Sanda Cordoș, Nicoleta Sălcudeanu, Iulian Boldea
I. Dragoste cu discernămînt (și fără)
La cît e de
împrăștiată și metodic aiurită, nimeni n-ar putea bănui că, de fapt, Sanda
Cordoș nu face decît să-și ascundă tenacitatea sub aere de zăpăceală. În
realitate, nimeni nu trebuie să umble cu astfel de presupuneri pentru că toată
lumea știe: Sanda Cordoș nu se lasă abătută de la proiectul ei nici cu o iotă.
Cel puțin în cele scrise. Ea lucrează, cu un fel de grație pragmatică, în
interiorul unui program. De unde o stringentă unitate a preocupărilor, care se
adaugă unei nu mai puțin stringente unități de abordare. Domeniul pe care și l-a
tras și trasat vede literatura în confruntare: cu sistemele politice, cu
ideologiile, cu realitățile. Pentru Sanda Cordoș literatura e, pe scurt spus,
caz de eroism, de implicare, nu de strict consum și pură gratuitate. O
pasionează starea participativă, indicele de beligeranță vizionară, cota de
mărturie existențială, nu jocurile, nu fentele, nu abdicările de la
problematică. Preferata ei e o literatură în alertă, sensibilă la condiția
umană, nu sedusă doar de strategiile textuale. Literatura Sandei Cordoș e operă,
nu text; ceva, așadar, ce produce sens, nu doar proliferează text. Dar această
preferință fundamentalistă nu înmoaie criteriile de evaluare; Sanda Cordoș nu
e partizanul neabătut al conținuturilor dramatice sau patetice; chiar dacă,
fără îndoială, le preferă vidului problematic, ingeniozității în sine. Le
preferă, însă, în marginile adevărului estetic. Judecata de valoare e un punct
fix în agenda comentariilor sale. Și ea e pronunțată de regulă conclusiv cu
toată casanța. Oricum ar fi cartea, ea nu lipsește. Ce-i drept, Sanda Cordoș
citește rareori cărți mediocre; citind numai cărți de vîrf, ea poate fi mereu
generoasă. Cel puțin așa i se întîmplă cu În lumea nouă (Editura Dacia,
2003), unde frecventează regulat capodopere. E o carte cu cărți alese anume
pentru exemplaritatea lor de artă; dar și pentru exemplaritatea lor
problematică. Cursul înalt al literaturii, pasul din capodoperă în capodoperă,
e, așadar, premeditat. Nu-i de mirare, deci, că enunțurile finale se transformă
în concluzii extaziate. Toate, firește, motivate printr-o anterioară analiză
scrupuloasă și justificate printr-o interpretare care e, în sine, o
performance exegetică. Judecățile sînt asumate cu responsabilitate, și
chiar cu o anume plăcere a riscului de diagnostic în cazuri mai controversate
sau mai incerte. Întotdeauna, însă, ele sînt pronunțate în limitele unei
maxime exigențe. Ținîndu-se de principiul maiorescian, Sanda Cordoș e generoasă,
dar, cum spuneam, numai în limitele adevărului. Cînd problema e delicată, ea
știe să fie deopotrivă dreaptă și tranșantă cu toată lumea. Cum e cazul, mai
special, al capitolului dedicat romanului Ostinato, al lui Paul Goma, în
care conchide: din pricina unui exces de talent, și a unui surplus de
personalitate, Paul Goma n-a reușit să devină un Soljenițîn al românilor,
capabil să ofere o operă literară de mare soliditate, iradiantă prin virtuțile
sale artistice (p. 73). Oricum ar sta lucrurile, Sanda Cordoș spune în clar
ceea ce crede despre carte. Și dă întotdeauna impresia că judecata i-a fost
impusă de cartea însăși. Ceea ce e, desigur, normal, fie cît de excepție în
zilele noastre.
