Istoriografia română actuală
câteva accente
Salutăm inițiativa
redacției revistei Familia de a provoca o dezbatere istoriografică sau mai
corect spus de a dedica unul dintre numerele sale unei asemenea teme. Este o
bună oportunitate de a face cunoscute extra muros frământările, firești,
din cadrul strict al obștii istoricilor.
O astfel de dezbatere
este binevenită din mai multe perspective. În primul rând, istoria ca discurs,
trăiește de mai mult timp o anumită criză identitară, accentuată la noi după
ieșirea din sistemul totalitar, care nu face însă ca impactul său social să se
reducă substanțial. În al doilea rând, istoria ca realitate nu este întotdeauna
atât de revolută cum pare la prima vede, ea revărsându-se în anumite
circumstanțe asupra prezentului. Suntem conștienți sau nu de acest lucru, prin
anumite componente ale felului de a gândi, prin comportamente, suntem solidari,
parțial, cu epoci trecute: anumite deprinderi dobândite ori dezvoltate în
perioada comunistă se manifestă sub ochii noștri în vreme ce inerția, lentoarea,
constatabile în procesul concret al integrării europene a României țin, în bună
măsură, de conservatorismul inerent unei societăți cu o componentă rurală foarte
accentuată. Apoi, istoria continuă să constituie, în ciuda scepticismului
postmodern, unul din elementele identitare cele mai vizibile ale unui grup uman.
De aceea, consider foarte păgubos punctul de vedere - care, din păcate, a fost
instituționalizat la noi prin programe școlare restrictive pentru obiectul de
învățământ numit istorie al celor care cred că există incompatibilități între
procesul de globalizare pe care-l trăim și al cărui caz particular îl constituie
integrarea europeană și un accent prea mare pus pe studiul istoriei, în
condițiile în care discursul istoric poate fi orientat, după caz, pe susținerea
naționalismelor ori spre sublinierea elementelor general umane, a unei largi
unități antropologice, a unei zestre culturale comune pe spații mai largi decât
cele etnice. Este sesizabil, după 1990, un fenomen de culpabilizare socială a
istoriei, de acuzare a ei de a se fi pus, cu prea mare ușurință, în slujba unor
comandamente politice. Tezismul, patetismul și, adesea, limbajul de lemn sunt
alte cauze ale îndepărtării tineretului studios de istorie, vizibilă în ocolirea
de către elevi a istoriei în opțiunile pentru examenele de capacitate și
bacalaureat
Discuția poate deveni,
în același timp, extrem de utilă din perspectiva a ceea ce s-a numit la un
moment dat meseria de istoric. A suferit ea modificări semnificative în
ultimul deceniu și jumătate la noi? Cred că este una dintre întrebările cheie
ale discuției noastre și la care vor răspunde, nu mă îndoiesc de acest lucru,
colegi mai avizați decât mine.
O privire, chiar de
ordin general, asupra istoriografiei românești postdecembriste este în măsură să
constate eforturi substanțiale de împământenire a unor paradigme de succes în
alte istoriografii, mai ales cea propusă de Școala de la Annales,
materializate și la noi prin diversificare tematică și de primenire
metodologică, în măsură să redea respectul regăsit pentru diversitatea umană (Alexandru
Florin Platon). Este vizibilă coagularea unei mișcări înnoitoare, deocamdată
numeric (încă) minoritară, în fruntea căreia se situează grupări care dețin
pârghii de decizie la marile universități din România: București, Cluj, Iași.
Este important faptul că mișcarea este una de viitor - ea fiind reprezentată
mai ales de tineri - că promovarea ei beneficiază de forme instituționalizate
masterate, școli doctorale, publicații de specialitate, între care îmi permit să
citez numele revistei Caiete de antropologie istorică a Facultății de
Istorie-Filozofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj -, că în cadrul ei s-a
depășit un stadiu de informare și inițiere în noile tipuri de abordări,
reprezentat de lucrări de prezentare a curentelor, a unor istorici
reprezentativi, de traducere a lucrărilor de notorietate, mai ales din
istoriografia franceză, astăzi aplicându-se cu succes metodologii de abordare
consacrate la realitățile istorice românești. Este drept, de cele mai multe ori
cu semnificative defazări temporale, cu insistența asupra unor teme și cu
mijloace care în alte istoriografii nu mai sunt la modă.
