Ștefan Bănulescu
Profil în posteritate
Un joc de puzzle
La 80 de ani de la
nașterea lui Ștefan Bănulescu, scriitorul merită reamintit ca un reper moral și
axiologic.
Evocarea
personalității unui scriitor din perspectiva celui care are la îndemână doar
cărțile acestuia e similară unui joc de puzzle cu un număr necunoscut de piese.
De aceea, primul impuls al cititorului este acela de a studia paginile cu
caracter autobiografic sau confesiv, din convingerea că îi vor oferi măcar
începutul incitantei construcții. Există însă și autori care se lasă mai greu
descoperiți, cum este și cazul lui Ștefan Bănulescu, recunoscut pentru
proverbiala discreție cu care și-a asumat ori și-a trăit destinul.
Cea mai recentă ediție
de Opere1 ale prozatorului adună, pe lângă scrierile cu caracter
ficțional sau memorialistic, reportaje neincluse în volumul de debut2, note de
lectură, poezii, schițe și povestiri publicate în periodice, pagini de
corespondență și, nu în ultimul rând, interviurile acestuia, întregite de
răspunsurile la anchete literare ori de unele alocuțiuni.
Sunt în total patru
interviuri acordate, pe rând, lui Adrian Păunescu, în 1970, lui Titus Crișciu,
publicat în 1983, criticului maghiar Farkas Jenö, profesor la Universitatea din
Budapesta, în 1990, dar scos la iveală opt ani mai târziu și lui Grigore Ilisei
în 1997, apărut abia după moartea lui Ștefan Bănulescu. Li se adaugă două
răspunsuri la anchete literare (prima inițiată de Mihai Tatulici, în revista
Amfiteatru, an. XII, nr. 6, 4 iunie 1977; a doua realizată de revista Secolul
20și inclusă în nr. 9/ 1977 al publicației), un discurs rostit la Călărași, cu
prilejul acordării titlului de cetățean de onoare și o mărturisire făcută în
1997, la Casa Sadoveanu, de fapt un fragment de convorbiri, publicat de Grigore
Ilisei3.
Dialogând, Ștefan
Bănulescu vorbește despre menirea scriitorului și a creației, despre rostul
criticii, despre generații și modele literare. Întâietatea o dețin însă paginile
despre propria operă, detaliile autobiografice fiind puse într-o indisolubilă
legătură cu aceasta.
Schiță (auto)biografică
Cel mai ușor se
reconstituie biografia prozatorului, Ștefan Bănulescu punctând foarte exact
etapele devenirii sale. S-a născut în localitatea Făcăieni (la 8 septembrie
1926), sat de câmpie din sud estul Bărăganului, într-o familie austeră care
a dus o viață dură (Opere II, p. 325). Familia i-a insuflat pasiunea
pentru cărți și, implicit, apetitul pentru ficțiune, astfel încăt până și
universul înconjurator era perceput ca o carte deschisă: Pentru mine vântul
avea fel de fel de nuanțe. Îl puteam citi. Vântul, ploaia. [...] Ploaia pentru
mine avea fel de lel de sunete, chiar arome (Opere II, p. 381).
Între anii 1938 1945
este elev la Liceul Știrbei Vodă din Călărași. Perioada (evocată în
alocuțiunea amintită și în interviul acordat lui Grigore Ilisei) este
hotărâtoare în formarea viitorului scriitor, orașul și oamenii întâlniți
oferindu-i un bogat material ficțional pentru creațiile ulterioare.
Ștefan Bănulescu
rememorează secvențe ale existenței personale literaturizând, parcă, trecutul,
folosind în actualizarea lui sintagme și imagini preluate din operele de
ficțiune. Descriind venirea în Călărași, parafrazează fragmentul din Masa
cu oglinzi, referitor la sosirea în orașul care nu se vede, nu se aude:
Într-adevăr, când vă apropiați pe acest câmp imens și înaintează autocarul,
automobilul sau căruța, nu se simte apropierea unei localități. Eu, când am
venit aicea elev, o anumită postață am făcut-o pe jos. N-am simțit apropierea
orașului. [...] Când am venit, pe jos, și m-am apropiat de oraș, nu se auzea
nimic. Nici goarnele nu se auzeau. Era parcă o lume stinsă, o lume moartă. Când
am făcut un pas spre o anume pantă, dintr-o dată am văzut aburii orașului (Opere
II, p. 340 341).
