Istoriografia română recentă.
Câteva
tendințe
La 16 ani și mai bine
de la răsturnarea regimului comunist, statutul istoriei și al practicanților ei
se află, din multe puncte de vedere, la antipodul perioadei precedente. În orice
caz, el trece printr-o schimbare radicală, al cărei punct terminus este încă
greu de întrevăzut. Interpretarea optimistă a acestei schimbări poate, desigur,
invoca destule semne încurajatoare. Dispariția cenzurii, bunăoară, îngăduie acum
o totală libertate de expresie, deschizînd cercetării posibilități practic
nelimitate de afirmare, începînd chiar cu istoria cea mai recentă, care a și
făcut, de altfel, obiectul a nenumărate explorări (și al cîtorva importante
inițiative instituționale: Institutul Român pentru Istoria Recentă, Institutul
Român pentru Studiul Totalitarismului și, de curînd, Institutul pentru Istoria
Revoluției din 1989). Teme, odinioară absente sau cu bună știință ocolite, au
început, în ultimii ani, să fie din ce în ce mai intens frecventate. Cel puțin
două sînt, din acest unghi, deosebit de semnificative. Mai întîi, studiile de
genealogie, renăscute la Iași sub egida Comisiei de profil a Academiei Române,
grație străduințelor neobosite ale cîtorva entuziaști și, în al doilea rînd,
istoria evreilor, care, prin intermediul cîtorva centre și publicații nou
înființate (precum Centrele de Istorie a Evreilor de la Universitățile din Cluj,
București și Iași și revistele Studia Judaica și Studia et Acta Historiae
Iudaeorum Romaniae), dar, nu mai puțin, și al unor cărți sau traduceri
importante s-a definit în ultimul deceniu drept unul din cîmpurile de cercetare
cele mai semnificative pentru reînnoirea tematică ocazional și metodologică
la care mă refer aici. Ambele sînt însă concludente nu numai prin ceea ce
reprezintă în sine, ca domenii noi de interes. Atît genealogia, cît și istoria
evreilor sînt deopotrivă de grăitoare și pentru un orizont tematic mai larg
cel al istoriei sociale ce revine, în ultimii ani, în chip tot mai
evident, printre preocupările specialiștilor noștri, după ce, în ultimul deceniu
de ce regim comunist, fusese aproape complet ocultat de istoria oficială
(politică și naționalistă) a acelei epoci. Textele specifice acestui domeniu
publicate în ultimul deceniu la noi, numeroase și diverse, desfid o enumerare,
fie și sumară. Să spun, doar, că ele par a se ocupa, deocamdată, mai cu seamă de
boierime și alogeni, dar, cum au arătat-o cîteva teze de doctorat și studii
excelente, datorate școlilor istorice de la Cluj, Oradea, Iași și București, nu
ocolesc nici alte teme, cum ar fi într-o enumerare aleatorie lumea complexă
a satului ardelean în secolele XVIII-XIX (explorată din unghiul sensibilităților
și atitudinilor colective sau al raportului complex dintre națiune și
confesiune), procesul de formare a intelectualității române din Banat și
Transilvania în aceeași perioadă, istoria justiției sau apariția practicilor
filantropice, ca expresii ale unei noi atitudini față de fenomenul social al
paupertății. Merită semnalate, pentru interesul în creștere față de același tip
de probleme, atît publicarea, la Iași, începînd cu 1996, a Revistei de Istorie
Socială (șapte numere pînă în prezent), cît și un colocviu de profil, organizat
în același oraș, la sfîrșitul anului 2001, care a oferit cîtorva specialiști
români și francezi prilejul de a schița un scurt bilanț comparativ al
cercetărilor în acest domeniu.
Succinta repertoriere
a înnoirilor tematice, la care m-am încumetat pînă aici, nu poate lăsa deoparte
nici inițiativele lăudabile ale colegilor de la Cluj și Oradea, care au
încercat, în anii din urmă, prin studii singulare, teze de doctorat sau proiecte
colective de cercetare, să aclimatizeze și la noi subiecte de maxim interes
ca, bunăoară, istoria imaginarului și antropologia istorică îndelung explorate
în alte spații istoriografice. Revistele intitulate Identitate și alteritate
(cu 3 apariții), Colloquia și Caiete de antropologie istorică constituie un
bun exemplu în acest sens. Textele reunite în paginile lor nu numai că
prefigurează coagularea investigațiilor punctuale de pînă acum în sinteze extrem
de interesante, dar, pe un plan mai general, anunță și apariția unei noi
generații de istorici, din ce în ce mai familiară cu direcțiile metodologice de
pe continent.
