Sertarul 82
(Dialog epistolar cu Leon Volovici)
III. O sensibilitate evreiască?
Leon Volovici: O
chestiune legată de cea precedentă: scrii în românește despre realități
românești, nu cunoști limba idiș, nici ebraica, ești probabil ateu sau pe
aproape. În afară de faptul că ești evreu din naștere, ce anume îți dă
sentimentul apartenenței la o spiritualitate iudaică? Cum a apărut, cum s-a
copt acest sentiment?
Crezi că există
într-adevăr o sensibilitate evreiască? Te recunoști în acest tip de
sensibilitate?
Norman Manea:
În casa părintească s-a vorbit, dintotdeauna, românește. Abia acum, la bătrînețe,
părinții vorbesc între ei, uneori, idiș.
Dacă n-a fi fost
lagărul, nici n-aș fi știut idiș, probabil. Așa însă, înțeleg limba, îi gust,
măcar parțial, farmecul, extraordinara elasticitate, mirabilele sedimente
adunate și decantate, pe lungul traseu al ghetoului. Sensurile în adaos,
nuanțele, tristul umor. Citesc binișor ebraica, dar nu-i știu vocabularul și am
uitat gramatica.
Limba în care locuiesc
este româna. În ea m-am format, de ea nu cred că ar mai fi timp să mă desprind.
Climatul lecturii, al școlii, al primelor aspirații literare, al afirmării și
existenței mele ca scriitor țin, evident și decisiv, de spiritualitatea care m-a
marcat, în bine, în rău. Este o realitate obiectivă. Să ne amintim cuvintele lui
Georg Brandes: Ceilalți sînt cei ce vor să acrediteze sentimentul că n-avem o
patrie; dacă ceilalți nu v-ar fi făcut să simțiți diferența, mă îndoiesc că ați
fi resimțit-o din cauza unei deosebiri de temperament. Limba daneză este patria
mea, așa este. Și teribila concluzie, peste vreme, a lui Paul Celan: Patria
poetului este limba sa; chiar și atunci cînd limba este germana iar poetul este
evreu.
Există, firește,
paralel, și alte influențe, deloc neglijabile. Cele din interioritatea vieții de
familie, de pildă. Hiperacuitatea (ancestrală?) la avertismentele exteriorului.
Acel altceva, al fantasmelor și idealului?... Un fel de imperceptibilă,
misterioasă și persistentă infuzie de alt aer, care doar în momente limită își
detonează suflul. Freud spunea: Avem în comun nu se știe ce miraculos rămas
pînă acum inaccesibil analizei care este propriu evreului.
Chiar cînd ești
aproape ateu, cum spui, o anume sensibilitate spre transcedent există.
Evreu prin naștere,
desigur. Foarte curînd după naștere, copil evreu, într-un lagăr de exterminare.
Apartenența nu se datorește, cum se vede, doar naturii, fatalității, ci și
societății, istoriei, care pun într-un anume fel în valoare premisele.
Mediul care te-a
produs există, oricîte alte influențe majore intervin ulterior.
Iată Bellow, un
scriitor american ajuns la gloria premiului Nobel nu ezită să scrie: Sînt
incapabil să-l pun pe Homer înaintea îngrijorărilor pe care mi le inspiră
Israelul. Este vorba de statul Israel, firește, care a pus, după război,
complicate probleme de opțiune, și chiar de existență, multor evrei, dacă nu
cumva tuturor, cu atît mai mult celor trăind în condițiile social-politice
speciale din Estul Europei. Rude apropiate care voiau să emigreze își pierdeau
serviciile sau chiar libertatea. Alte rude îi reprimau violent pe sioniștii
care visau Israelul. Iar alte rude, emigrate deja în Israel, mureau pe front sau
se îmbogățeau sau nu se acomodau nici acolo și plecau în America sau în altă
parte.
Nu este vorba doar de
Israelul ca stat, ci de un soi de îngrijorare obscură, care se și
materializează în jur, în cele din urmă, prin ceea ce se întîmplă unuia sau
altuia.
Aceasta chiar cînd
ești unul dintre cei aparent desprinși de tradiție, obsedat, mai curînd, de
problema vocației și a realizării ca individ. Reminiscențele cu care vii
încărcat obligă la o analiză critică, deloc indulgentă, a tot ce te tot trage
înapoi, te înnămolește în gregaritate, te împiedică să te eliberezi. Să te
eliberezi, recîștigîndu-te pe tine însuți ca individ? Mărturisesc că, în
momentul cînd aproape toate rudele au emigrat, n-a fost atît senzația că rămîn
(prea) singur, părăsit (această senzație o percep abia de cîțiva ani) ci, mai
curînd, una de fericită eliberare: anularea de la sine a prea multelor surse de
nedorită, agasantă încărcare cu legături ce mă perturbau.
