O aniversare funebră
În seara de 2 februarie, corul şi
orchestra simfonică ale Filarmonicii de Stat au oferit un concert înscris sub
semnul aniversării la 27 ianuarie a 250 de ani de la naşterea lui Wolfgang
Amadeus Mozart (1756 – 1791). Programul a inclus o singură lucrare, a cărei
durată e de numai vreo 50 min., şi tocmai una funebră: Recviemul în re minor K.
V. 626 (1791) - în versiunea completată în 1792 de Franz Xaver Süssmayr (1766 –
1803), singura prezentă în viaţa de concert din România. Concertul a fost
dirijat de Romeo Rîmbu, cvartetul solistic a fost alcătuit din soprana Georgeta
Stoleriu, altista Aura Tvarovska, tenorul Szilágyi Zsolt şi baritonul Marius
Maniov, iar corul Filarmonicii a fost pregătit de Carmen Bocioc. La orgă
electronică şi-a dat concursul pianista orădeană Antoanela Isaiu.
Recviemul lui Mozart,
schiţat în octombrie-decembrie 1791 (autograful poartă data terminării
prezumtive, 1792), e ultima sa lucrare, a cărei finisare a fost împiedicată de
moartea autorului, se pare provocată de o infecţie renală. Recviemul a fost
multă vreme înconjurat de legendele romanţioase şi absurde despre mesagerul
misterios care a comandat-o şi despre Mozart care, otrăvit de Salieri, îşi
compunea muzica pentru propriile funeralii (apropo, trupul lui Mozart n-a fost
„aruncat la groapa comună” din cauza nerecunoştinţei contemporanilor, ci fiindcă
se mai respectau dispoziţiile fostului împărat Iosif al II-lea în privinţa
simplificării extreme a ritului funerar). E un fapt documentat că Recviemul
fusese comandat în iulie 1791 de contele Franz von Walsegg din Stuppach în
memoria soţiei sale şi că acestui conte îi plăcea să se dădea drept compozitor
în faţa prietenilor după ce îşi procura în secret lucrările altora şi le copia.
Interesant e că nimeni din anturajul lui Walsegg nu s-a mirat de măiestria şi
diversitatea stilistică a lucrărilor „sale”. Pentru a încasa restul onorariului
şi fără a-i dezvălui lui Walsegg că autorul murise, văduva lui Mozart a
încredinţat în secret sarcina completării Recviemului unor colaboratori ai
compozitorului (Jacob Freistädtler, Joseph Eybler şi apoi Süssmayr), dintre care
doar al treilea şi-a asumat-o şi a îndeplinit-o, cu grafia sa aproape identică
grafiei lui Mozart.
Recviemul de Mozart e
o piesă liturgică de dimensiuni medii, pentru care acesta convenise un
substanţial onorariu total de 50 de ducaţi, jumătate din cât primise pentru
operele compuse în perioada finală, de la Viena. E compus pentru cor, 4 solişti
vocali şi o orchestră relativ redusă, în ton cu caracterul elegiac al lucrării.
În afară de corzi, în primele două părţi, singurele orchestrate complet de
Mozart, mai participă 2 corni di bassetto (clarineţi alto în Fa,
instrument des folosit de Mozart în ultimii ani şi înlocuit de orchestrele
moderne cu obişnuitul clarinet în La), 2 fagoţi, 2 trompete şi timpani, precum
şi orga pentru realizarea basului cifrat. Conform studiului introductiv al lui
Friedrich Blume la ediţia Peters din 1932, cei 3 tromboni au fost încă de la
început adăugaţi de Süssmayr, nu de Mozart (solo-ul de trombon din „Tuba
mirum” îi aparţine lui Mozart, dar are rol simbolic, referitor la trâmbiţa
Judecăţii de Apoi)! Deci, Recviemul de Mozart nu e o lucrare „monumentală” şi
„solemnă”, ci mai mult interiorizată şi elegiacă, „o comemorare liniştită a
morţilor” (cum spunea Beethoven despre un Recviem pe care-l proiecta prin 1820).
Imaginea noastră teatrală şi sumbră asupra genului Recviemului e prea mult
tributară celor două lucrări ciclopice compuse de ateii romantici Berlioz şi
Verdi.