Atmosfera de după
război, cu trenurile (jefuite și invadate de ruși) care circulau extrem de rar,
doar două zile pe săptămână, pe ale căror acoperișuri cu greu își gaseau loc
oamenii, compun instantanee existente în aceeași nuvelă. Drumul subțire,
singurul în imensitatea câmpiei, cârdurile de prepelițe și de dropii și alte
lucruri simple au avut asupra copilului (a adolescentului) de atunci
înrâurirea unor lucruri fantastice. De aceea, aduse în prezent la vârsta
senectuții, mustesc de subiectivitate și par desprinse din sfera imaginarului.
Perioada de studenție,
începută la Facultatea de Drept (1945-1948), continuată la Facultatea de
Litere (1948-1952), dar nefinalizată, este evocată într-un registru afectiv
complet diferit. Anii sunt lipsiți de strălucire, marcați de sărăcie și
umilințe (obligat să descarce marfă în gara Obor pentru a se întreține, tânărul
Bănulescu se îmbolnăvește grav și ajunge la Spitalul Colentina, printre
muribunzi, trăind coșmarul de a se afla viu ca într-o groapă comună).
Cu o tăioasă
luciditate prozatorul demască invazia proletcultistă prosovietică, falsificarea
culturii române, totalitarismul comunist din anii următori și abuzurile
exercitate în lumea literară (amintim doar practica de a atribui unor scriitori
cu notorietate articole în ton cu ideologia epocii, confecționate de alții).
Nu rămâne chiar străin
de imperativele literare ale vremii, publicând diverse reportaje (în fapt,
exerciții de supraviețuire) ce ilustrează realizările socialismului. Astfel de
scrieri reunite sub titlul Drum în câmpie (1960) reprezintă debutul
editorial al lui Ștefan Bănulescu, repudiat, ulterior, de acesta: în interviul
acordat lui Adrian Păunescu recunoaște drept volum de debut Iarna bărbaților
(Am debutat cu o carte de literatură la treizeci și nouă de ani, în 1965
Opere II, p. 313), iar afirmația este reluată ca răspuns la una din
întrebările anchetei literare inițiate de Mihai Tatulici.
O problemă pe care
Ștefan Bănulescu nu o clarifică în mod tranșant este cea a autosituării în
interiorul unei generații literare. Pe coperta a II-a a volumului de reportaje
se indică drept an al nașterii scriitorului anul 1929, eroarea perpetuându-se
în mod deliberat aproximativ trei decenii4. Vorbind despre acest fapt, Ion
Simuț subliniază ideea că scriitorului i-ar fi convenit să se declare cu câțiva
ani mai tânăr, pentru a fi mai ușor integrat generației `60, față de care avea
un decalaj de vârstă în defavoarea lui5.
Mai vârstnic decât
toți colegii săi șaizeciști, prozatorul afirma că face parte din generația
anonimă, acea despre care se spune că a pierdut de câteva ori totul (Opere
II, p. 312), care a cunoscut ororile războiului, apoi pe cele ale comunismului,
fiind, de fapt, victime ale istoriei. Respinge elegant ideea de generație
literară, înțeleasă ca direcție artistică sau școală, calificând această
abordare drept un act de narcisism și de vanitate: ...școlile sunt bune pentru
meșteri, pentru cei care le declanșează și puțini sunt gata să se numească
numai (s. n.) discipoli (Opere II, p. 313). Mai mult, mărturisește
că orice scriitor e însuflețit de aspirația de a-și depăși congenerii și că
operele cu adevărat valoroase s-au scris departe de zgomotul din jurul
ierarhiilor (și, implicit, al grupărilor) literare.
Ce amănunte
autobiografice sunt trecute sub tăcere de Ștefan Bănulescu?
Prozatorul nu
pomenește nimic despre celebritatea câștigată în rândul contemporanilor.
Amintește în treacăt de buna receptare critică a nuvelelor din Iarna
bărbaților (Opere II, p. 318), iar în interviurile acordate lui Titus
Crișciu și lui Grigore Ilisei insistă, neostentativ, asupra aprecierii
superlative a volumului în diaspora6.
Întrebat de Titus
Crișciu despre importanța premiilor literare în viața unui scriitor, prozatorul
(premiat de trei ori până la data interviului respectiv7) dă un răspuns
tulburător. Departe de a rezolva condiția materială a scriitorului, acestea nu
sunt mai mult decât semne de stimă colegială, un gest moral respectabil.
