Aceasta a fost invitația
Revista FAMILIA intenționează pentru numărul 3/
2006 să publice o antologie de Poeme alese. Vă invităm să ne trimiteți
unul dintre poemele dv. preferate aparținând unui poet român, indiferent din ce
perioadă a istoriei poeziei noastre. Un poem la care, măcar mental ori/și
afectiv, reveniți periodic, pe care v-ar plăcea să-l împărtășiți cu alți
iubitori de poezie, poeți ei înșiși ori doar pasionați cititori/ascultători.
Trimiteți-ne, așadar, poemul dv. preferat (la această oră, în acest timp,
anotimp, an, în acești ani) și o frază de dv. inventată (hai, două-trei,
maximum) prin care să sugerați de ce ați ales poemul ale.
Au fost aleși:
Adrian Alui Gheorghe,
Tudor Arghezi,
George Bacovia,
Cezar Baltag,
Ion Barbu,
Lucian Blaga,
Ana Blandiana,
Emil Botta,
Ion Caraion,
Paul Celan,
Ruxandra Cesereanu,
Vasile Copilu-Cheatră,
Traian T. Coșovei,
Ioan Budai-Deleanu,
Mircea Dinescu,
Ștefan Aug. Doinaș,
Mihai Eminescu,
Radu Gyr,
Cezar Ivănescu,
Mariana Marin,
Virgil Mazilescu,
Ioan Moldovan,
Ion Mureșan,
Gellu Naum,
Aurel Pantea,
Nicolae Prelipceanu,
Cornelia Maria Savu,
Nichita Stănescu,
Daniel Turcea,
Alexandru Vakulovski,
Ienăchiță Văcărescu
"Iar eu spun că, nu numai în cele doftoricești, dar în
multe meșteșuguri mai lămurite, norocul își are bună parte. Avântările poeziei
care răpesc și scot din sinea sa pe făuritor, de ce nu le-am pune pe seama
norocului său, deoarece el singur ne mărturisește că întrec priceperea și
putințele lui și îi vin de aiurea, nicidecum în stăpânirea lui nu sunt. Maeștrii
cuvântului nici eu nu socot a fi stăpâni pe mișcările și frământările uimitoare,
care-i împing dincolo de cele gândite de ei. Aidoma cu zugrăvirea care uneori
are trăsături purtate mai presus de cele încăpute în minea și în știința
zugravului, fiind însuși el adus a se mira și uimi de ele. Dar soarta ne arată
și mai limpede multul dăruit din al său în toatre acele făuriri, ale căror
farmec și frumuseți se văd nu numai înălțate peste cele gândite, dar și în afară
de știrea făuritorului. Un cititor priceput găsește adesea în scrierile altuia
altă desăvârșire decât cea vroită și înțeleasă de întocmitor și-i împrumută
împliniri și înfăptuiri mai bogate."
Michel de Montaigne, Eseuri
Adrian Alui GHEORGHE
Hai, Reiner!
Întâi și-a refuzat
numele. Se numea Reiner.
Sau se numea Dimitrie?
Sau poate Iacinto, un
nume neobișnuit
printre locuitorii tot
mai
abstracți ai unei lumi
care se înghesuia
să urce în cer. Sau se
numea
Ezra.
Ezra se numea și casa
în care locuia și
strada
și
tara
și continentul
Sau nu. Se numea pur
si simplu Paul.
Paul e un nume pe care
moartea
nu-l vede prea lesne,
ea vine și zice:
Unde este Paul?
Dimitrie zice:
Nu știu unde este
Paul!
Reiner zice: Paul
descarcă luna în curte!
Carlos zice: Paul e
obosit, Paul doarme cu femeia lui
și femeia lui
tocmai visează și Paul
merge înainte și face loc visului
să intre în lume!
Omar, care tocmai
trecea pe acolo,
zice morții: Paul s-a
dus dimineața
în târgul de câini
să-i învețe să urle ca
oamenii!
Yannis s-a apropiat de
moarte
și i-a zis: Paul este
Reiner sau
e chiar Iacinto.
Iacinto i-a spus
morții:
Paul e Edgar!
L-am văzut eu
pictându-l
pe Edgar
ca să se ascundă!
Piotr zice: Paul
nici n-a trecut azi pe
aici,
el vine foarte rar
pentru că
însămânțează cu nisip
câmpiile de la est
!
Atunci moartea zice:
Vei merge cu mine tu,
Reiner,
după aia vii și tu
Ezra
după care vii și tu
Dimitrie
te pregătești și tu
Federico
și dacă între timp nu
apare Paul
vii și tu Iacinto
și tu Carlos
și tu Piotr
și dacă Paul nu
termină de descărcat luna în curte
vii și tu Alexandru
și tu Emanuel
și tu Iustin
și dacă pământul
nu-i tot însămânțat cu
nisip vii și tu
Olivian
și tu Christian
și tu Aurelian
și tu Horst
și dacă femeia lui
Paul încă visează
limba inorogului
mângâindu-i coapsele
vii mai întâi tu
Ioachim apoi vii tu
Patrick apoi tu Boris
și până vine Paul
din târgul de câini cu
mâinile zdrențuite
de mușcături
până se spală de sânge
vii tu Alvin
și tu Eduard și tu
Antonio
și până Paul se
desparte de Edgar cu care
a întemeiat o biserică
pentru frica lor
vii tu Nicanor și tu
Yukio și tu Reiner
Dar pe mine, zise
Reiner,
m-ai mai chemat o
dată.
Nu-i nimic, zise
moartea,
dragă Reiner,
trebuie să înțelegi că
toate astea sunt aleatorii
dacă apare între timp
Paul schimbăm
ordinea, uite, vezi
cum trece un cântec
prin gușa unei păsări
ca un glonte
nu știi în sângele cui
se va opri
sau dacă soarele se
face iarăși cuvânt ca
la început îți dai
seama ce grea devine șoapta
și cum ai să poți
respira
dintr-un văzduh ca un
cap de marinar smuls
cu tot cu coșul
pieptului
?
Hai, Reiner!
Adrian Alui Gheorghe:
Dragă Ioan Moldovan, dacă aleg un poem propriu, te superi? Nu sunt narcisist,
toată viața (multă, puțină) am trăit pentru ceilalți, cu voluptate, dar acum
prefer să mă sacrific pe sine, ca să nu rănesc orgolii, vanități, prietenii,
clasamente, reguli, sensibilități. Recent am și tipărit o antologie de Poezii
alese, așa că dacă am ales o dată, de ce nu aș mai alege încă o dată, din
materialul avut la îndemână, pentru Familia ta și a noastră
? Ca să evit
interpretările, ca să nu intru în capcană pe care ne-o întinzi, aș fi ales
Cântarea Cântărilor, vreun Psalm din buchetul lui David, un text popular
românesc (gen Foaie verde spic de pâine
), vreun poem moralizator din Ioan
Iacob Hozevitul, aș fi trecut peste Oda (mereu în metru antic!) a lui
Eminescu, devenită șlagăr. De ce nu Plumb-ul lui Bacovia? De ce nu orice din
Stelaru, Tonegaru, Voronca? De ce nu Moartea căprioarei de Labiș? Apoi: Ion
Mureșan, Mazilescu, Nichita (cum, care Nichita?), Daniel Turcea, George
Vulturescu, Nichita Danilov, Marin Sorescu, Echim Vancea, Ion Mircea, Mihail
Gălățanu, Lucian Vasilescu, Ioan Moldovan (de ce mă întrebi care Ioan Moldovan?),
Gellu Dorian, Aurel Dumitrașcu, Dan David, Liviu Ioan Stoiciu, Adrian Popescu,
Cassian Maria Spiridon, Lucian Vasiliu, Radu Verman, Emil Galaicu, Eugen Suciu,
Alexandru Mușina, Constantin Acosmei, Mircea Cărtărescu, Radu Florescu, Șerban
Foarță, Mircea Dinescu, Vasile Dan, Vasile Proca, Lucian Alecsiu, Liviu
Georgescu, Sorin Roșca, Nicolae Coande, Marta Petreu, Magda Ghica, Daniel
Bănulescu, Cezar Ivănescu, Ioana Dinulescu, Ștefan Augustin Doinaț, Dumitru
Chioaru, Dan Coman, Vasile Vlad, Cristian Simionescu, Mihai Curtean
Mi-e groază
că acum omit o mulțime de nume care m-au hrănit cu poezie atâția ani! Dar ca să
mă consolez pot spune că toți cei pe care nu i-am numit sunt intrați atât de
adânc în inima mea, încât s-au topit în sensibilitatea mea, au devenit parte din
eul meu abulic
! Obsesii? Un text la care mă întorc de fiecare dată când am
nevoie de poezie? Închid cartea și ies în stradă. Aici se poate întâmpla orice.
De asta, poemul pe care îl propun, Hai, Reiner!, a apărut în volumul Gloria
milei (Cartea Românească, 2003) dar am avut impresia, la un moment dat, că m-am
născut ca să îl transcriu
!
***
Tudor ARGHEZI
Horă de băieți
Într-o țară care-a
fost
Era mare cel mai
prost.
Bi-ba, ba-ba
Li-ba, la-ba.
Țara unde-i bun
tutunul
Avea proști unul și
unul.
Bi-bo, bo-bi
Ri-bo, ro-bi.
Cine o-leacă-avea de
cap
Și-l punea după dulap.
Hu-hu, bu-hu
Bu-hu, hu-hu.
Pentru că omul cel
mare
Se-alegea după
picioare.
I-ha, ba-ha
Ba-ha, i-ha.
Umblau solii prin
norod
C-un carâmb și-un
calapod.
Lu-la, la-lu
Vi-va, va-lu.
Și cinstirea ți se dă
După talpă și pingea.
