O cercetare de istorie locală
Liviu Borcea,
Bihorul medieval, Editura Arca, Oradea, 2005
Înainte
de așternerea celor câteva cuvinte legate de apariția la Oradea a unei noi cărți
de istorie, la invitația generoasă a revistei Familia, care s-a ostenit să
dedice un număr special stării actuale a istoriografiei românești, dar mai ales
a extrem de interesantei polemici între noile tendințe de a scrie istorie și a
destrăma mituri și mă refer aici în primul rând la Școala de la Universitatea
București, inițiată de prof. Lucian Boia și replicile cel puțin la fel de
fundamentate, venite îndeosebi dinspre mediul academic clujean, fie-ne permis a
încerca doar unele considerații, legate de cele mai sus amintite, văzute parțial
și prin profesia autorului acestor gânduri, aceea de arheolog medievist.
Cred cu tărie în
necesitatea abordării extrem de nuanțate a oricărui subiect, mai ales cel al
istoriei, cu un impact emoțional atât de important asupra publicului cititor.
Istoriografia românească nu a fost, nici pe departe, răsfățata unui sistem
totalitar care a durat ceva mai mult de patru decenii. Ruptura brutală produsă
de noua legislație adoptată în vara anului 1948, care a suprimat, alături de
vechea Academie, toate institutele sale de cercetare cu publicațiile aferente,
multe deja cu o tradiție cel puțin semicentenară, alături de modalitatea absolut
primitivă de falsificare a istoriei în deceniul rollerian de tristă aducere
aminte, au reprezentat adevăruri pe cât de dureroase, pe atât de reale. Relativa
deschidere de după finele deceniului al VI-lea a permis, credem, afirmarea în
cadrul istoriografiei românești, a trei direcții, pe cât de benefice, pe atât de
sinuoase, cauzate de mofturile puterii, în intervalul de trei decenii, cât
sistemul s-a mai putut menține la putere.
Prima este legată de
impactul avut de numeroasele reeditări ale clasicilor istoriografiei românești,
după o perioadă când simpla deținere sau lectură a unei cărți scrise de D.
Onciul, N. Iorga, Al. Lapedatu, G. Brătianu, C. C. Giurescu și mulți alții, te
poftea urgent afară, fără drept de reînscriere, din oricare dintre facultățile
de istorie din Republica Populară Română. Menționăm tot aici și traducerile din
literatura de specialitate, îndeosebi din cea occidentală. A doua direcție, mult
mai complexă, este legată, pe de o parte de reintegrarea, deși de cele mai multe
ori doar parțială (vezi printre alte exemple cele legate de S. Dragomir și N.
Bănescu), a unora dintre supraviețuitorii perioadei interbelice și mai ales
apariția unei noi generații de istorici și arheologi, care pe fondul relativei
relaxări interne au putut reveni la studiul și predarea adevăratei istorii
naționale și de ce nu, a celei universale, cu toate piedicile aduse, repetăm, de
un sistem represiv din ce în ce mai omniprezent. A treia direcție este legată,
în opinia noastră, de apariția unui mare număr de muzee și universități care,
prin publicațiile de specialitate au scos de la îngheț istoria locală, atât de
necesară în elaborarea sintezelor. În acest context nu putem decât să adăugăm
existența unei benefice deși mult prea timide polemici istoriografice, permisă
aproape exclusiv în paginile revistelor de specialitate și eventual în cele de
cultură, ce a vizat câteva dintre problemele controversate ale istoriei noastre:
continuitatea, descălecatul, tipul feudalismului românesc, caracterul răscoalei
lui Horea, participarea la primul război mondial etc. Ne grăbim să adăugăm
foarte repede, că tot ce s-a făcut pozitiv în acel interval, a fost mereu
sabotat pe de o parte, de indicațiile deloc prețioase ale cuplului
prezidențial ceaușist, care a făcut din istorie un adevărat instrument de
propagandă naționalistă, iar pe de altă parte, de mult prea numeroșii istorici
de serviciu, angajați ai Academiei de Științe social-politice, a căror nume,
înșirat absolut aleatoriu de regretatul istoric Vlad Georgescu, într-o faimoasă
carte a sa, nu poate stârni decât un zâmbet amar1.
