Concert în memoria lui Evin Acél
Deschiderea stagiunii
simfonice 2006-2007 a coincis cu comemorarea dirijorului Ervin Acél, decedat cu
o lună înainte (și înmormântat în Kőszegszerdahely, localitatea ungară unde se
stabilise de câțiva ani). Concertul comemorativ s-a desfășurat cu participarea
dirijorului Emil Simon, a pianistei Dana Borșan și a corului filarmonicii
pregătit de Lászlóffy Zsolt.
Originar din Timișoara
și absolvent al Academiei de Muzică Ciprian Porumbescu din București și al
Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj, Ervin Acél a beneficiat de
profesori de talia marilor dirijori Constantin Silvestri și Antonin Ciolan.
După trei ani petrecuți la pupitrul orchestrei Filarmonicii din Botoșani, Ervin
Acél a fost din 1963 până în 1991 (când a fost lustrat de contestatari dirijor
permanent al Filarmonicii orădene. În această perioadă a activat doi ani și ca
director muzical la Opera de Stat din Istanbul.
După ce a fost
director și dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Szeged (Ungaria),
Ervin Acél a revenit din 1999 la pupitrul orchestrei orădene. Activitatea sa
concertistică s-a desfășurat nu numai în țară, ci și în alte țări europene, în
Japonia și America, realizând peste 40 de înregistrări. În ipostază didactică,
el și-a împărtășit experiența prin cursuri de măiestrie susținute la Oradea,
Roma, Assisi, Szeged și, din 1996, la Musikseminar din Viena.
Respectivul
comemorativ a cuprins Concertul nr. 5 în Mi bemol major pentru pian și
orchestră op. 73 (1809) și partea a doua (Marș funebru) din Simfonia a III-a
în Mi bemol major Eroica op. 55 (1804) de Ludwig van Beethoven (1770-1827),
precum și două fragmente din Requiem-ul în re minor KV 626 (1791), ultima
capodoperă, neterminată, a lui Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Rex
tremendae și Lacrimosa.
Programul a părut
alcătuit cam în pripă, mai ales că grandoarea triumfală a concertului
beethovenian s-a nimerit ca nuca în perete la o ocazie ce se voia comemorativă.
Interpretările sentimentale ale acestor piese, cu licențe romantice în tempo și
dinamică față de stilul clasic, precum și rodajul încă inexact între muzicieni
(poate erau și sechele de după pauza estivală) au dezamăgit ținând cont de
cartea de vizită de până acum a lui Emil Simon, unul dintre cei mai reputați
dirijori români contemporani.
Nimeni din partea
Filarmonicii nu a suflat o vorbă despre cel comemorat, doar programul de sală
oferea câteva date despre context și despre biografia artistică a lui Acél.
Printre acestea, și un mesaj din partea compozitorului Adrian Iorgulescu,
ministrul culturii, în care se spunea, mai mult decât encomiastic, că viața nu
i-a fost, mereu, ocrotită de suferință, neînțelegere și intrigi mărunte ale
unor breslași fără orizont. Dar maestrul, truditor neobosit, făuritor a ceea ce
astăzi înseamnă Filarmonica de Stat Oradea, a trecut netulburat peste
ingratitudine, fără ostentație, fără vocația martirajului, susținut de
competența sa profesională, de dragostea sa pentru muzică, de dragostea sa
pentru oameni etc., etc.
Dincolo de toate,
aplauzele publicului ridicat în picioare la finalul concertului s-au adresat
de bună seamă cu respect memoriei dirijorului Ervin Acél. Dumnezeu să-l ierte!
|