Pulsul prozei noi, nimic mai mult, cu câteva luări de cuvânt ale unor autori
debutanți ori trecuți deja de a doua carte. Cum se suprapun mentalitățile, dacă
ele converg ori se disipează într-un individualism pronunțat.
Scopul întrebărilor: să provoace, nu să primim niște răspunsuri de
școală, care să ne dea pe spate prin corectitudine politică. E bine că unii sunt
mai blazați și rostul sondajului tocmai asta urmărește: în ce măsură s-a
dezmorțit scriitorul roman, care până acum era atât de previzibil în
răspunsuri că puteam să le scriem noi dinainte. E bine că unii se înfurie când
vorbesc de hobby dar e o realitate pe care prea puțini și-o asumă. În concluzie,
ce ne-am dorit noi a fost o anchetă vie, altfel,
care să nu plictisească și, întrucâtva, să provoace la defulări artistice.
Ne-am
dorit ca întrebările noastre să fie cu dublu sens și probabil se poate observa
că mizau pe acest aspect al diversității. Unii resping total autobiografia, fie
dintr-o pudibonderie a creației, fie din nevoia persistenței unei aure
misterioase; alții și-o recunosc și o problematizează. Am sesizat și o
propensiune a intervievaților spre teorie, nu doar literară, cât
social-politică, dar și o dorință apăsată de diferențiere față de tot ce ține de
problematizarea estetică. Întrebarea cinci viza, firește, mai multe răspunsuri
posibile. Unii au expediat-o în sfera criticii, alții s-au implicat în
cunoștință de cauză. Ne-a interesat dacă prozatorii actuali se mai citesc între
ei și, mai ales, cât sunt de interesați de fenomenul literar căruia îi aparțin.
Departe de noi gândul de-a testa cultura prozatorilor actuali. Ne-a preocupat
mai degrabă gustul pentru anumiți scriitori, cum anume se formează scriitorii
noștri tineri, ce repere culturale îi obsedează ori influențează și mai ales cât
de recente sunt ele. Ultima întrebare, pentru unii naivă, are rostul ei într-o
literatură în care derutele persistă și unde mai ales scriitorii care înțeleg să
trăiască profesionist, numai din scris, se pot număra pe degetele de la o mână.
Prozatorii valurilor trecute erau mai interesați de verdictele criticii și mai
puțin de recunoștința cititorilor. Dacă se mizează pe cititori ca factori de
evaluare și mai apoi pe receptarea criticii specializate.
Asemenea anchete ar trebui probabil făcute din doi în doi ani, dacă ritmul
editorial e la fel de dinamic. Uităm sau nu avem posibilitatea cuprinderii
tuturor debutanților, alteori ignorăm a doua carte din cauza unui mecanism
firesc al receptării, dictat de mulțimea de apariții la atâtea edituri
recunoscute ori obscure.
Fără
mari pretenții (ni se pot imputa multe lipsuri, există o multitudine de tensiuni
interogative...) ancheta noastră luați-o ca pe un gest simplu de a prezenta o
parte din trendul prozastic actual.
Mircea PRICĂJAN
Marius MIHEȚ
-----------------------------------------
1. Tentațiile
autobiografice reprezintă pretexte sau necesități în abordarea scrisului?
2. În ce măsură
considerați că realitatea socială actuală trebuie reflectată în textul literar?
3. Cât hobby și cât
profesionalism există în scrisul vostru?
4. Vă structurați
scrierile după un program estetic specific?
5. Se poate vorbi
despre un discurs comun al prozatorilor tineri actuali?
6. Numiți
scriitorii străini contemporani care vă influențează maniera de-a scrie. Prin
ce?
7. Considerați
cărțile dumneavoastră o provocare pentru cititorul obișnuit? Dar pentru cel
profesionist?
-----------------------------------------
ANAMARIA BELIGAN
Singurul program estetic este: să fiu la înălțimea
propriilor mele cerințe; să mă surprind din cînd în cînd, să ies din ceea ce
englezii numesc ones comfort zone.
1.
Limbajul artistic este de natură antropomorfică, el conține întotdeauna elemente
personale așadar: autobiografice chiar dacă acestea sînt ocultate. În ceea
ce mă privește, cu cît mă îndepărtez mai mult de autobiografie, cu atît mă
apropii mai tare de ea, dar în alt fel.
2.
Reflectarea realității sociale este un vechi clișeu care îmi aduce aminte de
lecțiile de marxism și socialism științific din liceu și facultate. În plus, ce
anume înseamnă realitate socială actuală? Ce e actual dimineața e deja depășit
seara. Iar granițele dintre realitățile locale, naționale și globale devin tot
mai confuze. Nu citesc niciodată o carte de literatură pentru că m-ar interesa o
anumită realitate socială. Există subgenuri specializate pentru cine are nevoie
de așa ceva. Citesc literatură pentru că mă interesează weltanschauung-ul unui
scriitor, vreau să pătrund într-o altă lume, interesantă și originală, diferită
de deplorabila realitate socială, fie ea globală sau locală. În măsura în care
un autor pune în discuție realitatea socială, mă interesează felul în care
ea/el interoghează (adică: nu doar reflectă) acea realitate.
3.
Dacă hobby înseamnă plăcere și profesionalism înseamnă meserie, ele se presupun
reciproc. Așadar: sută la sută din amîndouă.
4.
Doamne ferește! Singurul program estetic este: să fiu la înălțimea propriilor
mele cerințe; să mă surprind din cînd în cînd, să ies din ceea ce englezii
numesc ones comfort zone.
5.
Ce înseamnă prozator tînăr? Sub 30 de ani? Sub 40? Sub 50? Nu recunosc această
categorie pseudoculturală. (În general, tinerii scriitori sau nu mă cam
plictisesc. Calități precum: experiență de viață, înțelepciune, rafinament
stilistic toate recomandabile unui scriitor se află în raport invers de
dependență cu tinerețea. Singura formă de tinerețe care mă interesează este cea
a spiritului. Cel mai des am întîlnit-o la octogenari.)
6.
Îmi place să cred că Rabelais, Shakespeare, Cervantes, Cehov, Flaubert
sînt mai
contemporani ca niciodată. Eu, una, mă întorc la ei periodic, nu pentru a mă
lăsa influențată (nu îndrăznesc să sper așa ceva!) ci recucerită. Dintre
prozatorii actuali îmi plac Gabriel Garcia Marquez (pe care îl includ în
categoria de mai sus), Mario Vargas Llosa, Carlos Fuentes, Salman Rushdie, Hanif
Kureishi, Amos Oz, Paul Auster, DBC Pierre și mulți alții
Nu mi-am pus
niciodată problema dacă mă inflențează sau nu, cu atît mai puțin prin ce!
7.
În materie de cultură în general și de literatură în special, singura formă de
provocare pe care o recunosc este cea la gîndire. Și singura formă de cititor
este cititorul pur și simplu.
-----------------------------------------
ADRIAN
BUZ
... nu poți să fii și demolator, și sufletul petrecerii
dacă ai un discurs, fii profesionist și ține-te de el, precum Artaud de
pantof.
1.
De undeva trebuie să pornești. Nu cred că există un autobiografism atît de grav,
indiferent cît de confesiv pare textul literar, de la un punct, intervine
ficțiunea, dacă nu cumva pactul ficțional funcționează chiar de la început, de
vreme ce vorbim despre literatură. Atunci cînd lucrurile se pun în mișcare pe
hîrtie, nu chestionez niciodată izvoarele de inspirație. Orice îmi trezește
apetitul pentru scris e bine venit; pentru că oricum subconștientul, dacă e la
locul lui, lucrează în ascuns și are grijă să-mi facă surprize, să le amestece
pe toate și să mi le servească înapoi. După cum spunea Marin Preda, răspunzînd
unei întrebări similare, nu faptele contează, ci sentimentele; sau, aș spune,
adevărul lor. Madame Bovary cest moi, dar nu în acel sens rigid, canonic,
numărînd ca un contabil, pe degete diverse ținte critice (sau nu) se includ
aici reperele autobiografice, ci fluid, viu, ironic, aflat într-o simbioză
iremediabilă cu propria minte care nu tace, are grijă să aranjeze bucățile după
legi mult mai flexibile. Așadar, Madame Bovary cest pas moi.
2.
Nu cred că trebuie. Fiecare autor reflectă ce îl frămîntă, își reflectă
obsesiile în sens benign. Pe de altă parte, literatura, fie că vrea sau nu,
face și un astfel de lucru, reflectă un anumit timp, mentalitățile și psihologia
lui, realitatea lui socială și altele, mituri mulate mai mult sau mai puțin pe
relieful unui moment. Trebuie înseamnă premeditare, înseamnă program, înseamnă
să te reduci conștient la o formulă, duce la dogme.
Și încă o dată pe de
altă parte, în era în care politicul a atins o acumulare incredibilă în omul
contemporan, e normal ca acesta, împreună cu consecințele lui sociale, să fie
prezent într-un fel sau altul în literatură. Și noi, românii, alături de alte
popoare ale planetei, putem scrie cîteva pagini la acel op universal care se
intitulează Să auzi istoria bășind și unii dintre noi chiar o fac.
3.
Înțeleg prin profesionalism o grijă față de propriul scris, mize, stil și
tehnici adaptate la un mod propriu de a gîndi și asumate onest și cred că acest
lucru ar trebui să se subînțeleagă. Altfel, dacă vorbim despre scriitorul
profesionist reușesc să fiu mai degrabă patetic. Între scriitorul profesionist
Chuck Palahniuk, din al cărui discurs anarhist anticonsumist, ecranizat pentru
mase n-a mai rămas decît șalul boa de la gîtul lui Brad Pitt, și Antonin Artaud,
tratat cu electroșocuri de societatea care voia să-l vindece de el însuși și
găsit de către grădinar mort, cu un pantof în mînă, al doilea îmi trezește o
admirație pe care nu o pot împiedica. Am ilustrat dramatic un principiu simplu,
care încă mai contează, deși tot ce trăim încearcă să-l nege: nu poți să fii și
demolator, și sufletul petrecerii dacă ai un discurs, fii profesionist și
ține-te de el, precum Artaud de pantof.
4.
Da, cred că da, dar există
celălalt eu, venusianul, care are și el un cuvînt de spus de fiecare dată cînd
mă aplec peste taste. În cele din urmă, pare un tip rezonabil, am învățat să
trăiesc cu el.
5.
