Între Blaj și Oradea,
centre de cultură ale greco-catolicilor ardeleni, au existat relații încă de pe
vremea Școlii Ardelene, o formă inedită a acestor relații fiind inițiată de
Universitatea din Oradea Facultatea de Arte Vizuale, care organizează din
anul 2004 o tabără de vară, de practică pentru studenții orădeni în orașul de la
încrengătura Târnavelor. Tabără de pictură din această vară desfășurată între
15-25 iulie este așadar la a III-a ediție. Cazarea, masa și spațiul de lucru au
fost asigurate de către Facultatea de Teologie Greco-Catolică, Departamentul
Blaj al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Trebuie să menționăm că
Primăria municipiului a oferit prilejul unei excursii în județ, la monumentele
arhitecturale din Sebeș și la complexul muzeal Lucian Blaga din Lancrăm. De
asemenea, la Alba Iulia și Râmeți la această ediție a taberei de vară de la
Blaj au fost 12 studenți din anii I, II și III de la Facultatea de Arte Vizuale,
secțiile: conservare, restaurare, arte textile, pictură și pedagogia artei:
Ciprian Hopârtean, Roxana-Bianca Mirea, Luminița Teszler, Eduard Sidan, Csilla
Cîrciu, Carmen Pădurean, Ioana Poșogan, Camelia Țenț, Claudiu Tămaș, Andra
Cărmăzan, Alexandru Blăjan și Bogdan Țigan.
Coordonatorul
acestui proiect este lector univ. dr. Aurel Dumitru de la Facultatea de
Arte Vizuale a Universității orădene, blăjean de obârșie, care ne-a spus că în
acest an, pe lîngă observația pe viu Micii Rome eminesciene, studenții
orădeni au avut ca punct de inspirație în lucrări un foarte interesant album
Blajul în imagini de Alexandru Petărlecean și Ion Moldovan, Editura Buna
Vestire, Blaj 2005, care cuprinde monumentele istorice și arhitecturale ale
orașului. detalii, sculpturi în pereți de lemn, picturi murale etc. Asupra
unora dintre acestea studenții orădeni au propuneri interesante și imagini de
restaurare.
Am stat de vorbă la
încheierea taberei blăjene cu câțiva din artiștii plastici, studenți orădeni.
Ioana Poșogan este absolventă a Liceului Pedagogic din Blaj și ne-a
mărturisit că a fost și la ediția de anul trecut, că a preluat în lucrările sale
elemente din feroneria edificiilor Blajului, insistând asupra triunghiului,
ochiul divinității, căruia i-a conferit prin poziția centrală o semnificație
simbolică în cadrul triptiului Poarta.
Ciprian Hopârtean
este din Aiud și ne-a spus: Am fost și anul trecut și am remarcat respectul
blăjenilor față de istorie și tradiție religioasă și culturală. Oraș mic și
liniștit, Blajul seamănă cu unele centre universitare din apusul Europei care
nu mai sunt găzduite neapărat în mari centre urbane. Ne-am propus să povestim
Blajul într-un limbaj pictural modern, conferindu-i semnificații simbolice
filtrate prin subiectivitatea noastră artistică. Tripticul meu se intitulează
Drumul crucii și am vrut să fac un transfer de sugestii de la cunoscutul
episod biblic al Calvarului îndurat de Mântuitor, la calvarul Blajului în cei
aproape 300 de ani de existență, pentru că una din secvențele tripticului,
ultima, va înfățișa Catedrala Blajului, emblemă a orașului, și în viziunea mea,
simbol al trăiniciei și reînvierii sale.
Apoi cîțiva dintre
studenții cu aptitudini critice au prezentat succint lucrările câtorva colegi:
Luminița Teszler prezintă elemente decorative ale arhitecturii
catedralei blăjene, Bogdan Țigan, impresionat de atmosfera profund
religioasă a Blajului, oferă sugestii picturale pentru o atmosferă de pietate
și reculegere; Carmen Pădurean, pornind de la un monument arhitectural
al Blajului, Casa cu muze, în care a locuit compozitorul Iacob Mureșeanu, a
accentuat unele detalii cromatice prin culori complementare, iar spirala ce
învăluie aceste detalii semnifică aspirația Blajului de-a lungul istoriei
naționale spre lumină și adevăr; Aceleași aprecieri se potrivesc și pentru
lucrările Roxanei-Bianca Mirea, Csilla Cărciu și Claudia Tămaș.
Lucrarea Cameliei Țenț, Zidul, este o compoziție modulară, având
ca unitate modulară cărămida pe un aspect cromatic solid și cu posibilități de
configurare multiplă. Tot o compoziție modulară realizează și Andra Cărmăzan
(Poartă și vitraliu) în culori calde, cu structuri curtilinii, punînd
accente pe roșu și portocaliu.
Coordonatorul acestui
proiect cultural, lector univ. dr. Aurel Dumitru, ne-a mai spus că tabăra de
pictură de la Blaj a studenților orădeni își va arăta roadele în toamnă, la
Zilele Școlii Blajului când se va organiza o expoziție complexă: o selecție
din lucrările celor trei ediții, o expoziție personală a doi dintre tinerii
artiști plastici studenți orădeni, o expoziție de fotografii documentare
cronică sugestivă a celor trei ediții și, pentru că a fost prezentă și secția de
artă textilă, o prezentare de modă. Se preconizează că această expoziție să aibă
posibilitatea intinerării ei și în alte centre de cultură.