Da-du, du-da
Ga-gu, gu-da.
Dar deștepții fiind
prea mulți,
Au rămas pe drept
desculți.
I-ha, pa-pa,
Pa-pa, i-ha.
Am o minte, vai de
mine,
Și mă face de rușine.
Cio-ca,bo-ca,
Bo-ca, cio-ca.
Spune tu, pe ce-i
cunoști
Dintre proști pe cei
mai proști?
Zu-ri, zu-ra
Zu-ra, zu-ri.
După chică sau chelie?
După unghii sau
simbrie?
Pa-vu, ga-vu,
La-vu, la-vu.
Fiincă, vezi,
mai-marele
Și-ascunde picioarele.
Tra-la, la-la
La-la, la-la.
Simona Grația-Dima:
La ora aceasta îmi sună bine, uimitor de bine, Horă de băieți de Tudor
Arghezi, deși în general prefer poezia metafizică. Poate nu greșesc prea mult
afirmând că nici aceasta nu face excepție prea mult. În ceea ce pare material,
apăsat cantitativ, Arghezi camuflează o întreagă tragedie a paradoxului care nu
e deloc lipsită de spiritualitate, ba chiar bate foarte departe.
Rada
Cu o floaren dinți
Rada-i un măceș cu
ghimpi fierbinți.
Joacă-n tină
Cu soarelen păr, ca o
albină.
Se-apleacă, se scoală,
sare,
Cu sălbile
zornăitoare,
Ca niște zăbale
spumate.
Se încovoaie pe
jumătate,
Oprește șoldun loc,
zvârle piciorul
Spre pâlcul, în cer,
unde Săgetătorul
Aține noaptea drumul
vulturilor de-argint.
Și-a dezvelit sărind
Bujorul negru și
fetia.
Parcă sa deschis și
sa închis cutia
Unui giuvaer, de
sânge,
Aș pune gura și-aș
strânge.
Statuia ei de
chihlimbar,
Aș răstigni-o, ca un
potcovar
Mânza, la pământ,
Nechezând.
Spune-i să nu mai facă
Sălcii, nuferi și ape
când joacă.
Și stoluri și grădini
și catapetesme.
Sunt bolnav de
miresme.
Sunt bolnav de
cântece, mamă.
Adu-mi-o, să joace
culcată și să geamă!
Nicoleta Salcudeanu:
E ca un plesnet de bici, cuvintele nu se caută, vin în rafale scurte, de
respirație. E ca o ideogramă scrijelită nervos, dintr-o mișcare, în tuș negru.
Psalmul de taină
O, tu aceea de-altădată, ce te-ai pierdut
din drumul lumii!
Care mi-ai pus pe suflet fruntea și-ai luat într-însul locul mumii,
Femeie răspândită-n mine ca o mireasmă-ntr-o pădure,
Scrisă-n visare ca o slovă, înfiptă-n trunchiul meu: săcure,
Tu ce mi-ai prins de cântec viața cu brațe strânse de grumaji
Și m-ai oprit ca să mi-o caut la tine-n palme și-n obraji
Pe care te-am purtat brățară la mâna casnică-a gândirii.
Cu care-am năzuit alături să leagan pruncul omenirii.
Pur trandafir, bătut în cuie de diamant, pe crucea mea
Și care-n fiece mișcare pierzi cu-o petală câte-o stea.
Pământ făgăduit de ceruri cu turme, umbră și bucate.
Tu care mi-ai schimbat cărarea și mi-ai făcut-o val de mare,
De-mi duce bolta-nsingurată dintr-o vâltoare-ntr-o vâltoare,
Și țărmii-mi cresc în jur cât noaptea, pe cât talazul mi se-ntinde
Și ai lăsat să rătăcească undele mele suferințe;
Unde ții mâinile să-ntoarcă în aer căile luminii?
Unde sunt degetele tale să-mi caute-n cunună spinii?
Și șoldul tău culcat în iarbă, pe care plantele-l cuprind
Și-ascultă-n sânul tău suspinul iubirii, cucerit murind?
Tu ce nfiori pe șesuri plopii când treci din creștet la picioare,
Și prinzi de tot ce te-ntâlnește o plasă caldă de răcoare.
Tu ce scrutezi, scoțându-ți sânii pe jumătate din vestminte
Ca să-i sărute focul gurii, cuprinși de mâini cu luare-aminte,
Pustia vremii, străbătută de șoimi de scrum și de nisip,
Cărora vântul le-mprumută o-nfățișare fără chip;
Tu te-ai pierdut din drumul lumii ca o săgeată fără țintă,
Și frumuseațea ta făcută pare-a fi fost ca să mă mintă.
Dar fiindcă n-ai putut răpune destinul ce-ți pândi făptura
Și n-ai știut a-i scoate-n cale și-a-l prăvăli de moarte, ura;
Ridică-ți din pământ urechea, în ora nopții, când te chem,
Ca să auzi, o! neuitată, neiertătorul meu blestem.
Răzvan Țupa:
Aș alege psalmul cel mai senzual din seria argheziană. O limbă română aflată
într-un moment de incredibilă expresivitate are ca rezultat un poem capabil să
stabilească o relație directă, credibilă, între o dramă intimă și sensuri
ontologice.
***
George BACOVIA
Igienă
Ea crede caș fi
atacat...
Și când o sărut se
teme,
Dar sclavă plăcerii,
ea geme
Și cere un lung
sărutat.
Pe urmă, când spasmul
a dispărut,
Își udăn parfum o
batistă
O pune pe gură, și
tristă
Ea șterge un ftizic
sărut.
Informativ
Un manifest,
Iarmaroc
De principii,
Sa oploșit
În cetate,
Noi nu mâncăm
Brânză,
Ci fructe.
Noi nu complicăm
Manifestul,
Comunicăm
Cu partizani.
Virgil Mihaiu:
Optez pentru două miniaturale poeme de George Bacovia, întrucât implicarea mea
în sfera poesiei i se datorează acestui solitar, / Ce-a râs amar / Și-a plâns
mereu.
Vizită
Veacul m-a făcut
Atât de cult
Încât mă uit
Peste oameni.
Am învățat atâtea
În timpul din urmă,
Că suntem
La un punct însemnat.
S-ar putea face
Multe reforme.
Mă gândeam singur.
Eram fără nimeni.
Și tocmai azi
Au venit musafiri.
Tu ce dai, eu ce
dau...
A, de când nu ne-am
văzut.
Ion Pop: Între
extremele stărilor sufletești dominante acum pentru mine, îmi pare că două, nu
unul, ar fi poemele ce le-ar putea, cât de cât, aproxima. Iată-l pe cel dintâi
o stanță burgheză a lui Bacovia, din placheta publicată în 1946. Se numește
Vizită. Cred că poezia nu are nevoie de prea multe comentarii. Mă simt
foarte apropiat de aceste versuri sărace, în nuditatea lor strictă, de carnet
obosit, în ironia în fond dureroasă la adresa condiției de poet-spectator la o
lume pe care abundența sloganurilor reformiste n-o face mai puțin derizorie,
lipsită de consistență. Veac, omenire, cultură înaltă, însemnătate a
punctului unei evoluții proclamate în sensul progresului reformist
multitudine de repere concentrate pe cea mai mică suprafață posibilă de text
sunt subminate, de la debut, de emfaza mimată a superiorității intelectuale, a
unui orgoliu întemeiat pe baze dintre cele mai precare, de care subiectul
contemplator e perfect conștient. Frânturi de clișee propagandistice reciclate
sunt imediat puse în contrast cu solitudinea gânditorului, radicală și
absolută, devenită frapantă prin accentuarea voit redundantă a sentimentului
absenței în sintagma, aparent incorectă, în care prepoziția lipsei și adverbul
ei se asociază surprinzător: fără nimeni. Dublură a golului cu atât mai
expresivă cu cât urmează sugestiei (false) a cantității, a belșugului de
calități, fapte, proiecte: atât de, atâtea, multe...
trecute, ce-i drept, în ultimă instanță, în regimul supoziției, al unui incert
optativ. Și nu se putea găsi un final mai apt să sugereze sub același semn
dureros-ironic comunicarea, ieșirea din singurătate, convivialitatea. Căci
musafirii apăruți tocmai la timp ca să salveze situația sunt și ei purtătorii
unor clișee ale (pseudo)comunicării, ai unui simulacru de familiaritate și de
comuniune. Relația umană e redusă la schema ei strict comercială,
prozaic-economică, substitut derizoriu al celuilalt comerț, sufletesc,
autentic. După cum în registrul clișeului verbal derizoriu se exprimă și
întâmpinarea gazdei, din final... Nu se putea spune mai mult de către un poet în
atât de puține versuri, răscolitoare până la disperare, sub calmul suprafețelor.
***
Cezar BALTAG
Descântec
Ieși omul negru
din negru bordei,
luă securea neagră
cu negru temei.
Merse la pădure,
tăie negru lemn,
neagra lui secure
are-un negru semn.
Făcu un plug negru
cu negru brăzdar,
din copacul negru
negre păsări sar.
Luă jugul negru,
îl puse pe boi,
boii înnegriră,
de tot amîndoi,
Trase brazdă neagră
în pămîntul greu
lumea era neagră
și-nnegrea mereu,
Brazda el o-ntoarse
și negrul se sparse,
O femeie albă
atunci se sculă
și pletele albe
și le pieptănă.
Luă o vadră albă
și la puț porni,
mîna era albă,
apa înălbi.
Și din apa albă
luă și bău,
fața ei cea albă
și mai albă fu.
Pe poteca albă
cum venea-napoi
cîntau vrăbii albe
într-o albă joi.
Joia croncăni
și albul plesni.
Vineri la Sumedru,
la-nnoptatul slab,
albul trecea negru,
negru trecea alb.