Unitatea de viziune
critică dintre În lumea nouă și Literatura română între revoluție și
reacțiune, de acum cîțiva ani, se trage, în primul rînd, din stringența
proiectului. Sanda Cordoș pare a le fi conceput modular, în evidentă
complementaritate. Amîndouă volumele urmăresc fenomenul literar cam prin aceeași
prismă: capacitatea literaturii de a răspunde la somațiile imediatului. În
cartea dedicată proletcultismului imediatul era înțeles cu prioritate în
calitatea lui de comandă și control ideologice. În cea de acum, grila e mai
liberă, iar somațiile imediate nu mai sînt reprezentate de vreo idee represivă,
ci de șansa pură a literaturii de a recepta provocările realului; ceea ce o
obligă pe Sanda Cordoș să facă și o schiță a mutațiilor extraliterare, un desen
de context social. Dar o preselecție tematică a cărților tot se face, dublînd
selecția axiologică.
În lumea nouă
are o construcție de tip dramatic: un prolog, patru acte și un epilog (fals).
Prologul e o confesiune, prilej de pietate, pe de o parte, de imn înălțat
literaturii, pe de alta; dar mai cu seamă prilej de intrare în direct a
subiectului critic: dovadă că literatura e asumată personal, nu doar
profesional. Sanda Cordoș trăiește cu cărțile, trăiește cărțile. Comentariile ei
nu sînt simple dări de seamă de expert; ea compătimește cu literatura, inima îi
bate alături de aceasta. Un subtext afectiv, deși nu dus pînă la beatitudinea
identificării, dă interpretărilor un ton participativ cu totul aparte. Sanda
Cordoș chiar vibrează, nu se preface. Din acest punct de vedere, al
vibratilității, ea e, poate, adevăratul și singurul urmaș al lui Lucian Raicu.
Și asta cu atît mai mult cu cît și pe Sanda Cordoș o impresionează fondul de
umanitate al operei, iradianța ei sufletească, nu mofturile și sofisticăriile.
Critica Sandei Cordoș e, deopotrivă, tranșantă și afectuoasă; iar recunoștința
față de literatură aproape religioasă. Dacă nu de alta, măcar pentru că
literatura i-a asigurat libertatea interioară; ba chiar i-a creat-o, după
cum zice ea însăși. Drept recunoștință, Sanda Cordoș își propune să vadă felul
în care literatura română face trecerea de la o lume la alta (p. 9), adică de
la comunism la lumea nouă.
Primul act (De la o
lume la alta) trasează și consolidează limitele problematice între care vor
evolua celelalte trei: literatura ca mărturie, literatura ca rezistență;
rezistență, la rîndul ei, de două feluri: colectivă și individuală. E capitolul
care face legătura imediată cu cartea dinainte, subliniind aproape apăsat
continuitatea problematică și unitatea de abordare. Toate s-au spus despre
rezistența prin literatură, și bune, și rele. Nici chiar Sanda Cordoș nu mai
are lucruri noi de spus, dar privirea ei limpezește, totuși, peisajul
dezbaterii. Și face credibilă rezistența prin mărturii scoase din literatura
de mărturisire. Cum e vorba de un capitol de încadrare tematică, Sanda Cordoș
urmărește și liniile de despărțire de trecut, nu doar mărturiile trecutului.
Literatura trece epoca eliberîndu-se de suprasarcina comunitară, de
atribuțiunile sale istorice, politice și jurnalistice (p. 47). Sanda Cordoș nu
pare a trece acest proces în contul euforiei, devreme ce crede că literatura
își pierde aceste dimensiuni. Dar, oricum, procesul social i-a impus
literaturii o schimbare /
/ în conținut, funcții, structură instituțională
(p. 48). Despre răspunsul dat de literatură acestei schimbări e vorba în
capitolele următoare.
Primul dintre ele e,
de fapt, un răspuns colateral. Nu e vorba de vreo replică dată de literatură
schimbării, ci de o privilegiere a literaturii de către schimbarea în sine. Și
nu, firește, a literaturii luate, așa, în bloc, ci doar a cîtorva cărți.
