Virgil Nemoianu, Mircea Martin
1. Doinaș și problema sintezei
La un pas (și încă la
unul foarte mic) de încheierea primei monografii Doinaș s-a oprit Virgil
Nemoianu cu Surîsul abundenței (Fundația Culturală Secolul XXI, 2004).
Această a doua ediție (prima a ieșit în 1994) vine cu un capitol compozit de
reevaluări (un interviu cu Daniel Cristea-Enache, o conferință la Academie,
care comprimă, într-un fel, toată cartea, și un post-scriptum de tranșant
bun-simț în apărarea memoriei poetului), dar nu extinde, propriu-zis, exegeza.
De ce nu e vorba chiar de o monografie ne spune, măcar în parte, însuși Virgil
Nemoianu, în Epilog-ul provizoriu: pentru că piesa Brutus
n-a fost discutată, pentru că n-a fost detaliată îndeajuns concepția despre
limbă și limbaj a poetului și pentru că n-a fost investigată dimensiunea
religioasă a poeziei și biografiei, precizează promițător monograful
doinașiene. Tot la eventualele lipsuri își trece Virgil Nemoianu și faptul că
n-a insistat deloc asupra vieții erotice a poetului și că n-a desfăcut, ci
doar enunțat, rivalitatea tacită a acestuia cu Blaga, măcar că e conștient de
modul în care Blaga funcționează ca un palimpsest la întreaga biografie
creatoare a lui Doinaș (pp. 281-282). Toate aceste lipsuri sînt, desigur,
regretabile în sine, dar cu atît mai regretabile cu cît nu sînt umplute chiar de
Virgil Nemoianu. Despre psaltirea lui Doinaș s-a scris, firește, dar ar fi fost
cu totul altceva dacă un expert de competența lui Nemoianu, cu o carieră
dezvoltată chiar la Universitatea Catolică a Americii, ar fi poposit mai pe
îndelete asupra ei. Și asta cu atît mai mult cu cît Virgil Nemoianu pare a ști
cum s-a petrecut convertirea lui Doinaș, de la un mod religios convențional la
unul asumat, existențial: prin contaminare, prin forța exemplului lui Irinel
Liciu (pp. 293-294). Nu-ncape vorbă că un capitol aparte despre erotică, mai cu
seamă în cazul unui poet de un debordant erotism, de o puternică sexualitate
(p. 290), ar fi adus un plus de culoare, de nu chiar de picanterie, monografiei,
dar marea lipsă rămîne, totuși, cea care privează exegeza de un capitol
fundamental: cel al religiozității doinașiene. Celelalte carențe mai
treacă-meargă, nu sînt decisive, dar aceasta nu poate fi admisă cu ușurință:
pentru că ea amputează creația doinașiană, o lasă nu doar fără ultima ei etapă,
ci și fără șansa de a fi recitită prin perspectiva ei.
Firește, nu lipsurile,
oricît ar fi ele de grave (și-apoi și recunoscute!), fac meritul monografiei lui
Nemoianu; nu prin ce nu e e importantă această exegeză, ci prin ce e. S-ar mai
putea, desigur, strîmba din nas în privința structurii ca atare a lucrării;
poate că începutul ei ar fi trebuit asigurat de capitolul IV (Geneza
personalității culturale), iar capitolul stilistic (al doilea), un fel de
paranteză amplă, ar fi putut fi reportat într-o addenda. Dar acestea sînt
aranjamente pe care cititorul le mai poate face și singur, în caz că nu-și
poate stăpîni nicidecum pasiunea academică. Peste toate, cartea are istoria ei,
lungă, iar actuala structură e o răsfrîngere onestă a peripețiilor scrierii
ei.
