Reevaluări istoriografice
După evenimentele din
decembrie 1989 realitatea istoriografică a cunoscut și ea firesc evoluții
pozitive într-un orizont al tranziției1
care necesita tot mai mult o regândire și o asumare critică a trecutului2.
Incursiunile în istoria istoriografiei, descătușate din chingile cenzurii,
cunosc o traiectorie interesantă și în același timp firească, de la reacții
acide și dure față de ceea ce a fost, dezvăluind presiunile politice asupra
istoriei, venite într-o primă fază, surprinzător, mai ales dinspre cercetătorii
arheologi, la contribuții așezate, supuse acțiunii critice profesioniste.
Printre primii și cei
mai duri critici ai istoriografiei românești din perioada regimului comunist a
fost cunoscutul arheolog și istoric Radu Popa. Acesta discută în Postfața
lucrării lui Vlad Georgescu, Politică și istorie. Cazul comuniștilor români
1944-1977, apărută în 1991 la Editura Humanitas, rezultatele catastrofale
pentru istorie ale insinuării politicului în teritoriul istoricului3.
La rândul său, Pavel Chihaia, cunoscutul istoric al culturii aflat în exil în
acel moment, face același lucru cu aceleași consecințe, într-un dialog cu o
serie de reputați arheologi români4,
între care îi amintim pe Petre Alexandrescu, Mircea Babeș și Al. Suceveanu.
Acesta a fost, însă,
numai începutul. Anii 90 au însemnat și apariția unor contribuții mai așezate
care au investigat amprenta lăsată de politic și ideologic asupra istoriografiei
române în anii regimului comunist, discutându-se tot mai mult despre impasul în
care s-a găsit știința istoriei5
sau despre ceea ce a rămas din scrisul istoric după 50 de ani de totalitarism6,
ca și despre nevoia de sinteză istorică românească7
a cărei tipărire s-a amânat mereu în anii 80. Toți cei care au aprofundat
chestiunea au ajuns la aceleași concluzii. Distorsiunile generate de politic au
devenit pe măsura trecerii timpului tot mai vizibile8,
descoperindu-se mecanismele utilizate în această tentativă, mecanisme
concretizate într-un sistem instituțional tot mai perfecționat de la un an la
altul începând încă din anii 509.
Consistente în acest
sens sunt interogațiile unui participant la evenimente, Pavel Țugui10,
care a lucrat la Secția de Propagandă și Agitație, apoi la cea de Literatură și
Artă de la CC al PMR între anii 1948 și 1960. Acesta discută esența fenomenului
din interiorul său, subliniind influența școlii istorice rolleriene în
explicarea tendențioasă și incorectă a unor evenimente din istoria Transilvaniei,
precum 1918, legat bunăoară de așa-zisa intervenție frățească a Rusiei în
favoarea unirii11.
Țugui a susținut cu argumente valabile existența după 1955 a unei resurecții în
istoriografie în care istoriografia transilvăneană a avut un loc bine determinat12
prin insistența cu care istoricii clujeni, Daicoviciu, Dragomir, Meteș sau
Pascu, au pledat ca în planul de cercetare al Academiei să fie inclusă și
istoria Transilvaniei13,
după o mai îndelungată perioadă de tăcere în această direcție.
Aceleași concluzii
față de consecințele uneori fatale ale ingerinței politicului în cercetarea
istorică au fost surprinse și de alți cercetători. Arheologul Mircea Babeș
desoperă urmele apăsate ale impunerii unui marxism primitiv într-o
publicație profesionistă14,
Studii și Cercetări de Istorie Veche și Arheologie, în timp ce un
reputat cercetător al istoriei istoriografiei, Al. Zub, ajunge la aceleași
concluzii15
privind alinierea istoriografiei la noile
exigențe marxiste prin impunerea unui schematism doctrinar rigid întregului câmp
istoriografic începând cu primii ani postbelici16,
realitate consolidată apoi permanent prin măsuri mult mai ingenioase care au
atins apogeul în anii 80. Istoricul ieșean nu uită însă să sublinieze
rezistența prin recursul la profesionalism al unei părți importante a
istoricilor români într-un context delimitat grosso modo de două etape,
importante în opinia sa, în procesul de mitizare a istoriei, una stalinistă
pură, în anii 50, care subordona pur și simplu discursul istoric unor scopuri
străine istoriografiei române prin minimalizarea specificului național, iar alta
neostalinistă, începând cu primii ani ai deceniului șase și care a exacerbat
sentimentul național17.
În același cîmp al
evidențierii distorsionării istoriei în regimul trecut se înscriu alte câteva
contribuții care discută tendințele de mitizare a liderilor comuniști încastrați
într-o istorie românească în care nu-și găseau locul dorit18
sau o serie de evenimente din istoria modernă și contemporană a României, în
contextul acesta al falsificării istoriei19.
