Călătorie spre "reperele interioare"
Oana Orlea
Alexandra iubirilor, Editura Compania, București, 2005
De când viitorul s-a
redus la un punct, punțile dintre prezent și trecut s-au înmulțit, s-au
consolidat poate tropăi pe ele cum îi place, gândește Alexandra, eroina din
Alexandra iubirilor, de Oana Orlea, o tulburătoare carte despre tinerețe
și bătrânețe și despre viața în goană spre moarte, despre timpul scurs și
puținul timp rămas de trăit, despre senzația avută, dincolo de miezul vieții,
înspre apus, că ea însăși nu mai e decât un fir de praf în marele accelerator
al timpului.
În călătoria Alexandrei spre
nicăieri sau spre o destinație cât mai mult amânată, o călătorie fără sens și
fără scop, sau chiar dacă are vreunul, nu i se întrevede, deocamdată, sfârșitul
proiect eliberator, urmărind o despovărare, o ușurare a sufletului și totodată
o încărcare a lui cu emoțiile prezentului pus față-n față cu trecutul timpul
se anulează. Numărătoarea amanților, așa cum alții, pentru a adormi, numără
oi, amintirea experiențelor înseamnă jaloane, repere în aventura plină de
eșecuri, de pericole și de uimire în fața descoperirilor mereu luate de la
capăt. Memoria reactivată, pusă chiar în stare de alertă, se folosește de
amanții-pretexte în epurarea minciunii, eroina având vocația adevărului
neînduplecat, oricât ar fi el de dureros, îi scoate pe iubiții Alexandrei din
uitare, îi aduce din nou la ea, pune stăpânire pe ei ignorând orice cronologie
sau ierarhie, se scufundă, traversează apele tulburi în care plutesc amintiri
recente, se încrucișează umbre și lumini.
Rememorarea nu este un
act cu tot dinadinsul necruțător, dar prezența amenințătoare a Coraliei, femeia
cu părul roșu și parfum persistent de tuberoze, înainte întâlnită în câteva din
momentele decisiv periculoase ale existenței naratoarei clientă veche,
călătorind în scop profesional în trenul ce-și duce pasagerii , ca și cea a
splendidului cal șarg însoțitor, impun fidelitatea față de adevăr, identificarea
cu starea de adevăr a lucrurilor. Cuprinsă ca între două paranteze de cele
două prezențe, prima iscând gândul la moartea iminentă, mereu (dar oare până
când?) înșelată, cealaltă dătătoare de fericire, imaginea calului șarg pe care
îl vrea nemuritor și pe care îl va revedea când va veni momentul, cu condiția
să se țină în echilibru pe suprafața lunecoasă a prezentului, Alexandra
coboară în adâncurile memoriei și primul nume de iubit ieșit în intâmpinare e
o parolă care îi deschide paginile povestirii. O viață cât o povestire, cu
multe personaje, cu iubiți-pretexte, în fiecare nume, câte o fărâmă din viața
aceluia și una din viața ei, o plonjare în trecut pentru a uita prezentul,
pentru a uita că drumul vieții ei era desfundat. Aducerea lor aminte îi
inculcă certitudinea că îi iubește cu o dragoste mai adâncă decât odinioară, îl
iubește pe fiecare dintre ei cu suma tuturor iubirilor. Iubindu-i, se iubește
din nou pe sine și găsește astfel forța de a continua călătoria.
