Cronică "în fărâme"
Pregătirile au început
deja la finele celei de-a XV-a.
Primăria și Consiliul
Municipal Oradea (primar Petru Filip) lăudat fie-le obiceiul! susțin
financiar an de an proiecte culturale.
Am proiectat și noi
unul - Familia 2006 axat pe ZRF.
Ni s-au aprobat banii
necesari și, în privința asta care-i o privință vitală eram asigurați.
Știam că ne mai putem
baza, ca și în anii anteriori, pe sprijinul material (în speță lichid) al
firmei Transilvania GTIE, prin prietenul nostru, directorul general manager și
și poet, Viorel Micula. Așa a fost. Mulțumim.
Ca de obicei, ne-au
ajutat Muzeul Țării Crișurilor (director Aurel Chiriac), Biblioteca Județeană
(director Traian Ștef), Teatrul Arcadia (director Marius Aron), Direcția
pentru Cultură și Patrimoniu Cultural Bihor (director Ligia Mirișan), hotelul Terra
(soții Floruța), ziarele de Oradea. Mulțumim.
Miron Beteg a conceput
afișul (frumos! ca întotdeauna), invitațiile, a stat cât a trebuit (și a
trebuit, nene) la calculator ca să poată ieși la timp de sub teascuri cărțile
proiectate: Nichita Stănescu, A kö halála (Piatră murind) selecție și
traducere în limba maghiară de tânărul poet orădean Goron Sándor și Pictura
între metaforă și realitate eseuri ale pictorului orădean Ioan Augustin
Pop. Dar și proaspătul număr 9 al Familiei. Dar, când să vină și el la mesele
sărbătorești, s-a îmbolnăvit de o răceală și n-a mai putut. Păcat. Mulțumim,
Miroane!
Împreună cu Traian am
cărat mesele și standurile pentru Salonul de carte, ne-a ajutat și Ionică Biroaș
și, la spartul tîrgului, Mircea cel tânăr (Pricăjan).
Trimisesem pe la
începutul lui septembrie peste o sută de invitații sub forma ademenitoare a
unei scrisori. Iată cum suna:
Chemare la Oradea
Am plăcerea
să vă invit la Oradea în numele redacției de astăzi a revistei Familia
pentru a petrece trei zile ZILELE REVISTEI ediția a XVI-a, 12-14 octombrie
2006.
Ne-am
gândit ca în 12, joi, începând cu ora 18, în deschidere festivă, să citiți cinci
poeme ale Dv. pe care le considerați folositoare inimii și spiritului
orădenilor, veniți să vă asculte pe Dv. și pe ceilalți invitați.
A doua zi,
vineri, vom ține, începând cu orele 10,30, un colocviu pe tema Ce (mai) poate
spune astăzi Europei poezia română?, colocviu ale cărui opinii între care a
Dv. nu poate lipsi vor fi înregistrate și publicate în numărul pe octombrie
al Familiei; după-amiază vom asista la un happening InterMedia Pictură-Poezie
și vom comite lansări de carte.
A treia zi,
în 14, proiectăm o ieșire la iarbă (încă) verde, pentru un exercițiu de
inspirație-respirație-conversație pe tema Haideți să ne simțim bine
împreună.
Noi, gazde
fiind, și dorindu-vă aici, la Oradea, vom deconta cheltuielile Dv. de
venire-întoarcere și, firește, vom asigura sejurul orădean.
Așteptăm
(prin telefon, e-mail, scrisoare, porumbel, poștalion etc.) vestea bună că
sosiți neîndoios la Oradea în data de 12 octombrie 2006.
Unii ne-au răspuns că
vin negreșit, alții nu ne-au răspuns deloc (nu spui cine, persoane importante),
alții că vor veni de vor putea, în fine, o întreagă poveste pe e-mail, în
general. În cele din urmă, după ce unii și alții, pe motive bine întemeiate,
s-au scuzat în ultimul moment că nu pot, din păcate (poate altădată), ne-am
bucurat să vină de-adevăratelea următorii (în ordine alfabetică, ca la
catalog):
BLANDIANA ANA
BODIU ANDREI
BORBÉLY ȘTEFAN
BUCUR ROMULUS
BUTNARU LEO
CHIRA MINERVA
CISTELECAN AL.
CISTELECAN ALEXANDRU
COMAN DAN
DAN VASILE
DOBRESCU CAIUS
IONESCU AL.TH.
KOMARTIN CLAUDIU
LĂCĂTUȘ ADRIAN
LEAC VASILE
MALAICU MARIN
MANASIA ȘTEFAN
MATIUȚ IOAN
MOLDOVAN RAREȘ
MOLDOVAN VLAD
PETEAN MIRCEA
PERȚA LUCIAN
PERȚA CÃTÃLIN
PODOABÃ VIRGIL
POP ION
POPESCU ADRIAN
PRELIPCEANU NICOLAE
STOICIU LIVIU IOAN
ȘERBAN ROBERT
Ce s-a petrecut,
concret, la Zilele Revistei FAMILIA- ediția a XVI-a?
