Pe
umerii lui Marx
O
introducere în istoria comunismului românesc
de Adrian Cioroianu
2005 a fost un an
generos cu cei dornici să afle cât mai multe despre istoria comunismului
românesc. Clienții lui tanti Varvara (Editura Humanitas) reprezintă o
cercetare solidă pe care Stelian Tănase o întreprinde în zona subteranei, a
așa-zisei perioade de ilegalitate a PCdR, organizație politică ce încă de la
începuturile existenței s-a dovedit a se afla în opoziție ireductibilă cu
idealurile naționale, chiar dacă mai apoi conducătorii ei vor juca, uneori nu
fără succes, cartea naționalismului. Stalinism pentru eternitate- O istorie
politică a comunismului românesc (Editura Polirom), carte elaborată vreme de
20 de ani, înseamnă o privire panoramică pe care Vladimir Tismăneanu o aruncă pe
suprafața și asupra tuturor vârstelor respectivului fenomen. Pe umerii lui
Marx O introducere în istoria comunismului românesc, apărută către
sfârșitul anului la Editura Curtea Veche, lucrare temeinică și
impresionantă, de aproape 500 de pagini e, după spusele autorului ei, Adrian
Cioroianu, o perspectivă, una dintre multele posibile, asupra
experimentului (s.m. M.M.) comunist în România din secolul al XX lea.
Articolul nehotărât e nu doar un semn de modestie din partea autorului, ci
subliniază realitatea în conformitate cu care lectura plurală e nu doar
posibilă, ci mai cu seamă de dorit întru deslușirea caracterului dedalic al
uneia dintre cele mai pernicioase epoci ce i-a fost dat să fie trăită unei
părți, deloc nesemnificative, a omenirii. Cuvântul experiment anunță însăși
intenția autorului aceea de a demonstra că, pornind de la o seamă de texte ale
unor teoreticieni a căror importanță ca gânditori sociali nu poate fi în
totalitate negată, cunoscători aproximativi ai acestora, sprijiniți de tancurile
sovietice, și-au supus semenii unei traume ce nici până zi nu e încă depășită. A
discuta, chiar fără a deveni un discipol al acestuia, textele marxiste, e, crede
Adrian Cioroianu într-o carte anterioară, Focul ascuns în piatră (
Editura Polirom, Iași, 2002), o dovadă de fair-play intelectual și, de ce nu,
de corectitudine politică minimă față de istoria scrierii istoriei. Dar
a implementa cu totul artificial, împotriva voinței subiecților supuși
respectivului experiment, un sistem ce, numai la modul declarativ, se baza pe
scrierile marxiste, mai niciodată cunoscute de lideri a căror știință de carte a
fost mai mult decât pauperă, s-a dovedit o operațiune falimentară ale căror
costuri au fost plătite cu asupra de măsură de oameni de pe patru continente.
Demersul în sine al lui Adrian Cioroianu e ambițios, nu doar pentru motivul,
până la urmă artificial, că autorul său e încă unul foarte tânăr care sfidează
astfel prejudecata potrivit căreia sintezele ar fi apanajul celor trecuți de 50
de ani, ci și pentru că asupra sus-menționatului experiment e încă
relativ dificil să te pronunți, să oferi o viziune globalizantă, cu atât mai
mult cu cât Adrian Cioroianu recurge adesea la compararea specificităților
comunismului românesc cu cele ale comunismului de pe alte meleaguri în tentativa
de a vedea ce este real și ce este mit din ceea ce s-a acreditat a fi excepția
românească. Dar pentru cine a citit anterioarele lucrări ale istoricului, celei
deja menționate adăugându-i-se Ce Ceaușescu qui hante les Roumains (
Editura Curtea Veche, 2004), e cât se poate de limpede că autorul și-a asumat cu
pasiune și remarcabil simț al continuității sarcina analizării și restituirii
acelei părți a trecutului pe care o califică cu îndreptățire cel mai criminal
totalitarism al secolului al XX lea. Comunismul românesc a fost o păcăleală
amară pe care destinul și geopolitica( istoria înseamnă mai întâi geografie,
credea Jules Michelet) au tras-o unui popor care, fără a fi nici mai bun, nici
mai rău decât celelalte, a trebuit să suporte un experiment ce s-a pregătit mai
întâi ca un hobby cu mai bine de 20 de ani înainte de producerea
sovietizării țării, păcăleală în intimitatea căreia intră cu competență, cu
capacitate de conceptualizare, dar și cu artă a scrisului semnatarul cărții.