Lucian Scurtu:
Da, spune-mi ce poezie / poem îți place cel mai tare, ca să-ți spun cine ești ?
Poate ieri aș fi preferat o altă poezie / poem (N. Stănescu, V. Mazilescu, I.
Mureșan, M. Petreu etc.), poate mâine m-aș opri asupra alteia / altuia (N. Labiș,
G. Bacovia, Mariana Marin etc.), dar astăzi, 5II2006, mă minunez cât pot de
tare ( în speranța că-i voi minuna și pe cititorii Familiei! ) în fața acestui
superb (des)cântec, remarcabil prin rafinamentul, meșteșugul și eleganța
scriiturii, prin simplitatea mijloacelor folosite, dar mai ales datorită acelui
mister care bulversează încă de la primele versuri, și care te face să meditezi
în felul următor: oare câte clipe mai ai până la întâlnirea cu Omul negru ?
***
Ion BARBU
Joc secund
Din ceas dedus adâncul
acestei calme creste,
Intrată prin oglindă
în mântuit azur,
Tăind pe înecarea
cirezilor agreste,
În grupurile apei un
joc secund, mai pur.
Nadir latent! Poetul
ridică însumarea
De harfe răsfirate
ce-n zbor invers le pierzi
Și cântec istovește:
ascuns, cum numai marea,
Meduzele când plimbă
sub clopotele verzi.
Ștefan Borbély:
Poem cerebral, construit pe relații matematice pure și pe o simbolistică de
sorginte preponderent gnostică, accesibilă doar inițiaților. Pe de altă parte,
impecabil ca sonoritate, ca metrică: un giuvaer genial.
Vasile Spiridon:
Datorez acestei ars poetica însușirea în adolescență a preceptelelor
reflectării artistice și încerc să țin cont de ele și în scrisa mea critică.
Strict agrest, dacă unii numără până la zece pentru a le trece starea de nervi,
eu recit în gând până la mai pur și, dacă nu îmi trece, continuu până văd
clopotele verzi. Nu întotdeauna îmi reușește... Vorba multă, sărăcia omului și
a artei, așa încât mă opresc aici, pentru a nu fi inconsecvent în cele spuse
chiar acum.
Mod
Te smulgi cu
zugrăviții, scris în zid,
La gama turlelor
acelor locuri,
Întreci orașul
pietrei, limpezit
De roua harului arzând
pe blocuri.
O, ceasuri verticale,
frunți târzii!
Cer simplu, timpul.
Dimensiunea, două;
Iar sufletul impur, în
calorii,
Și ochiul, unghi și
lumea-aceasta nouă.
Înaltă-n vânt te
frângi, să mă aștern
O, iarba mea din toate
mai frumoasă.
Noroasă pata-aceasta
de infern!
Dar ceasul sus; trec
valea răcoroasă.
Ioan Moldovan:
De ce? pentru că, într-un mod limpezit de orice bavardaj, păstrând
totuși, conținute, toate rumorile și miresmele și chiar miesmele sufletului
nostru pur-impur, îmi spune ceva esențial și informulabil în mica noastră
retorică despre miracolul lumii acesteia care e dragostea. Ea, pe cât de
fragilă și gracilă, pe atât de neșovăielnică, tare, verticală și psihopompă. Ea,
înnoindu-ne și ducându-ne într-o înnoire a lumii, dar nu ocolind infernul cu
toate ale sale înnorări, ci traversându-l și convertindu-l într-o rouă a
sufletului arzând sub ochiul din (tri)unghi.
***
Lucian BLAGA
Autoportret
Lucian Blaga e mut ca
o lebădă.
În patria sa
zăpada făpturii ține
loc de cuvânt.
Sufletul lui e n
căutare,
în mută, seculară
căutare,
de totdeauna,
și până la cele din
urmă hotare.
El caută apa din care
bea curcubeul.
El caută apa
din care curcubeul
își bea frumusețea și
neființa.
Nichita Danilov:
Îmi place să recitesc în gând această scurtă poezie a lui Lucian Blaga, pe care
o consider, pentru simplitatea și naturalețea rostirii și profunzimea ei, a fi
una din cele mai tulburătoare poezii din câte s-au scris în limba română. Revin
la Blaga, nu numai pentru că este un poet apropiat sufletului meu, ci și pentru
că, întâmplător sau nu, soția mea, poeta Cristina Cârstea, e născută în aceeași
zi cu autorul Nebănuitelor trepte. În fiecare an, 9 mai îl sărbătorim
recitindu-i poeziile.
Andante
Purtăm încă în noi,
fără izbândă, visuri,
cu libertăți imaginare
ne-ngânăm.
Mai stau de pază ca în
flăcări, stau ca săbii
severii plopi pe lângă
drumul ce-l umblăm.
Să evadăm din cuviință
și din pravili
îndeamnă câteodat din
inimă un glas,
și din caverna sa, cu
glas de-argint, un greer
îndeamnă zi cu zi, și
ceas cu ceas.
Pe deal, într-o
podgorie stropită vânăt,
te-aș duce uneori să
ne lovim de soare.
Să ne întâmpine o
piersică pe creangă
ca un păcat de aur,
toamna, pe dogoare.
Se-ntâmplă pentru
ochii tăi (ochi de pădure)
să-nchipui uneori o
vânătoare-n vis.
Într-un noian de
frunze roșii, de odihnă,
gândesc să-ți pun sub
cap un iepure ucis.
Chemări de corn, și
goane pe la vaduri,
din ceas de zori și
până-n ceasurile lunii,
ne ispitesc mereu,
spre văi, spre culmi, pe unde
asemenea să devenim
sălbăticiunii.
Dar totdeauna, iar și
iar, ca săbii plopii
se-mpotrivesc. Suntem
învinșii fără lupte
în dureroasa urbe,
umbre printre umbre,
de vânători uităm, de
soare și de fructe.
Vasile Igna:
Pentru simplitatea și ipocrita seninătate cu care face perceptibilă inefabila
contaminare dintre luminile tremurătoare ale iubirii și misterioasele umbre ale
morții.
Ulise
De pe liman pe golfuri
privirea ți-o rotește.
E liniște ca-n ziua
când mă-ntorsei
hoțește
și ți-am golit de
oaspeți
viața, pragul, tinda.
Ia seama Penelope
ce netedă-i oglinda.
Se-ntinde marea clară
pe-un prund de
oseminte.
Nu-i nimenea cu prora
s-o spargă, s-o
frământe.
Doar șerpii taie apa
spre-un țărm ghicit în
zare,
trecând peste adâncuri
ca semne de-ntrebare.
Catargul putrezește
la margine de timp
acolo între Hades
și-acele culmi în
nimb.
Nu m-amăgește ceasul
să număr nestemate,
nici nu mă cheamă-n
urmă
furtuni și vrăji
uitate.
Vezi, orice amintire-i
doar urma unor răni
prin țări, prin ani
primite
pe la răscruci și
vămi.
Nu aștepta pățanii
să izvodesc, alese,
deșartă născocire
e vorba ce se țese.
Dar pe liman ce bine-i
să stai în necuvânt
și fără de-amintire
și ca de subt pământ,
s-auzi în ce tăcere
cu zumzete de roi,
frumsețea și cu
moartea
lucrează peste noi.
Ion Pop:
Celălalt poem care mi-a venit imediat în minte pentru antologare e Ulise
al lui Blaga, scris tot prin1946. Poetul niciodată ironic în scrisul său, atât
de diferit, de opus autorului Stanțelor, e și el un contemplativ, însă
unul ajuns aici la o ultimă înseninare. O seninătate de clasic, însă, optând
pentru un motiv liric clasic, emblematic, scos de sub incidențele contingentului
și imediatului, cum nu o putea avea Bacovia, prizonierul unei lumi și al unei
societăți situate între coordonate istorice ușor de identificat. De o anumită
clasicitate e și versul acestui poem ritmat iambic, cu sugestii senin-elegiace,
de o discretă, calmă muzicalitate dată de câteva rime și asonanțe, însă
altminteri destul de liber în fluența sonurilor sale. Ulise-le blagian e cel
revenit la vatră, abia recapitulând pățanii trecute, răni, răscruci și
vămi, metafore, metonimii, sinecdoce, absente din discursul voit pauper al
confratelui fost simbolist. Spațiul se golește și la Blaga de isprăvi și eroi,
însă golul acesta se populează cu semne pure, securizante, în spațiul deschis
contemplației de pe un țărm atins, cu o serenitate recâștigată. Totul e, privit
din acest punct, claritate și pace, semnele de întrebare ale frământărilor de
odinioară se arată doar la suprafața plastică a figurii șerpilor ce trec peste
adâncuri. Chipul omului problematic se estompează în profitul eului ajuns, și în
spațiu, și în timp, la un liman. Într-un fel de solidaritate cu pățaniile
aventurii umane, se cuvin să să se șteargă și cuvintele, ca tot atâtea deșarte
născociri, pentru a lăsa loc atotcuprinzătoarei, vindecătoarei tăceri. Este
mediul blagian ideal, cum îl știm din toată opera, tot așa cum somnul alt
motiv de pe vremuri promisese o reintegrare în Totul universal. Și nu lipsește
nici motivul, cunoscut iarăși, ale proximității protectoare, sugerate din nou de
zumzetele de roi ocrotitoare pentru ființă, cu viața și cu moartea ei. Dar și
cu o frumusețe durabilă. E și aceasta o lecție de viață, o însumare de
învățături: sceptice, rămase rănite la Bacovia, cicatrizate în efigii fără de
vârstă la autorul noului Ulise. Cititorul de azi se poate regăsi foarte bine în
ambele ipostaze. Eu, unul, mă regăsesc.
