Un Cuore bănățean
Costel Baboș
Aș crede în Dumnezeu, Editura Cartea românească, București, 2005
De un stil cuceritor
prin simplitatea lui, romanul Aș crede în Dumnezeu. Amintiri reinventate
semnat de Costel Baboș face parte din acea categorie a cărților singulare,
apărute din vreme în vreme, care pot bucura generații de cititori.
Autorul-narator își asumă fățiș
factura autobiografică, deși precizările lui țin să depărteze autobiografia de
ficțiune. Contrapunctic răspunde cumva fratele autorului, Alexandru Baboș,
într-o Postfață care confirmă autenticitatea celor redate ca martor și
participant la o parte din evenimentele copilăriei și adolescenței surprinse în
această carte. Roman autobiografic, prin urmare, un Bildungsroman cât se poate
de firesc la o primă vedere. E cartea unei vieți ajunsă la maturitatea de unde
trecutul poate fi prospectat cu detașarea înțelepciunii și a clarității pe care
numai timpul le poate hașura.
Nu însă timpul este
cel care dictează aceste amintiri ale naratorului care se travestește în
copilul-adolescentul-nubilul de altădată. Memoria dictează momente disparate dar
întotdeauna centrifuge care au marcat zig-zagat destinul unui individ care a
știut să înmagazineze aproape-artistic fapte de viață definitorii pentru el și
cei din jurul său. Nu e interesat de discreție, poate dintr-un pudism al
scriiturii. El vrea să câștige de la început încrederea cititorului prin
sinceritatea afirmată. Ceremonios, la începutul cărții se prezintă cu datele ce
coincid cu cele ale autorului, modest și transmițând o ușoară undă de sfioșenie,
ca și cum s-ar găsi deja în fața unui spectacol al vieții infantile și deja
amintirea se corectează în primul capitol. Surprinde, pretutindeni în aceste
amintiri reinventate, senzația că memoria e una încă tânără, neștearsă și
cât se poate de recentă. Vocea din text nu e cea a unui bătrân nostalgic care
transformă totul într-o poetică a melancoliei și a timpului, ci a unui copil
maturizat care rememorează cu o întipărire crudă.
Defilează în această
carte o mulțime de personaje, unele cu importanța lor adiacentă, altele fiind
punctate doar ca prezențe ale celorlalți, ca și cum ar face parte, prin
insignifianța lor, dintr-un lung exercițiu al memoriei. Protagonistul-copil e un
fel de combinație de personaj hibrid marca Jules Renard, Dickens, de Amicis și
Salinger. Copilăria lui seamănă cu cea a multor copii din perioada ceaușistă:
familia strămutată la oraș, tatăl bețiv indiferent la evoluția plozilor, o mamă
prea preocupată de treburile casnice ca să reacționeze la dezvoltarea lor și mai
ales o lume îmbibată de false valori și perspective. Copiii își caută de aceea
surogate pentru tată (unchiul Mihail), mamă (străbunica, mătușa Lucica) și orice
altă companie și îndeletniciri care nu au de-a face cu lumea lor domestică.
Universul naratorului oscilează între teama coșmarescă față de tatăl castrator
și iluzia târzie a evadării în America. Dincolo de umorul sigur care însoțește
multe dintre evocările din această carte răzbate un fior al istoriei și al unui
destin aproape-ratat. Dar dacă nici mama nu mă iubise niciodată? se întreabă
retrospectiv naratorul. Între iubirea politică impusă și cea a părinților
inexistentă, acești copii au ceva din tristețea copiilor lipsiți de iubire. Nu
întâmplător Costel se face frate de cruce cu Leontin Ciobănaș, este hipnotizat
de lumea țiganilor (Nasta, familia Bănieșilor etc.) de tribul Zgripțuroaicei
dar și, mai târziu, de cei care reușiseră să treacă fraudulos frontiera. Avem
de-a face cu niște memorii din care lipsesc cu desăvârșire visele, cu excepția
celor legate de jucării ( Căci nici el (Alexandru, mezinul, n.n.) nu avea vreo
jucărie după cum nici eu nici Achim n-am avut. Poate în vise). În schimb,
predomină coșmarurile: De visat visam același lucru. Fie iadul, fie pe tata.
