O aniversare funebră
În seara de 2 februarie, corul și
orchestra simfonică ale Filarmonicii de Stat au oferit un concert înscris sub
semnul aniversării la 27 ianuarie a 250 de ani de la nașterea lui Wolfgang
Amadeus Mozart (1756 1791). Programul a inclus o singură lucrare, a cărei
durată e de numai vreo 50 min., și tocmai una funebră: Recviemul în re minor K.
V. 626 (1791) - în versiunea completată în 1792 de Franz Xaver Süssmayr (1766
1803), singura prezentă în viața de concert din România. Concertul a fost
dirijat de Romeo Rîmbu, cvartetul solistic a fost alcătuit din soprana Georgeta
Stoleriu, altista Aura Tvarovska, tenorul Szilágyi Zsolt și baritonul Marius
Maniov, iar corul Filarmonicii a fost pregătit de Carmen Bocioc. La orgă
electronică și-a dat concursul pianista orădeană Antoanela Isaiu.
Recviemul lui Mozart,
schițat în octombrie-decembrie 1791 (autograful poartă data terminării
prezumtive, 1792), e ultima sa lucrare, a cărei finisare a fost împiedicată de
moartea autorului, se pare provocată de o infecție renală. Recviemul a fost
multă vreme înconjurat de legendele romanțioase și absurde despre mesagerul
misterios care a comandat-o și despre Mozart care, otrăvit de Salieri, își
compunea muzica pentru propriile funeralii (apropo, trupul lui Mozart n-a fost
aruncat la groapa comună din cauza nerecunoștinței contemporanilor, ci fiindcă
se mai respectau dispozițiile fostului împărat Iosif al II-lea în privința
simplificării extreme a ritului funerar). E un fapt documentat că Recviemul
fusese comandat în iulie 1791 de contele Franz von Walsegg din Stuppach în
memoria soției sale și că acestui conte îi plăcea să se dădea drept compozitor
în fața prietenilor după ce își procura în secret lucrările altora și le copia.
Interesant e că nimeni din anturajul lui Walsegg nu s-a mirat de măiestria și
diversitatea stilistică a lucrărilor sale. Pentru a încasa restul onorariului
și fără a-i dezvălui lui Walsegg că autorul murise, văduva lui Mozart a
încredințat în secret sarcina completării Recviemului unor colaboratori ai
compozitorului (Jacob Freistädtler, Joseph Eybler și apoi Süssmayr), dintre care
doar al treilea și-a asumat-o și a îndeplinit-o, cu grafia sa aproape identică
grafiei lui Mozart.
Recviemul de Mozart e
o piesă liturgică de dimensiuni medii, pentru care acesta convenise un
substanțial onorariu total de 50 de ducați, jumătate din cât primise pentru
operele compuse în perioada finală, de la Viena. E compus pentru cor, 4 soliști
vocali și o orchestră relativ redusă, în ton cu caracterul elegiac al lucrării.
În afară de corzi, în primele două părți, singurele orchestrate complet de
Mozart, mai participă 2 corni di bassetto (clarineți alto în Fa,
instrument des folosit de Mozart în ultimii ani și înlocuit de orchestrele
moderne cu obișnuitul clarinet în La), 2 fagoți, 2 trompete și timpani, precum
și orga pentru realizarea basului cifrat. Conform studiului introductiv al lui
Friedrich Blume la ediția Peters din 1932, cei 3 tromboni au fost încă de la
început adăugați de Süssmayr, nu de Mozart (solo-ul de trombon din Tuba
mirum îi aparține lui Mozart, dar are rol simbolic, referitor la trâmbița
Judecății de Apoi)! Deci, Recviemul de Mozart nu e o lucrare monumentală și
solemnă, ci mai mult interiorizată și elegiacă, o comemorare liniștită a
morților (cum spunea Beethoven despre un Recviem pe care-l proiecta prin 1820).
Imaginea noastră teatrală și sumbră asupra genului Recviemului e prea mult
tributară celor două lucrări ciclopice compuse de ateii romantici Berlioz și
Verdi.