Nu șade bine să ne
lăudăm singuri. Apelăm la cronicari străini vorba vine , de fapt reproducem
ce-a scris prietenul nostru Nicolae Prelipceanu în România liberă, după
întoarcerea acasă:
Zilele și nopțile
revistei Familia
Mai poate spune
ceva poezia, azi?
Această întrebare,
dar pusă cu o adresă mult mai actuală, a format tema unei discuții la Oradea,
zilele trecute. Formularea exactă a celor care organizează de 16 ani Zilele
revistei Familia (
) era: Ce (mai) poate spune poezia română de astăzi
Europei?
Două zile în care
poeții au cam stat unii de vorbă cu alții, nu întotdeauna despre ceea ce fac,
asta e preocuparea egocentricilor, și nu toți poeții sunt așa, într-o încercare,
disperată în fond, de a se conecta sau, dimpotrivă, deconecta câteva ore la și
de la o realitate, vexatorie cel mai adesea pentru ei. Și când Al. Cistelecan,
moderatorul întâlnirii de la Colegiul Mihai Eminescu, a invitat un poet,
oricare, dintre cei prezenți, să recite un text al său în fața elevilor și
profesorilor prezenți, pentru a-i convinge că (mai) merită să cumpere o carte de
poezie, doar un foarte tânăr poet s-a încumetat să dea curs invitației. Poetul
Dan Coman, de la Bistrița, s-a avântat, în finalul unei discuții care atinsese
mai toate locurile comune ale temei difuzarea literaturii române în lume, să
se supună testului, cu o poezie adolescentină, și a meritat, căci a fost
aplaudat îndelung.
Cu o zi înainte,
însă, invitata de onoare a festivalului, căci, în fond, un festival de
literatură e ceea ce se petrece la Oradea, în octombrie, era Ana Blandiana,
căreia municipalitatea i-a înmânat diploma de cetățean de onoare al Oradiei,
obligând-o să declare că, uite, uneori, ești poet și în orașul tău. După această
scurtă festivitate, o seamă de poeți au citit-recitat multe-multe poezii
diverse, demonstrând că nu toți scriu la fel, tocmai acum când tot mai puțini
oameni se preocupă de asta. Au defilat pe scenă Leo Butnaru de la Chișinău,
Andrei Bodiu și Caius Dobrescu de la Brașov, Vasile Dan, Ioan Matiuț și Vasile
Leac de la Arad, Claudiu Komartin de la București, Ion Pop, Adrian Popescu,
Mircea Petean și Rareș Moldovan de la Cluj, Liviu Ioan Stoiciu și Robert
Șerban, primul de la București, celălalt de la Timișoara, ba chiar și
subsemnatul, printre atâția alții. S-au produs pe scena de la Teatrul de Păpuși
Arcadia și orădenii Ioan Moldovan, Traian Ștef sau Ion Davideanu, precum și
mulți alții, fără a plictisi o sală evident interesată.
Afară, frumosul
municipiu din vest era într-o altă sărbătoare, Ziua orașului; tarabe ca pe la
București, la Moșii de altădată, luaseră locul parcărilor, se auzeau muzici, ba
chiar și manele, ceea ce mi-a amintit că, după unirea din 1918, în loc să
căpătăm noi, regățenii, obiceiuri europene împrumutate de la ardeleni, s-a
întâmplat tocmai pe dos, spre regretul și al tuturor ardelenilor, dar și al
regățenilor conștienți de sine. Seara, am aflat, s-a finalizat cu sosirea
triumfală a președintelui, proaspăt întors din Azerbaidjan.
S-au lansat câteva
cărți, a fost și un fel de happening pregătit (sic), în atelierul unui pictor,
de fapt un protest al pictorului Ioan Augustin Pop, împreună cu poetul Traian
Ștef, împotriva statuilor kitsch care au umplut și Oradea în ultimii ani, după
gustul și interesele celor care le-au ordonanțat din bani publici.
N-au fost numai
poeți, dar ei s-au manifestat mai mult, dată fiind și tema colocviului; au
fost, de asemenea, prezenți, unii cu intervenții substanțiale, critici precum
Ion Simuț, Virgil Podoabă, Adrian Lăcătuș, Ștefan Borbély, Al. Th. Ionescu.
Mulți echinoxiști de altădată, bucuroși să-și întâlnească profesorul, tot de
altădată, Ion Pop.(
)
Spre deosebire de
alte manifestări de acest gen, care se petrec în cercul strict al invitaților,
aici scriitorii au ieșit în fața unui public mai mult sau mai puțin interesat de
literatură, ceea ce a schimbat, într-un fel, și calitatea comunicării ideilor.
În redacție, aflată
acum chiar în casa ce a fost a lui Iosif Vulcan, fotografii vechi ce amintesc
despre redactorii seriei noi, din 1965, ca și pe coperta cărții unuia dintre cei
mai iubiți dintre aceștia, criticul de teatru Dumitru Chirilă, unde pot fi
văzuți Alexandru Andrițoiu, redactorul-șef al primelor decenii, François Pamfil,
Ovidiu Cotruș, Gheorghe Grigurcu, Vasile Spoială, Stelian Vasilescu, Dumitru
Bejan, Mircea Bradu, majoritatea intrați în lumea umbrelor. Iar Radu Enescu,
cel care a publicat în anii 70 o substanțială monografie despre Kafka, te
privește de pe pereții biroului în care sunt primiți astăzi scriitorii
invitați.