Acordate mai ales la sfârștul vieții, după ce autorul cu pricina și-a riscat
ce a avut de riscat în profesia sa în primul rând comoditatea existenței, și
și-a cam încheiat socotelile cu blestemata condiție materială, nu mai
reprezintă o dovadă a victoriei (literare) absolute: Ți se recunoaște, adică,
printr-un mare premiu adevărul că ai învins, după ce ești total înfrânt (Opere
II, p. 330).
S-a întâmplat în cazul
prozatorului însuși: în 1997 i se decernează Premiul Național pentru Literatură,
pentru ca, un an mai târziu, moartea lui să treacă aproape neobservată în lumea
literară.
Un posibil program de creație
Nesistematizate
într-un program de creație unitar, ideile lui Ștefan Bănulescu despre rostul
scriitorului și al scrisului sunt explicit formulate în interviuri. Acestea
răspund eternelor întrebări despre ce este sau ce ar trebui să fie o operă
literară, despre aspirațiile și menirea omului de condei. Opiniile, în
majoritatea lor, sunt lipsite de extravaganță.
Prozatorul pornește de
la premisa că un autor se autodefinește prin cărțile sale, ele fiind partea
vie a destinului său (Opere II, p. 329; 335). De aici și dorința
firească a acestuia de a spune în creațiile personale ce are de spus, de a-și
vedea mai departe de treabă, de a scrie simplu, limpede, onest, de a crea o
lume structural a sa (Opere II, p. 329; 309 311). Fiind o școală a
singularității, a unei munci unice, literatura nu se poate face după rețete,
deoarece s-ar anula profesia, ineditul, răspunderea originalității, iar meseria
scrisului ar deveni o combinație mediocră la îndemâna oricui (Opere II,
p. 339). Creatorul poate ajunge astfel la a-i imita pe alții sau la a se imita
pe sine, acest fapt reprezentând un pericol, iar evitarea lui o provocare: Un
mare câștig este dacă autorul însuși poate să se desprindă de fiecare dată de
cărțile anterioare, să lase în urmă adică ceea ce l-ar putea îmbătrâni prea
repede (Opere II, p. 329).
Dacă aspirația spre
unicitate și originalitate reprezintă dezideratele oricărui act creator, mai
inedite sunt afirmațiile privind universul ficțional și opera însăși.
Ștefan Bănulescu
pledează pentru realizarea unor personaje autonome și credibile care, ca oamenii
vii, trebuie să se desfășoare, evoluând surprinzător și afirmându-se:
Personajele strâmbate de patimile autorului, personajele inoculate insistent
cu opiniile obositoare ale autorului nu sunt personaje firești. Un scriitor care
se respectă nu face poliție cu personajele sale. Marea satisfacție a unui
scriitor e atunci când, în desfășurarea paginilor, personajele sale îi fac
surprize, îi răstoarnă previziunile (Opere II, p. 329 - 330).
Rolul scriitorului se
încheie odată cu finalizarea fiecărei cărți. Începând din acel moment orice
scriere trebuie lăsată să-și trăiască propriul destin, în absența căruia
înseamnă că e neizbutită și că trebuie s-o duci de mână toată viața ca pe un
copil debil, lipsit de maturitate. Pe de altă parte, o creație literară nu are
valoare dacă nu incită mai departe, dacă nu iese o lume de creatori cititori,
cărora le fertilizează imaginația și puterea de a înțelege (Opere II, p.
389 390).
Pe linia acestor
concepții se înscriu și mărturisirile autorului despre marea școală a prozei
românești, reprezentată în literatura română de I. Ghica, C. Negruzzi, N.
Filimon, I. L Caragiale. Toți acești scriitori au creat opere caracterizate prin
sobrietatea și simplitatea stilului, absența bubelor de stil și a lirismului.
Prozatorul preferat rămâne însă L. Rebreanu: singular și ciudat, cu fraza
lui strictă, concretă, foarte prozaică a reușit să creeze o operă monumentală,
ce reprezintă un miracol în literatura română.
Aceste coordonate
teoretice capătă în opera lui Ștefan Bănulescu în special trei direcții de
dezvoltare.