Dar
să lăsăm să vorbească și să tacă poemul..
Paradis în
destrămare
Portarul înaripat mai
ține întins
un cotor de spadă fără de flăcări.
Nu se luptă cu nimeni,
dar se simte învins.
Pretutindeni pe pajiști și pe ogor
serafimi cu păr nins
însetează după adevăr,
dar apele din fântâni
refuză gălețile lor.
Arând fără îndemn
cu pluguri de lemn,
arhanghelii se plâng
de greutatea aripelor.
Trece printre sori vecini
porumbelul sfântului duh,
cu pliscul stinge cele din urmă lumini.
Noaptea îngeri goi
zgribulind se culcă în fân:
vai mie, vai ție,
păianjeni mulți au umplut apa vie,
odată vor putrezi și îngerii sub glie,
țărâna va seca poveștile
din trupul trist.
Ioan Es. Pop: Cu mult înainte de
a fi eu însumi, am fost, pe rând, Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi,
Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Mircea Cărtărescu, Cristian
Popescu și alți câțiva poeți. Cel mai mult am fost, însă, Lucian Blaga. Din
primii ani de liceu și până după terminarea facultății, am citit-răscitit
cărțile lui și am scris în litera și spiritul lor. Și astăzi sunt un blagian
deghizat, atât de bine deghizat încât nici criticii nu m-au căutat acolo.
Aș fi putut alege pentru proiectul
dvs. cincizeci de alte poeme ale lui Blaga; l-am ales pe acesta pentru că s-a
potrivit zilei mele interioare de 7 februarie 2006. Zi de trecut cu mult înainte
de a veni.
Ana BLANDIANA
Eu cred
Eu cred că sîntem un
popor vegetal,
De unde altfel liniștea
În care așteptăm desfrunzirea?
De unde curajul
De-a ne da drumul pe toboganul somnului
Pînă aproape de moarte,
Cu siguranța
Că vom mai fi în stare să ne naștem
Din nou?
Eu cred că suntem un popor vegetal
Cine-a văzut vreodată
Un copac revoltîndu-se?
Orlando Balas:
Fără nici o legătură cu faptul că în România se fură ca-n codru, eu cred că
sîntem un popor vegetal.
***
Emil BOTTA
Ipotești
Odată și odată
buciumul va suna.
Viețile noastre, ca
fulguri,
s-or cutremura.
Odată și odată
umbră vom fi.
Viețile noastre, în
stele clare,
s-or oglindi.
Și nu ne ierta!
Cum nici noi nu iertăm
greșiților noștri
după Cartea ta.
Și ne mîntuiește de
cel rău
în numele Tatălui, al
Fiului,
al Neamului tău.
George Vulturescu:
Recit, din cînd în cînd, această mică bijuterie lirică a lui Emil Botta. Mi s-a
părut interesantă inversarea, transferul de potență dinspre numele poetului
spre numele locului său de obîrșie. Creatorul (poetul) nu mai are nume,
iar opera sa devine Cartea unui topos mîntuitor care ne poate înscrie trecerea
cu reverberații în mozaicul de oglinzi tulburate din Povestea magului călător
în stele.
***
Ion CARAION
Epitaf
Din tot ce-am spus,
din tot ce vrem,
rămîne-o lacrimă năucă
pe fundul vreunui
vechi poem
care și el o să se
ducă
Așa cum altele s-au
dus
și-n urma noastră, -n
urma lui
răstoarnă paltini alt
apus
prin ochii cine știe
cui
ca-ntr-un pahar de
apă-n care
fîntîna-ntreagă s-a
tîrît
să-și moară ultima
răcoare
sau nici atît
sau
nici atît
Romulus Bucur:
Gîndindu-mă eu la la ce să scriu ca justificare pentru poezia aleasă, o poezie a
început să-mi bîntuie memoria una de Caraion. O fi pentru că țineam atît de
tare pe timpuri la poezia lui? O fi pentru că, de la un timp (ca să-i citez un
titlu) aud numai lucruri rele despre el? Măcar poezia rămîne
***
Paul CELAN
Azi noapte
Din pomii sădiți de
amurg în odăile noastre incendiate
vom desprinde încet
porumbeii de sticlă,
frunzișul de-a
pururi
foșnind ne va crește
pe umeri și brațe și nu va fi vânt,
ci o baltă de umbre va
fi, în care nu prinzi
rădăcină,
un lac înghețat, în
care-și dispută
coroana de solzi
înecații,
iar viața e barca la
mal, părăsită de vâsle.
Un glas va veni
dinspre flăcări spre noi să-și păteze cu
sânge argintul,
s-anunțe, întors în
incendiu: Nu
eu, ci ei singuri
știu ora!
Și-atunci vor porni
din pustiu să-și deșerte nisipiul în
preajma-ți:
să fie și munți
împrejur, să rămânem în Valea Tristeții
și tu vei desprinde
încet porumbeii de sticlă, arar, câte
unul,
iar când vor plesni în
văzduh, vei vorbi în neștire cu mine.
Ioana Ieronim:
E un răspuns greu pentru mine, fiindcă nu poate fi, desigur, un singur poem
acela care să-mi placă foarte mult. Interesul meu merge către diverse epoci și
stiluri, fără disjuncție: trăim în vremea unor simultaneități posibile mai mult
decât oricând în istorie!
De-nceput au făcut Dumnezău ceriul și pămîntul. Iară pământul era nevăzut și
netocmit. Și întunearec zăcea deasupra preste cel fără de fund și Duhul lui
Dumnezău să purta deasupra apei... citeam eu nu demult versiunea lui Șerban
Cantacuzino cuvintele românești atât de flexibile, de capabile a servi cea mai
înaltă poezie. Cât de stângaci au rămas, față de splendorile acestor versete,
poeții și la peste o sută de ani după anul 1688 al Bibliei de la București
(mulțumim Universității Cuza de la Iași pentru reeditare)
Spun fără reținere că ador Miorița. Mărturisesc că, recent, am făcut un
colaj de superbissime descântece românești de vindecare (spre utilizare într-un
proiect propriu). Nu-mi pot imagina a trăi fără câteva din poemele lui Eminescu.
Consider că E-atâta liniște încât aud/ cum se izbesc de geamuri razele de lună
sunt cuvinte atinse de aripa îngerului, ating imaterialitatea rostirii sacre cum
rar întâlnim pe planeta noastră supusă forței de gravitație (Blaga,Rilke
) iar
în acest etaj mai avem câteva glasuri, printre care congenerul Adrian Popescu.
Zicerea lui Cristian Popescu e ceva ce mă însoțește constant, sunt deosebit de
semnificative pentru mine poeme ale sofisticării optzeciste și dezinhibării
nouăzeciste, apoi energia de ruptură a unor bune versuri fracturiste
există o
serie de alte surse din care în chiar acest anotimp pot alege poemul favorit.
Mă
opresc asupra unui poem de Paul Celan scris în limba română, la
București, în scurtul interval dintre sfârșitul războiului și plecarea sa din
țară (1945 47). De ce aleg acest poem? Pentru miza excepțională, asumată
într-un moment excepțional. Pentru densitatea sa enigmatică - neostentativă.
Pentru armonicele reverberând din adâncuri ale subconștientului, prin veșmântul
limbii române. Pentru sunetul apolinic care traversează o rană deschisă. Pentru
puritatea expresiei ce ține în echilibru ființa rostitoare deasupra hotarelor
multiple dintre viață și moarte. Pentru deschiderea plurivalentă, ireductibilă a
sensurilor, cum se poate convinge cititorul.
***
Ruxandra CESEREANU
Danuta
Felină roșcată, buze
senzuale,
Danuta-i o bolnavă cu
stea moale,
păsări curg, rîul are
aripi,
oasele plutesc în
cufere tînguitoare,
Danuta vorbește cu
mîinile ei
ca niște balerine cu
picioarele tăiate de uriașe fermoare.
I la lai, să se omoare
vrea Danuta,
să se taie-n bucăți
c-un fierăstrău mental,
c-un topor cerebral,
c-un ciocan abisal.
Sufletul ei de
sufletul ei ca o piele uscată se desprinde,
înăuntru-i un vrăbioi
plăpînd care se teme de zăpada fierbinte,
de la etajul nouă al
inimii sale se aruncă Danuta în fiecare zi,
luminițele casei
bîntuite se aprind fistichii,
cine locuiește acolo,
nimeni nu știe,
Dumnezeu pentru ea a
plecat în pustie.
I la lai, Danuta mea
neroditoare,
venele cîntă o
simfonetă șuierătoare,
albite-s vertebrele ca
niște corăbii pe mare.
Danuta avea un glonț
cu putere, primit de la un mag vestit,
la gît îl purta și sub
pernă cu el dormea
ca o ursoaică
hibernînd în capu-i îmblînzit,
I la lai, ca să-i
curețe mintea de chiotele diavolițelor amăgitoare,
și mai avea două
cruciulițe ca niște crustacei,
una de aur pe care-o
purta licărind,
alta de-argint ascunsă
la miazăzi.
Mireasă credea că este
Danuta,
fecioară legiuită
pentru vișinul înflorit,
trei rochii albe de
logodnică îmbrăcase,
trei veșminte lipite
ca niște gemene cu un singur ochi neclintit.
Prima rochie era
pentru dragostea ce se va ofili,
a doua, pentru gloria
morții năucitoare,
a treia era chiar
nebunia care zgîria la ușă,
gheare avînd cu
mărgăritare.
Femeia la treizeci de
ani prea plină-i de disperare,
fiindc-a ajuns pe vîrf
de munte, schiind printre ghețari,
avalanșa-ntre coaste
de diamant dinspre apus s-o doboare.
