Fișele unui memorialist
Alexandru Paleologu e
plin de neologisme ca un pom înflorit plin de flori cu miros discret.
*
Trecînd prin parcul
Amarului Tîrg, văd copaci uscați, aidoma unor cruci în mărime naturală, gata
pentru răstignire.
*
Dacă nu se prelungesc
în ele însele, în interiorul lor practic nelimitat, ființele și obiectele pier
deopotrivă.
*
Singurătatea, spunea
Tibul, înseamnă să-ți ții loc de mulțime. Pardon! Acesta e remediul
singurătății.
*
Dacă am învățat să ne
ațintim privirea spre desăvîrșita puritate, numai durata limitată a vieții
omenești ne mai împiedică să fim siguri că vom atinge, încă de aici de jos,
desăvîrșirea (Simone Weil). Totul e, deci, punctul de pornire în care se află
expierea in nuce, garantată.
*
Cu adevărat poți
călători doar prin spațiile care nu-ți aparțin. În celelalte, chiar
mișcîndu-te, rămîi pe loc.
*
Florin Mugur îmi
recomanda cu magnanimitate: Scrie doar ceea ce-ți place, Cu mult mai grea e
însă respectarea altei condiții: să-ți placă tot ceea ce scrii.
*
Exiști mai cu seamă prin cuvintele pe care
nu le-ai rostit încă. Prin gîndul negîndit.
*
A încercat să umble
prin cer, dar a alunecat pe un mic nor ca pe-o coajă de banană.
*
Sînt un om al
cuvîntului. Cît de însemnat sînt în această calitate? Voiam să continui astfel:
mai însemnat decît mine poate fi, în ochii lumii, cel mai modest participant la
un tur ciclist. Dar mi se pare prea pretențios. Mai curînd: mai însemnat decît
mine poate fi, în ochii lumii, cel dintîi necunoscut pe care-l întîlnesc pe
stradă.
*
Asasina ambiție
prezentă chiar și-n cel mai aparent lipsit de ambiție verb, ambiție a verbului
însuși, îți place a spune, a verbului care se scrie singur, deși e propria ta
ambiție cu care l-ai contaminat.
*
Cred. Vreau să cred
într-un Dumnezeu pe care nu-l întîlnesc decît rareori în predicile preoților
și-n slujbele lor automatizate, un Dumnezeu din care o parte infimă se răsfrînge
în tot ce e mai bun în mine. Un Dumnezeu-părinte, care strînge la pieptul său
simbolic, cu aceeași dragoste, oameni, cîini și pisici, ierburi și flori,
șacali și crocodili, purici și microbi și viruși. Tu mi-ai lovit inima cu
cuvintele Tale, de atunci Te iubesc. Însă și cerul, și soarele și tot ce face
parte din ele, iată, de pretutindeni îmi spun că trebuie să Te iubesc, și nu
contenesc să o spună tuturor, ca să fie de neiertat (Augustin).
*
La ce bun gîndul unui
Dumnezeu care să nu pornească exclusiv dinăuntru, de la tot ce e
tainic-înălțător, chiar dacă nespus de umil , fărămițat, risipit, în inima ta,
pe care să-ți permiți a-L iubi cu naturalețe și stîngăcie de pe treptele,
oricum inferioare, ale ființei tale? Ce este acel ce mă străbate cu lumină și
îmi pătrunde în inimă fără însă să mi-o rănească? Iar eu mă cutremur și ard: mă
cutremur cît nu sînt asemenea lui, strălucesc cît îi sînt asemenea (Augustin).
*
Aristrocrația rece a
cunoașterii indiferente nu este, în nici un fel, seriozitate creștină,
superioară, ci este, din punct de vedere creștin, glumă și vanitate (Kierkegaard).
Glumă solemnă sau vanitate hazlie...
*
Umilința: umbra-lumină a Iubirii.
*
Ce e sinceritatea (a
ta și a altora)? Cum să ai încredere în sinceritate, care, așa cum spunea un
moralist, nu e, adesea, decît o fină disimulare? Dar cum să exiști fără să ai
încredere în sinceritate? O posibilă definiție: sinceritatea e viața ce ia
cunoștință de sine, spontan. Viața care, de regulă, tace.
*
Scria Balzac că omul
de șaizeci de ani e ca un ins care a luat masa și se uită la alții cum mănîncă.
Însă dacă nu-i place ceea ce mănîncă alții? N-ar fi o consolare?