Familia este,
acum, și datorită redactorului său șef, poetul Ioan Moldovan, un reper cultural
și colegial ardelean.
Nicolae Prelipceanu
Cam asta scurt,
scurt, foarte pe scurt a fost la Zilele Revistei Familia, ediția a XVI-a,
Oradea, 12-14 octombrie 2006. În cadrul generos al Toamnei orădene.
Pentru 14 nu ne-am
putut ține de cuvânt, nu ne-a ținut bugetul. Puținii oaspeți care-au mai rămas
au deambulat prin urbea întomnată de o lumină calină ca mierea. Ori ca whiskyul.
Toamna orădeană își consuma melancolică ultima zi.
Redacția de astăzi a
revistei s-a străduit ca și această sărbătoare literară de la Oradea să fie una
reușită.
În paginile următoare
publicăm o mică antologie de poeme citite de autorii lor în Arcadia (teatrul
de copii și tineret, nu raiul grec) și câteva opinii (aduse gata scrise) de la
colocviu.
Cronicar de Familia
MICĂ ANTOLOGIE ZRF
16
Ana Blandiana
Îngeri bătrâni
Îngeri bătrâni urât
mirositori
Cu iz stătut în penele
jilave,
În părul rar,
În pielea scămoșată de
insule de psoriazis,
Hărți scrijelate adânc
Ale unor
înspăimântătoare
Tărâmuri necunoscute.
Prea triști pentru
bunevestiri,
Prea slabi pentru
sabia de foc,
Se lasă-ngropați
dormitând
Ca niște semințe pe
care le semeni,
Cu dureri reumatice la
încheieturile aripelor
Tot mai ascunse-n
pământ,
Tot mai moșnegi, tot
mai oameni
Ion Pop
Fereastră
(inedit)
Stau, încă o dată
luminat
de pătratul unei
ferestre. Stau,
ca-ntr-un ochi al
Marelui Năvod,
și nu știu spre unde
mă uit, către cine,
nu pot ști câte
spre mine se uită, nu
știu
ce văd Ele, aici,
acolo,
în pătratul pătrat al
ferestrei.
Vinovat-nevinovat,
tăcând o clipă,
să ascult doar corul,
să pot auzi cum cântă
cu voci de copii,
elementele
din tabloul lui
Mendeleev.
Nicolae Prelipceanu
deșteaptă-te rămâne
(inedit)
deșteptarea în gara de
nord că măturăm culoarele
astfel se trezesc din
somn românii
care nu mai așteaptă
nimic
nici un tren nu mai
vine
nici un tren nu mai
pleacă
numai câte-o boare
palidă mai pâlpâie
în ochii lor stinși
tac și se tem se
ascund unii după alții
totuși cine trebuie îi
vede
sunt murdari
put
au ochii sticloși
cu toții s-ar face cât
mai mici
ca să nu-i poată
nimeni identifica
să nu-i pună la
socoteală nimeni
știți noi nici n-am
existat vreodată
totul nu e decât
iluzie o simplă iluzie
și măturoiul chiar
șterge această iluzie
și ea se pierde
într-un nor de praf
ca-n Grand Hotel
Victoria Română
ca-n atâtea alte dăți
stăm de o parte și
privim totul
cu îngăduință
până când unul
întreabă candid
bre dar aceia nu
suntem noi?
morala
deșteaptă-te rămâne
formula cea mai potrivită
pentru un veșnic somn
ușor
Adrian Popescu
Ce singur e
poetului Ștefan Aug.
Doinaș
Ce singur e. Și-n jur
atâta larmă.
Statuia sa crescută în
azur
n-o mai doboară nici o
armă
chiar dac-ar detuna cu
sunet pur.
S-a întărit o mască
peste carne?
Ori carnea s-a uscat
în pergament?
E luna ce pătrunde
prin lucarne,
Sonorizează soarele un
bust ardent?
Modern și antic,
muzele-l sărută, corul?
Vezuviul l-a-nghețat
în ora gravă,
sau recile lumini
pulsând, ordinatorul?
El e cetatea
îngropată-n lavă.
Pe cel iubit de zei,
lovit de sacra boală
a versului,
hrănindu-se cu un surâs din nori,
să nu-l invidieze
tinerii poeți, în sală
sărbătoresc pe cel mai
singur dintre muritori.
Vasile Dan
Colibița, la ceas
de noapte, cînd, fiind 14 iulie 2006,
la televizor e ziua
Franței, iar Israelul bombardează,
fără milă, Micul
Paris, Beirutul
(inedit)
Lumina de aici e
verde. Îți intră în ochi izbindu-te.
Tăcerea e harnică cînd
scriu acum poticnit aceste cuvinte.
Ploaia e verde în
alunișul plin cu păsăret sub fereastra larg deschisă.