Este vorba în primul
rând de impunerea de către prozator a unui univers epic unitar și personal,
populat de personaje care circulă nestingherite de la o scriere la alta. Un
exemplu relevant este cel al lui Costea Nebunul, care apare pentru întâia
oară în poemul Salcâmul din Bărăgan, inclus într-un reportaj-eseu din
anul 1960 (Drum în câmpie). Imaginea rătăcitorului prin câmpia toridă
în căutarea unui copac cu umbră și răcoare, este reluată și extinsă apoi în
Vieți provizorii (nuvelă publicată în 1967 în Gazeta literară și inclusă
în ediția din anul 1971, a III-a, a volumului Iarna bărbaților). Mai
târziu, în Cartea Milionarului (1977), personajul va apărea în postura de
rege nebun al câmpiei, supranumit de autor Constantin Pierdutul I-iul,
Întregitorul, Regele tuturor Nenorociților8.
În al doilea rând,
remarcăm exersarea unor formule artistice diverse (poem, eseu, nuvelă, roman,
memorialistică) într-o operă relativ restrânsă. Evitând cantonarea în tipare,
unele scrieri bănulesciene devin chiar replici la cele anterioare, cum este
și cazul proiectatului roman intitulat Marile cariere, scris în stil
realist și definindu-se ca o largă frescă socială a perioadei cuprinse între
anii 1940 19909.
În fine, Ștefan
Bănulescu și-a făcut o adevărată profesiune de credință din adoptarea stilului
simplu (până ajungi când cuvântul merge uns, lin), emancipat de pericolul
lirismului. Căutând rigoarea cuvântului cu riscul existenței, a ales să
publice rar, sacrificând unele proiecte literare: nuvele precum Mistreții
erau blânzi, Casa cu ecouri târzii, Satul de lut au fost supuse unei
exigente decantări, întrucât fuseseră concepute, inițial, drept creații
romanești, având proporții considerabil mai mari (Opere II, p. 389).
O inadecvare structurală la prezentul
istoric
Opoziția lui Ștefan
Bănulescu față de exigențele literare ale regimurilor politice cu caracter
opresiv (perioada proletcultistă sau anii naționalismului comunist) nu s-a
manifestat în mod ostentativ sau vehement. Atitudinea ține de construcția
spirituală a prozatorului: Eu sunt omul care am spus că nu trebuie să mă arunc
cu pieptul în cuțitul altuia. Eu nu am dus războaie cu un sistem, care e stupid
și care te nimicea cu o scăpare de unghie. Eu am spus că-mi pot urma drumul meu,
văzându-mi onest, foarte limitat, de învățătura mea, care putea deveni secretă
în ceea ce privește pasiunile mele. Eu n-am binevoit să mi le manifest, ca să mă
distrug, ca să mi le expun. Eu trebuia să mi le ocrotesc, ca să le pot continua
(Opere II, p. 386).
Fără a se complace
într-o pasivitate comodă, își concentrează activitatea în două direcții:
crearea și promovarea literaturii de valoare. În interviuri, Ștefan Bănulescu se
rezumă la a vorbi aproape exclusiv despre literatura proprie, lui Grigore Ilisei
dezvăluindu-i câteva din secretele prozei sale. Trasează mai întâi
corespondențele în geografia reală ale regatului imaginar: Provincia de
Sud-Est se suprapune peste spațiul Bărăganului; Insula Borcei este Insula Cailor
din roman, iar Insula Măcelarilor este numele istoric al Insulei Brăilei;
Călărașiul este modelul orașului Mavrocordat, iar dealurile Hârșovei au inspirat
configurația Metopolisului. Vorbește, apoi, despre modelele reale ale unor
personaje: Filip Teologul Umilitul împrumută detalii din biografia unui unchi
al scriitorului, iar îndeletnicirile strămoșilor paterni (notari pe picioare,
posesori ai unui chimir cu două călimări, una cu cerneală, alta cu nisip) au
influențat destinul literar al lui Arhip cel Șchiop.
Prin claustrarea
(simbolică) în interiorul acestui univers ficțional populat de o lume cu
obiceiuri arhaice (alergările de cai și răpirea fetelor, de Bobotează, așezarea
orzului pe vatră în noaptea Anului Nou, pentru a descoperi de unde vin
pețitorii), prin recuperarea mitului, prozatorul reușește să nu devină o
victimă a conjuncturilor.
Probabil, tocmai
pentru a convinge că acest univers are o substanța reală, neagă în mod categoric
caracterul fantastic al scrierilor sale: Criticii fals au socotit că eu sunt un
scriitor al lumilor fantastice. Inexact. Lumea asta e foarte realistă. Ceea ce
am pus eu pe masă era o lume care a trăit și trăiește în foarte mulți oameni (Opere
II, p. 387). Afirmațiile vin după ce, în dialogul din 1990 cu Farkas Jenö
afirma contrariul, fantasticul creațiilor sale fiind calificat drept semn al
libertății, al aspirației spre universalitate (Opere II, p. 399).
