Liste paralele, spectacole-tabu
și nici un fel de dialog
Și în teatru, ca în
orice ființă vie, se duce dintotdeauna o luptă între nevoia de a fi conectat la
realitatea imediată și cealaltă nevoie, la fel de pregnantă, de a te rupe de
contingent pentru a te dedica unei alte realități, mai subtile, unei chemări
spre absolut atât de ușor de ironizat, dar care pentru unii e singura voce demnă
de a fi ascultată. Sigur, cum puțini sunt adevărații aleși, drumul cel mai
sigur, mai de impact, care produce efecte vizibile și determină succese imediate
(sau aproape), în orice caz pe timpul unei vieți de om, este cel al artei
implicate ca să evităm termenul angajat, imediat producător de repulsie
pentru aceia care au simțit pe pielea lor efectele acesteia în timpul
comunismului. Fapt este că e nevoie de mai multe feluri de teatru, și asta nu de
ieri de azi, după cum se observă cu ochiul liber cercetând istoria modernă a
artei teatrale. Problemele intervin numai într-un spațiu teatral contaminat,
dintr-un motiv sau altul de intoleranță. Și mai ales atunci când
alergia la diversitate, de care eu una cred că suferă teatrul
românesc în acest moment, e provocată exact de cei care ar trebui să lupte
pentru această diversitate, respectiv criticii de teatru.
Apărând cu ghearele și
cu dinții un anume fel de teatru, majoritatea vocilor ce se fac auzite pe
diferite canale, la etajul teoretic al teatrului de la noi, tinde să excludă
orice manifestare teatrală înscrisă sub alt drapel decât acela pe care îl
flutură. Altfel spus, îi susținem pe tinerii creatori (indiferent ce ar însemna
asta, fiindcă aici e o altă discuție), atunci afară cu regizorii sau dramaturgii
consacrați. Îi admirăm pe marii artiști, cu un alt clișeu prea repede aruncat
în discuție, atunci picăm de acord că tinerii sau cei care nu au atins acea
consacrare ce corespunde standardelor generale dintr-o societate, nu fac doi
bani. Dacă nu ne miroase bine decât experimentul, atunci orice nu intră în acest
perimetru nu mai merită nici o atenție. Și invers, ca să scurtăm.
Așa am ajuns să avem
liste paralele de nume de creatori și uneori chiar de spectacole tabu, în
legătură cu care, deși nu s-a vorbit niciodată public, cu argumente pro și
contra, s-au dat deja sentințe definitive.
După modelul
criticilor literari care au afirmat că nu pun mâna, respectiv ochiul, pe cărțile
unor Coelho sau Dan Brown, fiindcă au un succes suspect, tot așa în teatru dacă
spui cumva că Take, Ianke și Cadâr, de exemplu, nu e un spectacol chiar rău
devii instantaneu persona non grata, nu pentru public, fiindcă el se bate pe
bilete la acest spectacol, deși se joacă de câțiva ani buni, ci pentru elita
din care faci parte. Care nu admite că ar trebui să-și pună măcar pentru o clipă
problema ce anume aduce succesul unui asemenea spectacol? Așa cum nu se
întreabă, ca să mai dau un exemplu, de ce a fost receptat atât de diferit O zi
din viața lui Nicolae Ceaușescu, în regia lui Alexandru Tocilescu, la Teatrul
Mic. Când un spectacol stârnește reacții atât de vehemente, ba mai provoacă și
procese penale, având, în același timp, fani pasionați, nu poți să nu te miri
că existența lui în teatrul românesc nu a stârnit o dezbatere publică despre
cât Ceaușescu mai avem în noi și sub ce formă?. Dialogul real, de profunzime,
ne lipsește cu desăvârșire, iar lipsa lui cronicizată creează un mediu perfect
pentru intoleranța de care vorbeam mai sus.