*
Iubesc pisicile. Oare
le iubesc mult pentru că nu am copii? Sau iată ce idee perversă îmi dă
tîrcoale! pentru că în eterna lor imaturitate îmi iubesc, narcisiac, propria
imagine infantilă?
*
Spre a fi veridic,
totdeauna trebuie să minți puțin, așa cum spre a minți se cere să fii nițel
veridic (Frederic Prokosch) A rămîne tu însuți și totodată a minți e probabil
cel mai vechi paradox al minții umane. Un paradox preistoric, dar care ni se
înfățișează, în evoluția expresiei literare, din ce în ce mai subtil.
*
Dragostea de animale
îmi dă simțămîntul unei singurătăți împărtășite de Cosmos. E o osmoză între
sîngele tău și sîngele Domnului ce ne-a zămislit deopotrivă. În animale
sălăsluiește Hristos, scria Dostoievski.
*
Se întîmplă să fii
atît de nemulțumit de tine însuți, încît să te regăsești cu satisfacție rea în
butada lui Geo Bogza, după care, intenționînd a se scălda în mare, scriitorul a
ajuns a se spăla doar într-un lighean.
*
La nevoie, consideri
idealul, ca și Paul Valéry, un fel de-a face mofturi și treci mai departe.
*
Și totuși o speranță
neîmplinită rămîne un pustiu înăuntrul Lumii.
*
De ce plîngi pentru o pisică? Lumea e
plină de pisici!
De ce plîngi pentru
un om? Lumea e plină de oameni!
*
Vizită la eleganta și
bogat înzestrata librărie Maraton, de puțin timp deschisă în Amarul
Tîrg. Și cînd mă gîndesc că, încă din fragedă copilărie, de la 7-8 ani, nu aveam
mai mare bucurie decît cea de-a intra în librării, de-a cotrobăi la nesfîrșit
prin rafturile lor pline de minuni! Unii librari erau amabili cu princhindelul
livresc, alții dimpotrivă...
Acum, e un prilej de
întristare. N-am bani să-mi cumpăr cărțile dorite. Cu suma cu care plătesc azi
o carte, pînă în 1989 îmi puteam cumpăra cel puțin 6-7. Sînt apoi, zeci și zeci
de titluri atracțioase, albume de artă, dicționare. Cînd și cum le-aș mai putea
citi? Vărsta se lasă asupra ființei mele cum o umbră răcoroasă, stinge treptat
luminile sufletului și ale trupului, cum lumînări, unele din ele părînd abia
aprinse, uimite că trebuie să se stingă atît de repede. Și chiar dacă m-aș
încumeta să cumpăr mai multe cărți, unde le-aș putea adăposti? În grămezile
de-acasă, care se sufocă și mucezesc în strîmtoare și igrasie? Împrejurările
nefericite concură, ușurînd rezolvarea situației.
*
Întîlnire în parcul
Amarului Tîrg, pe cînd mă întorceam din piață, încărcat cu plase pline și, pe
deasupra, cu umbrela deschisă, căci ploua. Îmi taie drumul o foarte vagă
cunoștință, se pare profesor de matematică, al cărui nume nu l-am reținut,
însoțit de un alt bărbat pe care mi-l recomandă drept inginer. Rostește emfatic,
în chip de salut: Să trăiască dl. G., marele profesor al Gorjului!. Jenă, gust
de impostură. Nu sînt profesor. Și cu atît mai puțin aș putea fi considerat
al Gorjului. Dar cum să explic? Omul pare, în eroarea sa frustă, bine
intenționat. Celălalt, în schimb, mă privește bănuitor. Bîigui ceva despre un
serviciu la București. Abia că devin și mai suspect...
*
De mulți ani, mă mișc
în urbea exilului meu, pe două, trei străzi, nu mai multe. Aidoma unui cîine,
aidoma unei pisici.
*
Nu pot avea, în Amarul
Tîrg, nici o identitate. Nu pot fi redactor la București, pentru că nu
locuiesc la București. Nu pot fi profesor, pentru că nu predau nicăieri, nu
pot fi doctor pentru că nu sînt medic, nu pot fi scriitor pentru că nu scriu
romane, nu pot fi poet pentru că mi s-a atras atenția poet te naști, nu
pot fi nici critic, întrucît iarăși mi s-a atras atenția nu sînt obiectiv.