Anul 1989 a găsit
istoriografia românească nu departe de starea deplorabilă a întregii societăți.
Mulți dintre cei de valoare preferaseră exilul iar alții, rămași acasă, au ales
turnul de fildeș al refugiului intern. Anii care au urmat au marcat, trebuie
să recunoaștem cu multă franchețe, după un mult prea scurt timp de penitență,
reapariția în istoriografie a multora dintre vechii strigoi ai ultimilor ani
ai dictaturii, care, cu voie de sus au publicat articole și volume încărcate
de cel mai deșănțat ultranaționalism, modelat acum, în lipsa oricărei cenzuri,
dar mai ales a elementarului bun simț, pe un anticomunism de fațadă. Spre binele
tuturor, multe dintre aceste glasuri au amuțit, mai ales, fie-mi iertat
sarcasmul, și datorită dispariției fizice a acestora.
În acest context, prin
deschiderea totală față de toate problemele istoriei naționale, care au stat
mult prea mult sub capacul cenzurii de toate felurile, s-a revenit treptat la
normalitate. Și ce poate fi azi mai măgulitor pentru academica discuție dusă pe
plan istoriografic vis-a-vis de miturile noastre naționale, decât fie și numai o
ilustră și mult mediatizată comparație, care i-a opus, în anul 1936 pe Nicolae
Iorga, un adept convins al tradiționalismului, lui Petre P. Panaitescu, fervent
partizan al noii școli istoriografice, la apariția monografiei ultimului,
dedicată lui Mihai Viteazul.
Arheologia nu s-a
putut sustrage nici ea timpurilor. Cea mai bună dovadă rămâne fulminantul studiu
publicat de către regretatul medievist Radu Popa, care, poate puțin cam pătimaș,
a trecut în revistă toate exagerările deceniilor de național-comunism.2
Monografiile sale regionale dedicate
Maramureșului și Hațegului în evul de mijloc au reprezentat, la vremea lor, noi
direcții de cercetare, abordate înseosebi la universitățile din Cluj și
București. În acest context suntem convinși, că apariția unor volume care
tratează monografic regiuni exact delimitate reprezintă o prioritate. Pe de altă
parte abordarea vieții cotidiene, a tabieturilor celor avuți sau săraci, a
avatarurilor unor secole de spaime și închipuiri, a căutării unor explicații cât
mai plauzibile legate de miturile care încă ne bântuie conștiința, în buna
tradiție a Analelor franceze, sunt obligatorii, în primul rând pentru o cât
mai mare deschidere europeană a istoriografiei româneși și concomitent, pentru a
nu pierde, nici aici, dificila cale spre integrare și dialog cu arealul mai sus
amintit.
***
Sărbătorile Toamnei
orădene ne-au adus, dincolo de joc și degustări, o apariție editorială ce va
suscita, suntem siguri, un mare interes din partea istoricilor din România.
Volumul Bihorul medieval care ne este oferit de medievistul și
bizantinologul orădean dr. Liviu Borcea, profesor la Facultatea de Teologie
Ortodoxă a Universității orădene, poartă în subtitlu precizarea Oameni,
Așezări, Instituții, care se reflectă cu exactitate în cuprinsul amintitului
tom.
Parcurgerea cărții
dezvăluie o uluitoare complexitate a evenimentelor, instituțiilor, așezărilor și
personalităților care au populat arealul bihorean într-un interval de timp
cuprins între finele secolului al IX-lea, marcat încă de marile migrații și anul
1692, când oștile austriece comandate de generalul Heissler au readus
creștinătății vechiul ținut ardelean. În debut, profesorul Liviu Borcea
analizează, cu binecunoscuta-i acribie, geografia istorică a teritoriului
bihorean, alături de mărturiile izvoarelor istorice, unde nu ocolește spinoasa
și deja biseculara problemă a continuității românilor în Transilvania, văzută și
prin analiza pe text a Cronicii lui Anonymus. Influența bizantină în regiune
finalizează un capitol care a tratat arealul bihorean la începuturile sale
medievale.
