Epopeea provinciei
Cristian Teodorescu, "Tainele inimei",
Editura Cartea Românească, București, 2005
După un debut desantist
(1983), Cristian Teodorescu aduce în 1985, în volumul Maestrul de lumini
(1985), o colecție de proză scurtă în care simțim încă neliniștea căutării unor
forme adecvate de expresie, chiar cu câteva încercări de abordare textualistă ce
se vor dovedi ulterior a fi doar rezultatele, probabil, ale unui mimetism de
grup. Adevărata cale de urmat, scriitorul și-o descoperă scriind romanul Tainele
inimei (1988), carte reeditată recent la editura Cartea Românească (2005),
pentru ca în Povestiri din lumea nouă (1996) și Îngerul de la
benzinărie (2003) să redescoperim povestitorul prin excelență care
susține atât forța romancierului cât și a scriitorului ce optează just pentru
formula prozei scurte.
Reeditarea romanului Tainele
inimeiconține o scurtă prefață a autorului, intitulată De ce n-am
schimbat nimic, în care Cristian Teodorescu aduce ca prim argument în
favoarea păstrării integrale a primei ediții, ideea că romanul este în primul
rând un document de epocă, vizând astfel dialogul individului cu sistemul
social, sufocarea intelectualului român într-un spațiu existențial închis
ce-l face predestinat ratării.
Atât ca romancier cât
și ca autor de proză scurtă, Cristian Teodorescu alege definitiv existența în
locul texistenței preferate de colegii săi de generație, aglomerând pe spații
epice miniaturale sau largi, un univers uman ce va deveni inconfundabil în
narațiunea contemporană. Nu tehnicismele sofisticate și experimentul, ci
epicitatea și umanul rămân miza definitivă a scriitorului.
Romanul Tainele
inimei creează o plurivocitate nesofisticată: cele două planuri narative
cu evoluții paralele se vor unifica în finalul cărții fără nici cea mai vagă
încercare de indeterminare. Ele se suprapun unor planuri temporale diferite
care converg în final. Primul plan narativ, cu relatarea la persoana a treia,
asigură clasica iluzie mimetică în care omnisciența și reprezentarea prin
observație sunt victorioase. Naratorul impersonal este însă dublat, printr-un
artificiu tehnic, de un narator dramatizat sau autor implicat? numit
sugestiv anonimul. Condiția anonimului este ambiguă: e situat ca statut
undeva între personaj și narator. El nu narează, dar este narat, prezent însă
peste tot ca un cronicar omniscient, ochiul care vede tot, dar se și
folosește de vocile personajelor, personalizându-se prin ele și primind astfel
o subtilă carnație.
Al doilea plan narativ
are în vedere, spre deosebire de prima voce care viza o întreagă mișcare
colectivă, un singur personaj: Octavian. Vocea narativă este însă anti-confesivă,
personajul nefiind lăsat niciun moment să se autoreprezinte; narațiunea este
la prezentul persoanei a doua, o modalitate ce servește din nou observația, căci
Octavian va fi narat, observat de un ochi exterior, probabil, al anonimului,
deși nu avem suficiente indicii textuale pentru a afirma răspicat acest lucru.
Tehnica narativă este
fidelă transparenței, departe de a fi indigestă, cu ramificații controlate, cu
divagații narative ce încetinesc ritmul povestirii redându-l pe alocuri
staticului, abil conduse însă și fără a forța răbdarea cititorului.
Lumea romanului e
situată cu precădere în spațiul provinciei, o lume-vitraliu, din cioburi de
sticlă, din destine mărunte și nesemnificative, care doar citite împreună
primesc harul perspectivei și suflul întregului. Tocmai de aceea, ca și în
prozele scurte, romanul e locuit de o cantitativ homerică realitate umană,
asemănătoare epopeii.
Provincia ca spațiu
închis, generator de claustrofobii, determină fie o tendință centripetă, de
locuire confortabilă, pentru cavalerii resemnării, fie o tendință centrifugă,
a nefertilelor risipiri sau a înecatelor bovarisme, tendință cifrată subtil
încă în primul enunț al romanului: Vara, din orașul acestei povestiri aveau
loc exoduri zilnice.
În funcție de aceste
două tendințe, o primă categorie de personaje, chiar dacă nu construiesc în mod
substanțial acțiunea, se individualizează în portrete vii, prin existențe
închise, mecanice. O anumită tipicitate, infinită în variațiuni, a ratării,
guvernează lumea acestor figuri, multe surprinse și de ochiul lui Octavian în
peregrinările sale. Maiorul Scipion înțepenit în unica lui obsesie așteaptă cu o
regularitate exasperantă venirea unei delegații speciale cu un tren. Văduva Cati
Vâlcu așteaptă la nesfârșit un soț care nu se mai întoarce din străinătate.