Schimbarea de regim social a provocat și o schimbare de regim receptiv;
așteptările literare nu mai sînt cele care au fost. Urmează, probabil, un
holocaust al cărților de dinainte de 89, dar cîteva trăiesc zilele fericite ale
unei apoteoze subite. Sînt cărți care, zice Sanda Cordoș, revin la viață
(capitolul însuși se numește Trezirea la viață a cărților) (p. 58). Nu e
o listă lungă: Matei Iliescu, al lui Radu Petrescu, Ostinato, de
Paul Goma, Viața ca o pradă a lui Marin Preda, Supraviețuirile lui
Radu Cosașu, Dimineață pierdută, de Gabriela Adameșteanu, Al doilea
mesager, a lui Bujor Nedelcovici și Prințul Ghica, al Danei Dumitriu.
Nu e, desigur, nici o listă exhaustivă. Dar e o listă care poate fi agreată de
toată lumea (cu rezervele cuvenite, firește). Mai importante decît lista sînt
finețea analizelor și inovația interpretărilor, linii pe care Sanda Cordoș se
mișcă întotdeauna dezinvolt și erudit.
Cîteva jurnale
exemplare (N. Steinhardt, Lena Constante, Nicolae Balotă, Monica Lovinescu,
Virgil Ierunca, Anton Golopenția, Mircea Zaciu, Mircea Cărtărescu și Gabriela
Melinescu) fac trecerea spre literatura nouă, inspirată chiar din lumea nouă.
Capitolul, consistent, despre jurnale îi asigură Sandei Cordoș cea mai adecvată
partitură de participare. Solicitudinea ei sufletească merge aici mînă în mînă
cu detașarea critică. Sanda Cordoș are acum prilejul să compătimească alături de
oameni concreți; căci pentru suferință ea are o coardă în plus.
Epilogul pare să
exceadă cadrul problematic: Addenda e rezervată epistolarului Eminescu
Veronica din Dulcea mea Doamnă/Eminul meu iubit. El nu excede, însă,
cadrul procedural al Sandei Cordoș: visul de a da peste oameni în spatele
autorilor. În cazul ei, misterios e faptul că în spatele unui autor se află un
om, nu invers. Tocmai de aceea i se pare de dimensiunile unui miracol editarea
scrisorilor, eveniment editorial ce făgăduiește istoriei literare românești și
în mod special eminescologiei o nouă vîrstă aurorală (p. 183). E, fără
îndoială, incitant să-l vedem pe Eminescu în rolul lui Tropoțel, dar entuziasmul
Sandei Cordoș mi se pare prea mare. Dacă eminescologia va renaște dintr-atîta,
înseamnă că n-are motive să renască. Nu mai rămîne decît s-o vedem încurajată la
o nouă vîrstă aurorală și de accesul la poemele porno. Deși
O critică deodată
caldă și severă nu-i reușește decît Sandei Cordoș ultimul critic român cu
inimă și care profesează față de literatură o dragoste cu discernămînt,
după modul lui Ghica.
