Istoria o poveste cu mai mulți eroi,
timpuri trecut și ceva profesionism
Principala reformă pe
care a cunoscut-o Istoria după 1990 a reprezentat-o tentația profesioniștilor ei
de a trasa, prin intermediul scrisului, o graniță definitivă între vechiul regim
al minciunii planificate și timpurile noi, ale erei
post-comuniste/post-decembriste1.
Repede, de la profesioniști către simplii amatori a trecut atracția (ce a animat
de la un capăt la altul deceniul trecut) față de sintagmele istorie sinceră
sau istorie reală. Văd aici mai puțin o reacție metodologică și mai mult un
recul firesc: este răspunsul, cel mai la îndemână, la deceniile de cosmetizare
ideologică neîntreruptă și falsificatoare, de re-scriere a trecutului după
canoanele orwelliene proprii regimurilor leniniste. În mod normal, în ton cu
amploarea schimbării petrecute, așa cum în societate începea o autentică
goană după aur, în disciplina respectivă începea goana după adevăr.
1. Festivism sau
sinceritate?
Cu siguranță, era însă
mai simplu să rescrii o pagină de istorie decât să recalibrezi automatismele
unei societăți cu reflexe profund viciate așa cum era România momentului. Din
păcate, odată cu goana după adevăr, s-a simțit și un teribil apetit pentru
celebrări. Ceaușismul excelase în festivism și, pesemne, golul rămas prin
dispariția principalului celebrat trebuia cumva umplut. Și astfel, la fel de
firesc s-ar spune , Istoria (mai ales cea contemporană și recentă, chiar dacă
ultimul termen a prins destul de greu la noi) a devenit peste noapte principalul
furnizor de momente/personaje/personalități pretabile celebrării. Ce s-a
petrecut cu Revoluția din Timișoara-București 89 este exemplar: mai rar așa o
avalanșă de festivisme în cea mai mare parte prefabricate , dublate de un
acut deficit de adevăr. Alte exemple: redescoperirea istoriei locale (de la
hramurile bisericești la urmele vagi ale unor obiceiuri folclorice filtrare prin
consumism), polemicile privind locul României în Holocaust, regretul
contrafactual după personaje precum Regele Mihai, Iuliu Maniu, Ion Antonescu,
Lucrețiu Pătrășcanu sau C.Z. Codreanu2,
toate acestea mărturiseau o (mai degrabă) inconștientă strădanie a societății
care eram de a-și redefini identitatea. Istoria, prin ea însăși, oferea atâtea
drumuri de urmat! Oglindind mai multe trecuturi (în funcție de fiecare
interpret), ea părea a deschide tot atâtea ferestre spre viitor. Un exemplu,
printre cele mai spectaculoase și emoționante: de Paștele anului 1992, Regele
Mihai după o regretabilă și absurdă perioadă în care granițele țării-i
fuseseră închise venea la București, prilejuind o manifestare stradală inedită
și nepremeditată, în care respectul sau curiozitatea față de cei veniți se
împleteau cu satisfacția parțială față de prezentul politic3.
În mod clar, cei
atrași în stradă de inedita festivitate din acel aprilie depășeau cu mult
numărul celor realmente animați de sentimente pro-monarhice. Era un eveniment
istoric, într-adevăr; dar unul în care festivitatea copleșea cantitativ
sinceritatea sentimentelor față acel trecut al țării simbolizat de dinastie (mai
rămâne de discutat, desigur, în ce măsură era acesta asumat și cunoscut).
2. Unicul
celebrat printr-un unic
De fapt, și goana după
festivism, ca și goana după adevăr absolut, sunt în egală măsură periculoase în
această disciplină. Nici istoria festivă și nici istoria sinceră
nu sunt Istorie, ci doar forme ale unui discurs istoric vast, neomogen și
permisiv, care înglobează într-o vârstă a unei societăți lucrările savante
și articolele de popularizare, ceea ce se spune și ceea ce se crede despre
trecut. Un ziar generalist și un anuar academic pot să publice simultan două
articole despre un eveniment istoric sau altul4.
Primul va avea cu siguranță o circulație mai mare ceea ce nu înseamnă și că
este mai adevărat decât cel de-al doilea. Baza progresului (oricât de contestat
ar fi acest termen) într-o societate îl reprezintă încrederea, până la proba
contrarie, în profesioniști. Ușor de spus, greu de acceptat mai ales din
moment ce profesioniștii înșiși nu se înțeleg între ei și oferă interpretări
diferite ale aceluiași trecut. Un exemplu: spre finele deceniului trecut,
istoricul Florin Constantiniu unul dintre cei mai cunoscuți ai academia
naționale publica un volum ce se chema chiar O istorie sinceră a
poporului român. Cu ideile și interpretările sale alți istorici Dinu C.