Danuta mea avea în cap
o pasăre gălbuie,
ochii păsării scoși și
așezați pe pat cîntau cu voce șuie,
ascultați deci
frați-păsăroi cum mă tîngui pre limbă amăruie:
I la lai,
frînte-s oasele luminii,
negru spun și
mă-nnegresc,
creierul în somn
de îngeri nu mai pot să-l învelesc,
rătăcesc în sus
și-n jos prin fîntînile secate,
eu sînt o făptură
spartă, cu încheieturi deșarte.
Trupul lumii i-un
buboi,
mușcătura de
noroi
lasă urme-n vis
zadarnic.
Înger, îngerașul
meu,
tu ești pui de
dumnezeu,
moale, cald și
gălbior,
îți sărut regesc
oscior
și îmi vine să
te-omor.
I la lai, vino,
moarte, și mă-nhață,
tu n-ai casă și
nici față,
dinții tăi sînt
unși cu ceață.
Așa trăia Danuta în
cianoticul empireu,
dormi, surioară,
înghițind somniferele din curcubeu,
sufletul să ți-l scap
nu pot din imperiul pîclos,
incubi mustăcioși urcă
scările sîngelui tău lemnos.
Corin Braga:
Poemul cel mai tragic, mai delirant, mai empatetic cu labirintul de beznă moale
prin care rătăcește o prietenă în luptă cu schizofrenia.
***
Vasile COPILU CHEATRĂ
Olarul
Frământ din aluat de
lut
Dorințele ce m-au
durut,
Din must de tină
rotunjesc
Talere, ce le prăjesc
În foc să cânte auriu
Crăițarul pentru trai
pustiu.
Mâine vreun nepot
vrâstat
Din lutul meu
desfrământat
Va rotunji în tina
moale
Pentru alți galbeni,
alte oale.
Christian W. Schenk:
Cu cât am înaintat în vârstă, cu atât mai mult mi-am dat mai bine seama că noi
suntem frământatorii iar generația nouă desfrământătorii.
***
Traian T. COȘOVEI
Despărțirea
piramidelor în silabe
Geometrie de silabe.
Eu sunt feleahul care
a cărat piramide în brînci, în genunchi, în patru labe.
Am iubit piramidele și
le-am lăsat la timpul trecut.
Nu, nu, iubito, nu
mișca piramide
și, mai ales, nu mișca
silabele care le despart de cuvîntul iubire.
Mihai Vieru:
Între un Zampano-bricoleur și un tragism charlotian, inteligibil numai atunci
cînd îl auzi povestit din gural lui TNT cum îi spuneam noi poezia este
nevoită să balanseze pe coordonatele vieții poetului mușcată de realitate ca un
Don Quijote flămînd hăpăind dintr-o brînză tare, luînd viața în piept la putere,
poezia este silită să se răsucească în formele matrițate de însuși autorul peste
care acesta aruncă un văl de ludic să ne ia fața de la cele mai de tristețe
trăiri. Poema lui Traian T. Coșovei este maleabilă și ductilă , se trage în
fire, este legată ca o lucrare pop-Art care devine în identitate numai cu
martori la gestul făuritor al poetului. Dincolo de subiectivismul de poet pe
care îl practic asiduu, recunosc că imaginea titanică a construirii piramidelor
cît și viziunea despărțirii lor ca dintr-un cuvînt, strict sisifiană, poate
ridica fiori la descoperirea profunzimii unei suferințe a omului dintotdeauna.
***
Ioan BUDAI-DELEANU
Țiganiada
Râuri dă lapte dulce
pă vale
Curg acolo și dă unt
păraie,
Țărmuri-s dă mămăligă
moale,
Dă pogaci, dă pite si
mălaie!
O, ce sântă si bună
tocmeală!
Mănânci cât vrei și
bei făr ostăneală.
Colea vezi un șipot dă
răchie,
Ici dă proaspătă mursă
un izvor,
Dincolea balta dă vin
te îmbie,
Iară căuș, pahar sau
urcior
Zăcând afli îndată
lângă tine,
Oricând chieful dă
băut îți vine.
Dealurile și coastele
toate
Sunt dă caș, dă
brânză, dă slănină;
Iar munți și stânce
gurguiate
Tot dă zahăr, stafide,
smochine!
De pe ramurile dă
copaci,
Spânzură covrigi,
turte, colaci.
Gardurile acolo-s
împletite
Tot cu fripți
cârnăciori lungi, aioși,
Cu plăcinte calde
streșinite,
Iar în loc dă pari tot
cărtaboși;
Dară spetele, dragile
mele,
Sunt la garduri în loc
dă proptele.
Marta Petreu:
Am ales raiul flămânzilor, din primul mare poet român, Budai-Deleanu... Un sat
ardelenesc, în sfârșit îndestulat, deoarece proiectat în cer.
***
Mircea DINESCU
Cântec de inimă albastră?
Mai știi cum te strigam pe-atunci
icoană cu picioare lungi
veneai pe râu sau râu erai
curgeai în mine până-n rai
cu limba preschimbată-n bici
vânam pe coapse iepuri mici
coseam prin pulpe fân mieriu
erai mireasmă eram viu
Dar of of of desiș de ochi
acum de mine trag trei popi
carnea-mi miroase de pe-acum
a scândurică de salcâm
pe când mânzește muști din cai
mie țărâna-mi spune hai
mie ulcica-mi zice blid
iubire măr rostogolit
Robert Șerban:
Cântecul lui
Mircea Dinescu mi-a însoțit, tandru-jucăuș, adolescența și tinerețea. E o poezie
superbă, construită impecabil, cu un impact teribil și datorită muzicalității
ei (verificat de mine în timp) în rândul iubitoarelor de literatură și...
frumos.
***
Ștefan AUG. DOINAȘ
Psalmul LIII
Frunză sunt, Doamne, și iubita frunză.
Cu vântul furișat prin foi ușor
mari sturzi de aur umblă să se-ascunză
în pomu-acesta nalt, neroditor.
Naintea toamnei Tale preabogate
bogată vară s-a-ndurat de noi.
Ci vânt ursuz mereu se va abate
în ceas ursuz cu fulgere și ploi.
Doamne, pământu-i mic: doar într-o seară,
sfioși, alene îl înconjurăm.
Străbatem largi câmpii cu iarbă rară,
de Tine, însă, nicăieri nu dăm.
Stăm sus, unde par toate cu putință,
însă la noi nu este, vai! nici una.
Un soare străjuit cu ușurință
ne lasă doar cu steaua, doar cu luna.
Singuri suntem în pomul falnic, Doamne:
frunze ca inimi, dar cu gust amar.
Acum, la începutu-acestei toamne
zăcem ca linii moarte la hotar.
Frunze suntem, și-n frunze apărea-va
visatul rod. Acela ești doar Tu.
Și chipul Tău o să-și arate slava
aici, unde și-al nostru chip stătu.
Un leneș vânt va bate-n frunze mici,
și frunze oamenii vor fi de-a pururi.
În pomul nalt, neroditor, de-aici
Tu singur vei fi fructul din azururi.
Nu peste mult va fi, nu peste mult.
Dar cine știe când are să fie?
Frunză sunt, Doamne, și-ntre frunze-ascult
mugurul Tău crescând în veșnicie.
Alina Ledeanu:
Pentru că poezia
aceasta e una dintre cele mai sfâșietoare sinteze între imn și lamento, prin
verb revelat. Pentru că ea reușește astfel ceea ce Doinaș însuși vedea in
Psalmii biblici, adică să fie un act care se petrece în primele zile ale
Facerii, atunci când s-a jucat soarta Omului, un act care se prelungește peste
Istorie până la gloria Judecății ultime.
***
Mihai EMINESCU
Odă (în metru antic)
Nu credeam să-nvăț a muri vrodată;
Pururi tânăr, înfășurat în manta-mi,
Ochii mei nălțam visători la steaua
Singurătății.
Când deodată tu răsăriși în cale-mi,
Suferință tu, dureros de dulce...
Pân-în fund băui voluptatea morții
Nendurătoare.
Jalnic ard de viu chinuit ca Nessus.
Ori ca Hercul înveninat de haina-i;
Focul meu a-l stinge nu pot cu toate
Apele mării.
De-al meu propriu vis, mistuit mă vaiet,
Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flacări...
Pot să mai renviu luminos din el ca
Pasărea Phoenix?
Piară-mi ochii turburători din cale,
Vino iar în sân, nepăsare tristă;
Ca să pot muri liniștit, pe mine
Mie redă-mă!
Angela Furtună:
Aveam șapte ani, dar
citeam și scriam de la patru. Într-o seară de iarnă geroasă, ca acum, revenisem
acasă de la ora de pian. M-am așezat în fața claviaturii și am deschis o metodă
de Czerny. Virtuozitate, virtuozitate, virtuozitate, îmi repeta mereu doamna
Nussbrauch. Trebuie să ai impresia că degetele se eliberează de palmă, mâna se
eliberează de trup, iar trupul se eliberează de minte. Mânuțele mele fragile,
de copil, se unduiau ca două aripi de mătase. (Alte aripi, de hârtie, foșneau
nerăbdătoare deasupra clapelor).
La finalul repetiției,
deliciul îl făceau, pe vremea aceea, poemele lui Mihai Eminescu. Lacul ,Glossă,
Odă (în metru antic)
Cartea s-a deschis,
atunci, din nou, la Odă (în metru antic). Dar a fost pentru prima oară
când am înțeles că pasărea Phoenix locuiește în cărți. Apoi își face cuib în
degetele mele și în brațe. Mai târziu în trup, iar mult mai târziu în inimă și
în minte.
Cumva, poemul acesta a
rămas sursa mea de interogații prin care am reușit să mă structurez în jurul
unui copil sortit imaginarului. Cum oare aș putea să mă mai despart de el?