Dacă în bogata
tradiție culturală a Blajului, componenta artelor plastice a fost mai slab
reprezntată, studenții orădeni își propun să impulsioneze această artă în orașul
Școlii Ardelene, într-un limbaj plastic modern și complex.
Ion
BUZAȘI
Evocare
Evenimentele pe care
urmează să le prezint în articolul de față stau sub semnul zilei de 11 octombrie
1754 când în orașul Blaj au fost deschise primele școli cu predare în limba
română: Școala de obște (elementară), cu limba de predare româna, Școala
latinească (de grad mediu) și Școala de preoție, destinată pregătirii
clericilor.
În cadrul numeroaselor
manifestări organizate în amintirea acestor importante evenimente, care au
marcat schimbări majore în viața culturală românească, lector. univ. drd Aurel
Dumitru, de la Universitatea Oradea, Facultatea de arte vizuale a avut
inițiativa de a organiza trei evenimente culturale în care a implicat studenți
sau absolvenți ai facultății orădene.
Aurel Dumitru continuă
o serie de manifestări începute în urmă cu trei ani, prin care a dorit o
implicare directă a studenților pentru ridicarea orașului Blaj la nivelul
cultural pe care cu toții îl evocăm încă. Astfel în cadrul perioadei de practică
a propus studenților proiecte de studiu și creație orientate spre valorile
spirituale, istorice și culturale ale orașului Blaj. În urma acestor demersuri
s-au născut trei expoziții prin care tinerii au propus prin demersul lor
artistic exploatarea potențialului orașului.
Evenimentele au
debutat la Facultatea de teologie greco-catolică, departamentul Blaj al
Universității Babeș-Bolyai, care a fost și gazda studenților pe parcursul
taberei de creație, printr-o expoziție personală a doi studenți orădeni: Bogdan
Țigan și Ciprian Hopârtean. Expoziția s-a aflat în zona sacrului, o parte cu o
puternică influență a iconografiei creștine și o a doua care a exploatat
aceeași tematică religioasă, într-o manieră originală, nouă. Expoziția a fost
deschisă prin cuvântările părintelui Cristian Barta, care a reprezentat
instituția gazdă, Aurel Dumitru, inițiatorul proiectului și sociologul Ioan
Hădărig.
Un al doilea eveniment
care i-a precedat acestuia a fost o expoziție de grup, care a venit să
sintetizeze întreaga activitate a celor unsprezece studenți invitați la Blaj.
Astfel au expus pentru plăcerea noastră vizuală și spirituală: Țigan Bogdan,
Țenț Camelia, Pădurean Carmen, Cărmăzan Andra, Circiu Csilla, Ciprian Hopârtean,
Poșogan Ioana, Sida Eduard, Mirea Roxana, Teszler Luminița, Tămaș Claudia.
Expoziția a fost
marcată de două părți distincte.
O sală expozițională a
cuprins lucrări de grafică și pictură în care tinerii artiști au propus teme,
evocări ale spiritului viu al orașului prin motive decorative și elemente
arhitecturale metamorfozate în compoziții puternice.
Predominante au fost
lucrările cu încărcătură spirituală care au subliniat latura religioasă și
istorică al orașului. Divinitatea a fost invocată prin lucrări cu caracter
iconografic dar a fost surprinsă și în lucrări care l-au reprezentat tronând,
asemenea unui ochi atotvăzător, asupra edificiilor care i-au fost închinate.
Chiar și în
compozițiile abstracte spațiul ademenitor al Blajului, lumina specifică acestuia
s-a reflectat în paleta cromatică abordată.
Demersul artiștilor
orădeni a fost inedit surprins pe parcursul taberei de Carmen Pădurean într-o a
doua sală unde aceasta ne-a propus un excurs fotografic în lumea creației.
Expoziția a fost
deschisă de gazda vernisajului, doamna director al Muzeului de istorie Augustin
Bunea Blaj, Simona Frîncu, de un scurt cuvânt al organizatorului evenimentului,
Aurel Dumitru și de Ioana Savu, istoric de artă.
Totul a fost încoronat
de o prezentare de modă, semnată Amalia Jude, asistent universitar la
facultatea din Oradea. Colecția a fost marcată de trei etape distincte. Prima
parte a fost o colectie de blănuri, realizată în colaborare cu Favior, Orăștie.
O a doua parte a fost
așezată sub denumirea Vulcan, creații vestimentare realizate de studentele
anului IV, care prin culorile si formele folosite au patruns in inima
vulcanului, rezultand o colectie cu rochii de seară de foc, fum si rocă
vulcanică.
A treia parte a fost
numită Metamorfoze. Creații realizate de studentele din anul III, care au
urmărit în inedite concepte vestimentare devenirea, utilizând o metaforă
vizuală. Astfel, a surprins diverse stadii de evoluție în devenirea unui
fluture. A început cu creații care aminteau starea de gogoașă, apoi a dorit să
surprindă starea intermediară de cocon ca mai apoi totul să evoce starea de
fluture.
Nimic nu a fost lăsat
la voia întâmplării, astfel cele trei evenimente surprinse în acest articol au
avut menirea să transmită publicului privitor reacțiile unor tineri creatori în
fața spiritului și atmosferei blăjene menite să nu ne lase să uităm valorile
trecutului.
Ioana SAVU
istoric de artă,
Cluj-Napoca |