În căutarea corpului
Ștefania Hănescu
Dumnezeul semnului hoinar, Editura Cronica, Iași, 2004
O fișă de prezentare a
poetei oferă Cezar Ivănescu pe coperta a patra a cărții: Dumnezeul semnului
hoinar, cea de-a treia carte de poeme a Ștefaniei Hănescu, marchează clar o
evoluție de la o scriitură abstractă către o scriitură mai senzuală, mai
impregnată de concretul existenței imediate. Cred că poeta este pe cale de a-și
descoperi vocea persoanlă, fragilă uneori, năvalnică și imperioasă alteori.//
Acuratețea stilistică a acestui volum atestă o vocație poetică incontestabilă pe
care, sperăm, autoarea va ști să și-o desăvârșească.
Cartea e împărțită în
două: o primă parte cuprinzătoare care dă și titlul volumului și o a doua,
subțire, de numai câteva pagini, intitulată Arhiva păcatului. Aceasta din
urmă pare un atelier de creație, poeta transcriind probabil din exerciții mai
lungi doar ceea ce i se pare a conține energie și expresivitate lirică. Sunt un
fel de rachete în care metafora și cogitația pe spații restrânse sunt
promisiuni ale unor compoziții probabile ulterioare. Aici ariditatea semnului,
ca să o cităm pe poetă, e prea compactă și imaginația nu oferă cuvintelor un
destin mai liber, o dezvoltare mai bogată.
De altfel, cartea
începe tot cu texte scurte, un fel de digitații din care pe neașteptate se aude
câte un acord liric: în valea somnoroasă/ a sângelui, ce zvon, ce durere,/ ce
moarte subțire. Un înger debil și neajutorat e simțit de poetă în propria-i
ființă, mod de a spune că e muncită de dorul de a ieși din inocență ca printr-o
nouă naștere. Temele blandiene ale inocenței infertile și ale călcâiului
vulnerabil vor fi stat cumva în atenția Ștefaniei Hănescu când a scris poeme
precum Zdrelit, călcîiul îngerului, Îngerul din trup, Cuib de
scîncet divin, Îngerul fără cuvînt ș.a.
O primă secvență a
primei părți a cărții e ocupată de astfel de compoziții care subscriu unui
scenariu al căderii din inocență, până când poeta din Iași ajunge la ceea ce
numește carnea pământului sau caniculă în sînge sau cer de pămînt etc.
Confesiunea e mascată prin transferul subiectivității într-un personaj generic,
persoana a doua și a teria împărțindu-și muzical partitura lirică. Limbajul
însuși e ferit de noroiul greu al prozei, ceea ce dă poemelor o
imponderabilitate abstractă, poeta sfiindu-se parcă, spre deosebire de tinerele
autoare ale zilei, să intre avântat în albia caldă a trupului. Un poem precum
Ploaie de mîl e în măsură să anunțe intrarea spiritului poetic într-un
trup real, poeta tăind astfel cordonul ombilical ce o ținea legată de Dumnezeul
semnului hoinar și anunțând experiențe poetice ținând de o altă plămadă,
dospită bine și fructificând cu adevărat talentul și sensibilitatea poetei.
***
Rodica Brad Păuna
Pisica oarbă, Editura Scriptorum, Baia Mare, 2005
Al doilea volum de
poezii al băimărencei Rodica Brad Păuna confirmă nu numai talentul ci și
maturizarea ca artist a autoarei. Un poem precum Ploaia de duminică, în
simplitatea sa liniștită și răbdătoare, indică timbrul personal al lirismului
autoarei: ,, duminică seara când plouă înainte de cină/ vrei să citești să-ți
hrănești sufletul/ dar cu privirea urci în turnurile ploii/ când te vei întoarce
în jurul mesei vezi/ o mulțime de necunoscuți/ ah răspunsurile și întrebările/
nu tocmai adevărate nu tocmai ușoare/ nefericit ce sunt /căci iată câți au
venit să ia cina cu mine/ pe toți ne udă aceeași ploaie/ ah răspunsurile și
întrebările/ și ploaia de duminică. Această sensibilitate elegiacă, confesată
într-o manieră ambiguă de sinceritate și ironie dulce-amară, această capacitate
de mixaj neostentativ între comunicarea eului și disimularea vulnerabilității
sale prin devierea privirii introspective spre realul imediat acesta devenit,
astfel, marcă a emoției , intră, de regulă, în rețeta poemului Rodicăi Brad
Păuna.
Tânăra poetă refuză
exhibarea, ostentația, violențele de limbaj, atât de la modă în aceste vremuri
la poetesele care fac vâlvă mai ales prin natura senzual-sexual-cinică a
poeticii lor. Iubirea vulnerabilă, iubirea diminuată, amorul stins insomniile și
melancoliile rezultate din mărturisirea acestui orizont sufletesc adumbrit
amorsează poemele din Pisica oarbă. Pulsiunile lirice se exprimă în
pagină ca niște delicate coregrafii de ardori în extincție pe un fond muzical
surdinizat, întristat de ,,o tristețe până la lună, într-o atmosferă de somnie
amalgamând cosmicul cu domesticul, fantasmagoricul cu observația realistă,
metaforicul cu descripția nudă. Realității ,,tari care îi provoacă inhibiții,
crispări și degradări (,,un nod/ în gât ți se pune când nimerești drept în/
mijlocul realității), poeta îi contrapune ,,dezmințirea prin compozițiile sale
cu funcție compensatorie. Poemul e construit anume ca spațiu ocrotitor, ca loc
plăcut, ca timp analgezic.
În același timp, parcă
nemulțumită de propria-i cumințenie, poeta se răzvrătește și transferă poemului
sarcina de a prelua gesturile unei fronde împotriva lucidității care, ca un
mecanism deja asimilat, îi oferă privirii (și simțirii) un peisaj comun,
anesteziant, prilej, și acesta, de intensificare a sentimentului singurătății:
am visat cu mult timp în urmă/ locul unde-și coboară luna singurătatea în
țărână/ de atunci mărturisesc că/ în fiecare dimineață/ mă trezesc cu
luare-aminte privesc toate/ lucrurile din jur și ce ușurare/ culorile sunt toate
la locul lor/ umbrele unde se cuvine doar sunetele umblă nestingherite/(...) eu
însămi/aleg cuvintele/mănânc cuvinte/ mă spăl cu ele/ adorm în brațele lor/
visez cuvinte sărutări arse/ pentru ca a doua zi să vând cuvinte pentru doi
pumni/ de nisip/ ca să vântur cenușa singurătății/ mă răzvrătesc/ îmi duc umbra
la plimbare (mă răzvrătesc). Între aceste două funcții ale poemului ca
spațiu ocrotitor și ca spațiu al aventurii virtuale pendulează la această oră
poetica Rodicăi Brad Păuna. |