Post- sau neo- cu iz de -isme
Definibilă, pe liniile
ei majore, prin sufixele post- sau neo-, perioada postbelică și-a asumat ca
dimensiune identitară polimorfismul spiritual. Panoramați, ultimii 60 de ani
arată ca un peisaj caleidoscopic, surprinzator și provocator tocmai prin marea
lui varietate, prin toleranța care face posibilă coabitarea atîtor curente,
multe, evident contrastante. Postmodernismul (unii vorbesc deja despre un
succesor: post-postmodernismul) și-a elasticizat într-atît aria terminologică
(chiar si acum, cînd curentul e pe cale să devină istorie, noțiunea care-l
desemnează e încă destul de imprecisă, dar pîna și indeterminarea asumată face
parte din brand) încît în ea își gasesc loc cele mai felurite tendințe.
Variantele pure nu mai sînt suficiente, hibridizările devenind modalițăti de
proliferare estetică. Revitalizarea se face prin împrumuturi, prin transformări
genetice, umblînd, adică, la genotipul fiecarui gen.
Totul este artă, totul
este permis, proclamau, încă de-acum o sută de ani, avangardiștii europeni,
operînd o prețioasă diseminare a artisticului, imersîndu-l în faptele de viață.
Dacă modernitatea a adus cu sine noutatea radicală ca atitudine, postmodernismul
a favorizat revizitările, reinterpretările, iar din punct de vedere formal,
variațiunile, eclectismul, preferința pentru fragment în raport cu întregul. În
cîmp axiologic, postmodernismul comprima duratele. Proba timpului devine
compresibilă, consacrarea arde etape: artiștii trec direct din galerie în muzee,
din scenă în enciclopedii. Repoziționarea față de trecut e completată printr-o
suprapunere de epoci, prin anacronisme intenționate, altădată inacceptabile.
Jocul cu istoria, inter-temporalitatea, ignorarea periodizării au devenit
practici frecvente. Jonglarea cu timpurile istorice este operată în numele unei
ludicităti asumate, a dorinței de rescriere. Demitizarile, citările, parodicul
devin mijloace privilegiate, acționînd în numele unei logici non- sau chiar
anti-aristotelice, contradictorie, repetitive.
Richard Schechner,
exponent al experimentalismului american, de cîțiva ani profesor la New York
University, considera că avangarda istorică s-a clasicizat. Contestatarii au
trecut, în numai cîteva decenii, în categoria previzibililor. Astăzi toată
lumea știe la ce să se aștepte de la Richard Foreman, Robert Wilson, Robert
Lepage, Peter Sellars. Din punctul de vedere al universitarului american care a
fondat disciplina Performance Studies și departamentul în cadrul căruia e
studiată la nivel academic, nou înseamnă, spre exemplu, să privești un personaj,
o situație arhetipală din perspective surprinzătoare. Așa a montat Trei
surori de Cehov, lucrînd fiecare act într-un alt stil. Unul dintre
proiectele cele mai recente și-a propus să repare nedreptatea pe care
tragediografii antici i-au făcut-o mamei lui Oedipe. Cele două piese,
YocastaS (2003) si Yocasta Redux (2005), scrise într-un
work-in-progress în colaborare cu Saviana Stănescu, multiplică personajul în
patru Iocaste aflate la vîrste diferite, cu personalități diferite, evoluînd în
contexte diferite. Scopul estetic imediat este portretizarea din cît mai multe
unghiuri. Scopul estetic general este revizitarea, rescrierea, amestecul
epocilor.
* * *
În entropia criticii contemporane,
tiparul este... lipsa de tipar. În istoria recentă a ideilor conviețuiesc o
puzderie de paradigme, analiștii dispunînd de libertatea de a se plasa pe
peronul de care se simt mai apropiați. În acord cu cadrele elastice postmoderne,
la anumite peroane mijlocul de transport vine la timp, la unele, întîrzie, iar
la altele nu mai vine deloc. Și asta face parte din trend. Ce-i ramîne atunci de
făcut bietului exeget? Doar să-și pună inteligența critică și instrumentarul
metodologic la treabă, facîndu-se mesagerul vremurilor sale spirituale. Axioma
noii doctrine critice este liberalismul viziunii. Nu normativism, ca-n canonul
clasic, ci flexibilitate, deschidere spre neo- si -isme. Identificarea și
conservarea cîștigului estetic rămîn regula de aur. Nu concesii în dauna
beneficiului artistic, ci doar fuga de standardele rigide.
Ca stil, ocolirea
ermetismului, a încifrării. Codarea criticii devine paguboasă, în contextul în
care efortul critic înseamnă și travaliu hermeneutic, interpretare (nu neapărat
în sensul pe care i-l da critica textualistă), iar o decodare codată ar
deveni un nonsens. Dacă accepți critica printre formele de literatură, ca un act
de creație specific, atunci intervine o nouă variabilă: talentul. Și criticul
are muza lui, dar estetismul e contraindicat; egolatria are ca revers un
narcisism auto-devorator, prin care personalitatea analistului se substituie
aceleia a artiștilor și operelor radiografiate.
Exercitiul de asezare
valorica, tipic modernilor, nu mai e acum ierarhizare piramidala, ci seamăna mai
mult cu o plasare în context cultural. Ținta deliberării e teatralitatea.
Noțiunea de teatralitate îsi largeste continutul prin aditionari, se ajusteaza
prin regîndirea textului, a spatiului, a rostului actorului, a plasticii și
sonorităților. Teatrul a (re)descoperit și exploatează corporalitatea,
gestualitatea, obiectualitatea, vizualitatea, străvechile practici spectaculare.
Arta scenică ni se adresează nu numai pe căile raționalității, ale
afectivității, ci pune la treabă și visceralitatea, subconștientul, intuiția.
Exercițiul critic trebuie exersat cu o unitate de măsură adecvată. Etalonul
fundamental e, în același spirit al vremii, reînnoirea. Idealul e ca istoria
artei teatrale să se suprapună în cît mai mare măsură pe critica teatrală.
Aceasta e, în continuare, proba de valoare pentru fiecare teoretician: puterea
de a anticipa instanța timpului, așa comprimată cum e ea.
Lectura critică e o
interfață cu duble datorii profesionale: nu numai față de creatori, ci și față
de public. Și unuia și altuia trebuie să le devii ghid. Contemporaneitatea e
invadată de spectacular, care a cuprins cele mai neobișnuite domenii. Trăim în
zodia show-ului, a unui hedonism care caută să transforme totul într-o
reprezentație, propovăduind agreabilul. Orientarea spectatorului către valorosul
estetic face și ea parte din atribuțiile exegezei. Evitînd virusarea judecății
critice, trebuie să te plasezi pe aceeași lungime de undă cu audiența. Altfel,
rămîi în eter, fără să te recepționeze cineva.
Critica postmodernă
are și ea aerul unui hibrid: e și psihanalitică, și impresionistă, și narativă,
și textuală, fără a fi în mod expres vreuna dintre ele, dar fiind mai mult decît
fiecare în parte. În sincronie cu reperele postmoderne (sau post-postmoderne?). |