Demonstrația mare a
monografiei chiar dacă Virgil Nemoianu nu și-a propus asta, cel puțin nu în
primul rînd este că poezia lui Doinaș reprezintă o sinteză a modernității
românești. E concluzia trasă deschis în final (Asemenea lui Yeats în poezia
engleză, Doinaș reprezintă un veritabil rezumat al întregii dezvoltări poetice
moderne, p. 280), dar pregătită pas cu pas pe parcursul exegezei. Introducerea
ne avertizează deja în perspectiva acestei concluzii, atunci cînd sîntem
anunțați că Doinaș întruchipează o autentică și vitală continuitate
istorică între 1938 sau 1947 și 1989 sau 1991 (p. 13) și că rolul lui a fost
acela de a fi recuperat în chip substanțial afirmațiile și modernitățile unei
generații care /
/ este și nu este canonizată (p. 15). În sensul confirmării
acestei vocații sintetice și recapitulative merg o bună parte din analize, mai
ales cele care insistă asupra raporturilor dintre poezia lui Doinaș și cea a
marilor predecesori, de la Macedonski la Blaga sau Arghezi (și fără îndoială că
s-ar fi putut veni și mai încoace, la raporturile din sintagma propriu-zis
postbelică; deși aici Doinaș a fost un maestru, n-a fost insensibil la
anumite mutații provocate de poeții mai tineri decît el; iar uneori, prin anii
80, chiar mult mai tineri). Argumentele se strîng coerent și din alte
perspective decît cea a poeziei ca atare. În primul rînd vine în sprijin
argumentul formației, cea care l-a transformat pe Doinaș în unul dintre poeții
cei mai bine armați filosofic ai literaturii române (p. 225). Asta e, cu
siguranță, numaidecît adevărat, iar din această perspectivă Doinaș n-are nimic
de-a face cu tipologia poetică postbelică, remarcabilă tocmai prin incultura
filosofică; el ține, strict, de tipologia formativă dintre războaie, cînd nu se
considera că erudiția, ori măcar buna pregătire, ar cauza la talent. Pe această
linie, Doinaș e ultimul mare interbelic. O spune ceva mai încolo și încă
răspicat și Nemoianu, dar din perspectiva argumentelor poetice, al relațiilor
de viziune: Doinaș este nu fiul, ci fratele poeților dintre cele două războaie,
cel mai tînăr, ultimul (p. 248). Un sol, așadar, al interbelicilor, trimis să
răzbată prin istoria postbelică și să le confirme și reafirme valorile. Nu,
însă, ignorînd epoca sau contemplînd-o de sus, cu detașare aulică; din contră,
participînd la ea, manifestînd un filon activist, prezent în toate etapele
creației sale, care ajunge însă în anii 80 la matură înăsprire și se relevă
încrîncenat, franc (p. 181). Împotriva condiției aulice a poeziei doinașiene,
ca și în contra unor clișee exegetice care o leagă de neo-clasicism sau/și de
neo-romantism, de statuar, de descriptivism vizionar și de non-participativ,
Virgil Nemoianu combate, de altminteri, mereu, chiar dacă pe scurt. Sînt însă
clișee care au meritul de a fi adevărate, ba chiar potrivite și cuvenite
poeziei doinașiene (asta e cu unele clișee: sînt clișee tocmai pentru că spun
adevărul). În locul unui Doinaș privind lumea din transcendență insensibilă,
Virgil Nemoianu ne aduce un poet al pătimirii, al implicării și
sensibilității la real; un poet, așadar, reactiv, nu doar contemplativ; un poet
nu mai mult abstras decît devotat suferinței ce vine din istorie. Iar
argumentele acestei permanente implicații nu sînt scoase doar din volumele
apărute în secvența 80-90, cînd biografismul lui Doinaș devine abrupt și
programatic și cînd el scrie o poezie a imediatului, cu angoase traduse în
gramatici ale grotescului; ele sînt scoase din însuși mecanismul vizionar și
perceptiv al poetului, din toată paradigma doinașiană.
Pentru a putea face
asta în pace și liniște interpretativă, Virgil Nemoianu scoate, dacă nu din
cauză, măcar din prim-plan, criteriul cronologic; pînă la un punct, bine face,
întrucît cronologia la Doinaș e destul de învălmășită - și din cauza excesului
de sertar (cel puțin din unele perioade), și din cauza permanentelor reveniri
și rescrieri. Dar e, totuși, la fel de evident că morfologia (criteriul la care
recurge deliberat Virgil Nemoianu) își asumă, printre cauze chiar, cronologia și
că, într-o măsură măcar, clasele de poeme sînt clase cronologice. Morfologia e,
în bună măsură, succesiune; nu doar dialectică a desfacerii unui sîmbure
central, inaugural, prin mersul legic al viziunii, ci și adiționare, pe bază de
peripeții și accidente transformative.