Giurescu, Șerban Papacostea, Andrei Pippidi sau Lucian Boia puteau fi sau nu
de acord (deseori nu, totuși!). Dar nu asta mă interesează aici (pentru că e cu
totul normal și deloc paradoxal ca istoricii să aibă interpretări diferite). În
anii următori, autorul însuși, prins ca noi toți în vâltoarea evenimentelelor,
avea să devină, printre altele, un partizan al cecenilor, un adversar al
intrării americanilor în Irak, un admirator al lui Cioran, un dezamăgit de clasa
politică românească actuală ș.a.m.d. sentimente împărtășite sau nu de mulți
alți români, istorici sau nu. Întrebarea mea: au de-a face aceste poziționări
banale, în sine, și în fond proprii unui intelectual (exact ca și opusul lor!)
cu sinceritatea istoriei scrise de istoric (care istorie ea
însăși, trebuie să spun, se mai modificase în timp, în funcție de vremuri!) sau,
doar, cu înaintarea în vârstă a autorului (care înaintare este ea însăși
sursă de cinism în cazul nostru, al tuturor, ca oameni)?
Și un alt exemplu, tot
din lumea intelectualilor (pentru că ce este intelectualul dacă nu acea specie
de oameni care se înșeală cel mai des!?). Fetișizarea adevărului în
scrierea istoriei naționale de-a lungul anilor 90 a condus până acolo încât
unul dintre cei mai urmăriți jurnaliști ai momentului (C. T. Popescu) a cerut
din paginile ziarului Adevărul, în toamna anului 1999, un singur manual
de istorie, spunând simplific că manuale alternative de istorie ar fi
un non-sens. Din moment ce poporul, ca atare, are o singură istorie,
atunci este absolut logic ca și povestea acestui trecut să fie una singură,
pentru toți. Fără s-o spună astfel, ziaristul cerea celebrarea acestui unic
trecut cu bunele și relele sale printr-un unic manual.
Raționamentul său, simplu și de un greu de contrazis simț comun: dacă nici măcar
istoricii nu se înțeleg între ei, atunci cum să se facă ei înțeleși de neofiți?
Totuși, mai este o latură a problemei: Popescu nu era nici istoric, nici
metodolog, nici pedagog și probabil că i s-ar fi părut ciudat ca, într-o
după-amiază, decanul Facultății de Istorie din (să zicem) Iași să-l sune și să-i
dea sfaturi cum ar trebui să arate prima pagină a Adevărului din ziua
următoare și cât de mult sau de puțin ar trebui ea să difere față de prima
pagină a României libere. În fond, și realitatea este una singură de ce
avem, atunci, mai multe ziare?! Și lumea vizibilă este unică de ce avem,
atunci, mai multe televiziuni?! Materia se guvernează și ea după câteva legi, în
mare acceptate de toți de ce atunci există mai mulți ingineri pe lume, cu
opinii uneori diferite?!
Ce vreau să spun: în
mod normal, într-o societate cu respect față de sine, încrederea în
profesioniști ori merge în ambele sensuri, ori nu merge deloc. La fel și în
relația istoricilor cu lumea și invers. Un istoric se poate înșela (cum încercam
să sugerez mai sus), dar este preferabil să i-o spună (eventual, să i-o
demonstreze) un alt istoric; numai așa disciplina merge într-adevăr mai departe.
Unui filolog nu-i poate da replică un entomolog, iar un medic nu poate fi
contrazis, în chirurgia craniană, de un arhitect oricât de buni ar fi fiecare
în parte. O societate în care toată lumea se pricepe la toate este un neo-Turn
Babel în care locuitorii au renunțat la diferența limbilor, dar și-au păstrat
năravurile.
Șansa Istoriei este
tocmai că nu există istorie adevărată, ci doar una mai adevărată
(sau mai puțin adevărată) decât alta. Există un singur trecut în spate și
mai multe istorii ale acestui trecut. Câți istorici, tot atâtea trecuturi. Nu
poate exista, deci, o singură relatare. Dacă, prin absurd, începând din 2006
toți istoricii lumii ar reuși să scrie numai cărți adevărate, în două
decenii această disciplină ar dispărea din câmpul cunoașterii pentru că
treptat-treptat nu ar mai fi nimic de spus.
3. De ce autorul și
eroul capătă aceeași vârstă?