Pe linia promovării
literaturii autentice se înscriu demersurile lui Ștefan Bănulescu în calitate
de redactor-șef al revistei Luceafărul (1968 1972), în paginile căreia se
vor afirma tinerii Mircea Dinescu și Alex. Ștefănescu sau vor publica nume mari
din literatura și critica anilor respectivi. Amănuntele nu sunt pomenite în
interviuri, însă este adus în discuție numele lui M. Eliade, al cărui nou
debut în literatura română, după o absență de 23 de ani, i se datorează lui
Ștefan Bănulescu, prin publicarea în revista Secolul 20 a nuvelei La
țigănci, în 1967. Explicând faptul că scrierea nuvelelor proprii devansează
cu mult momentul reapariției creațiilor eliadești, neagă orice influență a
acestora asupra operelor personale. Afirmă însă existența unei afinități
spirituale față de M. Eliade, sfidând distanțele și conjuncturile politice.
O imagine preluată din
creațiile bănulesciene ar putea reprezenta inadecvarea prozatorului la
prezentul istoric.
Este cea a bătrânului
Soleiman Soleiman, din Satul de lut. Rătăcind pe câmpia amenințată de
bombardamente, însoțit de o turmă de măgari, deAltân, cel mai bătrân dintre ei,
orb, slab, păros și berc și de un mânz alb, e prizonierul unei himere cu nume
straniu: N-avea rude, nimic. N-avea decât amintirea unui nume de femeie:
Neriman. [
] Cu numele de Neriman chema lucrurile care-i plăceau, dar
cum astea nu prea erau și nu le avea, spunea mereu Neriman, ca o ultimă
speranță. Chema tot ce i se părea bun cu numele unei iluzii... (Opere I,
p. 64).
Soarta Ultimului
Soleiman e o metaforă a destinului bănulescian, ilustrând două modalități de
supraviețuire în fața terorii istoriei: prin autoiluzionare prin izolarea în
universul utopic al propriei opere și prin puterea de a rămâne consecvent cu
sine însuși.
Proiecte fără viitor
Dintre interviurile
scriitorului, cel mai puțin realizat ni se pare cel din 1970, al lui Adrian
Păunescu. O explicație ar fi faptul că Ștefan Bănulescu afirmă încă de la
început lipsa unei rezonanțe afective față de intervievator (o condiție fără de
care reușita sau chiar autenticitatea oricărei confesiuni devine, din start,
îndoielnică): Nu ne leagă o prietenie strânsă, nici măcar una din aceea numită
de afinități literare (Opere II, p. 310). Apoi, unele întrebări sau
afirmații capătă un iz de nefirească prețiozitate: [...] Fuga după adevăratul
Ștefan Bănulescu este « ca fuga după dropie ».; Ce vârstă aveați când s-a
petrecut realitatea din Iarna bărbaților și ce vârstă aveați când ați
crezut că auziți Cântecele de câmpie?. Răspunzând, Ștefan Bănulescu
procedează uneori într-un mod similar, ascunzându-se îndărătul unor lungi
citate din Tudor Vianu ori G. Călinescu.
La polul opus stă
dialogul cu Grigore Ilisei, realizat, ce-i drept într-un alt context istoric.
Virtuțile de prozator
ale lui Ștefan Bănulescu se manifestă chiar și pe spațiul restrâns al acestor
confesiuni. Memorabilă este evocarea imaginii lui G. Călinescu și de după 1944.
În timpul studenției
la Drept, audiază cursurile exegetului, prelegerile sale având un rol
fundamental în înțelegerea fenomenelor literare și culturale dintr-o epocă
dominată de confuzie. În ipostaza sa măreață, criticul se bucura de o audiență
nemaiîntâlnită. Amfiteatrul și coridorul erau arhipline, ușile nu mai puteau fi
închise, însă o liniște perfectă în rândul auditoriului permitea receptarea.
Profesorul seducea utilizând toată recuzita unui actor de geniu: cadențele și
suișurile vocii, pauzele atât de studiate și calculate dintre cuvintele-cheie
ale frazării, spontaneitatea studiată și improvizația, replica scânteietoare.
