Mircea Cărtărescu,
Baroane!
Editura Huamanitas,
București, 2005
Sub un titlu devenit
celebru, clasicizat, folosit odinioară de Tudor Arghezi și care l.-a costat
scump pe pamfletar, un alt mare poet și prozator, de curând convertit la
gazetărie, Mircea Cărtărescu, își adună între pagini de carte comentariile,
firește, cel mai adesea cu caracter politic pe care le-a scris în perioada
martie 2004 iulie 2005 pentru Jurnalul național. Parte importantă a
unui trust de presă adesea legat de activitățile unui anumit partid politic,
respectivul ziar a avut decența de a-i îngădui lui Mircea Cărtărescu săși
exprime liber ideile, chiar atunci când acestea intrau în coliziune cu
interesele patronilor publicației. Faptul acesta, ce ține de însăși igiena
vieții publice românești, e subliniat de scriitor în ceea ce ar fi cuvântul
înainte al cărții apărute în 2005 la Editura Humanitas. Nu-i mai puțin
adevărat că respectarea acestui pact de non-intervenție a însemnat pentru
conducerea Jurnalului național însăși condiția colaborării cu marele
scriitor, o colaborare, dincolo de orice îndoială, cât se poate de avantajoasă,
fiindcă , după cum bine se știe, Mircea Cărtărescu nu doar că se vinde bine,
ci reprezintă un caz rarisim, dacă nu unic, de scriitor român contemporan despre
care toată lumea vorbește. De altfel, tocmai neobișnuitul succes de casă
reprezentat de volumul De ce iubim femeile i- a adus autorului său nu
doar o imensă popularitate ce s-a extins asupra întregii sale creații, ci și
numeroase invidii , concretizate în coagularea unor energii negative, relevante
în bună parte pentru climatul nu tocmai sănătos în care se consumă viața
intelectualității, dar și a întregii societăți românești. Nu detaliul că despre
Mircea Cărtărescu face vorbire în nu știu ce emisiune de televiziune, cu mare
rating , un celebru manelist, nu detaliul insolit că un întreprinzător certat
cu legea are ideea de a face o ediție-pirat a binecunoscutului volum, mi se par
cu adevărat spectaculoase, ci tocmai atitudinea ascuns-resentimentară provocată
în rândul breslei de un scriitor român de azi care, iată!, are succes și chai
câștigă bani din scrisul său. Nu știu dacă aici e vorba neapărat de un reflex al
tensiunii continue la nivelul vieții cotidiene propagat în viața culturală (Sentimentul
românesc al isteriei), ci mai curând reflexul inesteticii raporturilor
dintre oameni, fie ei și de o anume condiție intelectuală. Să ai simț etic în
România, să crezi cu adevărat în principii sau în legalitate, să rămâi
consecvent în credințele tale înseamnă să fii un mare naiv, crede, pe bună
dreptate Cărtărescu, și simte această realitate pe propria piele. (Pragmatii
).