Sunt suficiente
indicii că principalul public-țintă al lucrării îl reprezintă specialiștii de
facto ori în devenire (studenții). Pentru ei, Adrian Cioroianu
conceptualizează, convoacă o bibliografie de ultimă oră, construiește
perspective teoretice, produce raționamente, avansează fără încrâncenare ipoteze
și judecăți axiologice ( interesant de urmărit recurența sintagmei după părerea
mea, respectiv în opinia mea). Dar cartea are meritul de a fi o lectură
dintre cele mai pasionante și pentru imensa masă de nespecialiști, de oameni ce
doresc să pătrundă gramatica unui fenomen istoric care, dacă nu ar fi fost mai
mult decât pernicios, ar fi avut darul de a fi unul cel puțin curios. Din
păcate, comunizarea Europei Orientale nu a fost o simplă glumă a istoriei, ci
a însemnat o jumătate de secol în care istoria însăși a fost păcălită.
Se știe, Karl Marx vedea în comunism rezultatul unei maturizări sociale și de
conștiință și profețea că acesta va fi instaurat mai întâi în prosperele țări
ale Occidentului. Profeția i-a fost însă infirmată, iar comunismul a fost
instaurat în cu totul alte zone, mult mai sărace, a căror sărăcie a izbutit să o
amplifice, zone ce au fost recrutate din felurite zone geografice. Iar dacă Marx
și Engels scriau totuși bine, cei ce și-au asumat funesta misiune de a se urca
pe umerii lor au fost, de la început și până la sfârșit și indiferent de nume,
ființe ale periferiei, ale căror unice însușiri au purtat semnul negativ al
mistificării, sectarismului, imposturii, instinctului de conservare și al
dorinței de a ține captivă gândirea, tocmai pentru că spiritul li se părea,
deloc fără temei, însușirea principală a dușmanilor ce trebuiau reduși la
tăcere. Așa după cum precizează autorul cărții, fragmentele din textele lui Marx
ale lui Engels, plasate în chip de moto pentru fiecare dintre cele 16
capitole ale cărții, au rolul unui memento și dobândesc, în opinia mea,
funcție contrapunctică.
Trei generații de
comuniști au trăit în România pe umerii lui Marx. Prima și-a găsit cu greu
identitatea, poate nu și natura, mascându-și cu dificultate duplicitatea. Dar ca
fruct al acestei duplicități originare, însuși momentul creării PCdR a devenit
obiect de mistificare. Din considerente propagandistice și de legitimare,
urmașii acestei prime generații au susținut cu încăpățânare că la 8 mai l921 ar
fi luat naștere partidul care, în cea mai mare parte a existenței sale, a fost
un organism politic artificial, prefabricat, aflat într-o permanentă criză
identitară și în reînnoit conflict cu poporul pe care susținea că îl reprezintă,
organism adus la putere prin masivă susținere exterioară, impus prin fraudă și
menținut prin teroare. Un partid ce avea să dispară ca prin minune odată cu
înlăturarea sângeroasă de la putere a lui Nicolae Ceaușescu cel ce, în
realitate, va face, după cum subliniază cu temei Adrian Cioroianu, ca România să
devină țara comunistă care, oricât ar părea de curios, nu va mai avea un partid
comunist și asta cu mult înainte de căderea regimului și în pofida faptului că
la 22 decembrie 1989 figurau în evidențele cadriștilor aproape patru milioane
de membri. Or, în ciuda realității de netăgăduit că, în timpul socialismului
dinastic al cărui lider exponențial a fost Ceaușescu, numărul membrilor de
partid a crescut constant, apetitul pentru comunism a fost în continuă și
dramatică scădere, în ipoteza că un atare apetit ar fi existat vreodată.
Pe umerii lui Marx
se concentrează mai cu seamă asupra etapei din ilegalitate a PCdR și asupra
celei cuprinse în arcul de timp dintre 23 august 1944 și martie l965, când în
culise s-a dus o continuă luptă pentru putere întru desăvârșirea căreia nici cel
mai pervers mijloc, inclusiv asasinatul, nu era exclus. Epoca Ceaușescu are o
pondere mai scăzută în arhitectura cărții, nu fiindcă Adrian Cioroianu i-ar
minimaliza importanța, ci datorită faptului că asupra ei istoricul a enunțat
deja o părere clară în volumul Ce Ceaușescu qui hante les Roumains a
cărui traducere se anunță a fi iminentă. Asta nu înseamnă că cercetătorul nu
zăbovește totuși asupra metodelor pe care le-a utilizat Nicolae Ceaușescu spre a
ajunge la statutul de Conducător, asupra momentului august l968, când
popularitatea viitorului cel mai iubit fiu al poporului a atins un maxim
istoric ce a înșelat mulți intelectuali, asupra cultului personalității conexat
cu cel al instrumentalizării naționalismului agresiv (insistându-se asupra
felului în care respectivul cult a dobândit forme inimaginabile în arta plastică
ori în emisiunile Televiziunii Române a cărei existență ajunsese să fie
condiționată de servirea cultului în cauză), ori asupra momentelor ce au marcat
declinul și contestarea comunismului românesc.
