Agenția Națională pentru Integritatea
scriitorilor
Care ar fi atitudinea
potrivită pentru recuperarea literaturii române din perioada comunistă?
Răspunsul pare simplu: să procedăm cu spirit critic, obiectivitate și
discernământ al valorilor estetice. Dar, când să pornim la lucru, ne izbim
întotdeauna de un bruiaj publicistic, justițiar și necruțător. Încă din
ianuarie 1990 părea să se fi format în presă o Agenție Națională pentru
Integritate, care știa mai bine, fără să ia în seamă cărțile, cine merită și
cine nu merită să mai fie luat în seamă. Criticii literari profesioniști s-au
simțit timorați de publiciști, care au dobândit brusc o influență decisivă
asupra opiniei publice. La fel e și astăzi. Verdictele presei politice și ale
vorbitorilor la televizor trec repede ca infailibile și indiscutabile.
Primul criteriu de
selecție a scriitorilor morali și acceptabili, care funcționase imediat după
decembrie 1989, era unul pur politic: contează numai scriitorul care, dacă nu a
fost revoluționar în decembrie 1989, cel puțin și-a manifestat opoziția față de
regimul comunist într-o formă sau alta de disidență. Creditul cel mai mare îl
aveau, pe bună dreptate, Mircea Dinescu și Ana Blandiana, invitați să facă
parte din Consiliul Național (sau cum s-o fi numit) al Frontului Salvării
Naționale. De același credit se bucurau și scriitorii din exil, care au
participat la bătălia ideologică cu regimul: Monica Lovinescu și Virgil Ierunca
deveniseră veritabile mituri. Mă grăbesc să adaug că și această admirație era
perfect justificată. Paul Goma, nevenind în țară, a ratat șansa unei
naturalizări la timp și a unei relații firești cu patria renăscută. Ar fi de
redactat o listă lungă a scriitorilor din exil priviți cu venerație, fără a mai
fi și citiți. Promovarea conjuncturală a revoluționarilor și a disidenților a
fost pur și simplu uluitoare. Poate că, de la 1848, niciodată prestigiul social
al scriitorului român nu a fost mai mare. Dar cei promovați atât de sus în 1990
au dezamăgit prin abandon și retragerea în organizații civice de fundal. Se
vedea că a fi fost revoluționar sau disident nu era suficient, deși era o
condiție de autoritate morală și politică.
În același timp
postrevoluționar, scriitorii oportuniști, instrumentele cele mai vizibile ale
regimului comunist, au fost supuși unei discreditări violente, pe deplin
meritate. Totuși, cei mai îndrăzneți, ca Adrian Păunescu, Eugen Barbu sau
Corneliu Vadim Tudor, și-au găsit culoarul parlamentar în noile partide. Era o
formă de autoprotecție și de supraviețuire, dar și o sfidare a sensului pe care
îl luaseră lucrurile în privința implicării intelectualului și mai ales a
scriitorului.
Intervine spectaculos
un nou criteriu politic în selecția scriitorilor care pot beneficia de creditul
public: dacă au fost sau nu membri ai partidului comunist. Dezbaterea
publicistică despre vinovăția colectivă a tuturor celor care au consimțit la
perpetuarea dictaturii comuniste era foarte severă și plină de consecințe.
Ce-ai făcut în ultimii cinci ani? (întrebarea pe care o formulase Dumitru
Mazilu pe un tab în Piața Revoluției) presupunea să-ți mărturisești apartenența
la marea masă comunistă și, implicit, să accepți vinovăția. S-au ridicat voci
care au cerut diferențieri și renunțarea la vinovăția colectivă, pentru că asta
însemna culpabilizarea unei mase de cel puțin patru milioane de foști membri ai
partidului comunist. Dar puțini scriitori nu au fost membri PCR. Însuși marele
nostru disident Paul Goma a fost, înscriindu-se tocmai în 1968, ca urmare a
curajului lui Ceaușescu de a se opune ocupării Cehoslovaciei de către armatele
Tratatului de la Varșovia, în frunte cu cea sovietică. A fi patriot însemna să
fii alături de cel care apăra o Românie amenințată. Cu astfel de raționamente
criteriul apartenenței la partidul comunist începuse să se relaxeze.
