Între
clișee și circumspecție
Cu tema pe care o supune discuției
revista Familia se atinge un punct sensibil al raporturilor dintre
producătorul de literatură istorică și consumatorul ei. A existat din
totdeauna la noi un apetit deosebit față de cunoașterea trecutului în cele mai
adânci tainițe ale sale, o curiozitate firească, cititorul căutându-și
identitatea, încercând să se regăsească în trecutul general al nației. La rândul
său, producătorul a încercat să răspundă printr-o orientare a preocupărilor
sale spre domeniile unde interesul se manifestă mai puternic, unde semnele de
întrebare persistau, supărător de insistente. Ele au fost alimentate și de
stimuli externi, apăruți odată cu constituirea statelor naționale moderne, care
au contestat legitimitatea unor stări de fapt existente de secole. De aici,
apoi, a rezultat afectarea calității demersului științific, punctele divergente
fiind tratate total diferit la București, Budapesta, Praga ori Sofia. S-au
născut teme predilecte și în istoriografia noastră: locul de formare al
poporului român, permanența și continuitatea lui în spațiul actual, prezența
românească în Transilvania, caracterul stăpânirii otomane în Moldova și Țara
Românească, specificul revoluției de la 1848 la noi etc.
Scriu etc nu pentru
că, în continuare, semnele de întrebare s-ar împuțina ci pentru simplul motiv că
ele nu mai vizau o problematică de interes extra limes, nu solicitau
răspunsuri la părerile opuse exprimate de istoriografii străine (azi nu mai
putem spune nici măcar vecine, deoarece acestea au reușit să se impună prin
intermediul sferei politicului și în literaturile de specialitate din țări
îndepărtate, astfel că ele sunt acum împărtășite te miri unde).
Tratarea temelor
predilecte a creat cu timpul nu un anumit șablon ci tendința de a utiliza
aceleași concepte, devenite apoi adevărate clișee. Astfel, chiar dacă, în esența
lor, ele respectau adevărul istoric (altă noțiune care ar merita o
liturghie!), repetarea cu stăruință a creat o saturație, iluzia că în
istoriografia românească nu se întâmplă nimic nou, că se reiau aceleași idei,
formulate încă de literatura romantică a secolului al XIX-lea.
La aceasta a
contribuit în mare măsură și ingerința politicului în istoriografie. Ea a fost
și rămâne o constantă a realităților nu numai la noi dar și în țările vecine
nouă, am putea spune că este un fenomen specific lumii istoricilor din Europa
centrală și sud-estică. Din păcate, fiecare perioadă importantă este tratată
astfel încât se poate recunoaște în demersul științific și conotația sa de
politică contemporană, actuală. A devenit o obișnuință să constați duelul
secular al școlilor istoriografice în a se nega reciproc, în a nu recunoaște
nimic sau aproape nimic din ceea ce susține cealaltă.
Încercările de
apropiere s-au lovit întotdeauna de lipsa limbajului științific comun. Un
exemplu în acest sens l-a constituit conferința internațională din octombrie
2001 de la Casa Waldhof din Freiburg, unde s-a încercat a se impune
necesitatea de a se renunța la demonizarea celor ce gândesc altfel decât
noi, românii. Problema centrală a fost: originea daco-romană a poporului nostru
și continuitatea neîntreruptă a românilor pe teritoriul actual. Între altele, a
fost atinsă și chestiunea în ce condiții au devenit românii majoritari în
Transilvania. Intenția de a discuta a fost lăudabilă chiar dacă lucrurile puse
pe cântar au avut un puternic iz de politică actuală. Meritul celor ce au
încercat să ne convingă de stăruința noastră pe drumuri greșite a constat în
capacitatea de a-și adapta argumentația la tehnicile cele mai noi ale
cercetării. Putem spune însă că dacă, la noi, tratarea problemei continuității,
spre exemplu, nu a cunoscut în esență schimbări fundamentale, de la Xenopol,
Onciul sau Pârvan, nici teoria roesleriană privind venirea noastră târzie în
actualul spațiu nu a câștigat decât subtilitate în abordare și exprimare, girul
unor instituții internaționale de prestigiu. Putem spune că, grosso modo,
ambele concepții se află la faza lor de la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Astfel, la amintita întâlnire de la Freiburg, zece dintre cei unsprezece
participanți (excepție a făcut istoricul Vasile Ciocâltan), au ajuns la
concluzia considerată incontestabilă: Cu mare probabilitate, în Transilvania,
românii au venit abia în a doua jumătate a secolului al XII-lea, și anume mai
târziu decât primii coloniști germani. Sporirea numărului românilor din
Transilvania este atribuită cataclismelor naturale sau militare ce au lovit în
secolele XVI-XVII numai asupra orașelor și în care majoritatea populației era de
etnie maghiară, modului sănătos de viață al românilor izolați în vârf de munte,
beneficiind de o alimentație sănătoasă, cu multe produse lactate, toate
contribuind la constituirea unei nații de o virilitate deosebită, care a produs
un spor de populație neobișnuit. Așa s-a ajuns ca (abia) în anul 1918 românii să
devină majoritari în Ardeal. Este o teză mai veche formulată încă la începutul
secolului al XX-lea de istoriografia maghiară. Fără îndoială, există un dram de
adevăr în ceea ce privește modul de viață al românilor ardeleni în Evul Mediu.