Acest trend este
contrabalansat, cel puțin cantitativ, de scrisul istoric tradițional, cu tentă
naționalistă, de factură pozitivistă, deocamdată precumpămitor și oficios. În
cultura românească, în general, în istoriografie în special, se face lent
trecerea de la postcomunism la postnaționalism, se produce greu eliberarea
gândirii de sfera sensului unic, acceptarea ideii că depășirea naționalismului
nu înseamnă ștergerea identităților naționale ci doar depășirea mentalității
specifice secolului al XIX-lea ce așeza valorile naționale mai presus de oricare
alte valori, de fapt transformând naționalismul într-o religie, lipsită de
control și în consecință tiranică și agresivă... (Lucian Boia). Reprezentanți
ai istoriografiei tradiționale nu s-au sfiit să catalogheze aderarea la alte
puncte de vedere decât cele ale istoriei cu iz național pronunțat drept
aventuri oportuniste, inconsistente și chiar depășite de evoluțiile
istoriografice. Cum să te ocupi de tot felul de aspecte reziduale ale
realității istorice românești când au rămas nerezolvate - uitând că nici o
problematică, oricare ar fi ea, nu va putea fi rezolvată, istoriografic,
definitiv cândva atâtea teme majore, fundamentale ale istoriei românești,
devenite teze menite să ne legitimeze ca popor, ca națiune, ca stat, în acest
spațiu, când reprezentanți ai altor istoriografii susțin teze contrare? Mai
ales, cum să abordezi aspecte ale istoriei Transilvaniei fără să polemizezi sau
măcar să amendezi teze susținute de istoriografia maghiară? De aceea, istoria
este prezentată cel mai adesea ca o luptă, istoria-bătălie, luptă strămoșilor
și, în egală măsură, lupta istoriografiilor. Această pulverizare tematică nu
dăunează întregului, nu conduce, deliberat la pierderea identității tradiționale
a istoriei? Apoi, de ce să persiști pe teme și metodologii de abordare care în
alte istoriografii și-au epuizat resursele în anii 50-60 ai secolului XX, cum
sunt cele de demografie istorică, de istoria vieții cotidiene etc.? Sunt unele
dintre imputările aduse noii istorii și care au necesitat răspunsuri coerente
din partea adepților celei din urmă, inclusiv la noi. Răspunsuri care
argumentează aderența la noul discurs utilizează în egală măsură rezultatele
remarcabile obținute în cunoașterea diversității umane în alte istoriografii dar
și posibilitățile mari care se deschid cunoașterii unor aspecte ale realității
istorice românești. Promovarea studiilor sistematice de demografie istorică, de
pildă, efectuate după metodologiile consacrate în anii 50 ai secolului XX, a
fost și este în măsură să aducă, în ciuda evidentei defazări, plusuri de
cunoaștere asupra omului perioadei statistice, care transpar mai greu din alte
surse și alte tipuri de abordări. La fel, pentru cunoașterea lumii rurale,
segment care, cel puțin numeric, se știe, domină realitatea istorică românească
în ansamblul său, este necesar apelul la mijloacele antropologului
(etnologului), de a studia istoria societăților fără scriere, trebuie încurajate
studiile de antropologie istorică, pentru a putea trece dincolo de
tradiționalele abordări ale istoriei țărănești privită prin prisma relațiilor
sale cu autoritățile tutelare. Deci, cred în eficacitatea unor demersuri
înnoitoare dacă ele trec dincolo de snobismul istoriografic.
Pe de altă parte, în
istoriografia românească aceste experimente rar pot fi desprinse de demersuri
pozitiviste, în condițiile în care lipsesc, pentru cele mai multe dintre teme,
corpusuri complete de documente, istoricul fiind nevoit nu doar să
reinterpreteze ci și să-și creeze sursele. Dar, dacă documentarea de tip
pozitivist este inevitabilă în scrisul istoric românesc, interpretările pot fi
făcute într-o pluralitate de grile. Știm astăzi foarte bine că un document
răspunde la întrebările pe care i le pune istoricul. Pledând pentru înnoirea
epistemologică a istoriografiei românești nu excludem alte tipuri de abordări,
inclusiv cele tradiționale, pozitiviste, când ele sunt făcute cu profesionalism
și aduc plusuri de cunoaștere. Suntem de acord cu constatarea lui Georges Duby
că, în ultimă instanță, istoria este doar de două feluri, istoria bună și
istorie proastă.