Exegeza lui Nemoianu e
construită ca o dramă; ea pornește de la prologul unei prime sinteze, atacată
pe trei căi, și continuă cu actele dedicate destructurării acestei sinteze (cam
trei și acestea); vine apoi momentul unei noi sinteze a realului, a celuilalt
concret, istoric. Aici exegeza lui Nemoianu se oprește, deși poezia lui Doinaș
a mers mai departe, fie trecînd prin actele unei noi destructurări și ajungînd
la o a treia sinteză (psaltică, religioasă), fie sărind direct de pe una pe
alta. Structura de dramă a exegezei (dincolo de cea a poeziei, definită drept
dramă a cunoașterii, p. 149) e, de altminteri, mărturisită: Tipologiile pe
care le-am creionat se organizează zice Nemoianu însuși într-o configurație
dramatică (p.150). Dacă se organizează singure și de la sine, e foarte bine;
dacă se organizează prin premeditare, încă nu e rău.
Unitatea lumii
e sinteza primordială a viziunii doinașiene; dar o unitate care, firește, nu
ignoră varietatea acesteia, ne previne de îndată exegetul (p. 25). Trei
modalități conduc această varietate la principiul unității: privirea
concentratoare a Eului (p. 26), cristalizarea prin Eveniment (p. 30) și
ceremonialul solemn, ce revine de drept baladei (p. 35). Temele unificării nu
sînt, însă, la Doinaș, teme de pură reflecție, de exultanță a ideii
contemplative; ele sînt teme panicate existențial: toate zice Nemoianu stau
sub semnul cutremurului și al îngrijorării (p. 45). Sinteza de
cunoaștere/revelare e minată de angoasa falsei înțelegeri (p. 48) și de teama
de gol, de teama că Eul privește numai în Eu (p. 53). Aceste angoase
gnoseologice vor sparge sinteza, mai întîi prin reducția la domestic a
cosmoticului și stihialului (p. 62) și apoi prin percepția dramatică a unei
lumi pradă timpului, a unei lumi, de fapt, fără trecut și fără viitor (p.
70). Esența se disjunge conflictual de aparență și poezia, sensibilă la
entropii, intră în paradisul diavolesc al subiectivității și arbitrariului (p.
76). Din această prăpastie entropică poezia lui Doinaș se ridică la o nouă
sinteză, mai întîi printr-o poetică a medierilor (a medierilor ample între
certitudinea legii și negarea realității (p. 102), apoi printr-un ciclu al
fansei sinteze (p. 125), construit din artele poetice, atît de recurente în
poezia lui Doinaș, și, în fine, prin chiar realizarea sintezei de concret
istoric, biografic, existențial etc., cu un curs agravant al dramaticității
viziunii. Așa o fi; și de o fi chiar așa, însăși logica demersului
dramatico-exegetic a lui Virgil Nemoianu mai cerea o sinteză: cea a iluminării,
a ieșirii din această sinteză neagră pe care el oprește poezia lui Doinaș. Iar
logica morfologiei poetice, a poeziei, o cerea cu atît mai mult. Dacă nu de
alta, măcar pentru că sinteza pretinde parcurgerea unui traseu complet; și chiar
dacă ea n-ar pretinde, Doinaș tot l-a străbătut. Căci funcția lui sintetică nu
trebuie argumentată doar ca sinteză poetică a modernității, ci și ca sinteză a
unui traseu existențial și vizionar.