Iubiții reali sau
imaginari ai Alexandrei sunt oglinzile ei, chiar priviți cu ochii închiși,
necruțarea față de ei este neîndurarea față de sine însăși, este manifestarea
unei brutale, încrâncenate adânciri într-un trecut al cărui înțeles se cere
descifrat, trecut interzis calului șarg ce trebuie păstrat mereu în prezent,
prezentul acesta al cărui sens îi scapă și pe care ar vrea atât de mult,
uneori, să-l regăsească. Calul șarg laitmotivul cărții, alergând în timp, pe
o diagonală inventată de el este pentru personajul-narator prototipul
perfecțiunii parcă niciodată [
] n-a văzut ceva atât de perfect, o perfecțiune
ce se impune din prima clipă, antidotul singurătății, promisiunea violentă,
neașteptată a fericirii indicibile, este cel prin care călătoria Alexandrei
capătă în sfârșit un sens, instanță protectoare care își poartă infinitul pe
crupă, în coamă. El este infinitul. Văzut în toată splendoarea lui atât la
lumina zilei, cât și scăldat de lună, el este tinerețea de care nu vrea să se
despartă. Ea știe că-l va reîntâlni mereu pe parcursul călătoriei cu condiția
să se țină în echilibru pe suprafața lunecoasă a prezentului, el este puntea și
arcul, legătura visului cu trezia, a prezentului cu trecutul, a tinereții cu
bătrânețea, a vieții cu moartea în cruda asumare a lucidității și suferinței.
Călătoria, una
oarecare, nici mai interesantă și nici mai captivantă decât altele, la prima
vedere, asemenea vieții, este populată în prezentul anost de oameni fazi,
încastrați în monotonia traiului lipsit de perspectivă, asemenea bătrânului
văduv care a încercat s-o ademenească în cel mai dezolant și mai dramatic
flirt, acela al vârstei a treia. În contrast cu el, doar doi inși îi captează
atenția și-i stârnesc interesul: băiatul obez cu piciorul în ghips, ce se
îmbarcă și o pornește pe apele morții în locul ei și omul cu pielea translucidă,
ei doi îi luminează cenușiul prezentului. Trecutul, în schimb, tinerețea și
maturitatea revăzute în stare de trezie, în viața-vis sau în visul-vis, capătă
proporții incredibile, pe un traseu cu totul neașteptat în spațiul-timp parcurs
în anii de după detenție. Ficțiunea se remodelează și se îmbogățește cu datele
biografiei reale ale autoarei. Oana Orlea îi împrumută personajului câteva
elemente-cheie din propria-i existență, întâmplări, trăiri, bucurii sau dureri
care nu tulbură credibilitatea și farmecul eroinei, dimpotrivă, îi desăvârșesc
conturul, îi sporesc coerența, îi adâncesc drama. Amalgamând în construcția
Alexandrei și propriile-i date, romanciera se supune, într-o confesiune
purificatoare, unui dureros ecorșeu, necesar, esențial chiar pentru momentul
ales, cel al înțelegerii și al acceptării lucrurilor care îi însoțesc viața și o
obsedează de multă vreme, fără a-și brusca sau contraria cititorul.
Iubiții Alexandrei,
douăzeci și unu la număr, într-o contabilizare exactă, dacă iubirile pot fi
numărate sau contabilizate exact, ar fi putut fi mai mulți sau mai puțini, sunt
nu numai nume, ci prezențe extrem de vii în evocarea plină de culoare a eroinei,
existența și pregnanța lor fiind condiționate exclusiv de recunoașterea locului
pe care li-l atribuie naratoarea în mecanismul absurd sau coerent al vieții.