Răzvan Țupa:
Oda (în metru antic) este prima alegere pe care vreau să o fac atunci
când este vorba despre poezie în limba română. Mă interesează aici unul din
puținele cazuri de poezie româneacă puternică folosind jocul metric pentru
efecte dramatice viabile.
Echim Vancea:
Ori de câte ori
deschid o carte de versuri, și o deschid adesea, întâiul vers care-mi cade sub
ochi e: Nu credeam să-nvăț a muri vrodată și chipul celui care a ajuns la
această eternă ironie mereu vinovată de infatuarea unui creator diurn (poetul)
ce se află mereu într-o vinovată confruntare/luptă cu creatorul divin, cel care
a creat lumea din sine însuși, și de fiecare dată simt cum nesigurul destin al
cuvintelor aruncă, asupra creatorului diurn, neîncrederea pentru vinovata lor
infatuare, rază a trecerii spre îndoială, expresie a voinței de neobișnuire
(Laurențiu Ulici), în contrast cu creatorul diurn necunoscut (poetul popular)
atât de singular prin vocația eternității: Atâta m-oi duce noaptea / Până m-oi
tâlni cu moartea / Să mă puie-n copârșău / C-acolo-i norocu mneu. / Copârșău de
scânduri grele / Unde nu pătrunde jăle, / Copârșău de scânduri ude / Unde jălea
nu pătrunde / Și dragostea n-are unde.
Cu mâne zilele-ți adaugi
Cu mâne zilele-ți adaugi,
Cu ieri viața ta o scazi,
Și ai cu toate astea-n față
De-a pururi ziua cea de azi.
Cînd unul trece, altul vine
În astă lume a-l urma,
Precum cînd soarele apune,
El și răsare undeva.
Se pare cum că alte valuri
Cobor mereu pe-același vad,
Se pare cum că-i altă toamnă
Ci-n veci aceleași frunze cad.
Naintea nopții noastre îmblă
Crăiasa dulcii dimineți;
Chiar moartea însăși e-o părere
Și un vistiernic de vieți.
Din orice clipă trecătoare
Ăst adevăr îl înțeleg,
Că sprijină vecia-ntreagă
Și-nvîrte universu-ntreg.
De-aceea zboare anu-acesta
Și se cufunde în trecut
Tu ai ș-acum comoara-ntreagă
Ce-n suflet pururi ai avut.
Cu mâne zilele-ți adaugi,
Cu ieri viața ta o scazi,
Având cu toate astea-n față
De-a pururi ziua cea de azi.
Priveliștile sclipitoare
Ce-n repezi șiruri se diștern,
Repausă nestrămutate
Sub raza gândului etern.
Lucian Vasiliu:
Eminescu nu are nevoie de apărare. Eminescu trebuie citit, chiar și selectiv. Pe
acest fond, de început de an, vă propun poemul de față. Între argumente, și
zodia Capricornului, zodie ipoteșteano-botoșăneano-europeană din care cred, cu
modestie, facem și noi parte, epigonii
În rest, vorba latinului:
CARMEN EXPLICIT! (cîntecul se exprimă prin el însuși
).
***
Radu GYR
Zarka
Putrezim de doi ani
în găuri de soboli, de guzgani.
Nici țînci, nici neveste, nici mume
n-au fost niciodată pe lume.
Poate nici n-am fost mai nainte
decît tot strigoi, tot morminte,
căci pînă la noi nu răzbate
nici vremea tîrîtă pe coate;
nici geamătul n-are putere
să bea din noi sînge și fiere.
Vîntul nu ne mai miroase
pielea-mpuțită pe oase
și șoaptele subpămîntene
duhnind a gangrene.
Ploșnița noaptea nu ne mai suge,
libarca fuge.
Pînă și muștele albastre
au fugit de cadavrele noastre.
Singur în prag temnicerul
cu rînjet ca fierul,
cu ocara în ușă
ca o țepușă,
cu grozavă sudalmă,
peste ochi ca o palmă.
Toate ni-s aburi și ceață
și umblet, și umeri, și față;
și suflet, și ochi, și obraz
s-au tras ca un fum, ca un gaz.
Ne-au rămas doar guri uriașe
să-nghită păduri și orașe.
Putrezim de doi ani
în găuri de soboli, de guzgani.
Traian Ștef:
Nu am vreun poem preferat, bine așezat în memorie, unul, alesul, cum nu am nici
un poet preferat, ci mai degrabă stiluri. Aș putea alege din cărțile prietenilor
mei pentru că pe acestea le deschid mai des, din poeții deschizători sau
închizători de lumi noi în poezia românească. Am ales, însă, oarecum
conjunctural. Am vrut ca în această antologie a Familiei să fie prezentă și
poezia de închisoare. Așa am optat pentru Zarka lui Radu Gyr. Mi-am mai
adus aminte că discutasem cu Tibi Ciorba despre Spiritul-Sfoară de Gellu
Naum și am adesea în minte imaginea lui Crăciun Bejan prins în Ocupantul
de Ioan Moldovan. E un anumit mod de a ține, parcă, legătura cu ei (Tibi și
Bejan), așa cum mă întreb adesea cum ar comenta unele și altele.
***
Cezar IVĂNESCU
Doina
(Din frunză)
! voi ce mă priviți la față
îndrăgiți-mi fața mea,
mai îngăduiți-mi fața
fiindcă mult va sîngera,
mai îngăduiți-mi fața
fiindcă mult va sîngera!
! și în mînuri și-n picioare
cuie îmi vor împlînta,
mai îngăduiți-mi mîna
și-n țărînă talpa mea,
mai îngăduiți-mi mîna
și-n țărînă talpa mea!
! vă iubesc dar lîngă mine
nimănui n-am spus să stea,
mai îngăduiți-mi locul
cît măsoară umbra mea,
mai îngăduiți-mi locul
cît măsoară umbra mea!
bate vînt în pomul care
lemn de cruce îmi va da,
mai îngăduie-l, săcure,
cît îi tremură frunza,
mai îngăduie-l, săcure,
cît îi tremură frunza!
Romulus Bucur:
Așadar, poezia e una a lui Cezar Ivănescu. Din cauză că, în armată, cînd orele
de somn erau atît de drămuite, am pus mîna pe Rod III, de la Cristi
Teodorescu, și am petrecut vreo două nopți să mi-l copiez într-un caiet. Poezia
nu e de acolo a apărut într-o revistă, cred că Luceafărul,cam tot pe atunci,
dar mi-a rămas în suflet.
***
Mariana MARIN
Poeți, pictori, prozatori
(cel mai frumos poem de dragoste al
lumii)
Sentimentul că totul băltește chiar tu o
spuneai.
Stăm aidoma cartofilor încolțiți
ai pictorului Ion Dumitru;
înghesuiți în atelier,
victime ale aceleiași boli,
așteptând să fim contemplați
de ochiul expert al realității,
de buzunarele ei doldora.
Aidoma lor, bacovieni desigur,
poeți, pictori, prozatori;
conștiințe amorțite pe-alocuri,
alcoolici timizi însingurați
și totuși atât de aproape
încât am putea auzi cum vibrează prin aer
viitoarea pagină scrisă și arsă,
ultima culoare suptă de pânză.
Sentimentul că totul a murit și suntem
paralizați;
că au apărut în suflet scursurile și
șobolanii;
că supurăm fix și harnic deodată;
că ni s-a grefat totul
direct pe subconștient,
direct pe nervul optic.
- Să-ți fie frică de cuvântul
poet îmi strigau
mai demult instinctele mele primare.
El este un fel de domiciliu forțat.
Din el nu te mai poți întoarce niciodată
între oameni.
Sentimentul că totul băltește chiar tu o
spuneai.
Și am încetat brusc să ne iubim
pentru că totul,
chiar totul,
ne era împotrivă
supurând fix
direct pe subconștient
Letiția Ilea:
Dragă Ioan, îți trimit poemul de mai jos pentru Antologia Familia pentru că
acum câteva zile Madi ar fi împlinit cincizeci de ani și mi-e nespus de dor de
ea. Cred că poemul ăsta trebuie să fie în antologia voastră.
***
Virgil MAZILESCU
ar putea fi el arpentorul
asta ne-ar trebui mai întîi: să pice unul
din smirna
sau din rodos unul cu memorie feroce
și pe motiv că viața este întrucîtva
insesizabilă
și că viața este vagă prin urmare și așa
cum este
să-nceapă el măsurători precise
ar putea fi el arpentorul? măcar toboșarul?
ar avea degetele lui capacitatea aceea rar
întîlnită
de a înflori mirabile visu la o simplă
și pură atingere?
nu știm nimic și se vede că nu vom ști
niciodată
și nimeni nu pică din smirna și nimeni din
rodos
nimeni și nimic niciodată și focul
pe care l-au învelit ale primăverii largi
ape
Vasile Dan:
Cînd viața e atît de imponderabilă, ușoară, fragilă, întrucîtva insesizabilă,
vagă, intensă, fără apărare căci puternică tocmai atunci ar putea să pice
unul din smirna/ sau din rodos unul cu memoria feroce, cu viața ta în cap,
carevasăzică o știe pe dinafară, și să înceapă el măsurători precise, să o
măsoare atent, să o cîntărească încet îndoindu-se, noroc e că nimeni nu pică
din smirna și nimeni din rodos/ nimeni și nimic niciodată doar «focul pe care
l-au învelit ale primăverii largi ape».
copilăria lui franz kafka
dacă într-o
bună zi micuțul franz kafka ar fi vrut să se întindă la soare pe o scîndură
mîncată de ploi și să stea pe scîndura aceea cu pieptul și cu mațele desfăcute
la soare și mai tîrziu să se ridice alene și s-o pornească de-a lungul șinelor
de cale ferată care taie praga în două poate că viitorul
poate că părinții lui (despre care nu știm
chiar totul: pentru că nu se știe dacă max brod a păstrat cu sfințenie chiar
toate manuscrisele) i-ar fi dat voie pînă la urmă (dar numai după o lungă și
matură chibzuință) să se întindă la soare pe scîndura aceea mîncată de ploi și
să stea cu pieptul și cu mațele desfăcute la soare
și mai tîrziu să se ridice alene și s-o
pornească de-a lungul șinelor de cale ferată care taie praga în două și atunci
poate că viitorul
Ștefan Manasia:
Voi începe așa: eu
nu am un poem preferat, un poet preferat în literatura română sau de aiurea. Mai
mulți poeți & poeme sînt la cheremul plăcerii mele, în funcție de dispoziție, în
funcție de scurgerea halucinantă a zilelor și a nopților etc. Însă, citind
anunțul și acceptînd jocul propus de redacția Familiei, m-am gîndit
Mazilescu, copilăria lui franz kafka, în primul rînd. Sînt un admirator
vechi al poetului născut în Corabia, dar nu atît de vechi & fidel precum Groșan.