2.Ultimii
critici
Tot o reeditare cu
adăugiri (și mici revizuiri) e și Geometrie și finețe (Editura
Institutului Cultural Român, București, 2004) a lui Mircea Martin. Titlul de
acum îl schimbă pe cel din 1974 (Critică și profunzime) și nu fără bune
temeiuri. Vechiul titlu ar fi privilegiat (măcar în măsura în care orice titlu
e un manifest, o opțiune) relația cu o anumită orientare și ar fi sugerat un
oarecare dezechilibru al empatiilor. Nu doar introducerea a două consistente
capitole noi (consacrate lui Georges Poulet și Jean Starobinski, foste prefețe),
dar și nevoia de a reașeza empatia în echidistanța cuvenită față de toți (și
unde, de fapt, se și situează Mircea Martin însuși) și mai ales o redefinire
nuanțată a spiritului critic au impus aducerea unui titlu nou pe o carte veche
(în parte, în partea cea mare, desigur). Dar chiar dacă ar fi fost o pură
reeditare, ea tot în raftul evenimentelor editoriale și-ar fi găsit locul; mai
întîi pentru că Mircea Martin scrie doar cărți-reper, cărți care rămîn în (și
de) actualitate și peste ani; mai apoi, în cazul special al acestei cărți,
pentru că ea e o sinteză despre critica modernă (franceză exclusiv, e drept, dar
critica e de la sine franceză, chiar și atunci cînd nu e) și despre teoria
criticii iar în această calitate participă direct la dezbaterile legate acum de
soarta speciei. Dezbateri destul de înfocate și care promit să pună critica în
primejdie atît prin absența ideilor, cît și, drept consecință, prin anacronismul
de fond, dar cu atît mai irascibil, al luărilor combatante de poziție. Mircea
Martin oferă acestei dezbateri un breviar al ideilor critice moderne, o schiță
de fenomenologie a ideii critice, așa cum merge aceasta de la Sainte-Beuve la
Starobinski. Desigur că nu toți cei prin care s-a ilustrat ideea critică sînt
prezenți în această schiță (lipsesc Taine, Thibaudet, Bachelard, Barthes, poate
și alții), dar se poate spune liniștit că și cei ce lipsesc sînt prezenți:
Mircea Martin îi aduce în discuție ori de cîte ori reconstituie geneza ideilor
critice. Dacă Thibaudet, de pildă, nu s-a învrednicit de un capitol aparte,
referirile la el fac, totuși, de un capitol. Nu stau mai rău nici ceilalți,
cu singura condiție ca ideile lor despre literatură și despre critica literară
să rezoneze cu ale lui Mircea Martin. Acesta și e, de fapt, filtrul (selectiv
sau deformator, după cum vrea fiecare) prin care trece critica modernă în
cartea lui Mircea Martin. Cu greu însă, în pofida absențelor care pot fi
reclamate, s-ar putea scrie o contra-propunere la această sinteză (cum, de-o
pildă, s-ar putea face o contra-ofertă mai mult decît rezonabilă cărții lui Hugo
Friedrich despre Structura liricii moderne, numai schimbînd
calificativul de lîngă transcendență). După cum nu ușor s-ar putea întoarce în
optimism nota apocaliptică în care se încheie introducerea și prin care Mircea
Martin ne spune că aceștia sunt ultimii critici (p. 12) - nu mari, nu
mici, nu mijlocii, ci pur și simplu critici. Nu știu ce anunță aici implicit
Mircea Martin, moartea criticii sau moartea criticilor ori ambele deodată; ori
poate doar apusul mitului critic, intrarea în epoca post-critică. Dar
orice ar fi avut de gînd să anunțe și s-a abținut elegant în implicit pare a
fi avut dreptate. Destulă, în orice caz, pentru a nu mai trebui să detalieze.
Figura spiritului
critic, așa cum e ea definită în introducere (Geometrie și finețe, un elogiu
al criticii franceze în loc de argument) și cum e apoi demonstrată prin
analizele și interpretările concrete, e una dilematică, măcar în măsura în care
e una conflictuală, de o dualitate ce poate lua cale dramatică; ea se constituie
dintr-o relație tensionată, dintr-un raport evident sau subiacent, dialogic și
uneori chiar polemic, între reflecție și spontaneitate, între
distanță și intimitate, între luciditate și sensibilitate
(pp. 6-7). Nu-i vorba de două tipologii critice (deși sub aceste semne ele au
existat, ba chiar mai persistă), cît de două valențe care-și dispută
întotdeauna și în toate cazurile prioritatea, operînd într-un dans de accente.
Tocmai pornind de la acest balet interior al calităților, de la dubletul lor
dialectic, poate Mircea Martin transla distincția pascaliană asupra criticii,
punînd mai întîi în opoziție spiritul de geometrie cu spiritul de
finețe (opoziția între geometrie și finețe ar fi aceea între
raționament și sentiment, între o propensiune asociativă și una
diferențiatoare, între o voință totalizantă și abstractizantă și atenția față de
unicitate, între o confruntare cu reductibilul și o alta cu ireductibilul, p.
