Cărțulia
lui Thespis
de Ștefan Oprea
Pentru acea categorie de oameni de
teatru ce slujesc această frumoasă artă cu spiritul și condeiul, adică criticii
și istoricii genului, viața nu înseamnă un număr de roluri și de premiere, flori
ori aplauze, ci seri petrecute în sala de spectacole, în fotoliul 13, loc de
unde devii martor al Thaliei, înregistrând cu bucurie, uneori cu tristețe
chipuri și măști. Experiența aceasta de spectator profesionist nu se
cuantifică în cifre, bilanțuri ori diagrame, deși uneori mai operezi și cu așa
ceva, ci în cronici și cărți ce devin seturi de mărturii, fragmente dintr-un
întreg, bucăți dintr-un mozaic care împreună pot compune lumea tabloului dintr-o
anumită epocă.
Unul dintre cei mai
sagace astfel de martori este, neîndoielnic, ieșeanul Ștefan Oprea a cărui
activitate nu se rezumă însă la cea de critic de teatru, la om care scrie la
cald despre premiera de aseară. Doar în domeniul teatrului, Ștefan Oprea își
poate oricând revendica un onorant cumul de funcții. E deopotrivă autor de
literatură dramatică, istoric de teatru, cercetător prin arhive, a fost și cred
că mai este încă dascăl la Academia de arte George Enescu. E autorul unei teze
de doctorat Eminescu omul de teatru, publicată în anul 2000 la Editura
Timpul. A mai scris cărți de proză ori de critică de film.
Cea mai recentă carte
a lui Ștefan Oprea, Căruța lui Thespis, apărută în colecția Epidaur
a Editurii Opera Magna dă seama într-un chip cât se poate de revelator
despre felul aplicat în care timp de mai multe decenii autorul și-a înțeles
rolul de martor. Serile petrecute în sălile de spectacol, orele consumate în
biroul de acasă ori în cel de la redacție spre a scrie despre ce a văzut, au
fost dublate de ceasuri lungi dedicate studiului în biblioteci căci Ștefan Oprea
nu s-a limitat a fi un cronicar al timpului prezent, ci a vrut să fie deopotrivă
un cercetător al trecutului scenei pe care a slujit-o în felul său- cea a Casei
lui Alecsandri- de care întotdeauna a dorit să fie mândru. Criticul și-a
înțeles profesia ca atitudine, motiv pentru care cred că nu greșesc prea
mult când afirm că lucrarea Căruța lui Thespis e înainte de orice o
succesiune de atitudini.
O primă secvență
intitulată Idee și act e elocventă pentru atitudinea istoricului de
teatru Ștefan Oprea. Încercând să clarifice enigma tentativelor dramaturgice
ale lui Mihai Eminescu, autorul cărții pornește de la fructuoasa premisă
potrivit căreia fără a fi elaborat un sistem organic sau un tratat propriu de
teorie teatrală, de arta spectacolului, poetul a emis în susținuta sa
publicistică de specialitate, idei fundamentale privind specificul și
particularitățile distinctive ale acestei arte, idei care, dacă are fi fost
organizate, ar fi dat naștere, neîndoielnic, unui asemenea sistem sau unui
asemenea tratat. Mai departe, Ștefan Oprea reface modul în care a ajuns
Eminescu la o remarcabilă condiție de om de teatru, urmărind constant
consolidarea pregătirii teoretice, dar oferind în timp și numeroase fragmente
dramatice. Același istoric de teatru a consumat ore și ore pentru a afla din
biblioteci și vechi înscrisuri care au fost raporturile dintre Caragiale și
Naționalul ieșean. A lucrat oare acolo marele dramaturg ca sufleur, i s-a jucat
cumva pe respectiva scenă, e drept, sub un alt titlu, pentru întâia oară,
Conu Leonida față cu reacțiunea, a avut Caragiale dispute financiare cu
vremelnicii conducători ai Teatrului moldav?- sunt întrebări la care încearcă să
formuleze un răspuns Ștefan Oprea care, regăsindu-și condeiul de critic și de
comentator al timpului prezent, nu pierde ocazia de a-și exprima justificata
nemulțumire față de eșecul anului Caragiale. Istoricul de teatru schițează o
utilă istorie a travestiului Chiriței, examinează contribuția lui Ion Sava, în
dubla sa calitate de regizor și dramaturg, la inovarea teatrului românesc,
respinge prejudecata că la capitolul dramaturgie națională stăm prost , vede
ce se întîmplă în teatrele și dramaturgia basarabeană, reevaluează moștenirea
lui Grotowski, face bilanțuri de stagiuni ori de festivaluri.