Următorul capitol,
poate cel mai complex, tratează structurile sociale, etnice și bisericești,
legate atât de Capitlul și Episcopia romano-catolică de Oradea, marele
proprietar latifundiar al comitatului dar și organizarea românilor bihoreni,
care în ciuda unei reale marginalizări, surprind pe de o parte, prin stăruința
cu care și-au conservat tradițiile, iar pe de altă parte prin faptul că
nobilimea acestora a urcat pe scara ierarhică a unui stat unde acest privilegiu
era rezervat doar elitelor catolice și celor cu diplomă regală. Ordinele
călugărești, vechile mănăstiri dispărute, ctitoriile ortodoxe din Țara Beiușului
sunt analizate riguros, pe baza documentelor dar și a descoperirilor
arheologice, câte au fost. Foarte interesante credem că sunt analizele în
amănunt a voievodatelor românești de sub Plopiș și Meseș, a celor de sub Culmea
Codrului, de pe valea superioară a Barcăului, a Borodului sau din pertinențele
Ceicăi și Beiușului. Tabelul cronologic al nobililor de Urviș ține, dacă nu să
spulbere, măcar să nuanțeze, o viziune deja desuetă despre o realitate medievală
românească din Transilvania, populată exclusiv de iobagi, jeleri, sărăcie și
oprimare.
Paginile următoare
trec în revistă realitățile sociale, politice și strategice din secolele XVI
XVII. Două sunt momentele cele mai importante ale intervalului amintit:
dispariția episcopiei romano-catolice, după 1557 și implicit victoria Reformei
în regiune, realitate care a însemnat și schimbarea radicală a proprietății
funciare, în condițiile în care biserica deținea aproape jumătate din terenul
comitatului, conform conscrierii din anul 1552, alături de expansiunea otomană
dinspre Banat care a dus treptat la supunerea unui număr tot mai mare de sate,
în ciuda protestelor vehemente a nobilimii, în fapt, vechii proprietari. Noua
realitate politică va amenința continuu comitatul bihorean până în a doua
jumătate a secolului al XVII-lea, când noua ofensivă turcească va supune complet
arealul, transformându-l în pașalâc. Unul dintre cele mai interesante
subcapitole este le gat de influența Reformei asupra românilor bihoreni. Dincolo
de Dietele succesive ale principatului transilvan unde au fost recunoscute cele
patru religii recepte: romano-catolicismul, calvinismul, luteranismul și
unitarianismul, realități deja mult analizate în istoriografiile română și
maghiară, deși cu finalizări și concluzii mult diferite, tocmai faptul că
Reforma a penetrat și mediul ortodox din Bihor reprezintă pentru mulți o
noutate, în condițiile în care aceste realități au fost evidențiate îndeosebi
pentru ținutul hațegan, prin monografiile publicate, printre alții, de
arheologii Radu Popa și Adrian A. Rusu. Faptul că în fruntea Principatului au
alternat familii catolice, Bathoreștii de exemplu sau reformate, cu exemplul cel
mai radical în persoana lui Ioan Sigismund, au folosit în primul rând ierarhiei
ortodoxe locale dar și unor preoți, care convinși de anumite privilegii, au
îmbrățișat varianta calvină a Reformei religioase a mijlocului secolului al
XVI-lea. Cărțile diaconului Coresi, publicate la Brașov spre finele veacului
amintit, sunt transcrise în Bihor, în spiritul Reformei. Preoți români calvini
din comitat sunt amintiți la Brusturi, Popești, Țigănești, Ciutelec sau Petreu,
dezvăluind realități mult mai nuanțate decât ne-am fi așteptat.
Oradea devine spre
finele secolului al XVI-lea cel mai important șantier al Transilvaniei, prin
prisma enormului efort depus pentru aducerea fortificației sale la nivelul cerut
de o epocă revoluționară din punctul de vedere al noilor tactici și strategii
de ducere a războiului. De la simplii iobagi la meșterii pietrari sași ai
Bistriței, de la numeroșii arhitecți italieni la căpitanii cetății, toți au
trudit, în fel specific, pentru finalizarea acestei mari ambiții defensive.