Norii sînt verzi
plutind indeciși încolo și încolo
pe apa lacului de
acumulare în care s-a scufundat
pentru totdeauna satul
lui Dimitrie Gusti.
Drumul care urcă aici
sau care coboară deaici
pînă la tine
în praful Aradului
dincolo de coamele ascuțite
ale munților
împăduriți cu brazi fragili
ca sticla ce plesnește
spărgîndu-se singură
în așchii subțiri
ce-nțeapă aerul
crește mărunt, verde
sub pași
și se lasă atît de
ușor strivit.
Somnul meu e verde sub
plapuma ușoară
ca un frunziș uscat
care îmi acoperă trupul noaptea
cînd ascult greierii,
miriade, pe cer
doar cu ochii.
Liviu Ioan Stoiciu
Îți las și Îngerul
meu Păzitor
(inedit)
două fetițe
nepieptănate, pline de bube, desculțe,
cu noroi uscat între
degete și cu
ochii strălucitori,
ochi de scoici cu perle, oprite în dreptul
inimilor
noastre, la care se
închină, cerșind
puțină înțelegere
Le
curge sânge pe un picior, au
ciclu? Mă caut în
portmoneu, nu
am mărunt, tu
te uiți lung la ele,
de unde or fi apărut? Nu mă îndur să le dau
două bancnote de
10.000 de lei, întârzii,
nu știu ce să fac,
dacă
nu le dau, îmi poartă
ghinion: ele mă scuipă
Ele nu vor bani,
ele vor dragoste
Cum? Tu ești în cele două
fetițe? La altă
vârstă...
Mătăhăind de foame:
tu,
ieșită, de acum, din
apă, din balie, cu alunițe crescute pe fes și pe
piept, ce faci? Mă
părăsești? Mă
părăsești, și înainte
să părăsești
și cimitirul, îmi
lași pietrele și
plantele dimprejur la fel de ostile
Că la început
totul era
amestecat
Iată, îți
las și Îngerul meu
Păzitor, îți las și inima, scoasă
din piept, îți las și
cele două
fetițe
În
timp ce, eu, stau
(lăsați-mă să stau aici, că sunt
îndrăgostit), stau
stropit de sânge, în
bătaia vântului.
Ioan Moldovan
Vizionarea unui
poem
(IV)
Duminica în salcâmii
ideali un disc ondulând moartea
domenico
modunio la modă acum
atunci e adolescența și nava care
pleacă
pleacă în italiană în
original
tata îmi face semn că
vrea
să bea să aduc deci o
găleată cu apă proaspătă
o iau
prin grădini
văd ciori terenuri de
fotbal mahalaua frumos
brumată norii
nesimțiți în septembrie la cluj și imediat:
mnezeule, unde a
ajuns poezia!
în timp ce mama își
întinde
mâna prin marea placă
de cerneală încercând să-mi
mângâie
țeasta dar ceva
ca un triunghi al
bermudelor o pulverizează
în timp
ce mai apuc să văd cum
tu te întorci și pornești
înapoi la drum, cu
pași împiedicați de giulgiul strâmt,
șovăitoare, blândă
și fără nerăbdare
c-un mic foșnet de
hârtie
dispărând în sertar
în adânc
în chaos.
Mircea Petean
În orașul acela
(inedit)
pe străzile orașului
oamenii se plimbau
cu o carte în mână în
traistă sau subsuoară
copiii alunecau pe
cărți cu multe rotile
chelnerii recitau
meniul redactat în meșteșugite catrene
frizerii rezumau
clienților fascinați ultimul roman apărut
vânzătoarele
interpretau roluri din ultima piesă de succes
polițaii se muiau pe
loc și deveneau incredibil de clemenți
la vederea unei cărți
oferite cu sau fără dedicație
legile însele erau
redactate în versuri albe
iar săptămânal în Casa
Țării se organizau fastuoase spectacole
de muzică și poezie
la care se înghesuiau
nu numai aleșii ori înalții funcționari
burjuii reprezentanții
păturii mijlocii funcționarii de rând
ci și multă plebe
la ieșire câinii
vagabonzi se lipeau de câte unul sau altul
blânzi curtenitori
lătrând o serie de rondeluri sonete ori
haiku-uri faimoase
în urma lor o bună
bucată de drum
privirile străinilor
însoțeau siluetele unuia sau altuia
părăsindu-le doar
pentru a lumina mai bine marginea
garduri ziduri
balcoane acoperișe din cărți
curți piețe trotuare
maidane pardosite cu cărți
din când în când o
pală de vânt răsfoiește un tom
un nor de praf
stăruiește în cer o vreme aidoma fumului
de după explozia unei
petarde ușor contrariați câinii
se lasă pe burtă
înainte de a face saltul eliberator
cu cărțile sale
omul-de-hârtie-cu-coperți-de-carton
a umplut spărturile
din zidul grădinii
raiului
înainte de a se
retrage în munți
între pereții propriei
biblioteci
Nicanor ultimul om
dispare îngropat într-o carte deschisă