Experiența dură a închisorii ei îl fascinează pe Leonard, afaceristul mărunt și,
într-o ciudată mitridatizare, detaliile smulse cu greu de la Alexandra și le
aproprie, exersând astfel, prin ea, posibila lui arestare și detenție, mă
obliga să particip la <preadaptarea> lui, [
] să-l urmez peste tot, în lunga
lui coborâre în infern. Minciuna, delațiunea, colaborarea cu miliția sau
securitatea, compromisurile de tot felul puse pe seama celor odată iubiți sau
despre care a crezut că i-a iubit și că a fost iubită, conturează o lume
absurdă, pe dos, cea a anilor comunismului, nenumit, dar subînțeles. Vlad
arhitectul ce creiona și confecționa machetele unui oraș imaginar, de vis,
frustrat de urâțenia arhitecturii planificate , cedează totuși, schițând în
final orașul cazarmă și palatul, adunătura aceea de urâțenie cu ștaif,
ignoră distrugerea orașului vechi și casele zdrobite de buldozere. Acest prim
nume, ca o parolă, deschide porți și lasă gândul să pătrundă, să răscolească
amintiri, să scoată la suprafață dureri vechi și nume până atunci trecute în
uitare. Odată locul dezvăluit în toată urâțenia sa, timpul se cuibărește sau se
desface în jurul altor nume, a altor locuitori din zona absurdă, cu case și
grădini de vară, cu iz de orient, unde domnea o libertate de trei parale,
zăpăcitoare ca un drog, în care o generație debusolată pornise în căutarea
unui paradis pierdut, pe care n-ar fi știut a-l defini.
Sinceritatea,
prospețimea trăirii și evitarea imposturii circumscriu legătura tinerei
Alexandra cu mult prea maturul Ambasador; este ciocnirea a două mentalități, a
două generații, cea în vârstă considerată răspunzătoare pentru tot ceea ce i se
întâmpla celei tinere: Nu știuseră să vadă ce ne pândea, nu-și dăduseră seama
de amploarea schimbării, se crezuseră indestructibili, se lăsaseră învinși prin
neprezentare; e întâlnirea a două secvențe de timp diferite și este rezumatul
unei neobișnuite inițieri în frumosul cotidian și artistic și într-un stil de
viață apus, înlocuit de traiul promiscuu în locuințe cu dependințe comune, în
garaje sau în cocioabe, prin poduri fără confort. Disonanța cuplului în care
tinerețea prințesei bizantine era o scrisoare de acreditare pentru
[Ambasador] în lumea asta nouă și ostilă și neîndurătoare cu el se convertește
în armonie odată închise ușile apartamentului în care totul era frumos și
calm, în universul acela reconstituit de el cu tenacitate, salvând sau
răscumpărând atunci când se putea, mobile vechi cu forme grațioase, cu
marchetărie de culoarea mierii, în care au petrecut luni și luni de viață în
afara timpului și în care o învăța arta de a fugi de urâțenie.
Atemporalitate
năucitoare și dăunătoare celei pentru care viața înseamnă o neîntreruptă
bătălie, nu pot trăi fără să mă bat. Fie că este vorba de Ambasador și
cufundarea, alături de el, într-o lume frumoasă, cu greu prezervată în
condițiile ostile, fie că e vorba de sudorul Anghel de pe șantierul unde
Alexandra își duce una din bătălii, selecția intreprinsă de naratorul-personaj
este concludentă, edificatoare, fiecare nume, fiecare iubire sau aparență de
iubire este o secvență de viață căreia i se asociază o tulburătoare
comprehensiune, un lirism nostalgic de o factură extrem de personală,
împiedicate de luciditatea permanent trează să alunece în tandră dulcegărie sau
vulnerabilă slăbiciune. Personajul creat de Oana Orlea are extraordinara
capacitate, evitând cinismul distructiv, dar îmbrățișând ironia blândă, ocolind
observația caustică, dar împrumutând spriritul de justețe în afara căruia nu
poate exista, de a disocia cu limpezime binele de rău, adevărul de falsitate,
iubirea de absența ei. Pentru Alexandra, Ștefan și cei trei ani petrecuți cu el
sus la munte, la cabana de la jumătatea drumului dintre baza și vârful
triunghiului înseamnă iubire, rectitudinea lui morală se pliază pe cinstea
femeii, gândul ei se află în prelungirea gândului lui. Pentru a-l evoca, pentru
a-și povesti amintirile despre Ștefan, ar renunța la cuvintele omorâtoare de
imagini și, totuși, sau poate tocmai de aceea, acestea sunt paginile cele mai
emoționante despre o iubire sfârșită tragic. Imaginea de început a bărbatului se
leagă de cea a talciocului unde l-a cunoscut, groapa aceea a istoriei, unde se
reuneau existențele eșuate ale unor foști, incapabili și totuși dornici de a se
despărți, vânzându-le, de ultimele amintiri ale unui trecut de normalitate.