La finele secolului al
XIX-lea, A. D. Xenopol unul dintre marii noștri teoreticieni ai istoriei, dacă
nu cumva cel mai mare (dar tot atât de puțin cunoscut în România de azi, din
păcate) deosebea, pe o bază destul de empirică, faptele de repetiție
propriilor științelor naturii de faptele de succesiune, proprie unei științe
(sau discipline) precum Istoria. Adică: o știință precum Chimia va da mereu,
oriunde, oricând, pe baza acelorași combinații, aceleași rezultate. Nu și
Istoria și așa se face că Papa Ioan Paul al II-lea și Compania Coca Cola
au avut mai mare succes (în raport cu Rusia) decât Napoleon și Hitler la un loc,
chiar dacă s-ar fi zis (unii au și făcut-o!) că n-au diviziile lor.
Ei bine, în această
succesiune care este povestirea și re-povestirea trecutului, se întâmplă,
aproape întotdeauna, ca eroul să ajungă din urmă autorul. Pentru a explica mai
bine, folosesc un exemplu din literatură. Într-unul dintre eseurile sale
publicate în 1945, în epoca de temeri și speranțe fără granițe a primilor ani de
după ultimul război mondial, Ernesto Sábato5
scria despre îmbătrânirea mai accentuată a autorului în raport cu eroul său,
folosind ca exemplu un cuplu celebru al culturii europene: Cervantes și Don
Quijote. Cervantes, în vremea lui, era un aventurier plin de viață și de un
umor lipsit de griji, pe când azi, în enciclopediile noastre, e academic,
îmbătrânit, școlar, antologic. La fel se poate spune și despre Don Quijote: și
el se schimbă, în funcție de epoca, vârsta și talentul cititorilor. Atunci
care-i diferența între autor și erou? Spune Sábato: Astăzi Cervantes e tot
atât de real sau fictiv ca și Don Quijote. Noi nu l-am cunoscut pe nici
unul dintre ei. Și concluzia, camuflată într-un paradox: În fapt, Don Quijote e
mai puțin fictiv, căci istoria sa apare relatată într-o carte, în chip coerent,
ceea ce nu se întâmplă cu istoria lui Cervantes.
În Istorie lucrurile
nu stau cu mult altfel. Pașoptistul român Nicolae Bălcescu a scris, la mijlocul
secolului al XIX-lea, o remarcabilă carte (apărută postum) despre Mihai
Viteazul. Ulterior, autorul a devenit el însuși personaj și erou istoric și, în
raport cu România de azi, chiar dacă între cei doi se închid cronologic
vorbind trei veacuri întregi, ei sunt la fel de îndepărtați, de
reali sau de fictivi. În raport cu noi, Homer și Ulise au aproximativ
aceeași vârstă, după cum Dumas și Contele de Monte Cristo par mai degrabă rude,
vorbind la fel de bine despre Franța post-napoleoniană. Dintre aceste ultime
patru nume proprii, două trimit la ficțiuni, iar două nu dar cât de mult mai
contează asta în perspectiva unui istoric de azi, care le pune laolaltă într-o
istorie a ideilor?
*
Poate că acesta e, de
fapt, secretul Istoriei: că autorii, eroii lor și evenimentele la care trimit
formează un corp comun, și toți au nevoie deopotrivă, odată trecut timpul lor,
nu atât de celebrări cât de profesionismul interpretării post-factum. Bref: ca
istoric, te poți înșela oricând dar totul e s-o faci cu profesionism! Nu toți
arheologii amatorii pot redescoperi Troia, din păcate; și chiar dac-ar face-o,
ar avea nevoie de un profesionist care să-i certifice!
Iată de ce este
istoria cea mai subiectivă dintre discipline și (inclusiv din acest motiv) una
dintre cele mai imprevizibile (în toate accepțiunile posibile, în raport cu
trecutul dar și în raport cu viitorul) și, prin toate acestea, una dintre cele
mai frumoase cu putință.
NOTE:
1. Un
articol-manifest, semnat de cîteva dintre cele mai onorabile nume ale
istoriografiei naționale și publicat în Revista de Istorie (la începutul lui
1990, sub egida Academiei redevenită Române) este un grăitor exemplu.
2. Oricît de
diferite între ele, fiecare personaj a avut partizanii și festivitățile sale, în
condițiile în care adevărul în privința lor este încă, și azi, un deziderat!
3. Al doilea
mandat (sau primul după votarea noii Constituții) al lui Ion Iliescu.
4. Vezi
cazul, năucitor uneori, al celebrării/ evocării zilei de 23 august în România
post-comunistă: legende de cele mai diferite extracții au depășit cu mult litera
și spiritul cunoașterii istorice și ele sînt reactivate anual în articole de
ziar emisiuni (O)Tv ș.a.m.d.
5. El însuși
oscilant (finalmente cucerit) între "adevărul" științei și "subiectivitatea"
literaturii! |