Se poate vorbi despre un cadru comun, care generează o anumită literatură,
despre vibrația unui timp absorbită de mințile sensibile care îl trăiesc și
emisă înapoi în forme variate de expresivitate dar similare ca mesaj. Se poate
vorbi despre dezinhibare și despre dorința de a dezgheța literatura, despre un
mod mai direct de a spune anumite lucruri, după zeci de ani de opresiune a
cuvîntului și subterfugii literare. Cînd pornogravitatea trădînd nevroza unui
timp, după cum spunea Soren Vidanski, a atins pămîntul patriei, multe minți
autohtone au țipat inflamate, și-au exersat crispat, mimînd agerimi, discursul
purist, încercînd să încaiere lucrurile în baza unui orgoliu ridicol, mai
degrabă decît să desfacă toată harta și să privească în ansamblu, să vadă unde
altundeva se mai unesc discursurile acestor autori și ce anume poate să însemne
această incidență. Se poate, deci, vorbi și despre spumoasele orbecăieli ale
unei tradiții cu inerție mare.
6.
Mă impresionează construcția unor cărți, sau anumite matematici de creație,
erudiția, sau verva lor și pot culege inconștient ceva din ele. Dar mă
influențează cu adevărat cărțile acelor autori cu care mă găsesc afin, satiricii
care împung cu un băț vechea plăcintă umană și care știu să evite ridicolul prin
ironie sau printr-un cinism surprinzător de cald, unul care trădează, dincolo de
faldurile paradoxului, teama naivă că omul mai are într-adevăr o șansă și
atunci ei ce s-ar face? Cînd Ilf și Petrov au primit reclamații pentru faptul că
se țineau de comicării în vremuri de reconstrucție, sugerau Procurorului
Republicii să-l dea în judecată pe cetățeanul care îi sîcîia, pentru
imbecilitate crasă. Mă influențează toți autorii care spun cu mijloacele de
astăzi acest lucru, deși comicăriile lor au prins și o nuanță de amar negru.
7.
Cunosc cititori obișnuiți care pot emite simplu, fără efort sau abuz de lexic
sofisticat idei mult mai precise despre o carte decît mulți cititori
profesioniști, care nu de puține ori manifestă prejudecăți pripite, se lasă prea
ușor convinși de propria lor voce. Cred în cititorul cu adevărat inteligent,
intuitiv, dezinhibat, care poate să absoarbă firesc adevărurile unei cărți, care
știe să guste provocările unei cărți, indiferent despre ce fel de provocări e
vorba, fie obișnuit, sau profesionist.
-----------------------------------------
RUXANDRA
CESEREANU
... mă consider a fi o prozatoare profesionistă. Rămâne,
însă, ca alte verdicte să dea
cititorii profesioniști la rândul lor. Dacă este cazul.
1.
În proza mea, da, există multă autobiografie, dar mai corect ar fi totuși să o
numesc autoficțiune. Mă definesc prin biografia mea și în acest sens atât
romanul Tricephalos, cât și volumul de povestiri Nebulon conțin
multe semințe autobiografice. Nu din narcisism există acestea, ci din
necesitate. Pretexte nu prea caut în și prin proza mea. Scriu proză pentru că
există multă narativitate în mine. Îmi place să ascult povești și să rostesc
povești și din această plăcere, chiar voluptate, se naște, nădăjduiesc, proza
mea.
2.
Prozatorii realiști ori neorealiști au tot dreptul să se simtă chemați să
transcrie agora românească atât de provocatoare prin marginalitatea și
bizantinismul său. Curțile Miracolelor sunt întotdeauna tentante. Faptul că
există proză suprarealistă sau psihedelică nu înseamnă că proza socială trebuie
exclusă. Există cititori și degustători și pentru una, și pentru cealaltă.
Fiecare așa cum îi este voia și plăcerea.
3.
Firește, cum altfel, întrebarea de față fiind mai degrabă retorică mă consider
a fi o prozatoare profesionistă. Rămâne, însă, ca alte verdicte să dea cititorii
profesioniști la rândul lor. Dacă este cazul.
4.
Nu scriu în funcție de un ism sau altul. Nu scriu proză ca să mă încadrez în
postmodernism, onirism sau post-postmodernism. Ci scriu pur și simplu așa cum
simt. E un loc comun.
5.
Există o tendință de violentare a limbajului și de abuzare a sexualității în
proza actuală scrisă de tineri (vezi și articolul meu din Observator Cultural
nr. 37, 2005 Există o literatură Viagra?), dar acest lucru nu este
neapărat o chestiune de ism, ci de frondă previzibilă. Moda va trece, însă, ca
orice modă. Noii tineri furioși vor îmbătrâni și ei sau vor descoperi alte
tipuri de discurs.
6.
Michel Houellebecq. A doua parte a întrebării este aiurea, refuz să răspund.
7.
Mă voi referi doar la ultimele cărți de proză pe care le-am publicat.
Tricephalos a fost un roman provocare, prin structură, stil, temă. Am mizat
pe această provocare și m-am simțit bine înăuntrul ei. Nebulon este o
carte pe care am scris-o din pură plăcere, din deliciu. Ca pe o madlenă
proustiană. Pe care aș vrea ca și alții să o mănânce cu ochii închiși.
-----------------------------------------
ALAIN
GAVRILUȚIU
Proza autobiografică reprezintă cea mai ușoară formă de a
ceda nevoilor schizofrenice.
1.
Reprezintă o unealtă. În ceea ce mă privește nu pot să pretind că a existat în
vreun moment vreo urmă de premeditare în concepția cărții. Cred că mi-a fost mai
ușor să țin sub control evoluția cărții privind firul epic într-un mod personal.
Pe de altă parte cred că este mai ușor să îți ordonezi opiniile atunci când le
pozitionezi în raport cu tine însuți decât dacă le-ai împrumuta unor personaje
care ar trebui să filtreze aceste opinii prin particularitățile comportamentale
și sufletești ale lor. Așadar nu aș încadra pornirile autobiografice în
categoria tentațiilor ci mai degrabă în cea a impulsurilor spontane. În plus în
orice creator de literatură există o latură schizofrenică ce îl împinge să
trăiască mai multe vieți. Și cel mai ușor este să le trăiescă atribuindu-le
propriei persoane. Proza autobiografică reprezintă cea mai ușoară formă de a
ceda nevoilor schizofrenice.
2.
În aceeași măsură în care realitatea socială influențează pe cei ce produc texte
literare. La urma urmei ne lovim de carențele de educație în tramvai, de
agresiunea sonoră de natură marginală în bazarele aglomerate ale Bucureștiului
și nu numai, de intoleranța generată de lipsa de repere reale, de scările de
valori inversate, de crime și pedofilie, de infractori ajunși modele de reușită
socială. Suntem produsul propriilor experiențe iar aceste experiențe includ și
aceste aspecte ale cotidianului social. Atunci când scrii, oferi o parte din
tine cu tot ceea ce presupune acest lucru. Și mai ales într-o zona tulburată
politic și economic tendința de a te raporta la realitatea socială, la vecinul
de alături, este mult mai mare, pentru ca într-un fel sau altul trebuie să te
eliberezi de senzația de neîmplinire cotidiană. Unii se trezesc că omoară
oamenii din jurul lor, alții scriu despre oamenii din jurul lor.
3.
Nu am fost niciodată bun la științele exacte, așa că îmi vine greu să cuantific
un demers literar. Pentru asta cred că criticii literari sunt mai indicați
având mai multe cunoștiințe și unelte la îndemană. Ori eu cu siguranță nu sunt
critic literar. Însă ultimele rămășițe de educație mă împiedică să îmi asum prea
mult credit sau să mă erijez în ceva ce nu sunt. Așa că la o primă analiză cred
că talerul s-ar înclina către hobby în detrimentul profesionalismului în sensul
că nu sunt posesorul unor studii sau antecedente literare care să mă recomande
ca un profesionist al penelului sau mai exact al word-ului. Cred că cel mai
pregnant însă în scrisul meu este nevoia de a spune povești cât mai elocvent.
Asta este cred cel mai important pentru mine, să spun povești în care oamenii să
se regăsească și care să-i facă să reacționeze sufletește. Din punctul ăsta de
vedere cred că sunt un profesionist la spus povești.
4.
Acum cred că mai mult decât atunci când am început să scriu. La acea vreme nu-mi
structuram ideile deloc ce să mai vorbim de vreun program estetic specific. De
fapt cred că mi-am dorit spontaneitate, mai ales că la acea vreme nu mă gândisem
că manuscrisul ar putea fi publicat. A fost o explozie pe care am așternut-o pe
hârtie. Și astfel programul estetic a fost corespunzător exploziei. La urma
urmei câtă organizare poți să aștepți de la o explozie, fie ea și literară? Însă
îmi doresc ca ceea ce scriu să fie frumos, cred că cel mai important este că
atunci când te lansezi într-o explorare artistică cel mai important este ca
produsul să fie frumos, să bucure sensibilitatea și mai puțin important să
provoace rațiunea la analize și dezbateri. Și cum autorul nu se poate raporta
decât la sine dacă vrea ca produsul creației să fie veridic atunci important
este ca el ( autorul) să considere produsul finit al eforturilor sale ca fiind
frumos.
5.
La această întrebare cred că un critic ar fi mai indicat să vă răspundă. Cu
siguranță, ca orice generație, suntem influențați de aceleași conjuncturi
istorice, de aceleași descoperiri, de aceleași evenimente pe care le-am
prelucrat și modelat fiecare după sufletul și caracterul său. Există o rădăcină
comună de unde am plecat toți, împărțim la baza aceleași frustrări, aceleași
tentații, aceleași derapaje. Ce ne deosebește sunt alegerile făcute în raport cu
aceste constanțe, modul în care ni le-am asumat și fidelitatea față de propriile
opțiuni. De asemenea, un alt lucru important care ne poate fie apropiă, fie
separă în exprimare este cât și cum am fost influențați de perioadele care au
corespuns cu formarea noastră, cât și cum ne-am implicat în acele timpuri, cât
și cum am decis noi și cât și cum au decis alții pentru noi.
6.
Frederic Beigbeder, Pascal Bruckner, Milan Kundera, Andrei Makine, Jean
dOrmesson, Marguerite Yourcenar
Îmi este imposibil să indic prin ce m-au
influențat, dacă aș conștientiza influența atunci aș copia. Cred că prin
atitudinea față de literatură, prin libertinajul față de tehnicile literare.