Și, în legătură cu
afirmația istoricului francez citat, cred că în scrisul istoric din România de
astăzi și-a făcut loc multă impostură. Fără a dispune de o perspectivă
cantitativă riguroasă, constatăm că istoria propusă de neprofesioniști acoperă
un segment important al pieței cărții de istorie. Sigur, oricine are dreptul
să-și exprime puncte de vedere într-un domeniu foarte popular cum este
istoria, domeniu considerat adesea la îndemâna oricui. Oameni fără chemare, fără
să stăpânească metodologii de abordare și norme minime obligatorii ale
statutului istoriei ca disciplină științifică, vin și abordează cu nonșalanță
teme istoriografice, fără ca stângăciile sau inepțiile lor să fie sancționate,
în lipsa cvasitotală a unei critici istorice, în măsură să impună standarde
minime. Preluate de mass-media, puncte de vedere ale unor preuso-istorici devin
formatoare de opinie, iar autorii lor personalități de recunoaștere socială. De
aceea, cred că se impun a fi materializate inițiativele de a instituționaliza,
sub forma unei asociații profesionale, obștea istoricilor de meserie care să se
constituie într-o voce autorizată în relațiile cu structurile administrative dar
și cu cei care, mulți, pun, sub ochii noștri, aproape orice între coperțile unor
cărți zise de istorie. Lipsa impunerii unui sistem de valori clar în
istoriografie astăzi face ca susținerea financiară din partea unor instituții
sau chiar din partea unor sponsori să fie direcționată spre cărți fără nici un
fel de valoare, servind adesea interese de altă natură (afinități politice sau,
pur și simplu, de ordin financiar). Fenomenul atinge și alte aspecte morale
grave în condițiile în care personalități politice sau oameni cu bani și cu
ambiții intelectuale publică sub semnătura lor texte scrise de alții. Se
practică, deci, un nociv mercenariat în scrisul istoric, rămas și el
nesancționat științific și social. Aici intervine, desigur, și condiția precară
a istoricului care, ca profesor, cercetător, muzeograf, arhivist, nu-și poate
asigura, de cele mai multe ori, un trai decent și îi este dificil să-și publice
studiile.
Cred deci că lipsa
spiritului critic este una dintre carențele majore ale istoriografiei noastre
actuale. Sunt cu totul rare publicațiile de istorie care promovează recenziile
critice, cele mai multe rezumându-se la simple semnalări ori prezentări de
carte, neutre, sau, mai frecvent, laudative.
În continuare, aș dori
să mă refer la două probleme, una sugerată de redacția revistei Familia, a
locului Transilvaniei în abordările istoriografice românești, și alta, legată de
preocupările mele, de cercetare a lumii rurale transilvănene.
Cu privire la
Transilvania, aș sublinia mai întâi faptul că istoria regională este un
important câștig istoriografic al secolului XX. A decupa o parte dintr-un întreg
pentru a obține plusuri de cunoaștere sau o cunoaștere mai în profunzime, este o
metodă foarte des utilizată de mai mult timp și cu rezultate spectaculoase.
Apoi, Transilvania are o individualitate istorică accentuată, conferită de
complexitatea sa etnică, lingvistică, religioasă, de evoluțiile politice și
sociale specifice. De aceea, Transilvania a constituit și continuă să fie
subiect de polemică între istoricii români, maghiari și germani (sași, cu
deosebire). De fapt, una dintre caracteristicile abordărilor istoriografice
având ca temă Transilvania este existența unor istoriografii paralele. Cel ce
citește cărțile scrise de istoricii români vede doar sau în principal o
Transilvanie românească, cel ce studiază cărțile istoricilor unguri se poate
lăsa convins de caracterul predominant maghiar al istoriei ardelene, în vreme ce
cel ce-i citește pe istoricii sași va afla despre istoria pământului regesc sau
despre caracterul civilizator al elementului german asupra celorlalte etnii.
