Critica teatrală și contextul ei
Contextul criticii teatrale
românești este teatrul românesc. În conștiința criticii este neavenită și
neprofesionistă orice discuție despre legislația teatrelor sau despre
funcționarea culturii într-o guvernare sau alta, despre teatrul românesc și
problemele politice naționale sau mondiale. Teatrul românesc e ca o navă cosmică
independentă de contactele cu laboratoarele de la sol, navigând însă după
părerea mea numai pe rute programate. De câteva stagiuni încoace teatrul
românesc a intrat într-un soi de rutină în care regizorii buni fac spectacole
bune, iar cei proști proaste; critica teatrală, mai bine zis cronica teatrală,
nu face decât să înregistreze aceste realități. E adevărat, nu aceiași regizori
sunt buni pentru toți criticii și topurile abundente din unele publicații
oglindesc o mare diversitate a gusturilor, dar ar fi destul de dificil de
formulat principiile de diferențiere. Din cînd în cînd apar articole polemice
unde câte un critic își proclamă adeziunea la tot ce e nou și anunță că va lupta
neostenit împotriva criticilor învechiți. Pledoaria pentru nou se produce de
dragul unor nume (ni se spune ce talentați sunt cutare și cutare) nu al
realizărilor lor, ceea ce mă face să cred că talentul vădit în discuții
particulare nu își găsește întotdeauna o exprimare armonioasă pe scenă. Orice
cronicar are o scală a valorilor implicită, nivelul așteptărilor este
determinat de semnăturile autorului și ale regizorului spectacolului la care se
duce.
În critica teatrală,
șocul întîlnirii și al diferențierii generațiilor e oarecum firesc: pentru
fiecare cronicar cultura spectacolului începe cu primele reprezentații văzute de
el, ceea ce a citit despre spectacolele care au definit epocile teatrale
anterioare se ordonează în cel mai bun caz în seturi de informații, nu în
trăiri comparabile cu cele de acum. Regizorii și actorii care au făcut gloria
deceniilor anterioare sunt practic necunoscuți și abia dacă sunt respectați. Din
păcate, aceeași ignoranță se răspândește și asupra dramaturgiei, considerată în
bloc oportunistă ideologic și compromisă estetic. Ceea ce nu e adevărat și o
primă consecință a acestui neadevăr este sărăcirea repertoriului original: între
dramaturgia interbelică, jucată vetust și strigătele de revoltă ale
dramaturgilor de azi nu apare nici trăsătură de unire deși acestea există și mă
gândesc că personajele din Stop the tempo al Gianinei Cărbunariu se
înrudesc cu îngerii triști ai lui D. R. Popescu mai mult decât le-ar plăcea să
vadă comentatorilor ei entuziaști. Și dacă vraja unui spectacol cum a fost
Nepotul lui Rameau, de exemplu, dispare odată cu memoria ultimilor săi
spectatori, textele epocii pot fi recitite cu mai multă înțelegere teatrală
decât a făcut-o Ciprian Șiulea când a scris că dramaturgia lui Teodor Mazilu,
Dumitru Solomon și D.R. Popescu ar fi cea mai limpede expresie a literaturii de
propagandă comuniste. Nu așa au fost percepute piesele lor de-a lungul timpului,
cînd tocmai acestea erau cenzurate, suspendate, îndelung vizionate pentru a
ucide adevărul din ele. Am convingerea că acest adevăr poate fi valorificat
scenic de noile generații de regizori, în modalități care să conecteze
dezbaterea teatrală la frământările din societatea românească: cum am trăit, ce
am acceptat și de ce am acceptat sunt câteva întrebări formulate de aceste
texte, în consonanță cu tulburările din conștiința părinților și a bunicilor
tinerilor creatori și cronicari de teatru. Cred că înnoirea teatrului nu se
poate adresa unei singure generații și dacă e firesc ca publicul tânăr să
recepteze fără probleme tehnologiile noi folosite în arta spectacolului,
cucerirea adeziunii celor care mai cred despre teatru că e o componentă a vieții
spiritului e absolut necesară. Mie personal mi-e antipatică ideea unui teatru
sectar, oficiat de preoții unei înțelegeri superioare provocînd extazul
credincioșilor și plictiseala laicilor.