Prin atmosferă. Important după ce ai savurat un demers artistic este să rămâi cu
atmosfera. Senzația este cea care primează și mai puțin detaliul. Mi se întamplă
frecvent să nu-mi aduc aminte filme, melodii, cărți dar să resimt pregnant
senzația pe care am avut-o atunci când m-am ciocnit de ele. Cred că arta trebuie
să se adreseze în principal sufeltului și mai puțin rațiunii. De aceea orice
formă de artă dacă îți modifică bătăile inimii înseamnă că și-a atins scopul
chiar dacă în rețeaua neuronală nu rămâne nici o impresiune corticală care să
fie evocată. Cred că am fost influențat de autorii de mai sus tocmai pentru că
atunci când le-am citit cărțile mi-am simțit sufletul schimbat fără ca influența
creierului să fie importantă în prelucrarea informațiilor primite.
7.
Nu consider cartea mea în nici un fel. Orice demers literar în momentul în care
a fost finalizat își părăsește autorul și capătă un destin propriu. Nu toată
iarba e la fel își ține destinul între propriile coperți. Orice demers artistic
este ca un copil pentru autorul său, evoluează independent de acesta și îi
poartă numele. În acest moment consider că depinde exclusiv de carte să genereze
reacții. Ce îmi doresc este ca Nu toată iarba e la fel să provoace
reacții.
Trăim într-o lume sedată de cotidianul cenușiu, într-o lume senilizată de
invazia gustului îndoielnic, a falselor valori, a estetismului de mahala. Îmi
doresc să provoc reacție, orice fel de reacție, îmi doresc ca cititorii fie ei
obișnuiți sau profesioniști să se privească dezgoliți de măștile care le sunt
impuse de cutumele sociale, să se analizeze pe ei mai mult decât pe personajul
cărții, să se descopere veritabili, așa cum sunt, cu gândurile lor și mai mult
să-și asume propriul eu și să-l ofere celorlalți necosmetizat de maștile
succesive pe care ni le așternem peste prorpia personalitate ca să corespundem
cerințelor canoanelor sociale.
-----------------------------------------
RADU PAVEL GHEO
Îmi scriu cărțile ca pe o provocare pentru cititorul
obișnuit. Încerc să lansez o provocare cu delectare, ca atunci cînd încerci să
cucerești o femeie.
1.
Mi-e foarte greu să răspund la o
asemenea întrebare. Nu de alta, dar înclin să spun că și una, și alta. Și că
depinde de autor. De fapt, chiar așa și stau lucrurile. Un bun exemplu sînt eu
(întotdeauna un scriitor va fi tentat să se dea de exemplu): scrierile de
ficțiune pe care le-am scris sînt 99% fantastice sau SF și nu au decît o
legătură foarte vagă cu autobiografia mea, dacă au vreuna. În schimb eseistica e
accentuat personală și autobiografică, cumva în stilul pseudo-reportajelor
eseistice ale prozatorilor ruși din perioada interbelică. Așa-mi vine. Așadar,
presupun că fiecare scriitor face cum îl taie capul și cum simte el că e mai
bine. Unii ar putea spune că nu-i o necesitate (și nu-i), alții că e obligatorie
(și pentru ei e)...
2.
...după cum spuneam și mai sus.
Unii o reflectă, alții nu, unii o reflectă uneori și alteori nu. Facem ce vrem.
De-aia sîntem scriitori. Cred însă că, la o analiză de retortă, se poate stabili
cu ușurință că fiecare scriitor reflectă într-un fel sau altul epoca și
societatea în care trăiește, indiferent de genul sau modul literar abordat. Dacă
luăm cazul de ruptură maximă cu realitatea deși doar aparentă și aici mă
gîndesc la science fiction, e de ajuns să citești Cinci săptămîni în
balon și Neuromantul ca să-ți dai seama nu numai în ce epoci au fost
scrise, ci și să stabilești ușor cîteva coordonate ale societăților din cele
două secole diferite: secolul al 19-lea al lui Jules Verne și secolul 20 al lui
William Gibson. Așadar, realitatea socială se vede oricum, dar nu-i obligatoriu
să o ilustrezi programatic.
3.
Nici, nici. Scriu fiindcă am avut
dintotdeauna (adică de cînd am aflat că există scrierea) dorința să scriu. Adică
să inventez povești. Aș fi scris în singurătate și taină și dacă nu mă publica
nimeni niciodată. Pentru mine scrisul nu e în nici un caz un hobby. Totuși, nici
profesie nu i-aș zice și nici de profesionalism n-aș putea vorbi. Nu trăiesc din
scris (sau numai din scris) și nu știu cîți reușesc să trăiască din scris
în România. Dacă am înțeles eu bine și e vorba de scrierea literaturii. Că
altfel, se mai poate: din scrisul de contracte, din scrisul pe vagoane, din
scrisul de legi ș.a.m.d.
4.
Nu. Nu conștient. Mă gîndesc la
cititor... mă rog, la un cititor ideal, care pentru mine e Alina. Deocamdată
testele cu ea au funcționat.
Presupun totuși că pe
undeva există și un anumit... nu i-aș zice program... poate o anumită orientare.
Din moment ce mă interesează cititorul, folosesc conștient sau inconștient
anumite tehnici de captare a lui, care la un moment dat pot deveni manierisme
sau stil personal. Așadar, aș putea vorbi despre un interes pentru estetica
receptării, dar ar însemna să teoretizăm prea mult. Simplificat, aș zice că
prefer să fac eu un pas spre cititor și să-i ușurez efortul de descifrare a
textului (nu chiar mură-n gură, fiindcă un cititor profesionist nu vrea așa
ceva) în loc să aștept cititorul să vină la mine și să-i arunc în cale cînd o
perie, cînd o gresie, cînd o oglindă. Deși recunosc că și o asemenea abordare e
incitantă, nu mi se potrivește prea tare.
5.
Nu pot zice categoric că nu
există ceva. Probabil e cam același lucru care-i lega prin anii 1970-1980 pe
Ioan Groșan, Tudor Dumitru Savu, Cristian Tudor Popescu, Mircea Cărtărescu,
Mircea Nedelciu, Aurel Antonie, Cristian Teodorescu, Vasile Petru Fati,
Alexandru Ungureanu... și se mai pot găsi vreo sută, două de nume. Adică trăiesc
în aceeași țară și în aceeași perioadă istorică, sînt cam în aceleași poziții în
întrecerea cu ei înșiși și scriu despre ceea ce îi interesează, fiecare cu
mijloacele lui. Un ritm comun, aș zice, dar al vieții, nu al creației.
6.
Citesc cît apuc și de-a valma, și
autori români, și străini, și contemporani, și clasici. Nu pot spune dacă și cît
mă influențează vreunul. Dacă se întîmplă așa ceva (și bănuiesc că da), se
întîmplă fără știrea mea. Dar e cam greu de stabilit termenul de scriitor
contemporan cînd în România încă recuperăm tot de-a valma autori străini de
succes din anii 1950-1990, concomitent cu autori din ultimii 10-15 ani și cu
clasici netraduși integral.
Am scriitori favoriți,
desigur. Dar nu cred c-aș putea scrie, de exemplu, ca Bulgakov, ca A. P. Cehov
sau Cordwainer Smith. Nu știu dacă mă țin baierile.
7.
Îmi scriu cărțile ca pe o
provocare pentru cititorul obișnuit. Încerc să lansez o provocare cu delectare,
ca atunci cînd încerci să cucerești o femeie.
Și trebuie să spun că
atunci cînd vorbesc de cititorul obișnuit, în cazul de față vorbesc de fapt de
cititorul profesionist, fiindcă așa stau lucrurile în România: cei care mai
citesc proză românească și mai ales proză contemporană sînt cititori
profesioniști. Sînt convins că acei oameni citesc și literatură străină, citesc
în general și sînt suficient de competenți, măcar pe poziția lor de simpli
lectori.
Aici ar mai fi de spus
ceva: conform Anuarului Statistic al României 2004, tirajul mediu al
unui volum (de orice fel) era la noi în anul 2003 de 650 de exemplare. Uniunea
Scriitorilor are vreo 3.000 de membri. Știu că aici se mai poate discuta,
relativiza, explica, dar discrepanța între cifre e prea mare ca să nu te întrebi
dacă ești doar scriitor sau mai ești și citit.
-----------------------------------------
MICHAEL HAULICĂ
Cred că în scrisul fiecăruia există atît hobby cît
profesionalism lipsește.
1.
Pretextele le controlăm. Necesitățile ne controlează ele pe noi. Evident că
există autobiografie, că de-aia nu se scrie proză la 16 ani, ci doar după ce mai
trăiești puțin... În afară de cuvinte, prozatorul mai are și carnea și sîngele
care le fac pe primele să trăiască. Iar carnea și sîngele de care vorbesc nu
sînt niște lucruri chiar imaculate...
2.
Trebuie? Eu cred că în textul
literar nu TREBUIE reflectat nimic. Dar e foarte important ca în acel text
cititorul să găsească ceva care să rezoneze pe lungimea lui de undă.
3.
Cred că în scrisul fiecăruia există atît hobby cît profesionalism lipsește.
Profesionalismul e stadiul pe care ni-l dorim toți. Nu cred că se apucă cineva
de scris doar pentru că n-are bani să cumpere timbre. Dacă vrei un hobby,
strîngi șervețele sau vederi, nu-ți pui pe tarabă lucrurile cele mai intime, nu
riști să te părăsească nevasta, iubita, prietenii.
4.
Probabil că aș putea fi încadrat într-un program estetic, dacă ar sta cineva
să-mi analizeze cărțile, dar eu nu mă gîndesc la așa ceva cînd scriu. Scriu cum
scriu, și îmi place să cred că întotdeauna am scris la fel, indiferent de temele
și motivele folosite.
5.
Nu cred în discursul comun pe care unii observatori ai fenomenului literar l-au
evidențiat punînd la un loc doar cîteva dintre cărțile apărute în ultima vreme.
Evident că tinerii prozatori au niște locuri comune, dar ele țin mai degrabă de
vîrstă, de condițiile sociale în care s-au format, de lecturi. Fiecare are vocea
lui și, în cîțiva ani, se vor lămuri cu asta și cei care susțin ipoteza
discursului comun. Am fi prea ghinioniști să avem un singur scriitor care
publică sub douăzeci de pseudonime.
6.
Acum? Nu cred că mă influențează nimeni. E drept însă că sînt produsul a ceea ce
citesc... a ceea ce văd și aud și simt. Iar maniera de a scrie nu mi s-a
schimbat prea mult în ultimii douăzeci de ani. Poate ar fi fost mai interesant
dacă publicam cărți atunci... Dar e mai bine așa. Eram prea crud pentru proză.
Trebuia să mai trăiesc, să mai adun...
7.
Da. Așa se zice că sînt. Iar
cititorul profesionist... el are mai multe satisfacții. Ați omis să întrebați
despre provocarea celorlalți scriitori. În caz că ați uitat... da, și pentru ei.
