Mroek
pe scena orădeană
PETRECEREA
de Slawomir Mroek
; Teatrul de Stat din Oradea Trupa Szigligeti; Versiunea scenică și regia
artistică Vadas László; Traducerea Kerényi Grácia; Decoruri
și costume- Ianis Vasilatos; Cu Molnos András Csaba, Bandi András
Zsolt, Dobos Imre; Data reprezentației 28 ianuarie 2006
STRIP-TEASE
de Slawomir Mroek;
Teatrul de
Stat din Oradea; Trupa Iosif Vulcan; Traducerea Stan Velea; Direcția
de scenă Doru Fârte; Scenografia Oana Cernea; Ilustrația
muzicală Sergiu Fârte; Cu Petre Ghimbășan, Andrian Locovei,
Annamaria Borusz ; Data premierei 29 ianuarie 2006
În celebra polemică
ce i-a avut drept protagoniști pe Eugène
Ionesco și pe criticul londonez Kenneth Tynan, autorul Scaunelor afirma
că societatea omenească autentică este aceea care poate avea angoase comune,
dorințe și nostalgii secrete Poate că această comuniune de simțăminte a
determinat extinderea teatrului absurdului dincolo de frontierele occidentale și
poate că tot ea determină revenirea în forță a acestui gen de literatură
dramatică pe scenele românești. Coincidență sau nu, ambele secții ale Teatrului
de Stat din Oradea au la ora actuală în repertoriu câte un text de Slawomir
Mrozek, piese ce urmăresc comportamentul individului în fața unor
evenimente-limită, astfel sondându-se însăși condiția umană.
Trupa Szigligeti a
optat pentru Petrecerea, prezentată într-o versiune scenică datorată lui
Vadas László care, de altminteri, semnează și regia artistică a spectacolului.
Cum textul în cauză nu figurează în volumele Mroek
disponibile pe piața românească a traducerilor, îmi e greu să apreciez cât de
adânc a operat regizorul în textul de bază. Dar e în afara oricărui dubiu că
spectacolul are necesarul suflu de autenticitate ce îi conferă dreptul de a se
reclama ca bun ilustrator al conceptului de farsă tragică. Cred totuși că
utilizarea la pătrat a formulei teatrului în teatru e o ușoară exagerare. Însă
într-un decor minimal, voit ostil și urât, gândit de Ianis Vasilatos, tânărul
director de scenă creează ceea ce se cheamă un spectacol cinstit față de
dramaturg și generos față de actorii pe care îi putem vedea evoluând la bune
cote de profesionalitate. Relațiile dintre personaje sunt clar precizate,
tensiunea corect reglată și în netrucată creștere, în conformitate cu
solicitările partiturii și cu necesitatea sublinierii sporirii exasperării. Mai
tinerilor Molnos András Csaba și Bandi András Zsolt li se alătură experimentatul
și remarcabilul actor care e Dobos Imre. Felul în care el rezolvă problemele
ridicate de rol îl situează aproape de performanță și îi consolidează statul de
lider al trupei maghiare a Teatrului orădean.
La Trupa Iosif
Vulcan se joacă clasicul Strip-tease. Regia sau, mă rog, direcția de
scenă e asumată de actorul Doru Fârte. Contrar a ceea ce m-aș fi putut aștepta,
el nu cade în păcatul actorilor- regizori, acela de a se pune în evidență pe
sine, de a ne arăta în nici 50 de minute câtă regie știe. Alege discreția dând o
șansă de exprimare actorilor, supraveghind procesul instituirii relațiilor
dintre personaje. Evoluțiile lui Petre Ghimbășan și Andrian Locovei au
consistență iar impresia de ansamblu e pozitivă. M-am bucurat să-l regăsesc pe
Petre Ghimbășan într-o formă artistică bună, semn că a depășit cu bine
încercările coșmarului colectiv care se cheamă pretinsul spectacol cu Oamenii
cavernelor. Mimica acestui actor, capacitatea de a exprima mult în cuvinte
puține, dar și de a valora vorbele atunci când se cade sunt judicios exploatate
în spectacol. Poate că cineva dintre cei ce diriguiesc destinele Secției române
a Teatrului orădean se va gândi odată și la scoaterea în prim plan a acestui
talent autentic. Andrian Locovei își depășește emoțiile și onorează cecul în
alb, făcând totul cu măsură și bună implicare. Foarte decorativa Annamaria
Borusz se mișcă languros, dar rostește bolovănos unica replică ce i-a fost
încredințată, operație ce îi ia o apreciabilă cantitate de timp. Semn că mai are
mult de muncit până a fi cu adevărat actriță. |