Aici s-a distins cu precădere istoricul bucureștean Lucian Boia.
Printre cele mai
complete și substanțiale incursiuni din anii 90 în istoria istoriografiei
românești în regimul comunist a fost cea făcută de Șerban Papacostea20.
Istoricul Papacostea investighează întreaga perioadă a regimului comunist făcând
o evaluare cât se poate de obiectivă a plusurilor și minusurilor istoriografiei
române, apreciind realizările (și au fost destule în opinia sa) acolo unde a
fost cazul, dar și criticând aspru aceeași intruziune a politicului în scrierea
istoriei când după modelul partidului unic nu putea exista decât un adevăr unic21.
Adept al ideii cedării istoriografiei în fața politicului, Papacostea consideră,
asemeni lui Al.Zub22,
că în această realitate concretă trebuiesc evidențiate anumite nuanțe legate de
existența profesioniștilor adevărați ai istoriei a căror compromitere s-a făcut
mai greu sau deloc, în ciuda tentațiilor existente.
Anii 90 aduc o serie
de cercetări de istorie a istoriografiei datorate și unor istorici din afara
României, care urmăresc mai ales supunerea istoriei de către politică în
perioada comunistă. Dacă istoricul olandez Wilhelm Petrus van Meurs23,
un foarte bun cunoscător al realităților românești, abordând fugar evoluția
scrisului istoric supus cerinței politice în România, apreciază la modul general
istoria Transilvaniei ca una care a generat și generează încă în istoriografie
emoții adânci24,
făcând în același timp și o distincție punctuală între diferitele școli
istoriografice românești naționalistă, comunistă și comunist națională25.
Reputatul istoric american Keith Hitchins, într-o remarcabilă cercetare26,
efectuează o incursiune în istoriografia românească începând cu veacul XIX și
terminând cu anii 80 ai secolului trecut. Reușind și de această dată o abordare
serioasă, așa cum ne-a obișnuit de-a lungul timpului, Keith Hitchins accentează
pe istoriografia transilvăneană și locul acesteia în contextul general românesc
într-o vreme în care istoricii participanți au realizat Marea Unire, dar au
creat și o prestigioasă școală istorică la Cluj, care a dezvoltat o
istoriografie ce a marcat întreaga istoriografie românească. Spre deosebire de
alți cercetători ai fenomenului, Keith Hitchins consideră că discursul istoric
în România a fost influențat mult mai devreme de politic începând de la
începutul anilor 40, când regimul Antonescu a utilizat istoria în interes
personal27.
Keith Hitchins a recurs la investigarea istoriografiei transilvănene și cu alte
ocazii28
pornind de la cu totul alte premise. El a încercat o explicație asupra unor
evoluții românești, cu predilecție transilvănene, și a unor evenimente în care
actor principal este omul29,
insuficient lămurite de istoriografie, găsindu-ne în acest caz la limita dintre
reconstituirea istorică propriu-zisă și istoria istoriografiei.
Una dintre cercetările
din afara României racordabilă demersului istoriei istoriografiei și care merită
semnalată, în același context al cedării istoriei în fața politicului, mai ales
pentru acribia și meticulozitatea informării, este cea realizată de istoricul
Anatol Petrencu, din Republica Moldova30.
Aderând la multe din concluziile lui Vlad Georgescu privitoare la consecințele
presiunilor politice asupra scrierii istoriei în România, istoricul de la
Chișinău abordează mai ales problema învățământului istoric românesc, a celui
universitar cu prioritate, descoperind în aceasta numeroase disfuncționalități
determinate de politica dusă de regimul comunist în domeniul educației.
Cercetând aspecte legate de învățământul superior istoric românesc, acesta
apreciază, în ciuda vicisitudinilor vremurilor, drept pozitivă experiența
acestei școli care a beneficiat permanent de cadre didactice valoroase31.
La rîndul său, cu a sa
Istorie a istoriografiei române32,
Frederick Kellog își consolidează decisiv autoritatea în materie de românistică
printr-o reușită încercare de analiză a scrisului istoric românesc dovedind prin
aceasta o serioasă cunoaștere a evoluției sale. Abordând în ansamblu, așa cum
arată și titlul, istoriografia română, autorul nu a ezitat ca, acolo unde era
cazul, să semnaleze importanța și locul istoriografiei transilvănene33
în evoluția generală a scrisului istoric românesc. Îndeplinindu-și obiectivul,
acela de a examina punctele de reper ale științei istorice române34,
Frederick Kellog dă dovadă de o maturitate profesională deosebită ale cărei baze
au fost puse pe vremea prezenței sale ca bursier în România la începutul anilor
6035.
Lucrarea istoricului american este, într-un final, deosebit de utilă atât prin
întregul său conținut, cât mai ales prin concluziile sale față de necesitățile
actuale ale istoriografiei române36.