Câteva numere succesive din Dilema veche apărute în vara lui 2004,
doritoare să elucideze motivele în virtutea cărora își află timp să se certe
intelectualii, au provocat reacții dintre cele mai ciudate, mai
disproporționate, polemici agresive, radicalizări atât ale păltinișenilor cât
și ale postmodernilor. Iar dacă lumea culturală românească e, azi, un loc
trist și nu mai produce cine știe ce capodopere, fiind în schimb bântuită de
tot felul de războaie ideologice, de scandaluri care nu se mai termină, de
stafii interbelice, transoceanice, de dreapta, de stânga, de tot felul de
gogorițe(Vierii minții) , dacă la noi nici dragostea, nici respectul nu
se poartă (Pâinea amară a exilului) , dacă adeseori asistăm la
iraționale acte de autoanihilare (Cum ne vom mai privi în ochi?), dacă
la o presusținere cu cântec a unei teze de doctorat semnată de ilustrul
Adrian Păunescu poetul ceaușist nu tremura de teamă, ci de indignare că trebuia
să se supună judecății unor pigmei ca noi (La un pahar de vorbă
) e
clar că avem cu toții suficiente motive de deprimare. Soluția întrevăzută de
Mircea Cărtărescu, prin care în cultura românească ar fi posibilă introducerea
unui climat de noramalitate, soluția ce ar consta în intervenția drastică,
deratizatoare a Ministerului Culturii ce ar trebui să reorganizeze Uniunile de
creație, mi se pare însă iluzorie. E drept că, probabil, exceptând UNITER-ul
care încă face figură aparte, celelalte uniuni sunt parazitate de o seamă de
elemente foarte puțin, dacă nu chiar deloc credibile, ce dețin (dețineau) pâinea
și cuțitul. Dar mă tem că Ministerul Culturii nu ar putea funcționa drept agent
sanitar. În primul rând, fiindcă nu prea cred că îi îngăduie legea să facă
ordine în viața unor ONG-uri. În al doilea rând, deoarece Ministerul acesta are
nevoie el însuși de o serioasă restructurare pe care nu a făcut-o cu adevărat
nici Mona Muscă și pe care nu prea dă semne că ar vrea să o facă nici Adrian
Iorgulescu. În al treilea rând, deoarece există un antecedent periculos, creat
în vremea ministeriatul lui Răzvan Theodorescu, când un adjunct al acestuia a
tracasat luni în șir UNITER și, din câte se pare, deși nu mai e în funcție,
ipochimenul își continuă operațiunea. Doar Uniunea Scriitorilor e vinovată de
faptul că atâta vreme s-a lăsat condusă de un scriitor minor, avid de funcții și
de bani, cu relații încă incomplet elucidate cu fosta Securitate și numai
Uniunea poate proceda la propria-i recredibilizare.
Împărtășesc opiniile
lui Mircea Cărtărescu referitoare la dreptul la viață privată, la odioasa
afacere de vânătoare din pădurea Balc ( Vânătoarea rușinii naționale),
cred că replica indirectă dar extrem de elegantă pe care poetul i-o dă lui
Mircea Mihăieș care a comis o greșeală cât casa scriind textul Matusalem
votează e un exemplu de polemică (Cum votează bătrânii), știu și eu
că există un patriotism frumos și unul urât și că prea mulți dintre
îmbogățiții de azi s-au recrutat dintre potentații și securiștii de ieri (Poveste
cu ochi albaștri), mă scoate din sărite obediența constantă a Televiziunii
publice ( Ce tare tropăim noi!) și constat că, de ceva vreme încoace,
lucrurile o iau din nou razna, chiar dacă la Direcția Știri a venit o redutabilă
profesionistă. Mă exasperează vremurile carnavalești, unde anormalul e normal
(Asta să i-o spui lu Mutu), știu că politicienilor români nu le prea
pasă de românii ce și-au luat lumea în cap spre a munci în străinătate,
simptomatice fiind bâlbele Ministerului de Interne din august 2005 ( Go West!),
am amețeli când văd felul dizgrațios în care continuă Etatizarea lui Eminescu.
Or, în toate aceste acorduri cu scriitorul văd un indiciu că Mircea Cărtărescu
și-a împlinit dorința ca părerile sale să fie nu doar înțelese, ci și, cumva,
interiorizate de oamenii care le citesc.
