Abordarea critică a fenomenului
teatru-dans
Studierea autentică a
unui fenomen impune o abordare la nivel originar și o delimitare cât mai clară a
planurilor discursului și a conceptelor cheie. Întrebarea fundamentală a
demersului nostru este: Cum poate fi elaborat un aparat critic eficient al
fenomenului teatru-dans? Se poate încerca un răspuns numai în urma
elucidării a ceea ce înseamnă realmente a aborda critic un fenomen cultural și a
formei de artă numită teatru-dans.
Există o prejudecată
cu privire la
misiunea criticului. Criticul este, în ochii multora, un fel de
autoritate incomodă care vine să demonteze idei, să surprindă erori logice și
interpretative în configurația unui act artistic, el este, de multe ori,
personajul negativ, privit, în primul rând, prin orizontul de amenințare pe care
pare că îl aduce către ceea ce este oferit publicului. Pentru a îndepărta
această aură întunecată (și nu întotdeauna nejustificată) din jurul criticului,
ar trebui să îl definim pornind de la abordarea kantiană a criticii, privită la
nivel principial: a critica înseamnă a analiza, a stabili, practic, acele cadre
care fac posibilă explicarea unui fenomen, fără pretenția că putem avea acces la
lucrurile în sine, ci doar la fenomenul înțeles ca rezultat al unei conjuncții
dintre un set de principii și ceea ce experiența aduce în cadrul stabilit de
principiile respective.
Având în vedere
această imagine, conjugată cu concepția lui Friedrich Nietzsche, conform căreia,
în abordarea unor teorii, nu avem de-a face decât cu perspective, decât cu
interpretări, putem schița un portret al criticului autentic: el este cel care
analizează un fenomen artistic, încercând să stabilească niște cadre a priori pe
care se mulează actul artistic, oferind publicului o abordare (posibil)
inedită, o deschidere stimulativă, o orientare a privirii către fenomenul
artistic analizat.
Odată stabilită
funcția criticului, trebuie văzut în ce mod se aseamănă, dar mai ales cum se
diferențiază critica de teatru-dans de alte tipuri de critică. În acest scop
trebuie să stabilim cât mai clar ce este fenomenul teatru-dans. Această
formă de artă trebuie analizată prin prisma a două abordări care, în final, își
vor dovedi complementaritatea: abordarea istorică și abordarea logică. Un critic
de teatru-dans, în cazul în care dorește să analizeze eficient și autentic
fenomenul, nu trebuie să piardă din vedere nici unul dintre cele două aspecte,
dacă nu dorește să fie doar un critic de teatru, sau doar un critic de dans, ci
analistul unei arte autonome, născute nu prin alăturarea a două arte (în cazul
acesta am vorbi despre spectacolul de teatru și dans, cu care nu trebuie
confundat spectacolul de teatru-dans), ci prin transcenderea lor
sintetizatoare.
Abordarea istorică
În Nașterea
tragediei, Friedrich Nietzsche demonstrează că arta dionisiacă, fenomen
spiritual irepetabil născut în epoca de aur a tragediei grecești și a
filosofiei presocratice, îndepărtează în primul rând din universul simbolic
vorbirea ca transparență spirituală a discontinuității fenomenale și mersul ca
dezvoltare rudimentară a staticii individuale . Prin urmare, cântând, omul va
uita să vorbească și dansând, să meargă. Nietzsche anunță astfel un principiu
a ceea ce, peste mai bine de un veac, se va numi teatru-dans, fenomen născut,
probabil deloc întâmplător, tot în Germania.
În istoria artei
spectacolului s-a manifestat periodic tendința de unificare sintetizatoare a
artelor (chiar și primul balet de curte Ballet Comique de la Reine, 1561,
se dorea o manifestare de amploare în care versul, muzica și dansul tindeau să
se armonizeze într-un întreg.)
Necesitatea apariției
fenomenului teatru-dans se pare că rezidă mai puțin în tendința dansului de a
funcționa laolaltă cu alte arte, cât în nevoia actorului de a se afirma ca o
instanță care să întrupeze mesaje, pentru a nu funcționa doar ca un simplu
vehicul de cuvinte. În acest sens, regizorul Jerzy Grotowski, prin al său
Teatru Laborator, prefigurează cu multă forță consacrarea acestei forme de
artă în care interpretul nu numai că transmite un mesaj, ci devine chiar
mesajul. Grotowski afirma : Actorul este un om care lucrează cu trupul său
în public. Dacă acest trup se mulțumește doar să se înfățișeze pe sine, ceea ce
orice om obișnuit poate să o facă, atunci el nu este un instrument ascultător,
capabil să realizeze un act spiritual. Prin Teatrul Laborator, Grotowski va
aduce lumii scenei posibilitatea de a se deschide către o nouă formă de artă,
către un fenomen în care dansul să devină anima mundi a actului teatral.
Dar, după cum afirmă George Banu, Grotowski s-a îndepărtat de teatru când a
înțeles că ascensiunea a atins punctul limită, când, de fapt, pătrunsese într-un
teritoriu necunoscut, acela al teatrului-dans, exploatat apoi de numeroși
descendenți. Partizanul Lumii Vechi a fost precursorul Lumii Noi ce o are azi
pe Pina Bausch ca regină.