8), dar pacificînd apoi cele două direcții și structuri de receptare sub semnul
hotărîtor al adecvării (totuna cu inteligența talentului critic, p.
9); ba chiar compatibilizîndu-le de îndată: Încercarea de identificare cu un
autor și de reconstruire a traiectului sau a proiectului său creator cere nu
doar finețe, dar și geometrie; după cum situarea și interpretarea unei
teorii, a unei concepții de viață, presupun, la rîndul lor, multă finețe, nu
numai geometrie (idem). Nu un atelaj eterogen vor face, așadar, cele două
spirite, ci unul funcțional, mînat, însă, cu strictețe, de adecvare. E drept
că nici de echilibru între ele nu e vorba, ci, în cadrul fiecărei viziuni
critice, de un raport eficace, în care subsidiriatatea unuia dintre elemente nu
e mai puțin importantă decît hegemonia celuilalt. Devine astfel lucru firesc,
pe parcursul dezbaterii (căci nu de descrierea unor sisteme e vorba, ci de un
dialog cu ele și între ele), ca Mircea Martin să caute (și, desigur, să
găsească) principiul de distanțare în chiar profesiunea de credință a
identificării și vițăvercea. De vor fi existînd separat finețea și
geometria, în orice caz nu e Mircea Martin partizanul rupturii definitive
dintre ele. Ca și în scrisul său, și în interpretările sale el le caută, la
alții, șansa de cooperare. Acesta și e, de fapt, nodul tare al conceptului său
de critică: o adecvare făcută deopotrivă prin mijloace geometrice și de finețe,
prin generalizare și concretizare; o distanțare care îmbrățișează, o
identificare care îndepărtează. E, firește, un dans delicat (care nici nu le
prea iese altora), dar în care Mircea Martin e maestru.
Adecvarea,
identificarea și distanțarea sînt, de altminteri, temele pe care Mircea Martin
le urmărește cu o afinitate problematică ce trece dincolo de programatic. Și le
urmărește cu o finețe disociativă atît de acută încît le surprinde, de regulă,
disimulîndu-se una în alta. Cînd Sainte-Beuve pretinde că-și potrivește
sufletul cu al autorilor despre care scrie și că-i îmbrățișează,
desprinzîndu-se de sine, Mircea Martin e departe de a credita prin asta
începutul criticii de identificare (cum s-a făcut și s-ar mai putea încă
face). Din contră, exercițiile de empatie ale lui Sainte-Beuve îi rezultă, la o
lectură suspicioasă, nu ca o probă de atașare, ci /
/ de detașare (p. 17). Și
cum Sainte-Beuve era critic și prin forța împrejurărilor trebuia să îmbrățișeze
tot felul de autori și și mulți el a ajuns să vadă în acest lanț neîntrerupt
de imitări în tonul și în spiritul modelului un fel de metamorfoză de sine.
Atît i-a trebuit! Căci Mircea Martin îl și prinde în flagrant delict de
înșelăciune (și de sine și de noi): identificarea îl sancționează exegetul
e momentană, metamorfoza permanentă (idem). Da, așa e; ba chiar mai grav: așa
trebuie să fie, dacă e vorba de un critic literar. Acesta n-are cum fi omul
unei singure cărți (ca să-și poată cînta extatic și la nesfîrșit identificarea);
trebuie, dacă tot nu se poate abține, să facă din identificare un moment al unui
lanț de identificări. Nu i se poate cere decît fie să facă așa, fie să facă
altceva, dar nu critică literară. Oricum, nu poate face pe dos, să facă, adică,
din metamorfoză ceva momentan și din identificare ceva permanent.