Există câteva momente,
asociate iubiților reali sau imaginari ai Alexandrei, în care, pe lângă valorile
morale care au pondere în toate secvențele evocate și minciuna nu-și află locul,
dobândesc preeminență autenticele experiențe de viață ale autoarei. Dimi,
băiatul colonelului de securitate, care, cu o satisfacție prefăcută sau reală,
își demola tatăl fără milă, este un personaj dilematic, servindu-și tatăl sau
acționând pe cont propriu în amorul cu o fostă deținută. Equus, care-și iubea
dragostea pe care le-o purta cailor, arestat, dispare la timp din viața și
amintirile ei, pentru a nu se suprapune imaginii șargului și pentru a evita
pericolul de a amesteca trecutul cu prezentul, când s-ar produce ireparabilul.
Este una din secvențele cheie ale cărții, poate singura clipă în care
personajul-narator dă glas, renunțând la detașarea inteligentă și atitudinea
fals concesivă, unor sentimente de mare autenticitate - Iubeam caii cu o
dragoste nefericită, cei pe care-i cunoscusem în copilărie dispăruseră, ca multe
altele, în vârtejul istoriei. Ani de-a rândul mă consolasem citind și recitind
cărți în care caii alergau liberi toată viața lor admițând vinovăția de a fi
inventat o mare iubire inexistentă și de a fi rămas cu o amintire greu de
dus, aceea a cenușii fumegânde în care fuseseră îngropați caii pe altarul
luptei de clasă.
Precumpănesc aducerile
aminte din anii tulburi, cu Henri, consulul Franței în Ecuador, provocator și
informator, având nevoie de cuvinte asurzitoare, care să ascundă faptele,
cuvinte felurite, chiar bune de consemnat în eventualele rapoarte adresate
superiorilor. Terasa de la înălțime, covorul zburător, unde conviețuia cu
Paul, însemna îndepărtarea pe verticală ce purifica orașul de miasmele lui,
de zgomotul vânătorii de oameni, de zarva lozincilor și șuieratul trădării sau
gâfâiala celor ce luptau pentru supraviețuire acolo jos; spațiul e maculat de
tandemul caricatural al celor doi indivizi îmbarcați în mașina angrenaj deja
pornită pe care nimic n-o mai putea opri.
Călătoria, ce tot mai
mult își pierde sensul, devine egală cu suma amintirilor în care momentele de
grație i-au punctat viața, dându-i un sens greu de definit, oferindu-i
certitudinea că n-a trăit degeaba. Neobosită în a-și aminti și specula
reușitele sau nereușitele propriului său trecut, personajul-narator refuză orice
formulă cunoscută, orice clișeu deja vizitat; înnoirea clipelor trecute,
momente pe care ar trebui să le putem contempla cu pasiunea colecționarului
pentru obiectele de artă adunate de-a lungul întregii sale vieți, este o
datorie și o condiție a libertății, a curajului de a-și continua drumul, de a
amâna momentul ultim prin puterea șargului protector. Calule șarg, fă ca
îngerul meu păzitor să-și fi luat zborul la timp, fă-o pe Coralia să uite de
mine o vreme...Cât s-o putea. Invocarea traduce o relație complice, de o
autenticitate netrucată; din rugăciunea finală a acestui roman emoționant al
Oanei Orlea transpare omeneasca fragilitate, îndoiala, teama de nevolnicie,
resemnarea derutată în fața implacabilului, dar și curajul de-a privi înainte
atunci când în spate se află trecutul salvat de balast, prin care și-a dobândit
și ocrotit libertatea. |