Oricât de academice ar fi aceste abordări sectoriale, ele au tendința de a opera
doar cu adevăruri parțiale, chiar deliberat parțiale. Ansamblul lipsește de cele
mai multe ori, tezismul este încă atotputernic în abordările istoriografice
privind Transilvania, istoricii fiind, in mare măsură, prizonierii unor dispute
politice pe această temă. Dacă ne referim doar la istoriografia română
transilvăneană sau cu privire la Transilvania, ea a trăit în perioada
interbelică o primă perioadă de apogeu dar care nu s-a putut desprinde de
naționalismul epocii, dominat de realizarea României Mari și de necesitatea
prezervării ei în contextul contestărilor revizioniste. Este o istoriografie
foarte atentă la argumentarea drepturilor istorice asupra Transilvaniei, parțial
în contradicție cu sensul evoluției realităților istorice: Transilvania n-a
revenit României doar ca rezultat al impunerii unor drepturi istorice, ci și ca
rezultat al democratizării realității istorice. Actul din 1918 este, în mare
măsură, rezultat al impunerii în practica politicii mondiale a principiilor
liberale ale egalității în fața legii, ale votului universal, adică a abolirii
vechilor principii ale stărilor, de sorginte feudală. Nu spunem că n-a existat o
afirmare politică, social-economică și culturală a românilor transilvăneni în
perioada ce a premers Unirea dar trebuie să plasăm această mișcare națională și
succesul ei în trendul general al epocii. Argumentarea tezelor de legitimare a
continuat și (mai ales) în perioada ceaușistă. Eșuând în planul economic și
social, eșuând la capitolul viitorului comunismului - nu îi mai rămânea decât
discursul naționalist, cea mai ieftină manieră de a-i sensibiliza pe oameni,
îndeosebi o populație dezorientată (Lucian Boia). Accentele au căzut pe
relevarea autonomiilor românești în Transilvania, pe continuitatea
instituțională din perioada premaghiară, pe evidențierea rolului elitelor
românești sau de sorginte română, pe legăturile multiple cu românii spațiile
extracarpatice și mai cu seamă pe lupta națională din epoca modernă, pe marile
ei momente. Cu David Prodan s-a trecut la cercetarea sistematică a istoriei
țărănești, pornindu-se de la constatarea că românii au trăit în Transilvania în
cadre predominant rurale, că în lipsa unor elite sociale semnificative, au fost
în mare majoritate țărani. Ca atare, a scrie istoria românilor transilvăneni,
sugerează Prodan, înseamnă a face, în, primul rând, istorie țărănească.
Astăzi știm că
cercetarea societăților rurale prezintă, pentru istoric, în primul rând
inconvenientul că la nivelul lor sunt emise puține documente scrise și acestea,
în mod obișnuit, prin intermediari culturali. Este o lume iliterată sau chiar
atunci când are acces la scriere ca rezultat al instrucției școlare, preferă să
comunice prin gest și prin cuvânt (André Leroi-Gourhan). De aceea, o primă
exigență impusă de acest specific este valorificarea tuturor categoriilor de
surse. Această lume presupune, apoi, forme specifice de solidaritate, bazate pe
preeminența comunității în raport cu grupul familiar restrâns ori cu structurile
administrative ale statului. Coerența unui grup sătesc se reînnoiește periodic
prin ritualuri și ceremonii, cu participarea ansamblului, ritualuri prilejuite
de viața festivă dar și de cea cotidiană, de ciclurile vieții ori de sezoanele
agricole. Nu-i destul să ari, să semeni, să îngrijești recoltele dacă nu dublezi
eforturile fizice cu cele în plan spiritual (magic și religios). Ritual,
credință, obicei, adică noțiuni preferate ale antropologiei. Foarte strânsa
relație cu antropologia a avut darul de a umaniza istoria și de a o face mai
credibilă. În cazul istoriei rurale, dar și al istoriei în general,
interdisciplinaritatea a devenit de mult timp o normă obligatorie. Nici unul
dintre comandamentele istoriografice impuse de celebra revistă Annales,
n-a rămas, de-a lungul celor opt decenii de apariție, atât de actual, ca
pledoaria pentru valorificarea disponibilităților interdisciplinare ale
istoriei. Ultima formulă adoptată pentru subtitlul revistei subliniază în mod
expres acest lucru.
Pe de altă parte,
istoricul țărănimii se află adesea într-o situație paradoxală, mai ales pentru
perioada de la finele Evului Mediu și din epoca modernă, când numărul
documentelor arhivate crește considerabil: kilometri întregi de dosare
referitoare la ruralitate înșirate pe rafturile arhivelor, în consonanță cu
importanța socială a agriculturii și, legat de a, a țărănimii. Sectorul agricol
predominant beneficiază de registre de socoteli și de dijmă, de inventare, de
conscrieri, de recensăminte, de registre de stare civilă. Cu toate acestea,
istoricii deplâng precaritatea bazei documentare a istoriei rurale și aceasta
din cauza faptului că în toate aceste surse, țăranul, chiar nominalizat,
reprezintă mai degrabă un număr într-o serie, un element al unei mulțimi masive.