Traian Ștef
Nu mai este nimic
de făcut
(inedit)
Mai mult doarme
Mă tem că va muri
curînd
Cînd îl aud plescăind
în somn
Cînd e treaz tace mai
mult
Și sînt îngrijorat
pentru el
Pentru că nu mai are
ce spune
Nu mai are rost să
spună ceva
Dacă tot așteaptă
somnul
Și nu o aprobare sau
Un citat vălurind
draperiile putrede
Cîteodată i-aș da
brînci ca unei uși obosite
Dar niciodată nu a
fost atît de bine
Înfipt în locul lui
Lîngă mine pe scaunul
de controlor
Cîinele ud cu privirea
umană
Se ridică pe un nor
triumfal
Nu-i nimic de făcut
Așteaptă actul următor
E foarte frumos
E dramatic
Ioan Matiuț
Umbră
va trebui să găsesc
o altă formă de
respirație
înainte să se
sfârșească
aceea
de care atârn
un timp
Rareș Moldovan
înscrie-te pe
simpatie
(inedit)
Time is my everything
Ian Brown
înainte înainte
clădirile par
dănțuitoare, niște osînde
niște platoșe pentru
pieptul meu
de penumbră și de lene
și-n piațetele cu
hyacint
nu-i asfaltul
îndeajuns de negru
pentru pașii mei
nimicitori
mi-aș potrivi ritmul
cu al unuia din față
așa m-aș apropia de
umărul lui
l-aș prinde de ceafă
și i-aș șopti
bancacomercialaromana
(pe lîngă ea s-ar
întîmpla să trecem)
sau ciinelemusca
(și văduva lubrică îl
asmute din prag)
am să mă zvînt puțin
aici
că ziua se micșorează
și trecătorii tot mai
străvezii
se-ntorc către momeli
de deasupra o gură
acră zice
destul
apoi:
destul
Robert Șerban
Prietenii mei
bogați și vânătoarea
(inedit)
duminica
seara
prietenii mei bogați
se întorc de la vânătoare
în mașinilor lor cu
tracțiune dublă
și pline de noroi
sunt veseli și au
povești care mai de care
chiar și cei ce n-au
împușcat nimic
dar nu pentru vânat
își cumpără ei
arme cu țeava lungă
sisteme sofisticate de
ochire
cuțite aduse din
Spania
nu pentru păsări și
animale își verifică ei cartușele
și își pipăie
inconștient tecile așa cum
îți mângâi câinele ca
să-l liniștești
ci ca să pompeze în
viața lor adrenalină
așa cum femeile lor
silicon în buze
nu o dată m-au chemat
la vânătoare
fără să știe că
analizele îmi ies prost
tocmai din cauza
excesului de adrenalină
eu prefer să rămân în
oraș
și să pândesc
firicelul de lichid vâscos
ce s-ar putea scurge
duminica
dimineața
la colțul gurilor
cărnoase
Dan Coman
eu
(inedit)
după o lungă amorțeală
mă găsesc iar irezistibil.
pătrund în mintea mea
cu viteza unui ghepard tînăr
și cu de două ori
viteza unui ghepard tînăr alerg prin odaie.
îmi dăruiesc o
deosebită plăcere .pur și simplu sorb aerul:
sunt bucuros.
abia de-mi pot face
față (mă recunosc pînă și cînd dansez).
cu o șiretenie fără
seamăn ajung lîngă inima mea.
îmi vorbesc dar
trebuie să am grijă :numai lăudîndu-mă excesiv
trec dintr-o zi
într-alta.
sunt cu adevărat o
ființă uluitoare.
nu mai știu ce să fac
: mă găsesc irezistibil.
deschid fereastra și
pămîntul năvălește ca o apă limpede în odaie.
Claudiu Komartin
Poemele cu tătuca (IV)
(inedit)
Și eu am fost în
Sângerei
ca prieten de nădejde al unui mort
deși fusesem colegi în școală
de abia dacă stătusem cu Vitalie de zece ori
dar cineva trebuia s-o facă și pe asta
cineva trebuia să se îngrijească de trupul acestui flăcău
așa de simpatic
și prost ca noaptea
de la Bălți
unde fusese omorât în bătaie Vitalie
drumul e hurducăit
trebuie să ai grijă, mi-au spus
ca mortului să nu i se împrăștie de tot măruntaiele
și pielea să nu-i zboare pe marginea drumului sau pe câmp
pielea aceea
pe care medicii o legaseră-n grabă ca pe o pânză putrezită
cu vreo câteva sfori tocmai
bune pentru un balot de carne
de 88 de kilograme
Vitalie, Vitalie, sufletul tău zburase departe
ce-ți păsa că eu țineam ficatul tău umflat și inima
învelită în câteva straturi groase de grăsime
strâns la piept
ca pe niște bulgări însângerați de pământ
ca să ajungi acasă
unde bătrâna ta mamă aștepta
Vitalie, Vitalie, ce-ți păsa ție
că inima mea se răcea încetul cu-ncetul
și deveneam un bărbat, adică ceva
la fel de grosolan
și monstruos
ca tătuca?
Știa Oleg ce știa când mi-a spus
să-ți las trupu-mpuțit
undeva la marginea câmpului.
