Argument.
"Vorbești, vorbești, atâta știi să faci!"
În urmă cu câteva
săptămâni, am revăzut câteva fragmente dintr-un interviu acordat în 1972 de
Liviu Ciulei Televiziunii Române. Marele regizor glosa, la un moment dat, pe
marginea aplauzelor de la sfârșitul spectacolului. A aplauda credea Ciulei
poate părea un gest de primitivism. Dar a aplauda, ritul prin care, până la
urmă, se marchează ieșirea din joc, înseamnă deopotrivă modalitatea prin care
spectatorii își mărturisesc solidaritatea cu cei ce le-au dăruit spectacolului,
cu făptuitorii lui. Aplauzele conchidea Liviu Ciulei- sunt expresia
necesității de a-ți afirma bucuria pentru o reușită la care ai fost părtaș.
Judecând după faptul că la noi, la mai toate spectacolele se aplaudă însuflețit,
sacadat, frenetic, furtunos, într-un ritm creat de pattern-ul
adunărilor de partid la nivel înalt de odinioară, mai că ai fi tentat să crezi
că cerul teatrului românesc e cum nu se poate mai senin, că electrocardiograma
acestei arte ar arăta un organism plesnind de sănătate, că evenimentele se țin
lanț, că ocaziile de bucurie sunt nenumărate. În vreme ce în toată lumea ceea ce
se cheamă standing ovations reprezintă o excepție, în sălile românești
fenomenul a devenit regulă. Să înțelegem oare că, spre deosebire de restul
lumii, pe afișele noastre ar figura doar spectacole excepționale? Din păcate,
lucrurile sunt departe de a sta astfel. De multe ori, ascultând și simțind fără
obiect ropotele în cauză, îmi amintesc de un pasaj din Paradisul pierdut
al lui Milton, pasaj ce glăsuiește și flăcările acelea nu răspândeau lumină,
ci mai curând întuneric vădit.
Mi-a fost dat, în
vremea din urmă, să cutreier mai mult decât de obicei teatrele din țară, astfel
încât socotesc că mă aflu în posesia unei imagini destul de limpezi asupra a
ceea ce se întâmplă în teatre. Fenomenul cel mai îngrijorător mi se pare cel al
oboselii. O oboseală bătrânicioasă, prematură ce face ca tentativele de înnoire
a repertoriului să fie extrem de fragile, în pofida eforturilor trendy
care pe alocuri au reușit să depășească faza vocală, ca sintagma regie
tânără să pară abuzivă, chiar dacă o nouă generație de regizori și-a propus
în chip programatic să reîmprospăteze oferta de piese, ca noile generații de
actori să se confunde prea adesea nu doar cu mediocritatea, ci cu incapacitatea
de a rosti clar un text, de a se mișca pe scenă firesc, acceptabil, asta cu
toate că nu lipsesc meritoriile excepții. Sunt voci care vorbesc despre un
teatru nou ce seamănă cumva cu copiii atinși de progerias, boala
bătrâneții timpurii. Instituționalizat ori alternativ, teatrului românesc parcă
îi e teamă să-și exercite propriul eu în spectacole, nu doar în talk-show-uri și
colocvii ratate, parcă nu ar vrea să vadă în ce măsură e în contact ori
sincronie cu lumea.
Amăgit ori îmbălsămat
de aplauzele și ovațiile prelungite, angrenajul teatral național nu prea dorește
așadar să bage de seamă că funcționează adesea în răspăr. Traversând cu
încetineală timpul, respectivului angrenaj nu îi e la îndemână să deschidă
fereastra compartimentului de tren în care s-a autoizolat, să scoată capul pe
fereastră spre a privi și inhala o gură de aer proaspăt. E pericoloso
sporgersi! Cred că în ziua de azi există suficiente motive ca teatrul să se
pună public în discuție, să reflecteze asupra propriei stări și a viitorului
său. Dacă va fi mereu amânată, sufocată de argumentul că Mihai Măniuțiu, Silviu
Purcărete, Tompa Gábor, Alexandru Tocilescu sau Victor Ioan Frunză, ca să citez
doar câteva nume de regizori canonici pe care o colegă cam pripită i-a
considerat a fi de patrimoniu ne oferă totuși spectacole bune și că lor li se
alătură Radu Afrim sau Vlad Massaci, nu e exclus să remarcăm, că la un moment
dat călătoria prin timp a teatrului va fi compromisă, va deveni periculoasă atât
pentru sine cât și pentru spectatori, iar trenul va ajunge inevitabil pe linie
moartă.
Odinioară, Peter Brook
le cerea celor ce fac teatru să deosebească viața de moarte. Operăm noi oare
acum o astfel de distincție? Artistul adevărat- credea Brook- e cel ce renaște
în clipa în care sterilitatea dă semne că îl amenință. Conștientizăm momentul
sterilității? Și tot lui Brook îi plăcea să citeze o frază aparținându-i
apropiatului său colaborator Gourdjieff, frază ce glăsuiește cel care nu
înaintează dă înapoi. Cum am sentimentul că nu prea înaintăm, spre a-mi
verifica impresia m-am gândit să invit o seamă de colegi, critici de teatru,
să-și expună în paginile Familiei punctele de vedere. Sigur, mi se va
spune că veșnicului încruntat, eternului cârtitor care e criticul îi e la
îndemână să vorbească spre a identifica dezordini, dereglări ori derapaje de tot
felul. Că i se potrivește de minune o exclamație din excelentul roman Zazie
dans le métro a lui Raymond Quéneau, vorbești, vorbești, doar asta știi să
faci!. Că nici critica nu stă tocmai bine, că și ea ar avea nevoie de niscaiva
energizante, fie și numai pentru motivul că în ultimul timp se cam teme de
schimbul de idei aflate în contradicție, lucru care înseamnă cu totul altceva
decât conflictele ori rivalitățile dintre persoane. Așa încât am socotit util să
adiționez opiniilor despre felurile și starea teatrului cele despre felurile
și starea criticii. O fac cu speranța că discuția odată începută va genera
replici de natură să faciliteze înaintarea. Și că vorbind, adică scriind,
critica de teatru va dovedi că îi stă în putere să construiască. Asemenea
teatrului pe care îl acompaniază. |