Ce sînt, așadar? Un amestec de veleitar, fanfaron, pierde-vară, impostor. Mai
nou, cînd sînt întrebat cu ce mă ocup, răspund fără clipire : șofer. Și nu e
un neadevăr, deoarece cu toate că mi-am vîndut de multă vreme Dacia, am un
permis de conducere auto!
*
Nu știu dacă
prezentele însemnări pot avea o valoare testamentară, dar țin a preciza, în
cuprinsul lor, că nu doresc ca în Amarul Tîrg să existe vreodată o mențiune
publică a viețuirii mele (numele meu botezînd o stradă sau o instituție) și
nici să se desfășoare vreun program cultural, legat de această insignifiantă
împrejurare.
*
Azi mă doare atît
trupul cît și sufletul. Fraternitatea celor două dureri ușurează pe fiecare în
parte.
*
Mi-a fost teamă, o
teamă cumplită, de imperfecțiunile mele, mi-am exagerat, poate într-un chip
orgolios, greșelile. M-am străduit să le complic. Dar e foarte posibil ca, în
plan transcendent, ele să n-aibă mai multă însemnătate decît stîngăciile unui
școlar care abia învață alfabetul. Și, în același plan, realizările de care
sîntem atît de mîndri să nu depășească importanța primelor litere corect
rotunjite.
*
Există căutători de
noroc la loto, nefericiți și puri, aidoma căutătorilor de Dumnezeu.
*
Dumnezeu trece prin
ființa mamei mele precum lumina prin sticla ferestrei. O simt ca pe o ființă
magică, și pe cînd trăia printre noi, și acum cînd, de bunăseamă, trăiește în
altă parte.
*
Există unii oameni
care ar fi mai puțin primejdioși dacă nu ar avea nici un strop de bunătate (La
Rochefoucauld). Nu ne putem oare gîndi și la oamenii care ar fi mai puțin buni
dacă n-ar avea și un strop de răutate?
*
Orice act de lirism e
un act de eroism: Eroul este cel care vrea să fie el însuși (Ortega y Gasset).
*
Bufonul: un vid moral zglobiu.
*
Minciuna aspiră la
condiția de adevăr, adevărul aspiră la condiția de realitate.
*
Scriu, deci exist.
*
Lumea aparține
spiritelor reci, afirma Machiavelli. Sub o asemenea stăpînire, desigur că e
vorba de-o variantă rece a Lumii însăși.
*
O idee poate căpăta,
frecvent, un aer de paradox. Acesta, la rîndul său, după cum observa Jung, se
arată capabil de a îmbrățișa plenitudinea vieții.
*
Morala: umbra iubirii. Justiția: umbra
moralei.
*
Dimineața, după un
somn reconfortant, o melancolie limpede, ca apa de izvor.
*
Rilke, geniul dublat
de un pedant elegant, e azi izbit de un anume discredit, căci poezia actuală,
bunăoară cea a așa-zișilor nouăzeciști, umblă descheiată nu doar la veston, ci
și la pantaloni!
*
Un mare noroc: faptul
că viața terestră, plină de tribulații, a individului nu durează o mie, zece
mii, o sută de mii de ani. Ce ne-am face cu o cvasieternitate atît de
defectuoasă?
*
Se știe: dinte pentru
dinte și ochi pentru ochi. Dar se întîmplă să fie și dinte pentru ochi sau ochi
pentru dinte!
*
Secolul douăzeci, îmi spunea cineva, e
secolul chelnerilor.
*
Caracterul baroc al
amintirii se ordonează în jurul sintagmei nu sînt ce par a fi.
*
Andrei Pleșu: un fel de Petre Roman,
transpus în domeniul culturii.
*
Heidegger: în opera de
artă, Lumea acționează ca lume, «lumește», și are un caracter accentuat de
ființă.
*
Cine se aseamănă se
adună. Cîteodată, dimpotrivă: cine se aseamănă se ocolește. Zicalele, de
atîtea ori contradictorii, au învățat a nu se supăra una pe alta și cu atît mai
puțin pe realul ingrat care se întîmplă să nu le confirme...
*
Amintirea ca evanescență a ființei,
autorizîndu-mi propria dispariție.
*
Aristotel: Numim om
liber pe acela care își este singur scop și nu este un scop pentru alții.
Libertatea ca egocentrism ori direct ca egoism?
*
După ce ai cunoscut
bucuria inaugurală a începutului de viață, vei cunoaște oare și bucuria
sfîrșitului său, care s-o echilibreze prin simetrie?
*
Viața: un os în gîtlejul mării. |