Prietenii cei mai
apropiați au fost, la toate vîrstele majoritate dar nu exclusiv evrei. Ciudat,
poate... Ar trebui căutată, în asta sensibilitatea comună? Diferențe importante
de temperament, de formație și de opinie și opțiune au existat și față de
prietenii evrei, bine-nțeles.
Nu prin pretinsul
dispreț al naturii și bucuriilor vieții se separă iudaismul de eenism, ci
probabil, prin unitatea principiului moral. Sensibilitatea specifică aici își
are rădăcina, poate. În nevoia acută de principiu, de temei etic. Artistul
evreu, prin origine și evreu prin distorsiunile la care îl obligă mediul,
întîlnește în mediul său evreiesc nu doar un anume deficit estetic. Întîlnește
și excesele dogmatice, demagogice sau pur și simplu degradate ale exersării
ideologice rutiniere.
Evreii au avut nevoie,
însă, nu doar de ceea ce îi unea între ei, ci și de ceea ce i-ar fi putut uni cu
ceilalți? Înălțarea raționalității, un soi de imperialism pasionat al
rațiunii, cum spune Sartre, era o cale spre universalitate.
Adevărul rațional nu
este rusesc sau nemțesc sau japonez, ci devine o șansă de împotrivire la
fanatismul de orice tip. Omenescul din om, pe care, în numele divinității, îl
invocau, de fapt, profeții, însemna: eticul. Infinitul exil răspunde și unei
fantastice libertăți față de formele fixe, față de sedentarismul existenței.
Asemenea premise conferă poporului ales pentru suferință și pentru interogație,
și pentru fervoare creatoare, forța, cum spune Levinas, de a recunoaște omul
mai curînd în om decît în natură, de a scruta și a înțelege universul mai bine
prin celălalt, decît prin lucruri.
Este, pînă la urmă,
asumarea lucidă și pătimașă și pătimitoare, a însăși condiției de a fi, cu
adevărat, om, singur în pustiul sau ostilitatea existenței.
IV. Evreii în România
Comunitatea sau, mai exact, Federația Comunităților Evreiești (mozaice) din
Republica Socialistă România nu mai era alcătuită, în 1982, din comuniștii care
formaseră, imediat după război, la ordinul Partidului, Comitetul Democrat
Evreiesc, cu misiunea de a lupta contra sionismului și agenților săi puși în
slujba imperialismului anglo-american. Este evident de partea cui se afla atunci
așa zisul Comitet Democratic Evreiesc.
Deși în perioada ceaușistă lucrau în conducerea și administrația comunității
evreiești, în poziții importante, foști miniștri și demnitari comuniști,
situația devenise mult mai ambiguă, șireată, bizantină, confirmînd
«originalitatea», dacă nu și unicitatea socialismului românesc în Estul
Europei.
Leon Volovici:
Alături de Cella, te-ai ocupat luni de zile, cu mare perseverență și parcă fără
gîndul că ai putea face altceva mai bun în tot acest timp, de Muzeul de Istorie
a Evreilor din România. A ieșit un lucru bun. Pe scurt, cu goluri și eufemisme
inevitabile, cam asta a fost istoria trecerii noastre pe aici.
Mi se părea uneori
că te supui la o cură intensivă de iudaism și de contact (plăcut sau nu) cu
obștea și comunitatea evreiască, parcă pentru a te pedepsi fiindcă ai
neglijat multă vreme această moștenire. S-a schimbat, după această experiență,
relația ta cu universul evreiesc?
Norman Manea:
O poetă a venit cu această bizară sugestie. A insistat să ajut la alcătuirea
muzeului, asigurîndu-mă că nu-mi va ocupa tot timpul. Am ezitat, pînă la urmă am
acceptat. Trebuia parcursă arhiva, trebuia selectat materiale din ceea ce fusese
adunat, de-a lungul anilor, trebuia gîndit un mod de expunere, copiate
documente, căutate, eventual, alte surse și mărturii, supravegheată execuția
vitrinilor, lămpilor etc.
Vreo 6 luni de zile au
durat operațiile pregătitoare. Am parcurs arhivele, am stabilit o concepție a
expunerii, am angajat oameni. N-am mai putut, în acest timp, face nimic altceva.
Ba, aș spune că și după inaugurare, aproape un an de zile, n-am mai izbutit să
reintru cu totul în preocupările mele obișnuite.
Speram, în primul rînd,
să-mi umplu lacunele privind istoria prezenței evreiești în România, să capăt o
perspectivă mai profundă asupra acestei prezențe, să descopăr lucruri
interesante.
