Un eminent cercetător al literaturii și culturii vechi
Dan Horia Mazilu,
Lege și fărădelege în lumea românească veche,
Editura Polirom, Iași, 2006
În exegetica literaturii românești vechi
există o pleiadă de specialiști de primă mînă dintre care i-aș aminti pe N.
Cartojan, P. P. Panaitescu, E. Turdeanu, Al. Duțu, D. Zamfirescu, M. Tănăsescu,
D. Curticăpeanu, E. Sorohan etc. Unul dintre cei mai avizați este neîndoielnic
Dan Horia Mazilu, medievist reputat, la ora actuală cel mai bun cunoscător al
lumii românești vechi, Veacul de Mijloc al românilor, cum îl califică.
Derivînd inițial din obligațiile sale
universitare Dan Horia Mazilu a investigat literatura noastră veche, a
recitit-o cu acribie (Recitind literatura noastră veche, Studii de
literatură română veche), oferindu-ne monografii solide: una despre
Udriște Năsturel, alta despre istoria unei cărții de largă audiență precum
Vaarlam și Ioasaf, două volume despre proza oratorică în literatura nostră
veche, dar și cercetări dedicate barocului literar românesc, respectiv
Renașterii noastre. O activitate prodigioasă încununată cu premii ale Academiei
sau Uniunii Scriitorilor, căreia cercetătorul n-a ostenit să-i adauge noi
titluri, dacă voi pomeni doar cărțile tipărite la Editura Polirom: Noi
despre ceilalți. Fals tratat de imagologie (1999), O istorie a
blestemului (2001), Voievodul dincolo de sala tronului: scene din viața
privată (2003), pînă la recenta apariție, Lege și fărădelege în lumea
românească veche.
Volumele sale sînt sinteze erudite,
de primă mînă, circumscriind efortul interior al începuturilor
literaturii noastre în aria culturală bizantino slavo - română, constituirea
profilului propriu al unui baroc literar, respectiv al unei renașteri
românești, parte componentă a spiritualității europene orientale (Barocul
în literatura română din secolul al XVII-lea, 1976; Literatura
română în epoca Renașterii, 1984). Cercetătorul definește chiar
existența unei Prerenașteri românești, inclusiv în perioada dominației limbii
slave; contactele cu lumea bizantină n-au fost întrerupte, încît s-a înfăptuit
la noi o Renaștere pe temeiuri bizantine (teza E. Turdeanu). Exegetul relevă
mereu capacitatea noastră de asimilare creatoare (soluțiile, rezolvările
locale), chiar a autorității pe care cultura românească și-o cîștigă atunci,
consolidîndu-se în zonele vecine. Demonstrația devine implicit un studiu despre
originile scrisului literar românesc, cercetările sale de acribie filologică,
curate, de certă onestitate intelectuală, nelipsite de polemism, avansînd
nedogmatic noi grile de lectură, mod de revizitare a culturii și literaturii
noastre vechi, coboară pînă la premisele și condițiile care au generat și
favorizat înscrierea limbii române între limbile de cultură ale Europei în
secolele al XVI-lea și al XVII-lea.
El surprinde, bunăoară, elementele unei noi
paradigme literare care se face simțită în secolul al XVII-lea (de care se leagă
primele forme de gîndire umanistă românească): sistemul coerent al elementelor
de factură barocă, familiarizarea scriitorilor noștri cu structurile
alambicate ale acestui stil cultural-artistic, modul de selecție și asimilare
a motivelor, temelor și ideilor literare, originalitatea incontestabilă a
barocului nostru (impactul baroc însemnînd în primul rînd contactul cu
Antichitatea), în tentativa de sincronizare cu tradițiile culturale medievale.
El nu privilegiază discursul autohton, dar nici nu ignoră specificitatea,
originalitatea locală, atîta cîtă a fost. Este sugestivă, nu mai puțin,
tentativa de definire a unei Renașteri românești (redescoperirea romanității,
modificarea funcției textului etc.). Contextualizările operate sînt mereu
revelatoare. D.H.Mazilu face perceptibile mărcile evoluției, schimbările în
structura genurilor literare și a funcției textului literar, semnele
conștientizării efortului artistic (caz emblematic, Învățăturile lui Neagoe
Basarab, pe care o socoate pe drept o carte mare a umanismului nostru).