Cînd e vorba de
clasicii criticii, Mircea Martin nu ezită nici să le dea în vileag
contradicțiile (asta se întîmplă și cu cei mai apropiați de noi, într-un
permanent și franc dialog de idee) sau căderile în desuetudine, dar nici să le
marcheze punctele profetice, deschiderile spre modernitatea galopantă de după
ei. Circumspecțiile sale sînt însă mai mari cînd e vorba de aceste momente de
premoniție. Tot la Sainte-Beuve, de pildă, Mircea Martin subliniază că
fiziologia pătrunde în critică (p. 25), dar nu precizează că această
pătrundere e, după Sainte-Beuve, o potrivire a criticii la literatura modernă,
în care persoana scriitorului, întregul lui organism se angajează și se afirmă
pînă în operele sale; el (scriitorul modern, n.n.) nu le scrie numai cu gîndirea
pură (cum credea Sainte-Beuve că făceau scriitorii clasici, n.n.), ci și cu
sîngele și mușchii lui. Fiziologia și higiena unui scriitor au devenit unul din
capitolele de care critica trebuie să se intereseze, dar asta tocmai pentru că
ele sînt deja tematizate de literatura modernă. Sainte-Beuve recunoaște aici,
fie cît de pe scurt, pînă și optzecismul nostru, cu pretențiile sale de a băga
în poezie persoana cît mai concretă a poetului (mușchi, higienă, fiziologie și
ce mai are).
Dar dacă asemenea
previziuni nu sînt supralicitate, nici opacitățile (absolut scuzabile, de
altminteri) nu sînt, la rîndul lor, folosite în reproș. Lăudîndu-l, de pildă, pe
Brunetière pentru că, față de Taine, a dat mai multă importanță diferențierii
literare, Mircea Martin omite să-l mustre pentru tranșanța lui ieșită
dintr-o prea scurtă vedere. « Phidias zice Brunetière rezolut n-a sculptat
frizele Parthenonului, Michelangelo n-a pictat bolțile Sixtinei, Shakespeare n-a
scris Macbeth sau Regele Lear pentru ca, după mulți ani,
curiozitatea erudiților să trateze capodoperele lor ca pe un document de arhivă
și să cerceteze prin intermediul lor psihologia omului Renașterii sau a
Grecului de acum 2000 de ani ». Ba s-avem pardon ! Se vede azi că tocmai pentru
asta lucrau. Sau Brunetière polemiza dinainte cu studiile culturale de azi (ți
atunci vedea chiar departe) ?
Brunetière și Gaëtan
Picon (primul, firește, în mai mare măsură) stau mai pe la marginea empatiei lui
Mircea Martin. Picon, admirat, de altfel (dar nu era încotro), pentru scrisul
său, e mereu pus în dificultate de obiecțiile lui Mircea Martin (în special
pentru viziunea lui axiologizantă sau excesiv axiologizantă). Cînd Picon
declamă că «nu istoria face judecata, ci judecata face istoria », Mircea Martin
îl somează de îndată « să dovedească necesitatea perspectivei axiologice în
istoria însăși, să demonstreze că selecția faptelor și ierarhizarea lor sunt
implicate în demersul oricărui istoric adevărat » (p. 203). Nu știu dacă era
chiar cazul și dacă nu cumva lucrurile stau dintotdeauna așa cum zice Picon
(chiar dacă asta nu e elegant). « Selecția faptelor și ierarhizarea lor » în
istorie se practică natural de la greci încoace, primii care ne-au demonstrat că
istoria chiar într-asta constă. Două sate grecești care se hărțuiau au devenit
mult mai importante în istorie decît fapte poate mai epopeice dacă ar fi avut
cine le selecta și ierarhiza. Iar istoria (ca istoriografie) nefiind nici ea
decît o biată interpretare, ca orice interpretare se bizuie pe selecție și
ierarhizare. Prin urmare, judecata de valoare stă și la baza ei, ca și la baza
criticii literare. Obiecțiile aduse lui Picon sînt ascuțite (față de cele aduse
altora, mult mai tandre) și lăsate, de obicei, în dilemă, chiar și atunci cînd
se mai puteau rezolva. Analizînd relația (cam de omogenitate) instituită de
Picon între estetică și critică, Mircea Martin se întreabă, după ce i-a deslușit
posibilitățile de confuzie : « unde sfîrșește critica și unde începe estetica »
? (p. 207). Poate că amîndouă sfîrșesc (de nu și încep) în cu o vorbă a lui
Vladimir Streinu « estetica practică » a criticii. Cam într-acolo trage, de
altminteri, și Picon.
Un colocviu cu marii
critici, asta e, în esență, cartea lui Mircea Martin. Un colocviu din care
rezultă atît mersul ideii critice, în acte distincte, dar legate unul de altul,
cît și conceptul de critică (și nu numai) al lui Mircea Martin. O
exegeză-dialog. |