Am descoperit,
într-adevăr, aspecte incitante, am aflat lucruri noi. Dar foarte curînd am
înțeles că nu este chiar o întîmplare faptul că există doar, ici-colo, cîte o
urmă, că totul este mai curînd fragmentar, fără deosebită valoare, oarecum la
voia norocului. Ceea ce s-a strîns se datorește mai ales unui zelos și solitar
strîngător (Marius Mircu), nicidecum unei preocupări a instituției.
Nici măcar problemele
generate de constituirea unui muzeu, în acest ultim ceas de existență evreiască
în România, nu schimbau în bine o diletantă și frivolă mentalitate deja
constituită. Totul semăna, pentru organizația care tutela această activitate, cu
o treabă grăbită și cam ciudată, legată de o inițiativă excentrică, quasi
ilegală și destinată, paradoxal, festivității de inaugurare, la care urmau să
participe oaspeți din străinătate. Îndeplinirea unui obiectiv de vanitate în
planul de realizări al instituției? Preocuparea culturală nu părea autentică,
aceasta m-a tulburat. Am încercat să pledez pentru importanța de a ocroti nu
doar bătrînii și bolnavii, ci și alte ultime urme ale trecerii noastre pe
aici. Succesul pledoariei n-a trecut de o vagă consimțire.
Am fost profund
dezamăgit de atmosfera pompieristică, de improvizația festivă și de arbitrariul
pe care l-am întîlnit la Comunitatea din București.
Este un merit real,
firește, deloc neglijabil, că alcătuirea și inaugurarea acestui muzeu s-au
făcut, practic, fără nici o aprobare oficială prealabilă, pe răspunderea
personală a șefului Cultului Mozaic din România, care știa, bineînțeles, din
experiența unei îndelungi colaborări cu autoritățille, cum e eficient să
procedezi și că doar el putea s-o facă. Dar este întrutotul întristător că
această acțiune urma același tipic de diletantism și fanfaronadă megalomană ca
multe altele, cu un stupefiant contrast între aplombul organizatoric și
substanța proiectului.
Munca pentru muzeu a
fost, astfel, tensionată mai curînd de raportul cu ceea ce numești
comunitatea, decît de motive de reală tensiune emoțională, intelectuală (care
n-au lipsit, firește, dar au fost adesea compromise de condițiile de lucru).
Cînd, după mulți ani,
treci din nou strada, spre ai tăi, după o îndestul de lungă absență. vii mai
indulgent, poate, decît atunci cînd ai plecat. Dar vii, totuși, și mai însetat
de a găsi, măcar aici, după atîtea experiențe eșuate pe traseele unei societăți
deja grav avariate, de a găsi, așadar, măcar aici o enclavă de adevăr, de
autentică fervoare, care să-ți redea speranța. Din nefericire, n-a fost așa...
Nu este vorba doar de
deficitul estetic pe care l-am recunoscut prompt sau de excesul
temperamental, de asemeni previzibil, ci, în special, de modul de a privi
munca intelectuală. O viziune sumară, suspicioasă, ușor de găsit, paradoxal. și
la organizațiile de partid. Preluată, iată, nu chiar cu totul surprinzător, de o
organizație evreiască, legată firesc de structura politică a țării și avînd
printre cadrele ei actuale numeroși foști activiști sau foști înalți funcționari
ai administrației de stat. Și aici, consultarea intelectualului, a omului de
specialitate, apărea rutinieră, adesea nici atît. O consultare sceptică și
distrată, fără mare importanță. De fapt, în viziunea politicienilor
comunității, ca și la partidul ateu și administrația comunistă, cel mai bun
medic este cel în funcția de ministru al sănătății, cel mai stimabil inginer
este cel cu înalte funcții de stat, iar cel care se pricepe la toate mai bine
chiar decît aceștia, singurul care ia deciziile, adesea cu totul altele decît
cele preconizate (chiar și) de acești sfetnici de rang, nu poate fi decît Șeful
lor și al tuturor... Preponderența factorului organizatoric și politic asupra
celui profesional, prioritatea aparențelor lustruite în fața competenței mi-au
devenit evidente în timpul celor cîteva luni de aventură la Federația
Comunităților Evreiești, cum pompos se intitula instituția.
Am sfîrșit prin a
realiza proiectul cu mai puțină rigoare decît am fi dorit, acceptînd pînă la
urmă să înjghebăm cît mai prezentabil ceea ce exista.