II. Exilul de trei
feluri
Pe cît de gentil se
poartă Sanda Cordoș în dialogul cu bibliografia de dinainte, fiecare notă
polemică părînd, la ea, un fel de supremă politețe, pe atît de sfadnică se
arată, în schimb, Nicoleta Sălcudeanu. De cum vine vorba de asemenea
bibliografie, Nicoleta Sălcudeanu se transformă într-o viespe iritată căreia-i
priește, parcă, doar starea de sfădălie. O sfădălie, de altminteri, veselă, care
face din polemică pură euforie, dacă nu simplu joc de cochetărie, tradus în
împunsături joviale și nedramatice. Dar ori cu cîtă venerație ar citi Nicoleta
Sălcudeanu o carte și oricît s-ar lăsa sedusă de argumentația acesteia, ea nu se
dă bătută pînă nu găsește fisurile acesteia. Iar dacă nu le găsește, începe să o
irite anume acest fapt. Acordul și admirația nu-i cad bine niciodată; oricum, nu
pentru multă vreme și nu în stare pură. Acestea sînt afectele critice cele mai
plictisitoare, cele mai paralizante. Tocmai de aceea, cînd nu le poate reprima
scurt și nu le poate procesa pe loc în iritări critice, autoarea se înfurie
măcar pe sine, bănuindu-se de iconodulie. Dezacordul e cel ce-o animă, iar
contrarierea îi asigură vivacitatea. Verva ei vine din reflexul replicii, din
spontaneitatea acesteia. Iar dacă autorul sau volumul comentat nu suscită astfel
de replici cu floreta, Nicoleta Sălcudeanu se irită singură din exces de
admirație. Condiția polemică, poate chiar certăreață, e drogul de care are
nevoie scriitura ei zglobie. Poate tocmai de aceea polemica rămîne fără răniți
iar tonul ei nu ajunge niciodată la coleră, păstrînd grația unei maliții
simpatice, deși metodice. De fapt, mai degrabă stilul - decît ideile Nicoletei
Sălcudeanu - e de natură polemică. Iar asta presupune, de fapt, o anume
perversitate a actului critic, întrucît dă ca necesară o predispoziție incisivă
încă dinaintea contactului de idee. Conștiința critică se poartă ca și cum, în
prima sa ipostază, ea n-ar fi decît un fond de incisivitate pe care lectura abia
urmează să-l alerteze și să-l mobilizeze. Nicoleta Sălcudeanu zice, de fapt,
nu înainte de ști dacă e cazul. Iar dacă acest caz nu survine, da-ul
la care e obligată devine tot mai exasperant. Că și ideile profesate de unii
autori ridică nivelul acestei iritabilități originare, e strict accidental,
oricît de convenabil. Se poate foarte bine să nu se întîmple așa. Ba, pentru
spectacolul receptării și interpretării, e chiar mai folositor. Pentru că,
inevitabil, de la un punct încolo admirația devine caustică, iar afectele
critice pozitive încep să fie prelucrate negativ. Pe Nicoleta Sălcudeanu stricta
admirație o obosește, o plictisește și o surmenează; de aceea va ieși îndată în
malițiozități, chiar dacă prețul multora se va măsura în pură gratuitate.
Această instabilitate
admirativă tradusă în răutăți de stil și întoarsă, la urmă, într-o exasperare și
într-o iritare se vede și în Patria de hîrtie (Ed. Aula, 2003), nu doar
în cărțile de critică curentă, unde e un fel de atitudine principială. Dar
Patria de hîrtie e carte serioasă, cu substrat erudit, chiar dacă Nicoleta
Sălcudeanu trage peste el cîteva rînduri de perdele colocviale menite să
distragă atenția. Dacă nu e un tratat și nu e despre exil, e, oricum, un
raport fenomenologic despre exilați. Un raport care începe printr-o dezbatere
teoretică asupra condiției de exilat și se încheie prin conturarea unei
tipologii în triadă. Partea de dezbatere o ia de departe, de la însăși condiția
noastră metafizică de exilați pe pămînt și de la cea filosofică de aruncați
în lume, ajungînd apoi la condiția spirituală a celor cu statut social de
exilați în regulă. Mircea A. Diaconu (în Contrafort, nr. 1-2/2003),
răscolind fondul de idei al acestui preambul, găsea că demersul teoretic /
/
eseistic al Nicoletei Sălcudeanu realizează o fenomenologie a exilului. Ar
fi realizat-o, fără îndoială, și mai consistent dacă autoarea n-ar fi fost
preocupată să-și tot relativizeze pozițiile și să-și submineze, cu excese de
modestie, construcția. Modestia aceasta e, însă, mai degrabă cochetă, căci ea
merge nestînjenită alături de o tranșanță adesea abruptă, rezolvată prin
drastice ieșiri polemice, îndeosebi pe seama lui Sorin Alexandrescu sau a
Monicăi Spiridon. Despre Privind înapoi, modernitatea a celui dintîi se
spune, printre altele, că dezvoltă cu mult talent și erudiție o eroare
inteligentă, premeditată, dar susceptibilă a servi /
/ un interes gentilic (p.