Instituția Căpităniei de Oradea a devenit pentru aproape un secol, o adevărată
rampă de propulsare spre funcția supremă în stat, cea de principe. Cercetările
arheologice desfășurate în ultimul deceniu în cetatea orădeană, la care și
autorul acestor rânduri a participat, au dezvelit realități ascunse, pe care
paginile cărții aci recenzate le-a confirmat cu ajutorul documentelor
descoperite și cercetate.
Ultimele două capitole
ale Bihorului medieval tratează din nou subiecte pe cât de interesante,
pe atât de puțin cunoscute. Parcurgând paginile celor peste 20 de articole
publicate de prof. Liviu Borcea în Crisia, anuarul muzeului orădean, nu poți să
nu observi că mai vechile sale preocupări legate de trecerea sau viețuirea unor
domni ai Țării Româneși și ai Moldovei în Bihor sau de cucerirea comitatului la
1660 și transformarea lui în pașalâc turcesc de către oștile lui Kose Ali pașa
sunt reluate și completate cu documente și știri nou aflate, după o cercetare de
aproape două decenii. Extrem de interesante rămân mărturiile documentare legate
de stabilirea la Șinteu a fostului domn moldovean Gavrilaș Movilă, descentent al
ilustrei familii care a dat alți doi domni și un mitropolit al Kievului,
căsătorit cu Elisabeta Zolyomi de Albiș, una din marile nobile ale ținutului
s-au șederea în cetatea și pe domeniul amintit a altor două capete încoronate:
Constatin Șerban al Țării Românești și Gheorghe Ștefan, domn moldovean. Deveniți
mari nobili ai țării, prieteni și apropiați în idei cu principele Gheorghe
Rakoczi al II-lea, au încercat în anii 1658 1660 imposibilul: opunerea față de
marele vecin din sud și miazănoapte, Imperiul Otoman. Aventura celor trei,
dintre care principele Rakoczi a căzut greu rănit pe câmpul de bătălie de la
Gilău, pentru a muri câteva zile mai târziu în cetatea de la Oradea, avea să
ducă la ocuparea fortăreței mai sus amintite, după un lung și sângeros asediu și
implicit transformarea regiunii în teritoriu de directă stăpânire turcească,
pentru mai bine de trei decenii. Aflăm tot acum că, dincolo de greutățile de
început a stăpânirii Semilunii, Oradea a deveni în anii următori unul dintre
cele mai importante târguri din centrul Europei, ținut săptămânal, cu negustori
veniți din întregul Imperiu Otoman dar și din India, Arabia sau Persia. Un mare
bazar anual era ținut, așa cum ne amintește călătorul turc Evlia Celebi, pe
platoul din fața cetății, care se organiza cu patruzeci de zile înainte de
sărbătoarea de ouă roșii a ghiaurilor.
Finalul volumului
marchează, o repetăm, intrarea Bihorului în modernitate, prin cucerirea acestuia
după un alt lung, istovitor și sângeros asediu de către oștile austriece, în
anul 1692. Chiar dacă au urmat ani grei de refacere și repopulare a comitatului,
secolul următor a fost redefinit ca unul preindustrial, marcând, în opinia
autorului, pe bună dreptate, finalul unei epoci, care departă de a fi unitară, a
durat, iată, aproape opt secole. Paginile ultime cuprind, firesc, o listă
exhaustivă cu localitățile existente și cele dispărute ale comitatului, la
fiecare în parte fiind precizată prima atestare documentară, alături de
înșiruirea principalelor prescurări a bibliografiei folosite.
La sfârșitul acestor
scurte considerații nu putem decât aprecia această importantă contribuție la o
istorie asupra căreia puțini dintre istoricii locali s-au aplecat. Îmbinând
echilibrat informația documentară, altfel sumară și de multe ori doar parțială
cu comentariul istoric propriu-zis dar și cu un har al scrisului care desparte
conținutul lucrării de ariditatea unor producții istoriografice similare, prof.
Liviu Borcea deschide o direcție de cercetare care, suntem convinși, va fi
urmată, de cei care se află acum la început. În puține cuvinte trebuie
subliniată și remarcabila ținută grafică a Bihorului medieval, datorată
tânărului artist Adrian Buzaș. |