Am condiționat,
totuși, acceptarea compromisului de promisiunea că modestul nostru început va fi
continuat în viitor, prin îmbogățirea fondului muzeal, prin cercetarea, prin
conservarea a ceea ce încă s-ar mai putea descoperi. După festivitatea, foarte
eficient pusă în valoare, a inaugurării, nimic bun n-a mai urmat. Propusesem
alcătuirea unei arhive de clișee foto, în care să-și afle loc fotografiile
tuturor sinagogilor încă existente, a clădirilor de cult și a monumentelor, scop
în care un fotograf, angajat anume, să cutreiere țara și să fixeze pe peliculă
ceea ce merita reținut. Dat fiind că singurele mărturii de reală valoare
estetică ni s-au părut monumentele funerare (mai ales cele din nordul Moldovei,
comparabile și chiar superioare estetic celor din vechiul cimitir praghez)
propusesem editarea unui album, pentru care Cella începuse chiar (și era
bucuroasă să aprofundeze, în continuare) un studiu stilistic și tipologic.
Propusesem, de asemeni, realizarea cîtorva copii în piatră ale acestor stele
funerare și expunerea lor în curtea muzeului.
Acestea, ca și multe
alte propuneri privind studiul materialelor și redactarea unor sinteze, au fost
primite cu relativă indulgență, dar s-au spulberat imediat după festivitățile
inaugurale. Singurele ulterioare îmbogățiri ale muzeului socotit atunci ca o
realizare de vîrf a activismului evreiesc din România socialistă și elogiat de
altfel de mulți vizitatori au fost praful tot mai gros pe vitrine, cîte o nouă
diletantă remaniere de afișaj, prost gustul vreunei statui kitsch
suplimentare, o rearanjare ad-hoc a prezentării.
Inițiat atît de tîrziu,
în momentul de amurg al existenței iudaice în România, alcătuit în grabă, cu
ceea ce se găsea, am sperat că muzeul va deveni ulterior un real centru de
cercetare, de substanțială adîncire și extindere a istoriei evreiești în
România. Aceasta ne-ar fi făcut să uităm nemulțumirile, multe umilitoare, asupra
cărora evit să insist, pe care le-am avut în timpul muncii la constituirea
muzeului. N-a fost așa...
Bun-rău cum este,
Muzeul își joacă mai departe rolul care i s-a atribuit în festivitățile și pe
treseele turistice prilejuite de vizite mai mult sau mai puțin oficiale ale
diverselor delegații străine sau diverșilor vizitatori străini.
Menționez toate
acestea pentru că ar sluji la o mai corectă înțelegere, poate, a mecanismului
societății totalitare, căreia îi sînt subordonate sau de care sînt influențate
toate organizațiile, chiar și cele aparent mai bizare, tolerate și chiar
încurajate, doar în măsura unui interes cert, de pe urma căruia li se oferă, de
altfel, și acestor curele de transmisie, cuvintele compensații. Autoritatea și
aparențele primează, nu autenticitatea și substanța.
Nu este întîmplător
nici substratul psihologic. Majoritatea foștilor activiști au simțit nevoia a-și
canaliza pasiunile și complexele printr-o nouă aliniere ideologică și
administrativă, la o cauză, la un Șef (cîndva la comunism, acum la iudaism), iar
cei cu totul pragmatici (până la cinism, uneori) nici nu vedeau dileme în a
schimba o tabără cîndva convenabilă pentru alta, acum promițătoare. Nu este
întîmplător de ce sînt evitate individualitățile puternice, cu adevărat
valoroase, refuzînd obediența de orice fel, de ce vezi la Comunitate mai curînd
pe fostul ministru evreu, pe fosul redactor evreu la Scînteia, pe fostul găunos
profesor universitar evreu proletcultist sau nu știu ce vedetă evreiască a
muzicii ușoare românești decît un mare critic, un mare poet, un mare compozitor
sau pictor (mari cu adevărat, chiar dacă nu au titluri sau medalii). Nu m-a
mirat, în consecință, nici criteriul alianțelor românești. Am căutat să
înțeleg de ce la recepțiile oficiale ale Comunității puteau fi întîlniți
invitați ca Dan Zamfirescu, Paul Anghel, Adrian Păunescu, prof. Cândea și
niciodată Jebeleanu, Preda, Bogza, Gellu Naum.
Nu cred că este vorba
doar de o situație locală. L-am ascultat cu mult interes pe Nahum Goldman
explicînd, acum mai mulți ani, de ce marii scriitori evrei din America și atîtea
alte ilustre personalității culturale și științifice ale intelectualității
evreilor americani nu sînt deloc atrase de un contact mai strîns cu Comunitatea,
acaparată de un corp de activiști, de foarte modest calibru spiritual. În
condițiile noastre, contradicția își are, însă, bineînțeles, altă condiționare
și relevanță.
