Amintirea ca desfătare pasivă
Anca Maria Mosora,
Arhanghelii nu mor, Ed. Humanias, Colecția "Proză.
Debut", București, 2005
Anca Maria Mosora, Alain Gavriluțiu
și Mihnea Rudoiu sunt cei trei tineri care deschid seria de Proză debut a
editurii Humanitas. Pariul celei mai pragmatice edituri de la noi e încurajator
în condițiile în care doar Nicolae Strâmbeanu s-a bucurat de încrederea
editorului până acum. Chiar dacă nu sunt anunțate numeroase debuturi în această
colecție, gestul e îmbucurător și confirmă o dată în plus auspiciile sub care se
găsește proza tânără a momentului. Deși majoritatea comentatorilor au salutat
această colecție datorită contrapunerii ofertei găzduite de colecția Ego-proză
a Poliromului, lucrurile nu stau chiar așa. Explicațiile sunt greșite dintru
început și ele se datorează, îmi pare rău s-o spun, prejudecăților și lipsei
lecturii. S-a spus, în primul rând că acești tineri aduc un suflu nou, diferit
de narcotismul și pornografia tinerilor debutați de Polirom. Nu e corectă
afirmația din două motive: o dată, dintre cele peste 30 de cărți publicate la
editura ieșeană, doar câteva îndeplinesc aceste specificități, și-apoi nu
aveam de-a face cu pornografie, decât pe spații foarte reduse la Ioana Baetica
și Ioana Bradea; în rest, putem vorbi eventual de pansexualism, nicidecum de
proză pornografică. Inutil să menționez că Ioana Bradea e debutată de editura
Est. Ce leagă acești prozatori de poliromi e chiar tipul de literatură
abordat, bine previzionat de Lucian Dan Teodorovici atunci când boteza colecția
Ego-proză, o literatură egocentristă. Cărțile tinerilor de la Humanitas
confirmă aceeași încărcătură diluată a eului și mai ales tipul comun de
atitudine. Alain Gavriluțiu și Mihnea Rudoiu pot fi foarte bine marcați de
colecția ieșeană, ce-i drept, valoric peste mulți dintre aceștia; doar Anca
Maria Mosora face cumva figură aparte. Cumva, pentru că, tot pe spații reduse,
tipul de scriitură particular e de recunoscut și la alți autori tineri (Adrian
Schiop, Ionuț Chiva, Petre Barbu). Acest discurs e marcat de o brodare a
atmosferei în jurul unui/unor euri melancolice, umplute de stigmate obsesive și
tatuaje existențialiste. Ce o singularizează pe prozatoarea Humanitasului, e
psihologismul pasiv și detașarea aproape imponderabilă de tentațiile epicizării
dinamice.
Arhanghelii nu mor
e povestea unei lumi deprimate, desenată în culori cenușii și îmbibată cu
zgomote și senzații. Romanul Ancăi Maria Mosora e o mostră de somnolență,
inactivitate și melancolie; toate acestea învăluie o naratoare însingurată,
captivă între o iubire defunctă și amintirea unei case prea umanizate. Cartea
oferă o geografie a alterității, în egală măsură a sufletului și a
materialității. Drumul somnambulic al eroinei spre casa-gazdă poartă numele
Sfântului Ștefan și el se parcurge întotdeauna cu respirația tăiată a fricii de
atingerea celorlalți, indicând refuzul societății. Fobiile eroinei au legătură
cu oamenii iar gesturile ei caută mai mereu o realitate datată: fie cea a unei
case interbelice, locuită acum doar de pensionari iscoditori și suspicioși, fie
cea a iubirii dezarticulate, condamnate încă de la început la dizarmonie.
Mihail, un văr îndepărtat, devine iubitul și, prin meseria sa, interpretul ei.
Sala de concerte și violoncelul capătă de-a lungul cărții sensuri simbolice și
participă la stabilirea atmosferei auditive a romanului, bine condiționată de
fulgurațiile plurisenzitive și narcisiace din clădirea devenită un al doilea
trup pentru studenta Tia Predescu. Căci eroina e un Narcis al melancoliei și o
obsecvioasă ascultătoare a lumii urmelor și a concretului. Ea ascultă urme și
caută vocea casei, într-o permanentă transfigurare a unui sens care nu e, până
la urmă, decât unul poetic, indescifrabil printre atâtea semne perimate din
jurul ei. Moartea unește destine în lumea Ancăi Maria Mosora, unele înțelese
social, altele degradate de întâmplare și recondiționate sub forma unor
amintiri-mit.
