Fișele unui memorialist (66)
Nichita Stănescu: pe jumătate poet,
pe jumătate farseur. Numai că și farsa i se împarte în două: o jumătate a
ticluit-o el însuși, alta i-a jucat-o Destinul.
*
Emoția, orice emoție e, într-un fel,
așteptare.
*
Exclama cineva: Camil
Petrescu? De profesie, om inteligent!.
*
Petre Got mi-a relatat
o apreciere auzită de la N.Steinhard: Deosebirea dintre un tip care face pe
nebunul și un nebun adevărat e următoarea: pe cînd cel dintîi sparge ferestrele
locuinței vecinului, cel de-al doilea sparge ferestrele propriei sale locuințe.
*
Moralistul: Estet al
sufletului (Cocteau).
*
Aflu că într-o clinică
din Buenos Aires medicii vin la consultații inveșmîntați în clovni, unii din ei
luînd chiar lecții de actorie. Oare epoca noastră, psihanalitică prin excelență,
e gata a înlocui vechiul slogan, pîine și circ, cu medicină și circ?
*
O vîrstă ideală. Îmi
spunea bătrînul moșier Pleșoianu, a fost prefect de Gorj, ajuns nonagenar: Eh,
ce n-aș da să am acum 70 de ani! Pe atunci nu-mi rezista nici o cucoană!.
*
Stilul : chestiune nu
de tehnică, ci de viziune (Proust).
*
Într-un mediu mizer,
poezia poate trece drept sibaritism. Într-un mediu opulent, are aerul unei
asceze.
*
Ce e viața? Ce e
fericirea? Desigur, întrebări pentru albumul școlărițelor sentimentale! Dar cît
de teribile pot fi naivitățile! Sub pojghița lor se află genunile... Răspuns de
scriitor: viața, fericirea în viață sînt cel mult un șir de prefețe promițătoare
foarte, după care nu mai urmează nici un text.
*
Modestia? Fața socială
a umilinței, care, ca orice fenomen adus în planul extrovertirii, poate fi cu
ușurință mimată.
*
Căci prin speranță
ne-am mîntuit; dar speranța care se vede nu numai e speranță. Cum ar spera
cineva ceea ce vede? (Rom 8, 24-25).
*
Îmi amintesc de ironia
subțire cu care Ovidiu Cotruș îmi povestea despre relațiile lui cu Mircea Zaciu.
Ca student mai tînăr cu cîțiva ani, cel de-al doilea se ploconea de la distanță
în fața celui dintîi, socotit un fel de guru al studențimii. După ieșirea lui
Ovidiu Cotruș din închisoare, Mircea Zaciu, coșcogeamite prof.univ., se făcea a
nu-l vedea...
*
Sînt titluri de cărți
care se prind ca scaiul de numele autorilor lor, putîndu-le de fapt înlocui:
Porcec, Pizdeț, Băgău. Bună ziua, domnule Porcec, bună ziua domnule Pizdeț,
sărut mîna domnișoară Băgău!
*
Din păcate, sîntem
recunoscători mai curînd femeilor pe care le-am iubit decît femeilor care ne-au
iubit.
*
M-am bucurat aflînd
că Chirac l-a numit prim-ministru pe inclasabilul Dominique de Villepin, după
așa-zisul eșec al referendumului pentru proiectul de constituție europeană.
Fost ministru al Afacerilor Externe în timpul crizei irakiene, trecut apoi la
Interne, în locul lui Sarkozi, De Villepin face figură aparte nu doar în lumea
politicii franceze, ci și în cea a lumii politice europene. Deși absolvent al
celebrei Școli de administrație, el e un poet din cap pînă-n picioare, un retor
desăvîrșit, un as al cuvîntului scris și vorbit. Volumele lui de poeme, scrise
în răstimpul misiunilor din străinătate, ca funcționar al Ambasadei franceze în
diferite țări, nu au nivelul poeziei de geniu, dar trădează o înzestrare
autentică. Eseurile politic-patriotice (adunate în două culegeri Le cri de
la gargouille Strigătul monstrului și Le requin et la mouette
Rechinul și pescărușul) te cuceresc prin rafinamentul frazei și
lirismul ( uneori potetic, dar nicioadată ridicol) formulărilor și imaginilor.
