BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (491) octombrie 2006

CRONICA MUZICALĂ

de

Adrian GAGIU

Concert în memoria lui Evin Acél

Deschiderea stagiunii simfonice 2006-2007 a coincis cu comemorarea dirijorului Ervin Acél, decedat cu o lună înainte (și înmormântat în Kőszegszerdahely, localitatea ungară unde se sta­bilise de câțiva ani). Concertul comemorativ s-a desfășurat cu participarea dirijorului Emil Si­mon, a pianistei Dana Borșan și a corului filar­mo­nicii pregătit de Lászlóffy Zsolt.

Originar din Timișoara și absolvent al A­ca­demiei de Muzic㠄Ciprian Porumbescu” din Bu­curești și al Academiei de Muzic㠄Gheorghe Dima” din Cluj, Ervin Acél a beneficiat de profe­sori de talia marilor dirijori Constantin Silvestri și Antonin Ciolan. După trei ani petrecuți la pu­pitrul orchestrei Filarmonicii din Botoșani, Ervin Acél a fost din 1963 până în 1991 (când a fost „lustrat” de contestatari dirijor permanent al Filarmonicii orădene. În această perioadă a activat doi ani și ca director muzical la Opera de Stat din Istanbul.

După ce a fost director și dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Szeged (Ungaria), Ervin Acél a revenit din 1999 la pupitrul orchestrei orădene. Activitatea sa concertistică s-a desfășurat nu numai în țară, ci și în alte țări eu­ro­pene, în Japonia și America, realizând peste 40 de înregistrări. În ipostază didactică, el și-a îm­păr­tășit experiența prin cursuri de măiestrie sus­ți­nute la Oradea, Roma, Assisi, Szeged și, din 1996, la „Musikseminar” din Viena.

Respectivul comemorativ a cuprins Con­cer­tul nr. 5 în Mi bemol major pentru pian și orchestră op. 73 (1809) și partea a doua („Marș fu­nebru”) din Simfonia a III-a în Mi bemol ma­jor „Eroica” op. 55 (1804) de Ludwig van Beethoven (1770-1827), precum și două fragmente din Requiem-ul în re minor KV 626 (1791), ultima capodoperă, neterminată, a lui Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): „Rex tremendae” și „Lacrimosa”.

Programul a părut alcătuit cam în pripă, mai ales că grandoarea triumfală a concertului beethovenian s-a nimerit ca nuca în perete la o o­cazie ce se voia comemorativă. Interpretările sentimentale ale acestor piese, cu licențe romantice în tempo și dinamică față de stilul clasic, precum și rodajul încă inexact între muzicieni (poate e­rau și „sechele” de după pauza estivală) au deza­mă­git ținând cont de cartea de vizită de până a­cum a lui Emil Simon, unul dintre cei mai repu­tați dirijori români contemporani.

Nimeni din partea Filarmonicii nu a su­flat o vorbă despre cel comemorat, doar programul de sală oferea câteva date despre context și despre biografia artistică a lui Acél. Printre acestea, și un mesaj din partea compozitorului Adrian Iorgulescu, ministrul culturii, în care se spu­nea, mai mult decât encomiastic, c㠄viața nu i-a fost, mereu, ocrotită de suferință, neînțelegere și in­trigi mărunte ale unor breslași fără orizont. Dar maestrul, truditor neobosit, făuritor a ceea ce astăzi înseamnă Filarmonica de Stat Oradea, a trecut netulburat peste ingratitudine, fără os­ten­tație, fără vocația martirajului, susținut de com­petența sa profesională, de dragostea sa pentru muzică, de dragostea sa pentru oameni” etc., etc.

Dincolo de toate, aplauzele publicului ri­dicat în picioare la finalul concertului s-au a­dresat de bună seamă cu respect memoriei dirijo­ru­lui Ervin Acél. Dumnezeu să-l ierte!