Polemicile sunt
stârnite de obicei de vreo selecție pentru Festivalul național, nominalizările
pentru premiile UNITER și încep și sfârșesc prin a critica opțiunile juriului
sau ale selecționerului, fiecare propunând propriile opțiuni. Opțiuni, nu
criterii. O explicație ar putea veni din faptul că mișcarea teatrală nu oferă un
peisaj de bătălie unde să intre în discuție direcțiile, concepțiile. Regizori
tineri arareori stabili trebuie să țină seama de posibilitățile trupelor cu
care lucrează și marile decalaje existente sub acest raport în țara teatrului
modifică nu doar percepția stilului unui creator, ci și percepția talentului
său. Acest tip de oscilații nu e de natură să tulbure viața relativ liniștită a
criticului care scrie despre ce a văzut, dar produce mari dificultăți celor ce
se vor critici de întâmpinare sau de direcție. În condițiile prezumției de
onestitate, ei sunt deseori puși în situația de scrie de rău despre creatorii
susținuți neabătut până atunci și artiștii asimilează luciditatea actului de
trădare. Neputința de a coagula un grup sau nucleul unui viitor grup în jurul
unui manifest artistic produce întoarcerea la sursa teatrului pre-modern:
textul. Grupul DramAcum, în diversele sale compoziții, a înțeles asta și
combinația dintre un grup de regizori și potențialii autori dramatici este de
bun augur pentru teatrul românesc. Textele sunt diferite, și ca sursă de
inspirație, și ca expresivitate. Pe de o parte, un material literar fluid, în
afara logicii dramei, pe de altă parte încercări de construcție tradiționale în
care este turnată zeama tulbure a realității contemporane. După cum se știe,
lichidul preia forma vasului.
Când ne referim la
context ar mai trebui amintită o realitate: în condițiile de libertate a
informației și a circulației, legăturile teatrului românesc cu actualitatea
definitorie a teatrului mondial sunt aleatorii și superficiale. Vin persoane
importante din lumea teatrului, stau de vorbă cu persoane importante de pe aici,
văd spectacole, uneori scriu despre ce au văzut. Dacă scriu de bine rămân
importanți. Dacă scriu de rău înseamnă că s-au ramolit sau au prejudecăți
ideologice. Oamenii de teatru români circulă. Unii montează, alții văd, totul
rămâne o experiență personală. Circulă și spectacolele românești, după ecourile
ajunse în țară, toate s-au bucurat de un răsunător succes. Nu ajung în România
spectacolele regizorilor importanți, nu vin trupe importante; dacă facem
abstracție de deplasările unor persoane, teatrul ca organism nu profită de pe
urma libertății, el trăiește în autarhia de dinainte de 89. De aceea mie mi se
par importante și utile inițiativele unor critici de a face cunoscute textele
importante ale dramaturgilor străini contemporani. Victor Scoradeț a izbutit
chiar mai mult: textele traduse de el sunt jucate fie și în spectacole lectură
și astfel piese incitante din dramaturgia de limbă germană, deschid orizontul
spre abordarea unei problematici familiare vieții, dar străine scenei românești;
sunt piese care prin scriitura lor impun regizorului alt tip de convenție
teatrală. Am impresia că asistăm acum la revenirea dramaturgiei ruse pe scenele
experimentului românesc. S-ar putea ca datorită seriei de la Teatrul Act
inițiate de traducătorii de dramaturgie spaniolă și piesele iberice să devină o
componentă a repertoriului curent. Cred în necesitatea abordării sistematice de
către echipe omogene a noii dramaturgii și mă gândesc că Teatrul Odeon,
Teatrul Act ca și companiile independente găzduite în sala Teatrului Foarte
Mic și-au impus propriul profil prin acțiuni consecvente de acest fel. Mai mult
sau mai puțin vizibil, cultura și inteligența unor critici a contribuit din plin
la apariția și susținerea acestor spectacole. Ar fi inutil și lipsit de speranță
ca după eforturi (care nu se rezumă la divagații inteligente ci implică și
acțiuni administrative, căutare de sponsori etc) să li se mai ceară acestor
critici și obiectivitate în judecarea rezultatelor. Li se poate cere însă un
anume grad de sinceritate: da, sunt implicat și pentru că sunt implicat, știu ce
greutăți au fost, cum s-a lucrat, ce a vrut regizorul și n-a putut actorul (sau
invers) vreau să vă spun de ce cred eu că e frumos și bun ceea ce ați văzut sau
vreți să vă decideți să vedeți.
Membrii echipajului
acestei nave, pierdute deocamdată în spațiu, cum este deocamdată, după părerea
mea, teatrul românesc, ar trebui să se cunoască unul pe altul, să-și aplice
prezumția de onestitate și în aceste condiții n-ar fi exclus ca planeta
teatrului să se curețe de impostură și să devină un plăcut loc de aterizare
pentru toate generațiile de critici. |