Poezia "corpus hermeticum"
Angela Furtună,
Îl văd pe Dumnezeu și nu mor, Ed. Axa, Botoșani, 2005
Tot efortul scriptural
al poeziei Angelei Furtună stă sub imperativul unui soi de hermeneutici
intelective menite să parcurgă labirinturile sufletești spre a da de nucleele
înțelegerii, penitenței și redempțiunii. Nu lirismul sentimental e ținta
textelor sale, nici dicția perfectă a instanțelor emoționale, ci un cum spune
poeta în ,,serialul Viețile mele sfinte ,,corpus hermeticum care să
absoarbă în scris, ca într-un dicteu, ca într-o ,,psihodramă, ca într-o ,,
deconstrucție această experiență (aventură) mai mult a cugetului decât a
inimii, deși pulsiunile acesteia din urmă nu lipsesc niciodată din țesătura
secvențelor acestui , ca să mai aproximăm o dată, ,,eseu poetic.
În privința
programului acestei încercări ( Viețile mele nesfinte, prima parte a
volumului de față, se subintitulează Elegiile Estului sălbatic), autoarea
e cât se poate de ambițioasă în seriozitatea sa și vizează un imperativ moral,
după cum ne obligă să înțelegem din pagina de, cum să spun, ,,avertisment de la
începutul cărții. E vorba de condiția femeii din Estul Europei sub dictatură:
,,femeile au fost neîncetat supuse unor presiuni discriminatorii și
exterminatoare, datorate fie misoginismului dominant, chiar dacă atent
cosmetizat, fie politicilor de eugenie sau celor de euthanasie activă saupasivă.
Avem de-a face cu o scriere cu ,,teză și cu ,,tendință, dar nu de aici vine,
firește, valoarea scrisului Angelei Furtună. Vine din forța și pregnanța
autoscopiei, din expresivitatea reflexivității, din libertatea cu care poeta
înțelege să-și construiască discursul, preocupată mai mult de precizia
gesticulației amănuntelor în planul imaginii decât de canoane sau mode
acreditate. Poate de aceea un critic atât de priceput în viața poeziei cum este
Gheorghe Grigurcu a spus despre această poetă despre care până acum nu s-a prea
auzit: ,,Vedem în Angela Furtună o poetă de anvergură căreia se cade să i se
acorde considerația corespunzătoare. În acest sens mă bucur să fi fost
președintele unui juriu care i-a acordat Angelei Furtună Marele Premiu al
Festivalului de Literatură Ad Visum pentru volumul anterior, Poemian
Rhapsody.
Dincolo de voința de
elocvență și vehemență pamfletară a autoarei, interesează și atrage ,,voluptoasa
oglindă a memoriei individuale în care se developează în imagini când
vehemente, când nostalgice, când delicate, când atroce, o întreagă istorie a
,,Estului sălbatic sub ,,veghea și interogațiile unui spirit mereu în alarmă,
mereu incitând limbajul mai cu seamă limbajul intelectului să facă vizibile
,,formele invizibile de identitate. În fond , Viețile mele nesfinte, dar
și cartea întreagă (partea secundă dă titlul volumului și are ca subtitlu
Alte vieți) se pot citi ca un inedit Bildungsroman al cărui ,,erou central
este desigur acel ,,corpus hermeticum despre care am amintit, dar care are
uluitoarer pasaje și personaje de o concretețe realistică pe care ar invidia-o
orice romancier profesionist. Tramele, dramele, reveriile copilăriei și
adolescenței vin intempestiv sub claviatura textelor și, obsesiv, e adus în
pagină și vituperat ,,monstrul ideologic al Estului, poeta mărturisind iterativ
uimirea de a regăsi nostalgia după un timp tenebros la scară socială, dar care,
conservat ca memorie afectivă personală, își deconspiră intervale și
,,eternități paralelele în care visul și luminile lui perisită și produc
declicuri ale epifaniei lirice.
Textele Angelei
Furtună sunt încărcate, impure, imprevizibile, incongruente și ermetice adesea,
uneori chiar emfatice (prin limbaj hiper-neologistic, prin simbolistică, prin
trimiteri cultice sau ocultice), sunt neglijente cu prezumtivele coduri de acces
ale cititorului (poeta pare a scrie doar pentru cititorul din ea însăși) dar, în
ciuda obstinației autoarei de a supralicita capacitatea de ,,transport poetic a
lor (un exces analitic, un exces parantetic etc), ele au întotdeuna niște
,,monitoare în care una sau alta dintre secvențele derulate au o frumusețe a
configurării și un dinamism memorabile care răsplătesc efortul răbdării de a
rămâne în text. Ele sunt acel ,,coktail exploziv pomenit undeva de autoare,
acel concert post-dodecafonic în care fragilitatea frumuseții umane se află
într-un continuu contrapunct cu masivitatea ororii , a infernalului și a
demonicului. |