Debutul se amână
Ioana Baetica
Fișă de înregistrare, Editura Polirom, Colecția "Ego. Proză", Iași,
2004
Manifestele
fracturiștilor s-au stins deodată cu debuturile lor, dar și datorită lipsei unui
inamic de calibru. Editurile i-au publicat, criticii i-au susținut, poate
peste așteptări. Când apărea Fișa de înregistrare a Ioanei Baetica,
atenția volumului a constituit-o partea întâi a acestuia, microromanul fracturist
Pulsul lui Pan. Nu a fost decât un foc de artificii, pe care a mizat fără
îndoială și autoarea, din acel jemenfichism specific generației. O asemenea
carte-bombă la vremea ei, pare peste puțină vreme o carte obișnuită pentru proza
tinerei generații, semn că trendul prozastic s-a potolit și uniformizat.
Spectacularul
pornografic al microromanului Pulsul lui Pan nu o reprezintă pe Ioana
Baetica. Volumul e chiar schimonosit estetic de această primă parte, în care
autoarea mai degrabă s-a irosit decât a excelat artistic. Toată această secțiune
a Fișei de înregistrare nu e altceva decât un exercițiu de proză,
marcat de derutele primei tatonări textuale. De aici ezitările începutului și
sfârșitului, indeciziile tramei, tendința de a poeticiza totul. În fapt,
Pulsul lui Pan e biografia unei poete și conține datele esențiale ale
formării ei artistice și feminine. Talentul Ioanei Baetica căci el există nu
stă în acest microroman, ci în prozele scurte din secțiunea a doua a volumului.
Doar aici vibrează natural o scriitoare tânără din ce în ce mai sigură pe
mijloacele sale, doldora de idei și obsesii pe care le articulează cu pricepere
și entuziasm. Pulsul lui Pan e comparativ cu prozele scurte un fel de
hibernare lascivă, în care, deși naratoarea explodează de sexualitate și
trivialitate, se simte, culmea, o auto-cenzură. E vorba de acea cenzură născută
din nesiguranță, pe care autoarea pornită în campania de scandalizare
generaționistă și-a asumat-o fără a crede până la capăt.
În mare parte,
Pulsul lui Pan urmează rețeta Ia să-i șochez pe toți în numele noii
direcții!. O sumă de comparații inutile, tablouri hard-erotice și obsesii
onirice fulgurante face ca totul să pară forțat, iar evidența acestei
intenționalității e clară. Există și încercări de normalizare, cum e jocul
cărtărescian cu păpuși. Vlada, eroina, desprinsă parcă din lumea lui Guy Ritchie,
o femeie-container, în care toți ne-am depus obsesiile personale e la 23 de
ani o bolnavă de veacul ei și mai ales de țară (sunt o toaletă). Se mută cu
iubitul artist Mihnea, însă schimbarea aceasta nu modifică cu nimic atmosfera
liminară, doar că vrea să fie bărbat și s-o cheme Craig. Bucureștiul și
viziunile utopice despre destinul națiunii, tentația și eșecurile poeziei, duc
la metamorfoze artistice: mă las de lirisme și o să scriu un roman adevărat. O
să fie mișto, că am imaginație, și o să se vândă bine de la început. În roman
apar colegii fracturiști, după modelul oniriștilor și al optzeciștilor, ca și
cum romanul ar fi scris pentru ei. Romanul se risipește în fragmente disparate,
fără legătură între ele, niște poeme independente care, numai la un anumit
registru stilistic realizează o stranie unitate erotică. Obsedată de Sylvia
Plath, îi repugnă literatura română și urmează de fapt imperativele grupului
căruia îi aparține; își tunde părul, vrea să viseze mult, are plăcerea
digresiunii și a monologului, excursurile și filozofările înlocuiesc bârfa
atunci când trăirea nu oferă materie primă de creație. În această mare de
gânduri, reflecțiile se suprapun și se înghit, de aceea naratoarea se pierde
printre enumerări, visări care sunt în fapt iluziile lirismului funciar din care
e alcătuită. Ea scrie roman dar aleargă întotdeauna spre poezie. E prozatoarea
cu cea mai mare înclinație spre trăirea estetică și filozofică dintre tinerii
prozatori. Intimidată și neputincioasă într-o Românie care duhnește a ură,
această poetesă scrie romanul poeziei sale.
Proza scurtă, începând
cu Floarea din zid prezintă cititorului o altă autoare, mult mai sigură
pe instrumentele sale și încrezătoare în statutul auctorial asumat. Eroii sunt
personaje peticite livresc, fiecare în parte compunând câte un fel de
poem-parabolă, o pildă literară dar nu în sensul nostalgic al naivității
pierdute, epidermice, cum propunea Iulia Sala, ci modele despre resursele
subliminale ale artisticului din înăuntrul fiecăruia. Pornind de la geamănul
kafkian, Gregor Ristovski (Floarea din zid) primește în povestirea Ioanei
Baetica valențele unui personaj migrator printre alți eroi livrești, care suferă
din cauza stereotipiei literare în care a fost încremenit. Personajul poate fi
revigorat prin redimensionare în textul altui autor (Ai stat prea mult fără
aer, Gregor. Prea singur printre rânduri de carte). Igor din Planeta do diez
încorporează un refuz al lumii redat prin refuzul cuvintelor. Un autodidact
genial, Igor descoperă și pătrunde în singurătate adevărul muzicii, acele
momente cristal care dau sens vieții. Dintre povestiri, aceasta s-ar fi putut
dezvolta mai mult datorită ideii proaspete asupra actului artistic și pentru
captivarea unui personaj inedit. Singura hibă a povestirii e scrisoarea către
mamă, prea doctă și reverențios-artistică pentru o persoană față de care simte
numai frustrare. Tatuaj e REM - ul Ioanei Baetica. Tatuajul
misteriosului Yaros și povestirile fantastice despre istoria acestuia relevă
Lettei mistere onirice și, în cele din urmă, erotice. Ultima povestire, Omul
care a terminat-o cu lumea este o rescriere a povestirii cu același titlu
neterminate a lui D. H. Lawrence. Rezultatul e o parabolă a fericirii și a
identității. Deși par mai mult încercări de la un curs de creative writing,
povestirile sunt bine construite și atent șlefuite. Pe spații lungi, un roman
interesant și insolit ar fi, cum spuneam, cel construit pe structura Planetei
do diez. Deocamdată Ioana Baetica rămâne profund îndatorată structurii sale
poetice, asemănându-se, din acest punct de vedere, cu Adriana Bărbat și Ioana
Bradea, deși scriiturile lor sunt personalizate. Ar putea scrie la fel de bine
și proză și poezie un specific al generației actuale de prozatori. Talentată,
posedând un imaginar sensibil și complex, Ioana Baetica are multe de spus. Îi
lipsește doar o anumită libertate interioară, mult prea legată embrionar de
bravadele fracturiste.
Volumul de debut al
Ioanei Baetica este un cv artistic, brodat pe un mesaj prozastic cu efect
șocant, care ar fi trebui să revigoreze o literatură adormită. Între manifeste,
generație și afirmare, Ioana Baetica are de recuperat literatura personală în
care se mișcă natural și în care crede cu adevărat. |