Vitalie, Vitalie, ai scăpat ușor din toată istoria asta, amărâtule.
Vlad Moldovan
În martie 2006
(inedit)
Am trecut cu marginile
închise
cu mîinile pe genunchi
într-o mașină cafenie.
Valea devenise podiș,
podișul cîmpie
din oraș de cătun
peste
rîulețele de lavă.
Un soare mai gălbejit
decît în Africa
ne juca pe degete.
Mîncam sandwichuri
abuream sticla
și mai trăgeam o
linie.
În retrovizoare fumul
îneca puieții de salcîm,
învăluia
interminabilele bălți.
La fiecare vântoasă cu
pietriș încetineam
și făceam fotografii.
Click pentru tornada
din suburbii
click, click pentru
vîrtejul de zgură
ce se înalță lîngă
lizieră
click, click, click în
fața caravanelor
supte de furtună la
orizont.
Din cînd în cînd
opream și lăsam
vietăți înăuntru:
cîini, lincși, pisici
de malștină
orice putea să mișune
printre glezne.
Erau și oameni dar
ne sfiam
nu-i cunoșteam și era
prea tîrziu.
Ce îi sufocau pe ei
ne-ar fi putut mîhni
peste poate.
Diminețile soseau în
ploaie
fulgera tăcut (și
duioșia ne făcea profunzi)
pe capotă se reflecta
perdeaua fluorescentă
pala meteorilor.
Fantome spunea unul
Fantome, fantome
dinspre nord adeverea altul.
În timp am auzit un
murmur
o stare trecătoare de
leșin
și știam că ne
apropiem de mare.
Nimic, numai ochii ne
sticleau cu nesaț
numai gîtlejul îngîna.
A urmat o fulgurație
și din ea o pată pe pupilă
deveni o pată în
greier
o lumină de neocolit
în cutia pieptului.
Cu ea dansa inima
frazele de despărțire.
Șoferul pipăi să tragă
frîna de mînă.
Fusese o mișcare
precaută
într-un val de foc.
Lucian Perța
Parodie după Ion
Davideanu
(Un iepure șchiop
din Familia nr. 7-8/2006)
Volumele subțiri țin
poezia în viață
și, dacă-s cu gravuri,
au și cititori,
ele dau pulsul pe
piață
ce este atunci poetul?
te întrebi uneori
primăvara, pe-o frunză
din plai,
el este ca o oaie cu
păr de cal
sau ca un cărăbuș
legat de picioruș
poți să ai treabă cu
el sau să n-ai,
el behăie sau bîzîie
luat de val
spre zborul deschis
căutându-i urcuș
dar dacă iese din sine
și-n parodie se duce
pune-ți luneta la
pușcă și
cruce!
Opinii la colocviu
(primite
de-a-gata-scrise)
Andrei Bodiu
Un promo lucid
Pesimiștii ar spune că
nu numai poezia română, dar poezia în general nu mai are de spus nimic nimănui.
Optimștii ar spune că nu numai poezia în general mai are ceva de spus lumii,
lumii europene în cazul nostru, dar chiar poezia română e atît de bună că va
uimi lumea și toți vor recunoșate într-un glas : românul s-a născut poet.
Cum pesimiștii se pot
lua de mînă cu optimștii, rămîne să vedem dacă avem, cu adevărat, ceva de
oferit prin poezia română.
Am avea, cum s-ar
spune, o ofertă generoasă, adică o poezie foarte diversă care, privită atît în
istoria din ultimii patruzeci-cincizeci de ani, cît și în ce se întîmplă la z, i
ne-ar situa la, ca să folosesc clișeele zilei, standarde europene.
Am avea astfel, în
mica dar elevata lume a cititorilor de poezie, dacă nu un loc privilegiat,
atunci unul în care s-ar putea respira o normalitate europeană.
Lucid privind
lucrurile, publicul european de poezie e accesibil doar prin multe edituri mici,
prin puțin edituri mijlocii și prin foarte puține edituri mari. Poezia nu e,
lucru mai clar în lumea europeană, comaprabilă ca prestigiu public cu romanul
care are un public numeros și care impune un scriitor. Poetul și poezia se
adresază unui club de inițiați, unui fan club în care are loc și poezia română.
Asta cu cîteva condiții și cu puține iluzii.
Mai întîi, cred că în
spiritul economiei de piață, va trebui să ne pliem cererii. Adică să avem
adminstratori culturali corecți, potriviți, care să prezinte oferta, repet
foarte diversă, și asta reprezintă un atu, instituțiilor culturale europene și
publicului interesat de poezie. Elementele de relație mi se par esențiale.
Diversitatea poeziei românești se confruntă cu spațiul extrem de variat al
Europei.Este posbil, și o spun din perspectiva de poet-călător în spațiul
european, ca anumite feluri de poezie valoroasă să fie percepute diferit în țări
diferite. Adică, s-ar putea, de exemplu, ca într-un anumit spațiu un poet ca
Nichita Stănescu să fie receptat cum ne așteptăm, la fel cum s-ar putea ca în
altă arie geografică acelși poet să nu fie receptat așa cum credem noi că va fi
receptat. Și asta nu numai datorită calității traducerii sau a modului în care
a fost promovat poetul și poezia sa.