Dar, din experiența cercetării științifice personale, din analiza conscrierilor
de sate din veacurile XVII XVIII, mai ales cele cu referire la Bihor, în
așezările românești, comparativ cu cele ungurești, familiile din prima categorie
nu au avut copii mai mulți decât cei înregistrați în satele din a doua
categorie.
În plus, pentru prima
oară la întâlnirea de la Freiburg s-a pus problema venirii atât de târzii a
românilor (după stabilirea germanilor în Ardeal!).
Sunt tentat să fac
aici o paranteză, referitoare la modul în care se fac acomodări de opinii
științifice și să exemplific cu un caz concret, pe care l-am întâlnit într-un
domeniu de care mă ocup de mai multă vreme. Statutele Capitlului Episcopiei
latine de Oradea, redactate pe la 1374, a căror autenticitate nu poate fi pusă
la îndoială, declară în preambului lor întemeierea Episcopiei de către regele
Ladislau I cel Sfânt al Ungariei (1077-1095), ale cărui rămășițe pământești au
fost depuse în catedrala ridicată de el aici. În ultimul timp, fără nici o
argumentare, fără nici o trimitere la un alt document care să premeargă
Statutelor și care să susțină afirmația, regele Ștefan I cel Sfânt (1000-1006)
este considerat întemeietorul acestei instituții. Se adaugă astfel, artificial,
fie și numai câteva decenii la vechimea acestei instituții ecleziastice.
Avem însă și noi
petele noastre de umbră în acest domeniu. Raportarea pe care o facem la
contribuția personalităților reprezentative ale istoriografiei românești este,
de foarte multe ori, tributară unor clișee căci (nu-i așa?) istoricii mari au
fost un fel de apostoli ai neamului, pe care l-au slujit cu vrednicie. Avem,
într-adevăr, nume mari, introduse pe vecie în sinaxarele istoriografiei noastre,
ale căror concepții nu pot fi nu atacate, dar nici măcar puse sub acel semn al
îndoielii pe care îl poate naște trecerea firească a vremii peste orice produs
al minții umane. Un confrate orădean care a încercat să o facă a trebuit să
suporte oprobiul cvasi-general al breslei. Unele dintre aceste personalități au
contribuit la crearea unei imagini exaltat pozitive a trecutului nostru, mai
ales vizibile în manualele de istorie dar și în unele studii de sinteză. Am
moștenit astfel înfățișarea festivistă a unor eroi naționali fără cusur, a unor
politicieni fără greșeli și a unui popor care nu a dat istoriei sale decât
personalității pozitive, de excepție. Marile neîmpliniri nu s-au datorat
erorilor ci poziției noastre geografice nefericite, unor coincidențe de
împrejurări nefaste. Odată formulate, aceste idei și imagini au căpătat apoi
girul autorității marilor nume, intrând definitiv în panteonul istoriei
românești. Consumatorul de istorie s-a obișnuit cu clișeele și ia atitudine dacă
citește ceva ce nu corespunde schemei, așa cum și-a făcut-o el, despre trecutul
nației. Astfel este greu să mai faci ceva pentru revenirea cu picioarele pe
pământul realității istorice. Poate tânăra generație de slujitori ai lui Clio,
care se ridică acum sub privirile noastre...
Sunt numai câteva
gânduri pe marginea temei în discuție, care au impus de-a lungul timpului și
pentru cel ce le-a așternut acum pe hârtie o permanentă circumspecție prin
recursul continuu la vechea formulă audiatur et altera pars. Căci cel
ce scrie istorie are dreptul să încerce să fie împăcat cu sine însuși numai
atunci când va putea să-și asume, măcar în parte cuvintele lui Miron Costin: Eu
voi da seama de ale mele, câte scriu, căci, vrem nu vrem, toți vom da seama
până la urmă. |