Debutul se amână
Ioana Baetica
Fişă de înregistrare, Editura Polirom, Colecţia "Ego. Proză", Iaşi,
2004
Manifestele
fracturiştilor s-au stins deodată cu debuturile lor, dar şi datorită lipsei unui
„inamic” de calibru. Editurile i-au publicat, criticii i-au susţinut, poate
peste aşteptări. Când apărea Fişa de înregistrare a Ioanei Baetica,
atenţia volumului a constituit-o partea întâi a acestuia, microromanul „fracturist”
Pulsul lui Pan. Nu a fost decât un foc de artificii, pe care a mizat fără
îndoială şi autoarea, din acel jemenfichism specific generaţiei. O asemenea
carte-bombă la vremea ei, pare peste puţină vreme o carte obişnuită pentru proza
tinerei generaţii, semn că trendul prozastic s-a potolit şi uniformizat.
Spectacularul
pornografic al microromanului Pulsul lui Pan nu o reprezintă pe Ioana
Baetica. Volumul e chiar schimonosit estetic de această primă parte, în care
autoarea mai degrabă s-a irosit decât a excelat artistic. Toată această secţiune
a Fişei de înregistrare nu e altceva decât un exerciţiu de proză,
marcat de derutele primei tatonări textuale. De aici ezitările începutului şi
sfârşitului, indeciziile tramei, tendinţa de a poeticiza totul. În fapt,
Pulsul lui Pan e biografia unei poete şi conţine datele esenţiale ale
formării ei artistice şi feminine. Talentul Ioanei Baetica – căci el există – nu
stă în acest microroman, ci în prozele scurte din secţiunea a doua a volumului.
Doar aici vibrează natural o scriitoare tânără din ce în ce mai sigură pe
mijloacele sale, doldora de idei şi obsesii pe care le articulează cu pricepere
şi entuziasm. Pulsul lui Pan e comparativ cu prozele scurte un fel de
hibernare lascivă, în care, deşi naratoarea explodează de sexualitate şi
trivialitate, se simte, culmea, o auto-cenzură. E vorba de acea cenzură născută
din nesiguranţă, pe care autoarea pornită în campania de scandalizare
generaţionistă şi-a asumat-o fără a crede până la capăt.
În mare parte,
Pulsul lui Pan urmează reţeta „Ia să-i şochez pe toţi în numele noii
direcţii!”. O sumă de comparaţii inutile, tablouri hard-erotice şi obsesii
onirice fulgurante face ca totul să pară forţat, iar evidenţa acestei
intenţionalităţii e clară. Există şi încercări de normalizare, cum e jocul
cărtărescian cu păpuşi. Vlada, eroina, desprinsă parcă din lumea lui Guy Ritchie,
o „femeie-container, în care toţi ne-am depus obsesiile personale” e la 23 de
ani o bolnavă de veacul ei şi mai ales de ţară („sunt o toaletă”). Se mută cu
iubitul artist Mihnea, însă schimbarea aceasta nu modifică cu nimic atmosfera
liminară, doar că vrea să fie bărbat şi s-o cheme Craig. Bucureştiul şi
viziunile utopice despre destinul naţiunii, tentaţia şi eşecurile poeziei, duc
la metamorfoze artistice: „mă las de lirisme şi o să scriu un roman adevărat. O
să fie mişto, că am imaginaţie, şi o să se vândă bine de la început”. În roman
apar colegii fracturişti, după modelul oniriştilor şi al optzeciştilor, ca şi
cum romanul ar fi scris pentru ei. Romanul se risipeşte în fragmente disparate,
fără legătură între ele, nişte poeme independente care, numai la un anumit
registru stilistic realizează o stranie unitate erotică. Obsedată de Sylvia
Plath, îi repugnă literatura română şi urmează de fapt imperativele grupului
căruia îi aparţine; îşi tunde părul, vrea să viseze mult, are plăcerea
digresiunii şi a monologului, excursurile şi filozofările înlocuiesc bârfa
atunci când trăirea nu oferă materie primă de creaţie. În această mare de
gânduri, reflecţiile se suprapun şi se înghit, de aceea naratoarea se pierde
printre enumerări, visări care sunt în fapt iluziile lirismului funciar din care
e alcătuită. Ea scrie roman dar aleargă întotdeauna spre poezie. E prozatoarea
cu cea mai mare înclinaţie spre trăirea estetică şi filozofică dintre tinerii
prozatori. Intimidată şi neputincioasă într-o Românie care „duhneşte a ură”,
această poetesă scrie romanul poeziei sale.
Proza scurtă, începând
cu Floarea din zid prezintă cititorului o altă autoare, mult mai sigură
pe instrumentele sale şi încrezătoare în statutul auctorial asumat. Eroii sunt
personaje peticite livresc, fiecare în parte compunând câte un fel de
poem-parabolă, o pildă literară dar nu în sensul nostalgic al naivităţii
pierdute, epidermice, cum propunea Iulia Sala, ci modele despre resursele
subliminale ale artisticului din înăuntrul fiecăruia. Pornind de la geamănul
kafkian, Gregor Ristovski (Floarea din zid) primeşte în povestirea Ioanei
Baetica valenţele unui personaj migrator printre alţi eroi livreşti, care suferă
din cauza stereotipiei literare în care a fost încremenit. Personajul poate fi
revigorat prin redimensionare în textul altui autor („Ai stat prea mult fără
aer, Gregor. Prea singur printre rânduri de carte”). Igor din Planeta do diez
încorporează un refuz al lumii redat prin refuzul cuvintelor. Un autodidact
genial, Igor descoperă şi pătrunde în singurătate adevărul muzicii, acele
„momente cristal” care dau sens vieţii. Dintre povestiri, aceasta s-ar fi putut
dezvolta mai mult datorită ideii proaspete asupra actului artistic şi pentru
captivarea unui personaj inedit. Singura hibă a povestirii e scrisoarea către
mamă, prea doctă şi reverenţios-artistică pentru o persoană faţă de care simte
numai frustrare. Tatuaj e REM - ul Ioanei Baetica. Tatuajul
misteriosului Yaros şi povestirile fantastice despre istoria acestuia relevă
Lettei mistere onirice şi, în cele din urmă, erotice. Ultima povestire, Omul
care a terminat-o cu lumea este o rescriere a povestirii cu acelaşi titlu
neterminate a lui D. H. Lawrence. Rezultatul e o parabolă a fericirii şi a
identităţii. Deşi par mai mult încercări de la un curs de creative writing,
povestirile sunt bine construite şi atent şlefuite. Pe spaţii lungi, un roman
interesant şi insolit ar fi, cum spuneam, cel construit pe structura Planetei
do diez. Deocamdată Ioana Baetica rămâne profund îndatorată structurii sale
poetice, asemănându-se, din acest punct de vedere, cu Adriana Bărbat şi Ioana
Bradea, deşi scriiturile lor sunt personalizate. Ar putea scrie la fel de bine
şi proză şi poezie – un specific al generaţiei actuale de prozatori. Talentată,
posedând un imaginar sensibil şi complex, Ioana Baetica are multe de spus. Îi
lipseşte doar o anumită libertate interioară, mult prea legată embrionar de
bravadele fracturiste.
Volumul de debut al
Ioanei Baetica este un cv artistic, brodat pe un mesaj prozastic cu efect
şocant, care ar fi trebui să revigoreze o literatură adormită. Între manifeste,
generaţie şi afirmare, Ioana Baetica are de recuperat literatura personală în
care se mişcă natural şi în care crede cu adevărat. |