Prin modul în care își
va concepe spectacolele, prin elementul abisal care catalizează discursul
scenic, ce se păstrează permanent în sfera cotidianului transfigurat, dar mai
ales prin statutul dansului de respirație efectivă a acțiunii, Pina Bausch
impune definitiv în peisajul cultural internațional fenomenul teatru-dans.
Descinzând din expresionismul german, discipolă a lui Kurt Jooss, Pina Bausch
impune această formă de artă în perfectă corelație cu un context socio-istoric,
cu traumele și neliniștile Germaniei din deceniile ce au urmat celui de-al
Doilea Război Mondial. Dansatoare și coregrafă de excepție, Pina Bausch va fi
cea care va impune definitiv dansatorul care integrează un discurs teatral în
propriul său trup.
O critică autentică a
teatrului-dans impune o cunoaștere a condițiilor în care s-a cristalizat
fenomenul, precum și modul în care discursul teatral și cel scenic se
îngemănează într-o noua formă discursivă, cea în care nu mai putem vorbi doar de
dansatori, sau doar de actori, ci de artiști care întrupează mesaje.
Abordarea logică
Abordarea logică
presupune delimitarea conceptuală a fenomenului, adică precizarea genului în
care se înscrie teatrul-dans, dar mai ales diferență specifică ce îl deosebește
alte fenomene scenice. Fenomenul teatru-dans se înscrie, ca gen, în sfera
artelor spectacolului, diferență specifică fiind identificabilă, în special,
prin modul în care opțiunea pentru un anumit limbaj de dans susține ideea
unui spectacol de teatru-dans.
Pentru exemplificare,
să ne oprim asupra a doua creații: one-man-showul Jocul de-a Shakespeare
(1997, coregrafia Ioan Tugearu, interpretarea Răzvan Mazilu) și Portretul lui
Dorian Gray ( care se joacă actualmente cu succes pe scena Teatrului Odeon
din București, regia Dragoș Galgoțiu, coregrafia și interpretarea Răzvan Mazilu).
În Jocul de-a Shakespeare avem de-a face cu o formă de teatru-dans în
care versul este complet absorbit de interpretare. Discursul coregrafic
transfigurează versul shakespearean, mesajul întrupându-se efectiv. Acesta este,
de fapt, obiectivul cheie al acestei forme de artă: interpretul devine chiar
mesajul. În cazul Jocului de-a Shakespeare, o posibilă opțiune pentru un
one-man-show structurat pe dans contemporan ar fi următorul: unitatea de esență
a ceea ce ascund măștile personajelor shakespearene este evidențiată prin
întruparea unui discurs a cărui universalitate este punctată prin forța de
abstractizare inerentă baletului contemporan.
În ceea ce privește
Portretul lui Dorian Gray, ne vom opri asupra a două momente cheie ale
spectacolului, întâlnirea dintre Dorian Gray și Sibyl Vane și despărțirea
acestora, urmată de moartea lui Sibyl. Pentru momentul întâlnirii se optează
pentru un discurs coregrafic cu puternice ecouri din baletul clasic, susținut
de muzica lui Bellini. Această opțiune evidențiază romantismul scenei,
accentuat de structura de silfidă a balerinei pe poante. Al doilea moment,
ilustrat de muzica simultan nevrotică și celestă a lui Philip Glass, este
coregrafiat în spiritul baletului contemporan, într-un mod energic, tragic, la
polul opus scenei anterioare. Poantele sunt abandonate, Sibyl este desculță,
pașii renunță sugestiv la ritmul romantic, apelându-se la un limbaj de dans
adecvat situației limită.
Aceste exemple au
evidențiat, sperăm, modul în care trebuie ca o abordare critică să aibă în
vedere coerența dintre limbajul de dans pentru care s-a optat și mesajul
transmis într-un spectacol de teatru-dans.
Este foarte important
ca fiecare dintre noi să aibă încredere în propriile sentimente, gânduri și
imaginație, oricare ar fi acestea, fără a forța nimic (
) O abordare deja
trasată nu mă interesează, pentru că e definitivă. Cred că e bine să nu știi,
e fantastic să nu știi
Acestea sunt
gândurile Pinei Bausch, care ne întorc spre misiunea criticului, trasată la
începutul articolului: aceea de o oferi o perspectivă, fără pretenția că
lansează o interpretare definitivă. Necunoașterea de care vorbește Pina Bausch
nu este altceva decât deschidere spre un polisemantism ce se înscrie în esența
fenomenului teatru-dans.
Bibliografie:
George Banu,
Ultimul sfert de secol
teatral,
editura Paralela 45, 2003, trad. Delia Voicu
Gabriel Liiceanu,
Tragicul,
editura Humanitas,
București, 1993
Marcelle Michel, Isabelle Ginot,
Pina Bausch ou la mise en scene de la perte, în La Danse de XXe
Siecle, Bordas, 1995
Michaela Tonitza-Iordache, George Banu,
Arta teatrului, editura Nemira, 2004
***,
Sur les traces de Pina, coordination Alessandro Martinez ,
2002, Prix Europe pour le Theatre |