
premedita și prefabrica o astfel de atitudine; e un motiv care vine din chiar
conceptul său de critică - de nu cumva motivul e chiar acest concept. Și pentru
el operațiile critice sînt aceleași ca pentru toată lumea. Dar nu și rostul,
sensul criticii. Mircea A. Diaconu nu crede sau, oricum, nu se mulțumește doar
cu atîta că criticul e doar un expert, un funcționar al înțelegerii. Un critic
e doar o inteligență de serviciu (sau în serviciu comandat); chiar dacă mai pune
și ceva inimă, el nu e altceva. Criticii n-ar trebui să i se pretindă mai mult
eroism decît stricta înțelegere și, implicit, situare. Nu toată lumea se declară
însă mulțumită cu această misiune modestă (dar nu neapărat ușoară ori strict
frivolă). Sînt chiar critici de nu ei în primul rînd care-i cer mai multe și
mai mult. Pentru Mircea A. Diaconu, bunăoară, critica trebuie să fie și o
edificare de sine și o revelare de sine. Oricît de împrăștiate ar fi temele unei
cărți de reflecție critică așa cum sînt ale celei de față , miza cea mare,
chiar dacă mai ascunsă ori de tot ascunsă, rămîne traiectul de resurecție, de
re-cunoaștere și de instituire a sinelui, configurația unui sine, la urma
urmei (p. 5). Scrisul, chiar și cel critic, e urma unei profunzimi (p. 6)
vrînd-nevrînd, așadar, developarea unei profunzimi. Iar această developare duce,
oricît de întortocheat, la marele act ascuns al criticii: constituirea sau/și
instituirea subiectului, căci nu există sens în afara subiectului (p. 8). Dar
dacă subiectul (să zicem critic) e depozitarul sensului, literatura începe să
aibă o problemă. Căci ea nu poate produce sens decît în limitele acestui
subiect. Care, din modest cum se prezintă, devine dintr-odată emfatic și
tiranic; pentru că devine, de nu singurul, măcar supremul criteriu al sensului
literar. E drept că Mircea A. Diaconu se vede doar ca un subiect tînjitor, care
trăiește la sud de Dumnezeu, în afară (ceea ce teologii mai riguroși nu
i-ar admite, n.n.), într-o margine, cu nostalgia sensului și cu iluzia
adevărului (idem), dar asta nu e decît ținuta umilă a orgoliului (ciudat
orgoliu închis în umilință, zice el însuși). E tot atît de drept că se lasă
măcinat de îndoieli - dacă a spune nu și da deopotrivă înseamnă
a avea îndoieli (probabil că îndoiala adevărată e cea care nu te lasă să spui
nici una nici alta), și că sfîrșește pe malul scepticismului; dar nu există
refulat care să nu-și organizeze într-un fel oarecare vendetta. Așa și cu
nostalgia subiectului de la Mircea A. Diaconu. Ea e o nostalgie productivă peste
marginile scepticismului și depune multă silință în a-și atinge obiectivul:
constituirea pe ascuns a subiectului. Nu-i de mirare că regretele se adună vraf
și ating culmea nostalgiei de sine: regret mult că nu pot fi eu însumi
opera mea adevărată (p. 268); sau culmea consolării de sine: făcînd critică și
istorie literară /
/ nu fac decît să vorbesc despre mine (p. 263). Dacă-i chiar
așa, nu e cel mai cinstit lucru. Obsesia asta, a sinelui, ar trebui consumată
într-o literatură potrivită la așa ceva, nu într-una care doar chinuie și oprimă
sinele. Asta de nu cumva Mircea A. Diaconu nu va fi ales deliberat calea cea mai
discretă și mai ocolită pentru configurarea de sine. Și tocmai de aceea îi cere
criticii să fie mai mult decît o funcție: să fie o făbricuță, eventual
clandestină, de ființă.
De aici vine,
probabil, satisfacția cu care subliniază calitățile edificatoare și
deconspiratoare ale scrisului: Ciocârlie, de pildă, se auto-creează prin
comentariu (p. 53); prin scris, la Ioana Em. Petrescu, totul se transformă în
rost (p. 58); la Monica Lovinescu orice frază articulează /
/ un sine (p.
66); critica lui Gheorghe Grigurcu este o formă a căutării de sine (p. 93);
cea a lui Dan C. Mihăilescu e, la rîndul ei, sinonimă cu descifrarea sinelui
său autentic (p. 101); în fine, ca să nu excedem, ne oprim aici; rezultă destul
că e un merit atît al literaturii, cît și, deopotrivă, al criticii dacă duc la
instituirea sinelui ori la developarea lui (unde preexistă și nu e strictă
creație a textului). Dar tocmai cînd această confesiune indirectă devine un
merit de la sine și în sine, vine și sancțiunea ei severă: Nicolae Manolescu, de
pildă, nu vorbește despre sine vorbind despre alții și nu face din cărțile
altora prilejul unei confesiuni mascate (p. 250). Și asta rezultă că e de bine;
și nu doar că rezultă, dar ne spune, mai mult decît explicit, Mircea A. Diaconu
personal. Numai că dacă asta e de bine, nu pot fi și celelalte. Și cîteodată
chiar nu sînt nici pentru Mircea A. Diaconu. Ceea ce e de bine pentru Grigurcu
sau Dan C. Mihăilescu, lucrul la care tînjește Mircea A. Diaconu însuși, nu mai
e valabil în alte cazuri în care critica e confesiune mascată. Sau e și nu e
deodată. Cum pățește, de pildă, Constantin Călin, la care impresia de
confesiune, foarte puternică (p. 193), e numai potrivită în cazul primului
tom, biografic, despre Bacovia, dar foarte nepotrivită în cazul celui de-al
doilea, unde tentația narcisistă a unui autoportret (p. 199) e condamnată
numaidecît. Aporiile de felul acestora, în care Mircea A. Diaconu se mai încurcă
și singur, se trag din excesul de eroism pretins conceptului de critică: dacă și
critica garantează ori baremi reprezintă posibilitatea coborîrii mele în
infern, în purgatoriu, în paradis (sic!) (p. 300), vine de la sine că nu poate
face față. Și așa prosperă nemulțumirea lui Mircea A. Diaconu față de critică.
Și, pe revers, generozitatea sa față de literatură; maliția nu și-ar avea aici
sensul, devreme ce Mircea A. Diaconu vede, în spatele operei, în permanență
un om, adică o ipostază a ființei în timp și în istorie (p. 263) (adică tot
acolo, în timp). Operele pot stîrni maliție, întrucît ele pot fi - prin
accident, firește - mediocre; dar omul din spatele lor, ipostaza ființei de
după paravan, n-are cum stîrni decît comprehensiune și compasiune. Atitudini pe
care critica le valorifică insuficient; mai ales cînd nu trece cu privirea
dincolo de operă, cînd se lovește de opacitatea acesteia. Devine că, oricum am
lua-o, critica e un limbaj oprimant ori măcar insatisfăcător; un limbaj
nemulțumitor, dar și nemulțumit de sine.
Dar astfel de
nemulțumiri nu-și pot permite decît criticii de excelență. |