Întîlnirea cu Victor
Rusu, editorul de-atunci al Revistei Cultului Mozaic, în acest sens, o
consecință fastă. El a acționat pentru noi, pentru Cella și mine, ca un fel de
ecran protector împotriva temperamentelor excesive și a criteriilor sumare, pe
care le aveam de înfruntat. Am avut discuții interesante și profitabile cu el și
am stabilit o cordială relație de comunicare.
Experiența colaborării
la Muzeu a fost, cum se deduce, instructivă. Ea a confirmat multe și adăugat
destule în complicata relație cu obștea, fără a modifica, totuși, esențial,
poziția față de universul evreiesc și, cu atît mai puțin, interesul față de
problematica iudaică.
Revelațiile personale
chiar și în condițiile alertei organizatorice și a improvizației culturale
n-au lipsit. Arhiva documentelor și a imaginilor vieții comunitare readuce,
vrînd-nevrînd, intensitatea specifică, acel caracteristic patetism, dus adesea
la exces, fascinanta diversitate umană.
Iată un raport către
Prim Eforul Rabin al Comunității Evreilor Botoșani, alcătuit de doi delegați
trimiși să cerceteze, luni 31.XII.1928, dezbinările din sînul populației
israelite din tîrgușorul Burdujeni, unde se formaseră două comitete evreiești,
unul cu numele Comunitatea israelită din Burdujeni și altul cu numele
Comunitatea israelită ortodoxă din Burdujeni, astăzi o suburbie a Sucevei,
este localitatea unde s-au născut mama și bunicii mei.*
Referind în legătură
cu anchetarea serioasă pe care au întreprins-o... în baza adresei
312/31.XII.1928 a Comunit. Israelite Botoșani, cei doi delegați, relatează
amănunțit acțiunea, desfășurată cu scrupulozitate în să reținem ultima zi a
anului, cînd, în acele pașnice vremuri, lumea se pregătea, desigur, mai curînd
pentru veselia revelionului decît pentru tranșarea unor pasionate conflicte
între vecini.
Am chemat pe dl.
Zalic Gruenberg împreună cu 4 membri ce compun comitetul. Asemenea am chemat pe
dl. Herman Horowitz cu 4 membri din comitetul celălalt, am rugat să ne dea
registrele și procesele verbale ce au, am vizitat pe dl.Rabin B. Basches și l-am
cercetat minuțios, de asemenea ne-am mai informat la mai mulți oameni serioși
care doresc liniștea și prosperarea orașului Burdujeni.
Merită să urmărim
această mică querellă locală pentru a percepe, dincolo de precaritatea
conflictului, patosul participativ. Obiectul nemulțumirilor și al disputei nici
nu pare hotărîtor. Extrema implicare este, însă, revelatoare: sufletul scindat
în strîmta realitate imediată, copleșit de zgomotul și furia cotidianului,
căruia îi revendică excesive exigențe civice.
Dl.Zalic Gruenberg
ne-a adus toate registrele și condica de procese verbale în regulă, precum și
chitanțele de bani achitați, pe cînd dl.Horowitz cu comitetul lui n-au nici
registrele, nici procesele verbale. L-am întrebat pe președintele Horowitz de ce
a pus numele și sigiliul ortodox. A rîs singur și a zis că numai fiindcă s-a
găsit la unul un sigiliu vechi l-a pus. Am constatat cu mare regret că din cauza
aceasta școala evreiască este închisă și supusă ruinei, asemenea suferă foarte
mult caritatea publică.
Am întrebat pe
dl.Horowitz ce scop are Comitetul lui. Ne-a răspuns: îndepărtarea rabinului
B.Basches. Din cauza aceasta au luat pe un haham numit Haim Letener și l-au
numit rabin, fără să aibă titlul cerut. Am mai aflat că 18 rabini din cei mai
mari, în frunte cu marele rabin dr. Niemirower din București, rabinul Zirelsohn
din Chișinău și B.Burstein din Botoșani, au examinat litigiul și au pedepsit pe
Hahamul H.Litener.
În concluzia anchetei
lor, delegații constată:
1.) Rabinul B.Basches
ocupă cu demnitate postul său de rabin șef și toate învinuirile ce se aduc în
sarcina lui sînt inventate spre a-l ponegri. Cu toate că partida Horowitz zice
că l-a primit numai pentru trei ani, după expirarea de 3 ani un nou act semnat
de toți evreii din Burdujeni, inclusiv adversarii lui, îl roagă să continue ca
rabin șef.