23). Iar astfel de întîmpinări amicale nu sînt puține. Și nici păstrate doar
pentru oameni inofensivi. Din contră, ele sînt servite, de preferință, numelor
celor mai ilustre. Nicolae Manolescu însuși, de-o pildă, beneficiază, cînd e
vorba de Țepeneag, de cea mai greșită descifrare a codului propus de autor (p.
152). Cînd se crede la adăpostul certitudinii de lectură, Nicoleta Sălcudeanu dă
tare în stînga și-n dreapta, uitîndu-și de modestie. Uneori chiar mai tare decît
s-ar potrivi, sugerînd dedesubt un complex al timidului.
Fenomenologia exilului
culminează, după cum au observat deja toți comentatorii, în tipologie. Strict
metodologic vorbind, lucrurile nu prea s-ar potrivi, dar Nicoleta Sălcudeanu nu
e un fenomenolog ortodox și nici nu face o tipologie cu normă de dogmă; o face
mai degrabă în joacă (sau pe baza unui joc de cuvinte: ExPatrioții,
Expatriații și Ex-patrioții), din simplă nevoie operațională,
recunoscînd că fondul de diversitate al exilaților nu poate fi contras în
categorii. Dar, firește, nici lăsat în vraiștea lui naturală. Dedesubtul acestor
nume categoriale stau, dar numai pe jumătate serios și ele, cele trei stadii
kierkegaardiene: religios, etic și estetic. ExPatrioții sînt exilații al
căror suflet nu poate părăsi țara; literatura lor e o veșnică jelanie la apa
Vavilonului; ei reprezintă, zice Nicoleta Sălcudeanu, exilul saudoso,
veșnic plîngăreț, trăit ca permanentă traumă; dezrădăcinarea e la ei maximă și
continuă, ca la sămănătoriști, numai că mult mai dureroasă și mai efectivă.
Expatriații sînt Mitici adaptabili, nu fără nostalgii nici ei, dar
netraumazitante; oameni, așadar, cu libertate de mișcare în spații străine,
modelați prin aculturație (p. 82). Ex-patrioții, în fine, sînt esteți
fără traume, și-au uitat de patrie și se simt bine în pielea lor de
turiști-peregrini. Dezrădăcinarea nu-i mai apasă deloc. Cîtă vreme migălește la
această tipologie, preferințele explicite ale Nicoletei Sălcudeanu par a merge
în sens invers descrierii și inventarierii. Preferații ei sînt cei din ultima
categorie, cei ieșiți cu totul din complexul și mirajul traumei și din
literatura pătimirii și compătimirii; pe locul doi în simpatii stau Miticii
desțărați; nu-i plac deloc, în schimb, bocitoarele absolute din prima serie. Cel
puțin cîtă vreme lucrurile se păstrează în abstract. Cînd se ajunge la concret,
ultima categorie se constată că nu există și că, de fapt, n-are cine îngîna
aria paradiziacă a exilului. Adaptabilii de la mijloc, favorizați la
descrierea generală, abia fac un capitolaș de comentarii și sînt, în acest
sector, cu totul discriminați față de nostalgicii plaiului. Tipologiile sînt,
natural, egale în tramamentul teoretic, descriptiv, dar de tot dezechilibrate în
tratamentul interpretativ și analitic. Aici, bolnavii de meleag își răzbună
definitiv și se ridică la adevărate micro-monografii. Măcar unii, precum Paul
Goma, Dumitru Țepeneag, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca. Tandrețea scriptică a
Nicoletei Sălcudeanu se revarsă tocmai asupra categoriei care-i displace în
abstract, dar pe care o iubește în concret. Cum e de presupus că metoda de lucru
va fi pornit de la studiul în concret și pe opere concrete și abia apoi se va fi
ajuns la generalizări tipologice, rezultă că Nicoleta Sălcudeanu s-a săturat de
atîta admirație și a trecut la represalii și pedepse. Prea multă admirație nu
face bine la critică, asta e sigur. Dar și răzbunările autoarei merg cîteodată
în exces. Lui Vintilă Horia, de pildă, îi interzice categoric să-și deplore
prezentul ca lipsit de valoare și să umble prin timpuri primordiale: Greșit
zice, îndată după un citat probatoriu, Nicoleta Sălcudeanu. Tocmai prezentul ar
fi avut valoare (p. 16). Fiind vorba de un scriitor, valoare are timpul în care
el crede și n-are rost să-l punem pe coji de nucă numai pentru că ne excedează
cu melopeea lui melancolică. Dar admirația față de unii membri ai acestei
confrerii de nostalgici a trecut deja limita de exces și ea revine în scriitură
dar și în demonstrație - sub forma unei tot mai accelerate iritări. Luați în
parte, nostalgicii arată bine și stîrnesc destulă, de nu chiar multă, admirație
(cu excepțiile cuvenite, firește; aici, doar una, da bună: Petru Dumitriu);
puși laolaltă, în categorie, ei devin tot mai dezagreabili și portretul lor
tipologic tinde spre caricatură.