Așa după cum spuneam
la început, miezul cărții e dat de comentariile cu caracter politic, texte în
care Mircea Cărtărescu a militat pentru înlăturarea de la putere a regimului
pesedist, a tandemului Iliescu-Năstase (formidabil pamfletul Craii de
Curte-Nouă) ori a amendat aroganța fostului premier (Baroane!). Dacă
Bucureștiul nu a căzut, așa cum se temea scriitorul, dacă steaua lui Ion
Iliescu pare totuși să apună, dacă PSD-ul traversează acum o criză identitară,
mă îndoiesc și eu, asemenea lui Mircea Cărtărescu, că acest partid va rămâne în
veșnica umbră a trecutului. Depășirea acestui trecut și reformarea
respectivului colos ar fi în folosul democrației. (Vremuri tulburi). L-am
votat și eu pe Traian Băsescu, chiar dacă- recunosc cu mai puțină tragere de
inimă decât a făcut-o autorul Orbitorului , am votat, de asemenea,
Alianța D.A., dar sunt mai puțin entuziast în evaluarea performanțelor noii
Puteri. E adevărat, avem un președinte plin de personalitate, dar nu cred că e
chiar atât de puternic, pe gânduri punându-mă chimia secretă cu șefii
serviciilor secrete numiți pe vremea fostei guvernări, așa încât sunt rezervat
în a opina că actualul șef al Statului chiar va reuși să stăpânească
structurile trecutului ( Tragem linie și adunăm). Nu sunt deloc sigur că
avem un guvern pus pe treabă și nici nu cred că avem de- a face cu un guvern
normal. Numai de normalitate nu poate fi vorba în felul în care au managerizat
guvernanții greva profesorilor. Cu siguranță, ar fi bine să mă înșel eu și să
aibă dreptate gazetarul. Timpul le va limpezi pe toate. Depinde cu ce costuri.
Deocamdată, cert e doar că citind editorialele lui Mircea Cărtărescu am intrat
prin ele într-un insolit dialog cu un om ce nu își absolutizează părerile ceea
ce, într-o lume, ce debordă de oameni cu certitudini inebranlabile nu e deloc
puțin lucru.
Mircea MORARIU
***
Feminitate și suflet feminin
Capabilă a stîrni încă idiosincrazii și
mefiențe, sintagma literatură feminină definește un sector al literaturii,
capabil de noutăți frapante, întemeiate pe sau în concurență cu valori deja
consacrate. Extrem de clar exprimate, opiniile critice datorate nu numai, dar
mai ales unor condeie feminine, formulează cu limpezime cîteva din trăsăturile
distinctive ale prozei, poeziei sau jurnalului feminin, dezvăluie cunoscutul sau
necunoscutul profunzimilor, care dobîndesc vigoarea și sclipirea valorilor de
necontestat.
Elena Zaharia-Filipaș,
editor și profesor apreciat, le consacră semenelor ei în ale prozei volumul,
Studii de literatură feminină, București, Paideia,2004, o carte cu virtuți
didactice în ceea ce privește claritatea și metoda, dar, în același timp, un
seducător excurs pe tema feminității, în general și al feminității creatoare, în
special, un ghid menit a-l familiariza pe cititor cu începuturile și evoluția
literaturii feminine românești.
Cartea se structurează
pe șapte capitole esențiale, debutînd cu cel consacrat relației dintre E.
Lovinescu și literatura feminină, capitol polemic în care afirmația marelui
critic, potrivit căreia Literatura nu e în genere o vocație feminină, ci
bărbătească, are valoare de avertisment, dar și de incitantă provocare. Deși
cuvintele marelui critic exprimă atitudinea spiritului masculin neîncrezător
funciarmente în vocația creatoare a femeii, comprehensiva sa generozitate cu
care a încurajat fiecare farâmă d talent literar, inclusiv feminin, par a-i
contrazice afirmația. Elena Zaharia-Filipaș își construiește exegeza pornind de
la interesul lui Lovinescu pentru o teorie a feminității în literatură și
chiar pentru ce se numește astăzi scriitura feminină, demontând și analizând
cu minuție devotamentul său față de lirica și mai ales proza feminină, din care
rezultă trăsăturile esențiale ale literaturii feminine, așa cum sunt ele
formulate de mentorul de la Sburătorul .