2) Bine s-a făcut că
s-a trimis și cota în mîinile d-lui Zalic Gruenberg, căci D-lui împreună cu
comitetul numit Comisiunea interimară se mai ocupă cît pot pentru susținerea
rabinului, de baia, plătesc impozitul și altele.
Pentru a introduce
liniștea în orașul Burdujeni delegații propun: să se facă o alegere nouă și
să fie prezidată de un comitet compus din un consilier comunal, un membru
al Comunității Israelite din Botoșani; după rezultatul alegerii să se ridice
pedepsele contra hahamului Litener și să fie reabilitat și pus în funcția lui de
haham, iar rabinul B. Basches să funcționeze mai departe ca șef rabin, funcție
pe care o ocupă cu mare demnitate, fiind un om învățat și autor al unei cărți
foarte importante.
În chestiunea cu
pricina, există și o scrisoare datată 28 februarie 1928 a Comunității din
Burdujeni către Onor Uniunea Comunității Evreiești din Vechiul Regat
București. Se referă la situația ce avea să provoace vizita celor doi delegați,
văzută, însă, de data asta, din interiorul tîrgului. S-o transcriem:
În posesiunea adresei
Dv. Nr.3180 din 13 februarie crt. avem onoarea a vă arăta că nu am avea nimic de
obiectat asupra concluziunii referatului delegațiunii anchetatoare și ne-am
conforma cu strictețe dispozițiunilor Dvs. de a face alegeri pentru comitetul
definitiv al Comunității locale.
Regretăm însă foarte
mult că acest lucru este deocamdată imposibil, și iată de ce:
Grupul D-lui Horowitz,
compus din persoane cu ambiții personale, (nici) nu vor să se conformeze unor
alegeri libere și cinstite. În această privință am făcut acum cîteva luni o
experiență tristă, cînd am convocat populația pentru o alegere prezidată de
către Primarul Orașului, la care a (mai) luat parte și șeful garnizoanei locale.
Dl. Horowitz, care
este cîrciumar, și-a înveselit grupul D-sale cu băutură (îndestulată), venind cu
ei la locul de vot, unde au rupt cordonul de ordine, dînd buzna în sala de
votare și provocînd un scandal atît de formidabil, încît autoritățile, cu toată
încercarea lor de a restabili ordinea, s-au văzut nevoite să plece dezgustate.
Rezultatul a fost că
alegerea nu s-a mai putut face, iar populațiunea conștientă în marea ei
majoritate s-a adunat și a desemnat o comisiune interimară, care să gireze
afacerile Comunității până la calmarea spiritelor.
Dl. Herman Horowitz,
cîrciumar, văzîndu-și spulberat visul (său) scump de a se impune prin forță
brutală ca Președinte al Comunității, a început o campanie din cele mai josnice
contra eruditului nostru rabin D.Baruch Basches, ațîțînd contra acestuia pe toți
birjarii, căruțașii, hamalii și alți (cîțiva) meseriași ignorați, terorizînd
populațiunea orașului nostru pînă la exasperare: astfel, suferim de lipsa unei
școli, lipsă de asistență publică, lipsă de orice viață evreiască. Acest grup de
persoane și-a bătut joc de religia noastră, investind pe un haham inconștient cu
titlul pompos de rabin, fapt care i-a atras o pedeapsă severă din partea celor
mai înalte foruri rabinice din țară.
Și dacă aceasta este
starea de fapt, respectuos vă rugăm a ne permite să întrebăm: putem noi face o
alegere liberă în această stare de spirit? O alegere în momentul de față ar
însemna o supunere a voinței evreimei locale în fața forței brutale, ar mai
însemna ca populațiunea să renunțe pe un nou șir de ani la idealul ei (cel mai
scump) iar pe deasupra sacrificarea scumpului nostru rabin.
CONCLUZIE. Comisiunea
Interimară existentă să continue a gira afacerile Comunității, pînă la
liniștirea spiritelor (ațîțate) între timp educăm massa prin prelegeri,
propagînd de la individ la individ ideea liniștei și a concordiei, lucru ce ne
reușește pe zi ce trece, iar cînd liniștea va fi asigurată, alegerea se va face
fără întîrziere. Dacă onorata Uniune a Comunităților nu-și însușește acest punct
de vedere, atuncea comitetul comisiunei interimare își declină răspunderea,
depunînd imediat mandatul, care pentru ea este o sarcină din cele mai grele.
Rugînd însă ca uniunea Comunităților să binevoiască a lua măsuri pentru
instituirea unei gerențe, care să fie desemnată de către Onor Comunitatea
Israelită din Botoșani și compusă din 3 sau 5 persoane.
Rămînem și pe mai
departe la ordinele Dvs. și vă salutăm cu toată stima.