Nu poți să treci nepăsător pe lîngă asemenea izbînzi retorice, care amintesc
discursurile de odinioară ale unui Bossuet, în registru religios, sau ale unui
Victor Hugo, în registru laic. Într-o conferință pe care a ținut-o cu cîțiva ani
în urmă la Biblioteca Națională a Franței, De Villepin și-a mărturisit public
pasiunea pentru operele lui René Char și Borges, autori exotici, profunzi,
dificili, pe care nu știu cîți politicieni de astăzi i-au deschis măcar o dată
în viața lor (Cristian Bădiliță).
*
Știe în mult mai multă
măsură ce vrea să primească decît ce merită să primească.
*
Micul mister al
muzicii ușoare cîntate într-o limbă pe care n-o cunoști deloc sau care nu-ți
este familiară. Cuvintele străine cîntă ele însele necunoscutul,
netrăitul, pura așteptare...
*
Victor Hugo spunea
despre Paris că este un oraș a cărei periferie este Franța. Să ne bucurăm că
Bucureștii n-au ajuns încă la o atare megalomanie!
*
Nu o dată o femeie hetairică
poate dovedi incontestabile virtuți pe linia unei legături preferențiale:
omenie, tandrețe, dispoziție iertătoare, pe cînd femeia virtuoasă poate cădea
ușor în păcate precum rigiditatea, opacitatea, țîfna, dorința de răzbunare.
*
De la o vreme
neîmplinirea e mijlocul tău fundamental de autodepășire.
*
Neîmplinirea:
sacrificiul adus zeului în chip așa-zicînd obiectiv, prin mijlocirea Destinului.
*
Consider că o anume suspendare a judecății
în privința tuturor gîndurilor, oricare ar fi ele, fără excepție, constituie
virtutea umilinței în domeniul inteligenței (Simone Weil).
*
Binele, frumosul, adevărul nu se află
niciodată în exces. Răul, urîtul, minciuna totdeauna.
*
Dacă cineva îmi întoarce spatele, prefer să
rămînă în poziția aceasta, nu să mai revină cu față cînd interesele i-o cer, așa
cum am pățit cu V.L., un om pe care l-am socotit cel mai important prieten al
vieții mele.
*
Simțim în noi revărsasarea divinității cînd
durerea ne-a îngenuncheat. În momentul cînd prima înfruntare a durerii ne
provoacă o mișcare de bucurie, de recunoștință, de așteptare... ajungem a ne
dori durerea (Cesare Pavese).
Infinitul nu poate fi perceput decît
imaginar. Contaminată parcă de această tulburătoare temă, imaginația poartă
mereu un reflex al infinitului.
*
Indivizii care ne amărăsc viața sînt de trei
feluri. 1) Cei ce-și exprimă pe față lipsa de înțelegere, reaua voință, relele
intenții în raport cu tine, neangajîndu-se în nici un joc al disimulării,
nelăsînd nici un dubiu asupra atitudinii lor. Sînt adversarii așa-zicînd
cinstiți, amestecînd totuși în mîlul aversiunii și al denigrării un dram de
cavalerism. 2) Persoanele de-o bunăvoință forțată, de-o amabilitate factice, cu
un surîs ipocrit, sub care nu e greu să discerni indiferența rea, calculul rece.
Ele îi pot păcăli în special pe neofiți, pe naivi. O experiență ceva mai
avansată în politica relațiilor interurmane nu poate a nu sesiza contrafacerea
unui asemenea comportament. 3) Ipochimenii care dispun de-o mare dibăcie, de-o
veritabilă artă de a-și ascunde gîndul real și intențiile inavuabile,
prestidigitatori ai nuanțelor, iluzioniști ai virtuților, fabricatori ai unei
carisme care anevoie se distinge de cea autentică. Măcar în unele cazuri, ei pot
juca pe degete aproape pe oricine. Îți trebuie nu doar o penetrație psihologică
exersată, ci și sînge rece pentru a-i înfrunta, pentru a smulge masca lor atît
de simpatică încît, la prima vedere, respingerea ei pare o nedreptate și un
grobianism. Se întîmplă să nu-ți dai seama decît foarte tîrziu ori să nu-ți dai
seama niciodată pe deplin de ascunzișurile morale ale acestor abili, așa cum în
dosarele justiției rămîn fărădelegi cu autori necunoscuți.
*
Datoria ineluctabilă a autoobservației:
dacă sînt observat de altcineva din afară, trebuie, firește, să mă observ eu
însumi, dacă nu sînt observat de nimeni altcineva, trebuie să mă observ cu atît
mai atent (Kafka).