-----------------------------------------
FLORINA ILIS
Nu încep să scriu înainte de a-mi fi organizat, în cele
mai mici detalii, structura romanului.
1.
În scris nu te poți detașa total sau definitiv de eul tău, oricât de multă
obiectivitate ai pune în scris. În mod evident, există pulsiuni interioare care,
chiar dacă nu sunt explicite și manifeste, ajung să se strecoare în actul
creației, influențând într-un fel sau altul procesul creativ. Dar nu cred că
autobiograficul este o necesitate în scris sau că ar reprezenta cel mai
important pol al scrisului. Trăim într-un timp în care oamenii din jurul nostru,
fără să fie profesioniști ai scrisului, sunt capabili să-și expună foarte
limpede gândurile, ideile sau să-și descrie cu măiestrie experiențele.
Tehnologiile comunicaționale au dezvoltat și au perfecționat acest talent care,
totuși, nu ajunge să transforme pe oricine în scriitor. Dar, atâta timp cât
scriitorul de meserie se va rezuma să-și descrie în cărți experiențele trăite,
de la cea mai fragedă vârstă, va risca, dacă nu aduce ceva în plus, să nu facă
decât să repete ceea ce ceilalți din jurul lui pot face cu același talent.
2.
Cred că, dincolo de caracterul absolut și atemporal al marii literaturi, scrisul
a reflectat dintotdeauna într-un fel sau altul realitatea socială. Scriitorii
sunt individualități distincte, copii ai timpului lor. Ceea ce este
reprezentativ pentru diferitele epocii este felul, maniera în care realitatea
și-a făcut simțită prezența în scris. Abordarea tezistă sau ideologică a
realității sociale este însă o capcană care trebuie evitată cu grijă.
3.
Nu am scris niciodată din hobby, scrisul reprezintă pentru mine cel mai autentic
sens al existenței mele. Am știut dintotdeauna, în copilărie, într-un fel
nelămurit și diafan, iar, mai târziu, fără umbră de îndoială, că scrisul este
singura meserie care mi se potrivește, deși n-o practic cu carte de muncă.
4.
N-aș spune că fac asta în mod programatic, dar mi-am dezvoltat anumite
principii, mai degrabă de natură tehnică decât estetică, după care îmi ordonez
scrisul. Țin foarte mult la construcția unei cărți. Nu încep să scriu înainte de
a-mi fi organizat, în cele mai mici detalii, structura romanului. Apoi, până nu
simt în interior ritmul frazei așa încât, ca pe o frază muzicală, s-o pot
transcrie pe note, nu redactez nici un cuvânt. Și, în al treilea rând, nu
demarez nici un proiect până când personajele care iau naștere în mintea mea nu
mi-au dezvăluit tainele lor, stârnindu-mă însă și asupra surprizelor ce mi le
vor rezerva pe măsură ce voi scrie. Restul, detaliile, vin de la sine.
5.
Există un fel de discurs visceral, regăsibil la mai mulți autori tineri, și
acesta se referă, în mod special, la descrierea experiențelor sexuale. Din
păcate însă, acest discurs ajunge la un moment dat să se consume într-un exces
redundant de forme. Și, la urma urmei, în acest domeniu al sexului, literatura
concurează neloial cu o industrie ale cărei strategii de piață sunt mult mai
influente decât cele narative. De aceea, sunt șanse minime ca posibilii amatori
de extaze erotice să le caute tocmai în literatură. S-ar putea să fie însă o
modă trecătoare.
6.
Milan Kundera prin precizia stilului, Shalman Rushdie prin puterea de a inventa
povești, Jose Saramago prin parfumul frazelor.
7.
Cred că cele trei romane ale mele (Coborârea de pe cruce, Chemarea lui Matei
și Cruciada copiilor) ar putea să constituie pentru orice cititor o
provocare. Pentru cititorul obișnuit lectura cărților mele i-ar putea releva
faptul că ceea ce citește i se adresează în primul rând lui, că lumea ficțională
care i se dezvăluie nu diferă de lumea în care își duce existența, oricine
putând regăsi în romanele mele afinități cu anumite personaje sau situații de
viață comune. Spre exemplu, unii cititori mi-au mărturisit chiar faptul că s-au
regăsit în personajul Matei din Chemarea lui Matei. Desigur, pentru
cititorul profesionist altceva contează, dar sper să poată regăsi ceea ce caută
și în textele mele.
-----------------------------------------
CĂTĂLIN LAZURCA
... optînd pentru textul ingenuu și nu pentru semnătura
livrată prin mecanisme de putere, scrisul este pentru mine un hobby. Ca și
lectura.
1.
Biografia e o resursă ca oricare alta pentru
mine. Nu e nicidecum o tentație. Nici o necesitate. Orice prozator cred că se
simte cumva mai confortabil atunci cînd scrie la persoana I. Eu știu că mi-e de
multe ori mai ușor așa. În rest, nu mă interesează discuțiile privind
autenticismul, biografismul, trăirismul, discuții care nu mai contenesc de cînd
cu lansarea tinerilor prozatori. Bănuiala mea e aceea că toată tevatura pornește
de faptul că Poliromul, editura care a avut curajul să investească în proza
românească ceva mai tînără, și-a intitulat colecția Ego. Iar comentatorii,
pornind de la vreo 4-5 dintre acești prozatori, s-au aruncat, dovedind aceeași
lene a gîndirii care copleșește revistele literare de vreo 50 de ani încoace.
2.
Vorbesc doar de proză: cred că povestirea,
romanul sînt și documente istorice, mostre ale mentalității lumii în care trăim.
De aceea, pentru mine e obligatoriu să ofer, atunci cînd situația narativă o
cere, numele și faptele reale. De unde și necesitatea unei atitudini etice.
Fiindcă eu mă consider un scriitor moralist. Îmi dau cu părerea, spun
lucururilor pe nume. Nu înghit prozele cu întîmplări din orașul X, la care
participă știți dumneavoastră cine, nu dau nume, rezolvați singuri anagrama.
Să luăm un singur exemplu: ce se va ști, din romanele scrise sub comunism,
despre acea perioadă? Pentru mine, presiunea morală e mai importantă decît
presiunea editorială. Ca forme de subversivitate, literatura de sertar, cărțile
pentru prieteni ori samizdatul îmi sînt mult mai plăcute decît reușita
editorială. Îmi repugnă totodată scriitorii care, deși în textul literar se
situează deasupra unor asemenea elemente mundane reflectarea, datul cu
părerea, etc. profită de poziția administrativă din vreo instituție sau revistă
și înjură de acolo, în articole sau prin alocare de fonduri. Ar trebui s-o facă
în prozele și poeziile pe care le publică, nu în editoriale (cîtă imaginație!)
sau prin mecanisme administrative. Așa ar dovedi că-s cu adevărat creatori și
că-i interesează.
3.
Am o mare stimă pentru amatorism.
Amatorul, lipsit de presiunea editorială (expozițională etc.) dar mînat de
simpla chemare creativă, aduce prospețime în mediul artistic în care se
manifestă. Adică ceea ce ne cam lipsește. În plus, nu-mi place sintagma
scriitor profesionist. Un scriitor profesionist publică, în general, mai mult
decît scrie, vinde editurii jurnal la 40 de ani, e colaboratorul unei părți a
presei literare. Profesionist accept să fiu doar în calitate de promotor al
propriei opere, atîta vreme cît fiecare gest făcut în acest sens (mai ales în
ceea ce privește vînzarea de care se bucură opera) trădează creatorul, nu
simandicosul, tipul cu relații, plasarea în ierarhie. Așadar, optînd pentru
textul ingenuu și nu pentru semnătura livrată prin mecanisme de putere, scrisul
este pentru mine un hobby. Ca și lectura.
4.
Simpatizez cu cîteva manifeste lansate, în
ultimii 10-15 ani, dinspre diferite zone artistice. Anume, în ordine
cronologică, cu: Dogma 95, manifestul Noilor Puritani englezi, cele 10 clisme
pentru arta contemporană ale Sinei Najafi și, bineînțeles, Codul Celebrului
animal. Nici unul nu e doar un manifest estetic, proclamînd în aceeași măsură și
imperative etice, ca un soi de îndrumar al raportării la propria operă și la
contextul în care te miști creativ. Exact această componentă etică, imperativele
care alcătuiesc un fel de manual al rezistenței la presiunile adiministrative și
financiare din artă, mă interesează acum. Fiindcă eu despart actorii de pe
această scenă în creatori și administratori, fiindu-mi teamă că cei din urmă
(criticii, directorii de revistă, capii instituțiilor finanțatoare ș.a.) sînt pe
cale să cîștige bătălia. Iar dacă ceilalți, creatorii, vor să-și mai arate
mușchii în această bătălie, trebuie să pornească de la un cod etic (Impuneți
o limită artificială de 10.000 $ la finanțarea tuturor proiectelor artistice
sau Filmarea se face acolo unde se petrece acțiunea, sînt interzise
decorurile... sau Nu publicați mai mult decît scrieți citatele nu
sînt exacte) și pornind de aici să dezvolte o estetică.
5.
Nu știu. Nu am citit nici măcar 50% din ceea ce au publicat.
6.
Salinger, Capote, Steinbeck, cei doi Erofeev, Hrabal, Pennac din Domnilor
copii, Vonnegut, Vargas Llosa din Mătușa Julia mai cu seamă, Paul
Auster și alții, pentru darul de spune o poveste. Cred că asta e menirea
prozatorului: să povestească, să țină cu sufletul la gură. Dar, în afară de
scriitori, mă interesează și influențează și unii artiști plastici (Beuys,
Warhol), cîntăreți pop (Manu Chao), politicieni (Pim Fortuin, el subcomandante
Marcos), regizori (Tim Burton, Baz Luhrmann, Lars von Trier, Ang Lee) pentru
felul în care pun în criză clișeele noastre de gîndire.
7.
Mă întorc la răspunsul despre
hobby-amatorism / profesionism. Sînt topit după reacțiile cititorilor obișnuiți.
Cînd dau un autograf unui necunoscut sînt mult mai încîntat decît atunci cînd
citesc o cronică la vreo carte de-a mea. Un mail de la cineva încîntat de
lectură face cît zece semnale în presa literară (mai ales că acestea nu fac
vînzare). Iar cele mai ambetante reacții sînt cele de la indivizii creativi
(scriitori, ce-or fi ei) care se plasează în postura modestă de cititor obișnuit
(cum îi spuneți d-voastră) și-mi mărturisesc că m-au citit într-o singură
noapte.