Poemul publicat în revista Luceafărul, la 3 martie 1973, e unul din textele
mazilesciene la care rezonez întotdeauna și care îmi dau o poftă irepresibilă de
a consuma alcool (asemenea operelor mult mai întinse, însă la fel de savant
compuse, dantelate și strălucitoare, de o frumusețe morbidă ale lui Lowry,
Faulkner, Cortázar).
În literatura română,
Mazilescu a înțeles printre cei dintîi poeticitatea prozei artistice și, acolo
unde nu a fost subminat de mult clamatele suprarealism și sentimentalism, a
folosit-o cu succes. De aci, digresiunea, întoarcerile savante din poezia sa,
tăietura chirurgicală, înregistrarea precisă oarecum mahmură, elastică,
paranoică a fluxului conștiinței.
Eu de sus de pe deal
nu știu cum privii pentru totdeauna
eu de sus de pe deal nu știu cum privii
pentru totdeauna
din dreapta turnului dintre animale rănite
(glorioși suntem)
ce m-ar costa să proclam drept genial
un anumit fel al tău femeiesc de a putrezi
eu dacă vrei să știi privii lumea
prin șira spinării tale slabe
vreme a călătoriilor ieftine a noastră avem
mijloace
și din toate punctele de vedere a sosit
timpul
și sării dintr-o insulă într-un cer
dintr-un palmier într-un fluture
eu care privii lumea prin șira spinării tale
ducă-se acum ochii mei pe trei sănii înapoi
la vavilon
Ioan Pintea:
E unul dintre zecile de poeme din literatura română la care revin din cînd în
cînd. Dacă m-aș strădui aș putea scrie eu însumi un poem despre el. Atît mi-e de
drag. E sfîșietor și cumplit. Îl prefer pentru că îmi aduce aminte deopotrivă de
Cîntarea Cîntărilor și Înțelepciunea lui Solomon.
***
Ioan MOLDOVAN
Ocupantul
Lui
Crăciun Bejan
Domnul acesta fără grabă
în parc, pe puntea subțire, la cafenea
cu capul său masiv cioplit cam din topor
înghite timpul în preajmă și lasă goluri
care înverzesc
ca apa-n luna iulie
Pe buzele lui scîrba și mila
în ochii lui bulele gălbui ale somnului
răutăcios
Din cînd în cînd pufnește spre victimă
Îl urmez azi la Tîrguieli, îl părăsesc apoi,
îl reîntîlnesc
Domnul-făr-de-grabă
Domnul de fontă
Traian Ștef:
(Vezi explicația
generală de la Radu Gyr)
***
Ion MUREȘAN
Poem
Vai
săracii, vai săracii alcoolici,
cum nu le spune lor nimeni o vorbă bună!
Dar mai ales, mai ales dimineața cînd merg
clătinîndu-se pe lîngă
ziduri
și uneori cad în genunchi și-s ca niște
litere
scrise de un școlar stîngaci.
Numai Dumnezeu, în marea Lui bunătate,
apropie de ei o cîrciumă,
căci pentru El e ușor, ca pentru un copil
ce împinge cu degetul o cutie cu chibrituri.
Și
numai ce ajung la capătul străzii și de după
colț,
de unde înainte nimic nu era, zup, ca un
iepure
le sare cîrciuma în față și se oprește pe
loc.
Atunci o lumină feciorelnică le sclipește în
ochi
și transpiră cumplit de atîta fericire.
Și pînă la amiază orașu-i ca purpura.
Pînă la amiază de trei ori se face toamnă,
de trei ori se face primăvară,
de trei ori pleacă și vin păsările din
țările calde.
Iar ei vorbesc și vorbesc, despre viață.
Despre viață,
așa, în general, chiar și alcoolicii tineri
se exprimă cu o caldă
responsabilitate
și dacă se mai bîlbîie și se mai poticnesc
nu-i din cauză că ar expune idei teribil de
profunde,
ci pentru că inspirați de tinerețe
ei reușesc să spună lucruri cu adevărat
emoționante.
Dar, Dumnezeu, în marea Lui Bunătate, nu se
oprește aici.
Imediat face cu degetul o gaură în peretele
Raiului
și îi invită pe alcoolici să privească.
Și chiar dacă din cauza tremuratului nu
reușesc să vadă
decît un petec de iarbă,
tot e ceva peste fire.
Pînă cînd se scoală unul și strică totul. Și
zice:
În curînd, în curînd va veni seara,
atunci ne vom odihni și vom afla împăcare
multă!
Atunci unul după altul se scoală de la mese,
își șterg buzele umede cu batista,
și le este foarte, foarte rușine.
Al. Cistelecan:
Recitesc această
poezie pentru că e una dintre puținele în care compasiunea devine viziune. Și
invers.
***
Gellu NAUM
Spiritul-Sfoară
Ai naibii plopi foșneau în întuneric
era frig eram ud aveam boli sufletești
cînd mă lipeam de ei îmi ronțăiau cămașa
mai jos cineva săpa i se albise ceafa
cerea tutun la trecători cîte unu
îi răspundea încet bagă de seamă
el săpa de zor striga la mine bagă de seamă
uite că plouă și tu de ce umbli noaptea de
unu singur
îmbrăcat în paltonul tău vișiniu
mai bine intră în casă culcă-te pe podea
poate vine Spiritul-Sfoară și te învață el
să pedalezi din picioare pînă sus
Traian Ștef:
(Vezi explicația
generală de la Radu Gyr)
***
Aurel PANTEA
***
Eu stau în mut, nu răspund atrocității,
lîngă mine lasă apă
toate lucrurile ca într-o zemoasă frică, vin
unii,
constată și pleacă
să moară în altă parte, în locuri elocvente,
să dispară auzind vorbe,
o gălăgie pe care încă mizează, un cor
satisfăcător,
eu sunt tandrețea carbonizată
Ioana Cistelecan:
Să zicem doar că în momentul x amprentat de un prezent în plină derulare și
consumare energetică, organul sensibilității mele poetice vibrează și rezonează
fidel încă liricii lui Aurel Pantea, surprins de seducția performată asupra sa
chiar și în ipostaza unui impus lector ingenuu, cotropit de cel inițiat
volens-nolens; rezultat al unui exercițiu de selecție reducționist-minimalistă,
tocmai acest poem ca o concentrare de forță a imago-ului în rostirea crizei
moderne acutizate, dublată de o asumare declarativă a angoasei, de o
neutralitate dureros-autentică și de o sintetizare în termenii unei ecuații în
care plusurile și minusurile se balansează în impresia acută a închegării.
***
Nicolae PRELIPCEANU
În ultima clipă
Celui care a fost iubit o singură dată
și a dat dragostei cu piciorul
plătind pe urmă tot restul vieții
cine-i va spune
că una ești la douăzeci și ceva de ani
și alta peste încă douăzeci și ceva
nu va face decât să propage
o minciună bine țintită de secole
până la noi
și care zboară peste capetele noastre
aplecate
spre alte zări fericite
în viitorul apropiat
în viitorul îndepărtat
pe cerul lumii
pe lumea cealaltă
iar acum ce poate să rămână
din dragostea aceea
altceva decât cenușa
ei și a lui
o mână de praf ușor ca fulgul
cum erau și sufletele lor
atunci
un pumn de secunde uscate
zvârcolindu-se în depărtare
deși mai vin și azi aceleași zile
de noiembrie cețoase
pe lungile bulevarde pustii
celui care a fost iubit o singură dată
și a dat dragostei cu piciorul
îi ajunge pedeapsa unei vieți
în ultima clipă
el poate să spună
că a plătit pentru toate.
Niculina Oprea:
Propun atenției cititorilor revistei Familia acest poem al lui Nicolae
Prelipceanu. Am ales poemul de față întrucât el corespunde normelor cărora mă
supun, atât mental cât și afectiv.