Important pentru cel
dornic a înțelege și a accepta sufletul feminin și feminitatea în literatură
este demersul de schematizare a observațiilor lovinesciene din Critice
(1919-1920) pe marginea celor dintâi volume ale Hortensiei Papadat-Bengescu. Mai
degrabă nefavorabile, consemnând insuficiențele unui talent puternic, dar
contradictoriu: lipsa simțului epicului, lirismul, profunzimea și excesele
spiritului analitic, stilul inegal, cele dintâi impresii, posibil să fi avut la
bază misogine referințe la amoralitatea femeii, se convertesc, pe parcursul
anilor, în elogioase aprecieri la adresa literaturii scriitoarei care
reprezintă un salt spre intelectualitate, spre rarele piscuri ale
conștiințelor literare după ce anterior manifestase o tranșantă atitudine
antifeministă, sub masca unui romantic nostalgic, afirmând că ar fi preferat
ca femeia să-și păstreze statutul social inferior. Portetul indirect,
complex, în cheie afectivă al femeii care i-a fost lui Lovinescu atât de
apropiată, Hortensia Papadat-Bengescu, este urmat, în exegeza Elenei
Zaharia-Filipaș de cel al lui Ticu Archip, o personalitate literară recunoscută
a anilor30, evocată în Memorii prin intermediul eroinelor ei, din
psiholgia cărora e construit un model feminin general, o natură feminină
complicată, marcată de inhibiții și frustrări. Este interesant cum prezența
talentului la vreuna din scriitoarele care a trecut pe la Sburătorul este
asociată mai curând masculinității decât feminității, nu o dată găsind în
patologia sexuală nucleul acestei feminități.
Acest prim capitol al
cărții Elenei Zaharia-Filipaș reușește, în egală măsură, să stîrnească interesul
și să devină un ghid necesar într-o succintă prezentare a literaturii feminine
interbelice, aflată sub auspiciile sburătoriste; cititorului i se oferă, în
acest fel, repere utile, conturîndu-se cîteva siluete feminine care au reținut
atenția marelui critic prin volume de succes: Lucia Demetrius, Ioana Postelnicu,
Cella Serghi.
O interesantă
concluzie izbutește autoarea acestei cărți surprinzând discrepanța între
claritatea și siguranța modelului teoretic lovinescian feminitate
însemnând instinctualitate, fragilitate, sentimentalism, lirism sau
subiectivitate și mai rar feminism adică atitudine antimasculină și
critică aplicată. De fapt, nici una din scriitoarele înzestrate nu se
încadrează în modelul feminin anticipat, ceea ce susține tonul mascat ironic,
polemic și neconcesiv al autoarei. În teoria despre feminitate a mentorului de
la Sburătorul,descifrează două tipuri de constructe mentale, emanând din
nivelele diferite ale gândirii sale: unul, aparținând stratului vechi,
ancestral, al bărbatului patriarhal, care vede femeia ca pe o ființă nu numai
diferită, secundară, (al doilea sex), dar și neevoluată pe scara rațiunii
umane; și altul, mai nou, al inteligenței critice care constată că literatura
scrisă de femei nu e radical diferită de cea scrisă de bărbați. Prin
urmare, se pare că bărbatul și criticul nu se înțeleg în privința
femeii, cel dintâi o raportează la condiția biologică a sexului, cel de al
doilea, la scrisul literar care e intelectual și individual. Meritul lui
Lovinescu este că a avut inteligența și bunul simț de a integra literatura bună
scrisă de femei într-o paradigmă generală a valorii, pe care a numit-o [
]
masculină.
