Cuvântul ca bucată de hîrtie bună
de aruncat la coș
In lumea noastră
instituțională avem formulare care se completează, se ștampilează, semnează
asta de cel puțin doi, li se dau număr de înregistrare, se trec în caietele de
intrare-ieșire, formularele pot fi de tot felul, rapoarte, analize, tipizate,
contracte, declarații, procese-verbale, cereri, adeverințe, mi-ar place să le
înșirui pe toate, dar mă tem că ajung la cifra impozitelor, ele se completează,
semnează, ștampilează, înregistrează, se trimit cu poșta, se primesc, se
înregistrează, ștampilează, analizează, li se răspunde, dacă li se răspunde.
Trebuie să te acoperi mereu de hîrtii, îți spune un amic atunci cînd află că ai
o funcție și pe semnătura ta se pune o ștampilă. Mi s-a părut sugestivă,
plastică, expresia, să te acoperi de hîrtii, ca și cum s-ar întîmpla de-a
binelea, să te acoperi cu hîrtii, să nu te vezi, să stai ca sub o plapumă, sau
cum dormeai în copilăria ta (a mea) de țăran sub o pală de fîn. Hîrtiile astea
chiar te acoperă, și fiecare se acoperă cu ele, tocmai să nu fie văzut, hîrtia,
formularul, tipizatul te acoperă, te desființează, te lasă indescifrabil, nu
mai contează decît funcția, semnătura, ștampila, nu mai contează nici coatele
roase, nici persoana în întregul ei, tu stai la un birou și semnezi hîrtii
inventate de oameni specializați în a inventa formulare, a te transforma într-un
birocrat fără identitate, într-un ins care nu mai vorbește sau vorbește în
formule stabilite prin formular, care nu mai folosește dicționarul de acasă,
matern, ci un formular, un dicționar de formule.
O persoană îmi propune
să cumpăr pentru colecția revistei numărul unu, acela de la 1865, îmi cere
pentru el 10 lei, dar eu nu-l pot cumpăra. Omul trebuie să-l vîndă la un
anticariat, eu trebuie să-l cumpăr de la anticariat, anticarul îmi cere pentru
el 100 de lei, dar nici așa nu-l pot cumpăra, trebuie să umblu pe la alte 3-5
anticariate, să-mi dea declarații că nu au acel exemplar, apoi trebuie să
întocmească un coleg un referat prin care propune achiziționarea exemplarului
rar, apoi trebuie să constitui o comisie care va analiza necesitatea
cumpărării, să întocmească un proces-verbal în acest sens, apoi voi merge la
anticariat, voi da 100 de lei, dar numai dacă anticarul respectiv are cont la
trezorerie și abia atunci vom completa factura, vom face viramentul, vom motiva
la trezorerie folosirea banilor etc., etc. M-am acoperit de hîrtii, pot fi
liniștit, acum am făcut legal operațiunea, acum sînt un om cinstit, sînt cinstit
dacă am cumpărat cu o sută de lei, dacă aș fi cumpărat cu 10 eram pasibil de
pedeapsă, aș fi făcut o ilegalitate. Numai așa sînt un om cinstit, numai dacă
am un dosar prin care să dovedesc prin hîrtii că am folosit toate formularele
inventate de birocrație. Cuvîntul meu nu are nici o valoare. Cuvîntul nu mai are
nici o valoare. El nici nu mai este dat, nu mai are nevoie să fie respectat, ne
ușurăm de această responsabilitate a cuvîntului care zboară pentru hîrtia scrisă
care rămîne.
Dar cuvîntul dat nu
zboară. Expresia a-ți da cuvîntul spune că acesta e material, e greu, că îl
poți da în schimb, că el are mereu valoarea de schimb respectivă, că e mai greu
decît banul, decît formularul, că are valoarea omului care-l rostește, că este
primit de celălalt ca valoare de schimb pentru că și el îți dă cuvîntul și acest
cuvînt întronează o relație, încrederea, el este expresia valorii umane a
fiecăruia, el are valoare de credit reciproc. Dar pentru ca un cuvînt să aibe
valoare de credit, e nevoie de credință. De credința aceea mare, credința în
Dumnezeu, care îl învăluie și pe cel din fața ta. Crezînd în El, crezi și în
celălalt, în cel din fața ta, de lîngă tine, în cel cu care ai un comerț. Dar eu
trăiesc instituțional, și trebuie să conving o piramidă întreagă de cinstea mea,
de valoarea cuvîntului meu care este același cu fapta mea, că nu mint, că nu
înșel, că nu fur.
Din punctul de vedere
al instituțiilor statului român, toți sîntem hoți. Și instituțiile sînt hoațe.
De aceea există pentru toate piramide de control, de aceea funcționează
pleonastic, redundant, cacofonic, se calcă pe picioare la controale, inspectori,
agenți, gărzi, poliții, agenții, servicii. Mai lipsește să completăm la
intrarea în biserică formularul de credință și nu e departe clipa, mă gîndesc,
văzînd chitanțierul în altar.