Prin recurs la text cercetătorul certifică
vocația europeană a literaturii noastre vechi. Așezat excelent în imensa
bibliografie a medievismului (Școala franceză a Analelor, L. Febvre, M. Bloch,
F. Braudel, Le Goff, Delumeau etc.), Dan Horia Mazilu descinde în inima
istoriei mentalităților, a imagologiei (distorsiuni imagologice, bunăoară,
pentru a configura percepția noastră despre străini), viața privată a
Domnitorului, de dincolo de sala tronului ( un întreg volum) sau exercițiu de
netăgăduită persuasiune ne oferă o întroducere în istoria blestemului
românesc (act de magie verbală), investigarea persistenței negativului,
maleficului în Evul Mediu românesc, domeniu puțin abordat. Demersul
cercetătorului se situează la interferența istorie, antropologie, magie,
literatură folclorică, literatura cultă din etapa veche, aceea a coagulării
expresivității involuntare. Pentru corecta contextualizare autorul aduce în
vadul demonstrației texte din Vechiul și Noul Testament (păcatul originar
a chemat blestemul), Vede (cu imprecații adresate zeilor), literatura
greacă și romană, mitologia germană, creștinism etc., pentru a personaliza
blestemul ca figură a textului (cel burdușit cu referințe culturale), iar
la români (partea efectiv substanțială a cercetării) Mazilu ne oferă o hartă a
tipurilor de blestem, cu practica anatemizării (unei țări, unui voievod, din
comunitate), excomunicării, caterisierii, pînă la cărțile de blestem,
dar și reacția Bisericii cărțile de dezlegare, de afurisenie sau de blestem.
Cu necesarele distinguo-uri între magie și credință, cartea
cirscumscrie exemplar mentalitatea românească (mentalul medieval) în relație cu
blestemul, dar, mai mult, recurge la aplicații, valorifică literar, descrie
naratologic retorica blestemului o retorică a insistenței, hașurînd efectiv
imaginarul blestemului (figurile detestabile ucigașul, trădătorul,
ereticul, pînă la tărîmul de dincolo, Iadul, chiar timpul eshatologic al
Judecății de Apoi). Autonomizarea literară, să spunem astfel, a blestemului,
tendința de a preface imprecația dintr-o figură de stil într-o formă
literară de sine stătătoare e detectabilă încă din epoca elenistică, constată
cercetătorul. O atare investigație, deloc facilă descinde în depozitul profund
al medievalității noastre, edificat pe multiple obsesii, spaime, credințe
asociate magiei, o colecție grosolană de superstiții, cu cuvintele lui Ernst
Cassirer. Excerptele, unele spectaculoase, terifice, veritabile urgii lexicale
(regalul de blesteme aparține, evident, femeilor) sunt culese din A. Ivireanul,
M. Costin, D. Cantemir, molitvenice, Codex Sturdzanus, Cuvente den
bătrîni, folclor etc.
Acest excelent cunoscător al structurilor
imaginarului medieval românesc ne-a oferit recent o carte despre violență și
putere, despre bine și rău, cel din urmă covîrșind mereu primul termen, despre
crime, delapidatori, falsificatori, hoți, sexualitate, represiune, cu un cuvînt
despre lege și fărădelege, prin recurs la cronicari (Lege și fărădelege în
lumea românească veche, 2006). Palierul acesta al negativului, al
maleficului a fost mai puțin investigat în cercetarea românească. Cartea ne pune
în contact cu pagini de rară tensiune, încatenează mult tragism, o paradigmă
însîngerată care vine din Marea spaimă care făcuse din Europa o cetate
asediată (Delumeau), asaltată de războaie, conflicte religioase, epidemii,
dezastre, dar și pandantul lor, compuneri terifiante ținînd de un canon literar
codificat (povestirile despre Dracula), trimițînd la o mentalitate instalată în
masa cititorilor. Medievistul nostru angajează astfel istoria literară spre
studiul structurilor mentale. Mulțimea exemplelor certifică doza mare de
cruzime a vremii, deși unele cronici supralicitează numărul victimelor. Cartea
lui Dan Horia Mazilu este o arheologie a violenței românești, relevînd
preeminența Răului asupra Binelui, mulțimea ipostazelor celui dintîi în lumea
medievală lipsită de stabilitate, fracturată de dezastre multiple molime
sau păcate veniale. Literatura în genere provine din intima cunoaștere a
Răului: ea nu este inocentă, este vinovată
remarca eseistul Georges Bataille.
Cititorul poate contempla liste tragice extrase din cronici, întîlnindu-se cu
arbitrariul puterii care generează violența, dar și violența care augmentează la
rîndu-i puterea, încît tirani malefici, sangvinari (Vlad Tepeș, Mircea Ciobanul
cea mai sîngeroasă domnie din Țara Românească, Mihnea al III-lea, Al.