Dar poate cea mai
consistentă lucrare a unui autor străin, chiar dacă este numai un studiu de caz,
legată mai ales de discursul istoric transilvănean în anii regimului Ceaușescu,
este cea datorată lui Katherine Verdery37.
Lucidă și onestă, lucrarea explică în străinătate foarte bine situația
societății românești ardelene, și nu numai. Autoarea, o foarte bună cunoscătoare
a Transilvaniei, a publicat această carte ca urmare a unor complexe analize
efectuate în această provincie istorică românească încă în vremea regimului
comunist. Dintr-un complex de probleme distingem minuțioasa analiză
istoriografică efectuată asupra discuției iscate în istoriografia română în
jurul răscoalei lui Horea. Katherine Verdery investighează acest moment cu
distanțare, discutând critic bătălia stârnită de protocronism în jurul
răscoalei sau revoluției lui Horea, bătălie care a împărțit comunitatea
istorică în două tabere, a oportuniștilor, în frunte, potrivit autoarei, cu
Ștefan Pascu, și a profesioniștilor adevărați, patronați de David Prodan. În
esență, Katherine Verdery se ocupă, pornind de la un studiu de caz, de modul în
care a fost restituit trecutul în România lui Ceaușescu, în care această
restituire se împletea cu ideologia națională, dar și asupra acestui lucru ne
atenționează pregnant autoarea, apreciind că acest subiect este unul mărunt prin
comparație cu altele, precum dacomania anilor 70, care nu a angajat energii
intelectuale cum au fost cele în cazul semnalat.
Un loc aparte în acest
efort de reevaluare a scrisului istoric românesc în perioada totalitară,
cuprinsă între finele celui de-al doilea război mondial și 1989, l-a ocupat
istoricul Pompiliu Teodor, cel care a creat în ambianța mobilizatoare a
Universității din Cluj-Napoca o fertilă direcție de cercetare materializată în
cîteva lucrări importante din acest punct de vedere. Semnalul major l-a dat
Pompiliu Teodor însuși, printr-o lucrare de referință consacrată istoriografiei
românești, intitulată Introducere în istoria istoriografiei din România,
apărută în 2002 la Cluj-Napoca. Chiar dacă timpul a fost extrem de nerăbdător cu
omul și istoricul clujean, acesta neputînd să se bucure de noua
apariție editorială, cartea apărînd după trecerea profesorului în neființă, ea
rămîne o contribuție fundamentală în reconstituirea etapelor majore ale
evoluției scrisului românesc în perioada comunistă.
Direcția de cercetare
inițiată de Pompiliu Teodor la Cluj-Napoca începe însă să-și arate roadele.
Astfel, au apărut o serie de volume consacrate acestei problematici. Cele mai
multe au la bază teze de doctorat coordonate de Pompiliu Teodor. Toate, însă, au
văzut lumina tiparului abia după trecerea în neființă a Magistrului. Pomenim
numai câteva dintre acestea, toate confirmînd această direcție de cercetare.
Astfel, istoricul bucureștean Florin Müller a publicat o carte extrem de
interesantă intitulată: Politică și istoriografie în România 1948-1964,
iar lucrarea Istoria Transilvaniei în istoriografia românească 1965-1989,
apărută în 2003 la Editura Presa Universitară Clujeană, avîndu-l ca autor pe
semnatarul rîndurilor de față, se înscrie de asemenea în același context. La
rîndul său, istoricul orădean Sorin Șipoș, autor al volumului Silviu Dragomir
istoric, prin reflecțiile sale asupra destinului postbelic al marelui
istoric ardelean se află oarecum în același spațiu restitutiv istoriografic.
Exemplele ar putea continua și toate atestă cele spuse mai sus. Cu siguranță,
însă, că lucrurile nu se vor opri aici, iar reevaluarea scrisului istoric din
comunism va fi făcută pînă la urmă, chiar dacă acest lucru nu poate fi realizat,
încă, în toate dimensiunile sale..
În urma inventarierii
celor mai importante contribuții postdecembriste referitoare la reevaluarea
scrisului istoric românesc din comunism se desprind câteva concluzii. Astfel,
constatăm că inițiatorii acestui demers sunt aceiași trei istorici români care
au câștigat autonomia, apoi independența științei istoriografice românești în
anii 70-80 ai secolului trecut. Este vorba despre Pompiliu Teodor, Alexandru
Zub și Lucian Boia. Într-un demers convergent, dar cu arme diferite, fiecare
dintre cei pomeniți mai sus și-au dat concursul în direcția evidențierii
plusurilor și minusurilor istoriografiei românești din anii regimului comunist.
În acest sens, pe lîngă contribuțiile personale, Pompiliu Teodor la Cluj-Napoca,
Alexandru Zub la Iași și Lucian Boia la București, au creat adevărate școli, mai
mult sau mai puțin populate de discipoli, care vor duce cu siguranță mai departe
efortul reconstitutiv al celor pomeniți mai sus.