Președinte
P.S. Binevoiți a lua
notă că d.Herman Horowitz, care uzurpează un titlu falș de Președinte al
Comisiunii Interimare inexistente, se servește de o ștampilă falsă și de hîrtie
cu antetul Comunității din Burdujeni, sustrasă încă din timpul cînd a fost
Președintele Comunității.
Vă rugăm respectuos a
ne comunica rezultatul la intervenția noastră pentru cuptorul azimei de paști cu
scrisoarea nr.118 din 13 februarie a.c.
Așadar: Primarul și
șeful garnizoanei nu pot liniști fervoarea acestor combatanți! Tabloul este
pitoresc și poate umil, dar oricum l-ai privi, cu îngăduință, duioșie sau
uimire, în spatele său colcăie viața! Despre calitatea acestei vieți și
problemele acestor oameni ar merita discutat, desigur, ele dau o idee atît
asupra nivelului modest dar normal al înfruntărilor, cît și asupra aspirațiilor.
Ardoarea era reală, netrucată, o dispută democratică, totuși, în care se percep
(și) semnale de abuz, setea de putere. Individul exista, însă! Fiecare era
cineva!... În neliniștită confruntare cu ceilalți, cu sine, cu principiul
etic. În mica umilă comunitate a tîrgușorului se revendicau, cum se vede, înalte
exigențe și comandamente morale, iar pasiunea ardea. Modești cetățeni oarecare,
dar vii și, nu o dată, vuitori.
După ancheta
delegațiilor din Botoșani, referatul întocmit de Horia Carp, deplasat la
Burdujeni (unde, evident, situația nu se liniștise...) să constate și să
găsească o soluție cosmicei răzmerițe raportează:
După lungi discuții,
cari au durat de la 3 1/2 p.m. pînă seara tărziu, mi-am format convingerea că
toată vina în acest litigiu o are un singur om, șohetul Litener, care în timpul
cît Comunitatea a stat fără comitet de conducere, a tăiat vite și păsări
împreună cu celălalt șohăt și cu toată buna înțelegere stabilită, ca pînă la
alegerea unui comitet să plătească din veniturile tăierii și leafa rabinului
Baseches, l-a lăsat pe acesta luni de zile să moară de foame, neplătindu-i nici
un ban. Din sentimente de bună omenie și din simț de datorie morală, cîțiva
enoriași, în cap cu D-l Zalig Gruenberg, s-au grupat într-o comisie interimară,
ca să asigure rabinului nenoricita lui leafă lunară. S-a constituit firește
îndată un alt grup, cu o altă comisie interimară (s.N.M.) în cap cu D-l H.
Horowitz. De aici toată cearta, care, într-o comunitate cu numai 240 familii, în
lipsă de alte preocupări, ia proporții sub toate raporturile dăunătoare pentru
interesele obștești.
Pe cît mi-am putut da
seama, grupurile sunt dispuse pentru o pașnică înțelegere. Grupul Gruenberg
pentru că se simte mai slab, n-are decît vreo 80 partizani; grupul Horowitz
pentru alte motive, deși e sigur în orice alegere de o mare majoritate.
Punctul greu în
hotărîrea mea e tot șoihătul Litener. În timpul zăzaniei dintre cele două
grupuri, el a obținut de la grupul său titlul și recunoașterea ca daian,
îndeplinind și această funcție, pe lîngă cea de șohăt. Pe rabinul Baseches voiau
să-l concedieze dîndu-i o sumă globală ca despăgubire.
Azi grupurile în luptă
fiind gata să se înțeleagă, fiecare ține însă la angajamentul luat față de
rabinul sau daianul său. În cele din urmă grupul lui Horowitz cedează: rabinul
să rămîie, dar să rămîie și daianul, ca subalternul celui dintîi, firește,
pentru a nu degrada pe bătrînul Litener are 74 de ani din funcția de daian
pe care o ocupă.
Convingerea mea este
că sacrificarea meritată a șohetului Litener va fi un motiv de veșnică
frămîntare și zîzanie în sînul Comunității din Burdujeni, și ar primejdui
situația rabinului Baseches, deoarece va fi concediat de noul comitet al
Comunității care se va alege din grupul Horowitz, acesta dispunînd de o mare
majoritate.
Pe de altă parte,
conștiința mea morală și de bună dreptate mă împiedică să dau un premiu unui om
care, în convingerea mea, e singurul vinovat de dezbinarea din Burdujeni.
Totuși, spre a asigura
situația rabinului Baseches, ceea ce consider ca o datorie morală, și spre a
aduce pace și bună înțelegere în sînul Comunității Evreilor din Burdujeni, după
o frămîntată chibzuință cu mine însumi, hotăresc, și vă rog să aduceți această
hotărîre la cunoștința ambelor grupuri:
1. Comisia interimară
a grupului Zalig Gruenberg încheie situația sa în ziua de 30 aprilie, cînd se
dizolvă și încetează orice activitate.