De aceea, ideal ar fi
să oferim, generoși, eșantioane. Există deja cîteva antologii care ar putea
servi drept puncte de plecare pentru o ofertă corectă. Existînd în mîinile
adminstratorilor culturali, aceștia i-ar putea lăsa pe europenii interesați,
intermediari versați, să aleagă.
Căile de promovare a
poeziei astăzi sînt mai degrabă festivalurile și lecturile publice decît
cărțile. Astfel de festivaluri și lecturi publice vor fi tot mai multe. Cererea
de poeți români pe piața europeană va crește. Nu trebuie să ne iluzionăm că vom
avea o audiență majoră, dar vom fi mai prezenți decât în trecut pentru că vom
fi integrați în circuite deja existente. De aceea, pentru a putea promova
istoria poeziei noastre, e important să punem în lumină poezia vie și pe poetul
viu. Abia apoi, dacă printr-o prezență consistentă în Europa, vom deveni
convingători, vom putea traduce și poeții clasici ai culturii noastre.
Ca poezia română să
aibă ceva de spus e nevoie și de generoziatea poeților. Așa cum revista
Verso a încercat să realizeze un lanț al poeților, așa și poeții români ar
trebui, ca la capătul recitalurilor sau prezențelor lor în străinătate să
spună, dacă nu le e prea greu, că nu sînt singuri pe lume.
Liviu Ioan Stoiciu
Aveam o grijă, ce
spune Europa...
Ce (mai) poate spune
astăzi Europei poezia română? Aveam o grijă ce-i spune! Dar ce (mai) poate
spune astăzi României poezia română? Noi, câțiva dinlăuntrul poeziei române
(băgători de seamă veniți la un colocviu la Oradea) ne întrebăm și noi ne
răspundem, Europa și România (abstracte, cu valorile lor spirituale incluse,
dominante sau secundare) sunt, au fost și vor rămâne indiferente. În cadrul
continental sau al țării de origine, mai degrabă rămâne valabilă o concluzie
trasă la nivel particular de creatorul literar: a mă realiza ca absență (Livius
Ciocârlie). De fapt, avem o problemă stringentă acum cu integrarea europeană a
poeziei române? Nu puteți să dormiți noaptea din acest motiv? Pe dumneavoastră
chiar vă interesează la masa de scris poezie că de la 1 ianuarie 2007 România e
primită în cadrul Uniunii Europene, membru cu drepturi depline? Pe mine,
sincer, nu mă interesează. Nu simt nimic deosebit. Sunt un nesimțit și-mi pare
rău. Am observat că indiferența românească (sau nesimțirea) la masa de scris
poezie a funcționat deplin și la prăbușirea comunismului la 22 decembrie 1989
(prăbușire oficială, că în realitate postcomunismul e la putere) neavând loc
nici o revoluție în sufletul creatorului literar autohton. O fi vorba de acel
exces de jemanfișism, de indiferență tâmpă de care făcea caz Gabriel Liiceanu?
În zona clarobscură a creativității ar trebui umblat cu măsuri de corecție? Ne
vom regăsi numai în noi înșine și integrați în Europa...
Acuma, vorbind în
principiu (că, v-ați lămurit, pe mine nu mă interesează nici cititorul român,
nici cititorul european, eu scriu pentru sufletul meu, e singurul meu cititor
căruia nu-i e indiferentă atitudinea mea spirituală): dacă deplasările
culturale se fac de la est la vest, în general, iar culturile vestice sunt
feminine și culturile estice sunt masculine, nu e normal să fim copiii naturali
(nu adoptați ai) Europei? De regulă, culturile cu caracter masculin
impunându-se celor opuse, fie și prin agresivitate. Nativ, suntem europeni:
culturile vestice cu caracter feminin (zămislitoare) au tendință spre
dimensionalitate, cele estice spre intensitate (conform teoriei lui Leo
Frobenius; e adevărat, eu am extrapolat, Leo Frobenius scria de Orient-est și
Europa-occidentală-vest, ele sunt cele două paideume primordiale care s-au
fertilizat periodic și alternativ, subjugații luând limba învingătorului, iar
învingătorul cultura vechilor localnici). N-avem decât să ne luăm în serios
rolul de fertilizatori din est și să ne cucerim partenera din vestul Europei,
sau să așteptăm cultura cu caracter feminin europeană să vină peste cultura cu
caracter masculin din est. Auziți: noi, românii, care n-avem ce face și scriem
poezie masculii Europei! Sună bine... În condițiile în care în afară de
poezie, metafizică și mistică, nimic n-are valoare (Emil Cioran) pe lumea asta.