Devenise mai important
să participi, ca scriitor, la construcția politică din interiorul unui partid de
opoziție. Așa au procedat, implicându-se, Nicolae Manolescu și Ștefan Augustin
Doinaș. Mai pot fi date și alte exemple, dar contează noul criteriu de
valorizare publică a scriitorului român: activitatea într-un partid
postrevoluționar de opoziție, contrapunându-se politicii cripto-comuniste.
Puțini au rezistat pe această cale și au descoperit că apolitismul lui Eugen
Simion era, totuși, o soluție onorabilă a dezamăgiților. Astăzi apolitismul nu e
nici pe departe atât de odios cât era în 1990.
S-a descoperit, nu de
multă vreme, un nou criteriu de selecție a scriitorilor onorabili: colaborarea
cu Securitatea, fără îndoială mai gravă decât simpla apartenență la partidul
comunist. El este pus în practică prin verificări la CNSAS și se soldează cu
excomunicări categorice din eventuale funcții. Este însă și un instrument facil
de discreditare. E de ajuns să lanseze cineva o suspiciune pentru ca
împricinatul să fie scos din cărți. Cea mai urâtă și nedreaptă acuză l-a
vizat pe Vladimir Streinu, care, fost deținut politic, a semnat, la eliberare,
un angajament (formal) cu securitatea, angajament pe care însă nu l-a respectat
niciodată: s-a dovedit că nu a scris nici un rând de informator. Reabilitarea
este însă mai ineficientă decât acuzele gratuite. Colaborarea cu Securitatea
s-a transformat într-unul dintre cele mai dure criterii care amenință demnitatea
scriitorului. Nu vreau să zic că nu e important sau că nu e grav, ci că este
încă o pacoste care afectează profund demnitatea profesiunii de scriitor, cu
atât mai mult cu cât se extinde asupra mai multor nume.
Mai nou, s-a inventat
o nouă acuză la adresa scriitorilor români: au fost, cu toții, rentieri ai
regimului comunist, adică niște simpli profitori ai comunismului, chiar dacă nu
au colaborat în nici un fel, nici cu partidul comunist, nici cu securitatea; au
luat pe degeaba niște salarii. Acuza ar fi amuzantă, dacă nu ar fi imbecilă.
(Același filosof mediatic era deranjat, în gândirea lui debilă, că un critic
literar ține o cronică de sport la un cotidian.) Ar fi, desigur, interesant de
cercetat sociologic cum a trăit scriitorul român în comunism, care au fost
mijloacele lui de subzistență, ce profesii a practicat. Dar dacă el a fost
redactor (la o revistă, la un ziar, la radio sau la televiziune), dacă a fost
profesor (la o școală generală sau la o universitate), dacă a fost lector la o
editură, dacă a fost bibliotecar, dacă a fost traducător într-o întreprindere
sau într-un minister sau dacă a avut orice altă ocupație conformă diplomei sale
de studii nu înseamnă că a fost rentier. Dacă Mircea Horia Simionescu a fost o
vreme secretarul de cabinet al lui Dumitru Popescu, iar apoi a fost directorul
Operei Române nu înseamnă că a fost rentierul regimului comunist. Dacă Mircea
Nedelciu a fost ghid la ONT nu înseamnă că a fost rentier. Și exemplele pot
continua.
Care ar fi concluzia
acestor reflecții? Că în această ceață, răspândită abundent de publiciști
invidioși pe prestigiul scriitorului, are de pierdut nu numai scriitorul, făcut
rând pe rând, oportunist, propagandist, securist, rentier, ci are de pierdut și
literatura. Ce-i de făcut? Nimic, în principiu. Acest proces al scriitorului va
continua și e normal să continue, în forme rezonabile și cu argumente, acolo
unde e cazul să se facă dezvăluiri. Agenția Națională de Integritate a
scriitorilor poate să funcționeze în continuare. Publiciștii, analiștii politici
și filosofii de ocazie să-și facă datoria. Dar, în toată această bătălie de
orgolii și principii morale, să nu uităm ceva ce e mai important decât
scriitorul, cu biografia lui răvășită de constrângeri și conjuncturi: valorile
literaturii române contemporane. |