Un alt exemplu:
recent, cu ocazia ultimei ediții a Festivalului Național de Teatru, am aflat,
citind intervențiile câtorva voci noi din critica teatrală că un regizor ca
Mihai Măniuțiu nu mai corespunde, deși n-am reușit să înțeleg încă după ce
criterii a fost elaborată judecata cu pricina. Nici nu e de înțeles cine se
împiedică de anumite spectacole sau de anumiți regizori și cum anume ar putea
frâna succesul unora reușita altora, când în orice piață din lume indiferent
de specificul ei, economic ori cultural legile competiției produc o adevărată
întrecere între oferte, ca să continuăm o paralelă respinsă de obicei cu
vehemență de lumea culturală. Probleme de înțelegere stârnesc, din păcate, chiar
textele acestor persoane care vor, chipurile, înoirea teatrului românesc, dar
prin excludere, nu prin adăugare, de parcă am avea un număr fix de locuri pe
scara de valori teatrale. O altă temă de dezbatere.
Și asta n-ar fi nimic,
dar pegra listelor paralele se întinde, așa încât nimeni nu mai înțelege nimic
când citește top-urile din ziare și reviste în care aceiași autori și spectacole
apar în lista de cele mai bune recomandate de un critic, dar sunt considerate
de altul cele mai slabe. Cum să mai țină cont un om normal de asemenea
sfaturi, când singura explicație logică a fenomenului e că interesele
personale dictează aceste alegeri? Așa se erodează o profesie în loc să-și
întărească rolul în lumea artistică, cum se întâmplă în alte părți ale lumii.
Așa își pierde critica de teatru de la noi orice prestigiu în ochii artiștilor
ale căror opere le judecă.
Intoleranța cultivată
de criticii de teatru români, cu foarte puține excepții, mi se pare semn de
boală, una pe cât de periculoasă pe atât de ridicolă (iar ridicolul nu omoară,
dar durează) și care nu face altceva decât să țină în loc acest domeniu, atât de
viu în alte părți. Asta nu înseamnă că nu se întâmplă destule lucruri bune în
teatrul românesc slavă Domnului! dar ele sunt meritul creatorilor și numai
al lor. Până și Colocviul criticilor de teatru a fost organizat la inițiativa
unui teatru, Naționalul din Cluj.
Cunosc un singur
critic care a abandonat scrisul pentru a se implica direct în construirea unui
proiect independent (Teatrul Arca), asta după ce hrănise ani de zile cu
traduceri de piese noi teatrele din România, Victor Scoradeț. Nu spun că acesta
e drumul pe care ar trebui să meargă toți teoreticienii de la noi, dar sunt
sigură că sunt multe căi prin intermediul cărora ei pot ajuta la afirmarea
teatrului. Numai că afirmația se regăsește mult mai puțin decât negația în
discursul teoretic de la noi mult, puțin, bun sau prost, oricum ar fi el. Ne
repezim prea repede să contrazicem și mult mai greu ne este să susținem, cu
armele specifice, demersurile bune, să le ajutăm să capete amploare și, mai
ales, consistență.
Da, sunt, din
fericire, mai multe feluri de teatru pe scenele românești și pe cele ale lumii.
În ceea ce mă privește, unele nu îmi plac deloc, dar nu uit niciodată că n-am
dreptul să le ocolesc, nici să le neg utilitatea, pot numai să pretind în scris
ca fiecare tip de spectacol să fie cât se poate de bine făcut, în limitele
impuse de genul respectiv, fie că e vorba de teatru bulevardier, de noua
dramaturgie, de reinterpretarea clasicilor sau de experimentul multimedia. Iar
de fiecare dată când descopăr ceva nou și, poate de ce nu? , de neînțeles
pentru mine, e firesc să mă întreb, să cercetez și să le povestesc și altora ce
am aflat. Deși toate astea sunt, ce-i drept, mult mai complicate decât
respingerea fenomenului cu pricina din start. |