În carte, datorită
logicii discursului, lucrurile stau în ordine inversă: cititorul are parte mai
întîi de această portretizare iritată și dă apoi peste paginile de fervoare
interpretativă. Și asta încă n-ar fi grav. Dar dă și peste pagini calde de
adeziune la drama nostalgiei de țară. Nu e alta decît că premisa s-a sucit în
timpul lucrului. Și că această sucire s-a datorat excesului de admirație,
saturației admirative. Incisivitatea Nicoletei Sălcudeanu s-a simțit lezată și a
început să lucreze, sabotor, pe dedesubt, izbucnind unde nu era chiar potrivit.
Mai la locul ei ar fi fost să opereze în tandem cu analiza, întrucît tipologiile
sînt prin natură mai nevinovate axiologic. Dar după atîta theolatrie era de
așteptat o răbufnire theoclastică.
III. Critica de bine
Un suflet bun, aproape
caritabil, e, în schimb, Iulian Boldea. Necum certăreț din te miri ce și mai
nimica, el e, dimpotrivă, comprehensiv cu toată lumea, atît prin metodă, cît și
prin natură. Unul dintre cei mai harnici critici de azi, întinzîndu-se pe toată
istoria literară, Iulian Boldea vede în comentariu un fapt de strictă
pozitivitate, de nu de-a dreptul unul de clemență generală. Nimeni nu-l supără
și nimic nu-l irită în cărțile citite. La rîndul său, nici el nu vrea să supere
pe nimeni, chiar dacă nu-și propune să încînte pe toată lumea. Lectura lui e de
o maximă civilitate și întoarsă eminent spre vorba bună. Criticul nu-și aprinde
paie-n cap cu nimeni și chiar cînd are un inconfort de idee cu cineva găsește o
soluție elegantă și galantă de a-și puncta dezacordul. Critica lui nu-și pierde
nici o clipă seninătatea și cumpătul. Și nici nu-și consumă fondul de bunăvoință
intelectivă.
O asemenea bonomie
critică nu poate rezista neconturbată fără o anume metodă. Iar într-o carte
precum Vîrstele criticii (Ed. Paralela 45, 2005), în care autorul se
confruntă cu peste 50 de viziuni și perspective diferite, rezistența ei e o
adevărată performanță de atitudine. O performanță care se bizuie, în primul rînd,
pe o anume strategie exegetică. Iulian Boldea profesează, aproape cu scrupul, o
critică descriptivă. El face dintr-un moment al comentariului chiar dacă
acesta ar fi momentul central comentariul însuși. Ce-l preocupă de îndată, în
fiecare caz, e conspectul ideilor și atitudinilor fiecărui autor vizat. E o
probă, fără îndoială, de virtuozitate, deopotrivă a virtuților sintetice și a
probității. Conspectul acesta de idei și atitudini concentrează, de fapt,
viziunea critică a autorilor respectivi, luînd în calcul atît conceptul literar
cultivat de aceștia, cît și eventuala disponibilitate la metode, nu numai fondul
de idei și judecăți. Iulian Boldea contrage riguros aceste viziuni în rezumate
coerente. Te poți bizui întotdeauna pe buna-credință și pe corectitudinea
acestor conspecte. Ele nu deformează niciodată fondul principal de idei și
atitudini al autorilor și, în plus, sînt atente și la modulațiile și nuanțele
operative ale conceptului. Nu te trezești niciodată că Iulian Boldea vorbește,
de fapt, despre o altă carte decît cea pe care o citește, cum se întîmplă tot
mai adesea. De-o vreme una e ce se scrie și cu totul alta ceea ce se citește.