Capitolul Femeia
din oglindă, consacrat Hortensiei Papadat-Bengescu, prima scriitoare care,
la noi, a depășit granița culturală a feminității, impunându-se ca unul
dintre ctitorii romanului românesc modern, își conduce cititorul prin
labirintul scrierilor de început ale romancierei, până la a-i dovedi rara
putere de analiză, atitudinea bărbătească, fără duioșie și sentimentalism și
a-și surprinde contemporanii că feminină prin obiectul studiului, literatura ei
devine virilă prin procedeul riguros științific, prin ton și prin eliminarea
dulcegăriei și sentimentalismului, cum afirmă marele critic. Romanciera
străbate un drum de la universul erotizat până la saturare și artificiu din
prozele de început, până la reflexul cu cauze profunde, în însăși esența unei
ființe care-și neaga natura biologică. Exegeta supune analizei eroinele care
populează universul invers al prozei ei obiective, întemeiat pe răceala
și mizantropia din sufletul romancierei, aceasta dovedind interes, atenție,
chiar un soi de participare complice pentru cazurile de feminitate tulbure,
neîmplinită, sau alteori eșuată. Ea descoperă că în psihicul eroinelor
bengesciene funcționează un mecanism ciudat al feminității care respinge
bărbatul ca și cum frigiditatea sau o stare nevrotică ar îndepărta-o pe
femeie de viața normală a simțurilor. Este ciudat cum Elena Zaharia-Filipaș își
fragmentează lectura critică a romanului bengescian și expediază în capitolul
Doamnele și lumea rurală, consacrat îndeobște prozei Sofiei Nădejde,
romanului Voica al lui Henriette-Yvonne Stahl, Georgetei Mircea Cancicov
și Marthei Bibescu, experiența rurală a Elenei Drăgănescu și a lui Nory,
împreună cu regretabillele compromisuri ale Ioanei Postelnicu, Cellei Serghi și
Luciei Demetrius, marcate de tezism și deformare artistică, la fel cum o
expediază în acest capitol și pe Dana Dumitriu cu Sărbătorile răbdării.
Dacă Între zi și
noapte a lui Henriette-Yvonne Stahl își justifică spațiul privilegiat prin
capitolul pe care exegeta îl consacră romancierei, nici cel puțin intenția unei
micromonografii sau dorința de a urmări evoluția personajului Ana Stavri care
leagă cele trei romane, nu justifică analiza minuțioasă a unor texte eșuate cum
este Pontiful, Drum de foc cu atât mai mult, cu cât ele se situează
aproape de pragul ratării artistice.
Două capitole,
Primul roman feminin, cel al Sofiei Nădejde și O antologie a literaturii
feminine, ce subliniază aportul Mărgăritei Miller-Verghy și al Ecaterinei
Săndulescu din 1935, trădează preocupările și virtuțile de istoric literar ale
exegetei.
Textul celui din urmă
capitol, centrat pe romanul Ilenei Vulpescu, Arta conversației, dezvăluie
spiritul deschis și receptiv al Elenei Zaharia-Filipaș care, reluând, după ani,
lectura acestui roman inventariază amputările și autoamputările grave ale
împrejurărilor dintr-o altă epocă în care literatura nu mai poate reflecta
viața reală, fiind constrânsă să exprime ideologia comunistă, astfel
încât, femeia, eroina romanului, așezată în fața oglinzii, vede acum chipul
altei feminități, modificat și distorsionat de istoria tragică. Model utopic
al femeii perfecte, un posibil alter ego al autoarei eroina, supraîncărcată
de calități fizice, morale și intelectuale, trăiește o viață tumultuoasă,
visând, asemenea eroilor camilpetrescieni, la iubirea absolută. Chiar citit și
interpretat în cheie ironic-sarcastică, dezvăluie supunerea naratoarei în fața
datelor vieții, ca și judecățile ei distorsionate și idealizate despre raportul
spirit-trup.
Practicând o formulă
de roman realist cu elemente de frescă socială, circumscris prozei de reflecție
morală, Ileana Vulpescu afișează o viziune triumfal materialistă și,
contrar intețiilor sale, reușește să creeze prin eroina sa un model feminin
hibrid, întruchipând femeia eroică într-o societate care mutilează feminitatea,
precum și amestecul de patriarhalism și emancipare dintr-o lume încă
tradionalistă.
Fără îndoială,
instructivă și agreabilă, cartea Elenei Zaharia-Filipaș presupune elaborarea
unui al doilea voulm în care romanele Danei Dumitriu și ale Gabrielei
Adameșteanu să fie supuse unor analize la fel de lucide și unor explicații de
adâncime, menite să pună în lumină abilitatea speculativă și originalitatea
interpretativă ale autoarei.