Lucia așteaptă într-o casă cu molii un logodnic la modul dickensienei miss
Hawisham. Nina, blocată în condiția ei de curtezană a cetății, oficiază chiar și
după măritiș etc. Mecanisme existențiale robotizate, înțepenite într-o mecanică
obsesiv maniacală în spațiul interstițial al așteptării ce aplatizează viețile,
blocându-le într-o somnolență preconștientă, fără a le lăsa să se ridice la
semnificația destinului.
O altă categorie de
personaje sunt adaptabilii, o tipologie preferată de scriitor și în prozele
ulterioare, manifestând un dinamism fragil care face din ei campioni ai
supraviețuirii. E vorba de fostul negustor Haikis care, după seismele sociale
de după război devine comisionar, reușind astfel să ducă o existență ambiguă:
nici în sistem, nici în afara lui. Tot o adaptată e și Mona, femeia fatală a
urbei, care din doi iubiți îl va alege pe al treilea iar după ce acesta dispare,
se recăsătorește glorios. Chiar și pictorul Poldi, inițial artistul diletant de
provincie, făcând compromisuri senine cu kitsch-ul, se mulțumește cu o carieră
locală, lipsită de anvergură, dar comodă.
Un personaj ce iese
din aceste rânduri pare a fi Octavian, al cărui destin e urmărit din ambele
perspective narative și temporale ale romanului, personaj ce aduce în stare de
criză soluția confortabilă găsită de Haikis, dublându-l pe acesta printr-un plus
de forță. Cele două planuri încearcă să refacă narativ această ruptură în
destinul personajului, colorând spațiile delicate dintre cauză și efect. Primul
plan urmărește o viață perfect conformistă a personajului, presărată cu toată
ingredientele necesare unui adaptat tipic: obținerea diplomei în ciuda morții
părinților, asumarea responsabilității sociale și familiale etc., până în
momentul crizei. Ceea ce urmează rupturii e relatat în al doilea plan narativ la
timpul prezent. Octavian abandonează totul ieșind violent din sistem și
asumându-și condiția de declasat, de paria. Nebunie sau curaj? O formă de
purificare necesară după o aglomerare nefastă de erori sau opțiuni nepotrivite?
O evadare din tensiunea unei existențe ratate? O formă de asumare a libertății?
Un bovarism autodistructiv, sinucigaș? Nu vom afla cu precizie sau suntem
tentați a crede că ruptura le conține pe toate.
Oricum, experiența
parcursă și drumul în cerc se refuză inițierii pentru că saltul de la un nivel
de înțelegere a existenței la altul superior, nu se produce, iar Octavian
reintră (mulțumit și resemnat) în sistemul din care fugise, refuzându-i-se,
atât dimensiunea tragică, cât și mântuirea. Mica sa aventură existențială nu se
ridică, așadar, la registrul semnificației majore, chiar dacă vocația revoltei a
existat. Marele Mecanism îl reabsoarbe implacabil. Personajul mai are puritatea
de a simți, în ultimele pagini ale cărții, aceeași recluziune inertă, leneșă,
sufocantă care-l închide definitiv iar revolta, ruptura nu duc la salvare,
ci doar la cicatrizarea unei pasagere schizoidii.
Cu destinul lui
Octavian se închid coperțile ce adăpostesc o umanitate ce se zbate inert, mizând
nu pe trăire, ci pe supraviețuire, într-o existență deposedată de harul de a
semnifica.
Provincia poate
dobândi semnificația unui anumit spațiu existențial și social limitat, atins de
zbateri în registru minor, dominat de o mitologie a derizoriului și a angoaselor
mărunte, în care înfloresc fie bovarisme rumegate monoton dar neduse până la
capăt, fie resemnări sănătoase sau triste.
Lumea lui Cristian
Teodorescu, atât cea din acest roman, cât și cea din prozele scurte, respectă o
admirabilă organicitate. Dinamismul aparent al acestui univers atins de o
ciudată febră a mișcării se îneacă de fiecare dată într-o băltire leneșă,
închegată, suspendată mereu în antecamera marelui suflu dramatic.
Cristian Teodorescu e
un povestitor prin excelență, slujit ireproșabil de vocația observației,
refuzând analitismul, psihologismul, notația de ordin intelectualist, e doar un
anonim ce consemnează faptele într-o alunecare limpidă, deloc artizanală,
lipsit de gestica amplă a marilor autori dramatici... Și totuși, după alunecarea
greoaie a acestei corăbii a nebunilor spre ținte imprecise, efectul dramatic e
insistent și nu dispare imediat după citirea cărții. Trebuie timp pentru ca
această urmă a lecturii să-și facă lucrarea, apoi să dispară. |