2. Comisia interimară
a grupului Horowitz va lua conducerea întregii Comunități de la 1 Mai și va
căuta să facă alegeri cît mai repede posibil.
Ca un deziderat,
grupul Horowitz ar face bine, pentru o cît mai bună înțelegere, să caute ca
lista de candidați să intre și cîțiva din grupul Gruenberg.
3. Rabinul Baseches
rămîne singurul rabin al Comunității, cu toate drepturile ce decurg din această
demnitate. Comunitatea, fie prin comisia interimară, fie prin comitetul ieșit
din alegeri îi va plăti cel puțin leafa pe care o are acum, și totodată leafa
lui va trebui să fie mai mare decît aceea care se plătește șohătului.
Se vede, poate, ceva
mai bine, urmărind aceste întîmplări, cam ce a însemnat existența evreiască a
micilor localități est-europene, cu precaritatea și lumina lor. S-a constituit,
firește, îndată alt grup, cu o altă comisie interimară... Acest
firește al arbitrului spune destule despre așa-zisa solidaritate evreiască!
Se înțelege, poate, și de ce este atît de greu de guvernat astăzi în Israel.
Pasiuni, excese, personalități accentuate și uneori intratabile, coaliții,
calomnii, toate există, ca în viață. Dar falsa unanimitate a supunerii
socialiste, retorica adeziune deplină, care numai forme de viață nu sînt,
degeaba le-am căuta.
Am parcurs interesante
pagini de acte vînzare-cumpărare de acum mai bine de un secol. Am întîlnit în
ele și dincolo de ele, mai curînd, povești palpitante... decît o înaltă ținută
a meditației mesianice. O poveste de seducător pitoresc și de real dramatism am
reținut-o chiar, ca eventuală istorie a vreunei nuvele orientale, dacă o voi
scrie...
Cît privește hîrtiile
citate le-am ales din motive personale, intrigat a căuta atmosfera de dinaintea
nașterii mele, într-un tîrg din nordul Vechiului Regat, la frontiera Bucovinei
în care aveam să trăiesc, apoi, la Suceava (trei kilometrii de Burdujeni)
atmosfera postbelică drastic schimbată.
Am descoperit și un
Proces Verbal al Comunității încheiat la cîteva zile după nașterea mea. Mai
exact, în ziua de marți 28 iulie 1936 ora 4 p.m., cînd membrii aleși în
comitetul de conducere al Comunității Israelite din Burdujeni pe o perioadă de
trei ani, conformîndu-se adresei Onor. Minist. Cultelor N 90244/11751 din 16
Iulie 1936 prin care alegerea efectuată la 24 mai a.c a fost aprobată, iar
contestația trimisă asupra alegerii a fost respinsă; precum și Ordinului Onor.
Prefecturei județului Suceava cu N 7929 din 27 iulie a.c. pentru a proceda la
constituirea comitetului comunității, s-au întrunit în acest scop în localul
școlii israelite române, care era aflăm, și sediul Comunității. Contestație
existase, deci, și în 1936, dar fusese respinsă!...
Descopăr astfel pe
fratele mamei, Șulim Braunștein, învingător, la doar cîteva zile după nașterea
mea, în alegerile (cu vot secret!...) pentru postul de controlor... Caligrafia
procesului-verbal cred că îi aparține, de altfel. Dacă nu cumva vor fi scris și
alții la fel de frumos, eminescian ca acest librar (vînzător de ziare, cărți,
rechizite de tot felul), care avea să preia, ca și mama mea, meseria bunicului
meu. O continua, de altfel, la peste 80 ani, cîți are astăzi, în arșița
Israelului.
Nici o muncă nu este,
cum se vede, chiar zadarnică, iar neplăcerile au și ele partea lor de
învățătură. Chiar cînd apar la constituirea unui Muzeu la care ai fi dorit să
poți pune mai mult din tine, să rămîie mai mult din această dăruire.
N-am întîlnit, din
păcate, nicăieri, în dosarul actelor și ședințelor, numele bunicului. Poate
rămăsese acasă, lîngă fiica preferată, aflată încă în convalescență după extrem
de dificila sarcină care dăduse naștere, în convulsii dramatice, 10 zile în
urmă, nepotului care scrie acum, după aproape jumătate de secol, aceste rînduri.
---------------
* Textul aveam să-l
public, ulterior, sub titlul Raport despre Starea Uniunii, în Familia, nr.
9/2002 |