De asemnenea, se mai
constată că, pe lîngă istoricii circumscriși spațiului românesc, mai există o
serie de istorici care au încercat să rediscute critic producția istoriografică
din anii regimului comunist. Este vorba despre istoricii străini, precum
Katherine Verdery, Wilhelmus Petrus van Meurs, Keith Hitchins, Frederic Kellog,
etc., toți forte buni cunoscători ai istoriei și scrisului istoric românesc.
În fine, se mai poate
spune că trendul reevaluator înaintează constant și firesc dinspre interpretări
elaborate pe un ton acut spre cele mai așezate, care analizează în termeni mai
calmi conținutul istoriografic din spațiul totalitar românesc.
Note:
1.
Al. Zub, În orizontul tranziției, în Secolul XX, nr. 10-12, 1996,
p.117-120
2.
Idem, A regândi și asuma critic trecutul, în Discurs istoric și
tranziție, Iași, 1998, p.148-158
3.
R. Popa, Postfață, la Vlad Georgescu, Politică și istorie. Cazul
comuniștilor români,1944-1977, București, 1991
4.
***, Denaturarea adevărului istoric, în Pavel Chihaia, Fața cernită a
libertății, București, 1991, p. 33-41
5.
Al. Zub, Istoria în impas?, în Convorbiri literare, 1991, 3, p.12
6.
Idem, Ce rămâne din discursul istoric?, în Al. Zub, Discurs istoric și
tranziție, Iași, 1998, p. 97-102
7.
Idem, Nevoia de sinteză, în Ibidem, p.171-173
8.
Marcela Vultur, Istoriografia română în deceniul 1948-1958, în Istoria
astăzi, an II, nr. 11, 1993, p. 137-140
9.
P. Țugui, Istoria și limba română în vremea lui Gheorghiu Dej, București,
1999, p. 9-21
10.
Ibidem
11.
Marcela Vultur, op.cit, p. 139
12.
Pavel Țugui, op. cit., p. 156-166
13.
Ibidem, p. 139-140
14.
Mircea Babeș, SCIVA- cinci decenii în slujba arheologiei românești, în
Studii și Cercetări de Istorie și Arheologie, tom 50, nr. 1-2, 1999, p. 5-9
15. Al. Zub, Despre discursul istoric în România sub dictatură, în
Viața Românească, nr. 2, 1994, p. 1-6
16.
Idem, Istoriografia română a anului 1946, în Analele Sighet, 3,
București, 1996, p. 189-203, vezi și Idem, Orizont
închis.Istoriografia română sub dictatură, Iași, 2000, p. 17-32, Idem,
Clio în derută.Istoriografia română a anului 1947, în Analele Sighet,
5, 1997, p. 258-282, vezi și Idem, Orizont închis.Istoriografia română sub
dictatură,Iași, 2000, p. 33-58, Idem, Anul istoriografic 1948, în
Ibidem, p. 61-71
17.
Idem, Istoriografia română în anii 80, în Idem, Orizont închis.
Istoriografia română sub dictatură, Iași, 2000, p. 75-88
18.
L. Boia, Istorie și mit în conștiința românească, București, 1997, Idem,
Miturile comunismului românesc, București, 1999
19.
Al.Zub, Mituri istoriografice sub dictatură, în Orizont
închis.Istoriografia română sub dictatură, Iași, 2000, p. 102-116
20.
Ș. Papacostea, Captive Clio. Romanian Historiography under Communist Rule,
În European History Quarterly, London, vol.26, 1996, p. 181-208
21.
Ibidem, p. 187-190
22.
Al.Zub, Orizont închis. Istoriografia română sub dictatură, Iași, 2000,
p.77
23.
Wilhelm Petrus van Meurs, Chestiunea Basarabiei în istoriografia comunistă,
Chișinău, 1996
24.
Ibidem, p. 7
25.
Ibidem, p.237-295
26.
K. Hitchins, Historiography of the Countries of Eastern Europe. Romania,
în The American Historical Review, 1992, vol. 97, p. 1064-1084
27.
Ibidem, p. 1079
28.
Idem, Mit și realitate în istoriografia românească, București, 1997
29.
Paul Veyne, Cum se scrie istoria, București, 1999
30.
A. Petrencu, Învățământul istoric din România, 1948-1989, Chișinău, 1991
31.
Ibidem, p. 96-97
32.
F. Kellog, O istorie a istoriografiei române, Iași, 1996
33.
Ibidem, p.17-48
34.
Ibidem, p.13
35.
Ibidem, p. 14
36.
Ibidem, p. 155-158
37.
Katherine Verdery, Compromis și rezistență.Cultura română sub Ceaușescu,
București, 1994. |