Toate aceste semne de
noutate și altele, încă, au un numitor comun. Ele par a constitui indiciul
elocvent (deși încă insuficient conturat) al depărtării progresive de concepția
istorică dominantă în ultimele două decenii de comunism, prizonieră a unei
lecturi unice, preponderent politice, din unghi național, a trecutului, precum
și al unui evoluționism relativ simplificator, structurat de tripla
tendențialitate a unității, independenței și modernizării. Istoria, așa cum este
ea făcută acum, nu a încetat, desigur, a fi națională (și nici nu va înceta să
fie). Numai că, spre deosebire de trecut, această latură pare astăzi mai puțin
rigidă și așa-zicînd mai puțin copleșitoare, lăsînd loc și altor demersuri,
nu doar mai neutre din punct de vedere tematic și afectiv mai puțin
pătimașe, dar care, continuînd a fi interesate de fenomenul național, au meritul
de a-l privi mai puțin schematic și de a propune, în marginea lui, lecturi
complementare, demne de tot interesul. Studiile și tezele de doctorat deja
menționate privitoare la raportul dintre etnie și confesiune în spațiul
transilvan sau cele care au ca subiect mișcarea națională și, în general,
lupta politică la răsărit și sud de Carpați reprezintă expresii elocvente ale
acestei deplasări lente de accent, care are toate șansele de a deveni, în anii
care vor urma, ireversibilă. Zadarnic, totuși, vom căuta printre ele textele
capabile să schimbe dintr-o dată și în mod radical modul nostru de a gîndi și
scrie istoria. Asemenea revoluții o știm prea bine sînt rare în
istoriografie.
Dar, dacă însemnătatea
excepțională a unor studii singulare este, deocamdată, mai greu de detectat, în
schimb, alăturarea lor devine ea semnificativă. Ansamblul a ceea ce s-a
publicat în 16 ani de postcomunism apare deja ca o masă critică de transformare,
din care vor ieși, în anii următori, atît de așteptatele mutații.
Există, însă și un
revers al medaliei, de natură să inspire, după opinia mea, serioase motive de
îngrijorare. Este adevărat, de pildă, că împrejurările din ultimii ani au
favorizat progresele cercetării, dar acest lucru s-a reflectat, mai curînd, la
nivel cantitativ, decît calitativ. Nu mă gîndesc doar la pletora de producții
istoriografice sub-mediocre apărute în toți acești ani, a căror multiplicare a
fost încurajată de suspendarea spiritului critic și de lipsa de hotărîre în
elaborarea și aplicarea unor standarde valorice precise. Am în vedere, în primul
rînd, faptul că libertatea de expresie s-a tradus în plan istoriografic prin
dreptul fiecăruia de a scrie (aproape) orice și mai ales oricum, fără
discernămînt, bună credință și rigoare profesională calități, totuși atît de
importante în profesiunea de istoric. Aceste carențe mi se par evidente mai ales
în felul în care au fost analizate, în ultimii ani, mișcarea legionară și
regimul antonescian, despre care s-a scris, în general, într-un spirit partizan,
cînd apologetic, cînd denigrator, ceea ce nu a avut darul să sporească
înțelegerea acestor probleme, ocultate în regimul trecut. La fel par a sta
lucrurile și cu problema Holocaustului, devenită, abia de curînd, după ani
întregi de eludare, un subiect de analiză și reflecție.