Lăpușneasnu etc.) se perindă prin pagini. Cercetarea medievistului este absolut
palpitantă. Există la mulți cronicari o autentică bucurie a relatării, dar și
inerente subiectivisme, exagerări, chiar culmi ale înverșunării polemice - la
unii , cei care exersează mecanismul descrierii negative, precum Azarie
cronicarul. Seria întîmplărilor sîngeroase din Moldova și Țara Românească este
impresionantă. Violența unor voievozi tiranici și criminali sfida cutumele și
dispozițiile legii, perturba Ordinea. Derivat al puterii și violenței Voivozilor
aflăm informații despre apetitul sexual al acestora (Ștefan Rareș, Mihnea Vodă
cel Rău, Iliaș Rareș, Pătrașcu cel Bun, Grigore al II-lea Ghica, unii dintre ei
amatori de curve turcoaice), despre țiitoare și ibovnice domnești țiitoria
domnească era o instituție aproape publică, despre tentativele de stîrpire a
prostituției, despre moralitatea româncelor (într-o lume masculină ca aceea
românească, femeia era socotită mereu vinovată, purtătoare a păcatului
), dar și
despre interdicțiile Bisericii, inamică a sexualității. Nu mai puțin chiar
despre instituția haremului : la Curte aveau loc defulări sexuale la care
participau și profesioniste ale amorului. La antipod Biserica recurge la
penitențiale, predici și pravile care anatemizau împreunările prespre fire,
cei care practicau scîrnăvii- seria devierilor sexuale: sodomia,
homosexualitatea, pedofilia, lesbianismul, amorul în grup etc. Nu lipsește
relatarea unui posibil viol colectiv: Doamna Elisabeta Movilă, figură tragică a
istoriei românești. Să mai semnalăm că bolile venerice erau foarte răspîndite,
că stricarea fecioriei era plătită cu o litră de aur decizia Divanului
etc. Proxeneții erau sancționați cu decapitarea, cu surghiunul, cu ocna sau cu
o plimbare infamantă pe ulițe. Paginile acestea înregistrează starea de
sensibilitate care guverna erotismul în lumea românească veche. Lista
făcătorilor de rău este foarte lungă, incluzînd marginalii, mișeii, săracii,
invalizii (calicii, constituind chiar o breaslă a calicilor nu doar leproșii,
exista chiar un Pod al Calicilor), cerșetorii - niște excluși, țiganii, craii
craii podurilor, Craii de Curtea Veche, din seria nucleelor de delicvență,
tipice epocii. La antipod cercetătorul urmărește Legea, Ordinea, coduri de
legi, de la a cincea Carte a lui Moise (Deuteronomul) cu teribilele-i
maledicții la disertațiile asupra Poruncilor aparținînd marelui
prelat care a fost Antim Ivireanul sau pravilele cu lunga lor viață (memorabilă
fiind Cartea românească de învățătură), făra a ignora represiunea,
tipuri de pedepse: blestemul, pedepse financiare, recluziunea, bătaia,
schilodirea, ca semne infamante, duritatea pedepselor - spectacolul morții
(pădurea de țepe a lui Vlad Țepeș), spînzurătoarea fiind rezervată mai ales
tălharilor etc. Trădătorul, chiar mort nu e dus întîi la mormînt, ci la
spînzurătoare. Sîmburele tare al cărții e decis de paginile care ilustrează
încălcarea unor principii ale Decalogului: Să nu furi!, Să nu ucizi !, Să nu
fii desfrînat!, titluri efective ale capitolelor celor mai seducătoare. În
imensa registratură narativă a cronicilor (Cronica Bălenilor, Letopisetul
Cantacuzinesc, Ureche, Costin, Stioica Ludescu, Anonimul Brîncovenesc etc.)
nu lipsesc informații despre hoția domestică, inclusiv furtul de cărți, despre
falsificatori, delapidatori, despre violență, a voivozilor ( un șir de voivozi
ucigași, dar și categoria celor suprimați ei înșiși), despre crima de toate
zilele, despre militari rebeli transformați în tîlhari, despre jefuitorii cu
arme, tîlharii de drumul mare, despre jafuri cu voie de la Domnie, despre
haiduci etc. Dan Horia Mazilu reface chiar un imaginar al tîlhăriei,
avansează ipoteze interpretative ispitoare întemeindu-se mereu pe texte. Cartea
reconstituie veritabile drame, un imaginar terific, - bunăoară felul în care
s-a constituit imaginea negativă despre Vlad Tepeș, drumul pînă la literatură
fiind destul de scurt. El nu ignoră desigur în întreprinderea sa imensa
bibliografie străină circumscrisă de imagologie, istoria mentalităților dar și
seria cercetărilor românești, de la Iorga, Panaitescu, Ștefan Lemny la Gh.
Ciuhandu, Ligia Livadă-Cadenschi, Ștefan Andreescu etc. Volumul lui Dan Horia
Mazilu, veritabil tratat despre violență cu toate ipostazele ei (de la
violența de stat la cea curentă, de la cea preventivă la cea reacțională,
defensivă), recompune o panoramă a exceselor, agresivității, abaterii de la
normalitate (perturbarea Ordinii, ignorarea Legii), venind din fascinația
păcatului - boală a sufletului, relevîndu-și certa actualitate. În mentalitatea
și starea de sensibilitate a lumii românești ele nu sunt doar apanajul Veacului
de Mijloc ci, din nefericire, permanențe venind pînă în modernitatea recentă.
Dan Horia Mazilu, eminent istoric al literaturii române medievale ne oferă în
Lege și fărădălege în lumea românească veche un foarte convingător
portret al Răului din partea noastră de cer, convocîndu-i ca interlocutori pe
cronicari, prin sumedenie de secvențe narative nelipsite de har literar. |