*
Unele subiecte se cer scoase periodic la
aer curat, aidoma unoe așternuturi, unor veșminte.
*
Țăranii știu bine că un pămînt cultivat
mereu cu aceeași plantă, după un timp se secătuiește, putîndu-se reface printr-o
altă cultură. Artiștii nu știu adesea că preocupările lor creatoare îi
epuizează, ființa lor putîndu-se regenera prin clipele nule, prin acele clipe în
care ai simțămîntul penibil că pierzi timpul, aparent sterile, dar asigurînd
în obscuritățile sufletului o nouă fază a rodniciei.
*
Norocul e o brută, afirmă prietenul meu G.
Cum l-aș putea contrazice?
*
Timpul probabil: improvizațiile naturii,
variațiunile ei pe tema statorniciei perindării anotimpurilor. Într-un fel,
poezia naturii.
*
Unii se impun în viața literară, alții doar
pe piața literară. O chestiune de diviziune a muncii.
*
O autocaracterizare a lui André Marlaux,
prin intermediul baronului Clappique, din La condition humaine : Cînd
spunea că se va omorî, el nu credea asta, însă pentru că ea îl credea, intra
într-o lume în care adevărul nu mai exista. Nu era nici adevărat, nici fals, ci
trăit. Și pentru că nu exista nici trecutul său pe care tocmai îl inventase,
nici gestul elementar presupus atît de aproape pe care se bazau raporturile sale
cu această femeie, nu mai exista nimic. Eliberat, el nu mai trăia decît în
universul romanesc pe care îl crease.
*
Camil Ressu, după cum își amintea elevul
său, Alin Gheorghiu, avea obiceiul de-a distruge desenele studenților. Așa făcea
el corectura. Motivația: O să-l faci a doua oară. Dacă ți-a reușit doar din
întîmplare, nu-i nici o pagubă, dacă există în tine talentul, o să-l faci bine
și a doua oară.
*
Trei picturi realiste de cimpanzeul Congo,
care au fost scoase la licitație la Londra alături de tablouri de Renoir,
Fernand Léger și Andy Warhol, au fost adjudecate luni contra sumei de 14.400 de
lire sterline (21.600 de euro). Estimate la sume cuprinse între 600 și 800 de
lire sterline de case de licitație Bonham, cele trei tablouri au fost
achiziționate de americanul Howard Hong, care se vrea a fi un mare amator de
pictură modernă și contemporană. Supranumit Cézanne-ul lumii maimuțelor,
Congo a realizat peste 400 de desene și picturi în anii 50, încurajat de
antropologul Desmond Morris. Devenit celebru pentru cărțile și emisiunile sale
de televiziune despre lumea animalelor, cercetătorul a expus tablourile lui
Congo la Londra în 1957, convins că cimpanzeii au o sensibilitate artistică. Se
spune că însuși Picasso ar fi atîrnat pe perete în atelierul său un tablou de
Congo, al cărui stil l-ar fi apreciat ca fiind «un expresionism abstract» (Adevărul,
2005).
*
Diversele amărăciuni ale vieții trec una
după alta pentru a rămîne pur și simplu amărăciunea de-a trăi. O epură.
*
Infinitul, din punctul de vedere al
creaturii: o disperare a finitului (a formei).
*
Cea mai bună apărare împotriva unei iubiri
este să-ți repeți pînă la bourrage că această pasiune e o nerozie, că nu
merită atîta pentru ea etc. Dar tendința unei iubiri e tocmai aceea de-a ne da
iluzia că e vorba despre un mare eveniment, și frumusețea ei constă tocmai în
permanenta impresie că s-a întîmplat cu noi ceva nemaipomenit, ceva namaiauzit
(Cesare Pavese).
*
Ideile: probleme pietrificate, problemele:
idei fluide.
*
Indiferent de natura lor, amintirile sînt în
sine dezastruoase. Dacă le-am luat tale quale, ele ar putea să ne
distrugă ființa. Din care pricină le transformăm în ficțiune, adică le
dezamorsăm. Întregul trecut nu e decît o vastă ficțiune ce sporește mereu prin
decesul momentelor succesive ce compun prezentul unicele reale.
*
Omul înțelept este mereu egal cu sine prin
sinceritate. Omul inteligent, este, într-un anume grad, înclinat spre afectare,
spre teatralitate. Nesinceritatea este un ingredient care, în cantitate mică, dă
inteligenței un gust picant. |