Liana
COZEA
Un film al propriei vieți
În anul 1997, Petru
M.Ardelean debutează editorial (la Editura Mirador, din Arad), cu volumul
Strângeți piatra lucitoare. Pagini despre limbă și literatură. Autorul
împlinise vârsta de 60 de ani. Un debut întârziat deci. După doi ani, în 1999,
își tipărește, la Editura Viața arădeană, un volum de publicistică
social-politică și literară, Voce în agora și altul, de aforisme și reflecții,
Cu și fără prefață. În 2004, prolificul scriitor adaugă bibliografiei sale
încă două titluri: Brevilocvii și excerpte (Editura Multimedia
Internațional) și Zile arse, peste șase sute de pagini, memorialistică.
Asupra acestei ultime apariții (nu și ultima, sper), voi stărui în cele ce
urmează.
Tributar unei anumite
metode, primul impuls, născut pe cale de consecință, după parcurgerea textului,
a fost acela de a-l circumscrie, acela de a-i conferi un gen proxim și o
diferență specifică și i-am zis: autobiografie. Auctorialitatea asumată,
subiectivitatea debordantă (fără nici o conotație peiorativă) în sens
existențial, modul participativ de prezentare a evenimentelor și, nu mai puțin,
modul de situare în ambianța geografică și în contextul social justifică din
plin circumscrierea. Autorul însuși, ajuns la capătul demersului său, confirmă:
N-am făcut decât să-mi pun trecutul sub lupă, în aceste pagini, și să-l
derulez, din amintire, cu încetinitorul, înșirând aici, ca într-o saga, etapele
propriului drum.(...) Aceasta este în fond cartea mea, un film al propriei vieți
și nimic mai mult.
Un film al propriei
vieți și nimic mai mult? Da și nu! Dacă, prin intenții, cartea este un film, o
saga, prin substanța-i profundă, conținut, interrelații și rezonanță, ea este
incomparabil mai mult. Este o lume, un univers, în interiorul căruia, pe o
durată de aproape un secol, își derulează destinul zeci și zeci de alte
personaje. Portrete vii, colorate, sugestive și esențializate, realizate cu ochi
pătrunzător și mână sigură, te întâmpină la tot pasul. Evenimentele survin fie
ca o substanță a înseși destinelor, în desfășurare, fie ca argumente
ilustrative. Nimeni și nimic nu le împuținează semnificația. Asupra
autenticității lor, nimic nu impietează. Nici măcar acribia, atât de specifică
mentalității și comportamentului didactic. Propensiunea, inevitabilă, creată de
ea spre un demers cvasiștiințific, cum ar fi monografia, e contrabalansată prin
recursul la peisaj, prin recursul la descrierea literară cu pronunțată
încărcătură emoțională. Reflecțiile critice, poziționările fără echivoc sunt
prezente și ele din când în când, ca un corolar al procesului de reactualizare.
Memoria autorului pare să fie considerabilă și în același timp fidelă. Oricum,
demersul auctorial nu e premers de un altul, cu funcție ajutătoare, de jurnal
sau cronică în care substanța, istoria, în ultimă instanță, să fi fost stocată
prin consemnare. Demersul de azi, în cvasitotalitatea lui, e amintire, e am
mai spus-o reactualizare în sensul propriu al termenului.
În ceea ce privește
reactualizarea, câteva, succinte, precizări se impun. Ea, reactualizarea, e
altceva decât o simplă reiterare a ceea ce a fost consemnat și stocat cândva,
într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat. Din ce motive, nu importă.
Cert este că, în trecerea sa vrând, nevrând, timpul lasă urme, timpul ne
modifică. Ne modifică pe noi ne modifică percepția. Într-un fel a perceput Petru
M.Ardelean evenimentele atunci când ele s-au petrecut aievea și altfel le
percepe el azi, când le scrutează în perspectivă. Și asta, pentru că el nu mai e
același. Cu fiecare clipă, s-a schimbat. Nu atât de mult însă, încât să-și fi
pierdut identitatea, dar nici atât de puțin, încât să-și poată ignora la
nesfârșit schimbarea.