Incomparabil mai
dramatic este însă faptul că această multiplicare exponențială a producției
istoriografice nu-și asociază încă și o reînnoire conceptuală și metodologică,
mai mult decît necesară, totuși, după atîtea decade de îngheț epistemologic. De
fapt, mai corect ar fi fost să scriu nu reînnoire, ci construcție, de vreme
ce dimensiunea teoretică a istoriografiei noastre sub comunism a fost din
motive lesne de bănuit întotdeauna deficitară. În mod paradoxal, nici
legăturile din ultimii ani cu mediile academice internaționale nu au reușit să
impună o asemenea orientare, altcumva decît marginal, deși, în mod normal, ar fi
trebui s-o facă. După mai bine de un deceniu și jumătate de libertate,
cercetarea noastră istorică rămîne, așadar, precumpănitor empirică, în ciuda
unor meritorii și dătătoare de speranță încercări (ilustrate cu precădere de
școala istorică clujeană) de a valorifica și la noi, în raport cu propria
noastră documentație, sugestiile tematice și metodologice din istoriografiile
vecine.
Persistența acestui
deficit de teorie devine totuși comprehensibilă, dacă ținem cont de stadiul în
care se află publicarea colecției naționale de izvoare. La prima vedere,
legătura dintre teorie și documente riscă să apară îndoielnică. De fapt, ea
este perfect normală, întrucît nici un punct de vedere pertinent cu atît mai
puțin vreo interpretare nu poate fi formulat în absența unei documentații
solide și complexe, după cum nici o grilă de lectură nu dă rezultate, atunci
cînd istoricul, în loc s-o elaboreze temeinic, trebuie să-și construiască, mai
întîi, instrumentarul cercetării. Sîntem, desigur, în drept să deplîngem
precaritatea formației teoretice a membrilor breslei noastre. Nu trebuie să
uităm însă nici o clipă că în țările cu o tradiție istoriografică bine
consolidată nu numai că sursele sînt de multă vreme integral publicate, intrînd
în uzul comun, dar și că pînă a nu ajunge a fi examinate de istorici, textele
fundamentale sînt sistematizate și publicate de oameni special pregătiți pentru
aceste operațiuni (arhiviști, paleografi etc.), a căror însemnătate pentru
cercetarea istorică nici măcar nu mai trebuie subliniată. În România, necesara
separație între cei antrenați în munca de editare a izvoarelor și istoricii
propriu-ziși a fost, în ultimi ani, absentă (de va fi existat vreodată). Nu
este, de aceea, de mirare că, obligați să-și asume responsabilități și
competențe care, în mod normal, nu sînt de resortul lor, mulți istorici s-au
transformat în editori de documente, amînînd alte opțiuni, mai puțin presante.
Pe de altă parte, specializările conexe, indispensabile unei asemenea
activități, precum paleografia, diplomatica, sigilografia, heraldica ș. a. m. d.
tind să devină din ce în ce mai rare (ca și oamenii capabili să le ilustreze),
ceea ce adîncește deficitul de formație istorică.
O remarcă trebuie
făcută și despre comunicarea din interiorul breslei istoricilor români.
Caracterul ei precar este evident pentru oricine. Colocviile, simpozioanele sau,
pur și simplu, întîlnirile informale dintre istoricii noștri sînt, încă destul
de rare. Să nu mai vorbim de proiectele colective, didactice sau de cercetare,
aproape de tot absente în demersurile actuale, proprii disciplinei noastre. E
drept că o asemenea concertare a inițiativelor, talentelor și competențelor pare
a nu fi fost niciodată punctul forte al comunității istoricilor români. Lipsa de
exercițiu în această privință vizibilă, printre altele, și în modul în care
s-a desfășurat colaborarea la noul tratat de Istoria României are de ce să ne
îngrijoreze: pe termen lung, ea riscă să compromită șansele unui progres real al
cercetării, în condițiile în care, o știm prea bine, marile sinteze nu mai sînt
astăzi posibile decît prin însumarea eforturilor.
Ca orice domenii ale
tranziției, atît istoria, cît și istoriografia au, așadar, un chip ambivalent,
care sfidează caracterizările tranșante și bilanțurile precise. De fapt, nu de o
tranziție este vorba aici (termen implicînd o durată limitată), cît de
construcția tatonantă a unui nou sistem și a unei culturi (în sens antropologic)
inedite, proces care amintește de modernizarea începută în a doua jumătate a
veacului al XIX-lea și care, de acum înainte, are toate șansele să mai dureze
cel puțin o generație. |