-----------------------------------------
COSMIN
MANOLACHE
Forța care țîșnește din simplitate, asta-i ceva greu de
atins, ceva de dorit.
1.
Nu cred că răspunsul poate fi dat trecînd de o parte sau de cealaltă a liniei de
demarcație pe care ați fixat-o. Dihotomiile de acest tip mi se par a avea un
cusur care trebuie arătat cu degetul de la bun început: împuținează actul
scrisului. Cel puțin în privința autorilor tineri, puși sub pălăria destul de
ambiguu precizată, cred eu, drept autoficțiune, scrisul amestecă cele două
puncte de pornire, tentația autobiografică ca pretext și ca necesitate.
Există doze de joacă într-un vizibil marcaj făcut seriozității, ca la fotbal.
Avem de-a face și cu o știință a textului dar și cu un empirism vitalizator, și
uite că, vrînd-nevrînd, mă leg de dubletele denunțate mai înainte; doze care
prind ritmuri proprii, care se amestecă potrivit structurilor autorilor,
îngreunînd și mai mult intenția de a explicita tentația autobiografică.
Cred mai degrabă în posibilitățile structurale de a absoarbe realitatea de-a
valma și de-a o reordona. Un act conștient de receptarea pe care-o întreprinde.
Este un tip de explicație în care mă simt confortabil, cuminte cît trebuie, în
același timp cu limite suficient de largi.
2.
N-am înțeles, deși am încercat să înțeleg, de ce unii scriptori, ca să
fixez o categorie cu un grad mai mare de generalitate, scriu doar pentru ei.
Adică: eu scriu pentru mine, dar, nu știu cum să-ți spun, nu arăt nimănui. Sînt
destui care-ți servesc fraza asta care uneori, mi se pare, trădează un raport
fragil cu scrisul. Dar poate că nu-i așa. Pentru mine, scrisul are o interfață
comunitară, aș zice, forțînd un pic cuvintele. E un act de putere, te institui
fără a cere voia tuturor, pentru a avea efect asupra acestei comunități, greu de
definit, de cititori, căreia nu i-ai cerut nici o părere asupra intenției tale
de a spune ce ai de spus. Măcar pentru acest raport sensibil cred că realitatea
are un loc cesionat pe viața scriitorului. Cred că scrisul, în parcursul
desfășurării, are multe intrări și ieșiri în/din realitate. Pentru mine,
raportul cu realitatea ține de natura protestului, a atitudinii, a relației
reale cu ceilalți. Scrisul se poate insinua în miezul unui asemenea raport. Este
unul dintre lucrurile cele mai serioase, tocmai pentru că, de orice realitate
socială sau politică ar fi vorba, scrisul poate submina. Despărțind scrisul de
realitate, cred că risipești forță, putere. Scrisul ca act de putere, de pildă,
mi se pare o latură de luat în discuție.
3.
Dacă scrii pentru a spune ceva, pentru a te
adresa cuiva, unui destinatar bine țintit, trebuie să însemne că te afli în
postura unui lunetist, care nu-și poate permite mișcări greșite. Te trezești
dimineața devreme și pornești să rezolvi ceva prin apropiere (a se citi aici o
referință la proza lui Sorokin, de pildă). Hobby-ul poate fi un capăt,
profesionalismul celălalt capăt al scrisului, la fel de bine cum poate să existe
un singur capăt. Iarăși, dubletele astea mă omoară. Cred că la un moment dat
sesizez cît de serios de iei. Realizezi că scrisul nu este o aflare în treabă.
Îți pui niște probleme, nu e ca și cu însămînțatul cîmpului, cu toate că și în
cazul ăsta e nevoie de mult profesionalism la un moment dat.
4.
Încerc să mă țin de-o privire care să
con-țină într-o bună măsură materia zilei, detaliul adeseori ignorat, dimpreună
cu resorturile intime ale lucrurilor, acordul fin, structurile prin care îmi
explic ceea ce mi se întîmplă. Mă tem ca nu cumva să fiu acuzat de un soi de
gnosticism. Mă preocupă într-o anume măsură diverse moduri de a gîndi lumea, a
se vedea urmările în istorie pe care privirea și ideologiile ei le-au
lăsat. În același timp, îmi place să cred că penetrează cu adevărat acele texte
care te seduc prin simplitate. Forța care țîșnește din simplitate, asta-i ceva
greu de atins, ceva de dorit.
5.
Nu cred în vreun discurs comun. Există, poate, intersecții, dozaje asemănătoare
de realitate observată, tra(c)tată, injectată. Fiecare este pe barba lui, după
părerea mea, iar dacă cineva va fi plecat la un drum împreună cu un grup, cred
că de la un moment încolo nu va fi menajat de experiența desprinderii. Este un
eveniment absolut firesc. Discursul în scris, în cele din urmă, este al tău, al
autorului. Este la mijloc un ego de susținut, de care n-ai cum scapa.
6.
Probabil că sînt influențat într-un fel sau altul. Cert este că uneori îmi
pregătesc terenul impregnîndu-mă cumva cu lectura unui autor sau a altuia. Îmi
plac Raymond Carver, Julio Cortazar, Richard Brautigan, Victor Erofeev, Vladimir
Nabokov, Julian Barnes, Vladimir Sorokin. Mai sînt și alții. La fiecare dintre
ei am sesizat o preocupare pentru proiectul pe care și l-au conturat. Toți sînt
foarte puternici pentru că sînt ei.
7.
Oricum ai scrie, provoci. În cele din urmă scrii pentru a provoca. Apare o
distanță între tine și ceilalți și ești obligat s-o conștientizezi. N-aș vrea să
fiu înțeles greșit, nu mă gîndesc la distanță ca la un spațiu instituit
de pe o poziție care să justifice existența vreunei elite. Este oarecum
simplu. Scriind, alegi să cerni, să-ți explici realitatea un pic altfel, s-o
privești încrucișat, să faci cu ea altceva decît ceea ce face ne-scriitorul. Cum
sună o teorie a lui Iova, care-mi place, scriitorul este precum Turnul din Pisa,
are centrul de greutate în afară. O asemenea arătare n-are cum să nu atragă
atenția, asta la modul grosier vorbind. Reluînd, dacă nu te separi tu de
ceilalți, vor lua ei distanță față de tine, cu siguranță. Cred că sînt destui
care se tem la simplul gînd că ar putea fi prinși într-un text. Pînă și
securiștii erau seduși de poziționarea privilegiată a scriitorului.
-----------------------------------------
ȘTEFANIA
MIHALACHE
Cea mai sigură influență este aceea când, citind pe
cineva, ți se creează o breșă perceptivă.
1.
Cred că tentațiile biografice reprezintă
pretexte în sensul în care, pornind de la ele, poți crea contexte sau lumi
narative semnificative, încărcate cu un soi de adevăr existent in nuce în
factual dar care, mai apoi, numai prin scris se revelează și se articulează
deplin.
Proza cerebralității
narative- în măsura în care se găsește în stare pură-poate fi cu adevărat
strălucitoare dacă scriitorul este foarte talentat- dar, personal, mizez pe
aceste premise existențiale care, pentru mine, justifică felul de a fi al
prozei.În plus, cred ca orice proză bună, chiar și aceea imaginativ-cerebrală
are ca pre-condiție existența unui câmp cognitiv de origine biografică.
2.
Sper că au trecut definitiv timpurile în care trebuia să exprimăm realitatea
socială.În literatură nu trebuie reflectat ceva sau altceva. Realitatea
socială poate apărea în măsura în care face obiectul interesului autorului, și
în măsura în care se acordă cu premisele și finalitățile prozei respective.
3.
Greu de spus. Scrisul este pentru mine ceva la care revin întotdeauna, unul din
lucrurile pe care le fac, care există, deci, ca practică încetățenită în
viața mea cu drepturi depline. De multe ori mi se întâmplă să gândesc în proză
sau în imagini gata scrise. Nu știu dacă asta înseamnă profesionalism. Din alt
punct de vedere, întâmplîndu-se să găsesc numele meu în reviste alături de
eticheta scriitoare am încă o stare de ezitare în a mă asuma în felul
acesta.Nu că n-aș vrea, dar mă întreb uneori dacă este adevărat, și cum se
stabilește acest adevăr.Altfel, mă străduiesc pur și simplu să scriu bine.
4.
Nu. Întrezăresc în ele un sens estetic pe măsură ce le scriu, dar nu am un
program estetic anume. Sper că am totuși o manieră, un stil, sau măcar
începutul unuia dar nu mai este mult de explorat până la a dori un
program estetic.
5.
Cred că da. Se poate vorbi de un discurs comun al tinerilor prozatori actuali.
Mă refer la boom-ul din ultimii doi-trei ani al acestei tematici a tinerilor
rebeli, asociali, căutători de adevăr în lumea halucinatorie indusă de droguri,
literatura apărută braț la braț cu radicalismele rap și hip-hop, cu toate
manifestările gen street-culture cunoscute.
Revoltă, sex
exacerbat, cultură, elitism, violență, parodie inteligentă, ironie mușcătoare,
paroxism halucinatoriu, interogații frontale, indiferențe dezgustate-cam ăsta ar
fi melanjul.
Și n-a fost rău, ba a
fost chiar normal. Sigur că întrebarea care se pune este, ce se găsește dincolo
de aceste procedee sau tematizări. Pentru că, pînă la urmă, literatura trebuia
să câștige. Să câștige încărcătură estetică. Și nu mă refer la expresivitatea
involuntară. Dacă s-a deschis o linie estetică, foarte bine, dar dacă a fost un
val care s-a consumat, cei care mai abordează acest discurs trebuie s-o facă mai
precaut.
6.
Am scriitori străini preferați dar nu pot să spun că m-am atașat în felul acesta
de vreunul. Îi prețuiesc mult pe Ian McEwan, Colm Tóibín Și nu cred că maniera
trebuie să fie cea care să suporte influențe. Cea mai sigură influență este
aceea când, citind pe cineva, ți se creează o breșă perceptivă. Pe mine, însă,
mă influențează mai mult poeții.
7.
Să zic mai degrabă scrierile mele. Într-o măsură ar putea fi o provocare
pentru cititorul obișnuit.În măsura în care există îmbinări de genuri și
registre, schimbări bruște de tipar narativ, adică ceea ce intră puțin în
experiment.
Pentru cititorul
profesionist mi-aș dori ca textele mele să fie o plăcere.
-----------------------------------------
IOANA NICOLAIE
Exact atîta hobby cît are un neurochirurg cînd face o
lobotomie și exact atîta profesionalism de cît are nevoie un agent de asigurări
ca să supraviețuiască pe piața contractelor.