Faptul nu e lipsit de
urmări. Spre trecut se poate privi și orice carte de memorii asta face în
mai multe feluri. Se poate privi cu indiferență relativă, se poate privi cu
admirație, dar se poate privi și cu o nestăpânită mânie, cu revoltă chiar. Și,
trebuie să o spun, volumul Zile arse mustește de resentimente, de frustrări și
de lacrimi. Să fim totuși drepți. Admirația pentru anumiți oameni nu lipsește
nici ea. Admirația și recunoștința profundă. E cazul propriului (său) tată. Nu e
singurul.
Constatările privind
modul de alcătuire a cărții, așa sumare cum sunt, analiza arhitecturii ei,
asumarea stilului, antrenarea în jocul sugestiilor pe care le generează în plan
existențial, toți acești factori pun și o problemă de estetică literară, dacă nu
cumva chiar de filozofie a culturii, peste care îmi este greu să trec: problema
raportului dintre operă și autorul ei.
Discuția e veche.
Soluțiile, doar două: 1) Autorul creează opera nu din nimic, ci din sine și
pentru sine. Desprinsă de creatorul ei, opera nu poate exista; 2) Autorul
creează opera din sine, dar nu pentru sine, de dragul de a crea. O dată creată,
opera devine entitate de sine stătătoare, devine autonomă, între ea și creatorul
ei nemaiexistând nici un fel de raport de intercondiționare. Cuvintele nu
autorul, nota bene spun ceea ce spun, nimic altceva. (L-am citat pe un
scriitor postmodern. Nu e, prin urmare, nici o conotație de desfăcut. De
decriptat, nici o taină.
Caracterul
memorialistic al cărții despre care vorbim, prin acest simplu fapt, îl scoate pe
Petru M.Ardelean din cauză. Statutul lui rămâne acela de scriitor
tradiționalist, clasic. Fără să-și disprețuiască cititorul, scrie din nevoia de
a scrie, scrie cu precădere pentru sine. Rațiunea exercițiului său nu e scrierea
în sens de obiect, ci scrisul ca acțiune, scrisul ca proces complex, simultan,
de aducere aminte și reexprimare; acțiune cu valențe cathartice, psihanalitic
exorcizante.
Să nu fim totuși
ipocriți. El, Petru N. Ardelean scrie și pentru cititori. Autorul, oricare ar fi
el, e om, iar omul, în mod funciar, este un animal politic, un animal social.
Comunitatea, condiție a existenței lui fizice, comuniunea, condiție a existenței
lui spirituale, sînt factori de finitorii ai înseși condiței lui umane, factori
ce nu pot fi eludați nici de către autor, nici de către cititorii lui.
Perspectiva autorului,
succint, a fost enunțată. Iată și o virtual perspectivă a cititorului, enunțată
la fel de succint. În general vorbind, interesul cititorului pentru biografii și
memorialistică nu lipsește. E de remarcat doar faptul că acest interes se
orientează spre biografia sau memorialistica personalităților, de vârf a
oamenilor excepționali. Deși personalitate cu trăsături puternice, pasionale,
Petru M.Ardelean iertată-mi fie franchețea nu e una excepțională, nu e un om
ieșit din comun. Privit superfecial, acest fapt ar putea genera dezinteres. În
ce mă privește, dimpotrivă. El se constituie în valoare. Povestea unui om
oarecare, a unui om comun e, în ultimă instanță, povestea mea, povestea noastră,
a tuturora. Și trebuie să recunoaștem, oricât de conformiști sau neconformiști
am fi, că este plăcut urechilor și inimilor noastre să-și audă propria viață
spusă sau scrisă de nu știu cine. În cazul de față, de Petru M. Ardelean.
Este știut, de altfel,
că excepția confirmă regula. O confirmă, dar în mod aparent paradoxal, nu-i
conferă și universalitate. Universalitate conferă doar regula.
Viorel GHEORGIȚĂ |