Cultura și pelerinajele birocratice
Precaritatea
subvenționării de către stat a revistelor de cultură este un subiect deja vechi.
Oricâte eforturi s-au făcut și zice-se se fac, revistele trăiesc la
începutul fiecărui an un moment de derută, confuzie și descurajare când își
încropesc planul editorial și constată iarăși și iarăși că, practic, nu au o
bază financiară sigură și că tot ceea ce ar putea înfăptui în plan cultural e
proiectat sub semnul nesiguranței financiare. Suma pe care Ministerul Culturii
și Cultelor o aloca, eventual, uneia sau alteia dintre revistele de cultură, pe
lângă faptul că era întotdeauna sub așteptări, venea mereu târziu și după
îndelungi și complicate operațiuni birocratice.
Și, când editorii tocmai învățaseră
cât de cât cum să-și întocmească hârtiile pentru a obține subvenția și pentru a
deconta apoi ce trebuia decontat, când tocmai își ziceau că în anul acesta vor
ști ce trebuie făcut și toată treaba va merge mai ușor, iată că Ministerul
externalizează atribuțiile subvenționării unui așa-numit Fond Cultural Național
care o ia de la început cu toate, de parcă mai aveam nevoie de încă o confirmare
a mitului lui Manole meșterul, blestemat să o ia mereu de la capăt. La acest FCN
se îndreaptă cu mic cu mare toate proiectele culturale de pe cuprinsul țării, ca
spre o Mecca salvatoare, într-un pelerinaj birocratic în care se amestecă de-a
valma instituții centrale și provinciale, din toate artele, ONG-uri, fundații de
toate soiurile, edituri cunoscute și necunoscute, reviste de tradiție și
revistuțe ieri înființate în cine știe ce apartament de bloc etc. etc. Greu de
crezut că în haosul de oferte se va putea face o alegere corectă și decentă.
Revistele ce apar în
provincie s-au îndreptat în această situație spre resursele locale și doar
astfel au reușit și reușesc să-și asigure existența. Familia este, din acest
punct de vedere, într-o situație fericită. Importanța ei ca instituție de
cultură e un fapt asumat de adminstrația locală și Consiliul județean asigură
fondurile necesare continuității. E și acesta un exemplu de descentralizare care
se dovedește viabil. În acest caz, ce rost mai are o asemenea ultracentralizare
a distribuirii fondului cultural național? Mult mai cinstit ar fi ca fondul
respectiv să fie distribuit la nivel județean și proiectele intrate în
competiție să fie selectate la acest nivel. Sau, bine ar fi fost ca subvenția
pentru cultura scrisă să rămână în administrarea Ministerului Culturii și
Cultelor care deja căpătase o experiență în domeniu. Acum o luăm de la capăt.
Iosif
Vulcan
165 de ani de la
naștere
Străbunii lui Vulcan
sunt originari din Muntenia, de unde o ramură a lor s-a stabilit în Blaj, iar de
acolo străbunicul Petru Vulcan se mută la Șinca-Veche (ținutul Făgăraș), locul
de naștere al lui Gheorghe Șincai. Aici se naște Nicolae Vulcan, tatăl lui
Iosif. Din această familie se trage și vestitul episcop Samuil Vulcan, unchiul
lui Iosif Vulcan, întemeietorul liceului de băieți din Beiuș, ocrotitorul
corifeilor Școlii Ardelene. După terminarea studiilor făcute la Blaj,
Sibiu, Oradea și Viena, Nicolae Vulcan este hirotonit preot greco-catolic și
numit paroh la Holod. Nicolae Vulcan și Victoria Iriny (numele de familie era
Irimie, de confesie ortodoxă) au avut șase copii, dintre care cinci au murit
prematur.
Iosif Vulcan se naște
la 31 martie 1841 în Holod, unul dintre principalele domenii ale episcopiei
greco-catolice de Oradea. În 1844, familia Vulcan se mută la Leta-Mare, unde
tatăl preoțește timp de 36 de ani și unde viitorul întemeietor al Familiei își
petrece anii veseli ai prunciei și o bună parte a vieții în mijlocul țăranilor
români și maghiari. Aici își urmează cursurile primare, după care își continuă
studiile la liceul romano-catolic al călugărilor premonstratens din Oradea. După
absolvirea liceului (1859) Iosif Vulcan se înscrie la facultatea de drept din
Budapesta, unde se ocupă însă mai mult de literatură decât de științele
juridice. Tânărul student ardelean ajunge în marele centru cultural la sfârșitul
epocii absolutiste și la începutul erei constituționale, care a adus o oarecare
îmbunătățire și în viața naționalității române, stimulând forțele creatoare,
asigurând posibilități mai favorabile de afirmare națională, mai ales în
domeniul învățământului și culturii. Climatul politic și cultural al Capitalei,
unde până la această dată se încetățenise deja o bogată tradiție a culturii
românești, a avut o mare și binefăcătoare influență asupra lui Iosif Vulcan,
acesta căutând cu o grabă surprinzătoare să contribuie la îmbogățirea
patrimoniului spiritual al națiunii sale.
Intenția lui Vulcan de
a edita o revistă culturală și literară proprie datează de la începutul
activității sale gazetărești. La vârsta de numai 24 de ani, Iosif Vulcan, la 5
aprilie 1865 se adresează Locotenenței din Buda cu cererea pentru publicarea
unei reviste literare ce avea să poarte titlul Familia. Numărul de probă,
însoțit de o foaie de prenumerație apare în 1/13 mai 1865 și este bine primit de
presa vremii. Primul număr apare în 5/17 iunie 1865, Iosif Vulcan mulțumind în
paginile sale pentru primirea călduroasă și neîndătinată în literatura română
până la acea dată din partea cititorilor.
Am selectat cele de
mai sus din excelentul studiu al profesorului Gheorghe Petrușan de la Facultatea
de litere din Szeged, intitulat Iosif Vulcan și revista Familia, lucrare din
care viața și activitatea lui Iosif Vulcan și a revistei prin care și-a asigurat
pomenirea culturală peste veac reies cu o pregnanță și cu un farmec ce pot face
deliciul cititorului de astăzi. |