1.
În modernismul tîrziu al
secolului trecut s-au scris niște cărți despre cît din biografia autorului
infuzează într-o operă sau în alta. Premisele de la care se pleca erau legate de
ambiția structuralistă de a explica orice fel de text prin el însuși, prin
propriile mecanisme, considerate suverane și suficiente interpretării. Tirania
auctorială era astfel pusă la zid. Însă teoriile de felul acesta n-au ținut
multă vreme. Au venit alte mode și autorii s-au întors în propriile texte, au
fost recuperați cu istoriile lor obiective, cu timpul în care au trăit, cu
subteranele ideologiilor plasate într-o carte sau alta. Prin urmare, ideea că
biografia autorului nu transpare într-o operă literară s-a dovedit o iluzie.
Homer vorbea despre o lume, Cervantes despre alta, Diderot despre alta... Iar
secolul XX, prin transformarea romanului într-un gen privilegiat și prin
modificarea percepției asupra poeziei, a excavat deseori în ascunzișurile
biografiei. Dinspre Withman, prin Frank o Hara și-apoi prin beatnici, a crescut
acea poezie cu chip schimbat, profund biografică, uneori protestatară și cu
inflexiuni sociale, alteori minimalistă, cotidiană, complet despodobită de
vălurile poeziei tradiționale. La noi, deși lucrurile stau puțin diferit, se
poate găsi cu ușurință o tradiție a literaturii biografice. Geo Bogza de la
început, dar mai ales Geo Dumitrescu, sunt fundamentali pentru acest tip de
demers poetic. Mircea Ivănescu a scris și el multe Poesii ale experienței
imediate și directeții. Optzeciștii au fost primii care au prins în programul
lor și personismul ca să folosesc termenul preferat de ei. Poeții
germani din România, înainte de-a emigra, au publicat cîteva volume crescute
dintr-un biografism crud, adeseori tragic, încă neexplorat pînă atunci.
Exemplele sunt numeroase și nu pot fi expediate în cîteva fraze. Cert este că
după anii nouăzeci, cînd Cristian Popescu deja își scrisese poemele despre
Familia Popescu, iar postmodernismul își căuta încă teoreticienii, au apărut
cîțiva scriitori care au mizat aproape exclusiv pe poezia biografică. Andrei
Bodiu este exemplul ideal, el rămînînd fidel biografismului în toate cărțile
sale. Am spus o dată că gradul zero al biografismului românesc poate fi găsit în
paginile lui despre cămine studențești, despre străzi ceaușiste și
post-ceaușiste, despre petreceri, prieteni, cărți, întîmplări. Simona Popescu a
scris Xilofonul... și Juventus, volume de o frumusețe percutantă,
crezînd în același model poetic. Scriitorii din jurul anului 2000 au mers mai
departe pe acest drum, au consolidat biografismul, s-au hrănit din el, îl mai
exploatează încă, însă nu m-ar mira ca peste cîțiva ani, cînd modelul se va fi
estompat prin supra-expunere, să fie redescoperite ritmul și rima, versificația
de odinioară, metafizica clasică. Prin urmare, cred că biografia nu-i nici
pretext, nici necesitate în scrisul cuiva. Este pur și simplu opțiune.
2.
Am făcut parte dintr-un cenaclu Cenaclul Litere care a existat vreme de
șapte ani la Facultatea de Litere din București. Unii dintre tinerii autori care
au trecut prin acel loc au hotărît să scrie, printre altele, o poezie de
protest, cu tematică socială, foarte agresivă. N-am fost niciodată de acea parte
a baricadei. Proletcultismul și alte luări stridente de poziție mi-au fost,
vreau să cred, un bun vaccin cultural. Sunt sceptică de fiecare dată cînd vine
vorba de militantism, anarhie, radicalism ș.a.m.d. Prefer înțelegerea și
relativismul în viață, iar în literatură sunt atît de multe de făcut...
3.
Exact atîta hobby cît are un
neurochirurg cînd face o lobotomie și exact atîta profesionalism de cît are
nevoie un agent de asigurări ca să supraviețuiască pe piața contractelor.
4.
Am publicat pînă acum trei volume
de poezie și o scriere situată între genuri, pe care am numit-o totuși roman.
Am crezut și-mi justific astfel și răspunsul mai implicat la prima întrebare
exact în poezia biografică, minimalistă. Am feliat porțiuni de existență
încercînd să le fac exemplare. Asta mai ales în primul meu volum, Poză
retușată, o carte a tinereții și-a frondei. În volumele ulterioare,
biografia a rămas centrală, dar forma în care am ales s-o înfățișez a trădat
sărăcia stilistică inițială, tehnica restrictivă, penuria formală. Am optat
așa crezînd că un gen atît de nobil precum poezia nu-și merită marginalizarea.
Optzeciștii vorbeau despre coborîrea poeziei în stradă, despre nevoia de
cotidian, de oralitate... Și toate astea pentru recîștigarea acelui cititor
presupus obosit de stilul gol al poeziei moderniste, de pretențiile metaforei
prea diluate, de nesfîrșita repetare. Ceea ce n-au luat ei în calcul a fost
faptul că o bună literatură biografistă e nu numai foarte străină cititorului
obișnuit, dar și foarte dificil de făcut. Prin urmare, publicul poeziei s-a
subțiat și mai mult. După volumul meu de debut, mi-a fost și mai limpede impasul
în care se află această artă a minunăției, a adevărului și rafinamentului. Am
vrut, și de aceea, să scriu niște cărți care să transcrie poetic niște puternice
nuclee epice. În Nordul povestesc despre copilăria unei fetițe care
crește într-o familie foarte numeroasă, în anii optzeci ai unei Românii
devoratoare și lipsită de orizont. Istoria se prelungește deseori și în
arhetip, în mituri și fantastic. În Credința punctul de vedere este al
adultului care încearcă să clarifice dilemele propriului trecut, care vrea să
recupereze aproape antropologic un timp și o lume. Cerul din burtă,
ultimul meu volum, este altceva, povestea fiind atît a unei femei gravide, cît
și a celui care urmează să se nască. Palierele pe care se structurează textul
sunt multiple, de la cele pur sociale, la cele metafizice. Este o carte la care
țin, fiindcă am reușit să comprim în ea foarte mult adevăr și cred că și o doză
zdravănă de umanitate.
5.
Nicidecum! Strategiile comerciale
ale unor edituri au avut drept consecință publicarea multor autori tineri, unii
încă debutanți, alții aflați la al doilea sau chiar la al treilea volum... După
mai mult de zece ani de ignorare a literaturii tinere s-au spart, în fine,
zăgazurile. Valul s-a dovedit strașnic, însă doar necunoscătorii pot crede că e
făcut din aceeași substanță. S-a vorbit astfel mult prea mult de proza erotică
și de cea mizerabilistă, cînd, de fapt, nu aceștia sunt autorii care contează.
Greii stau în altă parte, tot în estetism și asumare culturală. Nu cred
că este vreo legătură între un roman fantast, cum este cel al lui Filip Florian,
și direcția preferată de Schiop, Chiva, Bradea etc. Nu cred că un roman cum este
Cum mi-am petrecut vacanța de vară, de T. O. Bobe, poate fi comparat cu
oricare din cărțile apărute în ultimii ani. După cum se vede, unii strălucesc o
clipă tarele comercialului, din nefericire, deja funcționează! iar ceilalți
ajung mai greu cunoscuți, dar memoria care-i reține este de lungă durată.
6.
Sunt mulți autori la care țin, dar nu știu în ce măsură m-a influențat unul sau
altul. Am fost foarte fericită cînd i-am descoperit pe Peter Nadaș, Milorad
Pavic, Aglaya Veteranyi, Herta Muller, Alessandro Barico, Andrzej Stasiuk,
Raymond Carver și mulți, mulți alții...
7.
Naratologia ne învață că este
eronat să ne închipuim că există cititorul ideal sau că opera literară,
fiind deschisă, poate fi decriptată în totalitatea ei. Cititorii sunt
graduali în înțelegerea unui text. Bucuria mea cea mai mare a fost cînd
paginatoarea Cerului din burtă mi-a scris un mail entuziast, ca să-mi
spună că această carte este atît de mult și despre ea, încît i se pare ciudat că
a scris-o altcineva.
-----------------------------------------
ADRIAN SCHIOP
... nu mă consider scriitor profesionist și nu cred că o
să fiu vreodată.
1.
Necesități. Nu știu să fac ficțiune.
2.
Nu-mi place cum sună trebuie
în întrebarea voastră; scrii despre ce ai chef, nu trebuie nimic, cînd
vine vorba de scris. Fiindcă trăim intr-o Romînie care se schimbă de la o zi la
alta, cred că în momentul ăsta realitatea socială, cum îi ziceți voi, e, prin
forța lucrurilor o tentație pentru mulți scriitori. Fiecare încearcă să
înțeleagă cît poate din mentalitățile, tipologiile, ideile care se vehiculează.
Contextul e extrem de confuz, exista pdop integrarea în UE și adaptarea la un
alt sistem de valori, pda tiparele de gîndire postceaușiste și pda altă parte
mentalitățile tradiționale rurale moștenite din interbelic, pășunismele, în
fine, fiecare sistem vine cu o altă viziune a lumii și încerci să te orientezi
în ele, să vezi ce e bine și ce nu, ce merge și ce nu, unde ești tu în toată
schema. În condițiile astea, e foarte greu să te mai retragi în sine cum făceau
moderniștii. Și chiar dacă ai face-o, o problema tot rămîne: ce grilă de lectură
aplici ca să-ți interpretezi prețioasele conținuturi sufletești?
3.
Aș vrea să scriu bine, asta-i
clar. Dar nu mă consider scriitor profesionist și nu cred că o să fiu vreodată.
De pildă, nu pot să scriu cu program, să zic azi o să construiesc personajul x,
să-l plimb prin contextul y (singurul scriitor care poate s-o facă dintre
cunoscuții mei e Silviu Gherman, el e scriitorul cel mai profesionist din
gașcă). Cînd scriu, textele mele se duc haotic, unde vor ele, pe urmă intervin
în materialul ăla și îi dau o aparență de ordine. Deci sunt la antipodul
profesionalismului, deși aș vrea să fiu așa, profesionist.
4.
Ce să-ți spun
Programul meu
estetic se face scriind, adică după un timp descopăr recurența unor teme,
atracția pt un anumit gen de scriitură, o anume ideologie implicită etc.
5.