Graba de a combate lasă cărțile necitite, dacă nu cumva comentatorii pun de la
sine ceea ce ar vrea să citească. La Iulian Boldea astfel de peripeții
anamorfotice ale lecturii sînt excluse cu scrupul. Iulian Boldea citește chiar
ceea ce e scris. Ceea ce devine caz tot mai rar.
Aceste conspecte
scrupuloase nu sînt făcute, însă, pentru o eventuală altercație de idee. Iulian
Boldea extrage conceptul critic și atît. Nici nu se gîndește să ia poziție față
de el, să-l aducă în confruntare cu propriul concept. Nu face, din descriere,
baza prealabilă a unei polemici. Procedează, oarecum, ca bun fenomenolog,
într-un deplin ecumenism al conceptelor și concepțiilor critice: el doar le
descrie. Din această perspectivă non-combativă toate par la fel de bune, la fel
de întemeiate. Nu există concepții sau viziuni privilegiate; dar nici
discriminate. Ele doar există și toate, firește, pe un fond de merit.
Dacă nu face polemică
la nivel de idee, de concept, nu înseamnă că Iulian Boldea primește la fel de
senin și filantrop toate judecățile care derivă din acestea. De regulă, ce-i
drept, el nu face caz de propriile dezacorduri nici la acest palier, dar unde
crede că bunul-simț funciar al criticii e lezat, intervine, totuși, cu o
specifică temperanță. Asemenea intervenții sînt, însă, rare și Iulian Boldea
tulbură consensul critic doar în situații excepționale. El nu numai că nu caută
cu tot dinadinsul nod în papură nimănui, dar ar trece bucuros și peste momentele
flagrante de dezacord, încercînd să nu strice pacea dintîi a comentariului.
Numai unde nu se poate, numai cînd nu mai are încotro deschide cîte-o polemică;
dusă și aceasta în termeni pașnici și împăciuitori, ca și cum Iulian Boldea s-ar
grăbi să treacă peste un moment inconfortabil al propriei decențe. Vîrful cel
mai drastic al acestor de tot rare atitudini polemice e atins în comentariul
rezervat Modernității ultime a lui Caius Dobrescu, în care i se pare că
eseistul sare prea tare peste cal: Tranșanța minimalizatoare cu care sînt
privite unele personalități ale literaturii române care își confirmaseră
talentul și forța expresivă înainte de instalarea comunismului la noi e
discutabilă; nu de puține ori, din exces de partizanat sau ca să-și urmeze
logica demonstrației, autorul ajunge în unghiul mort al confuziei dintre
etic și estetic (p. 242). Observațiile și rezervele altminteri discrete se
înmulțesc în zona rezervată generației 90, ca și cum criticul s-ar simți mai
în largul său printre congeneri; mai puțin timid aici, el nu e, totuși, cu nimic
mai malițios, rămînînd în substanță la fel de pozitiv.
Vîrstele criticii
e, în fond, o panoramă dispusă sub formă de triptic. În mare, criteriul de
ordonare ar putea fi considerat cel generaționist; asta dacă tabloul principal,
cel mai consistent, n-ar uni deliberat ceea ce Iulian Boldea numește primele
generații postbelice, în care se regăsesc, prinși în aceeași acoladă, atît, de
pildă, Alexandru Paleologu și Mircea Zaciu, cît și Ion Vartic și Cornel Moraru.