A-ți da cuvîntul
înseamnă, în expresie gravă, a te da pe tine în loc. Tu însuți ești cuvîntul.
Cuvîntul pur și simplu, fără nici un atribut. Cu cît mai multe atribute, cu atît
mai multe relativizări. Așa a apărut cuvîntul de onoare. El exprimă mîndria.
Așa s-a împuținat. Așa s-a restrîns la o categorie cavalerească, la mănușă.
Onoarea e un grad superior, e o virtute aleasă. Apoi a apărut cuvîntul dat
ideologic, cuvîntul de comunist, cuvîntul lipsit de esența sa originară, de
credință, cuvîntul dat în virtutea unui carnet care atesta o apartenență
ideologică în numele căreia vorbeai, cuvîntul despărțit schizofrenic de ființa
ta. Comunistul avea voie să vorbească doar organizat, cuvîntul era la partid și
partidul ți-l dădea spre folosință și-l lua înapoi ca pe-o unealtă depozitată la
magazia de scule.
Lumea de astăzi (mă
refer la asta, românească) este o ficțiune, o mistificare, unde oamenii nu mai
știu vorbi, comunica. Limba română nu mai există decît în formulare,
standardizată, moartă. Nu spun asta dintr-un elan nihilist, ci cu teama că dacă
am această intuiție aș putea-o și demonstra.
România nu are
încredere în români, Europa nu are încredere în români, românii nu au încredere
în români. Statul român nu mai are încredere în dascălii copiilor românilor.
Dascălii au fost mereu cei mai cinstiți români, de la catedră pînă la linia
întîi a frontului. Comunismul i-a desconsiderat, obligîndu-i la alte munci
decît învățătura, în timp ce astăzi, și mai mult, sînt anulați moral. Un
profesor nu mai are calitatea profesională de a formula un subiect de teză sau
examen și nici pe aceea morală de a nota lucrarea elevului său. Teza o va dicta
Ministerul, unică pe toată țara, iar corectarea o va face un profesor străin,
obiectiv și rece. Profesorul face dosare pentru alocațiile date de Ministerul
Muncii, recensămîntul la găini, atunci cînd nu se acoperă și el de hîrtiile
acelea în limbaj păsăresc. Profesorului i s-a luat cuvîntul, demnitatea,
onoarea. Învățămîntului i s-a luat creativitatea, cultura, libertatea.
Românului i s-a luat cuvîntul și Europa se pregătește să-l împrumute. Vom
plăti toate dobînzile pentru cuvîntul acesta pentru că tocmai am demonstrat că
nu avem identitate culturală.
Postul național de
televiziune ne-a întrebat care sînt românii reprezentativi, care au lăsat o
moștenire spirituală, geniali, curajoși, buni conducători. Întrebările au
sugerat că Românul cel Mare a fost un conducător și a ieșit Ștefan cel Mare și
Sfînt. Identitatea noastră, deci, a tuturor românilor, inclusiv de la Ardeal, o
dă Ștefan. Pe el va trebui să-l urmăm în pragul aderării la Europa. Pentru că
de la el ni se trage toată moștenirea, fapta vitejească, geniul militar și buna
gospodărire a țării, el este chintesența neamului românesc. Mai fost-au în față
Mihai Viteazul și Ion Antonescu, dar și regele Carol I, pe locul al II-lea.
Regele Carol a fost, surprinzător, mai sus decît Eminescu, Eliade, Brâncuși.
(N-a fost pe listă singurul român laureat Nobel.) Pentru mine, asta înseamnă că
românii înșiși nu mai au încredere în români. Asta înseamnă că există o parte a
românilor care vor altceva, adică mai puțin balcanism pitoresc, care vor
pragmatism și o siguranță cauționată de un conducător care, de astă dată, să nu
fi mîncat salam cu soia. Topul respectiv ne mai arată încremenirea în vechiul
manual și în romantismul ideologic al măreției vremurilor de mult apuse. Nici
nu e de mirare.
Revenind la cuvîntul
pe care nu ți-l mai ia nimeni de bun și trecînd spre problema identității,
mîine-poimîine se va întîmpla ca în viziunea lui Ioan Groșan dintr-o piesă de
studenție. Ștefan cel Mare întreabă: Ce vreți să fiți cînd veți fi mari, copii?
Spahii, măria-ta, spahii. Nu ne trezim nici în nenumăratele poziții de
ofsaid, cum nu se trezește premierul nici cînd pică de pe motocicletă. Se mai
poate întîmpla și după întristatul oftat al lui Liviu Ioan Stoiciu de la Zilele
revistei: cred că pe voi o să vă pierdem. Se pare că autorii manualelor de
istorie ne-au și pierdut, pe noi, ardelenii. |