Argument.
"Vorbeşti, vorbeşti, atâta ştii să faci!"
În urmă cu câteva
săptămâni, am revăzut câteva fragmente dintr-un interviu acordat în 1972 de
Liviu Ciulei Televiziunii Române. Marele regizor glosa, la un moment dat, pe
marginea aplauzelor de la sfârşitul spectacolului. A aplauda – credea Ciulei –
poate părea un gest de primitivism. Dar a aplauda, ritul prin care, până la
urmă, se marchează ieşirea din joc, înseamnă deopotrivă modalitatea prin care
spectatorii îşi mărturisesc solidaritatea cu cei ce le-au dăruit spectacolului,
cu făptuitorii lui. Aplauzele – conchidea Liviu Ciulei- sunt expresia
necesităţii de a-ţi afirma bucuria pentru o reuşită la care ai fost părtaş.
Judecând după faptul că la noi, la mai toate spectacolele se aplaudă însufleţit,
sacadat, frenetic, furtunos, într-un ritm creat de pattern-ul
adunărilor de partid la nivel înalt de odinioară, mai că ai fi tentat să crezi
că cerul teatrului românesc e cum nu se poate mai senin, că electrocardiograma
acestei arte ar arăta un organism plesnind de sănătate, că evenimentele se ţin
lanţ, că ocaziile de bucurie sunt nenumărate. În vreme ce în toată lumea ceea ce
se cheamă standing ovations reprezintă o excepţie, în sălile româneşti
fenomenul a devenit regulă. Să înţelegem oare că, spre deosebire de restul
lumii, pe afişele noastre ar figura doar spectacole excepţionale? Din păcate,
lucrurile sunt departe de a sta astfel. De multe ori, ascultând şi simţind fără
obiect ropotele în cauză, îmi amintesc de un pasaj din Paradisul pierdut
al lui Milton, pasaj ce glăsuieşte „ şi flăcările acelea nu răspândeau lumină,
ci mai curând întuneric vădit”.
Mi-a fost dat, în
vremea din urmă, să cutreier mai mult decât de obicei teatrele din ţară, astfel
încât socotesc că mă aflu în posesia unei imagini destul de limpezi asupra a
ceea ce se întâmplă în teatre. Fenomenul cel mai îngrijorător mi se pare cel al
oboselii. O oboseală bătrânicioasă, prematură ce face ca tentativele de înnoire
a repertoriului să fie extrem de fragile, în pofida eforturilor trendy
care pe alocuri au reuşit să depăşească faza vocală, ca sintagma regie
tânără să pară abuzivă, chiar dacă o nouă generaţie de regizori şi-a propus
în chip programatic să reîmprospăteze oferta de piese, ca noile generaţii de
actori să se confunde prea adesea nu doar cu mediocritatea, ci cu incapacitatea
de a rosti clar un text, de a se mişca pe scenă firesc, acceptabil, asta cu
toate că nu lipsesc meritoriile excepţii. Sunt voci care vorbesc despre un
teatru „nou“ ce seamănă cumva cu copiii atinşi de progerias, boala
bătrâneţii timpurii. Instituţionalizat ori alternativ, teatrului românesc parcă
îi e teamă să-şi exercite propriul eu în spectacole, nu doar în talk-show-uri şi
colocvii ratate, parcă nu ar vrea să vadă în ce măsură e în contact ori
sincronie cu lumea.
Amăgit ori îmbălsămat
de aplauzele şi ovaţiile prelungite, angrenajul teatral naţional nu prea doreşte
aşadar să bage de seamă că funcţionează adesea în răspăr. Traversând cu
încetineală timpul, respectivului angrenaj nu îi e la îndemână să deschidă
fereastra compartimentului de tren în care s-a autoizolat, să scoată capul pe
fereastră spre a privi şi inhala o gură de aer proaspăt. E pericoloso
sporgersi! Cred că în ziua de azi există suficiente motive ca teatrul să se
pună public în discuţie, să reflecteze asupra propriei stări şi a viitorului
său. Dacă va fi mereu amânată, sufocată de argumentul că Mihai Măniuţiu, Silviu
Purcărete, Tompa Gábor, Alexandru Tocilescu sau Victor Ioan Frunză, ca să citez
doar câteva nume de regizori „canonici” pe care o colegă cam pripită i-a
considerat a fi „de patrimoniu” ne oferă totuşi spectacole bune şi că lor li se
alătură Radu Afrim sau Vlad Massaci, nu e exclus să remarcăm, că la un moment
dat călătoria prin timp a teatrului va fi compromisă, va deveni periculoasă atât
pentru sine cât şi pentru spectatori, iar trenul va ajunge inevitabil pe linie
moartă.
Odinioară, Peter Brook
le cerea celor ce fac teatru să deosebească viaţa de moarte. Operăm noi oare
acum o astfel de distincţie? Artistul adevărat- credea Brook- e cel ce renaşte
în clipa în care sterilitatea dă semne că îl ameninţă. Conştientizăm momentul
sterilităţii? Şi tot lui Brook îi plăcea să citeze o frază aparţinându-i
apropiatului său colaborator Gourdjieff, frază ce glăsuieşte „cel care nu
înaintează dă înapoi”. Cum am sentimentul că nu prea înaintăm, spre a-mi
verifica impresia m-am gândit să invit o seamă de colegi, critici de teatru,
să-şi expună în paginile Familiei punctele de vedere. Sigur, mi se va
spune că veşnicului încruntat, eternului cârtitor care e criticul îi e la
îndemână să vorbească spre a identifica dezordini, dereglări ori derapaje de tot
felul. Că i se potriveşte de minune o exclamaţie din excelentul roman Zazie
dans le métro a lui Raymond Quéneau, „vorbeşti, vorbeşti, doar asta ştii să
faci!“. Că nici critica nu stă tocmai bine, că şi ea ar avea nevoie de niscaiva
energizante, fie şi numai pentru motivul că în ultimul timp se cam teme de
schimbul de idei aflate în contradicţie, lucru care înseamnă cu totul altceva
decât conflictele ori rivalităţile dintre persoane. Aşa încât am socotit util să
adiţionez opiniilor despre felurile şi starea teatrului cele despre felurile
şi starea criticii. O fac cu speranţa că discuţia odată începută va genera
replici de natură să faciliteze înaintarea. Şi că vorbind, adică scriind,
critica de teatru va dovedi că îi stă în putere să construiască. Asemenea
teatrului pe care îl acompaniază. |