Critică nouă și reflexe mai vechi
În urmă cu câțiva ani pe când abia
mă familiarizam cu această activitate căreia nici acum nu-mi vine să-i spun
critică teatrală, pentru că de multe ori e consemnare pur rutinieră și prea
puțin decriptare participativ-creatoare a fenomenului teatral , mă încăpățânam
să înving rigorile cronicii de spectacol, o specie prea inerțială, prescriptivă
și limitativă, după gustul meu. Mi se părea imposibil să captez în acest
rețetar o realitate atât de bogată, imaginativă și inventivă, pe scurt, o
formă a libertății.
Acum încep să îmi dau
seama că, la drept vorbind, nici lumea scenei nu o ducea prea bine în acei ani.
Euforia integrării noastre prin teatru (turnee fulminante, prezențe susținute în
circuitul internațional, coproducții) se stinsese, furia alternativilor se
dovedea apă de ploaie, stagiunile se înșirau una după alta ca niște mărgele fără
strălucire, singura constantă în acest peisaj rămânând lamentația cvasi-unanimă:
unde ne sunt criticii de altădată? Dar cei tineri? Unde ne sunt noii dramaturgi,
regizorii de mâine?
Nu se știe cum, prin
eforturile uneori penibile ale unor independenți, disidenți ai sistemului (Green
Hours, Teatrul ACT, nucleul târgumureșean, prin Alina Nelega, sau cel clujean,
animat de m.chris.nedeea, Miruna Runcan și C.C. Buricea-Mlinarcic) sau prin
inițiativa unor profesori de la UNATC (Valeriu Moisescu și Nicolae Mandea),
lucrurile au început să se miște. Traducerile din dramaturgia contemporană a
unor spații culturale încă ignorate (Germania, Elveția, Suedia, Irlanda) au
antrenat câteva promoții de absolvenți ai secțiilor de regie, actorie,
scenografie. Au prins cheag echipe, altele s-au destrămat, tinerii au dat tonul
mobilității, al aventurii, al competiției.
Reflexul cel mai
interesant al acestei forfote, totuși, încă răzlețe, aerul cel mai proaspăt
vine, însă, după părerea mea, dintr-o altă zonă ce părea până nu demult fixată
în clișee, prejudecăți, parti-pris-uri, arunci când nu era vorba de-a
dreptul despre ignoranță și dezinteres. Ei bine, mă gândesc la colegii mei de
generație, jurnaliști, absolvenți de teatrologie ori filologie (nu voi cădea din
nou în capcana acestor delimitări arbitrare, din moment ce se presupune că mă
refer la oameni cu o brumă de talent, care de cele mai multe ori și-au făcut
mâna din mers, pe cont propriu, căci modelele, așa puține cum erau ele, fie nu
aveau disponibilitatea dialogului, fie nu aveau har pedagogic). Acești tineri nu
au reușit doar să coboare media de vârstă într-o breaslă în care valoarea și
autoritatea țin cont și de numărul anilor, ci au îmbogățit, au diversificat până
la o amețitoare confuzie specia comentariului teatral. Confuzia, să ne
înțelegem, nu mai trebuie considerată nici ea o trăsătură neapărat negativă a
peisajului cultural de astăzi. Cei care mai invocă așa-zisa scară de valori,
unică și imuabilă, indispensabilă artistului contemporan, se înșală amarnic. Cât
despre teatru, s-ar putea să mai invocăm mult și bine figura tutelară a unui
critic de anvergura și influența unui Valentin Silvestru. Mai degrabă, eu cred
că viitorul cronicarilor sau, cum se numesc ei mai nou, al jurnaliștilor
culturali specializați în comentariul artelor performative, este rezervat
idolilor de nișă, celor pregătiți să-și asume, fără crize de identitate și
conștiință, condiția minoritară. Semnele se văd deja cu ochiul liber. Cei care
scriu despre teatru din pasiune frecventează cu predilecție anumite cercuri de
creatori, anumite genuri de spectacol, experimentează riscurile limitelor și ale
interferenței. Cei care scriu despre producțiile teatrelor naționale, să spunem,
se aruncă mai rar sau, atunci când o fac, stângăciile sunt evidente în
zona exercițiilor underground. Cât despre responsabilii paginilor de cultură,
orientarea lor este transparentă și de multe ori previzibilă. Oricât ar paria pe
imparțialitate, în nume unei Valori generice, opțiunile lor antrenează cercuri
strict delimitate, un set aproape normativ de atitudini estetice. Și totuși,
chiar de aici se pot desprinde câteva concluzii interesante. Multiplicarea
nișelor, pe de o parte, precaritatatea financiară a condiției de cronicar,
obligând la o continuă migrație între posturi fixe și colaborări, de cealaltă
parte, creează impresia unui mediu mult mai efervescent, stimulează
inventivitatea și obligă la mobilitate stilistică. Doar dacă vrem să privim
jumătatea goală a paharului, vom spune că, dimpotrivă, taberele regrupându-se
continuu, nu au sorți de izbândă decât cei care mușcă mai vârtos și mai
spectaculos, cei abili în a provoca și întreține scandaluri, în a alimenta
polemici și pescui din culise iluzorii semințe de scandal.