Dar centrul de interes
declarat al volumului se cuvine căutat în felul în care sunt decelate
specificitățile comunismului românesc interbelic și ale evoluției partidului
după război și până la moartea lui Dej, a cărui importanță pentru nefasta
evoluție românească e cu minuție evaluată. Sunt detaliate instrumentele
utilizate pentru sovietizarea României, se insistă bunăoară asupra rolului
Comisiei Aliate de Control. În contextul acestei sovietizări în marș, înfățișată
prin continuă și fructuoasă raportare la cea din celelalte țări ce au cunoscut
așa-zisele regimuri de democrație populară,(aici se manifestă avantajul
istoricului de profesie ce practică cu folos comparatismul, fără a vira spre
sociologie ori a se limita la factualism) se examinează noua direcție
economică și avatarurile ei, sunt disecate personalitățile careului de ași al
sovietizării- Petru Groza, prototipul tovarășului de drum, Ana Pauker o
Passionaria à la roumaine, considerată a fi paradigma feminină a
comunismului românesc, Gheorghiu-Dej și Lucrețiu Pătrășcanu. Chiar dacă Dej ar
putea fi apreciat drept prototipul liderului hard, iar Pătrășcanu cel al
liderului soft, a crede că regimul comunist ar fi putut fi un miracol sub
un Pătrășcanu secretar general e o iluzie demantelată cu asiduitate de autorul
cărții. Ceea ce nu înseamnă nicidecum că Lucrețiu Pătrășcanu nu ar fi fost el
însuși o victimă a represiunii comuniste din România, represiune al cărei
arhitect s-a autoconstituit din poziția de ministru al Justiției, represiune ale
cărei instrumente sunt analizate în capitolele 8 și 9 ale cărții. Pasionant e
deopotrivă modul în care demontează Adrian Cioroianu mitul potrivit căruia
retragerea din l958 a trupelor sovietice de pe teritoriul României ar fi fost o
lovitură de maestru a lui Gheorghiu-Dej. Analiza comparată a faptelor își
dovedește și aici utilitatea. În fond, Dej a fost omul care a avut întotdeauna
răbdare și a identificat momentul potrivit când a putut culege un maxim de
foloase de pe urma acestei calități.
Pe umerii lui Marx
conține, în continuarea unor preocupări mai vechi ale lui Adrian Cioroianu,
câteva studii de caz concentrate asupra ARLUS-ului, o poveste cu intelectuali,
asupra lui Lucrețiu Pătrășcanu, figură obsedantă, asupra anexării BOR, ori
asupra reverențelor pe șevalet și a instrumentalizării TVR. Fiecare astfel de
studiu de caz poate fi, neîndoielnic, transformat într-o carte, o seamă dintre
ele fiind întrucâtva anunțate de nișele pe care le deschide Adrian Cioroianu în
chiar cuprinsul celei de acum. Aplecându-ne puțin asupra capitolului consacrat
proiectului cultural partizan care a fost ARLUS-ul, firește că e cel puțin
straniu să vezi câte personaje aparținând intelectualității s-au grăbit să
colaboreze cu ceea ce autorul cărții crede, în opinia mea cu îndreptățire și
aducând în sprijinul ideii temeinice argumente, a fi fost un instrument de
sovietizare a culturii. E de reflectat dacă nu a contat aici și realitatea
sesizată de Vladimir Tismăneanu în capitolul Despre psihologia terorii
din volumul Arheologia terorii, realitate în conformitate cu care clasa
politică recent investită cu prerogativele puterii a avut un puternic sentiment
anti-intelectual, ce s-a conservat ca atare până ce comunismul și-a dat, cel
puțin teoretic, obștescul sfârșit. Inițial, observă Tismăneanu, era nevoie de o
interfață convingătoare a partidului, iar această interfață și-a aflat un mod de
manifestare în sus-numita asociație ce îi reunea nu doar pe cei ce încă din
perioada interbelică dovediseră atașament față de utopia sovietelor, ci și pe
alții care, odinioară, avuseseră convingeri contrarii, precum Mihail Sadoveanu
care, iată, se grăbește acum să proclame că lumina vine de la Răsărit. Să
adăugăm că, în viziunea leninistă, intelectualii nu sunt decât interpreții
adevărului încarnat de condiția proletară, altminteri ei apărând ca elemente
șovăielnice și fragile, lipsite de convingeri statornice. Poate că hărnicia
cu care intelectualii aderă la ARLUS, care, așa cum demonstrează Adrian
Cioroianu, rivalizează cu Universitatea și Academia chiar confirmă în țara
noastră tristă, plină de umor respectivul pasaj din doctrina leninistă. De
meditat. Sigur e, deocamdată,s faptul că lucrarea apărută la Editura Curtea
veche e una de mare pătrundere. Nu e deloc lesne să epuizezi într-o recenzie
axele sensurilor ce o alcătuiesc, care fiecare înseamnă un îndemn la reflecție.
Tocmai de aceea lectura ei nu se rezumă la statutul de exercițiu de informare,
ci reprezintă un exercițiu spiritual cu mare folos pentru gimnastica minții și
libertatea spiritului. |