A doua parte a cărții
se intitulează Chipuri și măști, iar în scrierea ei criticul a pornit de
la premisa că teatrul e o artă pentru oameni, făcută de oameni. Iar acei oameni
ce și-au dăruit cu adevărat viața teatrului merită nu doar aplauze și flori, ori
scurte consemnări în spațiul întotdeauna insuficient al cronicii, ci și portrete
și evocări, plecăciuni deloc formale ori encomiastice, mustind de epitete
ornante, ci mici exegeze care să fie generate de o reală cunoaștere a creației
lor, fie că au fost ori sunt actori-precum Miluță Gheorghiu, State Dragomir,
George Popovici, Anny și Bruno Braesky, Ion Lascăr, Adrian Tuca, Teofil Vâlcu,
Angela Bârsan, Cornelia Gheorghiu, Mihaela Arsenescu , Violeta Popescu ori
Florin Mircea, mari regizori asemenea Mariettei Sadova ori Soranei Coroamă,
dramaturgi precum Nelu Ionescu sau Matei Vișniec, ori destoinici directori de
teatru ca Ilie Grămadă. Dacă citești, bunăoară, portretul dedicat Mihaelei
Arsenescu afli de ce această actriță cu personalitate tumultuoasă și
intuiții surprinzătoare, cu naturalețe și farmec feminin cuceritor a devenit o
mare doamnă a scenei ieșene, înfruntând un destin care, adesea, i-a fost
potrivnic. În aceste portrete extrem de documentate și elaborate, Ștefan Oprea
se arată încă o dată un comentator care nu-i laudă pe alții spre a se lustrui
pe sine, ci un om care iubește teatrul pentru și prin valorile lui pe care le
urmărește, diagnostichează, încurajează, promovează.
Secțiunea A privi
și a vedea îl reconfirmă pe Ștefan Oprea drept un redutabil analist al
teatrului nostru cel de toate serile, cu spectacole foarte bune ori mai puțin
bune prilejuite de piese românești sau străine. Criticul nu vrea să strălucească
stilistic, să ia caimacul, nu apreciază focurile ieftine de artificii ce devin
simple focuri de paie. Nu-i place cronica scrisă la repezeală, pe un colț de
masă. Scrie analitic, după o amplă documentare și cuvenită reflecție, nu e atins
de boala calificativelor concretizate în adjective, caută mereu motive de a
merge la teatru și de a-i îndemna și pe alții să o facă, nu e cusurgiu, dar nu
admite non-valoarea, încropelile, lipsa de program ori falsul program teatral,
spectacolele fără idee și miză. Firește, a acoperit prin cronicile sale mai cu
seamă zona Moldovei, a comentat, cred, toate spectacolele Naționalului ieșean,
dar a făcut-o fără partizanate prost înțelese, fără patriotisme locale. Fiind un
profesionist adevărat nu a refuzat nicicând plecatul la drum întru căutarea
spectacolului bun care să-i servească drept reper ori termen de comparație
știind că asemenea profesioniștilor scenei și criticul trebuie să fie mereu
altul, îmbogățit de noi și noi experiențe, dar posesor al unor principii
netranzacționale, singurele care îi asigură cu adevărat validitatea judecății.
Model i-a fost și îi este lui Ștefan Oprea regretatul Valentin Silvestru, adesea
invocat, pe care criticul ieșean nu l-a repudiat nici după l989 când mulți, prea
mulți dintre cei ce îi erau datori în profesie maestrului s-au grăbit să-l
conteste, supralicitându-i defectele și uitându-i meritele.
Într-o perioadă în
care criticii nu se mai prea citesc între ei, Ștefan Oprea face exact ceea ce
trebuie. Citește cărțile confraților, le comentează și le evaluează,
consacrându-le ultima parte a volumului, parte intitulată Carte frumoasă
.Găsim
judecăți serioase despre cărțile profesorului Ion Zamfirescu, despre cele ale
Ludmilei Patlanjoglu, ale lui Constantin Paiu, ale regretatului Dumitru Solomon,
ale Sorinei Bălănescu ori George Popa, despre noi lucrări de caragialeologie.
Căruța lui Thespis
nu e o dintre acele cărți care,
odată citite, le pui liniștit în bibliotecă. E un veritabil instrument de lucru,
fiindcă revii la ea când ai nevoie de o informație ori vrei să verifici o
impresie. E, fără îndoială, o carte cu rost. |