Evident, Mozart n-ar
fi păstrat aceeaşi instrumentaţie în mod uniform pentru mai tot restul lucrării
şi n-ar fi dispus ca trombonii să dubleze mai mereu vocile corului, conform
vechii practici a barocului austro-german. Acestea sunt şi principalele obiecţii
care s-au adus orchestraţiei completate de Süssmayr, deşi el spunea că a lucrat
conform indicaţiilor maestrului său. Oricum, meritul lui Süssmayr rămâne
covârşitor prin faptul că a salvat pentru viaţa muzicală această capodoperă. Dar
în nici un caz versiunea lui n-ar trebui să fie unică, absolută şi intangibilă
(şi în Occident nici nu este, orchestraţia lui uniformă şi cam greoaie fiind
revizuită, printre alţii, încă de marele muzicolog H. C. Robbins Landon) - mai
ales că Süssmayr a neglijat un element esenţial în ce priveşte concepţia
lucrării: fuga pe „Amen” din finalul „Sequentiei”.
Mozart începea punerea
în partitură având în minte o imagine de ansamblu clară a lucrării şi scria
părţile în ordinea lor firească. Ca atare, manuscrisul lui „Lacrimosa”,
secţiunea finală a „Sequentiei”, se întrerupe după 8 măsuri nu din cauza unui
acces de plâns (lacrimae) şi nu conţine ultimele note scrise de Mozart,
cum pretinde o altă legendă romantică. După cum argumentează cercetătorul
Christoph Wolff, Mozart ajunsese aici la un text identic cu cel ce încheie şi „Agnus
Dei” („dona eis requiem”), aşa că trebuia să compună şi acea parte pentru
a stabili corespondenţele muzicale necesare. Pentru a încheia „Lacrimosa”
şi implicit „Sequentia”, el schiţase expoziţia unei impunătoare fugi pe cuvântul
„Amen” (completată în versiunea reputatului muzicolog şi pianist
contemporan Robert Levin), a cărei temă e răsturnarea temei iniţiale a
Recviemului. Cum şi începutul din „Lacrimosa” se leagă tematic de acea
temă iniţială, Mozart va fi constatat că ajunsese într-un punct nodal al
compoziţiei, ce necesita conexiuni muzicale între două pasaje distanţate, dar
înrudite (începutul lucrării şi sfârşitul lui „Agnus Dei”). Aşa că a continuat
cu vocile părţilor următoare, înainte de a reflecta asupra soluţiei componistice
necesare aici.
În acest punct ar fi
de precizat şi că Recviemul are nu 12 mici părţi, cum se tot zice de obicei
(inclusiv în programul de sală al concertului orădean), ci 7 părţi (conform
ediţiilor Breitkopf & Härtel, Peters şi Dover): „Introitus”, „Kyrie”, „Sequentia”
(de die judicii), „Offertorium”, „Sanctus” (incluzând şi „Benedictus”), „Agnus
Dei” şi „Communio” (primele două pot fi considerate legate prin cadenţa pe
dominantă din finalul lui „Introitus”, iar ultimele două prin cadenţa finală a
lui „Agnus” în tonalitatea relativă). În aceste 7 părţi se dispun cele 12
„numere”, adică piese, ca şi în cazul misselor mozartiene (ciudat, nimeni n-a
pretins că marea Missă neterminată în do minor K. V. 427 ar avea 17 părţi). E un
detaliu semnificativ, pentru că influenţează imaginea noastră asupra unităţii de
concepţie a lucrării, unitate manifestată în realitate inclusiv prin filiaţiile
tematice dintre toate părţile (deci Mozart era mult mai cerebral decât
adolescentul candid în care-l mai văd unii). Această concepţie cvasi-ciclică a
lucrării e absentă în compoziţiile originale ale lui Süssmayr, ceea ce
demonstrează că el a lucrat măcar după câteva schiţe mozartiene inclusiv în
ultimele 3 părţi ale Recviemului, pe care le-a compus în întregime, după cum
afirma, dar probabil că nu le-a şi conceput în întregime. Discutabilă rămâne
însă soluţia lui de a relua pentru ultima parte muzica primelor două părţi de la
textul „Te decet hymnus”, inclusiv fuga dublă „Kyrie eleison – Christe
eleison”.