Naratoarea, tânără
firavă, o singuratică cu un acut simț al senzorialului, caută îndârjită lumi
trecute, refuzând constant prezentul și ignorând cu precizie viitorul. Astfel,
compania bătrânilor o mulțumește (bătrânețea care trecuse iremediabil în
mine), ca și cum ar întoarce spatele generației sale, pentru că cei dintâi
descoperă în vocea sau chipul meu un soi de melancolie care le spunea că în
realitate sunt mai aproape de ei decât de oricine altcineva. Apoi legătura cu
casa trebuie numaidecât să-i conserve un ideal întors întotdeauna spre trecut:
acea casă avea să-mi fie patimă dulce și eternă, ca o sete pe care nici o apă
de pe lume nu o va putea stinge vreodată. Vila interbelică ce aduce cu intrarea
într-un soi de paradis arhitectural, îi dictează o securizare interioară
profundă și o voință identică. Locuința are curbe de femeie năvalnică care
m-a trăit pe mine și care o lasă să mă locuiască, mărturisește eroina.
Trupul casei poartă înțelesuri materne și o locuiește pe eroină ca un trup de
femeie. Nu întâmplător e locul în care Tia devine femeie peste noapte și
visează lucruri pe care le caută în zadar în realitate. În fond, bătrânii, casa
și existența ei singuratică semnalează o criză a identității, acutizată de
rateurile sentimentale. De aici privitul constant în oglindă și determinarea
personalizată a timpului, traduse prin pendulările între eram și nu eram eu și
vârsta nu mi-o număram niciodată în ani, ci în felul în care se modificau
anumite amintiri.
Vecinii, Nina și Titu,
cuplul de bătrâni, marchează refugiul duminical al eroinei, o șansă de
prospectare a unui trecut străin dar necesar explicării propriei nefericiri.
Vârstnicii sunt un exemplu al nepotrivirii de caracter dar și unul al
sincronizării în moarte. Sinuciderea lor lămurește sfârșitul locuirii casei,
despărțirea definitivă de Mihail și înstrăinarea de trecut parafată prin
înapoierea scrisorilor de amor lui Demetru, iubirea prea târzie a Ninei.
Cuplul Nina-Titu comunică cu un altul, mult mai tânăr, Alexandra-Mihail. Liantul
e aceeași Tia, cu senzația că trăiește două vieți deodată, într-una unde
primează eșecul erotic (mă simțeam ca însemnată, mutilată cumva definitiv și
invizibil) și o alta care afirmă o predispoziție către melancolie și lumea
trecută a pasivității desfătătoare. În universul morții și al alterității
sigure, doar Alexandra supraveghează orice fărâmă de viață, vivace, exuberantă,
volubilă și pusă regizoral pe montări spontane incomode pentru cei doi foști
iubiți. E un joc în care foștii iubiți discern nepăsarea intrusei Alexandra
care ne ucidea încet pe amândoi astfel că ne întâlneam de fiecare dată în
spațiul pe care absența ei ni-l deschidea și de fiecare dată aveam acel aer al
oamenilor care fie și-au spus prea multe, fie nimic.... Pentru Tia, propria
poveste de dragoste e una corectă, în care partenerii se potrivesc și se
completează: Eram un instrument în mâinile lui, o formă inertă care doar prin
el căpăta viață și atunci când o făcea, era ca și cum nici o alta nu i s-ar fi
potrivit, nici lui, nici mie. Mâna lui doar avea darul să învie.... În schimb,
Jocul Alexandrei e cel exersat din vechime: al soției care devine prietenă cu
amanta pentru a o cunoaște, domina și elimina. Ea distruge mitul prietenei
soțului, de fapt trecutul comun. Expansivă, Alexandra recuperează teritoriile
soțului din trecut, pentru a stăpâni complet. Nu întâmplător ea conduce
ostilitățile, ritualul venirii și plecării, discuțiile, stânjenind iubiții de
altădată cu sadismul pe care doar femeile înșelate îl cunosc. Amintirile
amoroase ale soțului sunt extirpate teatral de o soție dominatoare, crudă pentru
vechiul cuplu fiindcă e întoarsă spre viitor, trecutul interesând-o doar ca o
boală ce trebuie distrusă și uitată. Ea procedează cu cei doi amorezi nu ca un
psiholog, deși jocul ei pare unul ca atare, ci ca un doctor detașat de obiectul
practicii și interesat de rezultat. Cartea se încheie în aceeași notă
melancolică a singurătății care înfățișează în cele din urmă, odată cu surparea
amintirilor plăcute, atmosfera unui paradis derizoriu, impracticabil și de
nerecunoscut.
Istorisirea propusă de
Anca Maria Mosora poate fi comprimată, parafrazându-i eroina, drept povestea
femeii-care-nu-putea-abandona-niciodată-ceva-definitiv. Inevitabil, în
deprimarea generalizată, granițele realităților dispar cu repeziciune lăsând
locul unei atmosfere incisive care să sape în carnea textului-memorie.
Arhanghelii nu mor
e strigătul mut al unor amintiri-tablouri, amintiri-glasuri, ce devin
amintiri-mit. Anca Maria Mosora e o foarte bună cunoscătoare a derutelor frazei,
o creatoare sofisticată, mult peste vârsta ei, de momente psihologice și de
atmosferă, pentru care o amintire tatuată acolo unde trebuie poate naște lumi
după chipul și asemănarea sa. |