Există o coalizare a fraților împotriva tatălui, stinsă după ani imediat după
divorțul întârziat al părinților și degradarea tatălui-opresor. Când Costel
pleacă la facultate, nu regretă familia, ci mezinul care rămâne singur; totul
este redat în aceeași notă umoristică (umor negru!) și autoironică: Așa e.
Achim a fost cel mai nenorocos dintre noi. Și mai năpăstuit. Eu am primit
afecțiune de la străbunica și Alexandru de la mama. Măcar în primii ani de
viață. Achim a rămas cu bătaia. De la mama pentru notele de la școală, de la
tata pentru că de la tata o luam cu toții și, în plus, îl mai băteam și eu,
pentru că eram mai mare și trebuia să bat și eu pe cineva. Mereu apar persoane
care liniștesc pornirile tatălui dar acestea sunt rare și pasagere: Când tata
ne închidea în cocină pe mine și pe Achim, veneau în ascuns și ne aduceau
mâncare (surorile vitrege ale mamei, n.n.), ne-o strecurau prin crăpătura care
dădea în jgheabul pentru porci. Suntem departe de realismul lui Renard și
Dickens? Înduioșătoare apar scrisorile post-mortem adresate mătușii Lucica, mai
ales pentru că sunt scrise de un adolescent în clasa a XII-a dar care par
produsul unui copil orfan. Savuroase sunt scenele legate de viața școlară. Nu
lipsesc vizitele tatălui beat în timpul orelor, descoperirea vocației
naratorului pentru chimie după o introducere făcută de Adriana Babeți în...
alchimie, revenirile emoționante cu orice început de an la dirigintă,
prieteniile felurite și adversitățile. Memorabil e episodul în care mama caută
să scape fiul de exmatriculare: Vă rog frumos, doamna profesoară, nu-l
exmatriculați, că-i băiat necăjit (poezia mamei), are un tată bețiv care ne bate
pe toți de ne sar oasele din noi, iar eu sunt bolnavă de Hodki... și răscolea
prin geantă după ieșirile din spital și rețetele medicale. Doamna Pațac a
început să roșească.
Povestea acestui Cuore
bănățean arată într-un registru ironic povestea posibilă a unei copilării sub
comunism, cu toate posibilitățile de atunci, care, iată, prinse ficțional de un
autor-copil și apoi autor-matur, capătă un farmec nu doar de epocă, istoric, cât
literar. Străbate peste toate aceste amintiri cenușiul unui timp istoric atroce,
prea puțin înregistrat de vârsta fragedă însă foarte ușor de recunoscut prin
decorul-ramă al amintirilor: mizeria socială înfățișată. Copiii poartă haine la
nesfârșit, mănâncă te miri ce, asistă la deportările mascate ale etnicilor
germani și atâtea altele. Timpul nu e surprins cronologic, ci prin
transfigurările comunismului nou, grotesc. Dispar străzi și oameni, spații verzi
și culori altădată liniștitoare. Drama istorică atinge apogeul prin cele două
tentative de trecere a frontierei. Episoadele nu concură tragicul pentru că sunt
prezentate în aceeași manieră ludică a râsu-plânsului. O singură dată
autorul-narator renunță la umorul negru și la autoironie și devine grav: atunci
când rememorează moartea Lucicăi, o victimă a sistemului sanitar comunist: A
fost una dintre puținele înmormântări la care am luat parte. Iar după
înmormântare singurul mormânt pe care l-am mai vizitat. Din când în când.
Nici schimbările de
după 89 nu scapă analistului-cu-memoria-plină. Alexandru, student, pleacă în
Suedia după ce e bătut de mineri și trimite, peste timp, școlii care-l avortase
teza de doctorat, țiganii nu mai intră în pușcării ci se apucă de... călătorii
și altele alcătuiesc radiografia unei lumi care numai în bine nu se schimbă.
Doar amintirile legate de cenaclul Helion și lumea lui mai animă cumva
discursul. Și, într-un plan secund, soția Camelia.
Costel Baboș scrie o
carte despre iubire, până la urmă, deși e atât de puțină aici, despre un timp
paradisiac, deși avea toate datele unui veac grotesc. Aș crede în Dumnezeu
e povestea unei familii, reconfigurată de amintirile unui copil prea introvertit
chiar și pentru frații săi, care seduce printr-o sinceritate specifică vârstei
inocenței și printr-un umor care deturnează înadins atenția de la aromele dure
ale amintirii. O carte despre copilărie dar mai ales o cronică istorică încă
atât de vie. |