Ce mă enervează întrebarea asta
În definitiv la o asemenea întrebare ar trebui să răspundă criticii, e treaba
lor s-o facă, pt asta își iau banii. Ca să fiu drăguț, eu cred că în raport cu
90istii, prozatorii tineri sunt cumva mai occidentalizați, mai preocupați de
prezentul occidental. Fascinația subculturii e cred cel mai vizibil simptom al
interesului față de ce se întîmplă în Occidentul contemporan. 90iștii denunțau
ghetoul romînesc din perspectiva foarte culturală a marii literature romînești
sau occidentale interbelice. Nu aveau deloc deschidere spre prezentul occidental
(cum aveau de pildă bunicii optzeciști), ei denunțau ghetoul romînesc din
perspectiva marilor locuri comune venind din tradiția culturala de aici sau
de-aiurea. De aici senzația persistentă de autism si retardare pe care ți-o lasă
cărțile lor. Cu toată stîngăcia lor, cărțile mai noi încearcă să rupă cu schema
asta retardată.
6.
Houellebecq: fiindcă denunță
eșecul revoluției din 68 si toate clișeele ideologice pe care le-a impus,
fiindcă rupe cu postmodernismul (care e o creație 68-istă, o demonstrează și
Caius Dobrescu), fiindcă e depresiv și autenticist dark, fiindcă e foarte
intelligent, fiindcă scrie foarte bine etc. E clar că 68-ul si stîngismele și-au
epuizat orice potențial subversiv, că e nevoie de altceva.
Modelele mele din
trecut nu mai contează, nu mă mai regăsesc în ele.
7.
Întrebare cretină, hai să trecem
peste ea. Și oricum cartea pe care am scris-o e proastă, exact genul de carte
cretină și provocatoare.
-----------------------------------------
BOGDAN SUCEAVĂ
Cred că nu avem voie să pierdem vremea cititorului cu
vorbărie.
1.
Se poate întâmpla ca propria
biografie să nu fie nici pretext, nici necesitate, deși întotdeauna e parte a
experienței care conduce la elaborarea textului literar. Specific literaturii de
ficțiune e faptul că putem construi o realitate independentă, coerentă,
paralelă, care are șansa să comunice cititorului ceva interesant. De ce să nu
folosim din plin posibilitățile jocului literar? Biografia noastră, dacă ar
interesa pe cineva, poate fi scrisă altfel și poate genera teme în altfel de
cărți. Cred în avantajele ficțiunii, în libertatea ei, cred în evadarea din
biografie. E posibil ca anumite detalii din biografie să reprezinte o motivație
literară, dar cred că autonomia construcției literare se cere a fi atât de
puternică încât trebuie protejată de orice agresiune, fie aceea și a propriei
noastre biografii.
2.
Cândva consideram că realitatea
societății românești ar trebui să fie principala preocupare a scriitorului de
ficțiune de limbă literară română. Acum, când știu foarte bine că o importantă
parte a celor care locuiau în România înainte de 1990 s-au răspândit în întreaga
lume, cred că și viziunea noastră literară trebuie să fie mai cuprinzătoare.
Cred că textele literare de conținut și intenție locală vor ajunge destul de
repede să fie datate, mărginite, dacă nu de-a dreptul depășite. Mai mult, cred
că nici nu răspund așteptărilor cititorilor. Am stat de vorbă cu mulți oameni
care urmăresc și citesc atent literatura care se scrie azi, și am sentimentul
că, dacă vrem să răspundem așteptărilor lor, trebuie să dăm dovadă de o viziune
complexă, care să includă și studiul realității sociale românești ca o parte a
construcțiilor literare, dar că asta nu poate să fie totul. Dacă ne-am limita
doar la atât - față de exigențele cititorilor de azi ar fi prea puțin. Mai în
glumă, mai în serios, am putea spune că avem nevoie de o viziune la scală
globală pentru fiecare proiect literar, oricât de mărunt ar fi acela...
3.
Nu aș discuta niciodată despre
literatură în termeni de hobby. E profesionalism făcut cu un program și cu
bună-știință, chiar dacă banii mei nu vin din asta (poate și unde mă încăpățânez
să scriu în română), ci din matematică. M-am pregătit din totdeauna să scriu
literatură de ficțiune și nu cred că cei care consideră literatura drept hobby
ajung undeva. Trebuie să ai perioade întregi din viața ta când să dai sută la
sută proiectului literar. Trebuie să ai perioade de trei sau patru luni, poate
chiar mai mult, când să gândești și să respiri numai literatură. Nu poți să
termini un roman coerent în ritm de hobby.
4.
Da, și am avut ocazia în mai
multe dăți să descriu ceea ce încerc să realizez în proză. Cred că punctul de
vedere narativ se poate situa optim în funcție de subiect, că temele alese
trebuie să treacă dincolo de timpul și momentul actual, că trebuie mers până la
capăt cu sinceritatea și că partea obturată a istoriei înseamnă o formă de
compromis. Mi se pare că poveștile care nu sunt rotunde, împlinite, sunt o formă
de compromis. Cred că nu avem voie să pierdem vremea cititorului cu vorbărie.
Trebuie să ajungem la esențial pe spații scurte, în texte care să nu aibă
excese, bucle inutile și ale căror ramificații să nu eludeze esențialul.
5.
Categoric nu. Oricum, e posibil
ca o astfel de discuție să fie prematură. Se poate ca momentul literar actual,
deși foarte variat, să își dezvăluie caracteristicile mult mai târziu.
6.
Câțiva dintre autorii care pentru
mine contează și pe care îmi place să-i recitesc sunt (în ordine alfabetică):
Patrick Chamoiseau, Carlos Fuentes, Gabriel García Márquez, Milan Kundera,
Andreï Makine, Haruki Murakami, Milorad Paviæ, Mario Vargas Llosa, pentru a
menționa doar câțiva și asigurându-mă că-mi limitez lista doar la contemporanii
noștri... Altfel, lista ar fi cu mult mai lungă...
7.
Nu cred că există cititor
obișnuit. Ne aflăm într-o permanentă încercare de seducție și atragere, de joc
și provocare, în epicentrul unui joc inteligent, profund, a cărui miză e
ficțiunea, cea care reprezintă pentru unii dintre noi cea mai frumoasă miză
culturală. Cred sincer că literatura de ficțiune poate exprima lucruri de o
profunzime la care multe alte discipline/arte/încercări nu ajung. Aceste
construcții mă interesează. Provocarea ține și de ideile preconcepute cu care
cititorul (profan sau profesionist) pleacă la drum. Mă amuză când citesc fie
câte o cronică literară, fie câte un email, care încep așa: pentru mine lectura
acestei cărți a fost o mare surpriză... Adică de ce să ne lăsăm, ca cititori,
surprinși atât de lesne? Știam dinainte de a deschide cartea cum va fi? De ce să
fim prizonierii unor prejudecăți care să limiteze lectura? Bineînțeles că
deschiderea e numai apanajul cititorilor inteligenți, așa că, în sensul acesta,
între provocare și plăcerea lecturii poate că există o oarecare legătură...
-----------------------------------------
CORNEL
MIHAI UNGUREANU
Ar fi o mulțumire pentru mine să știu că un om ar avea
temei să spună, într-o bună zi, uitându-se pe site-ul meu: «Dacă tipu ăsta a
reușit, și eu pot reuși!»
1.
Autobiograficul se constituie într-o materie primă la îndemână. Să povestești ce
ți se întâmplă, ce simți, prin ce experiență cutremurătoare sau prin ce ani de
plictis ai trecut este tentant. Între pretext și necesitate, aleg, pentru acest
moment al vieții mele, varianta a doua. Mâine (generic vorbind),
lucrurile ar putea sta la fel ca ieri, când scriam ficțiune pură (fără
nimic care să țină de propria biografie). Ghilimelele de mai înainte au menirea
să identifice o nuanță, biograficul nealterând, în fapt, cu nimic, puritatea
ficțiunii.
2.
În nici o măsură! Pot alege să scriu (și) despre realitatea socială, dar nu
trebuie să fac asta. Presa radiografiază zilnic lumea în care trăim și ne
oferă numeroase subiecte demne de un roman, de o nuvelă, de un film: bărbatul
japonez care moare în România, mușcat de un maidanez; un feribot care se
scufundă; niște jurnaliști răpiți în Irak; interlopi capturând agenții secreți
care îi urmăreau; doctorița care urcă în elicopterul SMURD, ținând locul unei
colege, fără să anticipeze că aparatul se va prăbuși și vor muri toți cei aflați
la bord; nerușinarea parfumaților corupți; ticăloșia politicienilor și a unor
lideri de opinie sau moderatori de televiziune, mercenari pe care răul
știe să îi folosească; 11 septembrie; tsunami; crime; explozii; incendii; alte
calamități și alte forme de violență umană. Reporterii se plimbă cu
microfoanele printre dărâmături, repetând din 10 în 10 secunde: Oamenii sunt cu
adevărat îngroziți!! Ei au trăit veritabile scene de coșmar!, consolidând un
nou limbaj (la fel de alienant ca și limba de lemn). Seara, proprietarii
trusturilor de presă, controversați oameni de afaceri, care controlează orașul
sau țara, privesc ce au construit și se scarpină pe burtă, precum colonelul
dintr-un roman de Llosa.
Din acest prinos de
subiecte, poți lua unul cu ochii închiși. Dacă ai ambiții de Truman Capote, o
cale ar fi să te documentezi ani în șir și să construiești o carte tulburătoare.
Pe de altă parte, poți să faci cadou unui prieten televizorul și să scrii un
roman a cărui acțiune se petrece în anul 612 înainte de Hristos. Iar dacă ești
redactor la Humanitas, pare să fie mai simplu: ridici realul la nivelul
misterului și termini volumul într-o lună. Fiecare are calea lui și nu spun
că una este bună și alta nu.
Este probabil ca în
viitoarele mele cărți de ficțiune (ca să nu mai vorbesc de jurnal!!) realitatea
socială să fie mai prezentă decât în precedentele.
3.
Hobby, deloc. În privința profesionalismului, ca atitudine, nu îmi fac griji, un
înger veghează lângă mine. O țintă pe care o am în cătare: mai multă atenție
asupra fiecărui cuvânt oferit cititorului. Pentru că dorința de a fi vizibil,
lipsa de experiență, nepriceperea de a refuza m-au făcut să public, în câteva
rânduri, texte care îmi par acum sub nivelul pe care mi-l propun. Când o
asemenea ispravă apare pe piață, riscul este foarte mare. Acum câțiva ani, am
citit într-o revistă un articol foarte slab al unei persoane care, de atunci, a
publicat trei cărți, lăudate pe ici, pe colo. Or eu nu am reușit să depășesc
ceea ce am simțit citind acel text, așa că nu m-au interesat cărțile respective
și nici nu mă vor interesa vreodată. Autorul respectiv este, în ochii mei,
descalificat ca scriitor, tot astfel cum un text care îmi lasă o excelentă
impresie este suficient: califică pe vecie.