Suntem pregătiți natural (de la începutul lumii, chiar), așadar, să dăm
lovitura în Europa, numai că e o frână transcendentală care ne ține în loc. Nu e
nimic mioritic în ce afirm aici, poeții români care se simt bărbați ar trebui să
rupă lanțurile... Cu atât mai mult cu cât românul (mai ales poetul de limbă
română) are prostul obicei să-și pună sufletul pe masă. Și care sunt cele trei
forțe ale sufletului: memoria, intuiția și așteptarea. Recitiți: memoria
(cât încape, n-ai loc de ea), intuiția (poezia la români uimește lumea
întreagă, nu numai Europa; doar tot românul e născut poet, spre marea supărare
a criticului orădean Ion Simuț, care e convins că de aceea le merge rău
românilor) și așteptarea aici e necazul, cu așteptarea, că românul (de
la moldoveni i se trage) e de când se știe în așteptare cosmică...
Pe de altă parte,
poetul român ar putea să-și ceară drepturile în concertul central-vest-european
că el vine cu o poetică alternativă înnoitoare (cu totul aparte) și că
marginalul, dacă se respectă, trebuie recuperat. Cu atât mai mult cu cât estul a
fost comunizat separat în secolul trecut și experiența lui sufletească e unică
(inclusiv la nivel de mentalități; poate s-a schimbat chiar și substanța
lăuntrică a creatorului). Observând că după destrămarea comunității de tip
comunist, a apărut o omenire foarte individualizată și spaimele existențiale
(angoase moștenite, amenințări de ordin metafizic) au luat proporții
apocaliptice (raționale; nu întâmplător în România a apărut poezia apocaliptică,
nu?) și românul nu mai face față izolat (la margine de imperiu european) în
fața imanenței unei rațiuni universale... Te doare capul. Că nu diferențele
(ne asigură structura nativă de român diferența, cu specificitățile dobândite
într-o viață), ci decalajele sunt pentru români o problemă la integrarea
europeană, observă Mihai Șora. Asta, dacă românul e animat de ideea binelui
comun! În poezie, decalajul între poetul de limbă română (fără circulație
internațională) și poetul de limbă franceză sau germană e imposibil de
cuantificat: va trebui poetul român să scrie într-o altă limbă? O dată integrat
în cadrul Uniunii Europene, poetul român va scrie în limba ei oficială (sic!),
nu în limba română? Identitatea poetului român e oricum periferică în cadrul UE
și dacă vrea să fie european, va trebui să fie occidental (cu atât mai mult cu
cât instituțiile europene vor fi în Occident)? Va bântui o rațiune universală,
standard peste toate țările membre Uniunii Europene și poetul român va avea și
o conștiință europeană, nu numai o conștiință românească? E clar că va exista o
ordine europeană a lucrurilor (Mircea Martin), care va reprezenta noua
identitate europeană în sens ontologic bun: și tradiția identității (naționale
sau individuale, construcțiile ei mentale) se va risipi în neant? Merită să ne
batem capul? Sincer, deja mă deranjează că am ajuns la un tipar mental, al europenismului
gol de semnificații, și că dimensiunile sufletești se pun deja cap în cap:
sentimentul vastității (al ieșirii sufletului din trup și al alergării prin
Europa după cai verzi) și sentimentul grotei (al trupului în care s-a născut, cu
o determinare explicită, care-i ajunge, dar care e contestat de tradiția
cosmopolită de tip european). Pe mine, unul, repet, nu mă interesează deloc să
recuperez gradul de civilizație materială europeană sunt fatalist, atâta mi-a
dat Dumnezeu, ca român, mi-e de-ajuns cât sunt, crescut la umbra culturii
române și a canonului occidental-european, că am asimilat, după puteri,
literatură franceză sau germană, fără să-mi fi bătut capul că voi deveni mâine
și cetățean european, nu doar român.
Care va să zică, de
fapt și de drept: Ce (mai) poate spune astăzi Europei poezia română? Versus:
Ce (mai) poate spune astăzi României poezia română? În condițiile în care poezia
română e pe picior de excludere din viața publică, ignorată până și de critica
literară de autoritate semn că ne europenizăm din mers. Fiindcă nici
Uniunea Europeană nu finanțează proiecte cu profil strict cultural (și cu atât
mai puțin carte sau revistă de poezie). Nu mai are nimeni nevoie de poezia
originală românească. De anul viitor, după integrare, poeții români vii se vor
regionaliza. Vă convine? Uitați-vă: poeții se citesc ei între ei, dacă se citesc
(sau mai iau un ban la cârciumă, recitând); banul public nu mai e pus în slujba
apariției de carte originală de poezie, noul organism AFCN (de pe lângă
Ministerul Culturii și Cultelor) a tăiat în carne vie în acest sens; apoi,
revistele literare (lipsite de susținere cu bani publici și ele) nu mai publică
poezie decât cu titlu informal, câte o pagină, acolo, la derută (vezi până și
săptămânalul-fanion România literară, care publică o pagină, din cele 32,
cu poezie; las la o parte faptul că sunt considerate reviste de impact numai
cele care nu publică poezie, de tip Dilema, Observator cultural, Cultura,
22, Suplimentul de cultură, să dau exemplul săptămânalelor). Așa stând
lucrurile, ce poezie română ar putea să-i spună astăzi Europei ceva? Aceea
mortificată?
8
octombrie 2006. București |