Riguros generaționistă e tăietura ultimelor două tablouri, cuprinzînd optzeciști
și nouăzeciști. Cum în interiorul fiecărei secvențe ordinea nu e cronologică,
rămîne bănuiala că ea e preferențială, poate chiar valorică. Nu sînt, însă,
destule temeiuri de a transforma această bănuială în certitudine; așa că o
oarecare ambiguitate de aranjament pare mai sigură.
Sigură de tot e însă
preferința lui Iulian Boldea pentru un anumit tip de critică/ critici; o critică
bazată pe suplețe e o calitate mereu scoasă în pregnanță de Iulian Boldea -,
pe empatie și mobilitate, nu pe cantonamentul de metodă; o critică plurivalentă,
așadar, nu dogmatică. Radiografiile sînt recunoaște el singur unele
sumare, altele de mai mare complexitate (p. 6), dar asta nu întotdeauna din
vina comentatorului; ele sînt (sau provin din) cronici literare, iar unii autori
ce-i drept puțini au rămas doar la o carte. Dar chiar dacă nu ia în
considerare toate cărțile celor radiografiați, Iulian Boldea nu trece peste
momentul unui portret sintetic, în care grupează toate calitățile autorului, și
cele etalate în cărți neluate acum în seamă. Portretele se încheie, de regulă,
printr-o judecată de valoare în care sînt topite și calitățile dominante ale
fiecărui autor. Cum Iulian Boldea îi consideră cam pe toți de familie bună, le
dă tuturor nota șase. E nota de bază, dacă nu cumva chiar media riguroasă a
exercițiilor de evaluare. Peste această notă se așează, în unele cazuri, un
entuziasm de adeziune, o vizibilă empatie euforică; atunci cînd nota ar trebui
să fie vizibil mai mică, Iulian Boldea se ascunde sub descrierea neutră, pur
tehnică. Diferențele valorice sînt făcute, în general, din aceste subtile
nuanțări, nu întotdeauna vizibile, ceea ce lasă impresia unei eclatante
egalități de tratament.
Galeria ca atare nu
cuprinde, însă, numai critici, chiar dacă grosul tablourilor e reprezentat de
aceștia. Alături de critici/istorici literari cu licență în regulă (Nicolae
Manolescu, Eugen Simion, Lucian Raicu, Matei Călinescu, Mircea Zaciu, Gelu
Ionescu, Alexandru George, Mircea Martin, Laurențiu Ulici, Gheorghe Grigurcu
citat cu religiozitate în toată cartea , Gabriel Dimisianu, Ion Pop, Dan Horia
Mazilu, Liviu Petrescu, V. Fanache, Ion Vartic, Marian Papahagi, Mircea Muthu,
Mircea Popa, I. Cheie-Pantea, Dan Mănucă, Cornel Moraru, Radu G. Țeposu, Mircea
Mihăieș, Ion Simuț, Gheorghe Perian, Ștefan Borbely, Nicolae Oprea, Mihai
Dragolea, Dorin Ștefănescu, Mircea A. Diaconu, Sanda Cordoș, Nicoleta Sălcudeanu,
Liviu Malița, Diana Adamek, Tudorel Urianu, Ruxandra Ivăncescu și Mihaela Ursa),
sînt prezenți eseiști și chiar scriitori desigur, cu cărțile lor de eseistică
(Alexandru Paleologu, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Sorin Alexandrescu,
Andrei Pleșu, Livius Ciocârlie, Virgil Nemoianu, Ioan Petru Culianu, Ilie
Constantin, Leon Volovici, H.-R. Patapievici, Gheorghe Crăciun, Traian Ștef,
Ioan Milea, Alexandru Mușina, Caius Dobrescu, Radu Voinescu). Mai degrabă decît
la fenomenul critic în sine, Iulian Boldea pare a fi fost atent la mișcarea de
idei contemporană. Dar deschiderea aceasta trebuie trecută și ea printre
meritele cărții, chiar dacă-i amenință linia de coerență. |