***
Cornelia Maria SAVU
șapte sute treizeci de pași
pentru Piter și Andrei Bitov
șapte sute treizeci de pași pînă
să cadă satîrul
și literaturile mari pot sfîrși
într-un scîncet pe marginea drumului -
moartea se uită la tine de-aproape
ca o cusătoreasă mioapă de la țară
tocmai de-aceea te-am adus la piter
spune andrei și sparge dintr-o privire
toate ferestrele casei pușkin
așezată pieziș între pagini
numai dumnezeu poate face
lucruri noi pentru că spaima
de cele vechi nu-i șiroiește
aurită pe tîmple
dar numai noi vedem aur
în carnea macră a zidurilor din piter
și dăm apă la moară sub puntea
pe care trec înfrățiții cu dracul
tocmai de-aceea te-a adus
la piter strigă liova călare
pe leu și sparge într-o
beție grozavă
toate ferestrele casei pușkin -
șapte sute treizeci de pași
pînă să cadă satîrul
spaima din literaturile mari
ne zvîcnește aurită sub tîmple -
nouă ne dau locuri de veci
direct în istorie
și ne-ngroapă-n picioare
ca pe regii barbari
cu arme și cai pregătiți
din care numai dumnezeu
poate face lucruri noi
ne-ngroapă-n picioare de-a valma
sub gorganul aceleiași spaime
Dan Mircea Cipariu:
Poemul ales e
din cel mai recent volum de poezii scris de Cornelia Maria Savu, Roman cu
sertare, Vinea, 2005. Într-o lume care face din biografia subiectivă și din
atribuirile false ori reale bun prilej, nu de ipoteze estetice!, ci de
slăbiri, minimalizări și entropii anarhice și musai postmoderne, poemul
scris de Cornelia Maria Savu pune în pagina biografiei subiectivității istorii
livrești, decupaje trăite ori visate și propune, esențial, o plonjare în tot
ce-i mai firav și de azi pe mâine în Balcanii mișcători ca hazardul. O poezie
mare a unui Est literar plin de spaime și de obsesia marginii...
***
Nichita STĂNESCU
A mea
Singuratecă ea mă așteaptă să-i vin acasă.
În lipsa mea ea se gândește numai la mine,
ea cea mai dragă și cea mai aleasă
dintre roabele sublime.
Ei se face rău de singurătate
ea stă și spală tot timpul podeaua
până o face de paisprezece carate
și tocmai să calce pe dânsa licheaua.
Ea spală zidul casei cu mâna ei
și atârnă pe dânsul tablouri
ca să se bucure derbedeul, e-hei
căzut de la ușă-n ecouri.
Ea își așteaptă bărbatul bețiv
ca să-i vină acasă
și degetele albe și le mișcă lasciv
pentru ceafa lui cea frumoasă.
Pregătindu-i-le de dezbătat
ea ține în boluri și zeama acră,
părul lung și negru și-l întinde de la ușă
spre pat
să nu greșească bărbatul niciodată
drumul predestinat.
Liviu Antonesei:
Deși Nichita
Stănescu chiar nu este unul dintre poeții mei favoriți, mă obsedează unul din
poemele sale de dragoste de altfel, cred că poezia de dragoste e partea cea
mai frumoasă și mai durabilă a operei sale și anume poezia A mea. Un
poem pe care îl citesc periodic, mi-l amintesc aproape în întregime, deși nu am
făcut vreun efort pentru a-l învăța pe de rost, îl citesc iubitelor mele, îl
recomand tuturora. De ce? Pentru imaginea aceea de splendidă devoțiune cu părul
femeii care se întinde de la ușă spre pat, ca să-și primească cum se cuvine
bărbatul venit tîrziu și nu foarte limpede acasă. Absolut fabulos!
***
Daniel TURCEA
Bătrînul către fiul său
și dacă trupul tău
se face umbră
ca umbra stăpînind, ca ea grăindu-ți
și lin mireasmă poartă, ca lumina
ce doarme-n floare, pentru a nu muri
cel ce o vede-atunci în Ziua
Arătării, cînd descoperi-va
gîndul cel mai ascuns, în flăcări
nu va
arde
strălucind
tot trupul tău
mereu să dărui
și numai lacrimile-i dau mireasmă
și-l fac să dăinuie, și multa umilință
și dragostea și lunga pătimire
fii numai bucurie
viața ta, viața ta, e o taină
nici sufletul tău nu ți-l vezi
ce-n tine se învăluie-n tăcere
și
se poate doar trăi și nu descrie
e numai viață, nu e și putere
căci nu-i odihnă pentru cel ce nu
o află-n sine.
***
cum ești cuvintelor desăvîrșire, tăcere
mai mult decît cerul
de peste pămînt
de peste durere
în această tăcere
cuvintele se desfac ca nuferii
de albe, încet și ca fructa respiră
în această tăcere
scînteiază ca stelele nopții
pînă-n acea dimineață a lumii
Andrei Zanca:
Daniel Turcea, un
poet de excepție, trecut sub uitare, însă care va reveni cu putere pentru
generațiile viitoare prin mesajul său peren.
***
Alexandru VAKULOVSKI
Moartea unui poem
Ești
sânge din sângele nostru, carne din carnea noastră. Tot ce facem noi e pentru
binele tău.
Tot ce se face e numai
spre bine.
mama crește
în uterul bunicii
eu mor
în uterul bunicii
de afară casa părea obișnuită Îl vedeam toți
doar pe Tata Știau că mai are și feciori dar nici nu bănuiau câți De lângă Tata
lipsea Mama Prin oraș au început să se audă zvonuri despre ea Nimeni nici nu-și
imagina că Mama pur și simplu nu există sau nu mai există
și atunci
am intrat
în casă
Știam că Ei
știu că trebuie
să vin eu
Câinele era legat
a mușcat lațul și a sărit
să mă întâmpine
Mama voastră
a murit
pentru voi
veți muri
pentru mine
rugați-vă
să nu mor
și veți fi și voi vii
Am trântit gențile jos În casă era liniște
Am bătut la ușă și a ieșit mama Ca de obicei a fost foarte sensibilă spunându-mi
cât de mult am slăbit că sunt un băiat bun deștept însă fără noroc Atunci a
ieșit tata
noi nu doream să murim Tata ne aducea de
toate și țigări și femei Țigările se terminau Femeile se duceau și atunci noi
doream să moară Tata Tata apărea cu un cuțit în mână și noi ne rugam să nu ne
omoare
atunci a ieșit tata
mi-a strâns mâna
s-a așezat
arătându-mi că
distanța dintre
un tată și un fiu
nu va dispărea niciodată
Eram mulți și nu ne știam numele De aceea
singurătatea era pentru noi aceeași Nimeni nu se sinchisea să gândească în glas
Mâncam aceeași mâncare posedam aceleași femei fumam aceleași țigări Gândurile
noastre erau la Tatăl nostru Uneori credeam că moartea este Mama Mama a murit și
noi nu înțelegeam de ce Tata e viu Dacă Mama e moartea cum va muri Tata? Viața
noastră nu va avea nici un rost dacă nu-l vom vedea pe Tata mort
mi-am adus un câine mic
pe care tata nu-l
va putea lega
niciodată
tata m-a trimis să dorm
mâine am să te trezesc dimineață
azi tata mi-a zis
hai să scriem fiecare
despre acest trandafir
după aceasta să ne arătăm poemele
Nu vreau i-am zis
mai bine am să scriu
despre tine
dimineața tata este treaz dimineața tata îmi
cere poemele Le citește îmi zice bravo Mă întreabă ce cărți am mai adus discutăm
despre literatură Seara tata îmi povestește istoria familiei de la origini până
în prezent Îmi spune că seamăn cu maică-mea că poemele mele sunt foarte proaste
că nu am tărie de caracter și că voi rămâne așa toată viața dacă Nu voi scoate
rândurile alea care nu-i plac lui
tata se prefăcea că doarme numai să vadă ce
fac eu mama întreabă vecinele ce mai fac eu
tata a zis hai
trezește-te
m-a strigat
însă nimeni nu i-a răspuns
atunci a intrat tata
în casă
mama a intrat și ea în casă A spălat podeaua
de sânge l-a certat pe tata că face murdărie Ia hârlețul și Sapă o groapă Este
fiul nostru Noi îl iubim și trebuie să-l îngropăm ca pe un fiu
Noi îl iubeam pe Tata el ne iubea pe noi
Tata era singur și noi eram singuri Tata ne omora și noi îl omoram pe tata
NOTE
1. Când vezi o pasăre ce zboară printre
nori vrei ca pasărea aceasta să fie a ta. O omori ca să fie a ta.
2. Poemul avea tot. Avea mâini, avea
picioare, uter și penis, avea mamă și tată. Tata o omora pe mama îl omora pe
tata. Mama și tata îl omorau pe fiu. Dacă nu ați simțit niciodată MOARTEA UNUI
POEM, atunci nu ați simțit niciodată nimic
Mihail Vakulovski:
Dacă nu înțelegi de ce nu înțelegi nimic
***
Ienăchiță VĂCĂRESCU
Într-o grădină
Într-o grădină,
Lîng-o tulpină,
Zării o floare ca o lumină.
S-o tai, se strică!
S-o las mi-e frică
Că vine altul și mi-o rădică.
Daniel Pișcu:
E de la sine înțeles, cred, că după Dosoftei și Miron Costin, alături de Odă (
în metru antic) și alte atâtea nenumărate poeme ale lui M: Eminescu, alături de
Morgen-stimmung, De-a v-ați ascunselea și alte nenumărate poeme de T.
Arghezi, alături de Izvorul nopții; Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
și alte nenumărate poeme de L. Blaga, alături de Joc secund și de Riga Crypto
și alte poezii de I. Barbu, alături de Cogito, Lacustră și alte nenumărate
poeme de G. Bacovia, alături de Elegiile lui N. Stănescu, de Dezâmblânzirea
și alte nenumărate ale aceluiași...
...alături de nenumărate
poeme ale atâtor nenumărați poeți români, patrimoniul meu sentimental
axiologic-poetic reține, pentru con-formitate, poemul Într-o grădină, de
Ienichiță Văcărescu.
Simplu și, de aceea, atât
de complex, că s-ar putea vorbi pe zeci de pagini despre prestanța sa
naiv-sentimental asumată, încât orice școlar l-ar putea memora și recita fără
a-l face de rușine pe poet, nici având în față un auditoriu tradiționalist, nici
unul accidentat de vreun teribilism al receptării efemere, on fashion. |