Evident, Mozart n-ar
fi păstrat aceeași instrumentație în mod uniform pentru mai tot restul lucrării
și n-ar fi dispus ca trombonii să dubleze mai mereu vocile corului, conform
vechii practici a barocului austro-german. Acestea sunt și principalele obiecții
care s-au adus orchestrației completate de Süssmayr, deși el spunea că a lucrat
conform indicațiilor maestrului său. Oricum, meritul lui Süssmayr rămâne
covârșitor prin faptul că a salvat pentru viața muzicală această capodoperă. Dar
în nici un caz versiunea lui n-ar trebui să fie unică, absolută și intangibilă
(și în Occident nici nu este, orchestrația lui uniformă și cam greoaie fiind
revizuită, printre alții, încă de marele muzicolog H. C. Robbins Landon) - mai
ales că Süssmayr a neglijat un element esențial în ce privește concepția
lucrării: fuga pe Amen din finalul Sequentiei.
Mozart începea punerea
în partitură având în minte o imagine de ansamblu clară a lucrării și scria
părțile în ordinea lor firească. Ca atare, manuscrisul lui Lacrimosa,
secțiunea finală a Sequentiei, se întrerupe după 8 măsuri nu din cauza unui
acces de plâns (lacrimae) și nu conține ultimele note scrise de Mozart,
cum pretinde o altă legendă romantică. După cum argumentează cercetătorul
Christoph Wolff, Mozart ajunsese aici la un text identic cu cel ce încheie și Agnus
Dei (dona eis requiem), așa că trebuia să compună și acea parte pentru
a stabili corespondențele muzicale necesare. Pentru a încheia Lacrimosa
și implicit Sequentia, el schițase expoziția unei impunătoare fugi pe cuvântul
Amen (completată în versiunea reputatului muzicolog și pianist
contemporan Robert Levin), a cărei temă e răsturnarea temei inițiale a
Recviemului. Cum și începutul din Lacrimosa se leagă tematic de acea
temă inițială, Mozart va fi constatat că ajunsese într-un punct nodal al
compoziției, ce necesita conexiuni muzicale între două pasaje distanțate, dar
înrudite (începutul lucrării și sfârșitul lui Agnus Dei). Așa că a continuat
cu vocile părților următoare, înainte de a reflecta asupra soluției componistice
necesare aici.
În acest punct ar fi
de precizat și că Recviemul are nu 12 mici părți, cum se tot zice de obicei
(inclusiv în programul de sală al concertului orădean), ci 7 părți (conform
edițiilor Breitkopf & Härtel, Peters și Dover): Introitus, Kyrie, Sequentia
(de die judicii), Offertorium, Sanctus (incluzând și Benedictus), Agnus
Dei și Communio (primele două pot fi considerate legate prin cadența pe
dominantă din finalul lui Introitus, iar ultimele două prin cadența finală a
lui Agnus în tonalitatea relativă). În aceste 7 părți se dispun cele 12
numere, adică piese, ca și în cazul misselor mozartiene (ciudat, nimeni n-a
pretins că marea Missă neterminată în do minor K. V. 427 ar avea 17 părți). E un
detaliu semnificativ, pentru că influențează imaginea noastră asupra unității de
concepție a lucrării, unitate manifestată în realitate inclusiv prin filiațiile
tematice dintre toate părțile (deci Mozart era mult mai cerebral decât
adolescentul candid în care-l mai văd unii). Această concepție cvasi-ciclică a
lucrării e absentă în compozițiile originale ale lui Süssmayr, ceea ce
demonstrează că el a lucrat măcar după câteva schițe mozartiene inclusiv în
ultimele 3 părți ale Recviemului, pe care le-a compus în întregime, după cum
afirma, dar probabil că nu le-a și conceput în întregime. Discutabilă rămâne
însă soluția lui de a relua pentru ultima parte muzica primelor două părți de la
textul Te decet hymnus, inclusiv fuga dublă Kyrie eleison Christe
eleison.