Speranța și încrederea
că viitoarea mea carte va fi mai bună decât precedenta sunt importante surse de
sens pentru mine. Am doar șase ani, ca prozator, până la maturitate mai e, dar
am pornit la drum cu o convingere: că numai de mine depinde să fac performanță.
Îmi doresc să am răgaz pentru a finaliza câteva proiecte (moartea nu e niciodată
o scuză). După ani de ratare și degringoladă, de prostie emoțională și
relațională, dezmeticirea a adus nevoia recuperării timpului pierdut. Ar fi o
mulțumire pentru mine să știu că un om ar avea temei să spună, într-o bună zi,
uitându-se pe site-ul meu: Dacă tipu ăsta a reușit, și eu pot reuși!.
4.
Mă simt atras de femeile cu solide cunoștințe de etică, fără să diminuez
importanța esteticii. E valabil și pentru literatură.
5.
Nu. Din public aud tot mai des șoapte care salută sau doar anunță sfârșitul
textualismului. Mă abțin de la un astfel de diagnostic (Judecățile asupra
celorlalți exprimă propriile noastre nevoi nesatisfăcute, știu de la Marshall
B. Rosenberg). Dacă șoaptele respective pleacă de la un adevăr, textualismul a
sucombat, cum se spune, de moarte bună, și mă bucur că nu s-a organizat un
comando care să îi dea în cap, după o lege prea banală și frecvent întâlnită în
literatura de la noi. Spre deosebire de critică sau poezie, unde revoluțiile au
fost violente și, uneori, dirijate, câștigarea unui colț de spațiu public
făcându-se pe seama virulenței individuale și/sau de grup, în proză, autorii
și-au ocupat locurile în mod pașnic, prin valoare și programe proprii.
(Dacă textualismul
trăiește, cu atât mai bine, nu vreau răul nimănui, vorba Adinei Kenereș).
6.
Dacă vă referiți la influența unor tineri scriitori străini de astăzi, ea nu
există.
Așa cum lecturile mele
trecute îmi vor fi schimbat privirea, unele filme fac acum acest lucru. Un ritm
specific, o anumită atmosferă, construcția personajelor, a comportamentelor,
forța poveștii, miracolul micilor întâmplări și formele pe care le ia
sensibilitatea mă fascinează, mai cu seamă în producțiile cineaștilor
independenți (europeni, asiatici, arabi, americani).
Dacă întrebarea
dumneavoastră bătea spre sincronism, am să spun că îmi pare un concept nu
neapărat de ignorat, dar care poate fi neglijat. (Nu cred că românii care au
compus Plugușorul sau Călușul au fost sincroni cu tendințele
culturii europene din vremea lor, dar asta nu a împiedicat întâmplarea ca, peste
veacuri, să se găsească un italian, cu numele Pasolini, care să folosească
aceste cântece și altele, tot românești - pe coloana sonoră a unui film,
turnat în bună măsură în Africa, intitulat Edipo re, după drama unuia,
Sofocle, grec de origine, care, cu vreo 450 de ani înainte de Hristos,
îndrăznise să introducă pe scenă al treilea actor). Cred mult mai mult în
îndrăzneală, decât în sincronism.
7.
Îmi vine greu să răspund la această întrebare, pentru că nu mă simt confortabil
atunci când sunt pus să vorbesc despre cărțile mele. Iar a face o presupunere
despre ce cred eu că reprezintă ele pentru cititor (nu fac distincția între
obișnuit și profesionist), ar însemna să comit o evaluare, și refuz asta din
principiu, fără să mai fie nevoie să invoc caracterul speculativ al demersului.
Dacă asta ajută comunicarea, am să procedez ca un om politic într-un talk-show
de televiziune și am să răspund la o altă întrebare, spunând că scriu pentru
prietenii mei, iar provocările tacite pentru ei sunt de genul: Pot să te
impresionez cu un text care nu își propune să te cutremure? Pot să te șochez
refuzând violența? Ești dispus să accepți și altceva decât tulburare?
-----------------------------------------
TUDOR CĂLIN
ZAROJANU
...în calitate de cititor, sigur că resimt cu dezamăgire
sărăcia ofertelor de proză despre aici și acum.
1.
Atunci cînd biografia personală (sau, la fel de bine, detalii din viața altor
persoane reale) se strecoară în textele mele, rareori este vorba despre o
intenție asumată, despre ceva programatic. Cu alte cuvinte, nu țin neapărat să
mă expun direct sau indirect, realist ori sublimat. Dacă se întîmplă e ceva
care se află în afara puterilor mele de a alege. Sigur, există și întîmplări
personale pe care am ținut să le povestesc, dar numai în măsura în care am
crezut cu naivitate, poate, sau cu exces de orgoliu că ar putea fi de
interes și pentru alții.
2.
Cred cu încăpățînare că
scriitorul nu trebuie să nimic, decît să-și urmeze impulsurile. Cred în
libertatea absolută a actului de creație, libertate în cadrul căreia nici măcar
feed-back-ul de la public (nemaivorbind despre cel al criticii!) nu trebuie să
fie o formă de constrîngere, de dirijare a creației. Scrii așa cum simți, despre
lucrurile care te-au tulburat ori te-au pus pe gînduri. Nu cred de aceea nici în
curente literare, nici în mode, nici în generații. Niciodată nu mi-am pus
problema dacă sînt optzecist sau în ce poziție mă situez față de postmodernism.
Pe de altă parte, în calitate de cititor sigur că resimt cu dezamăgire sărăcia
ofertelor de proză despre aici și acum. În
particular, mă întristează că atît de puțină lume din toate generațiile
scrie despre lumea și viața orașului. Dar nici n-aș formula un imperativ în
sensul ăsta!
3.
O! Doamne! Hobby!? Nu, sper că
nu! Cît despre profesionalism dacă prin asta înțelegem talent, experiență,
efort, cultură și mai ales implicare, trăire, zbatere, acel atuncea ți se pare
că pe cap îți cade cerul, atunci aș zice așa: mă străduiesc foarte tare să pot
fi caracterizat prin profesionalism. Dacă, în schimb, vorbim despre
profesionism, ceea ce înseamnă a trăi de pe urma activității respective, atunci
Aleluia!
4.
Categoric, nu! Vezi răspunsul la întrebarea a doua. Nici nu-mi pot imagina cum
ar fi să mă așez în fața calculatorului gîndindu-mă: Ia să încerc eu o proză
fantastică de influență borgesiană cu ușoare influențe de textualism întîrziat
5.
Mă tem că nu sunt competent să răspund la această întrebare.
6.
Aș exagera, cred, dacă aș spune că un scriitor străin mi-ar fi influențat
maniera de a scrie. Dar cu siguranță citirea (repetată!) a unor cărți și a unor
autori mi-a influențat maniera de a gîndi și, poate, pe cale de
consecință, pe aceea de a scrie. În ordine cronologică, am fost entuziasmat
atunci cînd l-am descoperit pe J.D. Sallinger și de-a dreptul șocat atunci cînd
am dat de Kurt Vonnegut jr. La aceștia se adaugă mulți alții, care m-au
impresionat în diverse măsuri. Firește, îmi place să cred că m-au influențat,
dar, vai!, nu pot avea tupeul să spun: Prozele mele scurte sunt asemănătoare cu
povestirile lui Sallinger
Pe de altă parte, vreau neapărat să spun că mă
consider categoric influențat de mai mulți scriitori români. Deși factura
textelor acestora este foarte diferită și lista poate stîrni mirări, iată măcar
primele trei nume: Petru Popescu, Radu Cosașu, Geo Bogza.
Cît privește
felul în care oricare dintre acești scriitori m-au influențat, este
vorba în primul rînd, cum spuneam, de maniera de a gîndi, de a observa
realitatea, de a reține unele detalii, neglijînd altele, adică, în fond, de
maniera de a simți. În al doilea rînd, în literatură ca și în arta actorului,
sînt un mare admirator al economiei de mijloace. Oriunde am găsit, exprimat în
șase cuvinte, ceva pentru care mie mi-ar fi trebuit douăzeci, am devenit foarte
atent. Nu în ultimul rînd, firește, alegerea subiectului și horrbile dictu
a mesajului.
7.
Nu toate și nu neapărat. Deși,
sigur, cititorul trebuie provocat. Una dintre ideile înfipte în creierul meu
provine dintr-un inegalabil articol al lui Geo Bogza, intitulat De ce scriu:
mă simt ca și cînd aș călători într-un compartiment de tren în care toți
ceilalți citesc sau dorm, în vreme ce prin fața geamului se perindă imagini
mirifice; scriu ca să-i fac să se uite pe geam. Argumentul conține un superb
conflict de interese, căci unii dintre călători citesc, iar eu scriu ca să-i fac
să nu mai citească
Da, și biografia
Viața lui Corneliu Coposu este o provocare nu cred că trebuie să explic de
ce. Ceea ce ar trebui precizat aici este că provocarea este oricînd justificată
și potențial benefică atunci cînd vizează conținutul. În schimb, ea riscă să
devină un jalnic scop în sine dacă privește forma. Obsesia originalității. Ia să
scriu eu așa cum n-a mai scris nimeni, să rămînă toți cu gura căscată. Nu e
foarte greu mai ales în era Internetului. S-ar putea chiar alcătui cu ușurință
o listă de inedite maniere de a scrie! Dar de ce? Cred fără ezitări că, dacă ai
ceva de spus, o poți face liniștit în vers alexandrin.
Cît despre cititorul
profesionist, presupun că vorbim despre critici, istorici literari și ceilalți
scriitori. Nu m-am gîndit vreodată la unul dintre aceștia în timp ce scriam sau
înainte de a o face. M-am bucurat foarte tare atunci cînd, cu ani în urmă,
Daniel Bănulescu m-a felcitat pentru un text din România literară, dar nu
mi-am propus să scriu pentru Daniel Bănulescu altfel decît aș fi făcut-o pentru
prietenul meu Ioni. Ca și pentru cititorii necunoscuți. Sigur că mă simt flatat
cînd un critic zice ceva de bine despre mine, dar ar fi culmea să scriu ca să-i
placă lui! Sau ca să-l provoc, altfel decît pe ceilalți.
Întrebarea dv. mai
poate fi citită însă și altfel: chiar în absența unei intenții, consider cărțile
mele o provocare? Păi, da, îmi place să cred că provoacă cititul
|