În orice caz, chiar și
cei care deplângeau până în urmă cu doi-trei ani ghetoizarea criticii teatrale
(v. subcapitolul Cronica și critica teatrală din volumul lui Marian Popescu,
Scenele teatrului românesc, Ed. UNITEXT, București, 2004), vor trebui să
admită că ne aflăm astăzi în fața unui domeniu mult mai flexibil, nevoit și
pregătit să absoarbă oameni cu cele mai variate specializări culturale. Piața
revistelor de gen e în permanent proces de reconfigurare (titluri apar și
dispar; publicațiile electronice ridică ștacheta, în ciuda tuturor
dificultăților economice). Fapt care presupune, implicit, nuanțarea tipurilor de
discurs și adecvarea lor la publicuri-țintă. Cronicheta de întâmpinare din
cotidian se desparte din ce în ce mai firesc de eseul pretențios destinat unui
săptămânal sau revistelor de critică propriu-zisă (Okean, Teatrul azi,
Man.In.Fest). Într-un fel se scrie despre (un anumit fel
de) teatru la 24 FUN, și în alt fel (despre același fel
de teatru) în Teatrul azi. Zonele de graniță, interdisciplinaritatea,
tehnicile interactive și multimedia, tot mai frecventate și la noi în artele
spectacolului, încep să-și pună amprenta și asupra receptării critice,
influențând terminologia, împrospătând-o sau poate doar reciclând-o (un exemplu
în acest sens este rubrica Teatru la rotisor, ținută de Mihaela Michailov în
Suplimentul de cultură). Din nou, avantajul ar fi acela că, deși oferta
revistelor de critică specializată este cum nu se poate mai limitată (din
pricina publicului restrâns și a efortului necesar pentru susținerea financiară
a acestor proiecte), informația teatrală, adnotată sau nu, comentată sau nu la
modul critic, începe să fie diseminată tot mai eficient, în medii tot mai largi,
grație apariției revistelor-barometru sau a celor de ghidaj cultural, așa cum
este și recent-importatul Time Out. Este clar că, în aceste condiții,
viitorul pare să-i aparțină criticii de susținere, în detrimentul celei de
direcție (și situația se va menține, atâta timp cât mediile universitare, greu
puse la încercare, dezorientate și în deficit de profesioniști, vor funcționa
autist, păstrând o tăcere desăvârșită asupra contribuțiilor teoretice valoroase
pe care oare? le mai produc).
Dintre toate maladiile
care ne mai chinuie încă, de departe cea mai periculoasă pentru că speranța
unui tratament nu se întrevede defel, în ciuda retoricelor noastre apeluri la
solidaritate în slujba unor idei, valori și beneficii culturale comune rămâne
dezinteresul față de recuperarea, organizarea și administrarea fărâmelor care
mai supraviețuiesc din istoria, să zicem încă recentă, a teatrului românesc. Se
pare că ne lipsește cu totul predispoziția la eforturi obstinate, pe termen
lung, vocația construcției utopice. Trăim exclusiv în prezent, ne cheltuim acum
și aici, cu frenezie, fără rest, dar și fără rost. Să recunoaștem, însă:
obsedantul refren al ultimilor ani, imperativul astăzi (dramaturgie de azi,
teatru nou, ancorat în lumea de azi) va începe curând să răsune în gol, atâta
timp cât nu vom avea în spate instituții solide, cărți de căpătâi, ediții de
referință.
Suntem tot mai mult
asemenea copacului din recentul Godot reinventat de Purcărete pe scena
teatrului sibian: cu rădăcinile suspendate în aer, atât de neroditori, încât
frunza ivită miraculos printre crengi ne sfidează și ea ca o amarnică ironie.
Un exemplu cât de poate de potrivit pentru a ilustra graba cu care înțeleg să se
adapteze vremurilor chiar și instituțiile socotite la noi, până nu demult,
conservatoare (promovând o accepțiune anacronică a tradiției), este și
activitatea recent-înființatului Fond Cultural Național, instrument autonom,
desprins de Ministerul Culturii și Cultelor, dar preluându-i atribuțiile într-un
mod destul de confuz. Rezultatele sesiunii-pilot vor stârni, nu mă îndoiesc,
destule controverse și contestații. Sigur că e mult mai comod și aparent mai
creativ să concepi proiecte a căror spumă se risipește odată cu decontarea
sumelor cheltuite, în timp ce proiectul înființării unui Institut de studii
teatrale (cu o arhivă și un centru de documentare concepute la standarde
occidentale) e pasată ca o castană fierbinte dintr-o mână într-alta. Fără să
punem la îndoială profesionalismul proiectelor câștigătoare, nu putem să nu
remarcăm că pentru membrii comisiei de selecție (secretă, așa cum pretinde,
firește, statutul de funcționare al unui organism public) vântul pare să bată
dintr-o singură parte. Dintre cele nouă programe anunțate, cinci sunt, de fapt,
mai vechi sau mai noi festivaluri de teatru. Or, după cum știe orice jurnalist
de cultură și orice critic de teatru, în România, nimic nu mobilizează mai rapid
energiile, nimic nu exprimă mai bine frenezia heirupismului nostru nativ,
satisfacția de a ne epuiza pe iluzii, așa cum o face instituția festivalului,
această artă de a prepara adevărate precipitate ale bucuriei trecătoare. |