În raport cu lumea exterioară comunității din care face parte, țăranul preferă
să trăiască într-un anonimat protector. Chiar când există, documentele ce permit
aprecieri de ordin calitativ reflectă mai degrabă raporturile și ierarhiile
sociale. Sunt mult mai rare documentele emise din interiorul comunităților, cele
în măsură să pună în lumină umanitatea acestei lumi, exprimată prin
sensibilitate, prin concepția despre viață și moarte, despre relația cu
Dumnezeu.
Lumea țărănească
trebuie înțeleasă de istoric în conservatorismul său accentuat și în
continuitatea sa antropologică dar și ca beneficiar al unor fenomene de
aculturație. Departe de a fi imobilă, ea preferă mișcările lente, făcute cu mare
precauție. În decriptarea ei este și din această perspectivă necesară
colaborarea dintre istorie și etnologie. De aceea, cred că una din principalele
sarcini ale istoricilor care abordează astăzi realități rurale este să țină cât
mai aproape, în interpretările lor, de punctele de vedere ale antropologilor.
Purismul abordărilor
istorice ne-a redat, atât cât i-au permis sursele în interpretarea lor
pozitivistă, frânturi din existența majorității oamenilor din societățile
trecute. Aceleași documente interpretate astăzi din perspectivă etnologică
dezvăluie surprinzătoare aspecte de umanitate ascunse sub pojghița unor
realități colaterale sau care, deși aparente, au fost considerate nedemne de
interesul istoriei de până acum, în condițiile în care nu susțineau comandamente
politice. Aici mi se pare a fi diferența între abordările istoriografice
anterioare cu privire la lumea rurală, dominate de implicarea țărănimii în
evenimente cu caracter excepțional sau antrenată într-o existență cotidiană
dominată de raporturile mai ales conflictuale - cu puterile tutelare și cele
actuale marcate de ambiția de a privi, cu ajutorul noilor metodologii, dincolo
de relațiile exterioare ale comunităților țărănești, de a pătrunde în
intimitatea vieții lor, derulată în principal în cadrul unor largi autonomii
existențiale. Pentru Transilvania, preocuparea tenace a autorităților austriece
de a-l transforma pe țăran într-un contribuabil solvabil, într-un cetățean și
potențial militar atașat monarhiei, a dus la lărgirea cercului de interes al
unei birocrații celebre în jurul țăranului, ceea ce face ca puterea de informare
a unor tipuri de surse să crească. A existat și un interes special al Curții de
la Viena pentru țăranul român, atât în calitatea sa de principal contribuabil în
Transilvania, dar și de posibil oponent al dușmanului din interior, nobilimea.
Poate fi astăzi
depășit în cunoașterea istorică a lumii rurale transilvănene un vârf
reprezentat, fără îndoială, de David Prodan? Cu siguranță da. Cel puțin există
premise în acest sens: mai întâi, accesul nelimitat la diferite metodologii de
abordare și ca atare diversificarea unghiurilor de abordare. David Prodan a
prezentat, cu mare forță de evocare, masivul țărănesc românesc din
Transilvania, așa cum reiese el din cercetarea relațiilor feudale sau din
tumultul răscoalei lui Horea. Astăzi accentele cad pe recuperarea istoriografică
a acestei lumi, aparent monotonă și grosolană, prin studiul sensibilităților, a
formelor de sociabilitate etc. și sunt bucuros să amintesc că un însemnat număr
de teze de doctorat au abordat sau abordează astfel de subiecte. Sunt tot mai
frecvent utilizate studiile de caz ce au în vedere o tematică bine
individualizată, o formă de solidaritate zonă, domeniu, sat sau un fond
documentar. Apelul la microistorie permite, indiscutabil, adâncirea
cercetării.
Sunt multe alte
aspecte ale unei problematici interesante, cea a scrisului istoric actual în
România; nu mă îndoiesc că unele vor fi abordate în alte luări de poziție, de pe
poziții sau cu nuanțe diferite. Altele vor rămâne a fi puse în dezbateri
ulterioare. Dezbateri în măsură să clarifice sau măcar să identifice o sumă de
probleme ce merită a fi discutate. |