Ilustrând încă o dată
predilecția lui Mozart în ultimii ani (inclusiv în Recviem) pentru scriitura
polifonică a lui Handel și Bach, o temă a acestei fugi provine din corul And
with His stripes we are healed din oratoriul Mesia de Handel, căruia
Mozart îi adăugise orchestrația în 1789. De altfel, prima temă a Recviemului
seamănă mult cu un vechi cânt funerar, care deschide și grandioasa Cantată
funebră (Funeral Anthem) de Handel. Scriitura preponderent
vocal-polifonică a Recviemului, inclusiv a cvartetului solistic tratat ca un mic
cor, e încă una din înnoirile stilistice (inspirată de tradiția corală a
barocului) din perioada finală a lui Mozart. Așa cum făcuse cu celelalte genuri
în perioada sa vieneză, Mozart voia să revigoreze și muzica bisericească
integrând în sensibilitatea contemporană marea moștenire a barocului, mai ales
că din mai 1791 era capelmaestru onorific al catedralei Sf. Ștefan. Gusturile
se schimbă mereu, iar schimbarea gustului s-a extins chiar și la muzica
bisericească. Asta n-ar fi trebuit însă să se întâmple. De unde și rezultă că
adevărata muzică bisericească se găsește în pod și e aproape mâncată de molii
(Mozart, 12 aprilie 1783).
În lumina acestor
fapte, se poate constata că interpretarea oferită acum la Oradea a fost
romantică și nu clasică, prin tempourile destul de lente, tonul masiv din cauza
vibrato-ului generalizat, precum și prin câteva licențe față de partitură:
strigătele operistice continue ale soliștilor mai ales în meditativul Benedictus,
un decrescendo în mijlocul fugii din Offertorium și un altul prelung,
ca la filarea unei piese pop, pe acordul final (cântat fără tremolo de
timpani). Chiar dacă în partitură nu scrie tremolo, ca și în nenumărate
alte situații similare din muzica barocă și clasică, tradiția și simțul muzical
necesită un tremolo pe nota finală lungă a timpanului. A cânta strict
numai ce scrie în partitură, în maniera unei lăudabile fidelități de sorginte
modernă față de textul scris, nu are nimic de a face cu practica vie a muzicii
vechi.
Comparativ cu o
înregistrare autentică de referință a versiunii Süssmayr (cu ansamblul Les
Arts Florissants, dirijat de Willliam Christie, datând din 1995), componența
corzilor orchestrei orădene (17 viori prime și secunde, 5 viole, câte 4
violoncele și contrabași) e aproape identică, dar mai ales modul modern de
emitere a sunetului a determinat tonul cam greoi și un dezechilibru de
sonoritate în favoarea registrului grav. Dimpotrivă, în cor, alcătuit din 32 de
voci feminine și 18 masculine (față de 18 feminine și 15 masculine în
înregistrarea cu Les Arts Florissants), deplasarea echilibrului
sonorității înspre acut s-a simțit mai mult doar în pasajele omofone, datorită
scriiturii polifonice aerisite a lui Mozart (se știe că vocile extreme se aud
oricum cel mai bine într-un ansamblu, așa că e necesară întărirea celor
interioare, altfel totul sună aproape numai ca un cor de soprane cu
acompaniament de contrabași).
Dar cu muzica lui
Mozart ne vom mai întâlni de bună seamă, mai ales pe parcursul acestui an, așa
că să ne păstrăm speranța unor concerte cu interpretări mai fidele spiritului
său. O minunată înregistrare, difuzată în ziua aniversară, a Serenadei Haffner
cu orchestra Mozarteum-ului din Salzburg (orchestră nealcătuită din
instrumente de epocă, dar fidelă stilului și sonorității epocii mozartiene), e
încă un argument că nu reconsituirile costisitoare de instrumente vechi, ci
cunoașterea și asimilarea stilului propriu compozitorului constituie și în cazul
interpretării muzicii lui Mozart una din cheile spre frumusețea autentică.
|