Ilustrând încă o dată
predilecţia lui Mozart în ultimii ani (inclusiv în Recviem) pentru scriitura
polifonică a lui Handel şi Bach, o temă a acestei fugi provine din corul „And
with His stripes we are healed” din oratoriul „Mesia” de Handel, căruia
Mozart îi adăugise orchestraţia în 1789. De altfel, prima temă a Recviemului
seamănă mult cu un vechi cânt funerar, care deschide şi grandioasa Cantată
funebră (Funeral Anthem) de Handel. Scriitura preponderent
vocal-polifonică a Recviemului, inclusiv a cvartetului solistic tratat ca un mic
cor, e încă una din înnoirile stilistice (inspirată de tradiţia corală a
barocului) din perioada finală a lui Mozart. Aşa cum făcuse cu celelalte genuri
în perioada sa vieneză, Mozart voia să revigoreze şi muzica bisericească
integrând în sensibilitatea contemporană marea moştenire a barocului, mai ales
că din mai 1791 era capelmaestru onorific al catedralei Sf. Ştefan. „Gusturile
se schimbă mereu, iar schimbarea gustului s-a extins chiar şi la muzica
bisericească. Asta n-ar fi trebuit însă să se întâmple. De unde şi rezultă că
adevărata muzică bisericească se găseşte în pod şi e aproape mâncată de molii”
(Mozart, 12 aprilie 1783).
În lumina acestor
fapte, se poate constata că interpretarea oferită acum la Oradea a fost
romantică şi nu clasică, prin tempourile destul de lente, tonul masiv din cauza
vibrato-ului generalizat, precum şi prin câteva licenţe faţă de partitură:
„strigătele” operistice continue ale soliştilor mai ales în meditativul „Benedictus”,
un decrescendo în mijlocul fugii din „Offertorium” şi un altul prelung,
ca la filarea unei piese pop, pe acordul final (cântat fără tremolo de
timpani). Chiar dacă în partitură nu scrie tremolo, ca şi în nenumărate
alte situaţii similare din muzica barocă şi clasică, tradiţia şi simţul muzical
necesită un tremolo pe nota finală lungă a timpanului. A cânta strict
numai ce scrie în partitură, în maniera unei lăudabile fidelităţi de sorginte
modernă faţă de textul scris, nu are nimic de a face cu practica vie a muzicii
vechi.
Comparativ cu o
înregistrare autentică de referinţă a versiunii Süssmayr (cu ansamblul Les
Arts Florissants, dirijat de Willliam Christie, datând din 1995), componenţa
corzilor orchestrei orădene (17 viori prime şi secunde, 5 viole, câte 4
violoncele şi contrabaşi) e aproape identică, dar mai ales modul modern de
emitere a sunetului a determinat tonul cam greoi şi un dezechilibru de
sonoritate în favoarea registrului grav. Dimpotrivă, în cor, alcătuit din 32 de
voci feminine şi 18 masculine (faţă de 18 feminine şi 15 masculine în
înregistrarea cu Les Arts Florissants), deplasarea echilibrului
sonorităţii înspre acut s-a simţit mai mult doar în pasajele omofone, datorită
scriiturii polifonice aerisite a lui Mozart (se ştie că vocile extreme se aud
oricum cel mai bine într-un ansamblu, aşa că e necesară întărirea celor
interioare, altfel totul sună aproape numai ca un cor de soprane cu
acompaniament de contrabaşi).
Dar cu muzica lui
Mozart ne vom mai întâlni de bună seamă, mai ales pe parcursul acestui an, aşa
că să ne păstrăm speranţa unor concerte cu interpretări mai fidele spiritului
său. O minunată înregistrare, difuzată în ziua aniversară, a Serenadei „Haffner”
cu orchestra Mozarteum-ului din Salzburg (orchestră nealcătuită din
instrumente de epocă, dar fidelă stilului şi sonorităţii epocii mozartiene), e
încă un argument că nu reconsituirile costisitoare de instrumente vechi, ci
cunoaşterea şi asimilarea stilului propriu compozitorului constituie şi în cazul
interpretării muzicii lui Mozart una din cheile spre frumuseţea autentică.
|