De aici rezultă și concluzia firească a scriitorului de mai târziu: A-l asculta
pe Călinescu înseamnă a fi martorul unui spectacol
După instalarea regimului
comunist și înlăturarea de la catedră îi urmărește conferințele desfășurate în
vechea sală Dalles sau la Casa Universității și constată că ceva se schimbase:
studentul se iluziona că-și regăsește în întregime profesorul, iar profesorul,
cine poate ști, își imagina numai că se afla în continuare în fața unui
amfiteatru studențesc unde voia să strălucească, așa cum îi plăcuse să o facă în
amfiteatrele reale (Opere II, p. 326 327). Un personaj de farsă
tragică.
Ar mai fi de adăugat
că scriitorul amintește de două proiecte literare, ambele rămânând însă
nefinalizate. Pomenește, mai întâi, în interviul acordat lui Titus Crișciu,
despre o carte ce urma să surprindă perioada anilor 1946 1960, intitulată
Memoriile unui om tânăr. În legătură cu această scriere este amintit numele
lui Tudor Vianu, evocat în paginile cărții. Fragmente din carte vor fi
publicate în Viața românească (an LXXXIII, nr. 9, sept.1988), iar după moartea
scriitorului vor fi incluse în volumul de memorialistică.
Apoi, lui Farkas Jenö
îi dezvăluie amănunte despre Cartea Dicomesiei, a doua parte a
tetralogiei Cartea Milionarului: În volumul al doilea din Cartea
Milionarului [...] pornesc de asemeni discutând masca valahă a
acestei regiuni. În primul (Cartea de la Metopolis) aveam în vedere un
oraș care era o sumă...a întâlnirilor dintre Asia și Europa, dintre Bizanț și
Valahia. În Cartea Dicomesiei va fi vorba despre această mască valahă cu
toată tragedia ei (Opere II, p.397-398). Ediția de Opere avută de
noi în vedere este singura care sistematizează și unifică sub titlul indicat de
prozator bucățile epice constituind posibilele fragmente ale celui de-al doilea
roman10.
Citind cele o sută de
pagini incluse în secțiunea Mărturisiri dialogate. Interviuri și răspunsuri
la anchete literare, din al doilea volum al Operelor lui Ștefan
Bănulescu, rămâi cu impresia că acesta se ferește, totuși, să dezvăluie prea
multe, lăsând ca scrierile sale să fie cele care depun mărturie despre soarta
Autorului lor.
Note:
1.
Ștefan Bănulescu, Opere, vol. I - II, Ediție îngrijită de Oana Soare,
Prefață de Eugen Simion, Editura Fundației Naționale pentru Știință și Artă, Ed.
Univers Enciclopedic, București, 2005. Pe parcursul articolului, citatele din
această ediție se vor semnala prin Opere I sau Opere II.
2.
Drum în câmpie, Ed. Tineretului, col. Luceafărul, București, 1960.
3.
Datele privind anul și locul apariției articolelor, precizări legate de volumele
în care au fost incluse sau de autorii acestora, există în secțiunile de
Note. Comentarii. Variante, întocmite de Oana Soare, în Opere II, ed.
cit.
4.
Oana Soare, Note. Comentarii. Variante, Ștefan Bănulescu, Opere
II, p. 992.
5.
Ion Simuț, Opera Milionarului în povestiri, România literară, nr. 51
52/ 28 dec. 2005 10 ian.2006, p. 13.
6.
Se evidențiază entuziasmul cu care Eugen Ionescu și Mircea Eliade au primit
volumul. (Partea a doua a interviului acordat lui Titus Crișciu, în care se
evocă întâlnirea cu Mircea Eliade, e publicată doar în 2002, neputând fi, la
vremea respectivă, inclusă în volumul Nașterea zilei de azi, Ed. Facla,
Timișoara, 1983 Oana Soare, Note. Comentarii. Variante, Ștefan
Bănulescu, Opere II, p. 977.)
7.
Premiul Uniunii Scriitorilor pentru volumele: Iarna bărbaților (1965),
Scrisori provinciale (1976) Cartea de la Metopolis (1977).
8.
Ștefan Bănulescu, Cântece de câmpie Argument la retipărirea de față, în
vol. Un regat imaginar, București, Ed. ALLFA, 1997, p. 364.
9.
Ștefan Bănulescu, Cuvântul autorului, Opere I, p. 723.
10.
Fotina Alfatar și Castelul Alb, Oglinda de oțel, Șipormă și Dupaia,
Topometristul și poveștile altora, Arhip cel Șchiop, Iasmina, pălăria
venețianului, și Patrocle din Samos, Vremea lui Benjamin. |